DECRET nr. 337 din 26 noiembrie 1981 privind aprobarea Regulamentului vamal
Text cu caracter informativ. Numai versiunea publicată în Monitorul Oficial al României este cea oficială.
În vederea acordării liberului de vama la export sau import, organele vamale verifica dacă
felul mărfurilor constatate la controlul vamal corespunde cu cel înscris în declarația vamală
cantitatea mărfurilor înscrisă în documentele de transport sau în listele specificative corespunde cu cea din declarația vamală
numărul și valabilitatea autorizației, înscrise în declarația vamală, corespund cu datele din autorizația de export sau import ori din documentul care o înlocuiește.
La import, în afară operațiunilor prevăzute la art. 65, organele vamale verifica încadrarea tarifara și taxa înscrisă în declarația vamală pe baza tarifului vamal. Cînd în declarația vamală se constata neconcordante cu privire la încadrarea tarifara sau la taxa vamală, organele vamale modifica acest document și certifica modificarea efectuată.
Unitățile autorizate să efectueze operațiuni de comerț exterior sînt împuternicite sa calculeze cuantumul taxelor vamale pentru mărfurile importate și sa verse sumele la bugetul statului.
Liberul de vama se acordă în scris, după îndeplinirea condițiilor și formalităților de vamuire. Liberul de vama are caracter provizoriu pînă la vărsarea cuantumului taxelor vamale datorate la bugetul statului.
Mărfurile pentru care nu s-a acordat liber de vama rămîn sub supraveghere vamală pe cheltuiala exportatorilor ori importatorilor sau pot fi păstrate în custodie de transportator ori de declarantul vamal pînă la clarificarea situației. Mărfurile destinate exportului pentru care nu s-a acordat liber de vama pot fi înapoiate în interiorul tarii de către transportatori, la cererea și pe cheltuiala exportatorilor.
Organele vamale sesizează, în scris, conducerile unităților autorizate să efectueze operațiuni de comerț exterior în cazul în care constata ca felul mărfurilor prezentate nu corespunde cu cel prevăzut în autorizațiile de export sau import ori destinatarul este altul decît cel menționat în documente.
Dacă la vamuire se constata mărfuri de export depreciate, avariate, necorespunzător ambalate sau transportate, organele vamale rețin aceste mărfuri pînă la verificarea lor de către organele locale al Inspectoratului General de Stat pentru Controlul Calității Produselor, care stabilesc măsuri corespunzătoare. Declarantul vamal informează întreprinderile exportatoare asupra mărfurilor neadmise la export.
La transportul mărfurilor pe cale maritima, fluviala și aeriană, neconcordantele între datele declarate și cele constatate la vamuire se soluționează astfel
diferențele dintre datele înscrise în manifestul încărcăturii și mărfurile efectiv descărcate sau transbordate se pun de acord, pe baza documentului de constatare din care rezultă mărfurile efectiv descărcate
pentru diferențele în minus dintre mărfurile și cantitățile efectiv descărcate de pe nave sau aeronave și mărfurile și cantitățile constatate la vamuirea efectuată în magazii sau pe cheiuri, organele vamale urmăresc plata taxelor vamale aferente de către unitatea gestionara, după care diferențele se scot din evidentele vamale
pentru diferențele în plus dintre mărfurile și cantitățile înscrise în manifestul încărcăturii și cele înscrise în declarațiile vamale de export, se rectifica manifestul încărcăturii sau declarației vamale de export, după caz, dacă mărfurile în plus îndeplinesc condițiile pentru a fi admise la export
pentru diferențele în minus dintre mărfurile și cantitățile înscrise în manifestul încărcăturii și cele înscrise în declarațiile vamale de export, se rectifica manifestul încărcăturii sau declarația vamală de export, după caz.
La transportul mărfurilor pe calea ferată sau rutiera, pentru diferențele dintre datele înscrise în documentele de transport și cele din declarația vamală organele vamale cer declarantului vamal punerea de acord a acestor documente. Dacă se constată că diferențele sînt urmare a violarii mijloacelor de transport sau coletelor pe teritoriul Republicii Socialiste România, transportatorul este obligat sa încheie un act constatator, în baza căruia aceste diferențe se scot din evidentele vamale, după ce transportatorul a achitat taxele vamale.
La transportul poștal, pentru diferențele dintre datele înscrise în documentele poștale și bunurile constatate la control, organele poștale încheie procese-verbale de constatare care se vizează de organele vamale. În baza proceselor-verbale diferențele se scot din evidentele vamale. Dacă se constată că diferențele sînt urmare a violarii mijloacelor de transport sau coletelor pe teritoriul Republicii Socialiste România, se procedează potrivit art. 73 alin. 2, în acest caz taxele vamale achitindu-se de organele poștale.
Dacă la recepția mărfurilor se constata deosebiri față de datele înscrise în declarația vamală, importatorul sau exportatorul poate solicita, în scris, organelor vamale rectificarea declarației vamale, prezentind justificările necesare.
Cînd se constata diferențe apărute ca urmare a influentei factorilor naturali în timpul transportului, manipulării sau depozitarii, mențiunea privind greutatea declarata se modifica de transportator în mod corespunzător, în baza reglementărilor legale și se preia în documentele vamale.
Întreprinderile importatoare sînt obligate sa informeze unitățile beneficiare de import cu privire la neconcordantele dintre mărfurile primite și datele înscrise în documentele de transport.
Mărfurile sosite din străinătate fără documente de transport se supun vamuirii pe baza unei declarații depuse de importatori organelor vamale, din care rezultă proveniență mărfurilor.
Pentru mărfurile declarate și prezentate la vamuire prin reprezentanți, aceștia transmit declarațiile vamale, însoțite de borderouri de evidenta, importatorilor sau exportatorilor, care au obligația să le păstreze și să le prezinte pentru control.
Tariful vamal pentru mărfurile importate în Republica Socialistă România se aproba prin decret al Consiliului de Stat. Pentru mărfurile exportate nu se aplică taxe vamale.
Taxele vamale aplicabile sînt cele în vigoare la data înregistrării mărfurilor la unitățile vamale. Taxele vamale se aplică la valoarea în vama a mărfurilor importate.
Valoarea în vama pentru mărfurile importate consta în prețul de import format din: a) prețul extern, transformat în lei, în cazul mărfurilor importate al căror preț include cheltuielile externe de transport, manipulare și asigurare, precum și orice alte cheltuieli în valută
prețul extern, transformat în lei, la care se adauga cheltuielile externe de transport, manipulare și asigurare, precum și orice alte cheltuieli în valută, în cazul mărfurilor al căror preț extern nu include aceste cheltuieli, în baza documentelor de transport și asigurare
prețul extern, transformat în lei, majorat cu o cota procentuală, dacă nu exista documente de transport, manipulare și asigurare în momentul calculării taxelor vamale.
Cota procentuală prevăzută la art. 82 lit. c) se stabilește de unitățile autorizate să efectueze operațiuni de comerț exterior și reprezintă media cheltuielilor de transport și asigurare pe parcurs extern ale întreprinderii, pe semestrul anterior, pe grupe de produse și pe relații. În lipsa unuia din elementele prevăzute la alin. 1, cota procentuală se formează din cotatia de navlu sau tarifele de transport și asigurare, comunicate de întreprinderile de transport române și Administrația Asigurărilor de Stat.
Cheltuielile de manipulare în porturile românești, contrastaliile, precum și orice fel de prima, nu se includ în valoarea în vama a mărfurilor. Bonificatiile și rabaturile de orice fel se iau în considerare la stabilirea valorii în vama.
Transformarea în lei a prețurilor externe pentru stabilirea valorii în vama se face potrivit normelor legale.
În lipsa documentelor care atesta valoarea mărfurilor importate fără plata și pentru care se datorează taxe vamale, importatorul stabilește valoarea în vama pe baza prețurilor de import practicate pentru asemenea mărfuri sau mărfuri similare. Mărfurile primite temporar din străinătate, trecute ulterior sub regim de import, se supun taxelor vamale, care se aplică la valoarea în vama în momentul intrării lor în țara.
Unitățile autorizate să efectueze operațiuni de comerț exterior achită taxele vamale în termenele stabilite de Ministerul Finanțelor.
Nerespectarea termenelor prevăzute la art. 87 atrage majorări de 0,05 % pentru fiecare zi de întîrziere, calculate la cuantumul taxelor vamale datorate. Ministerul Finanțelor poate aproba reducerea sau scutirea de plată majorărilor de întîrziere.
Unitățile din a căror gestiune au fost sustrase mărfuri aflate sub regim vamal sînt obligate sa anunțe organele vamale care încheie procese-verbale de constatare vamală. Taxele vamale aferente mărfurilor lipsa se plătesc de aceste unități în termen de 5 zile de la data încheierii procesului-verbal de constatare vamală.
Procesul-verbal prevăzut la art. 89 constituie titlu executor și cuprinde
unitatea care răspunde de gestionarea mărfurilor
împrejurările în care s-a comis sustragerea
valoarea mărfurilor, cuantumul taxelor vamale și termenul legal de plată. Procesul-verbal se transmite, împreună cu somația de plată, unității care răspunde de gestionarea mărfurilor. În caz de neplata, procesul-verbal se va transmite pentru executare organelor bancare sau financiare, după caz.
Mărfurile importate sub condiția unei utilizări determinate și care, ulterior, primesc alta folosință sînt supuse regimului tarifar vamal potrivit noii destinații. Importatorii sau, după caz, beneficiarii importurilor sînt obligați sa declare organelor vamale noua destinație a mărfurilor și sa îndeplinească obligațiile care decurg din modificarea destinației bunurilor.
În cazul în care la verificări ulterioare se constată că taxele vamale nu au fost în întregime încasate, diferențele în minus, stabilite în termen de un an de la data vamuirii, se plătesc de importatori în termen de 5 zile de la data comunicării. Diferențele încasate în plus, constatate ca urmare a unor verificări ulterioare sau a contestațiilor depuse, stabilite în termen de un an de la vamuire, se restituie celor în drept în termen de 30 de zile de la data stabilirii diferenței. Restituirile se fac de către unitățile care au perceput taxele, din încasările curente de taxe vamale.
Contestațiile cu privire la aplicarea tarifului vamal se soluționează de șeful unității vamale unde s-a efectuat vamuirea. Împotriva soluției date se poate face intimpinare, în termen de 30 de zile de la data primirii comunicării, la Direcția Generală a Vamilor, a carei decizie este definitivă și executorie.
Mărfurile destinate vinzarii în valută se vamuiesc la import în momentul eliberării din vama, fără plata taxelor vamale, cu respectarea prevederilor prezentului regulament. Dacă după vamuirea la import mărfurile destinate vinzarii în valută primesc o alta destinație se datorează taxe vamale. Mărfurile importate pentru vînzarea în valută care fac obiectul unui contract de consignație pot fi returnate furnizorului extern, în baza documentelor din care rezultă efectuarea importului.
Bunurile de consum importate în cadrul schimbului direct de mărfuri sînt scutite de taxe vamale, pe bază de reciprocitate.
Comisia vamală îndeplinește atribuțiile stabilite prin Codul vamal cu privire la propunerile de reduceri, scutiri sau suspendări de taxe vamale. Comisia vamală este condusă de ministrul comerțului exterior și cooperării economice internaționale sau de la un loctiitor al acestuia și este compusa din cîte un reprezentant al Ministerului Comerțului Exterior și Cooperării Economice Internaționale, Ministerului Finanțelor și Comitetului de Stat pentru Prețuri, desemnați de conducerea acestor organe. Secretariatul Comisiei vamale este asigurat de Direcția Generală a Vamilor.
Comisia vamală se întrunește ori de cîte ori este necesar, pe baza convocării ministrului comerțului exterior și cooperării economice internaționale. Comisia vamală decide cu acordul tuturor membrilor săi. Pentru soluționarea propunerilor înaintate spre examinare, Comisia vamală poate cere ministerelor sau altor organe centrale interesate documentațiile și analizele economice necesare.