HOTĂRÂRE nr. 577 din 13 iunie 2002 (*actualizată*) privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societăților comerciale, cu modificările și completările ulterioare, și a Legii nr. 137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării (actualizată până la data de 20 decembrie 2012*)
Text cu caracter informativ. Numai versiunea publicată în Monitorul Oficial al României este cea oficială.
Pentru obligațiile bugetare restante reprezentând contribuția pentru pensia suplimentară, contribuția individuală de asigurări sociale, contribuția angajaților de 1% la bugetul Fondului pentru plata ajutorului de șomaj, contribuția de 7% a angajaților pentru asigurările sociale de sănătate, T.V
suspendată în vama, impozitul pe veniturile din salarii, impozitul pe dividende și celelalte impozite cu reținere la sursa, precum și pentru majorările de întârziere și penalitățile de orice fel aferente acestora, creditorul bugetar care administrează venitul respectiv acorda eșalonarea la plata pe 5 ani, cu o perioadă de grație de 6 luni cuprinsă în perioada de eșalonare.
Înlesnirile la plata se acordă prin ordin comun al creditorilor bugetari cu instituția publică implicata în procesul de privatizare, acțiune initiata de aceasta instituție, și vor fi cuprinse în dosarul de prezentare.
Ordinul cuprinde tipul de înlesnire la plata pe feluri de obligații bugetare și sumele ce fac obiectul înlesnirii. Majorările de întârziere și penalitățile de întârziere se calculează de creditorul bugetar și se actualizează la data transferului dreptului de proprietate.
Pentru obligațiile datorate autorității publice locale înlesnirea la plata se acordă prin hotărâre a consiliului local, la solicitarea instituției publice implicate în procesul de privatizare, și va fi cuprinsă în dosarul de privatizare.
Obligațiile bugetare datorate și neachitate, cu termene scadente între data de 1 ianuarie 2002 și data de 1 a lunii următoare intrării în vigoare a legii, reprezentând impozite, taxe, contribuții și alte venituri bugetare, precum și majorările de întârziere și penalitățile de orice fel aferente acestora, se vor achită până la data de 31 decembrie 2002.
Înlesnirile prevăzute la art. 249, 252 și 253 își pierd valabilitatea în următoarele condiții
nu se realizează transferul dreptului de proprietate asupra acțiunilor
societatea comercială supusă procesului de privatizare nu își achită obligațiile curente cu termene scadente începând cu data de 1 a lunii următoare intrării în vigoare a legii: (i) înlesnirea nu își pierde valabilitatea în cazul în care societatea comercială achită obligațiile curente în cel mult 90 de zile de la scadenta, împreună cu majorările de întârziere și penalitățile de orice fel aferente, dar nu mai târziu de data de 20 decembrie a fiecărui an fiscal; (îi) prin obligații bugetare curente ale fiecărui an fiscal se înțelege obligațiile definite în Ordonanța Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanțelor bugetare, astfel cum a fost modificată prin Ordonanța Guvernului nr. 26/2001
societatea comercială supusă procesului de privatizare nu respecta prevederile art. 255
societatea comercială nu respecta graficul de plată.
Pierderea valabilității înlesnirilor atrage anularea acestora, iar pentru recuperarea obligațiilor se procedează conform prevederilor legale în vigoare.
Sumele care fac obiectul înlesnirilor la plata prevăzute la art. 249, 252 și 253 sunt următoarele
obligațiile bugetare restante la data de 31 decembrie 2001, corectate cu plățile efectuate în contul acestora până la data de 1 a lunii următoare intrării în vigoare a legii, reprezentând impozite, taxe, contribuții și alte venituri bugetare, precum și majorările de întârziere și penalitățile de orice fel aferente acestora, cuprinse în certificatele de obligații bugetare
sumele cuprinse în notificările emise de instituția publică implicata, respectiv: (i) dividende, precum și majorări de întârziere sau daune moratorii calculate pentru neplata la termen a acestora; (îi) fonduri de restructurare acordate în baza Legii nr. 58/1991 , penalități și/sau dobânzi aferente.
Sumele prevăzute la alin. (1) lit. b) vor fi actualizate la data semnării contractului de vânzare-cumpărare, pe baza datelor din evidentele proprii ale societății comerciale supuse procesului de privatizare, de către instituția publică implicata.
Ministerele și autoritățile publice centrale sau locale creditoare, la solicitarea instituției publice implicate, vor emite certificatele de obligații bugetare prin care se atesta cuantumul sumelor care fac obiectul înlesnirilor la plata, în termen de 30 de zile lucrătoare.
În cererea instituției publice implicate se vor prevedea în mod obligatoriu toate subunitățile înființate de societatea comercială în cauza, elementele de identificare ale acestora, inclusiv codul unic de identificare, precum și obligațiile restante pe care le înregistrează aceasta conform evidentelor proprii.
În cazul societăților comerciale la care au fost încheiate contracte de vânzare-cumpărare de acțiuni după data de 1 decembrie 2001, vor fi acordate înlesnirile la plata ce au fost prevăzute în contractele de vânzare-cumpărare sau în actele normative prin care au fost aprobate strategiile de privatizare ale respectivelor societăți comerciale, în conformitate cu prevederile art. 18 alin. (10) din lege.
În cazul societăților comerciale pentru care la data intrării în vigoare a legii au fost depuse ofertele de cumpărare și/sau se desfășoară negocieri, vor fi acordate înlesnirile la plata prevăzute în actele normative prin care au fost aprobate strategiile de privatizare ale respectivelor societăți comerciale, în conformitate cu prevederile art. 18 alin. (10) din lege.
În cazul societăților comerciale pentru care la data intrării în vigoare a legii erau începute procedurile de privatizare, dar pentru care nu au fost depuse oferte de cumpărare, se vor acorda înlesnirile la plata prevăzute la art. 18 alin. (1) din lege, cu condiția ca acestea să fie cuprinse în dosarul de prezentare, astfel încât toți potențialii ofertanți să poată lua cunoștința de acestea. Înlesnirile la plata prevăzute în strategiile de privatizare pentru societățile comerciale sus-menționate se vor acorda în conformitate cu prevederile art. 18 alin. (1) din lege și ale prezentelor norme metodologice.
Pentru sumele eșalonate la plata, cu excepția majorărilor de întârziere și a penalităților de întârziere aferente obligațiilor bugetare restante pentru care s-au acordat aceste înlesniri, se datorează și se calculează majorări conform prevederilor legale.
Majorările se evidențiază separat în graficul de eșalonare, plata acestora efectuându-se împreună cu rata respectiva.
Pe perioada de grație acordată la eșalonare majorările datorate conform legii se achită lunar.
Neachitarea majorărilor pe perioada înlesnirii atrage pierderea valabilității acesteia.
Obligațiile bugetare amânate la plata se vor reflecta în contabilitatea societăților comerciale respective într-un cont de ordine și evidenta.
Reflectarea în contabilitatea agenților economici a operațiunilor reglementate de prevederile art. 18 din lege este prezentată în anexa nr. 2.
Sumele stabilite conform alin. (2) se utilizează ca surse proprii de finanțare.
Graficele de eșalonare a tuturor obligațiilor datorate și neachitate, precum și condițiile în care acestea sunt acordate se întocmesc de fiecare creditor bugetar.
Societățile comerciale care se privatizează pot solicita, în termen de 90 de zile de la data transferului dreptului de proprietate asupra acțiunilor inclusiv, furnizorilor de utilități - regii autonome, companii naționale, societăți naționale, societăți comerciale cu capital de stat - acordarea unor înlesniri la plata obligațiilor contractuale față de aceștia, inclusiv a penalităților contractuale, certe, lichide și exigibile datorate la data de 31 decembrie 2001 și neachitate până la data transferului dreptului de proprietate asupra acțiunilor inclusiv.
Solicitarea înlesnirilor la plata se face numai în termen de 90 de zile de la data transferului dreptului de proprietate asupra acțiunilor, în caz contrar se decade din dreptul de a solicita înlesnirile la plata prevăzute la art. 19 din lege.
Pentru a beneficia de prevederile art. 19 alin. (1) din lege societățile comerciale care s-au privatizat vor întocmi situația prevăzută în anexa nr. 4, înscriind la cap. A nivelul obligațiilor contractuale, inclusiv al penalităților contractuale, certe, lichide și exigibile la data de 31 decembrie 2001 și neachitate până la data transferului dreptului de proprietate asupra acțiunilor inclusiv, față de furnizorul de utilități căruia îi solicita înlesnirea la plata, propunand la cap. B una dintre înlesnirile prevăzute la art. 19 alin. (1) din lege, iar în cazul eșalonării la plata, anexând și propunerea de grafic de eșalonare la plata.
Furnizorul de utilități căruia i s-au solicitat înlesniri la plata confirma în situația prevăzută în anexa nr. 4 la cap. A nivelul obligațiilor comerciale ale societății comerciale care s-a privatizat, față de el, și poate accepta sau respinge propunerea de înlesnire făcuta de societatea comercială la cap. B ori poate propune alta varianta de înlesnire la cap. C; în cazul în care propune o alta eșalonare la plata, furnizorul de utilități întocmește graficul de eșalonare la plata.
Furnizorul de utilități va solicita organului fiscal în evidenta căruia este înregistrat ca plătitor de impozite și taxe pentru activitatea proprie, precum și pentru sucursala care are raporturi juridice comerciale directe cu societatea comercială care se privatizează, după caz, certificatul de atestare fiscală din care să rezulte nivelul obligațiilor față de bugetul de stat, reprezentând impozite, taxe, contribuții și alte venituri ale bugetului de stat, inclusiv majorări de întârziere și penalități de orice fel, restante la data de 31 decembrie 2001 și neachitate până la data transferului dreptului de proprietate asupra acțiunilor inclusiv.
După confirmarea, în situația prevăzută în anexa nr. 4 la cap. A, a nivelului creanțelor comerciale față de societatea comercială care s-a privatizat și propunerea făcuta privind înlesnirea la plata prevăzută la cap. B sau C, după caz, furnizorul de utilități transmite situația instituției publice care deține integral acțiunile sale, împreună cu certificatul de atestare fiscală, în vederea avizării propunerii făcute de furnizorul de utilități sau a prezentării la cap. D a propriei propuneri de înlesnire la plata.
După avizarea de către instituția publică care deține integral acțiunile sale, în vederea aprobării înlesnirii, furnizorul de utilități solicita acordul de la: - Ministerul Finanțelor Publice
Ministerul Muncii și Solidarității Sociale
Casa Naționala de Asigurări de Sănătate
alți creditori bugetari.
După obținerea acordului privind aprobarea propunerii de înlesnire la plata, furnizorul de utilități poate aproba înlesnirile pentru plata obligațiilor comerciale ale societăților comerciale care s-au privatizat.
După aprobarea înlesnirilor pentru plata obligațiilor societăților comerciale care s-au privatizat, furnizorul de utilități poate solicita Ministerului Finanțelor Publice acordarea unor înlesniri similare, ca termene și sume, la plata obligațiilor față de bugetul de stat, restante la data de 31 decembrie 2001 și neachitate până la data transferului dreptului de proprietate asupra acțiunilor inclusiv.
Ministerul Finanțelor Publice, pe baza documentației prevăzute mai sus și în condițiile reglementărilor legale în materie, poate acorda înlesniri similare, ca sume și termene, la plata obligațiilor față de bugetul de stat ale furnizorilor de utilități, restante la data de 31 decembrie 2001 și neachitate până la data transferului dreptului de proprietate asupra acțiunilor inclusiv.
Înlesnirile la plata pentru furnizorii de utilități se acordă prin ordin comun emis de ministrul finanțelor publice și de ministrul industriei și resurselor.
Aprobarea data de furnizorul de utilități privind înlesnirile la plata prevăzute la art. 19 alin. (1) din lege intră în vigoare după emiterea ordinului comun prevăzut la alin. (2).
În situația în care furnizorul de utilități aproba înlesnirile la plata prevăzute la art. 19 alin. (1) din lege fără acordul Ministerului Finanțelor Publice și al celorlalți creditori bugetari, Ministerul Finanțelor Publice nu va acorda facilitățile prevăzute la art. 19 alin. (2) din lege.
Acordarea înlesnirilor la plata obligațiilor restante la bugetul de stat ale furnizorului de utilități se face numai în limita creanțelor față de societatea comercială care s-a privatizat, pentru care s-au aprobat înlesniri la plata, precum și a obligațiilor înscrise în evidenta analitica pe plătitori.
Înlesnirile la plata își pierd valabilitatea în situația în care furnizorul de utilități nu achită la scadenta obligațiile față de bugetul de stat cu termene de plată în anul fiscal curent și/sau în condițiile în care societatea comercială care se privatizează a pierdut înlesnirile la plata obligațiilor comerciale acordate de furnizorul de utilități.
Obligațiile datorate bugetului de stat pentru care s-a aprobat scutirea la plata vor fi evidențiate în conturi de ordine și evidenta în afară bilanțului.
În situația în care furnizorul de utilități pierde facilitatea acordată, sumele înscrise în conturi în afară bilanțului vor fi repuse din conturi de ordine și evidenta în conturi bilanțiere.
Monografia contabila privind operațiunile prevăzute la art. 19 din lege este prevăzută în anexa nr. 3 la prezentele norme metodologice. Acordarea ajutorului de stat
Notificarea alocarilor specifice de ajutoare de stat acordate în baza schemei de ajutor de stat prevăzute de lege se va face de către instituția publică implicata, astfel
la data publicării anunțului sau a ofertei de vânzare, instituția publică implicata are obligația de a înștiința Consiliul Concurentei cu privire la ajutoarele de stat ce se intenționează să se acorde societății comerciale supuse privatizării
la data stabilirii cumpărătorului societății comerciale ale carei acțiuni se vand, instituția publică implicata va notifica Consiliului Concurentei ajutorul de stat acordat, conform Regulamentului privind forma, conținutul și alte detalii ale notificării unui ajutor de stat, aprobat prin Ordinul președintelui Consiliului Concurentei nr. 27/2000 , în vederea autorizării din punct de vedere al efectelor asupra concurentei
proiectul hotărârii Guvernului prin care se propune ca vânzarea pachetului de acțiuni deținut de instituția publică implicata la societatea comercială supusă privatizării să se facă la prețul simbolic reprezentând echivalentul unui euro, însoțit de notificarea acestui ajutor, se depune la Consiliul Concurentei în vederea autorizării din punct de vedere al efectelor asupra concurentei
în funcție de termenul de plată stipulat în contractul de vânzare-cumpărare de acțiuni, Consiliul Concurentei va urgenta luarea deciziei legale privind ajutorul de stat, din momentul în care notificarea devine efectivă. Pentru celeritatea emiterii deciziei legale este necesar ca informațiile cuprinse în notificare să fie exacte și complete, iar în cazul solicitării de informații suplimentare, instituția publică implicata să asigure furnizarea de urgenta a acestora Consiliului Concurentei.
Pentru participarea la procesul de privatizare potențialii cumpărători depun la sediul instituției publice implicate notificarea către Consiliul Concurentei în vederea achiziționării pachetului de acțiuni la societatea comercială supusă privatizării.
Concentrarile economice sunt supuse controlului și trebuie notificate Consiliului Concurentei în conformitate cu Regulamentul privind autorizarea concentrarilor economice, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 63 bis din 14 aprilie 1997.
Până la luarea de către Consiliul Concurentei a unei decizii privind concentrarea notificată, cumpărătorii în cauza pot lua numai acele măsuri legate de concentrare care nu sunt ireversibile și nu modifica definitiv structura pieței.
Administratorii speciali care dețin funcții de conducere și de decizie ori poziție de control, direct sau prin interpusi, la societățile comerciale concurente sunt obligați sa notifice aceasta situație în termen de 30 de zile de la apariția acesteia.
Ministerul Finanțelor Publice va notifica Consiliului Concurentei alocarile specifice de ajutoare de stat ce vor fi acordate în baza schemei de ajutor de stat prevăzute la art. 19 din lege. Soluționarea litigiilor
Termenul de prescripție de o luna prevăzut la art. 39 din lege se aplică cererilor de chemare în judecata prin care se ataca un act sau o operațiune efectuată în cadrul procesului de privatizare.
Actele sau operațiunile anterioare încheierii contractului de vânzare-cumpărare de acțiuni pot fi atacate în instanța în termen de o luna de la data la care reclamantul a cunoscut sau trebuia sa cunoască existenta operațiunii sau a actului atacat ori de la data nașterii dreptului.
Cererilor de chemare în judecata privind executarea obligațiilor prevăzute în contractele de vânzare-cumpărare de acțiuni ale societăților comerciale privatizate, precum și cele în desființarea acestor contracte sunt supuse dreptului comun în ceea ce privește prescripția extinctiva.
Competența de soluționare a cererilor prevăzute la art. 40 alin. (1) din lege aparține exclusiv secțiilor comerciale ale tribunalelor și se judeca de urgenta și cu precădere.
Contractele de vânzare-cumpărare de acțiuni încheiate în cadrul procesului de privatizare de instituția publică implicata constituie titluri executorii în cazul neîndeplinirii de către cumpărători a obligațiilor pecuniare asumate, fără efectuarea altor formalități.
În cazul neexecutării de buna voie de către cumpărători a obligațiilor pecuniare decurgând din contractele de vânzare-cumpărare de acțiuni, instituția publică implicata solicita executarea silită a debitorului în conformitate cu dispozițiile Codului de procedura civilă.
Instituția publică implicata notifica cumpărătorului cu privire la actionarea pactului comisoriu prevăzut în contractul de vânzare-cumpărare de acțiuni și la desființarea de drept a acestuia. În baza notificării instituția publică implicata este înscrisă ca acționar de către societatea de registru independent care tine registrul acționarilor respectivei societăți comerciale și de către oficiul registrului comerțului. Dispoziții privind operațiunile financiare efectuate de instituțiile publice implicate
Instituțiile publice implicate efectuează operațiunile de încasări și plati prin conturi deschise la trezoreria statului, stabilite de Ministerul Finanțelor Publice.
Până la deschiderea conturilor în valută la trezoreria statului instituțiile publice implicate vor derula fondurile în valută rezultate din operațiuni de privatizare prin bănci comerciale.
Sumele obținute din vânzarea de acțiuni pe piața de capital, cu decontare simultană în sistem electronic, se încasează și se transfera în conturile deschise la trezoreria statului în condițiile stabilite prin convenții încheiate între instituția publică implicata, Ministerul Finanțelor Publice și Societatea Naționala de Compensare, Decontare și Depozitare.
Controlul respectării de către instituțiile publice implicate a cadrului juridic aplicabil în materia privatizării se exercită, contravențiile se constata și sancțiunile se aplică potrivit regulamentelor Ministerului Finanțelor Publice și Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor. Sancțiuni
Majorarea de capital social cu valoarea terenului realizată de societatea comercială, altfel decât conform prevederilor stabilite prin prezentele norme metodologice, constituie prejudiciu adus statului și atrage sancționarea administratorilor societății comerciale conform legilor în vigoare.
Dacă neînregistrarea majorării de capital social se dovedește a fi imputabilă administratorilor existenți la momentul obținerii certificatului de atestare a dreptului de proprietate asupra terenului de către societatea comercială, aceștia vor răspunde conform legii.
Constituie contravenții următoarele fapte
neprezentarea declarației pe propria răspundere autentificată, de către administratorul unic, membrii consiliului de administrație sau directorul general, precum și de către cenzori, sau prezentarea unei declarații incomplete, prevăzută la art. 6 alin. (2) din lege
neintocmirea fisei de prezentare simplificata, prevăzută la art. 6 alin. (4) din lege
nerespectarea obligației prevăzute la art. 8 alin. (1) din lege
nerespectarea termenelor și procedurii de întocmire și eliberare a certificatelor de obligații bugetare prevăzute la art. 8 alin. (2) din lege
nerespectarea de către societățile comerciale aflate în proces de privatizare a obligației prevăzute la art. 11 alin. (3) din lege
nerespectarea de către societățile comerciale a obligației de a întocmi și a înainta instituțiilor îndreptățite sa emita certificate de atestare a dreptului de proprietate asupra terenului, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a legii, documentațiile necesare în vederea eliberării certificatului de atestare a dreptului de proprietate asupra terenului, conform art. 12 alin. (1) din lege
nerespectarea de către instituțiile abilitate a obligației de eliberare a certificatelor de atestare a dreptului de proprietate asupra terenului în termenele prevăzute la art. 12 alin. (2) din lege
nerespectarea de către oficiul registrului comerțului a obligației de înregistrare a majorării capitalului social la cererea instituției publice implicate, prevăzută la art. 12 alin. (4) din lege
nerespectarea obligației de emitere de către autoritatea de mediu competența a avizului de mediu, conform art. 13 alin. (1) și (3) din lege
nerespectarea de către instituția publică implicata a obligației de a include în dosarul de prezentare sau, după caz, în prospectul de oferta publică obligațiile și răspunderile de mediu stabilite prin avizul de mediu, prevăzut la art. 13 alin. (2) din lege
nerespectarea obligației prevăzute la art. 25 din lege, privind publicarea cererii de oferta
nerespectarea de către societatea de registru independent și de către oficiul registrului comerțului a obligației de reinregistrare ca acționar a instituției publice implicate, în condițiile prevăzute la art. 41 alin. (2) din lege.
Contravențiile prevăzute la art. 291 se sancționează după cum urmează
cele prevăzute la lit. b), cu amendă de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei
cele prevăzute la lit. a) și e), cu amendă de la 10.000.000 lei la 20.000.000 lei
cele prevăzute la lit. c), d), f), g), h), i), j), k) și l), cu amendă de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei.