LEGE nr. 27 din 28 decembrie 1966 (*republicată*) privind pensiile de asigurări sociale de stat și pensia suplimentară
Text cu caracter informativ. Numai versiunea publicată în Monitorul Oficial al României este cea oficială.
Au drept la pensie de asigurări sociale de stat
angajații
cei care au devenit invalizi în timpul și din cauza îndeplinirii obligațiilor militare ori sarcinilor de stat sau obștești
studenții și elevii deveniti invalizi în timpul și din cauza efectuării practicii profesionale
urmașii celor prevăzuți mai sus.
Categoriile de pensii sînt
pentru limita de vîrsta
de invaliditate
de urmaș.
Pensionării, precum și membrii lor de familie, au drept la asistența medicală, medicamente, materiale sanitare, asistența socială, ajutoare în caz de deces și la alte drepturi, în conformitate cu normele legale în vigoare.
Fondurile necesare plății pensiilor, a ajutorului social și a celorlalte drepturi cuvenite pensionarilor și membrilor lor de familie se realizează din contribuțiile întreprinderilor, altor organizații și ale persoanelor fizice care angajează, precum și din sumele alocate în acest scop din bugetul de stat, fără nici o reținere din salariu.
Pentru stabilirea cuantumului pensiei se iau în considerare, după felul pensiei, următoarele elemente
vechimea în munca
salariul tarifar de încadrare
gradul de invaliditate și cauza care a provocat invaliditatea
condițiile de la locul de muncă.
Locurile de muncă, după condițiile în care s-a desfășurat activitatea, se împart în trei grupe în raport cu influența factorilor nocivi asupra organismului, solicitarea fizica și neuropsihica sau periculozitatea, după cum urmează
grupa I de muncă, în care se încadrează locurile de muncă cu condiții foarte vătămătoare, foarte grele sau foarte periculoase
grupa a II-a de muncă, în care se încadrează locurile de muncă cu condiții vătămătoare, grele sau periculoase
grupa a III-a de muncă, în care se încadrează celelalte locuri de muncă.
Stabilirea locurilor de muncă care se încadrează în grupele I și II de muncă se face pe baza criteriilor și de către organele prevăzute prin hotărîre a Consiliului de Miniștri.
Pentru fiecare an efectiv lucrat în locurile de muncă încadrate în grupele I și II se acordă următoarele sporuri de vechime în munca
6 luni pentru cei care au lucrat în locurile de muncă din grupa I
3 luni pentru cei care au lucrat în locurile de muncă din grupa a II-a.
Pensia integrală pentru limita de vîrsta se acordă angajaților care au lucrat în locuri de muncă încadrate în grupa a III-a, cel puțin 25 ani, bărbații și 20 ani, femeile, după cum urmează
la cererea unității, după împlinirea virstei de 62 ani, bărbații și 57 ani, femeile; pentru profesorii și conferentiarii din învățămîntul superior, precum și pentru directori, directorii adjuncți științifici, secretarii științifici, șefii de secție și șefii de sector-laborator din cercetarea științifică, după împlinirea virstei de 65 ani, bărbații și 60 ani, femeile
la cererea celui îndreptățit, a tutorelui sau a curatorului sau, după împlinirea virstei de 60 ani, bărbații și 55 ani, femeile.
Pentru angajații care au lucrat în locuri de muncă încadrate în grupele I și II și au vechimea în munca de 25 ani, bărbații și 20 ani, femeile, virstele de pensionare prevăzute la art. 7 se reduc cu cîte
6 luni pentru fiecare an efectiv lucrat în locurile de muncă din grupa I
3 luni pentru fiecare an efectiv lucrat în locurile de muncă din grupa a II-a.
Virstele de pensionare se reduc numai cu ani întregi, fără a putea fi mai mici de 50 ani.
Angajații fără capacitate vizuala au drept la pensie integrală pentru limita de vîrsta, dacă au împlinit vîrsta de 50 ani, bărbații, cu o vechime în munca de cel puțin 15 ani și 45 ani, femeile, cu o vechime în munca de cel puțin 10 ani.
Virstele de pensionare prevăzute la art. 7, art. 8 și art. 9, pentru femei, se reduc cu
un an, pentru cele care au născut 3 copii și i-au crescut pînă la vîrsta de 10 ani
doi ani, pentru cele care au născut 4 copii și i-au crescut pînă la vîrsta de 10 ani
trei ani, pentru cele care au născut 5 copii sau mai mulți și i-au crescut pînă la vîrsta de 10 ani.
Pensionarea la limitele de vîrsta astfel reduse se face numai la cererea angajatei.
Personalul navigant profesionist din aeronautica civilă are drept la pensie integrală pentru limita de vîrsta la împlinirea virstei de 50 ani, dacă are o vechime în munca de cel puțin 25 ani, bărbații și 20 ani, femeile, în calitate de personal navigant.
Vechimea în munca în calitate de personal navigant profesionist din aeronautica civilă se stabilește în raport de funcția îndeplinită, numărul orelor de zbor și tipul de aeronava.
Personalul navigant profesionist din aeronautica civilă care are vechimea în munca, în aceasta calitate, cerută pentru acordarea pensiei integrale pentru limita de vîrsta, dar nu a împlinit vîrsta de 50 ani și este oprit de organele competente sa mai exercite funcții la bordul aeronavelor, deoarece nu mai corespunde din punct de vedere psihofizic, are drept la o pensie tranzitorie în cuantumul pensiei de invaliditate de gradul III, cauzată de boala obișnuită.
Prin hotărîre a Consiliului de Miniștri se vor stabili funcțiile de personal navigant din aeronautica civilă, modul de calculare a vechimii în munca în aceste funcții și a pensiei.
Personalul artistic din instituțiile artistice care are o vechime efectivă în profesie de 25 ani, bărbații și 20 ani, femeile, are drept la pensie integrală pentru limita de vîrsta la împlinirea virstelor ce se vor fixa prin hotărîre a Consiliului de Miniștri, în raport de funcțiile stabilite, dar nu mai puțin de 50 ani, bărbații și 45 ani, femeile.
Funcțiile de personal artistic, instituțiile de arta, modul de calculare a vechimii în munca și a pensiei, se vor stabili, de asemenea, prin hotărîre a Consiliului de Miniștri.
Pensia integrală pentru limita de vîrsta se stabilește în procente din salariul tarifar, la împlinirea vechimii minime, după cum urmează: Salariul tarifar (lei) Pentru locurile de munca cu conditii foarte vatamatoare, foarte grele sau foarte periculoase (grupa I) Pentru locurile de munca cu conditii vatamatoare, grele sau periculoase (grupa a II-a) Pentru celelalte locuri de munca (grupa a III-a) Pensia in procente din salariul tarifar Cuantumul minim al pensiei (lei) Pensia in procente din salariul tarifar Cuantumul minim al pensiei (lei) Pensia in procente din salariul tarifar Cuantumul minim al pensiei (lei) pina la 800 95 - 90 - 85 - de la 801 la 900 90 760 85 720 80 680 '' 901 '' 1200 85 810 80 765 75 720 '' 1201 '' 1600 80 1020 75 960 70 900 '' 1601 '' 2000 75 1280 70 1200 65 1120 '' 2001 '' 2500 70 1500 65 1400 60 1300
Pentru cei care au lucrat în locuri de muncă încadrate în grupele I și II, procentele de mai sus se aplică dacă angajații au lucrat efectiv, în acele locuri, cel puțin 20 ani.
Dacă angajații din grupele I și II de muncă au o vechime mai mica de la grupa a III-a de muncă, acordindu-se următoarele sporuri procentuale, proporțional cu anii munciti în grupa I și a II-a
0,5 la suta din salariul tarifar pentru fiecare an lucrat efectiv în locuri de muncă încadrate în grupa I
0,25 la suta din salariul tarifar pentru fiecare an lucrat efectiv în locuri de muncă încadrate în grupa a II-a.
Pentru fiecare an de vechime peste vechimea minima necesară obținerii pensiei integrale pentru limita de vîrsta se acordă un procent suplimentar de 0,5 la suta aplicat la salariul tarifar.
Angajații care nu îndeplinesc condițiile de vechime prevăzute pentru obținerea pensiei integrale pentru limita de vîrsta au drept la pensie, la împlinirea virstelor de 62 ani, bărbații și 57 ani, femeile dacă au cel puțin 10 ani vechime în munca.
Pensia se calculează proporțional cu numărul anilor de muncă.