DECRET nr. 337 din 26 noiembrie 1981 privind aprobarea Regulamentului vamal
Text cu caracter informativ. Numai versiunea publicată în Monitorul Oficial al României este cea oficială.
Persoanele juridice române pot introduce sau scoate din țara bunuri, în afară activității de comerț exterior, în următoarele condiții
bunurile să fie primite sau trimise fără efectuarea de plati de orice fel
titularii să prezinte organelor vamale avizul favorabil al centralei sau organului central în subordinea cărora se afla, în cazul bunurilor a căror valoare depășește 25.000 lei, ori pentru bunurile care nu sînt scutite de plată taxelor vamale. Condiția prevăzută la lit. a) nu se referă la bunurile introduse în țara de persoanele juridice, care, potrivit legii, au dreptul sa folosească fonduri valutare proprii.
Donațiile pot fi primite de persoanele juridice române în condițiile prevăzute de lege. Scutirea de taxe vamale a donatiilor, potrivit art. 30 din Codul vamal, se aplică pe baza unei confirmări scrise a donatorului, din care să rezulte ca bunurile sînt transmise cu titlu gratuit.
Regimul tarifar vamal care se aplică bunurilor introduse în țara de persoanele juridice în afară activității de comerț exterior este cel prevăzut pentru importurile de mărfuri. La scoaterea din țara a bunurilor nu se aplică taxe vamale. Autoturismele, precum și părțile și piesele acestora, se supun regimului tarifar prevăzut pentru bunurile aparținînd persoanelor fizice.
Organele vamale stabilesc cuantumul taxelor, le încasează și le vărsa la bugetul statului.
Valoarea în vama pentru bunurile introduse în țara de persoanele juridice, în afară activității de comerț exterior, consta în prețul extern transformat în lei, la care se adauga cheltuielile de transport și asigurare pe parcurs extern. În lipsa documentelor atestind cheltuielile de transport și asigurare pe parcurs extern, la prețul extern se adauga un procent de 10% . Transformarea în lei a prețurilor externe pentru stabilirea valorii în vama se face, potrivit normelor legale, în condițiile stabilite prin ordin al ministrului comerțului exterior și cooperării economice internaționale. Cînd nu exista documente privind valoarea, organele vamale stabilesc valoarea în vama prin asimilare cu bunuri asemănătoare introduse în țara anterior sau pentru care dețin documentație de preț extern.
Sînt exceptate de la vamuire
bunurile introduse sau scoase din țara de organele și unitățile militare române, cele destinate apărării naționale, inclusiv mijloacele de transport cu care se executa asemenea operațiuni, în baza comunicării transmise organelor vamale de către organele militare
coletele care constituie valiza diplomatică sau consulară, trimise sau primite de Ministerul Afacerilor Externe, cu condiția sa poarte mențiunea "corespondenta diplomatică" ori "corespondenta consulară", după caz, să fie însoțite de "foaie de curier" și să fie sigilate de expeditor
bunurile introduse sau scoase din țara de organele și organizațiile prevăzute la anexa nr. 1*.
Sînt scutite de plată taxelor vamale
bunurile primite de Societatea de Cruce Roșie a Republicii Socialiste România
bunurile sosite pentru Banca Naționala a Republicii Socialiste România sau Banca Română de Comerț Exterior, în cadrul obiectului lor de activitate.
Persoanele juridice străine pot introduce în țara bunuri numai cu plata taxelor vamale, cu excepția materialelor documentare și publicitare, obiectelor de reclama, mostrelor, probelor și bunurilor pentru tîrguri, expoziții, congrese, conferințe, simpozioane, competitii și alte manifestări similare, care sînt permise fără plata taxelor vamale, potrivit prezentului regulament. Ministrul comerțului exterior și cooperării economice internaționale poate stabili limite pentru unele bunuri care se introduc în țara. Reprezentantele și sucursalele firmelor comerciale și organizațiilor economice străine pot scoate din țara, fără plata taxelor vamale, la încheierea activității lor
bunurile introduse în țara pentru care prezintă documente vamale
bunurile achiziționate pentru nevoile lor uzuale în Republica Socialistă România, dacă acestea au fost plătite în valută sau în lei proveniți din schimb valutar, cu prezentarea unui document din care să rezulte modalitatea de plată. Pe baza de reciprocitate se aplică reduceri sau exceptari de la plata taxelor vamale ori se acordă regimul de introducere temporară, fără garantarea taxelor vamale, în cazul bunurilor introduse în țara pentru dotarea și întreținerea reprezentantelor și sucursalelor prevăzute la alin. 2. Îndeplinirea condiției de reciprocitate se confirma organelor vamale de către organul central român interesat.
Bunurile pentru dotarea reprezentantelor și altor unități române cu sediul în străinătate pot fi scoase din țara sau readuse fără plata taxelor vamale, în baza adresei unității expeditoare sau primitoare din care să rezulte ca bunurile sînt incluse în evidentele sale contabile.
Se considera mostre orice bunuri sau părți din acestea primite de la parteneri externi în mod gratuit pentru cunoașterea, testarea sau analizarea caracteristicilor tehnice în vederea importului sau producerii lor în țara, precum și cele expediate gratuit partenerilor externi în scopul prospectarii pieței externe sau obținerii de comenzi. Prin mostre cu valoare comercială se înțelege bunuri sau părți din acestea, cărora li se poate da și o alta întrebuințare decît aceea de mostre. Prin mostre fără valoare comercială, se înțelege bunuri sau părți din acestea secționate, divizate, desperechiate, perforate sau care au fost supuse altor operațiuni similare.
Unitățile autorizate să efectueze operațiuni de comerț exterior pot introduce, fără plata taxelor vamale sau scoate din țara, mostre reprezentative pentru bunurile din obiectul lor de activitate. Introducerea sau scoaterea de mostre se efectuează pe baza unei declarații vamale pentru mostre. Unitățile sînt obligate sa înregistreze mostrele în evidentele lor contabile, pe baza declarațiilor vamale și răspund de gestionarea și utilizarea acestora potrivit scopului pentru care au fost primite.
Declarațiile vamale pentru scoaterea mostrelor din țara vor fi semnate de persoanele care angajează legal unitățile beneficiare. Unitățile autorizate să efectueze operațiuni de comerț exterior răspund pentru valoarea și cantitatea mostrelor expediate partenerilor externi, precum și pentru oportunitatea unor asemenea operațiuni.
Declarațiile vamale pentru introducerea în țara a mostrelor pot fi semnate și de declarantii vamali împuterniciți de beneficiar. Unitățile autorizate să efectueze operațiuni de comerț exterior sînt obligate sa confirme, direct sau prin reprezentanții lor, ca mostrele introduse sau scoase din țara se încadrează în obiectul lor de activitate. În caz contrar, organele vamale nu permit efectuarea operațiunii și informează organele ierarhic superioare ale acestor unități.
Reprezentantele, agențiile și secțiile economice ale altor state în Republica Socialistă România pot introduce fără plata taxelor vamale sau scoate din țara, mostre și probe, pe baza cererilor depuse la organele vamale. Reprezentantele firmelor comerciale și organizațiilor economice străine, reprezentantele economice autorizate sa funcționeze în Republica Socialistă România, precum și alte firme și organizații străine, pot introduce în țara mostre și probe cu respectarea următoarelor condiții
fără plata taxelor vamale, dacă nu au valoare comercială sau dacă sînt cedate întreprinderilor autorizate să efectueze operațiuni de comerț exterior și corespund obiectului lor de activitate
cu plata taxelor vamale, dacă nu sînt cedate întreprinderilor autorizate să efectueze operațiuni de comerț exterior
cu garantarea taxelor vamale, dacă se introduc temporar în țara.
Persoanele juridice prevăzute la art. 158 pot scoate din țara mostre și probe, dacă acestea au fost obținute de la unitățile autorizate să efectueze operațiuni de comerț exterior, pe baza declarațiilor vamale pentru mostre, emise de aceste unități.
În cazul operațiunilor de introducere sau scoatere temporară de mostre se aplică prevederile privind introducerea sau scoaterea temporară de bunuri.
Materialele pentru probe, experimentari sau cercetări, precum și plantele și animalele pentru experiențe, pot fi introduse fără plata taxelor vamale sau scoase din țara de persoane juridice române, dacă sînt în cantități uzuale și se încadrează în obiectul de activitate al acestora. Pentru aceste operațiuni, organele vamale pot cere prezentarea avizului organului ierarhic superior al titularului. Sînt de asemenea, permise a fi introduse, fără plata taxelor vamale, sau scoase din țara bunurile care fac obiectul schimburilor echivalente, aprobate potrivit legii, între institutele de cercetare, instituțiile de arta, asociațiile sportive și alte unități. Organele ierarhic superioare ale unităților care efectuează schimburile confirma în scris organelor vamale îndeplinirea acestor condiții.
Materialul publicitar și obiectele de reclama pot fi introduse fără plata taxelor vamale sau scoase din țara de
unitățile autorizate să efectueze operațiuni de comerț exterior
unitățile române specializate în publicitatea și reclama de comerț exterior și turistica
reprezentantele, agențiile și secțiile economice ale altor state
agențiile de presa
reprezentantele și sucursalele firmelor comerciale și ale organizațiilor economice străine autorizate sa funcționeze în Republica Socialistă România. Materialul publicitar și obiectele de reclama pot fi introduse fără plata taxelor vamale sau scoase din țara și de firme și organizațiile economice străine, altele decît cele autorizate sa funcționeze în Republica Socialistă România, cu condiția folosirii acestora la tîrguri, expoziții sau alte manifestări similare, precum și la tratative. Scutirile de taxe vamale se acordă dacă materialele de publicitate se referă la activitatea unităților care introduc materialele în țara sau dacă obiectele de reclama au imprimata pe ele denumirea acestora sau a firmelor pe care le reprezintă. Unitățile autorizate să efectueze operațiuni de comerț exterior sînt obligate sa elaboreze norme privind modul de utilizare a materialului publicitar și de reclama, avizate de organul central căruia îi sînt subordonate.
Alimentele și obiectele de mica valoare destinate a fi consumate sau distribuite în cadrul tirgurilor, expozițiilor și altor manifestări internaționale similare pot fi introduse în țara, fără plata taxelor vamale, cu condiția ca valoarea în vama a acestor bunuri sa nu depășească 200 lei pe zi, pe durata manifestării, pentru fiecare firma sau organizație participanta. În același scop pot fi introduse în țara, fără plata taxelor vamale, 200 tigari, 1 litru băuturi alcoolice, 5 litri vin sau 10 litri bere, pe zi, pe durata manifestării, pentru fiecare firma sau organizație participanta.
Unitățile române care participa la manifestări economice, culturale, științifice, sportive sau alte manifestări organizate în străinătate pot scoate din țara bunuri din cele prevăzute la art. 164, în sortimentele și cantitățile stabilite potrivit reglementărilor în vigoare.
Materialele documentare sub forma de înscrisuri, fotografii, diapozitive, imprimari fonice sau pe pelicula, precum și imprimatele și alte materiale similare pot fi introduse sau scoase din țara, fără plata taxelor vamale dacă operațiunile nu sînt interzise prin normele legale. Pentru unitățile române, operațiunile se efectuează pe baza unei adrese semnate de conducătorul unității. La scoaterea din țara trebuie să se menționeze, de asemenea, ca materialul nu conține date secrete. Persoanele juridice străine pot scoate din țara materiale de proveniență română din cele prevăzute la alin. 1 numai dacă prezintă o dovadă din care să rezulte ca au fost puse oficial la dispoziția lor.
Materialele documentare și probele pentru experimentari și cercetări aparținînd persoanelor fizice pot fi introduse sau scoase din țara, fără plata taxelor vamale, dacă operațiunile nu sînt interzise prin normele legale. La scoaterea din țara a acestor materiale este necesară prezentarea avizului favorabil al organului central de specialitate, cu excepția materialelor documentare aflate în circuitul public.
Navele sub pavilion străin care acosteaza în porturile române pot fi aprovizionate cu combustibil, lubrifianți, produse alimentare, precum și cu alte materiale, de către întreprinderi române autorizate în acest scop, cu respectarea normelor privind exportul mărfurilor.
În porturile unde nu funcționează întreprinderi specializate pentru aprovizionarea navelor, alimentele sau alte bunuri necesare navelor sub pavilion străin se pot procura de la organizații comerciale desemnate de consiliul popular local. Plata pentru aceste produse se poate face în lei obținuți din schimb valutar sau proveniți de la agenția de navigație ori în lei obținuți de la întreprinderea română de transporturi navale prin decontare în valută. În aceste cazuri, cantitățile de produse trebuie să fie în raport cu numărul persoanelor aflate la bord și durata călătoriei pînă la următorul port de escala. Introducerea la bord a acestor produse se face fără plata taxelor vamale.
Bunurile destinate aprovizionarii care se întorc la bordul navelor sînt supuse controlului vamal pe baza permisului vamal și a documentului de livrare. În cazul bunurilor prevăzute la art. 168 se depune o singura declarație vamală de export pentru toate bunurile introduse la bord pe durata stationarii navei în port. Aprovizionarea poate fi facuta cu produse românești sau cu produse de proveniență străină, importate în acest scop potrivit dispozițiilor legale.
Întreprinderile române de navigație pot efectua aprovizionarea cu combustibil, lubrifianți, materiale sau alimente a navelor străine, dacă în cadrul unor înțelegeri cu întreprinderi similare din străinătate s-au stabilit livrări prin compensație. Întreprinderile române sînt obligate sa țină evidenta acestor operațiuni. Aprovizionarea navelor române care efectuează curse externe se face de unitățile Ministerului Transporturilor și Telecomunicatiilor sau de alte unități autorizate, cu respectarea dispozițiilor legale, în baza permisului vamal și a documentului de livrare, fără depunerea declarației vamale de export. Bunurile pentru aprovizionarea și dotarea navelor române aflate în cursa sau pe santiere pot fi expediate în străinătate de unitățile autorizate, în baza documentului de livrare, fără depunerea declarației vamale de export.
Agențiile întreprinderilor de transport autorizate sa funcționeze în Republica Socialistă România pot introduce temporar în țara și antrepozita bunuri pentru aprovizionarea sau repararea mijloacelor de transport proprii aflate în trafic internațional, cu îndeplinirea formalităților corespunzătoare. Agențiile au obligația sa înscrie bunurile în documente de evidenta, care vor fi puse la dispoziția organelor vamale la cererea acestora.
Autovehiculele aparținînd persoanelor fizice străine, pot transporta la intrarea și ieșirea din țara, fără plata taxelor vamale, numai cantitatea de carburanți la capacitatea rezervoarelor normale ale acestor autovehicule. Peste aceasta cantitate, nu se permite introducerea sau scoaterea din țara ori tranzitul carburantilor. Carburanții aflați la capacitatea rezervoarelor normale ale autovehiculelor aparținînd persoanelor fizice române pot fi introdusi sau scoși din țara, fără plata taxelor vamale. Peste aceasta cantitate, nu se permite introducerea sau scoaterea din țara a carburantilor. Prevederile alin. 1 și 2 se aplică la intrarea în țara și persoanelor fizice române și străine care călătoresc în cadrul micului trafic de frontieră sau care trec frontiera cu ocazia unor sarbatori, pe bază de înțelegeri între Republica Socialistă România și țările limitrofe, precum și turistilor străini care intră în țara mai mult decît o dată într-o luna sau care rămîn în țara cel mult 24 de ore. La ieșirea din țara este permisă, fără plata taxelor vamale, o cantitate de carburanți limitată la 10 litri de autoturism.
Dispozițiile cu privire la aprovizionarea navelor române și străine se aplică, în mod corespunzător, aeronavelor române și străine. În aceste cazuri, nu se emite permis de încărcare și nu se depune declarație vamală de export. Controlul vamal se efectuează în baza documentului de livrare.
Bunurile de consum cu care sînt aprovizionate vagoanele restaurant și vagoanele de dormit în trafic internațional sînt scutite de plată taxelor vamale. Aceste bunuri se declara organelor vamale la punctele de frontieră, fără îndeplinirea altor formalități vamale.
Bunurile destinate uzului oficial al misiunilor diplomatice și oficiilor consulare, precum și cele destinate folosinței personale a membrilor cu statut diplomatic al acestora și familiilor lor, sînt scutite de control vamal, atît la intrarea cît și la ieșirea din țara, în condițiile stabilite prin convențiile internaționale la care Republica Socialistă România este parte și pe bază de reciprocitate.
Pot fi introduse sau scoase din țara, fără plata taxelor vamale, în condițiile stabilite prin convențiile internaționale la care Republica Socialistă România este parte și pe bază de reciprocitate
bunurile destinate uzului oficial al misiunilor diplomatice și oficiilor consulare
bunurile destinate folosinței personale a membrilor cu statut diplomatic ai misiunilor diplomatice și oficiilor consulare, precum și a membrilor familiilor lor
bunurile destinate folosinței personale a membrilor personalului administrativ, tehnic și de serviciu al misiunilor diplomatice și oficiilor consulare, precum și a membrilor familiilor lor, cu ocazia instalării.
Introducerea sau scoaterea din țara a bunurilor neinsotite se permite în baza cererii misiunii diplomatice sau oficiului consular, semnată de șeful acesteia și a unei liste specificative avizată de Ministerul Afacerilor Externe. În cazul bagajelor însoțite de titulari, introducerea sau scoaterea este permisă fără prezentarea cererii și a listei specificative. În cererea de introducere sau scoatere a bunurilor, întocmită în trei exemplare și înaintată organelor vamale române prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe, se va menționa cantitatea bunurilor introduse și descrierea lor, conform formularelor puse la dispoziția misiunilor diplomatice, precizîndu-se de către solicitant dacă aceste bunuri sînt pentru folosință sa personală sau a misiunii. Dacă solicitantul nu cunoaște conținutul coletelor primite, organele vamale pot proceda la deschiderea acestora în prezenta solicitantului sau a unui reprezentant al acestuia în vederea completării formularului prevăzut la alin. 2
Bunurile care sînt prohibite numai la scoaterea din Republica Socialistă România, precum și bunurile cu caracter artistic, istoric, științific, instrumentele muzicale, obiectele din metale și pietre prețioase care depășesc uzul personal și alte bunuri de valoare deosebită, se permit a fi scoase din țara fără alte formalități, dacă au fost declarate în scris organelor vamale la intrare.
La cererea scrisă a misiunii diplomatice sau oficiului consular, organele vamale în funcție de personalul disponibil, pot efectua vamuirea la sediul misiunilor diplomatice sau oficiilor consulare sau la reședința membrilor personalului cu statut diplomatic.
Pentru următoarele categorii de bunuri de consum scutirile de plată taxelor vamale prevăzute la art. 177 se aplică în limite, pe an calendaristic, astfel
pentru uzul oficial al misiunilor diplomatice și oficiilor consulare
tigari: 2.000 pachete (a 20 bucăți)
băuturi alcoolice (peste 22 grade): 300 litri
pentru folosință proprie a membrilor personalului cu statu diplomatic și a membrilor familiilor lor
tigari: 500 pachete (a 20 bucăți) de familie
băuturi alcoolice (peste 22 grade): 50 litri de familie. La avizarea introducerii în țara a bunurilor de consum prevăzute în prezentul articol Ministerul Afacerilor Externe tine seama de condițiile de reciprocitate, precum și de convențiile la care Republica Socialistă România este parte, pentru a se aplică reduceri sau majorări corespunzătoare ale limitelor stabilite.
Bunurile prevăzute la art. 181 transportate ca bagaje însoțite sau colete neinsotite se declara, în scris, la introducerea în țara pe documentele prevăzute la art. 178. În lipsa acestui document, nu se permite introducerea în țara a bunurilor care pot fi lăsate în păstrare organelor vamale, potrivit prezentului regulament. După vamuire, un exemplar al cererii depuse pentru aceste bunuri vizat de organele vamale se transmite de acestea Ministerului Afacerilor Externe, care tine evidenta bunurilor introduse. Bunurile prevăzute la art. 181, care depășesc cantitățile stabilite, pot fi introduse în țara cu plata taxelor vamale aplicabile bunurilor aparținînd persoanelor fizice.
Introducerea temporară în țara, cu scutire de plată taxelor vamale, de autovehicule pentru uzul oficial al misiunilor diplomatice și oficiilor consulare, precum și pentru folosință membrilor personalului acestora și a familiilor lor, este permisă în limitele avizate de Ministerul Afacerilor Externe, pe bază de reciprocitate sau în condițiile stabilite prin înțelegeri internaționale. Formalitățile de introducere temporară sînt cele prevăzute la art. 178. Evidenta acestor operațiuni se tine de Ministerul Afacerilor Externe.
Cînd sînt motive temeinice să se considere ca în coletele destinate misiunilor diplomatice și oficiilor consulare, precum și în mijloacele de transport sau în bagajele membrilor cu statut diplomatic ori ale familiilor acestora, exista bunuri care nu sînt scutite de plată taxelor vamale sau nu au fost declarate potrivit art. 182 ori sînt prohibite la introducerea sau scoaterea din țara, sau sînt supuse carantinei, șeful unității vamale poate dispune efectuarea controlului vamal, în prezenta titularilor bunurilor ori a reprezentanților autorizați ai acestora.
Bunurile introduse în țara, cu scutire de taxe vamale, care se înstrăinează prin organizațiile comerciale, potrivit prevederilor Codului vamal, sînt supuse taxelor vamale aplicabile bunurilor aparținînd persoanelor fizice.
Valiza diplomatică folosită în vederea comunicării între misiunile diplomatice și ministerul afacerilor externe al statului acreditat, este scutită de taxe vamale și nu este supusă controlului vamal la intrarea și ieșirea din țara. În condițiile alin. 1 este admisă și valiza diplomatică folosită în vederea comunicării între misiunile diplomatice ale aceluiași stat.
Valiza diplomatică poate fi transportată pe teritoriul Republicii Socialiste România
însoțită de curieri diplomatici, însărcinați cu aceasta misiune de către ministerul afacerilor externe al statului căruia aparțin sau de o misiune diplomatică a statului acreditat
neinsotita.
Valiza diplomatică trebuie să fie prevăzută cu sigiliile ministerului afacerilor externe sau ale misiunii diplomatice expeditoare, sa poarte mențiunea "corespondenta diplomatică" sau "expediție oficială", sa circule pe baza unei "foi de curier" și sa nu cuprindă decît documente diplomatice sau obiecte de uz oficial. Dacă valiza diplomatică este însoțită de un curier diplomatic, acesta trebuie să posede "foaie de curier", în care se indica numele, prenumele și calitatea persoanei insotitoare, precum și numărul și destinația coletelor. Valiza diplomatică neinsotita, în afară de mențiunea "corespondenta diplomatică" sau "expediție oficială" și sigiliile expeditorului, prevăzute la alin. 1, va trebui sa poarte o eticheta menționînd și numărul "foii de curier". Dacă aceste condiții nu sînt îndeplinite, valiza diplomatică se sigileaza de organele vamale și se tranziteaza la o unitate vamală din București pentru a fi stabilite modalitățile de eliberare sau de inapoiere la expeditor. Eliberarea de către organele vamale a valizei diplomatice neinsotite se face pe baza unei declarații scrise, emisă de misiunea diplomatică destinatara.
Valiza diplomatică poate fi transportată de comandantul unei aeronave dacă poseda un document oficial din care să rezulte numărul coletelor care constituie valiza. Misiunea diplomatică poate trimite pe unul din membrii săi sa ia în posesie în mod direct valiza diplomatică din miinile comandantului aeronavei. Comandantii de aeronave care transporta valize diplomatice nu sînt considerați curieri diplomatici.
Valiza diplomatică în tranzit prin Republica Socialistă România poate fi sigilată de organele vamale la intrare.
Dispozițiile privind valiza diplomatică se aplică în mod corespunzător și valizei consulare.