LEGE nr. 127 din 8 iulie 2019 privind sistemul public de pensii
Text cu caracter informativ. Numai versiunea publicată în Monitorul Oficial al României este cea oficială.
Anexa nr. 7
CÂȘTIGUL SALARIAL MEDIU Anul Câștigul salarial mediu (lei) Brut Net 1938 168 - 1947 261 - 1948 293 - 1949 335 - 1950 366 337 1951 397 365 1952 403 370 1953 447 410 1954 487 456 1955 536 499 1956 593 549 1957 671 619 1958 747 684 1959 784 726 1960 854 802 1961 898 833 1962 947 880 1963 1.005 932 1964 1.046 965 1965 1.115 1.028 1966 1.179 1.083 1967 1.210 1.107 1968 1.248 1.139 1969 1.297 1.180 1970 1.434 1.289 1971 1.471 1.318 1972 1.498 1.339 1973 1.563 1.391 1974 1.663 1.471 1975 1.813 1.595 1976 1.964 1.712 1977 2.102 1.818 1978 2.344 2.011 1979 2.457 2.108 1980 2.602 2.238 1981 2.721 2.340 1982 2.936 2.525 1983 3.024 2.601 1984 3.224 2.773 1985 3.285 2.827 1986 3.317 2.855 1987 3.337 2.872 1988 3.422 2.946 1989 3.538 3.063 1990 4. 010 3.381 1991 Ianuarie 4.769 4.038 Februarie 4.686 3.978 Martie 5.286 4.110 Aprilie 7.605 6.213 Mai 9.331 7.550 Iunie 9.739 7.787 Iulie 10.247 8.263 August 10.218 8.239 Septembrie 11.421 9.174 Octombrie 12.215 9.824 Noiembrie 13.423 10.773 Decembrie 14.771 11.824 1992 Ianuarie 16.241 13.005 Februarie 15.897 12.717 Martie 19.373 15.287 Aprilie 19.704 15.677 Mai 22.258 17.709 Iunie 24.462 19.426 Iulie 25.223 19.989 August 25.026 19.804 Septembrie 29.415 23.306 Octombrie 30.479 24.080 Noiembrie 36.152 28.456 Decembrie 41.430 32.612 1993 Ianuarie 35.241 27.763 Februarie 36.993 29.162 Martie 47.139 37.146 Aprilie 48.749 38.319 Mai 65.136 51.034 Iunie 75.493 58.917 Iulie 85.791 67.047 August 95.936 75.032 Septembrie 95.730 74.723 Octombrie 102.550 79.732 Noiembrie 119.666 93.020 Decembrie 131.742 101.331 1994 Ianuarie 131.763 101.795 Februarie 135.944 106.378 Martie 144.802 112.603 Aprilie 163.283 126.194 Mai 162.842 126.464 Iunie 169.322 131.134 Iulie 185.453 142.657 August 201.440 153.883 Septembrie 200.572 153.486 Octombrie 206.849 160.483 Noiembrie 216.546 167.745 Decembrie 261.516 198.530 1995 Ianuarie 221.542 170.885 Februarie 225.337 173.758 Martie 237.595 182.803 Aprilie 261.530 199.030 Mai 260.567 199.702 Iunie 268.096 205.080 Iulie 286.008 218.535 August 301.451 230.338 Septembrie 297.092 229.543 Octombrie 314.003 242.612 Noiembrie 328.034 252.217 Decembrie 374.183 282.995 1996 Ianuarie 332.480 256.563 Februarie 322.808 248.880 Martie 341.708 262.237 Aprilie 397.781 301.558 Mai 384.590 293.508 Iunie 386.425 294.148 Iulie 442.991 333.797 August 456.841 343.090 Septembrie 453.856 341.361 Octombrie 500.012 374.633 Noiembrie 509.114 380.375 Decembrie 590.717 433.692 1997 Ianuarie 531.226 396.892 Februarie 596.267 456.305 Martie 668.518 507.026 Aprilie 795.296 591.867 Mai 754.570 567.647 Iunie 774.559 580.978 Iulie 835.061 621.728 August 871.591 650.641 Septembrie 933.952 710.242 Octombrie 1.046.691 797.194 Noiembrie 1.083.994 820.842 Decembrie 1.265.671 940.495 1998 Ianuarie 1.102.461 884.424 Februarie 1.087.824 878.620 Martie 1.197.075 954.305 Aprilie 1.334.427 1.045.498 Mai 1.263.956 999.233 Iunie 1.322.476 1.040.621 Iulie 1.402.909 1.098.549 August 1.402.317 1.122.880 Septembrie 1.433.103 1.139.952 Octombrie 1.476.637 1.170.924 Noiembrie 1.506.330 1.191.510 Decembrie 1.756.071 1.360.261 1999 Ianuarie 1.569.563 1.240.941 Februarie 1.583.518 1.294.259 Martie 1.768.944 1.411.363 Aprilie 1.864.722 1.479.672 Mai 1.835.505 1.460.453 Iunie 1.910.834 1.513.514 Iulie 2.020.178 1.603.869 August 2.035.698 1.624.183 Septembrie 2.040.725 1.629.938 Octombrie 2.080.923 1.656.981 Noiembrie 2.222.369 1.751.585 Decembrie 2.559.796 1.990.080 2000 Ianuarie 2.263.212 1.725.994 Februarie 2.276.621 1.748.052 Martie 2.488.562 1.906.989 Aprilie 2.838.364 2.135.867 Mai 2.676.061 2.029.622 Iunie 2.789.047 2.103.644 Iulie 2.848.694 2.171.977 August 2.908.669 2.220.361 Septembrie 2.898.839 2.272.967 Octombrie 3.115.128 2.357.201 Noiembrie 3.349.611 2.497.493 Decembrie 3.975.929 2.911.570 2001 Ianuarie 3.621.665 2.738.029 Februarie 3.411.998 2.596.213 Martie 3.717.275 2.819.240 Aprilie 2001 - data intrării în vigoare a prezentei legi: câștigul salarial mediu brut lunar comunicat de Institutul Național de Statistică Sursa: Institutul Național de Statistică
Anexa nr. 8
SALARIUL MINIM PE ȚARĂ Anul Începând cu ziua, luna Salariul minim (lei) Actul normativ prin care s-a stabilit 1949 166 1950 166 1951 166 1952 166 1953 166 1954 166 1955 220 1956 220 1957 220 1 mai 350 1958 350 1959 350 1 august 400 1960 400 1961 400 1 decembrie 475 1962 475 1963 475 1964 475 1965 475 1 septembrie 550 1966 550 1967 550 1 august 700 1968 700 1969 700 1970 700 1 martie 750 1 mai 800 1971 800 1972 800 1 septembrie 1.000 1973 1.000 1974 1.000 1 august 1.140 1975 1.140 1 iulie 1.200 1976 1.200 1977 1.200 1978 1.200 1979 1.200 1 august 1.425 1980 1.425 1981 1.425 1982 1.425 1983 1.425 1 septembrie 1.500 1984 1.500 1985 1.500 1986 1.500 1987 1.500 1988 1.500 1 iulie 2.000 1989 2.000 1990 2.000 1991 2.000 1 martie 3.150 Hotărârea Guvernului nr. 133/1991 1 aprilie 4.675 Hotărârea Guvernului nr. 219/1991 1 mai 5.975 Hotărârea Guvernului nr. 219/1991 1 septembrie 6.775 Hotărârea Guvernului nr. 579/1991 1 noiembrie 7.000 Hotărârea Guvernului nr. 780/1991 1992 1 ianuarie 8.500 Hotărârea Guvernului nr. 19/1992 1 martie 9.150 Hotărârea Guvernului nr. 149/1992 1 mai 11.200 Hotărârea Guvernului nr. 218/1992 1 septembrie 12.920 Hotărârea Guvernului nr. 499/1992 1 noiembrie 15.215 Hotărârea Guvernului nr. 774/1992 1993 1 ianuarie 16.600 Hotărârea Guvernului nr. 94/1993 1 martie 17.600 Hotărârea Guvernului nr. 124/1993 1 mai 30.000 Hotărârea Guvernului nr. 208/1993 1 octombrie 40.200 Hotărârea Guvernului nr. 586/1993 1 decembrie 45.000 Hotărârea Guvernului nr. 683/1993 1994 45.000 15 martie 60.000 Hotărârea Guvernului nr. 90/1994 1 iulie 65.000 Hotărârea Guvernului nr. 353/1994 1995 65.000 1 aprilie 75.000 Hotărârea Guvernului nr. 184/1995 1996 75.000 1 august 97.000 Hotărârea Guvernului nr. 594/1996 1997 97.000 1 februarie 150.000 Hotărârea Guvernului nr. 27/1997 1 august 225.000 Hotărârea Guvernului nr. 468/1997 1 octombrie 250.000 1998 1 aprilie 350.000 Hotărârea Guvernului nr. 208/1998 1999 1 mai 450.000 Hotărârea Guvernului nr. 296/1999 2000 450.000 1 februarie 700.000 Hotărârea Guvernului nr. 101/2000 1 decembrie 1.000.000 Hotărârea Guvernului nr. 1.166/2000 2001 1.000.000 1 martie 1.400.000 Hotărârea Guvernului nr. 231/2001 2002 1.400.000 1 martie 1.750.000 Hotărârea Guvernului nr. 1.037/2001 2003 1 ianuarie 2.500.000 Hotărârea Guvernului nr. 1.105/2002 2004 1 ianuarie 2.800.000 Hotărârea Guvernului nr. 1.515/2003 2005 1 ianuarie 3.100.000 Hotărârea Guvernului nr. 2.346/2004 1 iulie 310 (RON) 2006 1 ianuarie 330 (RON) Hotărârea Guvernului nr. 1.766/2005 2007 1 ianuarie 390 (RON) Hotărârea Guvernului nr. 1.825/2006 2008 1 ianuarie 500 (RON) Hotărârea Guvernului nr. 1.507/2007 1 octombrie 540 (RON) Hotărârea Guvernului nr. 1.051/2008 2009 1 ianuarie 600 (RON) Hotărârea Guvernului nr. 1.051/2008 2010 600 (RON) 2011 1 ianuarie 670 (RON) Hotărârea Guvernului nr. 1.193/2010 2012 1 ianuarie 700 (RON) Hotărârea Guvernului nr. 1.225/2011 2013 700 (RON) 1 februarie 750 (RON) Hotărârea Guvernului nr. 23/2013 1 iulie 800 (RON) Hotărârea Guvernului nr. 23/2013 2014 1 ianuarie 850 (RON) Hotărârea Guvernului nr. 871/2013 1 iulie 900 (RON) Hotărârea Guvernului nr. 871/2013 2015 1 ianuarie 975 (RON) Hotărârea Guvernului nr. 1.091/2014 1 iulie 1050 (RON) Hotărârea Guvernului nr. 1.091/2014 2016 1050 (RON) 1 mai 1250 (RON) Hotărârea Guvernului nr. 1.017/2015 2017 1250 (RON) 1 februarie 1450 (RON) Hotărârea Guvernului nr. 1/2017 2018 1 ianuarie 1900 (RON) Hotărârea Guvernului nr. 846/2017 2020 1 ianuarie 2230 (RON) Hotărârea Guvernului nr. 935/2019 2022 1 ianuarie 2550 (RON) Hotărârea Guvernului 1.071/2021 2023 1 ianuarie 3.000 (RON) Hotărârea Guvernului nr. 1.447/2022 2023 1 octombrie 3.300 (RON) Hotărârea Guvernului nr. 900/2023 NOTĂ: Ministerul Muncii și Justiției Sociale transmite către Casa Națională de Pensii Publice datele pentru completarea anexei nr. 8 . Sursa: Ministerul Muncii și Justiției Sociale
Anexa nr. 9
UNITATEA ... C.U.I. ... /Cod fiscal ... Adresa ... Telefon ... Nr. ... /Data ADEVERINȚĂ Se adeverește prin prezenta că doamna/domnul ... , născută/născut la data de ... în localitatea ... , județul ... , sectorul ... , având C.N.P. ... , a fost angajată/angajat cu contract individual de muncă la societatea ... , în perioada de la ... până la ... . În perioada de la ... până la ... , având meseria/funcția de ... , a fost încadrată/încadrat în grupa ... de muncă, în procent de ... %, conform ... . Temeiul juridic al încadrării în grupa ... de muncă îl reprezintă ... . OBSERVAȚII: ... Menționăm că prezenta adeverință s-a eliberat în baza documentelor verificabile, aflate în arhiva societății (ale căror copii pot fi puse la dispoziția caselor teritoriale de pensii la solicitarea acestora), cunoscându-se atât prevederile Codului penal , referitoare la falsul în înscrisuri oficiale, cât și prevederile legislației de reglementare a pensiilor din sistemul public, potrivit cărora angajatorul poartă întreaga răspundere pentru valabilitatea și corectitudinea actelor doveditoare utilizate la stabilirea drepturilor de pensie. Conducătorul unității, ... (numele, prenumele, semnătura și ștampila) Direcția/Serviciul/Compartimentul/Persoana cu atribuții de salarizare-personal/resurse umane ... (nume, prenume, semnătura) Întocmit ... (nume, prenume, semnătura) *) Se completează denumirea societății sau, după caz, eventualele denumiri anterioare. **) Se completează I sau II. ***) Se completează cu documentele verificabile întocmite anterior datei de 1 aprilie 2001, care pot fi: actul administrativ de nominalizare a persoanelor încadrate în grupe superioare de muncă sau, în lipsa acestuia, actul administrativ privind încadrarea locurilor de muncă/activităților/categoriilor profesionale în grupe superioare de muncă; contractul individual de muncă; contractul colectiv de muncă; decizii interne; act administrativ de modificare a locului de muncă sau a sarcinilor de serviciu; extras din statele de plată din care să rezulte secția/atelierul/locul de muncă, precum și orice alte documente justificative. ****) Se completează actul normativ (nr., dată, poziție, anexă etc.) care, anterior datei de 1 aprilie 2001, a constituit temei juridic pentru încadrarea în grupă superioară de muncă: ● pentru perioada anterioară datei de 18 martie 1969, încadrarea în grupa I sau II de muncă s-a făcut cu respectarea Instrucțiunilor nr. 1.040/1967 pentru aplicarea Legii nr. 27/1966 privind pensiile de asigurări sociale de stat și pensia suplimentară și a Hotărârii Consiliului de Miniștri nr. 252/1967 care cuprind meseriile și funcțiile prevăzute în grupele I și II de muncă; ● pentru perioada lucrată după data de 18 martie 1969 până la data de 1 aprilie 2001, încadrarea în grupe superioare de muncă s-a făcut conform Ordinului ministrului muncii și ocrotirilor sociale, al ministrului sănătății și al președintelui Comisiei Naționale pentru Protecția Muncii nr. 50/1990 pentru precizarea locurilor de muncă, activităților și categoriilor profesionale cu condiții deosebite care se încadrează în grupele I și II de muncă în vederea pensionării, ordin care a înlocuit ordinele Ministerului Muncii și Ministerului Sănătății nr. 59/1969 pentru stabilirea locurilor de muncă cu condiții deosebite care se încadrează în grupele I și II de muncă în vederea pensionării, nr. 105/1976 pentru stabilirea locurilor de muncă cu condiții deosebite care se încadrează în grupele I și II de muncă în vederea pensionării și nr. 210/1977 pentru stabilirea locurilor de muncă cu condiții deosebite care se încadrează în grupele I și II de muncă în vederea pensionării; ● pentru perioada lucrată după data de 1 martie 1990 până la data de 1 aprilie 2001, încadrarea în grupele I și II de muncă s-a făcut conform Ordinului ministrului muncii și protecției sociale, al ministrului sănătății și al președintelui Comisiei Naționale pentru Protecția Muncii nr. 125/1990 pentru precizarea locurilor de muncă, activităților și categoriilor profesionale cu condiții deosebite, care se încadrează în grupele I și II de muncă în vederea pensionării, pentru perioada lucrată după 1 martie 1990; ● conform altor acte normative în vigoare la data respectivă. OBSERVAȚII: Se va completa cu precizări suplimentare, după caz, în situația persoanelor care au lucrat în aceleași condiții cu muncitorii. Completarea câmpurilor marcate cu asterisc este obligatorie. ----