DECRET nr. 337 din 26 noiembrie 1981 privind aprobarea Regulamentului vamal
Text cu caracter informativ. Numai versiunea publicată în Monitorul Oficial al României este cea oficială.
Persoanele fizice pot introduce sau scoate din țara, cu scutire sau cu plata taxelor vamale, bunuri destinate uzului personal, familial sau gospodăresc, în limitele și condițiile prevăzute în anexele nr. 2 și 3. Ministrul comerțului exterior și cooperării economice internaționale poate stabili restrictii temporare pentru unele bunuri la introducerea sau scoaterea lor din țara, cu sau fără plata taxelor vamale. Este interzisă introducerea în țara a autoturismelor cu un consum de benzina mai mare de 11 litri la 100 km, cu excepția celor care se introduc temporar potrivit prevederilor prezentului regulament.
Exercitarea comerțului de către persoanele fizice cu bunuri introduse în țara se sancționează în condițiile prevăzute de legea penală.
Taxele vamale pentru bunurile care se introduc sau se scot din Republica Socialistă România de persoanele fizice sînt cele stabilite potrivit tarifului vamal prevăzut în anexa nr
În cazul depășirii limitelor valorice sau cantitative prevăzute pentru introducerea sau scoaterea de bunuri de persoanele fizice se aplică taxele majorate stabilite prin prezentul regulament.
Tariful vamal pentru bunurile aparținînd persoanelor fizice este cel în vigoare la data înregistrării acestora la unitățile vamale sau, pentru cele care nu sînt supuse înregistrării, la data prezentării lor la unitatea vamală.
Organele vamale stabilesc cuantumul taxelor vamale, pe care le încasează și le vărsa la bugetul statului.
Taxele vamale pentru bunurile introduse sau scoase din țara de persoanele fizice se plătesc în lei sau în valută cotata de Banca Naționala a Republicii Socialiste România. Pentru autoturismele și alte autovehicule introduse în țara de persoanele fizice, taxele vamale se achită numai în valută cotata de Banca Naționala a Republicii Socialiste România.
Pentru autoturismele special adaptate uzului bolnavilor sau invalizilor taxele vamale se pot achită și în lei. Taxa vamală prevăzută în tariful vamal pentru aceste autoturisme se aplică cu condiția prezentării unui certificat medical din care să rezulte necesitatea folosirii unui autoturism special adaptat, precum și a unei atestări tehnice prin care să se constate ca autoturismul este adaptat pentru uzul bolnavilor sau invalizilor. Aceste autoturisme se pot instraina numai unor persoane care se încadrează în prevederile alin. 1.
Modalitățile de plată a taxelor vamale în valută sînt următoarele
depunerea de către cetățenii români sau străini aflați în străinătate a sumelor în valută, în vederea transferului la Banca Română de Comerț Exterior în contul special deschis pentru plata taxelor vamale. Echivalentul în lei a taxelor vamale se virează în conturile unităților vamale, stabilite de Banca Română de Comerț Exterior și Direcția Generală a Vamilor
depunerea la unitățile vamale de către cetățenii străini a sumelor în lei, obținute din schimbul valutar legal al valutei, reprezentind taxele vamale
depunerea la Banca Română de Comerț Exterior de către cetățenii români sau străini a taxelor vamale în valută, în contul special deschis pentru plata taxelor vamale. Banca Română de Comerț Exterior virează echivalentul în lei al taxelor vamale în contul unității vamale, indicată de depunator.
Banca Română de Comerț Exterior împreună cu Ministerul Comerțului Exterior și Cooperării Economice Internaționale pot stabili și alte modalități de plată a taxelor vamale în valută decît cele prevăzute la art. 214 pentru personalul muncitor român trimis în străinătate în interes de serviciu.
Eliberarea bunurilor supuse taxelor vamale se face după plata acestora. Persoanele fizice cu domiciliul în Republica Socialistă România care nu au asupra lor sumele necesare plății taxelor vamale pentru bunurile aduse în țara în bagajele însoțite pot ridica imediat bunurile, pe baza unei declarații-angajament de plată ulterioară a taxelor vamale.
Pentru bunurile eliberate pe baza declarației-angajament, taxele vamale se depun de persoanele fizice la unitățile Casei de Economii și Consemnațiuni, în contul special deschis pentru taxe vamale, în termen de cel mult 30 de zile de la data declarației-angajament. În cadrul acestui termen, titularul este obligat sa trimită chitanța de plată la unitatea vamală prin care a intrat în țara. Dacă taxele vamale nu se achită conform alin. 2, ele se transmit spre urmărire și încasare organelor financiare, în 30 de zile de la expirarea termenului de depunere, pe baza declarației-angajament care constituie titlu executor.
Dacă persoanele care au semnat declarația-angajament nu au indicat corect adresa lor, organele care au emis documentul de trecere a frontierei comunică adresa acestor persoane, la cererea organelor vamale. Indicarea de către persoanele fizice a unor date eronate în declarația-angajament se sancționează conform legii.
Taxele vamale pentru coletele poștale vamuite la introducerea în țara pot fi încasate de organele poștale, care le virează în contul unității vamale. Pentru fiecare colet, organele poștale rețin din taxele vamale încasate un comision de 7 lei. Pentru coletele care conțin bunuri scutite sau exceptate de taxe vamale ori pentru care cuantumul taxelor vamale datorate este sub comisionul legal, acesta se achită de către destinatarul coletului.
Valoarea în vama pentru bunurile introduse sau scoase din țara de persoanele fizice se determina potrivit prevederilor anexei nr. 5.
În cazul în care la verificări ulterioare se constată că taxele vamale nu au fost corect determinate, diferențele în minus pot fi stabilite în termen de 2 ani de la data încasării taxelor vamale. Dacă la somația facuta de organele vamale, debitorul nu plătește în termen de 30 de zile diferența datorată, suma se transmite spre urmărire și încasare organelor financiare locale. Diferențele încasate în plus, constatate ca urmare a unor verificări ulterioare sau a contestațiilor depuse, se restituie celor în drept în termen de de 30 de zile. Restituirea taxelor vamale se face de organele vamale din încasările curente de taxe vamale. Diferențele constatate în minus pînă la 25 lei nu se urmăresc, iar diferențele constatate în plus pînă la 25 lei nu se restituie.
Contestațiile cu privire la aplicarea tarifului vamal de depun în termen de un an de la vamuire și se soluționează de șeful unității vamale unde s-a efectuat vamuirea. Împotriva soluției date cei interesați pot face intimpinari în termen de 15 zile de la data primirii comunicării, la Direcția Generală a Vamilor. Decizia este definitivă și executorie.
Cheltuielile de transport în devize libere pe parcursul extern pentru bunurile primite sau aduse din străinătate se suporta integral în aceasta valuta de către titularii bunurilor. În caz contrar, bunurile vor fi returnate în străinătate din dispoziția destinatarului sau expeditorului. Dacă în termen de un an situația bunurilor nu este soluționată, acestea devin proprietatea statului. Ministerul Finanțelor poate aproba plata în lei a contravalorii cheltuielilor de transport în valută, în cazuri deosebite sau cînd reprezintă sume reduse.
Nu se aplică taxe vamale la introducerea în țara a următoarelor categorii de bunuri
produse farmaceutice
proteze, instrumente, aparate, carucioare și tricicluri cu sau fără motor, inclusiv piesele de schimb ale acestora, pentru uzul bolnavilor sau invalizilor, cu avizul organelor sanitare
obiecte de colectie și antichitati, precum și pietre prețioase și semipretioase, metale prețioase și obiecte confectionate din acestea, cu respectarea obligațiilor legale privind deținerea și circulația acestora
bunurile scoase din țara și care se înapoiază nefiind admise la destinație. Nu se aplică taxe vamale bunurilor mobile, inclusiv mijloacelor de transport, dobîndite prin succesiuni deschise în țara sau străinătate, dovedite pe baza unor documente oficiale.
Ministrul comerțului exterior și cooperării economice internaționale poate acorda, cu avizul Ministerului Sănătății, reduceri sau scutiri de taxe vamale pentru autoturismele special adaptate pentru uzul bolnavilor sau invalizilor.
Ministerul Finanțelor poate aproba, de la caz la caz, plata esalonata a taxelor vamale.
Persoanele fizice și persoanele juridice pot introduce sau scoate temporar din țara autoturisme și remorcile acestora în condițiile stabilite pentru trecerea temporară a bunurilor peste frontiera.
Pentru autoturismele și remorcile acestora înmatriculate în Republica Socialistă România, la scoaterea lor temporară din țara nu se aplică prevederile referitoare la garantarea plății taxelor vamale și nu se îndeplinesc formalități vamale.
Nu se aplică prevederile referitoare la garantarea plății taxelor vamale și nu se îndeplinesc formalități vamale pentru autoturismele și remorcile acestora, înmatriculate în străinătate, la introducerea lor temporară în țara pentru
persoanele cu domiciliul în străinătate sosite în țara ca turiști în grupuri organizate sau individual
specialiștii, tehnicienii și studenții străini, precum și alte persoane cu domiciliul în străinătate sosite în țara pe bază de acorduri, contracte sau alte înțelegeri cu partea română
persoanele cu domiciliul în Republica Socialistă România trimise în străinătate în interes de serviciu și reintoarse pentru efectuarea concediului sau îndeplinirea unei misiuni temporare în țara
personalul străin al reprezentantelor și sucursalelor firmelor comerciale și organizațiilor economice străine care funcționează în Republica Socialistă România, potrivit normelor legale. Facilitățile prevăzute în prezentul articol se aplică numai pentru un autoturism, cu sau fără remorca, de persoana sau familie.
Pentru autovehiculele și remorcile lor înmatriculate în străinătate, aparținînd reprezentantelor și sucursalelor firmelor comerciale și organizațiilor economice străine, care funcționează în Republica Socialistă România potrivit normelor legale, se garantează plata taxelor vamale de 100% prin consemnarea sumelor aferente în valută. Pe baza de reciprocitate, autovehiculele și remorcile lor aparținînd reprezentantelor și sucursalelor prevăzute la alin. 1 pot fi introduse temporar în țara fără garantarea plății taxelor vamale. Îndeplinirea condiției de reciprocitate se confirma în scris organelor vamale de organul central român interesat. Dispozițiile alin. 1 se aplică și celorlalte persoane juridice străine sau persoanelor fizice care nu se încadrează în prevederile art. 229.
Titularii operațiunilor de introducere temporară a autoturismelor, a altor autovehicule și remorcilor acestora au obligația să le înmatriculeze în termenul prevăzut de lege. În acest scop, titularii operațiunii fac dovada organelor în drept ca îndeplinesc condițiile prevăzute de art. 229. În cazul în care nu sînt îndeplinite aceste condiții, înmatricularea se poate face numai cu prezentarea documentului de consemnare a taxelor vamale.
Autoturismele și remorcile acestora, înmatriculate în străinătate, introduse temporar în țara de persoanele fizice, pot fi încredințate spre păstrare unor persoane juridice române, pe termen de cel mult un an, în condițiile prevăzute la art. 204, fără garantarea taxelor vamale.
Nerespectarea obligației prevăzute la art. 231 se constata de organele vamale sau organele Ministerului de Interne. În aceste cazuri se aplică o penalizare de 10% din taxele vamale aferente. Dacă penalizarea nu se plătește și taxele vamale nu se consemnează imediat, autoturismul și remorca se confisca.
Este interzisă vînzarea, donarea sau înstrăinarea cu orice titlu ori închirierea autoturismelor, a altor autovehicule și remorcilor acestora, introduse temporar în țara, pe timpul cît acestea se afla în Republica Socialistă România, cu excepția cazurilor autorizate de Ministerul Comerțului Exterior și Cooperării Economice Internaționale. Încălcarea acestei dispoziții se constata de către organele vamale sau organele Ministerului de Interne. În momentul constatării, autoturismele și remorcile acestora se confisca.
Părțile și piesele detasate pentru repararea autoturismelor și remorcilor acestora introduse temporar se eliberează, fără plata taxelor vamale, cu obligația scoaterii din țara a pieselor sau părților uzate. Pînă la scoaterea din țara a pieselor sau părților uzate, eliberarea din vama se face cu garantarea taxelor vamale. Încheierea operațiunii se poate face și prin plata taxelor vamale sau prezentarea unui document din care să rezulte ca acestea au fost distruse sau predate unităților de colectare a metalelor. Dispozițiile alin. 1 se aplică în mod corespunzător și pentru părțile și piesele detasate care se scot din țara pentru repararea autoturismelor și remorcilor scoase temporar din țara.
Garantarea plății taxelor vamale se face prin una din următoarele modalități
consemnarea taxelor vamale, care consta în depunerea provizorie la organele vamale a unei sume egale cu cuantumul taxelor vamale aferente bunurilor
depunerea unei scrisori de garanție vamală, prin care o persoană juridică cu sediul în Republica Socialistă România se angajează sa plătească la organele vamale suma reprezentind cuantumul taxelor vamale, în momentul cînd acestea devin exigibile.
Taxele vamale garantate prin scrisoare de garanție vamală se încasează de organele vamale în termen de 10 zile de la data cînd devin exigibile și se păstrează în contul unității vamale pe un termen de 30 de zile de la încasare. Dacă în termenul de 30 de zile de la încasare titularul nu își îndeplinește obligațiile, organele vamale vărsa la bugetul statului sumele încasate. În cazul unităților socialiste, încasarea sumelor garantate se face direct prin unitățile bancare, fără alte forme.
Unitățile române de cale ferată, întreprinderile române de transport rutier sau care au ca obiect transporturile rutiere internaționale, organele poștale române, precum și întreprinderile române de transport aerian și naval nu sînt obligate sa garanteze plata taxelor vamale pentru mijloacele de transport și bunurile transportate pe teritoriul Republicii Socialiste România. În cazul în care, ca urmare a nerespectării termenului de încheiere a operațiunii de tranzit, taxele vamale devin exigibile, organele vamale încasează direct sumele aferente din contul acestor unități, fără alte formalități și procedează potrivit art. 237. Prevederile prezentului articol se aplică și pentru tranzitul, primirile temporare de mărfuri, antrepozitarile și custodiile vamale, ai căror titulari sînt unitățile autorizate să efectueze operațiuni de comerț exterior.
Mijloacele de transport aparținînd întreprinderilor de transport străine precum și bunurile prevăzute la art. 104 nu sînt supuse garantarii plății taxelor vamale pe durata efectuării de transporturi internaționale pe teritoriul Republicii Socialiste România.
Taxele vamale garantate cu sume provenite din schimb valutar se restituie titularilor la încheierea operațiunii și se schimba în valută de birourile de schimb valutar.
Bunurile aparținînd persoanelor fizice sau juridice, altele decît unitățile autorizate să efectueze operațiuni de comerț exterior, pentru care nu sînt îndeplinite condițiile de introducere sau scoatere din țara potrivit Codului și Regulamentului vamal se păstrează sub supraveghere vamală, la dispoziția titularilor, pe o perioadă de 48 de ore în cazul bunurilor perisabile și vietatilor sau 90 de zile pentru alte categorii de bunuri. Lista bunurilor considerate perisabile se aproba de Ministerul Comerțului Exterior și Cooperării Economice Internaționale. Bunurile a căror deținere sau circulație este reglementată de legi speciale se predau organelor competente sa aprobe deținerea sau circulația lor.
La expirarea termenului de păstrare prevăzut la art. 241, dacă titularii nu au soluționat situația vamală a bunurilor, acestea devin proprietatea statului. În cazul în care titularii abandoneaza bunurile printr-o declarație scrisă data organelor vamale, aceste bunuri devin proprietatea statului din momentul depunerii declarației.
Bunurile intrate în țara pentru care exista un contract de transport internațional, iar transportatorul din motive justificate nu le poate preda destinatarului sau destinatarul nu îndeplinește condițiile pentru vamuire, pot fi păstrate de transportator sau alta unitate autorizata de organele vamale, sub supraveghere vamală, pe o perioadă de cel mult un an. La expirarea perioadei de păstrare, bunurile devin proprietatea statului și se valorifica de unitățile pastratoare, care prezintă organelor vamale documentele din care rezultă valorificarea.
Bunurile de orice fel, găsite de organele vamale în locuri unde se exercită controlul vamal, devin proprietatea statului dacă nu sînt reclamate în termenul prevăzut la art. 241. Bunurile ascunse în coletele poștale sosite pentru persoanele fizice și neînscrise în documentele de însoțire se confisca.
Bunurile devenite proprietatea statului, potrivit prezentului regulament, se declara lunar organelor financiare locale, care procedează la valorificarea lor. Dacă bunurile sînt dintre cele a căror deținere sau circulație este reglementată prin legi speciale, acestea se predau direct organelor competente sa aprobe deținerea sau circulația lor.