DECRET nr. 337 din 26 noiembrie 1981 privind aprobarea Regulamentului vamal
Text cu caracter informativ. Numai versiunea publicată în Monitorul Oficial al României este cea oficială.
În sensul prezentului regulament, se înțelege
prin unități vamale, vamile și punctele vamale precum și subunitatile acestora, denumite posturi vamale
prin organe vamale, personalul muncitor de execuție și conducere din Direcția Generală a Vamilor și unitățile vamale
prin declarant vamal, persoanele juridice sau fizice declara și prezintă bunurile pentru vamuire, precum și reprezentanții acestora. Unitățile autorizate să efectueze operațiuni de comerț exterior și alte persoane juridice pot fi reprezentate pentru declararea bunurilor la organele vamale și pentru îndeplinirea celorlalte obligații privind vamuirea numai de unități socialiste autorizate în acest scop, potrivit legii
prin introducere sau scoatere de bunuri, trecerea peste frontiera, în condițiile legii, a bunurilor aparținînd persoanelor juridice sau fizice, în afară activității de comerț exterior.
În cazurile în care organele vamale, cu ocazia efectuării controlului vamal al mijloacelor de transport și bunurilor potrivit normelor prevăzute în prezentul regulament, sesizează aspecte care creează suspiciuni de nerespectare a regimului vamal, procedează la verificarea în întregime a mijloacelor de transport și a bunurilor.
Pentru deplasarea personalului vamal în afară incintelor vamale, în vederea efectuării operațiunilor prevăzute în prezentul regulament, cei care solicită deplasarea suporta cheltuielile de transport, cazare și diurna, potrivit normelor legale, în baza decontului întocmit de unitatea vamală.
Neîndeplinirea de către personalul vamal a obligațiilor care decurg din atribuțiile sale de serviciu, prevăzute în Codul vamal și prezentul regulament, atrage răspunderea disciplinară sau penală, după caz.
Tranzitul, antrepozitarea, alte operațiuni temporare, precum și introducerea sau scoaterea din țara de bunuri sau valori, a căror deținere sau circulație este reglementată prin legi speciale sau în înțelegeri bilaterale ori multilaterale, sînt supuse avizării organelor competente sa aprobe deținerea sau circulația acestor bunuri sau valori. Aceste organe pot stabili și condiții specifice pentru efectuarea operațiunilor.
Normele privind importul și exportul de mărfuri, precum și alte operațiuni vamale ai căror titulari sînt unitățile autorizate să efectueze operațiuni de comerț exterior se aplică în mod corespunzător și operațiunilor efectuate de persoanele juridice sau fizice în afară activității de comerț exterior, dacă în prezentul regulament nu se dispune altfel.
Normele privind nomenclatura vamală și stabilirea originii bunurilor sînt cele prevăzute în anexa nr. 6.
Normele privind modul de efectuare a controlului vamal al bunurilor aparținînd persoanelor fizice care trec frontiera de stat și al mijloacelor de transport cu care călătoresc sînt cele prevăzute în anexa nr. 7 *).
Termenele prevăzute în prezentul regulament se calculează în zone libere, potrivit normelor prevăzute în Codul de procedură civilă.
Bunurile degradate pe timpul transportului sînt supuse taxelor vamale reduse proporțional cu gradul avarierii, iar cele distruse sînt exceptate de la plata taxelor vamale. Prevederile alin. 1 nu se aplică autoturismelor introduse în țara de persoanele fizice sau juridice în afară operațiunilor de comerț exterior.
La cererea organelor vamale, autoritățile portuare și aeroportuare precum și organele statiilor de cale ferată de frontieră nu permit ieșirea sau intrarea în țara a mijloacelor de transport, dacă nu sînt îndeplinite condițiile prevăzute în Codul vamal și prezentul regulament.
Direcția Generală a Vamilor stabilește modelul și modul de folosire a registrelor, formularelor, sigiliilor și stampilelor vamale, potrivit legii. Formularele și sigiliile vamale se pun în uz de organele vamale, fără plata. În cazul în care declarantii vamali sînt persoane juridice, acestea pot tipari, pe cheltuiala lor și pot folosi unele formulare vamale, cu aprobarea Direcției Generală a Vamilor. Unitățile vamale organizează și țin evidenta operațiunilor de vamuire.
Pentru vamuirea unor categorii de bunuri care se introduc sau se scot din țara fără a implica plati sub orice formă, precum și pentru presa, documentația, tipariturile și imprimeriile fonice sau pe pelicula destinate difuzării. Direcția Generală a Vamilor poate stabili formalități sau documente de vamuire specifice. Atunci cînd se datorează taxe vamale, aceste documente constituie titlu executor pentru urmărirea și încasarea taxelor.
Formularele vamale prevăzute în convențiile și înțelegerile internaționale la care Republica Socialistă România este parte înlocuiesc formularele vamale stabilite potrivit art. 280.
În locurile unde se efectuează operațiuni vamale, unitățile Ministerului Transporturilor și Telecomunicatiilor sau, după caz, ale Departamentului Aviației Civile, precum și unitățile care efectuează expedieri sau primiri de bunuri de comerț exterior sînt obligate să asigure unităților vamale, fără plata
încăperi pentru efectuarea controlului vamal al bunurilor sau persoanelor
birouri pentru îndeplinirea formalităților vamale
magazii pentru depozitarea bunurilor reținute, confiscate sau intrate în proprietatea statului în orice alt mod
instalații pentru cintarirea bunurilor. Aceleași obligații revin și consiliilor populare județene, pentru unitățile vamale care își desfășoară activitatea în punctele de control rutiere pentru trecerea frontierei de stat sau în punctele de control pentru micul trafic de frontieră. Ministerul Transporturilor și Telecomunicatiilor asigura gratuit legături telefonice prin fir C.F
pentru convorbiri între organele vamale de la frontiera și cele din interior situate în stațiile de cale ferată.
În aplicarea prezentului regulament se tine seama de procedurile și de alte norme cuprinse în convențiile și înțelegerile internaționale la care Republica Socialistă România este parte, precum și de recomandările cu caracter vamal ale organizațiilor internaționale acceptate de Republica Socialistă România.
Operațiunile vamale începute sub regimul prevăzut de reglementările vamale anterioare prezentului regulament se încheie în conformitate cu normele cuprinse în acele reglementări. Prevederile alin. 1 nu se aplică pentru
operațiunile de trecere temporară a bunurilor, aflate în evidenta unităților vamale, al căror termen de încheiere se prelungește cu o durată de 3 luni de la intrarea în vigoare a Regulamentului vamal, data după care ele încetează sau pot fi reînnoite conform prevederilor prezentului regulament
bunurile aparținînd persoanelor fizice, aflate în custodie vamală la data intrării în vigoare a prezentului regulament, pentru care se aplică prevederile acestuia.
Formularele și registrele vamale existente la data intrării în vigoare a prezentului regulament se folosesc în mod corespunzător pînă la epuizarea acestora.
Anexele nr. 1 - 7 fac parte integrantă din prezentul regulament.
Anexa nr. 2
CONDIȚIILE ȘI LIMITELE în cadrul cărora persoanele fizice pot introduce sau scoate bunuri din țara I. Dispoziții generale 1. Nu este permisă introducerea în țara de către persoanele fizice a următoarelor categorii de bunuri: a) autoturisme cu un consum de benzina de peste 11 litri la 100 km; ... b) microbuze și alte autovehicule similare; ... c) arme de vinatoare sau de tir, precum și muniții pentru acestea; ... d) butelii pentru gaze lichefiate, altele decît cele pentru camping; ... e) aparate de copiat și multiplicat; ... f) aparate pentru condiționarea aerului. ... 2. Introducerea în țara de către persoanele fizice a următoarelor categorii de bunuri este permisă numai cu plata taxelor vamale în valută, astfel Felul bunurilor Taxa vamala prevazuta in tarif, majorata cu % a) Motociclete cu o capacitate cilindrica de pina la 125 cmc inclusiv 300 b) Motorete, scutere si biciclete cu motor 300 c) Piese si garnituri de mobila de orice fel 300 d) Frigidere 300 e) Masini de cusut 300 f) Televizoare 300 g) Aparate de radio 300 h) Sobe si plite de gatit, sobe si alte aparate de incalzit 200 i) Masini de spalat rufe 200 j) Aspiratoare 200 k) Biciclete 200 l) Covoare si mochete de orice dimensiuni 200 m) Ambarcatiuni cu sau fara motor 100 n) Boilere 100 o) Calculatoare 100 p) Radiocasetofoane 100 r) Casetofoane 100 s) Blanuri naturale si confectii din acestea 100 t) Autoturisme cu un consum de benzina sub 11 litri la 100 km sau folosind alte tipuri de carburanti - taxa vamala: 100% la valoare 3. Ministrul comerțului exterior și cooperării economice internaționale poate stabili taxe vamale prohibitive, în lei sau în valută, și pentru alte categorii de bunuri. 4. Introducerea în țara de către persoanele fizice a următoarelor categorii de bunuri este permisă numai cu plata taxelor prevăzute în tariful vamal sau cu plata taxelor vamale majorate în cadrul plafoanelor stabilite pentru fiecare categorie de persoane: a) Motociclete cu capacitate cilindrică peste 125 cmc; ... b) Piese de schimb, părți componente și accesorii auto-moto; ... c) Motoare de barca și piese pentru acestea; ... d) Injectoare pentru instalații de încălzit; ... e) Pompe de apa de uz gospodăresc; ... f) Ferastraie de uz gospodăresc acționate cu motoare de orice fel; ... g) Hote; ... h) Congelatoare; ... i) Calandre pentru călcat rufe, de uz gospodăresc; ... j) Mașini de spălat vase; ... k) Mașini de tricotat pentru uz casnic; ... l) Haine din piele; ... m) Mașini de scris; ... n) Aparate de filmat; ... o) Aparate de proiectie; ... p) Aparate de mărit foto și developat; ... r) Instrumente muzicale de orice fel; ... s) Magnetofoane și videocasetofoane; ... t) Picupuri; ... u) Amplificatoare de sunet; ... v) Combine muzicale (formate din cel puțin 3 aparate de înregistrări sau redat sunetul ori imaginea, de aceeași marca și care nu pot funcționa independent, constituite sau nu într-un singur corp); ... z) Bunuri cu o valoare individuală de peste 10.000 lei. ... Persoanele cu domiciliul în străinătate achită taxele vamale numai în valută. 5. Introducerea temporară și tranzitul categoriilor de bunuri prevăzute la pct. 1-4 sînt permise potrivit normelor prevăzute în Regulamentul vamal. II. Persoane cu domiciliul în Republica Socialistă România A. Personalul muncitor trimis în străinătate în interes de serviciu 6. Personalul muncitor trimis în străinătate în interes de serviciu pe o perioadă de peste 30 de zile poate scoate din țara fără plata taxelor vamale: a) îmbrăcăminte, alte articole personale și medicamente, necesare pe durata deplasarii, precum și materiale de studiu și documentare; ... b) alte bunuri de uz personal, familial și gospodăresc, inclusiv mobilier, cu condiția ca obiectele de folosință îndelungată să fie declarate în scris organelor vamale, pentru a putea fi reintroduse în țara cu scutire de taxe vamale; ... c) cadouri în valoare de pînă la 500 lei, în total. ... 7. Personalul muncitor trimis în străinătate în interes de serviciu pe o perioadă de peste 30 de zile poate introduce în țara, fără plata taxelor vamale: a) bunurile scoase din țara, prevăzute la pct. 6; ... b) articole de îmbrăcăminte, încălțăminte, articole de uz casnic sau gospodăresc, dobîndite și folosite în străinătate; ... c) articole de îmbrăcăminte, încălțăminte, articole de uz casnic sau gospodăresc, dobîndite în străinătate, a căror valoare totală nu depășește 10.000 lei. ... Bunurile prevăzute la lit. b) și c) se permit numai dacă sînt altele decît cele prevăzute la pct. 2 - 4 și numai dacă sînt în cantități rationale care să nu depășească uzul personal, familial sau gospodăresc. Scutirile prevăzute pentru bunurile de la art. c) se admit o singură dată în timpul unei misiuni, pe baza unei adeverinte emise de unitatea care a trimis personalul în străinătate. Unitățile din țara care trimit personal în străinătate sînt obligate sa țină evidenta și sa elibereze o singura adeverinta pe timpul unei misiuni. În celelalte cazuri, în care personalul muncitor introduce în țara, în timpul misiunii, bunuri din cele prevăzute la lit. c), pentru bunurile aflate în bagajele însoțite se aplică regimul de scutire prevăzut pentru turiști, iar pentru bunurile neinsotite se aplică taxe vamale potrivit Regulamentului vamal. 8. Personalul muncitor trimis în străinătate în interes de serviciu pe o perioadă de peste 30 de zile poate introduce în țara, cu plata taxelor vamale, bunuri în următoarele limite: a) bunuri a căror valoare totală nu depășește 10.000 lei, cu plata taxelor vamale prevăzute în tariful vamal; ... b) bunuri a căror valoare totală este cuprinsă între 10.001 și 20.000 lei, cu plata taxelor vamale majorate cu 100%; ... c) bunuri a căror valoare totală depășește 20.000 lei, cu plata taxelor vamale majorate cu 200%. ... 9. Personalul muncitor trimis în străinătate în interes de serviciu pe o perioadă de pînă la 30 de zile poate scoate din țara, fără plata taxelor vamale: a) îmbrăcăminte, alte articole personale și medicamente necesare pe durata deplasarii, precum și materiale de studiu și documentare; ... b) cadouri în valoare de pînă la 300 lei în total. ... 10. Personalul muncitor trimis în străinătate în interes de serviciu pe o perioadă de pînă la 30 de zile poate introduce în țara, fără plata taxelor vamale: a) bunurile scoase din țara prevăzute la pct. 9; ... b) articole de îmbrăcăminte, încălțăminte, articole de uz casnic și gospodăresc a căror valoare totală nu depășește 5.000 lei. Pentru personalul care își desfășoară activitatea pe mijloacele de transport în trafic internațional și navele de pescuit oceanic, plafonul este de 2.000 lei, iar pentru cel care este trimis în străinătate pe o perioadă de pînă la 5 zile plafonul este de 300 lei. ... Bunurile prevăzute la lit. b) se permit numai dacă sînt altele decît cele prevăzute la pct. 2 - 4 și dacă sînt transportate ca bagaj însoțit. 11. Personalul muncitor trimis în străinătate în interes de serviciu pe o perioadă de pînă la 30 de zile poate introduce în țara, cu plata taxelor vamale prevăzute în tariful vamal, bunuri a căror valoare totală nu depășește 5.000 lei. Peste aceasta limita nu se permite introducerea în țara de bunuri. 12. Bunurile de origine română cumpărate în străinătate de personalul muncitor de la magazinele de desfacere ale întreprinderilor române de comerț exterior care funcționează potrivit legii pot fi introduse în țara fără plata taxelor vamale, în baza facturilor de cumpărare în care se va preciza originea bunurilor. 13. Personalul muncitor trimis în străinătate în interes de serviciu poate introduce în țara, fără plata taxelor vamale, bunurile cumpărate în valută, potrivit normelor legale, de la unitățile autorizate în acest scop care funcționează în punctele de frontieră. 14. Prevederile de la pct. 6 - 13 se aplică personalului muncitor trimis în străinătate pentru îndeplinirea unor îndatoriri de serviciu, inclusiv personalului muncitor care își desfășoară activitatea pe mijloacele de transport în trafic internațional și navele de pescuit oceanic, persoanelor trimise sa lucreze la întreprinderi sau organizații cu sediul în străinătate, persoanelor trimise la studii, specializare sau perfecționare și altor persoane care realizează în străinătate venituri legale în valută ca urmare a activității depuse. B. Turiști 15. Turistii pot scoate din țara, fără plata taxelor vamale: a) îmbrăcăminte și alte obiecte, precum și medicamente necesare pe durata călătoriei, ținînd seama de toate condițiile deplasarii; ... b) un aparat fotografic și 24 casete sau 10 role de film; ... c) un radioreceptor portabil; ... d) un cort și echipament de cantonament, precum și articole de sport uzuale; ... e) alte bunuri uzuale pentru călătorie, cu condiția ca obiectele de folosință îndelungată să fie declarate în scris organelor vamale, pentru a putea fi reintroduse în țara cu scutire de taxe vamale; ... f) cadouri aflate în bagajele însoțite, în limita valorii totale de 1.000 lei. ... 16. Turistii pot scoate din țara, cu plata taxelor vamale, bunuri a căror valoare totală sa nu depășească 500 lei și cu plata taxelor vamale majorate cu 100% bunuri a căror valoare totală nu depășește 5.000 lei. 17. Turistii pot introduce în țara, fără plata taxelor vamale: a) bunuri scoase din țara, în condițiile pct. 15 lit. a) - d); ... b) bunuri dobîndite în străinătate, aflate în bagajele însoțite, în limita valorii totale de 2.000 lei, altele decît cele prevăzute la pct. 2 - 4. ... 18. Turistii pot introduce în țara, cu plata taxelor vamale, bunuri în următoarele limite: a) bunuri a căror valoare totală nu depășește 5.000 lei, cu plata taxelor vamale prevăzute în tariful vamal; ... b) bunuri a căror valoare totală este cuprinsă între 5.001 și 10.000 lei, cu plata taxelor vamale majorate cu 100%; ... c) bunuri a căror valoare totală depășește 10.000 lei, cu plata taxelor vamale majorate cu 200% . ... 19. În cazul turistilor care ies din țara mai mult decît o dată într-o luna sau care rămîn în străinătate cel mult 24 de ore, se aplică prevederile pct. 48. 20. Dispozițiile pct. 12 se aplică și turistilor. C. Persoane care își stabilesc domiciliul în alta țara 21. Persoanele care își stabilesc domiciliul în alta țara pot scoate, fără plata taxelor vamale, următoarele bunuri: a) ca bagaj însoțit: îmbrăcăminte și alte articole necesare pe durata călătoriei; bijuterii din aur fără pietre prețioase, în limita a 10 grame, pentru fiecare persoana care a împlinit vîrsta de 16 ani, și obiecte din argint în limita a 20 grame pentru fiecare persoana; ... b) ca bagaj neînsoțit: ... - bunuri de uz personal, familial sau gospodăresc, cu excepția autoturismelor; - unelte și instrumente pentru exercitarea profesiei în baza unei adeverinte din care să rezulte profesia. Limitele în cadrul cărora pot fi scoase din țara bunurile prevăzute la lit. b) se stabilesc de ministerul comerțului exterior și cooperării economice internaționale. 22. Persoanele care își stabilesc domiciliul în alta țara pot scoate, cu plata taxelor vamale, bunuri în valoare totală de cel mult 15.000 lei. III. Persoane cu domiciliul în străinătate A. Turiști 23. Turistii pot introduce temporar în țara fără garantarea taxelor vamale următoarele bunuri: a) îmbrăcăminte și alte articole personale, precum și medicamente, necesare pe durata călătoriei, ținînd seama de toate condițiile deplasarii; ... b) doua aparate fotografice și 24 casete sau 10 role film pentru fiecare aparat, precum și un aparat de filmat de format mic și 10 bobine de film; ... c) un binoclu; ... d) un radioreceptor portabil și un televizor portabil; ... e) un aparat pentru înregistrarea și redarea sunetului cu sau fără aparat pentru redarea imaginii și cu sau fără radioreceptor; ... f) un instrument muzical portabil; ... g) un carucior de copil; ... h) un cort și alte echipamente de cantonament, precum și alte articole de sport uzuale, inclusiv o ambarcatiune, o bicicleta și doua arme de vinatoare cu cîte 100 cartuse pentru fiecare arma; ... i) o masina de scris portabila. ... Cînd exista suspiciuni ca bunurile nu se introduc pentru uzul personal, organele vamale pot sa ceara garantarea plății taxelor vamale, sa retina bunurile sau sa ia orice alte măsuri prevăzute de normele legale în vigoare. Turistii pot introduce în țara, fără plata taxelor vamale, cadouri aflate în bagajele însoțite în limita valorii totale de 2.000 lei, altele decît bunurile prevăzute la pct. 2 - 4. 24. Turistii pot introduce în țara, cu plata taxelor vamale în valută, bunuri în următoarele limite; a) bunuri a căror valoare totală nu depășește 5.000 lei, cu plata taxelor vamale prevăzute în tariful vamal; ... b) bunuri a căror valoare totală este cuprinsă între 5.001 și 10.000 lei, cu plata taxelor vamale majorate cu 100%; ... c) bunuri a căror valoare totală depășește 10.000 lei, cu plata taxelor vamale majorate cu 200% . ... 25. Turistii pot scoate din țara, fără plata taxelor vamale: a) bunurile din categoria celor prevăzute la pct. 23; ... b) bunurile cumpărate cu plata în valută; ... c) cadouri aflate în bagajele însoțite în limita valorii totale de 1.000 lei. ... 26. Turistii pot scoate din țara, cu plata taxelor vamale în valută, bunuri în limita valorii totale de 500 lei, precum și cu plata taxelor vamale majorate cu 100%, bunuri a căror valoare totală nu depășește 5.000 lei. 27. În cazul turistilor care intră în țara mai mult decît o dată într-o luna sau care rămîn în Republica Socialistă România cel mult 24 de ore, se aplică prevederile art. 48. B. Persoane străine în interes de serviciu 28. Persoanele în interes de serviciu pot introduce temporar în țara, fără garantarea taxelor vamale, bunurile prevăzute la pct. 23 precum și bunuri de uz familial și gospodăresc, dacă aceste bunuri intră în țara în cel mult 6 luni de la data venirii titularilor. Eliberarea din vama a bunurilor de uz familial și gospodăresc se face în baza unei adeverinte emise de unitățile române sau de unitățile străine autorizate sa funcționeze în Republica Socialistă România, cu care aceste persoane sînt în relații de serviciu. Introducerea în țara peste acest termen a bunurilor este permisă numai cu plata taxelor vamale în limita plafoanelor prevăzute la pct. 30. 29. Persoanele în interes de serviciu pot introduce în timpul șederii în țara direct sau prin colete, fără plata taxelor vamale, bunuri, altele decît cele prevăzute la pct. 2 - 4, a căror valoare sa nu depășească 4.000 lei pe an calendaristic pentru fiecare persoana majoră și 2.000 lei pentru minor, în baza unor carnete de evidenta vamală. Pentru studenți și elevi, plafonul este de 2.000 lei pe an calendaristic. 30. Persoanele în interes de serviciu pot introduce în țara, cu plata taxelor vamale în valută, bunuri în următoarele limite: a) bunuri a căror valoare totală nu depășește 500 lei, cu plata taxelor vamale prevăzute în tariful vamal; ... b) bunuri a căror valoare totală este cuprinsă între 501 și 5.000 lei, cu plata taxelor vamale majorate cu 100%; ... c) bunuri a căror valoare totală depășește 5.000 lei, cu plata taxelor vamale majorate cu 200% . ... 31. Persoanele în interes de serviciu pot scoate din țara, fără plata taxelor vamale: a) bunurile introduse în țara, în condițiile pct. 23, cu excepția cadourilor care se permit în limita valorii totale de 500 lei; ... b) bunurile prevăzute la pct. 28 alin. 2 dacă se prezintă un inventar sau alt document vizat de organele vamale de intrare; ... c) bunuri cumpărate cu plata în valută; ... d) bunuri de uz personal, familial sau gospodăresc dobîndite din sumele în lei obținute legal cu titlu de retribuții, premii, indemnizații, onorarii, burse sau alte venituri similare. Valoarea totală a acestor bunuri nu poate depăși 30% din sumele obținute. ... 32. Persoanele în interes de serviciu pot scoate din țara, cu plata taxelor vamale în valută, bunuri în următoarele limite: a) bunuri a căror valoare totală nu depășește 500 lei, cu plata taxelor vamale prevăzute în tariful vamal; ... b) bunuri a căror valoare totală este cuprinsă între 501 și 5.000 lei, cu plata taxelor vamale majorate cu 100% . ... Peste aceste limite nu este permisă scoaterea de bunuri din țara. 33. Prevederile de la pct. 28, 30, 31 lit. a) - c) și 32 se aplică persoanelor venite în Republica Socialistă România pentru îndeplinirea unor îndatoriri de serviciu sau tranzacții comerciale, studii, specializare sau perfecționare, persoanelor încadrate la unități sau organizații străine cu sediul în Republica Socialistă România, precum și persoanelor cu domiciliul în străinătate care realizează venituri legale în lei sub forma de retribuții, indemnizații, onorarii, diurne, burse sau alte asemenea venituri. Prevederile de la pct. 29 și 31 lit. d) se aplică numai persoanelor venite în Republica Socialistă România pentru îndeplinirea unor atribuții prevăzute în convenții, contracte sau alte aranjamente încheiate de partea română (specialiști, tehnicieni, profesori, studenți, elevi, etc.) și care sînt retribuite în lei, de către organizațiile române sau societățile mixte. 34. Persoanele care își desfășoară activitatea pe mijloacele de transport în trafic internațional pot introduce în țara, fără garantarea taxelor vamale, îmbrăcămintea și alte articole personale, precum și medicamente necesare pe durata deplasarii. 35. Persoanele care își desfășoară activitatea pe mijloacele de transport în trafic internațional pot introduce în țara cu plata în valută a taxelor vamale bunuri a căror valoare totală nu depășește 500 lei, precum și cu plata în valută a taxelor vamale majorate cu 100% bunuri a căror valoare totală este cuprinsă între 501 și 1.000 lei. 36. Persoanele care își desfășoară activitatea pe mijloacele de transport în trafic internațional pot scoate din țara, fără plata taxelor vamale: a) bunurile din categoria celor prevăzute la pct. 34; ... b) bunurile cumpărate cu plata în valută. ... 37. Persoanele care își desfășoară activitatea pe mijloacele de transport în trafic internațional pot scoate din țara, cu plata în valută a taxelor vamale, bunuri în limita valorii totale de 500 lei, precum și cu plata în valută a taxelor vamale majorate cu 100% bunuri în limita valorii totale de 1.000 lei. C. Persoane care își stabilesc domiciliul în Republica Socialistă România 38. Persoanele care își stabilesc domiciliul în Republica Socialistă România pot introduce în țara, fără plata taxelor vamale: a) bunurile de uz personal, familial sau gospodăresc; ... b) mijloacele de transport cu sau fără motor; mijloacele de transport cu motor se permit dacă nu au un consum de benzina mai mare de 11 litri la 100 km și dacă se prezintă un document din care să rezulte ca au fost în proprietatea persoanelor înainte de stabilirea domiciliului lor în Republica Socialistă România. ... Prevederile pct. 2 - 4 nu se aplică în aceste cazuri. 39. Scutirile de taxe vamale prevăzute la pct. 38 se acordă în baza unei adeverinte eliberate de organele Ministerului de Interne, din care să rezulte aprobarea și data stabilirii definitive a domiciliului în Republica Socialistă România. Scutirea de taxe vamale se acordă dacă bunurile au intrat în țara ca bagaj însoțit sau neînsoțit într-un interval de 6 luni de la data stabilirii definitive a domiciliului în Republica Socialistă România. Bunurile sosite înainte de data stabilirii domiciliului în Republica Socialistă România pot fi eliberate în custodie, cu garantarea taxelor vamale, pe baza unui adeverinte din care să rezulte ca titularul a solicitat aprobarea stabilirii domiciliului în Republica Socialistă România. IV. Bunuri primite sau expediate din țara, ca dar prin colete 40. Persoanele fizice pot primi din străinătate cu plata taxelor vamale bunuri în limita valorii totale de 5.000 lei și cu plata taxelor vamale majorate cu 100% bunuri a căror valoare totală este cuprinsă între 5.001 - 10.000 lei. Pentru bunurile care depășesc aceasta limita se aplică taxe vamale majorate cu 200%. Persoanele fizice străine achită taxele vamale în valută. 41. Persoanele fizice pot primi bunuri de la alte persoane fizice din străinătate, în condițiile pct. 40, prin intermediul unor firme străine, cu plata anticipata a taxelor vamale în valută, în cadrul unor contracte încheiate cu acele firme de către întreprinderile de comerț exterior autorizate. În contractele încheiate între întreprinderile de comerț exterior și firmele străine expeditoare vor fi precizate bunurile admise a fi introduse în colete potrivit normelor legale în vigoare în Republica Socialistă România și se va menționa ca nerespectarea acestor norme poate duce la rezilierea contractului. 42. Persoanele fizice pot expedia din țara prin colete cu plata taxelor vamale, ca dar, bunuri în limita valorii totale de 500 lei precum și cu plata taxelor vamale majorate cu 100% bunuri a căror valoare totală sa nu depășească 5.000 lei. Persoanele fizice străine achită taxele vamale în valută, la expedierea coletelor. V. Dispoziții finale 43. În aplicarea dispozițiilor prezentei anexe se tine seama și de restricțiile care pot fi stabilite de ministrul comerțului exterior și cooperării economice internaționale, potrivit Regulamentului vamal. 44. Pentru introducerea și scoaterea din țara de produse alimentare se aplică dispozițiile anexei nr. 3. 45. Personalul muncitor trimis în străinătate în misiune îndelungată, precum și persoanele străine venite în țara în interes de serviciu pot expedia la plecarea în străinătate și prin colete bunurile care le aparțin, cu excepția bijuteriilor, în condițiile și limitele prezentei anexe și cu prezentarea la vama a documentelor de trecere a frontierei sau a unei adeverinte din partea unității de care aparțin. 46. Pentru personalul român trimis în străinătate în interes de serviciu, membrii de familie pot expedia, prin colete, fără plata taxelor vamale, obiecte de îmbrăcăminte, încălțăminte și lenjerie, necesare pe durata șederii în străinătate. 47. Bunurile aparținînd turistilor români sau străini expediate prin colete se admit fără plata taxelor vamale numai dacă sînt din cele prevăzute la pct. 15 lit. a), d) și e) sau la pct. 23 lit. a), g), h), i), după caz. Expedierea sau primirea acestor bunuri se permite în baza documentului de trecere a frontierei în cazul turistilor străini, a unei adeverinte sau a biletelor de călătorie etc., care să ateste ca persoana a trecut frontiera de stat și scopul călătoriei în cadrul turistilor români. 48. Persoanele române sau străine care călătoresc în cadrul micului trafic de frontieră sau care trec frontiera cu ocazia unor sarbatori, pe bază de înțelegeri între Republica Socialistă România și țările limitrofe, pot introduce și scoate din țara, fără plata taxelor vamale: a) îmbrăcăminte, încălțăminte și alte obiecte de mica valoare strict necesare pe durata călătoriei, precum și medicamente pentru folosință personală; ... b) cadouri în limita valorii totale de 150 lei. ... Aceste persoane pot introduce și scoate din țara, cu plata taxelor vamale, bunuri în limita valorii totale de 150 lei. Personalul român sau străin în interes de serviciu, cu excepția celui care își desfășoară activitatea pe mijloacele de transport în trafic internațional, care lucrează pe teritoriul țărilor limitrofe sau în țara, după caz, deplasîndu-se în mod repetat pe o durată de cel mult 24 de ore, beneficiază o dată pe luna de regimul micului trafic de frontieră. 49. Persoanele fizice române sau străine care călătoresc în cadrul unor înțelegeri încheiate între Republica Socialistă România și țările limitrofe privind trecerile ocazionale peste frontiera pot introduce sau scoate din țara, fără plata taxelor vamale, bunuri în limitele prevăzute pentru turistii români individuali sau turistii străini, după caz. Acestor persoane nu li se permite scoaterea sau introducerea de bunuri cu plata taxelor vamale. Prevederile alin. 1 se aplică de organele Ministerului Apărării Naționale cînd trecerea frontierei se face prin alte locuri decît punctele de control pentru trecerea frontierei de stat sau punctele de mic trafic în care funcționează organe vamale. 50. Persoanele fizice pot introduce sau scoate din țara, fără plata taxelor vamale, bijuteriile de uz personal. Prin bijuterii de uz personal, se înțelege obiectele din metale prețioase cu sau fără pietre prețioase, în următoarele limite: - pentru bărbați: 1 verigheta, 2 inele, 1 ceas cu sau fără bratara, 1 medalion cu lantisor, 1 ac de cravata, 1 pereche butoni, 1 trusa creion-stilou, 2 perechi ochelari; - pentru femei: 1 verigheta, 2 inele, 1 ceas cu sau fără bratara, 2 medalioane cu lantisor, 2 perechi cercei, 2 bratari, 1 brosa, 1 colier, 2 perechi ochelari; - pentru persoane pînă la 16 ani: 1 inel, 1 ceas cu sau fără bratara, 1 bratara, 1 medalion cu lantisor, 2 perechi ochelari, iar pentru fete, și 1 pereche cercei. În cazul micului trafic de frontieră, prin bijuterii de uz personal se înțelege obiectele din metale prețioase cu sau fără pietre prețioase, în următoarele limite: 1 verigheta, 1 inel, iar pentru femei, și 1 pereche cercei. În cazul persoanelor prevăzute la pct. 21, prin bijuterii de uz personal se înțelege obiectele din metale prețioase enumerate la pct. 21 lit. a). 51. Bunurile prevăzute la pct. 2, introduse în țara de persoanele fizice sau primite prin colete, nu sînt supuse limitelor și majorărilor stabilite prin prezenta anexa pentru bunuri admise cu plata taxelor vamale. 52. Aplicarea taxelor vamale sau a taxelor vamale majorate se face numai la diferența de valoare cu care este depășit plafonul admis cu scutire sau, după caz, plafonul stabilit cu plata taxelor vamale. Majorările de taxe vamale se aplică începînd cu bunurile supuse taxelor vamale cele mai scăzute. 53. Limitele cantitative sau valorice prevăzute prin Regulamentul vamal și prezenta anexa se aplică de persoana pentru fiecare transport, dacă nu se dispune altfel. Prin transport însoțit se înțelege bunurile pe care o persoană le duce cu sine în același mijloc de transport sau care o însoțesc în același mijloc de transport. Prin transport neînsoțit se înțelege bunurile expediate și înscrise în același document de transport. 54. Valoarea în vama se exprima pe unități de măsura specifice indicate în listele de valori în vama comunicate unităților vamale de Direcția Generală a Vamilor. 55. Bunurile scutite de taxe vamale aparținînd personalului muncitor care își desfășoară activitatea pe mijloacele de transport în trafic internațional și pe navele de pescuit oceanic, precum și bunurile prevăzute la pct. 29, pot fi înscrise în carnete de evidenta vamală. Modelul și instrucțiunile de completare a carnetelor se stabilesc de către Direcția Generală a Vamilor. Carnetele de evidenta vamală pentru personalul muncitor român care își desfășoară activitatea pe mijloacele de transport internațional se tiparesc de unitățile de transport de care aparține acest personal, iar cele pentru personalul străin se tiparesc de către Direcția Generală a Vamilor și se distribuie contra cost. Modelul adeverintelor care se eliberează în vederea aplicării scutirilor de taxe vamale prevăzute în prezenta anexa se stabilește de către Direcția Generală a Vamilor. 56. Prevederile art. 57 lit. f) - j) din Codul vamal se aplică pe baza unor documente din care rezultă îndeplinirea condițiilor stabilite pentru acordarea scutirii de taxe vamale.
Anexa nr. 3
NORME privind scoaterea sau introducerea în țara de către persoanele fizice a produselor alimentare I. Persoane cu domiciliul în străinătate 1. Produsele alimentare prevăzute în prezentul punct pot fi scoase din țara, cu plata taxelor vamale de 100%, în valută, în următoarele cantități; a) preparate din carne si conserve cu sau fara legume 150 g b) bomboane, ciocolata 150 g c) ceai din import 50 g d) bauturi alcoolice (peste 22 grade) 1 l e) vin, bere 2 l Alte produse alimentare decît cele prevăzute la alin. 1 pot fi scoase din țara, cu plata taxelor vamale, numai în limita valorii de 50 lei. 2. Scoaterea din țara a următoarelor produse alimentare nu este permisă: - carne - ulei comestibil - făina de grîu și de porumb - zahăr - orez - cafea, cacao - miere de albine - masline - alcool rafinat - legume, fructe - piper și alte condimente din import. 3. Membrii echipajelor navelor sub pavilion străin pot introduce la bord, fără plata taxelor vamale, pentru consum strict personal, pe timpul stationarii în porturile române, produse alimentare cumpărate direct din comerț, în lei proveniți din schimb valutar sau din sume de lei primite de la agențiile de navigație, în următoarele situații: - întreprinderea specializată pentru aprovizionarea navelor nu comercializează produsele solicitate sau produsele solicitate sînt în cantități reduse, ori - în port nu funcționează o întreprindere specializată pentru aprovizionarea navelor. 4. Produsele alimentare pot fi introduse în țara, fără plata taxelor vamale, în limitele strict necesare pe durata transportului pe teritoriul Republicii Socialiste România, inclusiv 2 litri băuturi alcoolice (peste 22 grade), 4 litri vin sau bere și 200 tigari. Personalul de pe nave sau aeronave poate scoate din port sau aeroport asemenea bunuri, în valoare totală de cel mult 50 de lei la fiecare deplasare în oraș. Produsele alimentare care depășesc limitele prevăzute la alineatul precedent pot fi introduse în țara, cu plata taxelor vamale, cu aplicarea limitelor corespunzătoare de la anexa nr. 2. II. Persoane cu domiciliul în Republica Socialistă România 5. Produsele alimentare prevăzute în prezentul punct pot fi scoase din țara, fără plata taxelor vamale, în următoarele cantități: a) preparate din carne 150 g b) conserve din carne cu sau fara legume 500 g c) zahar, bomboane, ciocolata 200 g d) paste fainoase, biscuiti 250 g e) cafea, cacao 50 g f) bauturi alcoolice (peste 22 grade) 1 l g) vin, bere 2 l h) tigari 200 buc. Alte produse alimentare decît cele prevăzute la alin. 1 pot fi scoase din țara, fără plata taxelor vamale, numai în limita valorii de 100 lei. 6. Unitățile socialiste, inclusiv întreprinderile de comerț exterior, pot expedia produse alimentare, în condițiile Decretului Consiliului de Stat nr. 162/1978 , fără plata taxelor vamale, pentru personalul trimis muncitor trimis în străinătate în vederea executării unor lucrări de construcții, montaj sau alte lucrări similare. 7. Cantitățile de produse alimentare care pot fi scoase din țara, fără plata taxelor vamale, în mod individual, de personalul român de servire a mijloacelor de transport pe calea ferată și auto în trafic internațional, precum și a navelor sub pavilion român care activează în apele internaționale, sînt următoarele: Nr. crt. Denumirea alimentelor Cantitati Personalul de pe mijloacele de transport pe calea ferata (C.F.R. si P.T.T.R.) Personalul de pe mijloacele de transport auto (soferi si insotitori) precum si de pe navele fluviale fara propulsie Personalul de pe navele maritime (inclusiv pescuit oceanic) si fluviale cu propulsie 1. Preparate din carne 150 g/om zi 150 g/om zi 1000 g/om voiaj 2. Conserve din carne 250 g/om zi 250 g/om zi 500 g/om voiaj 3. Uleiuri vegetale comestibile 25 g/om zi 50 g/om zi - 4. Zahar, bomboane, ciocolata 100 g/om zi 150 g/om zi 1000 g/om voiaj 5. Paste fainoase, biscuiti 100 g/om zi 100 g/om zi 500 g/om voiaj 6. Cafea, cacao 25 g/om zi 25 g/om zi 15 g/om zi 7. Ceai din import 10 g/om zi 10 g/om zi - 8. Piper si alte condimente 5 g/om zi 5 g/om zi - 9. Tigari 20 buc./om zi 20 buc./om zi 20 buc./om zi 10. Alte alimente 75 lei/voiaj 100 lei/voiaj 200 lei/voiaj Scoaterea din țara a produselor alimentare peste limitele prevăzute în prezentul punct este interzisă. 8. Pentru produsele alimentare la care sînt stabilite limite pe zi, cantitățile totale de persoana/zi se stabilesc de unitate în raport cu durata călătoriei dus-întors, înscrisă în carnetele de evidenta vamală. 9. Produsele alimentare, pot fi introduse în țara, fără plata taxelor vamale, în limitele strict necesare pe durata transportului pe teritoriul Republicii Socialiste România, inclusiv 2 litri băuturi alcoolice (peste 22 grade), 4 litri vin sau bere și 200 tigari. Pentru personalul de pe nave și aeronave, limita pentru băuturi alcoolice de orice fel este de 1 litru. Produsele alimentare care depășesc limitele prevăzute la alineatele precedente pot fi introduse în țara, cu plata taxelor vamale, cu aplicarea limitelor de la anexa nr. 2. III. Dispoziții comune 10. Persoanele care se deplaseaza în cadrul micului trafic de frontieră sau în cadrul unor înțelegeri cu țările limitrofe privind trecerile ocazionale peste frontiera, precum și turistii străini care intră în țara mai mult de o dată într-o luna sau care rămîn în Republica Socialistă România mai puțin de 24 de ore, nu pot scoate din țara produse alimentare. 11. Produsele alimentare nu pot fi expediate din țara prin colete, cu excepția celor prevăzute la pct. 6. 12. Persoanele pînă la 16 ani nu beneficiază de scutirile de taxe vamale prevăzute în prezenta anexa pentru băuturi alcoolice și produse din tutun. 13. Limitele prevăzute în prezenta anexa se aplică pentru fiecare persoana care trece frontiera. 14. Scoaterea din țara de produse alimentare peste limitele prevăzute la pct. I și II nu este permisă.
Anexa nr. 4
A. Tariful vamal pentru bunurile introduse în țara de persoanele fizice Felul bunurilor Taxe vamale % 1 2 1. Produse electrotehnice, inclusiv piese si accesorii pentru acestea 20 2. Vehicule: a) autoturisme, special adaptate pentru uzul bolnavilor sau invalizilor (cu conditia prezentarii la vama a certificatului medical) 50 b) alte vehicule 50 c) piese de schimb, parti componente si accesorii pentru vehicule 40 3. Articole si materiale sportive, jocuri si jucarii, inclusiv mecanice si electrice, precum si piese si accesorii 15 4. Produse textile si din piele sau blana, inclusiv bunuri confectionate din acestea: a) blana sintetica sau piele sintetica, inclusiv bunuri confectionate din acestea 30 b) altele 50 5. Produse industriale sau mestesugaresti, inclusiv piese si accesorii pentru acestea, altele decit cele de la pozitiile 1 - 4: a) aparate fotografice, de marit foto si de developat, filme fotografice, cinematografice si diafilme, benzi magnetice 20 b) ceasuri 20 c) articole de cosmetica sau parfumerie 40 d) altele 40 6. Produse alimentare, inclusiv cele preparate sau conservate, bauturi si produse din tutun: a) preparate alimentare 10 b) tutun si produse din tutun 40 c) bauturi alcoolice de orice fel 50 d) altele 20 7. Alte bunuri 30 Pentru celelalte bunuri, taxele vamale se plătesc în lei sau în valută. B. Tariful vamal pentru bunurile scoase din țara de persoanele fizice Pentru bunurile scoase din țara de persoanele fizice, taxa vamală este de 20% la valoare *).
Anexa nr. 5
NORME privind determinarea valorii în vama a bunurilor aparținînd persoanelor fizice 1. Valoarea în vama pentru bunurile introduse în țara se determina luînd în considerare nivelul prețurilor interne cu amănuntul stabilite pentru asemenea bunuri sau pentru bunuri avînd caracteristici apropiate, din producția interna sau importate. 2. Pentru bunurile a căror valoare în vama nu se poate stabili potrivit pct. 1, valoarea în vama se determina în baza prețurilor externe stantate sau imprimate pe bunurile de evaluat, iar în lipsa acestor prețuri, cele prevăzute în cataloage, prospecte sau alte documentații de prețuri externe stabilite pentru asemenea bunuri sau pentru bunuri avînd caracteristici apropiate. Aceste prețuri se transforma în lei potrivit prevederilor prezentei anexe. 3. Direcția Generală a Vamilor va întocmi liste de prețuri interne cu amănuntul sau, după caz, de prețuri prevăzute în cataloage, prospecte sau în alte documentații de prețuri externe, în vederea determinării de către organele vamale a valorilor în vama. Aceste liste vor conține prețul unor sortimente de bunuri introduse frecvent în țara. 4. Lista cataloagelor, prospectelor și a altor documentații de prețuri externe se aproba de Ministerul Comerțului Exterior și Cooperării Economice Internaționale. Direcția Generală a Vamilor poate revizui anual listele de prețuri potrivit modificărilor de preț intervenite pentru bunurile în cauza. Dacă unele categorii de bunuri nu sînt cuprinse în liste și bunurile nu pot fi asimilate, unitățile vamale informează Direcția Generală a Vamilor pentru rezolvarea cazului. În cazul unor bunuri care nu se comercializează în mod curent, organele vamale determina valoarea în vama în baza avizului organelor comerciale locale sau, după caz, în baza valorilor comunicate de unitățile socialiste care dețin astfel de bunuri. 5. Determinarea în lei a valorii în vama stabilită pe baza prețurilor externe se face la cursul pentru operațiuni necomerciale, în vigoare la 31 decembrie al anului precedent. Pentru valutele la care nu este stabilit un curs de operațiuni necomerciale, acestea se transforma în dolari S.U.A. la paritatile comunicate organelor vamale anual, de Banca Naționala a Republicii Socialiste România, după care se procedează la transformarea în lei la cursul pentru operațiuni necomerciale. 6. Cînd plata taxelor vamale se face în valută, iar valoarea în vama a bunurilor introduse în țara este stabilită potrivit pct. 2, se aplică taxa vamală prevăzută în tariful vamal. Cînd plata taxelor vamale se face în valută, iar valoarea în vama a bunurilor introduse în țara este determinata potrivit pct. 1, valoarea în lei se transforma în valută conform prevederilor pct. 5 alin. 1 sau 2, la care se aplică taxa vamală din tariful vamal. 7. În raport de intensitatea traficului și de volumul și gama sortimentala a bunurilor introduse în țara, ministerul comerțului exterior și cooperării economice internaționale poate stabili o procedură simplificata de evaluare, inclusiv aplicarea de valori în vama unice de produse sau grupe de produse, în scopul asigurării fără întîrziere a vamuirii bunurilor aparținînd persoanelor fizice. 8. Valoarea în vama a autoturismelor introduse în țara pentru care plata taxelor vamale se face în valută reprezintă prețul de vînzare cu amănuntul din țara de origine, din anul fabricației, prevăzut în catalogul de prețuri. În lipsa catalogului se ia în considerare prețul de factura pentru un autoturism nou. Valoarea în vama a autoturismelor adaptate pentru uzul bolnavilor sau invalizilor pentru care plata taxelor vamale se face în lei reprezintă prețul de la alin. 1 transformat în lei potrivit pct. 5 alin. 1 și majorat cu 100% . 9. Pentru bunurile introduse în țara de persoanele fizice, cheltuielile de transport, asigurare, ambalare și manipulare nu se includ în valoarea de vama și nu se tine seama de bonificatiile și rabaturile de orice fel. 10. Valoarea în vama a bunurilor scoase din țara reprezintă prețul intern cu amănuntul, stabilit potrivit reglementărilor legale. În lipsa facturilor sau bonurilor de cumpărare, ori dacă pentru bunuri nu sînt stabilite prețuri interne cu amănuntul, organele vamale determina valoarea în vama prin asimilare cu bunuri cu caracteristicile cele mai apropiate, care au preț intern cu amănuntul. Dacă valoarea în vama nu poate fi stabilită prin asimilare, persoanele fizice vor prezenta evaluări efectuate de unitățile de vînzare a mărfurilor în consignație, unitățile de anticariat sau ale Fondului Plastic, după caz. Valoarea în vama a bunurilor scoase din țara pentru care taxele vamale se plătesc în valută reprezintă prețul bunurilor prevăzut în facturile sau bonurile de cumpărare, cînd acesta este exprimat în valută sau prețul de cumpărare în lei transformat în valută la cursul prevăzut la pct. 5 alin. 1. La aceasta valoare în vama se aplică taxa din tariful vamal
Anexa nr. 6
NORME privind nomenclatura vamală și stabilirea originii bunurilor I. Nomenclatura vamală 1. Nomenclatura vamală folosită în tariful vamal de import cuprinde denumirea tuturor bunurilor care fac obiectul schimburilor internaționale, clasificate pe secțiuni, capitole și poziții, în funcție de natura materială, gradul de prelucrare, destinația și principiul de funcționare. 2. Titlurile secțiunilor și capitolelor din nomenclatura au numai o valoare indicativa. Încadrarea tarifara se determina în conformitate cu textul pozițiilor și notelor explicative ale secțiunilor și capitolelor din nomenclatura, pe baza regulilor generale prevăzute în prezentul capitol. 3. Un bun incomplet sau nefinit care prezintă caracteristicile esențiale ale bunului complet sau finit se încadrează la poziția din nomenclatura care se referă la acel bun. Aceste dispoziții se aplică corespunzător și bunului complet sau finit cînd acesta este în stare demontata sau nemontata. Mențiunile cu privire la o materie dintr-o poziție a nomenclaturii se referă la aceasta materie, fie în stare pura, fie amestecata sau asociata cu alte materii. Orice referire la un bun dintr-o anumită materie privește bunul construit în întregime sau parțial din aceasta materie. 5. Cînd bunurile pot fi încadrate la doua sau mai multe poziții sau subpozitii, încadrarea se face după cum urmează: a) poziția sau subpozitia cea mai specifică are prioritate asupra celor cu o sfera mai generală; ... b) bunurile din amestecuri și lucrările compuse din materii diferite, a căror încadrare nu poate fi facuta prin aplicarea regulii de la lit. a), se încadrează după materia sau produsul care le conferă caracterul esențial, atunci cînd este posibil să se facă aceasta determinare; ... c) în cazul în care regulile de la litera a) și b) indica mai multe poziții susceptibile sa cuprindă un bun, acesta se încadrează la poziția cu numărul cel mai mare. ... 6. Bunurile care nu pot fi încadrate în nomenclatura vamală după regulile prevăzute la pct. 3 - 5 se încadrează la poziția sau subpozitia aferentă celor mai asemănătoare bunuri. 7. Cînd specificăția bunurilor importate cuprinde un număr mare de poziții, importatorul poate propune, din considerente economice și cu avizul beneficiarilor, gruparea bunurilor la un număr restrîns de poziții tarifare. Propunerile se supun spre soluționare Direcției Generale a Vamilor. 8. Regulile de nomenclatura stabilite prin prezentul capitol se aplică în mod corespunzător și tarifului vamal pentru bunurile aparținînd persoanelor fizice. II. Stabilirea originii bunurilor 9. La stabilirea originii bunurilor importate se au în vedere următoarele criterii: a) criteriul "bunurilor produse în întregime într-o țara", atunci cînd numai o țara intră în considerare în atribuirea originii; ... b) criteriul "transformarii substanțiale", atunci cînd doua sau mai multe tari iau parte la producerea bunurilor. ... 10. Sînt considerate bunuri produse în întregime într-o țara, următoarele: a) produsele minerale și alte produse obținute din solul și subsolul acelei tari, inclusiv din apele teritoriale, precum și din solul și subsolul zonelor marine aflate sub jurisdicția sa naționala dincolo de limita apelor sale teritoriale; ... b) produsele vegetale recoltate în acea țara; ... c) animale născute și crescute în acea țara; ... d) produsele obținute de la animalele din acea țara; ... e) produsele obținute prin vinat sau pescuit în acea țara; ... f) produsele obținute din pescuitul maritim și alte produse extrase din mare de navele acelei tari, precum și produsele obținute la bordul navelor-uzina ale acelei tari; ... g) deșeurile și rebuturile provenind de la operațiile de fabricație și prelucrare, precum și bunurile care nu pot fi folosite, colectate în acea țara și care nu pot servi numai pentru recuperarea materiilor prime; ... h) bunurile obținute în întregime în acea țara din produsele prevăzute la lit. a) - g). ... Bunurile produse în întregime într-o țara se considera ca fiind originare din acea țara. 11. Bunurile produse în doua sau mai multe tari sînt considerate ca fiind originare din țara în care bunurile sînt supuse unor operații de fabricație și prelucrare substantiala, care le considera caracteristici de încadrare în tariful vamal la o poziție diferita de cea aferentă fiecărui material utilizat la obținerea bunului. 12. Fac excepție de la prevederile pct. 11: a) operațiunile de fabricație și prelucrare care, deși impun o schimbare a poziției tarifare, nu sînt considerate ca fiind substanțiale ori sînt considerate ca substanțiale numai în condiții speciale; ... b) operațiunile de fabricație și prelucrare care, deși sînt considerate ca substanțiale în condiții speciale, nu impun o schimbare a poziției de încadrare în tariful vamal. ... Stabilirea caracterului de operațiune substantiala se face de organele vamale, luindu-se în considerare operațiunea de fabricație care conferă articolului caracteristicile esențiale. 13. Accesoriile, piesele de schimb și sculele destinate a fi utilizate la o masina, aparat sau vehicul sînt considerate ca avînd aceeași origine cu masina, aparatul sau vehiculul cu care sînt importate și puse în vînzare în mod normal și corespund ca fel și număr unei echipari uzuale a acestora. 14. Bunurile importate în mai multe transporturi, în stare neasamblata, sînt considerate, în vederea stabilirii originii, ca un singur bun. 15. Ambalajele sînt considerate ca avînd aceeași origine cu bunurile pe care le conțin. În cazul în care ambalajele sînt declarate separat de bunuri, originea acestora va fi stabilită pe baza regulilor din prezentul capitol. 16. Pentru determinarea originii bunurilor, nu se ia în considerare originea produselor energetice, instalațiilor, mașinilor și sculelor utilizate în fabricatia și prelucrarea bunurilor. 17. Sînt considerate "operațiuni substanțiale" operațiunile în care produsele neoriginare conferă produsului finit mai puțin de 50% din valoarea sa. 18. Nu sînt considerate "operațiuni substanțiale" și nu conferă caracterul de bun originar dintr-o țara, următoarele operațiuni: a) marcarea, etichetarea sau atasarea altor nume distinctive pe produse sau pe ambalajul lor; ... b) asamblarea pieselor unui produs pentru a se constitui produsul complet; ... c) taierea animalelor în abatoare; ... d) simpla amestecare a produselor, de feluri diferite sau nu, unde unul sau mai multe componente ale amestecului nu îndeplinesc condițiile legale de atribuire a originii; ... e) schimbarea ambalarii și împărțirii și constituirea partizilor de marfa; ... f) desprafuirea, cernerea sau ciuruirea, sortarea, clasificarea, imperecherea, spalarea, vopsirea și orice alte simple operațiuni de finisaj; ... g) ventilarea, aerisirea, uscarea, refrigerarea, sortarea și orice alte operațiuni care asigura păstrarea bunurilor în bune condiții; ... h) ambalarea mărfurilor; ... i) combinarea de doua sau mai multe operații specificate la lit. a) - h). ... 19. Pentru stabilirea originii bunurilor, unitățile importatoare prezintă, la cererea organelor vamale, un certificat de origine, în care autoritățile sau organismele împuternicite sa stabilească originea certifica expres ca bunurile sînt originare dintr-o anumită țara. Datele care trebuie să fie menționate în certificatul de origine se stabilesc de Ministerul Comerțului Exterior și Cooperării Economice Internaționale. Certificatul de origine se solicita de organele vamale atunci cînd acesta este necesar pentru aplicarea de taxe vamale diferențiate în raport de originea bunurilor