Înapoi la Legislație

Legea nr. 1/1977 · text integral

Despre act

Stare
în vigoare
Actualizat în sistemul nostru la
11 septembrie 2026
Emitent
MAREA ADUNARE NAȚIONALĂ
Articole
33

Pe scurt

Legea nr. 1/1977: LEGE nr. 1 din 30 iunie 1977 privind impozitul pe fondul total de retribuire al unităților de stat.

Este în vigoare?
Starea înregistrată a actului: în vigoare.
Cine l-a emis?
MAREA ADUNARE NAȚIONALĂ
Câte articole are?
33 articole.
Cuprins

LEGE nr. 1 din 30 iunie 1977 privind impozitul pe fondul total de retribuire al unităților de stat

Text cu caracter informativ. Numai versiunea publicată în Monitorul Oficial al României este cea oficială.

Art. 1

În Republica Socialistă România oamenii muncii au dreptul la o retributie stabilită potrivit principiului socialist al retribuirii după cantitatea, calitatea muncii și importanța socială a muncii prestate. În spiritul normelor eticii și echității socialiste nimănui nu îi este ingaduit să obțină venituri fără munca sau sa realizeze venituri prin însușirea muncii altora.

Art. 2

Prin sistemul de retribuirte și impozitare statul asigura, cu prioritate, creșterea continua a ponderii veniturilor directe în veniturile totale ale oamenilor muncii.

Art. 3

Retributia tarifara, precum și orice alte venituri care se cuvin, potrivit legii, persoanelor care muncesc în unitățile socialiste de stat sînt efective și nu sînt supuse impozitării. În locul impozitului pe retributie plătit de fiecare persoana se introduce impozitul pe fondul total de retribuire plătit de unitățile socialiste.

Art. 4

Oamenii muncii încasează direct veniturile efective ce li se cuvin pentru munca prestată din retributia tarifara și din orice alte drepturi de retributie prevăzute de lege. Prin desființarea impozitului pe retributia tarifara individuală, reducerile, scutirile și majorările de impozit nu se mai aplica. Din veniturile efective nu pot fi efectuate rețineri sau contribuții în afară celor prevăzute de lege. Oamenii muncii sînt singurii în drept să-și gospodareasca, după cum cred de cuviință, veniturile obținute din munca prestată, pentru satisfacerea nevoilor lor materiale și spirituale.

Art. 5

Retributia tarifara de încadrare neta se stabilește prin scăderea din retributia tarifara de încadrare bruta existenta la data prezentei legi a impozitului aferent acesteia.

Art. 6

Adaosul de retributie pentru depășirea normelor de muncă se va plati, în continuare, potrivit reglementărilor în vigoare, calculul acestuia facindu-se pe baza retributiei tarifare de încadrare fără impozit. De asemenea, cotele existente pentru sporurile de vechime neîntreruptă în aceiași unitate rămîn nemodificate, urmînd ca ele să fie calculate corespunzător noii retribuții tarifare de încadrare fără impozit.

Art. 7

Gratificatiile, premiile pentru realizari deosebite, precum și orice alte drepturi de retribuire prevăzute de lege pentru munca prestată se stabilesc fără impozit.

Art. 8

Plafoanele de venituri în vigoare la data prezentei legi în raport de care se determina drepturi și obligații ale persoanelor care muncesc în unitățile socialiste de stat rămîn nemodificate și în condițiile stabilirii retributiilor tarifare fără impozit, nemajorate, atît timp cît nu se schimba condițiile pe baza cărora au fost stabilite, astfel încît să se mențină drepturile și obligațiile în vigoare la data prezentei legi. Plafonul de 1.500 lei venit mediu lunar pe fiecare membru de familie, în raport de care persoanele care muncesc în unitățile socialiste de stat au dreptul, potrivit legii, la locuinta cu chirie din fondul locativ de stat, rămîne nemodificat.

Art. 9

Concomitent cu măsurile economice și sociale luate de stat pentru crearea condițiilor corespunzătoare formării și pregătirii tinerei generații, cetățenii fără copii au datoria de a contribui la constituirea fondurilor necesare realizării acestei acțiuni. În acest scop persoanele care muncesc în unitățile socialiste de stat, în vîrsta de peste 25 de ani, care nu au copii, vor plati o contribuție fixa lunară, în funcție de retributia tarifara de încadrare, stabilită potrivit prevederilor prezentei legi.

Art. 10

Oamenii muncii exercita, potrivit legii, controlul nemijlocit asupra modului în care unitățile socialiste determina drepturile ce li se cuvin pentru munca prestată.

Art. 11

Unitățile economice de stat și instituțiile de stat sînt obligate sa plătească un impozit asupra fondului total de retribuire.

Art. 12

Fondul total de retribuire asupra căruia se calculează impozitul prevăzut la art. 11 cuprinde retribuțiile tarifare, indemnizațiile, premiile, precum și orice alte drepturi prevăzute de lege pentru munca prestată. În cazul în care, potrivit legii, o parte din retributie se acordă în natura, contravaloarea produselor, calculată la prețurile cu amănuntul sau, în lipsa acestora, la prețurile de contractare sau de achiziție, se include în fondul total de retribuire.

Art. 13

Impozitul se calculează prin aplicarea asupra fondului total de retribuire a unor cote de impozit diferențiate pe ramuri, subramuri și activități economico-sociale, după cum urmează: Ramura sau subramura Cota de impozit %

A)

Industrie

1.

Industria energiei electrice și termice 17,00

2.

Industria cărbunelui 17,50

3.

Industria cocsochimică 17,50

4.

Industria petrolului 16,50

5.

Industria extractivă a gazului metan 16,50

6.

Extracția și prepararea minereurilor feroase 17,50

7.

Industria metalurgiei feroase 17,50

8.

Extracția și prepararea minereurilor neferoase și rare 17,50

9.

Industria metalurgiei neferoase 17,00

10.

Construcții de mașini 16,50

11.

Industria electrotehnică și electronică 16,00

12.

Industria construcțiilor metalice și a produselor metalice 16,50

13.

Reparații de mașini și utilaje 16,50

14.

Industria chimică 16,00

15.

Extracția minereurilor nemetalifere 16,50

16.

Industria produselor din substanțe abrazive, din cărbune și grafit 17,00

17.

Industria materialelor de construcții 16,00

18.

Exploatări forestiere 17,00

19.

Industria de prelucrare a lemnului 15,50

20.

Industria celulozei și hîrtiei 16,00

21.

Industria sticlei, porțelanului și faianței 16,00

22.

Industria textilă 15,50

23.

Industria confecțiilor 14,50

24.

Industria pielăriei, blănăriei și încălțămintei 15,50

25.

Industria alimentară 15,50

26.

Industria săpunurilor și cosmeticelor 15,50

27.

Industria poligrafică 16,00

28.

Alte ramuri ale industriei 15,50

B)

Construcții 17,00

C)

Agricultură 16,00

D)

Silvicultură 15,50

E)

Transporturi 16,50

F)

Telecomunicații 15,50

G)

Circulația mărfurilor 15,50

H)

Gospodăria comunală, de locuințe, alte prestări de servicii neproductive, inclusiv prestările de servicii efectuate de industria locală, cooperația meșteșugărească și de consum 15,50

I)

Învățămînt, cultură și artă 15,00

J)

Știință și deservire științifică 16,00

K)

Ocrotirea sănătății, asistență socială și cultură fizică 15,00

L)

Instituții financiare și de asigurări 16,00

M)

Administrație 16,00

N)

Alte ramuri și sectoare de activitate 17,00

Art. 14

Încadrarea unităților economice de stat și a instituțiilor de stat în ramurile, subramurile și activitățile prevăzute la art. 13 se face potrivit dispozițiilor legale în vigoare.

Art. 15

Impozitul pe fondul total de retribuire efectiv datorat de unitățile economice de stat și instituțiile de stat se determina prin aplicarea asupra fondului total de retribuire realizat lunar a cotelor de impozit prevăzute la art. 13.

Art. 16

Impozitul pe fondul total de retribuire se suporta de unitățile economice de stat, după caz, din costurile de producție sau din cheltuielile de circulație, iar de instituțiile de stat, din fondurile prevăzute în planurile de venituri și cheltuieli. Impozitul pe fondul total de retribuire aferent indemnizațiilor de asigurări sociale se suporta din fondul asigurărilor sociale.

Art. 17

Impozitul pe fondul total de retribuire se vărsa lunar la bugetul de stat, odată cu plata drepturilor de retribuire cuvenite pentru chenzina a doua a fiecărei luni. În situația în care plata drepturilor de retribuire se face la alte perioade decît chenzinal, impozitul pe fondul total de retribuire se vărsa la bugetul de stat odată cu ultima plata a drepturilor de retribuire cuvenite pentru luna respectiva.

Art. 18

Impozitul pe fondul de retribuire neplătit la termen ori în cuantumul legal se poate stabili pe un an în urma de la data constatării. Diferențele de plată se vărsa la bugetul de stat în termen de cinci zile de la stabilirea acestora. Impozitul plătit în plus se compensează ori se restituie, din oficiu sau la cerere, pe un an în urma de la data constatării.

Art. 19

Nevărsarea la termen a impozitului pe fondul total de retribuire atrage o majorare de unu la suta pentru fiecare luna sau fracțiune de luna de întîrziere.

Art. 20

Fracțiunile de impozit sau de majorări de întîrziere de pînă la 0,50 lei inclusiv se neglijează, iar cele de peste 0,50 lei se rotunjesc la un leu.

Art. 21

Organele financiare din unitățile economice de stat și instituțiile de stat au obligația sa controleze corect determinarea impozitului pe fondul total de retribuire, precum și respectarea termenului de vărsare a acestuia la bugetul de stat. Unitățile bancare vor elibera sumele pentru ultima plata a drepturilor de retributie cuvenite pentru luna respectiva numai după primirea documentelor pentru virarea impozitului și verificarea calculului acestuia. În cazul neachitarii la termen a impozitului, organele bancare au dreptul de a dispune virarea acestuia la bugetul de stat din conturile unităților respective.

Art. 22

Persoanele fără copii, căsătorite sau necasatorite, în vîrsta de peste 25 de ani, care muncesc în unitățile economice de stat și instituțiile de stat, vor plati o contribuție fixa, lunară, diferențiată în funcție de retributia tarifara de încadrare, după cum urmează: Retribuția tarifară lunară de încadrare lei Contribuția fixă lunară lei Pînă la 1440 20 1441 - 1500 25 1501 - 1600 30 1601 - 1750 40 1751 - 1850 60 1851 - 2000 80 2001 - 2150 90 2151 - 2350 100 2351 - 2550 110 3551 - 2750 120 2751 - 3000 135 3001 - 3350 150 3351 - 3750 190 3751 - 4150 220 4151 - 4550 250 4551 - 5000 280 5001 - 5500 320 5501 - 6500 380 6501 - 8000 450 peste 8000 550

Art. 23

Contribuția persoanelor fără copii se datorează începînd cu luna în care persoanele în cauza împlinesc vîrsta de 25 de ani și începînd cu luna următoare aceleia în care acestea au devenit părinți sau îndeplinesc una din condițiile de exceptare de la plata, pe bază de cerere și acte doveditoare.

Art. 24

Se excepta de la obligația de plată a contribuției prevăzute la art. 22 persoanele care au avut unul sau mai mulți copii născuți vii, decedati ulterior, precum și persoanele care au invaliditate de gradul I sau II și sotii acestora, pe timpul cît durează invaliditatea. De asemenea, sînt exceptate de la plata contribuției persoanele fără copii, care sînt căsătorite cu persoane care au copii, pe timpul cît durează căsătoria, dacă la data acesteia copii erau în întreținerea efectivă a unuia dintre soți sau unul dintre aceștia platea pensie de întreținere. În sensul prezentei legi, se considera persoane cu copii și persoanele cu copii înfiați sau încredințați spre creștere și educare. În situația în care au intervenit modificări de natura sa conducă la încetarea exceptarii de la plata contribuției prevăzute la art. 22, persoanele în cauza sînt obligate sa anunțe în scris, în termen de cinci zile de la data producerii acestora, unitatea la care sînt încadrate în munca.

Art. 25

Contribuția persoanelor fără copii, încadrate cu program de muncă redus, se determina proporțional cu timpul lucrat prin raportarea la contribuția corespunzătoare retributiei tarifare de încadrare aferentă programului integral de muncă.

Art. 26

Dispozițiile cuprinse la art. 17-21 privitoare la calcularea și vărsarea impozitului pe fondul total de retribuire se aplică în mod corespunzător și în cazul contribuției persoanelor fără copii.

Art. 27

În fondul total de retribuire asupra căruia se calculează impozitul nu se includ: diurnele de deplasare, detașare și indemnizațiile de transferare sau instalare; drepturile de autor sau colaborator extern; retribuțiile pentru prestarea de servicii pe bază de contracte civile ori pentru alte categorii de lucrări care nu au la baza contracte de muncă reglementate, ca atare, prin legislația muncii; retribuțiile și alte drepturi plătite nevazatorilor invalizi de gradele I sau II.

Art. 28

Fondul de retribuire asupra căruia se aplică cotele de asigurări sociale de stat se determina pe baza fondului total de retribuire stabilit potrivit prevederilor art. 12, din care se scad sumele reprezentind drepturile prevăzute la art. 2 din Decretul nr. 389/1972 cu privire la contribuția pentru asigurările sociale de stat, la suma astfel obținută se adauga impozitul pe fondul total de retribuire aferent calculat cu cotele prevăzute în prezenta lege.

Art. 29

Prevederile prezentei legi se aplică și organizațiilor cooperației mestesugaresi și de consum, celorlalte organizații obștești, precum și asociațiilor economice intercooperatiste agricole de producție, pentru fondul de retribuire aferent persoanelor încadrate cu contract de muncă.

Art. 30

Veniturile obținute din munca, altele decît cele asupra cărora se calculează impozitul pe fondul total de retribuire, se impun, în continuare, potrivit dispozițiilor legale în vigoare la data prezentei legi.

Art. 31

Nerespectarea prevederilor prezentei legi atrage răspunderea disciplinară, contravențională sau penală, după caz, precum și materială sau civilă.

Art. 32

Prevederile prezentei legi se aplică începînd cu plățile pentru retribuțiile aferente lunii iulie 1977.

Art. 33

Odată cu aplicarea prevederilor prezentei legi se abroga orice alte dispoziții care nu sînt în concordanta cu prevederile acesteia.