LEGE Nr. 32 din 29 martie 1991 *** Republicată privind impozitul pe salarii
Text cu caracter informativ. Numai versiunea publicată în Monitorul Oficial al României este cea oficială.
Veniturile sub forma de salarii și alte drepturi salariale realizate de către persoanele fizice române sau străine, pe teritoriul României, sunt supuse impozitului potrivit prevederilor prezentei legi. Se considera salarii realizate pe teritoriul României salariile plătite în bani și în natura, primite de către salariați de la persoanele fizice sau juridice care au domiciliul sau sediul pe teritoriul României, precum și salariile primite din străinătate de către persoanele care își desfășoară activitatea în România. Nu se supun prevederilor alin. 1 și 2 salariile și indemnizațiile în valută, stabilite în cuantum net, plătite de instituții publice române personalului, român care își desfășoară activitatea în cadrul misiunilor diplomatice, oficiilor consulare și al altor forme de reprezentare a României în străinătate.
Venitul sub forma de salariu și alte drepturi salariale impozabile cuprinde totalitatea sumelor primite în cursul unei luni, indiferent de perioada la care se referă și care sunt realizate din: a) salariile de orice fel
sporurile de orice fel
indemnizațiile de orice fel
recompensele și premiile de orice fel
sumele plătite din fondul asigurărilor sociale în caz de incapacitate temporară de muncă și de maternitate
sumele plătite pentru concediul de odihnă
orice alte câștiguri, în bani și în natura, primite ca plata a muncii lor, de la persoanele fizice sau juridice, după caz, la care sunt angajați, inclusiv cele acordate în baza contractului colectiv de muncă, cu excepția celor în natura acordate personalului casnic angajat
sumele plătite salariaților sub forma de indexare sau compensare, ca urmare a creșterii prețurilor și tarifelor
sumele plătite membrilor fondatori ai unei societăți comerciale, constituite prin subscripție publică, din cota de participare la profitul net, conform art. 30 din Legea nr. 31/1990. Evaluarea produselor acordate ca plata în natura se face la prețul de vânzare practicat de unitate pentru produsele din producția proprie și la prețul de aprovizionare, pentru alte produse, iar în cazul serviciilor, pe baza tarifelor pentru aceste servicii. Prețurile și tarifele sunt cele practicate la data efectuării plății în natură.
Prin derogare de la prevederile articolului precedent, salariile și alte drepturi salariale sau diferențe din acestea, plătite pe trecut, se defalca în vederea impunerii, pe lunile la care se referă, cumulându-se cu celelalte drepturi primite în lunile respective, în următoarele situații
în cazul unei hotărâri judecătorești definitive
ca urmare a aplicării prevederilor art. 15 din prezenta lege
în cazul imposibilității plății lunare a salariilor ca urmare a lipsei de disponibil în conturile bancare ale plătitorului de salarii
în cazul definitivării decontărilor pe baza contractelor de cercetare și proiectare
în cazul indemnizațiilor aferente concediului de odihnă, când durata acestuia se desfășoară pe o perioadă mai mare de o luna calendaristică
în cazul sumelor plătite pe baza prevederilor de la art. 2 lit. i)
în cazul diferențelor de salarii care privesc perioade anterioare lunilor în care se plătesc, acordate în baza unor acte normative privind salarizarea. Sumele reprezentând premiul anual acordat, potrivit legii, personalului din instituțiile publice, cele reprezentând stimulentele din fondul de participare la profit, acordate potrivit legii, salariaților agenților economici și managerilor, după aprobarea bilanțului contabil, precum și sumele acordate, potrivit legii, pentru neefectuarea concediului de odihnă se impozitează, potrivit prevederilor prezentei legi, separat de celelalte drepturi acordate în luna în care are loc plata acestora. Drepturile salariale lunare obținute de personalul didactic de la aceeași unitate, în afară salariului corespunzător normei didactice aferente funcției de baza, se impozitează separat, fără a se aplică, în cazul acestora, dispozițiile art. 7 lit. c).
Se impozitează, în condițiile prezentei legi, și următoarele drepturi în bani și în natura, cuvenite persoanelor fizice
câștigurile salariaților zilieri sau temporari
onorariile încasate de avocați prin barouri
drepturile cuvenite medicilor și personalului sanitar din policlinicile cu plata
câștigurile obținute din colaborări de orice natura
onorariile încasate din expertize de orice fel
drepturile cuvenite pentru invenții și inovații. Sumele plătite pentru invenții și inovații în cursul unui an calendaristic se defalca în vederea impunerii pe cele 12 luni ale anului, cumulându-se cu alte recompense de aceasta natura plătite de unitate în cursul anului respectiv, chiar dacă valoarea acestora este aferentă unei perioade mai mari de un an. În cazul în care suma plătită este aferentă unei perioade mai mici de un an, aceasta se defalca, în vederea impunerii, pe lunile la care se referă. Aceste drepturi nu se cumulează, în vederea impozitării, cu celelalte venituri realizate la unitatea unde salariații au funcția de baza.
Veniturile realizate de persoanele fizice rezidente în România, sub forma de salarii, precum și alte drepturi bănești de natura salariilor, pentru activități desfășurate în străinătate, se impun cu cotele și în condițiile prevăzute de art. 8.
Nu se cuprind în venitul lunar impozabil și nu se impun
sumele plătite în baza contractelor de muncă, a statutelor sau a dispozițiilor legale, cu ocazia mutării sau transferării în interesul serviciului a unui salariat într-o alta localitate, sumele plătite pentru acoperirea cheltuielilor de deplasare în interesul serviciului, precum și indemnizațiile care se plătesc la încadrarea în funcție
sumele primite de salariați pentru munca prestată în perioada preavizului de concediere, precum și compensațiile acordate salariaților disponibilizați cu ocazia restructurării agenților economici, indiferent de forma de proprietate. Condițiile pentru acordarea compensațiilor care nu se supun impozitului pe salarii se adoptă prin hotărâre a Guvernului
ajutoarele sociale și alte ajutoare ce se acordă, potrivit legii, din bugetul asigurărilor sociale de stat, cu excepția sumelor plătite potrivit art. 2 lit. e), din bugetul de stat și din bugetele locale sau din fondurile speciale constituite potrivit Legii privind finanțele publice, precum și ajutoarele acordate din fondul de salarii mamelor salariate pentru nașteri și în caz de deces al salariaților
pensiile de orice fel
alocațiile, indemnizațiile și orice sume de aceasta natura, acordate, potrivit legii, persoanelor cu copii, cu excepția celor de la art. 2 lit. e), precum și alocațiile de întreținere acordate persoanelor cărora li s-au dat în plasament familial sau li s-au încredințat minori
masa gratuita și alimentația antidot, acordate în natura potrivit legii
câștigurile în natura menționate la art. 2 lit. g) acordate în prezent salariaților de către regiile autonome care primesc subvenții pentru produse și activități de la bugetul de stat, precum și cele acordate potrivit legii de către instituțiile publice finanțate de la bugetul de stat
sumele reprezentând contribuția pentru pensia suplimentară și contribuția datorată de salariați la fondul pentru plata ajutorului de șomaj, stabilite potrivit legii.
Sunt scutite de plată impozitului prevăzut de prezenta lege următoarele categorii de persoane
corespondenții de presa străini, pentru salariile pe care le primesc, sub condiția reciprocității
elevii, studenții și doctoranzii, pentru burse
persoanele care, în decursul aceleiași luni, obțin venituri sub forma de salarii de baza și alte drepturi salariale de până la 97.000 lei, de la unitatea unde au funcția de baza. În cazul majorării, prin acte normative, a nivelului salariului de baza minim brut pe țara, suma de mai sus se modifica în mod corespunzător; Eliberarea certificatelor de atestare a stării de invaliditate sau de persoana handicapata se face numai de către comisiile de expertiza medicală și recuperare a capacității de muncă. Scutirea de la plata impozitului se acordă numai pentru veniturile realizate de salariați la unitatea la care au funcția de baza
persoanele prevăzute la art. 4 din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, pentru veniturile realizate de acestea la unitatea la care au funcția de baza. Prevederea se aplică și persoanelor care, la data la care se aflau într-una dintre situațiile prevăzute la art. 1 din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, erau minore
persoanele fizice străine care desfășoară în România activități de consultanța în cadrul unor acorduri de finanțare gratuita, încheiate de Guvernul României cu alte guverne sau organizații internaționale guvernamentale sau neguvernamentale
donatorii de sânge sau de plasma, pentru sumele primite de aceștia, reprezentând contravaloarea zilelor libere acordate, potrivit legii, pentru donarea de sânge sau de plasma
sportivii, antrenorii și tehnicienii sportivi pentru primele acordate ca urmare a realizării următoarelor obiective de înaltă performanta
clasarea pe podiumul de premiere al campionatelor mondiale, europene și al Jocurilor Olimpice
calificarea și participarea la campionatele europene, mondiale și la Jocurile Olimpice
participarea la fazele superioare ale competițiilor europene intercluburi, începând cu optimile de finala. Scutirile de la plata impozitului se acordă începând cu drepturile salariale aferente lunii următoare celei în care persoanele în cauza înregistrează cererile prin care se depun actele doveditoare care atesta îndeplinirea condițiilor prevăzute de lege. Revizuirea certificatelor de atestare a stării de invalid sau de persoana handicapata se face în termen de 60 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României a Ordonanței Guvernului nr. 17/1995 , perioada în care își mențin valabilitatea certificatele emise anterior și neexpirate. Scutirile prevăzute la lit. d), e), g) și h) se acordă numai în limita unui venit lunar brut de până la 6 ori salariul de baza minim brut pe țara. În situația în care aceasta limita este depășită, impozitul se calculează la suma totală din care se deduce impozitul aferent celor 6 salarii minime brute pe țara. ------------------------- II din Ordonanța Guvernului nr. 8 din 23 ianuarie 1996
Termenul limita de 60 de zile stipulat de Ordonanța Guvernului nr. 17/1995 , aprobată prin Legea nr. 122/1995 , respectiv 17 octombrie 1995, prevăzut pentru revizuirea certificatelor de atestare a stării de invaliditate sau de persoana handicapata, se prelungește până la data de 31 martie 1996, în următoarele condiții
persoanele care se prezintă în acest nou termen pentru revizuirea certificatelor și se încadrează în criteriile prevăzute de lege pentru a primi un nou certificat care da dreptul la scutirea de impozit pe salariu și primesc un astfel de certificat vor beneficia de aceasta scutire de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe
pentru persoanele cărora, prezentându-se în cadrul noului termen prevăzut de aceasta ordonanța la comisiile de expertiza medicală și recuperare a capacității de muncă, nu li se mai recunoaște, potrivit criteriilor stabilite de prevederile legale în vigoare, încadrarea în una dintre categoriile de persoane îndrituite sa beneficieze de scutire, aceasta facilitate încetează începând cu data de întâi a lunii în care s-au prezentat la comisie.
Impozitul pe salarii se calculează lunar, pe fiecare loc de muncă, asupra totalității venitului realizat în luna expirată de către fiecare salariat, pe baza următoarelor cote: Venitul lunar impozabil Impozitul lunar
lei - - lei - până la 10.400 5% 10.401 - 11.500 520 + 8% pentru ceea ce depășește suma de 10.400 lei 11.501 - 15.400 608 + 14% pentru ceea ce depășește suma de 11.500 lei 15.401 - 26.300 1.154 + 17% pentru ceea ce depășește suma de 15.400 lei 26.301 - 42.800 3.007 + 18% pentru ceea ce depășește suma de 26.300 lei 42.801 - 63.900 5.977 + 19% pentru ceea ce depășește suma de 42.800 lei 63.901 - 108.000 9.986 + 20% pentru ceea ce depășește suma de 63.900 lei 108.001 - 150.700 18.806 + 21% pentru ceea ce depășește suma de 108.000 lei 150.701 - 214.200 27.773 + 22% pentru ceea ce depășește suma de 150.700 lei 214.201 - 321.200 41.743 + 25% pentru ceea ce depășește suma de 214.200 lei 321.201 - 429.300 68.493 + 28% pentru ceea ce depășește suma de 321.200 lei 429.301 - 535.900 98.761 + 32% pentru ceea ce depășește suma de 429.300 lei 535.901 - 613.600 132.873 + 36% pentru ceea ce depășește suma de 535.900 lei peste 613.600 160.845 + 40% pentru ceea ce depășește suma de 613.600 lei
Impozitul pe salarii se calculează de plătitorii acestora și se retine lunar din sumele cuvenite la a doua chenzina. Pentru drepturile bănești din categoria celor prevăzute la art. 4 din prezenta lege, impozitul se calculează și se retine la fiecare plata, prin cumulare cu sumele plătite anterior în cursul aceleiași luni, de către plătitor. În situația în care plătitorul are cont bancar, impozitul se retine și se vărsa o dată cu ridicarea sumelor pentru plata celei de-a doua chenzine. Băncile sunt obligate sa verifice, cu ocazia ridicării sumelor pentru plata salariilor în țara ori către sau din străinătate, reținerea și vărsarea la bugetul administrației publice centrale a impozitului pe salarii.
Persoana fizica română are dreptul sa i se deducă din impozitul pe salarii datorat în România o sumă echivalenta cu impozitul pe salarii din sursa externa, plătit direct sau prin reținere în străinătate, pe bază de documente care atesta plata, confirmate de autoritățile fiscale din țara în care își desfășoară activitatea. Aceasta suma nu va depăși suma impozitului pe salarii, calculat potrivit legislației fiscale în vigoare din România.
Impozitul pe salarii reținut în plus se restituie salariaților respectivi de plătitorul acestora în termen de 30 de zile de la data constatării plusului. Restituirea sumelor reținute în plus se poate face pe o perioadă de 3 ani în urma de la data reținerii. Impozitul pe salarii nereținut la timp sau în cuantumul legal se retine de plătitorul venitului, de la salariații respectivi, pe o perioadă de 3 ani în urma de la data constatării. Reținerea se poate face, în rate egale, în cel mult 12 luni de la data constatării nereținerilor. În cazul în care impozitul pe salarii nu mai poate fi recuperat de la salariatul în cauza, acesta se suporta de plătitorul salariului.
Persoanele fizice sau juridice, care în exercitarea activității folosesc salariați, sunt obligate să depună semestrial la organul financiar pe raza căruia își au sediul sau domiciliul o dare de seama privind calcularea, reținerea și vărsarea la bugetul administrației publice centrale a impozitului pe salarii. Agenții economici cu profil special, definiți potrivit legii, vor depune aceasta dare de seama la Ministerul Finanțelor.
Pentru nevărsarea la termen a impozitului pe salarii se aplică o majorare de 0,3% pentru fiecare zi de întârziere. -------------------
Controlul privind calcularea, reținerea și vărsarea impozitului pe salarii se efectuează de organele fiscale la care plătitorii de salarii sunt obligați să depună dările de seama privind calcularea, reținerea și vărsarea impozitului pe salarii.
Împotriva modului în care se aplică prevederile prezentei legi de către persoanele fizice sau juridice la care sunt angajați, salariații se pot adresa cu plângere direct acestora, în termen de 30 de zile de la data reținerii impozitului. Persoana fizica sau juridică care a făcut angajarea este obligată ca, în termen de 30 de zile de la data înregistrării plângerii, sa procedeze la reverificarea modului de determinare a venitului lunar impozabil și a impozitului de plată și sa emita o decizie care să cuprindă rezultatele reverificării. Decizia se va comunică salariatului în cauza.
În termen de 30 de zile de la comunicarea deciziei date de cel care a făcut angajarea, salariatul poate face contestație adresată direcției generale a finanțelor publice și controlului financiar de stat, pe a carei raza teritorială își are domiciliul sau sediul persoana fizica sau juridică al carei angajat este, aceasta fiind obligată sa o rezolve în termen de 30 de zile de la înregistrare. Soluționarea contestației se face printr-o decizie care se comunică salariatului în cauza. În termen de 30 de zile de la comunicare, împotriva deciziei date de direcția generală a finanțelor publice și controlului financiar de stat, salariatul poate face apel la Ministerul Finanțelor, care, în termen de 40 de zile de la înregistrare, este obligat sa îl soluționeze. Soluția data de Ministerul Finanțelor este definitivă și se comunică salariatului în cauza.
Contestațiile și apelurile privind impozitul pe salarii sunt scutite de plată taxei de timbru.
Ministerul Finanțelor poate acorda, în cazuri temeinic justificate, eșalonări sau amânări la plata impozitului pe salarii și eșalonări, amânări, reduceri sau scutiri la plata majorărilor de întârziere.
Constituie contravenții următoarele fapte, dacă, potrivit legii penale, nu sunt considerate infracțiuni
nedepunerea, în termen de 30 de zile de la încheierea semestrului, a dării de seama privind calcularea, reținerea și vărsarea impozitului pe salarii
refuzul de a pune la dispoziția organelor fiscale documentele privind modul de calculare, de reținere și de vărsare la bugetul de stat a impozitului pe salarii. Contravenția de la lit. a) se sancționează cu amendă de la 200 000 lei la 1.000 000 lei, iar cea de la lit. b), cu amendă de la 600 000 lei la 2 000 000 lei. Constatarea contravențiilor și aplicarea amenzilor prevăzute de prezenta lege se fac de către organele de specialitate din Ministerul Finanțelor și de către unitățile sale teritoriale, în termen de 3 ani de la data săvârșirii faptelor respective. Actele de constatare întocmite de organele împuternicite să constate și să aplice amenzi constituie titluri executorii, în condițiile legii, după rămânerea lor definitivă. Băncile vor pune în aplicare aceste titluri fără acceptul plătitorilor.
Prevederile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea și sancționarea contravențiilor, cu excepția art. 25, 26 și 27, se aplică în cazul contravențiilor prevăzute la art. 19 din prezenta lege.
Până la data intrării în vigoare a prezentei legi, Ministerul Finanțelor va elabora instrucțiuni metodologice privind tehnica de calcul al impozitului pe salarii, formularistica corespunzătoare, atribuțiile și răspunderile organelor fiscale privind aplicarea acestei legi, care vor fi publicate în Monitorul Oficial al României. -----------------------
Contestațiile aflate pe rol la organele jurisdicționale, administrative sau judiciare se soluționează în conformitate cu legislația în vigoare la data constatării faptei.
În situațiile în care, pentru evitarea dublei impuneri, exista convenții sau alte acorduri internaționale la care România este parte, se aplică cu privire la impozitul pe salarii prevederile din acele convenții sau acorduri.
Pe data intrării în vigoare a prezentei legi se abroga Legea nr. 1/1977 privind impozitul pe fondul total de retribuire la unitățile socialiste de stat, art. 16-18 din Legea nr. 2/1977 privind impozitul agricol, art. 3 din Legea nr. 4/1990 privind remunerarea și alte drepturi ale Președintelui României, senatorilor și deputaților, art. 9 și anexa nr. 2 din Decretul nr. 279/1983 privind reglementarea asistenței medicale cu plata, Decretul nr. 409/1985 privind majorarea contribuției persoanelor fără copii, art. 3-7, 9 și 10 din Hotărârea Consiliului de Miniștri nr. 545/1970 privind reglementarea unor impozite pe veniturile populației, art. 7, art. 14 alin. 3 și anexa nr. 3 din Hotărârea Guvernului nr. 1.222/1990 privind regimul impozitelor și taxelor aplicabile reprezentantelor din România ale societăților comerciale sau organizațiilor economice străine, Hotărârea Guvernului nr. 52/1991 privind impozitul pe salarii, precum și orice alte dispoziții contrare. --------------------
Prezenta lege intră în vigoare la data de 1 aprilie 1991. ------------------