ORDONANTA nr. 39 din 30 ianuarie 2003 - (*actualizată*) privind procedurile de administrare a creanțelor bugetelor locale (actualizată până la data de 28 iulie 2003*)
Text cu caracter informativ. Numai versiunea publicată în Monitorul Oficial al României este cea oficială.
Toate persoanele fizice sau juridice, române și străine, definite contribuabili potrivit Ordonanței Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele și taxele locale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, denumita în continuare Ordonanța Guvernului nr. 36/2002 , trebuie să întocmească și să depună declarații, declarații de impunere, declarații speciale de impunere, deconturi, deconturi de impunere sau declarații-deconturi de impunere, după caz, denumite în continuare declarații de impunere.
Contribuabilii prevăzuți la alin. (1), inclusiv instituțiile publice, sunt obligați să depună declarații de impunere ori de câte ori se modifica materia impozabilă sau situația contribuabililor, chiar dacă, potrivit legii, sunt scutiți de la plata impozitelor sau taxelor locale ori pentru bunurile pe care le dețin în proprietate nu datorează impozite sau taxe locale.
Declarația de impunere se întocmește prin grija și pe răspunderea contribuabililor, prin completarea unui formular specific impozitului sau taxei locale respective. La cererea contribuabilului acest formular se pune la dispoziția sa, în mod gratuit, de către compartimentul de specialitate.
Declarațiile de impunere se întocmesc și se depun, în condițiile Ordonanței Guvernului nr. 36/2002 , precum și ale prezentei ordonanțe, la compartimentele de specialitate ale autorităților administrației publice locale.
Declarația de impunere trebuie să cuprindă
elemente de identificare a contribuabilului
în cazul persoanelor fizice: numele și prenumele, adresa domiciliului și/sau a reședinței, codul numeric personal, precum și numărul de rol nominal unic
în cazul persoanelor juridice: denumirea, adresa sediului/punctului de lucru, codul de înregistrare fiscală/codul unic de înregistrare, precum și numărul de rol nominal unic
obiectul impozabil, precum și elementele pe care se fundamentează calculul sau evaluarea impozitului ori taxelor locale la momentul declarării
cuantumul impozitelor sau taxelor locale, după caz, în situația în care obligația calculării impozitului ori a taxei locale revine, potrivit Ordonanței Guvernului nr. 36/2002 , contribuabilului
semnăturile autorizate și ștampila, dacă este cazul.
Conținutul și modelul formularelor tipizate, specifice impozitelor și taxelor locale, se stabilesc prin ordin comun al ministrului administrației publice și al ministrului finanțelor publice, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și se pot modifica și actualiza pe măsura modificării reglementărilor legale în materie de impozite și taxe locale, precum și ori de câte ori este necesar.
Plata impozitului sau a taxei locale nu suspenda obligativitatea contribuabilului de a depune declarația de impunere.
Declarația de impunere, întocmită pentru fiecare fel de impozit sau taxa, se depune de contribuabil la termenul stabilit prin Ordonanța Guvernului nr. 36/2002 . În cazul în care ultima zi de depunere este zi nelucrătoare, stabilită potrivit legii, declarația de impunere se considera a fi depusa în termen dacă se prezintă în ziua lucrătoare imediat următoare termenului de depunere.
Declarația de impunere se depune de contribuabil la compartimentul de specialitate competent, direct la registratura acestuia sau la oficiul poștal, prin scrisoare recomandată.
Data de depunere a declarației de impunere este considerată data înregistrării acesteia la compartimentul de specialitate sau data de expediție a poștei, după caz.
Contribuabilul este obligat să depună o declarație de impunere și dacă în cursul anului fiscal se afla în oricare dintre următoarele situații
schimbarea domiciliului sau a sediului contribuabilului, după caz
modificarea bunurilor impozabile sau taxabile, după caz, precum și a celorlalte elemente pe care se fundamentează calculul sau evaluarea impozitului și taxelor locale
modificarea situației juridice a contribuabililor, de natura sa conducă la modificarea impozitelor sau taxelor locale
dizolvarea, lichidarea sau transformarea, conform legii, în cazul persoanelor juridice
reorganizarea prin divizare, fuziune prin absorbție sau fuziune prin contopire, conform legii, în cazul persoanelor juridice
încetarea activității, precum și terminarea activității supuse impozitării sau taxarii, după caz.
Declarația de impunere se depune în termen de 30 de zile de la data apariției oricăreia dintre situațiile prevăzute la alin. (1).
Contribuabilii au obligația de a întocmi corect declarațiile de impunere, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, inscriind clar, lizibil și complet informațiile prevăzute de formular.
Compartimentul de specialitate are obligația sa verifice modul de completare a declarației de impunere, concordanta datelor înscrise în aceasta cu celelalte evidente organizate și conduse la nivelul autorității administrației publice locale respective.
În cazul în care în declarația de impunere depusa de contribuabil sau de reprezentantul legal al acestuia se poate identifica tipul erorii, respectiv eroare de calcul, de completare sau de aplicare a cotelor de impozitare/taxare, stabilirea obligației de plată se va face prin corectarea erorii și prin înscrierea sumelor corecte, avându-se în vedere următoarele
aplicarea corecta a cotelor de impozitare/taxare stabilite în condițiile legii
înscrierea corecta a sumelor reprezentând impozitele/taxele locale datorate, rezultate din înmulțirea cotei legale de impozitare/taxare cu baza impozabilă/taxabila; c) înscrierea corecta a sumelor în rubricile prevăzute de formular și anularea celor înscrise eronat în alte rubrici
corectarea calculelor aritmetice care au avut drept rezultat înscrierea în declarația de impunere a unor sume eronate.
Dacă în declarația de impunere depusa de contribuabil sau de reprezentantul legal al acestuia se constata erori a căror cauza nu se poate stabili ori se constata elemente lipsa, importante pentru stabilirea creanței bugetare locale, compartimentul de specialitate va solicita în scris contribuabilului să se prezinte la sediul sau pentru efectuarea corecturilor necesare.
Contribuabilul sau reprezentantul legal al acestuia este obligat să se prezinte în termenul stabilit de compartimentul de specialitate pentru efectuarea corecturilor.
În situația în care contribuabilul sau reprezentantul legal al acestuia nu se prezintă în termen de 15 zile calendaristice de la termenul stabilit pentru efectuarea corecturilor, compartimentul de specialitate va stabili din oficiu impozitele și taxele locale de plată.
Compartimentul de specialitate are dreptul sa stabilească din oficiu impozitele și taxele locale de plată, dacă
contribuabilul nu se prezintă în termenul prevăzut la alin. (2), în cazul depunerii unei declarații de impunere în a carei completare au fost constatate erori
contribuabilul nu depune declarația de impunere în termen de 15 zile calendaristice de la primirea înștiințării prin care compartimentul de specialitate îi notifica depășirea termenului legal de depunere a declarației de impunere.
Dacă în declarația de impunere se constata erori a căror cauza nu se poate stabili sau se constata elemente lipsa, importante pentru stabilirea impozitelor și taxelor locale, precum și în cazul în care contribuabilul nu depune declarația de impunere, compartimentele de specialitate vor stabili din oficiu impozitele și taxele locale de plată, folosind metoda estimarii.
Estimarea impozitelor și taxelor locale se face pe baza documentelor existente în dosarul fiscal al contribuabilului, referitoare la perioadele de raportare din ultimele 12 luni, și anume
declarațiile de impunere depuse pentru perioadele anterioare
procesele-verbale de control
raportarile contabile.
Din documentele prevăzute la alin. (5) se va selecta ultimul debit cunoscut al contribuabilului, care va fi folosit drept etalon în cadrul procedurii de estimare.
Prima etapa în stabilirea impozitelor și taxelor locale de plată va fi actualizarea debitului prevăzut la alin. (6), avându-se în vedere rata inflației comunicată de Institutul Național de Statistica, aferentă perioadei cuprinse între data stabilirii debitului folosit drept etalon și data stabilirii din oficiu.
Rezultatul obținut potrivit etapei prevăzute la alin. (7) va fi ajustat pe baza oricăror date și informații deținute de compartimentul de specialitate, cum ar fi
date și informații obținute în urma controalelor efectuate la alți contribuabili care au legături de afaceri cu contribuabilul în cauza
date din dosarul fiscal al contribuabilului
informații de la terți
orice alte date și informații neprevăzute la lit. a)-c), care ar putea fi utile ajustarii.
Debitul stabilit conform alin. (8) va fi majorat cu 20%.
În aplicarea procedurii de stabilire din oficiu a impozitelor și taxelor locale compartimentul de specialitate va întocmi o nota de constatare care va cuprinde, în mod obligatoriu
elementele care au fost avute în vedere la stabilirea din oficiu
modul de calcul al debitului
penalitățile aplicate pentru nedepunerea la termen a declarației de impunere.
Nota de constatare prevăzută la alin. (10) va fi aprobată de către conducătorul compartimentului de specialitate, iar impozitele și taxele locale stabilite prin aceasta vor fi comunicate contribuabilului printr-o înștiințare de plată, transmisă conform legii.
Impozitele și taxele locale stabilite din oficiu de compartimentele de specialitate se corecteaza
la data depunerii efective de către contribuabil a declarației de impunere referitoare la impozitele și taxele locale care au fost stabilite din oficiu
la data efectuării unui control fiscal care se desfășoară pentru impozitele și taxele locale care au fost stabilite din oficiu.
Accesoriile calculate la suma impozitelor și taxelor locale stabilite din oficiu sunt datorate asa cum au fost stabilite, indiferent de modalitatea de regularizare ulterioară a impozitelor și taxelor locale.
În cazul în care în dosarul fiscal al contribuabilului nu exista documente de natura celor prevăzute la alin. (5), contribuabilul în cauza va fi supus de îndată unui control fiscal.
Declarațiile de impunere pot fi corectate de către contribuabili, din proprie inițiativă, prin depunerea unei declarații rectificative de impunere la compartimentul de specialitate.
Declarația rectificativa de impunere se întocmește pe același model de formular ca și declarația de impunere care se corecteaza, înscriindu-se lângă titlul "Declarație" mențiunea "rectificativa".
Declarația rectificativa de impunere va fi completată înscriindu-se toate datele și informațiile prevăzute de formular, inclusiv cele care nu diferă față de declarația de impunere inițială. Randurile și coloanele care conțin date și informații modificate vor fi marcate printr-un asterisc.
Declarația rectificativa de impunere va fi semnată și se va depune la același compartiment de specialitate la care a fost depusa declarația de impunere inițială, fie direct la registratura acestuia, fie la oficiul poștal, prin scrisoare recomandată.
Depunerea declarației rectificative de impunere în termenul de prescripție a dreptului compartimentului de specialitate de a stabili diferențe de impozite și taxe locale conduce la întreruperea prescripției. De la data depunerii declarației rectificative începe să curgă un nou termen de prescripție pentru perioada la care aceasta se referă.
Depunerea declarației rectificative de impunere după expirarea termenului de prescripție constituie o recunoaștere voluntara a impozitelor și taxelor locale, acestea fiind considerate legal stabilite și datorate.
Declarația rectificativa de impunere poate fi depusa ori de câte ori plătitorul constata erori în declarația inițială.
Dacă contribuabilul depune declarația rectificativa de impunere în 15 zile calendaristice de la termenul stabilit de compartimentul de specialitate competent pentru efectuarea corecturilor, termen comunicat în scris contribuabilului, conform procedurii stabilite la art. 157 alin. (3), contribuabilul va fi sancționat cu avertisment pentru întocmirea incorectă a declarației de impunere inițială.
Declarația rectificativa de impunere nu mai poate fi depusa în cazul în care compartimentul de specialitate se prezintă la sediul, domiciliul sau reședința contribuabilului, după caz, pentru desfășurarea unei acțiuni de control fiscal pentru impozitele și taxele locale aferente perioadelor supuse controlului.
În cazul nedepunerii declarației de impunere, compartimentul de specialitate are dreptul de a stabili din oficiu impozitele și taxele locale de plată.
În scopul stabilirii din oficiu a impozitelor și taxelor locale de plată compartimentul de specialitate va transmite contribuabilului o înștiințare, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, prin care îi va notifica depășirea termenului legal de depunere a declarației de impunere.
Dacă în termen de 15 zile calendaristice de la data primirii înștiințării prevăzute la alin. (1) contribuabilul nu depune declarația de impunere, compartimentul de specialitate competent va stabili din oficiu impozitele și taxele locale de plată.
Impozitele și taxele locale stabilite din oficiu de compartimentul de specialitate
se comunică contribuabilului printr-o înștiințare de plată, transmisă potrivit legii
se corecteaza la data depunerii efective de către contribuabil a declarației de impunere sau la data efectuării unui control fiscal.
Depunerea cu întârziere de către persoane juridice a declarației de impunere se penalizeaza după cum urmează
cu 10% din impozitul sau din taxa locală datorată ori stabilită din oficiu, după caz, dacă declarația de impunere este depusa cu o întârziere de până la 30 de zile calendaristice inclusiv față de termenul legal stabilit; b) cu 30% din impozitul sau din taxa locală datorată ori stabilită din oficiu, după caz, dacă declarația de impunere este depusa cu o întârziere de 31 până la 60 de zile calendaristice inclusiv față de termenul legal stabilit; c) cu 50% din impozitul sau din taxa locală datorată ori stabilită din oficiu, dacă declarația de impunere este depusa cu o întârziere de peste 60 de zile calendaristice față de termenul legal stabilit; d) cu 500.000 lei, suma ce va fi actualizată, în condițiile prevăzute la art. 67 din Ordonanța Guvernului nr. 36/2002 , în cazul nedepunerii declarației de impunere de către contribuabilii persoane juridice, atunci când penalitățile calculate prin aplicarea cotelor prevăzute la lit. a)-c) sunt mai mici de 500.000 lei.
Penalitățile calculate în condițiile alin. (1) se înregistrează la aceeași categorie de venituri care le-a generat și sunt datorate astfel cum au fost stabilite, indiferent de modalitatea de regularizare ulterioară a impozitelor sau taxelor locale.
Penalitățile aplicate potrivit alin. (1) lit. a)-c) nu pot să depășească suma de 50.000.000 lei, suma ce se actualizează în condițiile prevăzute la art. 67 din Ordonanța Guvernului nr. 36/2002 .
Dreptul de a constata nerespectarea prevederilor prezentului titlu se prescrie în termenul prevăzut la art. 138.
Controlul fiscal în materia creanțelor bugetelor locale cuprinde ansamblul activităților care au ca scop verificarea realității, legalității și sinceritatii declarațiilor, verificarea corectitudinii și exactitatii îndeplinirii, conform legii, a obligațiilor fiscale de către contribuabili, precum și activitatea de investigare și constatare a evaziunii fiscale.
Sunt supuși controlului fiscal, potrivit dispozițiilor prezentului capitol, contribuabilii persoane fizice și juridice, române și străine, astfel cum sunt definite la art. 3 din Ordonanța Guvernului nr. 36/2002 , cărora le revin obligații fiscale.
Obligațiile fiscale cuprind
obligația de a declara bunurile impozabile sau taxabile, după caz, precum și impozitele sau taxele locale datorate la bugetele locale
obligația de a calcula și de a inregistra în evidentele contabile și de plată, la termenele legale, creanțele bugetelor locale
obligația de a calcula, de a retine și de a inregistra în evidentele contabile și de plată, la termenele legale, creanțele bugetelor locale care se realizează prin stopaj la sursa
orice alte obligații legale care le revin contribuabililor în aplicarea Ordonanței Guvernului nr. 36/2002 , a prezentei ordonanțe, precum și a oricărei alte reglementări fiscale.
Controlul fiscal în materia creanțelor bugetelor locale se exercită de către autoritățile administrației publice locale prin compartimentele de specialitate ale acestora.
Personalul din structura compartimentelor de specialitate se bucura de protecția legii și este investit cu exercițiul autorității publice pe timpul serviciului și în legătură cu îndeplinirea atribuțiilor și îndatoririlor de serviciu, în limitele competentelor stabilite prin lege, fiind asimilate organelor de control fiscal.
În exercitarea atribuțiilor ce le revin persoanele din structura compartimentelor de specialitate colaborează cu autoritățile administrației publice centrale, cu instituțiile și serviciile publice de sub autoritatea acestora, cu alte autorități ale administrației publice locale, precum și cu instituțiile fiscale similare din alte state, în condițiile legii, pentru realizarea obiectivelor sale.
În exercitarea atribuțiilor ce le revin compartimentele de specialitate ale autorităților administrației publice locale au dreptul
sa verifice în totalitate sau prin sondaj orice documente, înscrisuri, registre ori evidente contabile ale contribuabililor verificați, referitoare la obiectul controlului, sa primească copii de pe orice înscris, document sau înregistrare contabila; b) să solicite contribuabililor controlati, verbal sau în scris, toate informațiile și justificările referitoare la abaterile constatate. În cazul în care se solicita răspunsul în scris, contribuabilii sunt obligați sa furnizeze informațiile respective în termen de 5 zile de la primirea solicitării
sa retina documente în scopul protejării împotriva înstrăinării sau distrugerii, în condițiile legii, acte, înscrisuri, registre și documente financiar-contabile sau orice alt element material care face dovada stabilirii, înregistrării și achitării obligațiilor fiscale de către contribuabili, pe o perioadă de maximum 30 de zile. În cazuri excepționale, cu aprobarea conducătorului compartimentului de specialitate, perioada de reținere a documentelor poate fi prelungită cu maximum 90 de zile
să solicite prezenta contribuabililor sau a reprezentanților legali ai acestora la sediul compartimentului de specialitate; solicitarea se face în scris și cuprinde, în mod obligatoriu, data, ora și locul intalnirii, precum și scopul acesteia, comunicându-i-se contribuabilului cu cel puțin 5 zile calendaristice înaintea datei fixate pentru intalnire
să facă constatări faptice pentru identificarea obiectelor ori surselor impozabile sau taxabile, după caz
sa confiste, în condițiile legii, obiectele sau produsele reprezentând bunuri sustrase de la plata impozitelor și taxelor locale
sa stabilească obligațiile fiscale prin asimilare sau estimare, în situația în care în evidența contabilă nu exista documente justificative sau contribuabilul refuza prezentarea acestora, demonstrate pe bază de înscrisuri, cu excepția cazurilor de forta majoră, în condițiile art. 151-164. Sarcina de a dovedi ca metoda indirecta utilizata pentru stabilirea obligațiilor fiscale este incorectă revine contribuabilului
sa stabilească în sarcina contribuabilului diferențe de impozite și taxe locale, sa calculeze dobânzi pentru neplata în termenele legale a impozitelor și/sau taxelor locale datorate conform prevederilor legilor fiscale
sa răspundă pentru rezultatele controlului, în limita documentelor supuse controlului și constatărilor efectuate și consemnate în actul de control
să constate contravențiile și să aplice sancțiunile prevăzute de legile fiscale și contabile
sa dispună corectarea în contabilitate a eventualelor erori constatate după aprobarea și depunerea situațiilor financiare anuale, în anul în care au fost constatate
sa anuleze aplicarea măsurilor care contravin reglementărilor contabile și fiscale și sa dispună măsurile necesare îndeplinirii corecte de către contribuabili a obligațiilor fiscale ce le revin; m) să între, în prezenta contribuabilului sau a reprezentantului legal al acestuia ori în prezenta altei persoane desemnate de contribuabil, în orice incinta a sediului în care își desfășoară activitatea contribuabilul sau în locuri în care exista obiecte impozabile/taxabile ori în care se desfășoară activități producătoare de venituri. Accesul este permis în cursul programului normal de lucru al contribuabilului, iar în afară acestuia, numai cu autorizarea scrisă a conducătorului compartimentului de specialitate al autorităților administrației publice locale și cu acordul contribuabilului
sa verifice modul de ducere la îndeplinire a măsurilor dispuse de compartimentul de specialitate
sa beneficieze de protecție din partea organelor de poliție, jandarmerie și a oricăror alți agenți ai forței publice, la solicitarea acestora.
În cazul în care evidentele contabile sau orice alte evidente sunt ținute cu ajutorul sistemelor informatice de prelucrare a datelor, controlul se poate exercita asupra ansamblului informațiilor, datelor și prelucrarilor informatice care concura, direct sau indirect, la obținerea rezultatelor contabile sau fiscale și la elaborarea declarațiilor de impunere, precum și asupra documentației referitoare la analiza, programarea și executarea prelucrarilor.
Sistemele informatice de prelucrare a datelor utilizate pentru ținerea evidentelor contabile și a oricăror alte evidente trebuie să asigure anumite standarde și condiții necesare pentru efectuarea controlului fiscal.
Standardele și condițiile minimale privind programele informatice utilizate în domeniul financiar-contabil se stabilesc prin ordin comun al ministrului administrației publice și al ministrului finanțelor publice, la propunerea Comisiei pentru elaborarea instrucțiunilor privind procedurile de administrare a creanțelor bugetelor locale, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Componenta nominală a comisiei prevăzute la alin. (3) se aproba prin ordin comun al ministrului administrației publice și al ministrului finanțelor publice, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, fiind alcătuită din câte un reprezentant al
Ministerului Administrației Publice
Ministerului Finanțelor Publice
Uniunii Naționale a Consiliilor Județene din România
Asociației Municipiilor din România
Asociației Orașelor din România
Asociației Comunelor din România
Asociației Naționale a Informaticienilor din Administrația Publică, desemnat de conducerea acestor autorități/structuri asociative, în termen de 30 de zile de la publicarea prezentei ordonanțe în Monitorul Oficial al României, Partea I.
În cazul în care contribuabilul utilizează sisteme informatice de prelucrare a datelor, acesta răspunde de asigurarea standardelor și condițiilor minimale stabilite în condițiile alin. (3).
În scopul determinării modului de respectare a obligațiilor fiscale ce revin contribuabililor și al stabilirii exacte a impozitelor și taxelor locale datorate, compartimentele de specialitate sunt în drept să solicite informații de la: a) persoanele fizice sau juridice care dețin în păstrare sau în administrare bunuri ori sume de bani ale contribuabililor, care au relații de afaceri cu aceștia sau care pot da relații în legătură cu operațiunile verificate
autoritățile administrației publice centrale și locale, instituțiile publice sau de interes public
instituțiile publice sau private care înregistrează, sub orice formă, încheierile de contracte, circulația mărfurilor pe căile de comunicație de orice fel, evidenta populației sau a bunurilor, exploatarea proprietăților și altele asemenea.
Persoanele, autoritățile și instituțiile menționate la alin. (1) sunt obligate ca în termenul specificat în solicitare sa furnizeze informațiile și sa pună la dispoziție compartimentului de specialitate evidentele și datele respective, în condițiile legii.
Toate actele, datele și informațiile obținute de compartimentele de specialitate, în modalitatea prevăzută în prezentul articol, vor face parte din dosarul fiscal al contribuabilului și vor putea fi luate în considerare la recalcularea impozitelor și taxelor locale datorate de acesta.
În cazuri temeinic justificate compartimentele de specialitate pot solicita și altor persoane fizice decât cele angajate la contribuabili, potrivit competentelor teritoriale, note explicative sau declarații, considerate necesare pentru a stabili dacă persoana în cauza are sau nu are calitatea de contribuabil ori are legătură cu obiectivele controlului fiscal.
Compartimentele de specialitate au următoarele obligații
sa cunoască și să aplice corect, cu obiectivitate și profesionalism prevederile legislației contabile și fiscale și normele de aplicare a acestora
să prezinte contribuabilului verificat legitimatia model ITL-017, însoțită de actul de identitate, precum și de delegația semnată de conducătorul compartimentului de specialitate
să efectueze controlul în asa fel încât sa afecteze cat mai puțin activitatea curenta a contribuabililor verificați
sa acorde atenție intrebarilor, nelamuririlor, reclamatiilor contribuabililor și sa dea dovadă de înțelegere și solicitudine în soluționarea acestora, potrivit legii
sa întocmească și să depună actele de control privind rezultatele verificării la sediul unității de care aparține, potrivit metodologiei de control
sa utilizeze cu eficienta timpul de control, sa păstreze și sa apere secretul operațiunilor contribuabililor verificați
sa nu se angajeze direct sau indirect în relații de afaceri cu persoane fizice ori juridice controlate, relații care pot afecta îndeplinirea cu corectitudine a sarcinilor de control fiscal încredințate
sa sesizeze organele de urmărire penală în legătură cu anumite constatări ce ar putea întruni elementele constitutive ale unei infracțiuni constatate cu ocazia exercitării atribuțiilor de control fiscal
sa nu pretindă și sa nu primească nici un fel de bunuri în natura sau în bani, sa nu își creeze avantaje în legătură cu serviciul sau cu exercitarea funcției
sa consemneze în registrul unic de control existent la contribuabilul persoana juridică, înaintea începerii controlului fiscal, numele și prenumele, unitatea de care aparține, numărul legitimatiei, numărul și data delegației/ordinului de deplasare, tematica de control, precum și temeiul legal în baza căruia se efectuează verificarea. În registrul unic de control se înscriu obligatoriu: numărul și data actului de control întocmit, constatările, recomandările și măsurile dispuse de organele de control, sub semnatura acestora și a conducerii contribuabilului. Registrul unic de control se numeroteaza, se snuruieste, se sigileaza și se înregistrează în registrul general pentru înregistrarea corespondentei de la nivelul autorității administrației publice locale unde se afla sediul sau punctul de lucru, după caz, al contribuabilului persoana juridică, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe. Registrul unic de control se păstrează de reprezentantul legal al contribuabilului și va fi ținut câte unul atât la sediul social, cat și pentru fiecare punct de lucru.
Înainte de desfășurarea unei acțiuni de control fiscal la domiciliul, reședința, sediul sau punctul de lucru al contribuabilului, după caz, acesta are dreptul
să fie informat în legătură cu acțiunile de control, prin transmiterea unui aviz de verificare cu cel puțin 5 zile calendaristice înainte de data începerii controlului
să fie înștiințat în legătură cu drepturile și obligațiile sale.
În vederea respectării drepturilor prevăzute la alin. (1) compartimentul de specialitate are obligația sa înștiințeze contribuabilul cu privire la selectarea și programarea lui în vederea controlului, prin transmiterea avizului de verificare prevăzut la alin. (1) lit. a), care va cuprinde
denumirea primăriei/consiliului județean din a carei/cărui structura funcțională face parte compartimentul de specialitate care a dispus controlul
numele și prenumele, în cazul persoanelor fizice, sau denumirea, în cazul persoanelor juridice
adresa domiciliului și/sau a reședinței, în cazul persoanelor fizice, sau a sediului și/sau a punctului de lucru, în cazul persoanelor juridice
codul numeric personal, în cazul persoanelor fizice, sau codul de înregistrare fiscală/codul unic de înregistrare, în cazul persoanelor juridice
numărul de rol nominal unic
baza legală a transmiterii avizului de verificare și a desfășurării controlului fiscal
data la care este programat să se desfășoare controlul fiscal
impozitele și taxele locale care vor fi cuprinse în verificare
perioada care urmează să fie supusă controlului fiscal
obligația contribuabilului de a pune la dispoziție compartimentului de specialitate toate documentele și evidentele contabile, precum și de a asigura condițiile necesare pentru desfășurarea în bune condiții a controlului fiscal
semnatura conducătorului compartimentului de specialitate, precum și sigiliul/ștampila acestuia.
Avizul de verificare va fi însoțit de un extras din Carta drepturilor și obligațiile contribuabililor pe timpul desfășurării controlului fiscal de către compartimentele de specialitate ale autorităților administrației publice locale, care va fi aprobată prin ordin comun al ministrului administrației publice și al ministrului finanțelor publice, în termen de 60 de zile calendaristice de la data publicării prezentei ordonanțe în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Pe toată durata exercitării controlului fiscal contribuabilii supuși acestuia au următoarele drepturi
să fie informati asupra desfășurării controlului și eventualelor situații neclare
să fie primii solicitati, în cazul în care sunt disponibili, pentru a furniza informații, date, documente și elemente pentru clarificarea și justificarea operațiunilor efectuate
sa beneficieze din partea organului de control de un tratament just, confidențial și echitabil
sa beneficieze de asistența de specialitate sau juridică pe toată durata controlului, asigurata prin grija și pe cheltuiala contribuabilului
să solicite din proprie inițiativă să fie controlati
să depună obiecțiuni sau sa conteste, potrivit prevederilor titlului XI, constatările înscrise în actele de control fiscal încheiate
să fie protejati asupra secretului fiscal, în condițiile legii.
Contribuabilii supuși controlului fiscal au următoarele obligații
să se prezinte, la solicitarea compartimentului de specialitate, la data și în locul stabilite pentru efectuarea controlului
sa pună la dispoziție toate documentele, situațiile și datele solicitate privind obiectul controlului
sa pună la dispoziție, la solicitarea compartimentului de specialitate, în condițiile legii, actele originale sau copii certificate, după caz, referitoare la obiectul controlului
să permită accesul în locurile unde se afla bunurile și valorile supuse impozitării/taxarii, precum și în locurile unde se afla documentele necesare controlului
sa furnizeze în scris și verbal, în legătură cu obiectul controlului, toate explicațiile și elementele necesare clarificarii operațiunilor economico-financiare efectuate
sa manifeste respect față de autoritatea controlului, aducând la îndeplinire întocmai măsurile din actul de control rămase definitive, și sa informeze compartimentul de specialitate despre aceasta
sa colaboreze cu compartimentul de specialitate pentru buna funcționare a acțiunii de control
sa notifice toate modificările intervenite în datele inițiale de identificare, inclusiv încetarea activității în termenele prevăzute de lege
sa întocmească documente pentru orice operațiune impozabilă/taxabila și sa răspundă pentru realitatea și exactitatea datelor furnizate, precum și pentru autenticitatea documentelor în cauza furnizate de compartimentul de specialitate
sa refacă evidentele tehnico-operative și contabile prin care se justifica operațiunile efectuate, în situația în care acestea au fost pierdute ori distruse, în termen de maximum 60 de zile de la data producerii evenimentului
sa întocmească, în condițiile și la termenul prevăzute la art. 173 lit. j), și sa pună la dispoziție compartimentului de specialitate registrul unic de control
sa dea o declarație pe propria răspundere la finalizarea controlului, în care să specifice ca au fost prezentate toate documentele ce privesc obiectul controlului
sa creeze condiții corespunzătoare pentru desfășurarea controlului fiscal
să se prezinte la sediul compartimentului de specialitate, la solicitarea scrisă a acestuia.
Documentele prezentate cu rea-credința, dovedite cu ocazia controlului fiscal efectuat la domiciliul, reședința, sediul sau punctul de lucru, după caz, al contribuabilului ori la sediul compartimentului de specialitate, nu vor fi luate în considerare ulterior la soluționarea obiectiunilor și contestațiilor formulate împotriva actelor de control sau de impunere întocmite de compartimentele de specialitate.
Contribuabilii care, potrivit legii, organizează și conduc contabilitatea proprie sunt obligați sa păstreze evidentele contabile, precum și documentele justificative pe baza cărora s-au făcut înregistrările contabile, la sediul social declarat cu ocazia autorizării și înregistrării la compartimentul de specialitate, până la împlinirea termenului de prescripție a dreptului compartimentului de specialitate de a stabili diferențe la impozitele și taxele locale.
Evidentele contabile și documentele justificative se păstrează și se arhiveaza într-un mod adecvat, care să permită desfășurarea normală a controlului fiscal.
Contribuabilii sunt obligați sa păstreze la punctele de lucru un exemplar din documentele justificative aferente desfășurării activității acestora.
Împotriva măsurilor dispuse ca urmare a controlului fiscal pot fi depuse obiecțiuni și/sau contestații de către contribuabili în condițiile prevăzute la titlul XI.
Contribuabilii sau, după caz, reprezentanții legali ai acestora sunt obligați sa coopereze la desfășurarea în condiții optime a controlului fiscal, prin respectarea drepturilor compartimentelor de specialitate și acordarea sprijinului necesar în exercitarea acestor drepturi.
Controlul fiscal se desfășoară, în baza delegației semnate de conducătorul compartimentului de specialitate, la domiciliul, reședința, sediul ori punctul de lucru, după caz, al contribuabilului sau la sediul compartimentului de specialitate.
Controlul fiscal se poate desfășura și în orice alt loc stabilit de comun acord cu contribuabilul, acesta din urma având în acest caz obligată de a asigura condițiile necesare pentru derularea normală a acțiunii de control.
Durata controlului fiscal prevăzut la art. 180 este stabilită de compartimentul de specialitate, în funcție de obiectivele controlului, și nu poate fi mai mare de 3 luni.
În cazul marilor contribuabili sau al celor care au subunitati, filiale ori sucursale în țara, durata controlului nu poate fi mai mare de 6 luni.
Controlul fiscal la domiciliul, reședința, sediul sau punctul de lucru, după caz, al contribuabilului ori la sediul compartimentului de specialitate se efectuează o singură dată pentru fiecare impozit/taxa locală și pentru fiecare perioada supusă impozitării/taxarii.
Prin excepție de la prevederile alin. (1), conducătorul compartimentului de specialitate poate dispune reverificarea unei anumite perioade, dacă de la data încheierii controlului fiscal și până la împlinirea termenului de prescripție prevăzut de prezenta ordonanță apar date suplimentare, necunoscute compartimentului de specialitate la data efectuării controlului, care influențează sau modifica rezultatele acestuia.
Datele suplimentare, necunoscute compartimentului de specialitate la data efectuării controlului fiscal la un contribuabil, pot aparea în situații cum ar fi
efectuarea unor controale fiscale incrucisate asupra documentelor justificative ale unui grup de contribuabili din care face parte contribuabilul în cauza
obținerea pe parcursul acțiunilor de control efectuate la alți contribuabili a unor date sau informații suplimentare referitoare la activitatea contribuabilului într-o perioadă care a fost deja supusă controlului fiscal
solicitări ale organelor de urmărire penală în cadrul cercetării cazurilor de evaziune fiscală
informații obținute de la terți, de natura sa modifice sau sa influenteze în mod semnificativ rezultatele controlului fiscal anterior.
Reverificarea unei perioade supuse controlului fiscal se realizează numai la inițiativa compartimentului de specialitate și nu la solicitarea contribuabilului, acesta din urma având dreptul stabilit la titlul XI.
Solicitarea reverificării unei perioade supuse controlului fiscal se face de către compartimentul de specialitate prin întocmirea unui referat în care sunt prezentate motivele solicitării, care va fi supus aprobării conducătorului compartimentului de specialitate.
Rezultatele controlului fiscal se consemnează în mod obligatoriu în procese-verbale de control, note de constatare, procese-verbale de constatare a contravențiilor.
Procesul-verbal de control este un document bilateral, întocmit în doua exemplare, din care un exemplar se păstrează la dosarul fiscal al contribuabilului și un exemplar rămâne la contribuabil.
Conținutul procesului-verbal de control trebuie redactat astfel încât acesta să poată fi citit independent de alte documente și sa nu dea posibilitatea mai multor interpretări.
Procesul-verbal de control trebuie să aibă o structura unica pentru toate verificările efectuate.
Procesul-verbal de control va fi structurat pe 4 capitole, conform alin. (6)-(10).
Capitolul I va cuprinde date referitoare la: a) structura funcțională din care face parte compartimentul de specialitate care a efectuat controlul fiscal
datele de identificare a funcționarului public care a efectuat controlul fiscal: numele, prenumele, funcția, numărul legitimatiei de serviciu, numărul delegației în baza căreia a efectuat controlul
obiectivul/obiectivele controlului fiscal
perioada supusă controlului fiscal
durata desfășurării controlului fiscal
tipul de verificare efectuată.
Capitolul II va cuprinde date generale despre contribuabili, și anume
datele de identificare a contribuabilului supus controlului fiscal
numele/denumirea
codul numeric personal
codul unic de identificare/codul de înregistrare fiscală/numărul de rol nominal unic
adresa domiciliului/sediului social
datele de identificare a sucursalelor sau a filialelor, dacă este cazul
forma de proprietate
tipul activității desfășurate, utilizându-se Clasificarea activităților din economia naționala - CAEN, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 656/1997 , respectiv Ordinul președintelui Institutului Național de Statistica nr. 601/2002 privind actualizarea Clasificarii activităților din economia naționala - CAEN
cifra de afaceri, conform ultimului bilanț contabil aprobat
capitalul subscris și cel aprobat
persoana care asigura conducerea activității contribuabilului în timpul desfășurării controlului fiscal
persoana care răspunde de conducerea evidentelor contabile
persoana desemnată de contribuabil sa îl reprezinte pe durata controlului fiscal
numerele conturilor bancare, precum și băncile la care acestea sunt deschise
datele privind clienții și furnizorii stabili cu care contribuabilul are relații de afaceri.
Capitolul III, care reprezintă de fapt partea principala a procesului-verbal de control va cuprinde constatările efective ale compartimentului de specialitate și va fi structurat pe impozitele/taxele locale care au făcut obiectul verificării
pentru fiecare impozit/taxa locală vor fi avute în vedere următoarele elemente
baza legală pentru stabilirea, calcularea și vărsarea impozitului/taxei locale
constatările funcționarului public, prezentate în mod concret, clar și precis, cu privire la modul de stabilire, calculare și vărsare a obligațiilor fiscale
dispozițiile legale incalcate, cu menționarea numărului și a datei actului normativ, precum și a articolului, alineatului etc.
consecințele fiscale ale constatărilor
diferențele de impozite/taxe locale stabilite, cauzele care au condus la calculul acestora, cum ar fi: dispoziții legale incalcate, cu nominalizarea acestora, erori de calcul etc. Calculul detaliat al acestora va fi prezentat într-o anexa la procesul-verbal de control
dobânzile stabilite, calculul detaliat al acestora urmând a fi prezentat într-o anexa la procesul-verbal de control
contravențiile constatate, cu precizarea prevederilor legale incalcate, a amenzilor aplicate și a bazei legale pentru aplicarea acestora, precum și a numărului procesuluiverbal de constatare a contravențiilor încheiat
termenul de plată stabilit pentru achitarea fiecărui debit constatat
justificări, explicații și puncte de vedere ale contribuabilului cu privire la debitele stabilite, în cazul în care acesta și le-a exprimat
numele, prenumele și funcția persoanelor răspunzătoare - în cazul în care sunt antrenate raspunderi -, justificările și explicațiile scrise ale acestora, precum și punctul de vedere al funcționarului public care a efectuat controlul fiscal cu privire la aceste motivatii
eventuale măsuri dispuse sau recomandări făcute contribuabilului pentru remedierea deficiențelor și intrarea în legalitate
plățile efectuate de contribuabil în timpul și ca urmare a controlului fiscal, dacă este cazul
în cazul în care nu s-au constatat abateri care să genereze calcularea de diferențe, se va face mențiunea corespunzătoare.
Capitolul IV al procesului-verbal de control va cuprinde
situația sintetică a constatărilor efectuate (diferențe de impozite și taxe locale stabilite, accesoriile calculate la acestea, penalități, amenzi aplicate, compensări efectuate etc.)
alte date și informații care ar putea fi relevante
mențiunea ca toate documentele puse la dispoziție funcționarului public au fost restituite.
Procesul-verbal de control va cuprinde o serie de anexe, și anume
o anexa generală în care vor fi sintetizate, pentru fiecare impozit/taxa locală
diferențele de impozite/taxe locale stabilite
dobânzile calculate
amenzile și penalitățile aplicate
anexe, pentru fiecare impozit/taxa locală, cu calculul detaliat al tuturor obligațiilor stabilite, inclusiv dobânzile corespunzătoare
copiile de pe procesele-verbale de constatare și sancționare a contravențiilor, dacă este cazul
notele de constatare întocmite, dacă este cazul
documente, acte sau copii de pe acestea, precum și note explicative sau informative
actul/actele întocmit/întocmite de compartimentul de specialitate, care reprezintă dovada reținerii documentelor sau a elementelor materiale
acordul scris pentru accesul organului de control fiscal în afară programului normal de lucru al contribuabilului, dacă este cazul.
Procesul-verbal de control va fi semnat de funcționarul public care a efectuat controlul fiscal, căruia îi revine responsabilitatea pentru constatările înscrise în acesta, precum și de contribuabil sau de reprezentantul legal al acestuia.
Toate exemplarele procesului-verbal de control împreună cu anexele sale se înregistrează la registratura contribuabilului controlat, imediat după semnarea lui de către cei îndreptățiți, dându-se același număr și aceeași dată pe fiecare exemplar înregistrat.
Potrivit prevederilor prezentei ordonanțe, procesulverbal de control reprezintă titlul de creanta pentru diferențele constatate între obligațiile de plată determinate de către contribuabil și cele legal datorate, inclusiv accesoriile și penalitățile stabilite.
Diferențele de impozite, taxe locale, accesorii și penalități, stabilite cu ocazia controlului fiscal, se plătesc în termenul stabilit potrivit prevederilor art. 10 alin. (1).
Data comunicării către contribuabil a rezultatelor controlului fiscal este considerată data semnării de către acesta sau de reprezentantul sau legal a procesului-verbal de control.
În cazul în care contribuabilul sau reprezentantul sau legal refuza semnarea procesului-verbal de control, rezultatele controlului fiscal vor fi comunicate printr-o scrisoare recomandată cu confirmare de primire, data primirii de către contribuabil a scrisorii constituind data comunicării.
Procesul-verbal de control fiscal va fi înregistrat la registratura compartimentului de specialitate în termen de 3 zile lucrătoare de la încheierea controlului fiscal.
Constatările cu privire la natura activităților producătoare de venituri impozabile sau pentru identificarea bunurilor ori surselor impozabile/taxabile se consemnează în nota de constatare.
Nota de constatare se întocmește și în cazul în care, în timpul controlului fiscal, se fac constatări a căror reconstituire sau dovedire ulterioară nu este întotdeauna posibila sau ori de câte ori funcționarul public considera necesar.
În cazul în care exista divergențe între funcționarul public și contribuabil, referitoare la constatările efectuate, stabilirea realității faptelor va fi realizată în prezenta unor martori. (21) În nota de constatare se înscriu situațiile de fapt constatate, precum și măsurile operative pentru remedierea deficiențelor constatate.
Nota de constatare se semnează de funcționarul public care efectuează controlul fiscal, de contribuabil sau de un angajat al acestuia ori, după caz, de martori. (23) Procesul-verbal de constatare a contravențiilor se încheie pentru acele fapte ale căror constatare și sancționare sunt de competența compartimentului de specialitate, în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002 , cu modificările și completările ulterioare.
La expirarea termenului fixat pentru efectuarea plății creanțelor bugetare locale, stabilite prin actul de control, compartimentul de specialitate va întocmi și va trimite organelor de executare silită titlurile executorii ori celelalte documente necesare pentru începerea executării silite, astfel
pentru diferențele dintre creanțele determinate de plătitor și cele legal datorate, reprezentând impozite, taxe locale, contribuții, accesorii și penalități calculate, titlul executoriu consta în dispoziția de urmărire, model ITL-049
pentru sancțiunile contravenționale, titlul executoriu este reprezentat de procesul-verbal de constatare a contravențiilor, rămas definitiv prin neexercitarea caii de atac, sau de dispozitivul instanței prin care a fost respinsă plângerea contravenientului
pentru impozite, taxe locale, contribuții, accesorii și penalități stabilite, dar neachitate la scadenta, se va comunică organului de executare silită cuantumul acestora, în vederea întocmirii titlului executoriu.
Dreptul compartimentelor de specialitate de a stabili diferențe de impozite, taxe locale și dobânzi pentru neplata în termen a acestora, precum și de a constata contravenții și de a aplica amenzi și penalități pentru faptele ale căror constatare și sancționare sunt, potrivit legii, de competența acestora se prescrie după cum urmează
în termen de 5 ani de la data la care a expirat termenul legal de depunere a declarației de impunere pentru perioada respectiva
în termen de 5 ani de la data ultimului termen legal de plată a impozitului/taxei locale, în cazul în care legea nu prevede obligația depunerii declarației de impunere
în termen de 5 ani de la data comunicării către contribuabil a impozitului/taxei locale stabilite de compartimentul de specialitate, în condițiile stabilite de lege.
Termenele de prescripție prevăzute la art. 184 se întrerup
în cazurile și în condițiile stabilite de lege pentru întreruperea termenului de prescripție a dreptului la acțiune
la data depunerii de către contribuabil a declarației de impunere după expirarea termenului legal de depunere a acesteia
la data efectuării de către contribuabil a unui act voluntar de recunoaștere a impozitului/taxei datorate, inclusiv plata integrală sau parțială a acestuia
la data comunicării către contribuabil a unor diferențe de impozite/taxe locale stabilite de compartimentul de specialitate, ca urmare a acțiunilor de control.
Termenul de prescripție prevăzut la art. 184 se suspenda
în cazurile și în condițiile stabilite de lege pentru suspendarea termenului de prescripție a dreptului la acțiune
pe timpul cat contribuabilul se sustrage cu rea-credința de la efectuarea controlului fiscal
cat timp contribuabilul, ca urmare a măsurilor stabilite de compartimentul de specialitate, remediaza sau indeparteaza cauzele care împiedica desfășurarea controlului fiscal.
Impozitele sau taxele locale și diferențele de impozite ori taxe locale declarate sau recunoscute în orice mod de către contribuabil după împlinirea termenelor de prescripție se considera legal stabilite și datorate.
Termenul de prescripție pentru stabilirea impozitelor sau taxelor locale și a diferențelor la acestea este de 10 ani, în caz de evaziune fiscală stabilită prin hotărârea judecătorească definitivă.
Controalele fiscale în curs la data intrării în vigoare a prezentului titlu vor continua potrivit dispozițiilor acestuia, actele îndeplinite anterior rămânând valabile.
Termenele în curs la data intrării în vigoare a prezentului titlu se calculează după normele legale în vigoare la data când au început să curgă.