ORDONANTA nr. 39 din 30 ianuarie 2003 - (*actualizată*) privind procedurile de administrare a creanțelor bugetelor locale (actualizată până la data de 28 iulie 2003*)
Text cu caracter informativ. Numai versiunea publicată în Monitorul Oficial al României este cea oficială.
Prezenta ordonanță reglementează într-un cadru unitar colectarea creanțelor bugetelor locale, precum și celelalte proceduri de administrare a acestora, respectiv
procedura de întocmire și de depunere a declarațiilor de impunere pentru impozitele și taxele locale
controlul fiscal în materia creanțelor bugetelor locale
procedura de soluționare a obiectiunilor și contestațiilor împotriva actelor de control și de impunere având ca obiect constatarea și stabilirea impozitelor și taxelor locale, a accesoriilor acestora, precum și a altor sume și măsuri.
Activitatea de colectare prevăzută la alin. (1) consta în exercitarea funcției administrative care conduce la stingerea creanțelor bugetelor locale și a creanțelor debitorului reprezentând sume de rambursat sau de restituit de la bugetul local.
Stingerea creanțelor bugetelor locale se realizează prin plata voluntara efectuată de către debitor, prin executare silită ori prin alte modalități întreprinse de către creditorul bugetar, potrivit prevederilor prezentei ordonanțe.
Constituie obiect al colectării creanțele bugetelor locale provenind din impozite, taxe locale, chirii, redevențe, contribuții, amenzi și alte venituri ale bugetelor locale, precum și accesoriile acestora, respectiv dobânzi, penalități și penalități de întârziere.
Creanțele prevăzute la alin. (1) constituie integral venituri ale bugetelor locale.
b) declarația sau documentul întocmit de contribuabil, prin care declara impozitul, taxa locală, contribuția ori alte venituri ale bugetelor locale, în cazul obligațiilor bugetare locale care se stabilesc de către acesta, potrivit legii
documentul care cuprinde rezultatele controlului ulterior efectuat de compartimentele de specialitate în acest scop pentru diferențele constatate între obligațiile de plată determinate de contribuabil și cele legal datorate, inclusiv accesoriile, stabilite conform legii, cu privire la impozite, la taxe locale, la chirii, la redevențe, la contribuții și la oricare alte venituri ale bugetelor locale
documentul de plată sau actul pe care s-au anulat, conform legii, timbrele mobile fiscale pentru obligațiile la bugetul local, reprezentând taxe pentru prestarea unor servicii sau taxe de timbru
procesul-verbal de constatare a contravenției, întocmit de agentul constatator, în condițiile legii, pentru obligațiile privind plata amenzilor contravenționale
ordonanța procurorului, încheierea sau dispozitivul hotărârii instanței judecătorești ori un extras certificat, întocmit în baza acestor acte, în cazul amenzilor, al cheltuielilor judiciare și al altor creanțe ale bugetelor locale, stabilite, potrivit legii, de procuror sau de instanța judecătorească, în cazul în care este implicata o instituție publică de interes local
procesul-verbal sau documentul prin care se stabilește și se individualizează suma de plată, pentru obligații ale bugetelor locale reprezentând dobânzi, penalități și penalități de întârziere, stabilite de organele competente pe baza evidentelor proprii
dispoziția emisă de primar/primarul general al municipiului București/președintele consiliului județean în cazul soluționării unei cai administrativ-jurisdicționale de atac sau hotărârea judecătorească definitivă și irevocabilă prin care se stabilește obligația la plata creanțelor bugetelor locale
alte documente emise de organele competente, prin care se constata și se individualizează creanțele bugetelor locale.
Sunt competente sa gestioneze colectarea creanțelor bugetelor locale autoritățile administrației publice locale, prin compartimentele de specialitate ale acestora, ori alte instituții publice abilitate sa administreze veniturile bugetelor locale.
Plătitor al obligației bugetare locale este debitorul sau persoana care, în numele debitorului, conform legii, are obligația de a plati sau de a retine și de a plati, după caz, impozite, taxe locale, chirii, redevențe, contribuții, amenzi și alte venituri ale bugetelor locale, precum și accesorii ale acestora.
Pentru persoanele juridice cu sediul în România, care au sucursale și/sau puncte de lucru, plătitor de obligații bugetare locale este persoana juridică, atât pentru activitatea proprie, cat și în numele sucursalelor și/sau al punctelor de lucru, după caz.
Pentru sucursale și/sau puncte de lucru cu activitate în România, care aparțin unei persoane juridice cu sediul în străinătate, plătitor de obligații bugetare locale este sucursala și/sau punctul de lucru, după caz.
În cazul în care obligația bugetară locală nu a fost achitată de debitor, sunt obligați la plata sumei datorate, după caz, în condițiile legii, următorii
moștenitorul care a acceptat succesiunea debitorului decedat
oricare dintre membrii de familie cu capacitate de exercițiu deplina, care locuiesc și gospodăresc împreună cu debitorul persoana fizica, pe numele căruia s-a calculat impozitul sau taxa locală, precum și oricare dintre moștenitorii aflați în indiviziune; în cazul amenzilor, acestea constituie obligația personală a contravenientului
cel care preia, în tot sau în parte, drepturile și obligațiile debitorului supus divizării, fuziunii ori reorganizării judiciare, după caz
persoana căreia i s-a stabilit răspunderea în conformitate cu prevederile legale referitoare la faliment
persoana care își asuma obligația de plată a debitorului, printr-un angajament de plată sau printr-un alt act încheiat în forma autentică, cu asigurarea unei garanții reale la nivelul obligației de plată
abrogată
alte persoane, în condițiile legii.
Pentru obligațiile restante la bugetul local ale debitorului declarat insolvabil în condițiile prezentei ordonanțe răspund solidar cu acesta următoarele persoane
persoanele fizice sau juridice care, în cei 3 ani anteriori datei declarării insolvabilitatii, cu rea-credința, cumpara sau dobândesc în alt mod active de la debitorii care își provoacă astfel insolvabilitatea
administratorii, asociații, actionarii și oricare alte persoane, care au provocat insolvabilitatea persoanei juridice debitoare, prin înstrăinarea sau ascunderea cu rea-credința, sub orice formă, a bunurilor mobile și imobile proprietate a acesteia ori prin nedeclararea schimbării sediului social.
Pentru obligațiile restante la bugetul local ale societății comerciale debitoare răspund solidar administratorii, directorii și persoanele care exercită sau au exercitat administrarea și conducerea societății și care
au determinat, cu rea-credința, acumularea de obligații restante la bugetul local pe o perioadă de 12 luni într-un interval de 2 ani consecutivi
au sustras bunurile debitorului de la executarea silită
au înstrăinat bunurile, cu buna știința, înainte de începerea executării silite.
Răspunderea asociaților și acționarilor la societățile comerciale debitoare se stabilește potrivit Legii nr. 31/1990 privind societățile comerciale, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
Răspunderea prevăzută la art. 7 alin. (2) și (3) se stabilește în conformitate cu procedura prevăzută de prezenta ordonanță.
Obligațiile bugetare locale sunt scadente la termenele prevăzute în actele normative care le reglementează.
Pentru obligațiile la bugetul local care nu au prevăzute termene scadente conform alin. (1) Ministerul Administrației Publice și Ministerul Finanțelor Publice sunt abilitate sa stabilească, prin ordin comun, aceste termene.
Pentru diferențele de obligații la bugetul local, stabilite prin actele de control, sau obligațiile la bugetul local, stabilite prin procesul-verbal de calcul al dobânzilor și penalitatilor de întârziere pe baza evidentei pe plătitori, termenul de plată se stabilește în funcție de data comunicării acestora, astfel
dacă data comunicării este cuprinsă în intervalul 1-15 inclusiv din luna, termenul de plată este până la data de 5 a lunii următoare
dacă data comunicării este cuprinsă în intervalul 16-finele lunii inclusiv, termenul de plată este până la data de 20 a lunii următoare.
Actele de control prin care s-au stabilit diferențe de obligații la bugetele locale conform alin. (1) constituie și înștiințare de plată de la data semnării lor de către debitor ori de la data comunicării confirmate, după caz, conform legii.
Exercitarea de către contribuabili a căilor de atac în condițiile prevăzute la art. 190-199 nu suspenda obligația acestora de plată. La cererea debitorului și ținând seama de motivele invocate de acesta, primării/primarul general al municipiului București/președinții consiliilor județene vor dispune suspendarea obligației de plată a creanțelor la bugetul local, până la soluționarea contestației, cu constituirea unei garanții la nivelul sumei contestate.
Garanția prevăzută la alin. (3) poate fi sub forma de scrisoare de garanție bancară, contract de gaj ori ipoteca, precum și orice alta forma de garanție prevăzută de lege. Garanția se restituie sau se ridica, după caz, de către organele competente, numai atunci când contestația a fost admisă sau obligația de plată a fost stinsă.
Pentru obligațiile restante la bugetul local, eșalonate sau amânate la plata, conform prevederilor legale, precum și pentru dobânzile datorate pe perioada eșalonării, respectiv a amânării, termenele de plată se stabilesc în documentul prin care se acordă înlesnirea la plata.
În cazul în care termenul de plată al obligației la bugetul local expira într-o zi nelucrătoare, acesta se prelungește până în ziua lucrătoare imediat următoare.
Pentru neachitarea la termenul scadent a obligațiilor la bugetul local debitorii datorează dobânzi și penalități de întârziere. Dobânzile și penalitățile de întârziere datorate sunt cheltuieli nedeductibile la calculul profitului impozabil.
Dobânzile se calculează pentru fiecare zi, începând cu ziua imediat următoare scadentei obligației la bugetul local și până la data stingerii sumei datorate inclusiv.
Pentru diferențele de obligații la bugetul local, stabilite de organele competente, dobânzile se datorează începând cu ziua imediat următoare scadentei obligației bugetare locale, la care s-a stabilit diferența, până la data stingerii acesteia, inclusiv.
În cazul obligațiilor la bugetul local stinse prin compensare, data stingerii este data înregistrării acestei operațiuni în conturile corespunzătoare de venituri ale bugetelor locale respective de către unitățile de trezorerie și contabilitate publică.
Dobânzile prevăzute la alin. (1) se datorează și pe perioada pentru care au fost acordate amânări sau eșalonări la plata obligațiilor bugetare locale restante.
Pentru obligațiile la bugetul local stinse prin executare silită dobânzile se calculează până la data întocmirii procesului-verbal de distribuire prevăzut la art. 122. În cazul plății prețului în rate dobânzile se calculează până la data întocmirii procesului-verbal de distribuire a avansului, iar pentru suma rămasă de plată dobânda este datorată de către cumpărător.
Nu se datorează dobânzi pentru sumele datorate cu titlu de amenzi, dobânzi, penalități de întârziere, penalități de orice fel, stabilite potrivit legii.
Plata cu întârziere a impozitelor, taxelor locale, contribuțiilor și a altor obligații bugetare locale, cu excepția dobânzilor, penalitatilor de orice fel și a amenzilor, se sancționează cu o penalitate de întârziere de 0,5% pentru fiecare luna și/sau pentru fiecare fracțiune de luna de întârziere, începând cu data de întâi a lunii următoare celei în care acestea aveau termen de plată. Penalitatea de întârziere nu inlatura obligația de plată a dobânzilor și/sau a penalitatilor.
Penalitatea de întârziere se datorează până la data începerii procedurii de executare silită.
În cazul în care s-au acordat înlesniri la plata obligațiilor bugetare locale, penalitatea de întârziere se datorează până la data intrării în vigoare a documentului prin care se acordă aceste înlesniri. Nerespectarea înlesnirilor la plata, asa cum au fost acordate, conduce la calculul penalitatilor de întârziere de la data încetării valabilității acestora, conform legii.
Pentru obligațiile la bugetul local ale debitorului declarat insolvabil dobânzile se calculează până la data încheierii procesului-verbal de constatare a insolvabilitatii.
Pentru obligațiile la bugetul local neplătite la termen atât înainte, cat și după deschiderea procedurii de reorganizare judiciară se datorează dobânzi și penalități de întârziere până la data deschiderii procedurii de faliment, dacă aceasta a fost declansata înainte de începerea procedurii de executare silită.
Nivelul dobânzii se stabilește prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Finanțelor Publice, corelat cu nivelul dobânzii de referința a Băncii Naționale a României, o dată pe an, în luna decembrie pentru anul următor sau în cursul anului, dacă aceasta se modifica cu peste 5 puncte procentuale.
Cota penalitatilor de întârziere se poate modifica anual prin legea bugetului de stat.
Nevirarea în termen de 30 de zile de la data scadentei a sumelor datorate cu titlu de obligații bugetare locale calculate și reținute la sursa atrage sancționarea cu o penalitate de 10% din aceste sume a celui obligat să facă, potrivit legii, reținerea și virarea sumelor.
Penalitatea prevăzută la alin. (1) se aplică și plătitorilor de venituri realizate în România de către persoanele fizice și juridice, în cazul în care nu au reținut impozitul datorat, potrivit legii, de către aceste persoane.
Sancțiunea prevăzută la art. 17 se aplică de către organele competente, o singură dată pentru aceeași suma reținută și nevirata, respectiv neretinuta, iar aceasta nu inlatura obligația de plată a dobânzilor și a penalitatilor de întârziere, conform legii.
Pentru sumele de restituit de la bugetul local plătitorii au dreptul la dobânda după expirarea unui termen de 30 de zile de la data depunerii la organul competent a cererii de restituire sau de compensare, după caz.
În cazul în care cererea de compensare sau restituire, după caz, precum și documentația anexată care sta la baza acesteia, depuse de plătitor, sunt incomplete și nu îndeplinesc condițiile prevăzute de reglementările legale în materie, termenul de 30 de zile curge de la data prezentării de către acesta a documentației complete.
Nivelul dobânzii prevăzute la alin. (1) este egal cu nivelul dobânzii prevăzute la art. 16 alin. (1). Dobânda se calculează și se plătește numai în lei și se suporta din același buget local și același venit bugetar din care trebuie să se restituie ori să se compenseze, după caz, sumele solicitate de către plătitori. (3) Veniturile din dobânzile prevăzute la alin. (1) sunt considerate venituri neimpozabile la calculul profitului impozabil.