ORDONANTA nr. 36 din 30 ianuarie 2002 - (*actualizată*) (**republicată**) privind impozitele și taxele locale (actualizată până la data de 19 februarie 2003*)
Text cu caracter informativ. Numai versiunea publicată în Monitorul Oficial al României este cea oficială.
Stabilirea, constatarea, controlul, urmărirea și încasarea impozitelor și taxelor locale, a majorărilor de întârziere, a penalitatilor, a amenzilor și a oricăror alte venituri proprii ale bugetelor locale, soluționarea obiectiilor și contestațiilor formulate împotriva actelor de control și de impunere având ca obiect constatarea și stabilirea acestor venituri, precum și executarea creanțelor bugetare locale se efectuează de către autoritățile administrației publice locale sau prin compartimentele de specialitate ale acestora, după caz, în funcție de atribuțiile specifice, potrivit legii.
Taxele cuvenite bugetelor locale în condițiile art. 74 sunt asimilate impozitelor și taxelor locale.
Contribuabilii sunt obligați să depună declarațiile de impunere la compartimentele de specialitate ale autorităților administrației publice locale pe a căror rază teritorială se afla bunurile impozabile sau taxabile, după caz, în termen de 30 de zile de la data dobândirii acestora, în vederea determinării valorilor impozabile, precum și a impozitelor sau taxelor aferente.
Verificarea datelor înscrise în declarația de impunere se face prin confruntare cu cele existente în registrele agricole sau în orice alte evidente specifice cadastrului imobiliar-edilitar, precum și cu cele din evidența contabilă a contribuabililor, după caz.
În cazurile contribuabililor care nu depun declarația de impunere potrivit dispozițiilor legale, impozitul pe clădiri se poate stabili din oficiu pe baza evidentelor prevăzute la alin. (2).
Pentru mijloacele de transport declarațiile se depun, în termen de 30 de zile de la data dobândirii acestora, la compartimentul de specialitate al autorității administrației publice locale pe a carei raza teritorială contribuabilii asi au domiciliul, sediul sau punctele de lucru, după caz.
Dacă au intervenit schimbări care conduc la modificarea impozitului sau a taxei datorate, declarațiile de impunere se depun în termen de 30 de zile.
Contribuabilii, persoane juridice, calculează impozitul sau taxa datorată anual și depun declarația de impunere până la data de 31 ianuarie a anului fiscal la compartimentul de specialitate al autorității administrației publice locale pe a carei raza teritorială se afla clădirea, terenul sau orice alte bunuri impozabile ori taxabile, după caz.
Sunt supuse impozitului pe clădiri, în condițiile prezentei ordonanțe, și acele clădiri care au fost executate fără autorizație de construcție. Înștiințarea de plată nu are elementele constitutive ale autorizației de construcție și nici pe cele ale titlului de proprietate.
Membrii de familie cu capacitate de exercițiu deplina, care locuiesc și gospodăresc împreună cu contribuabilul, persoana fizica, pe numele căruia s-a calculat impozitul sau taxa, precum și moștenitorii aflați în indiviziune răspund solidar în ceea ce privește obligațiile prevăzute de prezenta ordonanță.
Contribuabilii, persoane fizice și juridice străine, plătesc impozitele și taxele locale, majorările aferente și amenzile contravenționale, stabilite potrivit prezentei ordonanțe, în lei.
Plata obligațiilor prevăzute la alin. (1) este în sarcina persoanelor fizice sau juridice străine și se achită de către acestea sau de către reprezentantul lor autorizat.
Impozitele și taxele locale reglementate prin prezenta ordonanță constituie venituri proprii ale bugetelor locale ale unităților administrativ-teritoriale în care contribuabilii asi au domiciliul, sediul, punctele de lucru sau în care se afla situate bunurile impozabile ori taxabile, după caz.
Impozitele și taxele locale stabilite în sume fixe, precum și valorile impozabile, prevăzute în anexele nr. 1, 3, 4, 6 și 7, se indexează anual prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Finanțelor Publice și a Ministerului Administrației Publice, în luna aprilie a fiecărui an, pe baza ratei inflației prognozate pentru anul următor, în cazul în care creșterea acesteia depășește 5%.
Dispozițiile prezentei ordonanțe se aplică și persoanelor fizice și juridice străine, în măsura în care, prin convenții sau alte acorduri internaționale la care România este parte ori pe bază de reciprocitate, nu se stabilește altfel.
Nerespectarea prevederilor prezentei ordonanțe atrage răspunderea disciplinară, contravențională sau penală, după caz, precum și materială sau civilă, potrivit dispozițiilor legale în vigoare.
Constituie contravenții la prezenta ordonanță următoarele fapte
depunerea peste termen a declarațiilor de impunere prevăzute la art. 10, art. 29 alin. (2), art. 37 și la art. 62 alin. (1), (4)-(6)
nedepunerea declarațiilor de impunere prevăzute la art. 10, art. 29 alin. (2), art. 37 și la art. 62 alin. (1), (4)-(6).
Contravenția prevăzută la lit. a) se sancționează cu amendă de la 500.000 lei la 1.000.000 lei, iar cea de la lit. b), cu amendă de la 1.000.000 lei la 3.000.000 lei.
Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor se fac de către primari și persoanele împuternicite din cadrul compartimentelor de specialitate ale autorității administrației publice locale.
În cazul persoanelor juridice limitele minime și maxime ale amenzilor prevăzute la alin. (2) se majorează cu 300%.
Limitele amenzilor prevăzute la art. 43 și la alin. (1) și (2) din prezentul articol se actualizează prin hotărâre a Guvernului.
Contravențiilor prevăzute la art. 43 și la alin. (1) și (2) din prezentul articol li se aplică dispozițiile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, cu excepția art. 28. ──────────── *) Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 a fost aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002 , publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 268 din 22 aprilie 2002.
Pentru neplata la termen a impozitelor și taxelor locale se datorează majorări de întârziere, conform dispozițiilor legale.
În cazul în care ultima zi a termenului de plată este zi nelucrătoare, potrivit legii, plata impozitului sau a taxei, după caz, se face fără majorări de întârziere în ziua lucrătoare imediat următoare.
În situațiile în care impozitele și taxele locale datorate nu au fost stabilite ca urmare a nedepunerii declarației ori datele declarate nu corespund realității, stabilirea sau modificarea impozitului ori a taxei, după caz, se poate face pe 5 ani anteriori celui în care s-a efectuat constatarea.
Termenul de prescripție pentru dreptul de a cere executarea silită este de 5 ani.
La diferențele de impozit sau de taxe stabilite se calculează majorări de întârziere de la data când impozitul sau taxa era datorată.
Funcționarul public vinovat de nestabilirea la timp a impozitelor și taxelor locale reglementate prin prezenta ordonanță răspunde civil, în limita majorărilor de întârziere calculate.
Majorările și penalitățile de întârziere pentru venituri nevărsate la termen se înregistrează la capitolul și subcapitolul corespunzătoare impozitului sau taxei la care se referă.
În funcție de condițiile locale specifice zonei, consiliile locale sau județene, după caz, pot majoră anual cu până la 50% impozitele și taxele locale prevăzute de prezenta ordonanță.
Consiliile locale și consiliile județene adopta hotărâri privind stabilirea de impozite și taxe locale, între limitele și în condițiile prezentei ordonanțe, în cursul lunii mai a fiecărui în pentru anul fiscal următor.
Impozitele și taxele locale se calculează prin rotunjire, în sensul că fracțiunile sub 500 lei inclusiv se neglijează, iar ceea ce depășește 500 lei se majorează la 1.000 lei.
Primării și președinții consiliilor județene sunt obligați să asigure publicitatea hotărârilor menționate la alin. (1), în condițiile Legii administrației publice locale nr. 215/2001 .
Constituie integral venituri proprii ale bugetelor locale următoarele resurse bănești
penalitățile de întârziere aferente veniturilor proprii ale bugetelor locale, ca excepție de la dispozițiile art. 13^1 alin. (3) din Ordonanța Guvernului nr. 11/1996 *) privind executarea creanțelor bugetare, cu modificările și completările ulterioare
taxele judiciare de timbru prevăzute de Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificările și completările ulterioare, iar actualizarea periodică în funcție de rata inflației și majorarea anuală a acestor taxe se supun reglementărilor prevăzute de prezenta ordonanță
taxele de timbru prevăzute de Ordonanța Guvernului nr. 12/1998 privind taxele de timbru pentru activitatea notarială, cu modificările și completările ulterioare, iar actualizarea periodică în funcție de rata inflației și majorarea anuală a acestor taxe se supun reglementărilor prevăzute de prezenta ordonanță
taxa pentru eliberarea titlurilor de proprietate asupra terenurilor dobândite în baza Legii fondului funciar nr. 18/1991 , republicată, cu modificările și completările ulterioare, prevăzută la cap. V din anexa la Legea nr. 117/1999 privind taxele extrajudiciare de timbru. Procedurile privind actualizarea periodică în funcție de rata inflației și majorarea anuală pentru taxele menționate la cap. I-IV, precum și la cap. V din anexa la această lege se supun reglementărilor prevăzute de prezenta ordonanță.
Prin normele metodologice referitoare la impozitele și taxele locale se vor detalia procedurile menționate la alin. (1), precum și cele specifice preluării la bugetele locale a acestor resurse financiare. ------------ NOTĂ: *) Ordonanța Guvernului nr. 11/1996 a fost abrogată de ORDONANTA nr. 61 din 29 august 2002 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 644 din 30 august 2002.
În fiecare an, până la data de 15 mai, autoritățile administrației publice locale vor efectua inventarierea materiei impozabile generate de aplicarea prezentei ordonanțe, astfel încât proiectele bugetelor locale depuse în condițiile Legii nr. 189/1998 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, sa cuprindă toate veniturile proprii ale acestora.
În termen de 30 de zile de la data publicării legii de aprobare a prezentei ordonanțe în Monitorul Oficial al României, Partea I, Ministerul Administrației Publice și Ministerul Finanțelor Publice, după consultarea cu structurile asociative ale autorităților administrației publice locale, vor elabora normele metodologice referitoare la impozitele și taxele locale, pe care le vor supune spre aprobare Guvernului.
În anul 2002, în termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a normelor metodologice referitoare la impozitele și taxele locale, consiliile locale și consiliile județene vor revizui și vor adopta hotărârile privind impozitele și taxele locale aferente anului 2003.
Prevederile prezentei ordonanțe se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2003, cu excepția celor ale art. 9 alin. (3), ale art. 72, 73, 75 și 76, care se aduc la îndeplinire la termenele prevăzute, în anul 2002, precum și ale dispozițiilor art. 30 alin. (3) și ale cap. VII, care se pun în executare începând cu data publicării prezentei ordonanțe în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Pe data aplicării dispozițiilor prezentei ordonanțe se abroga următoarele acte normative
Legea nr. 69/1993 privind instituirea taxei pentru folosirea terenurilor proprietate de stat în alte scopuri decât pentru agricultura sau silvicultura, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 250 din 21 octombrie 1993, cu modificările și completările ulterioare, referitoare la indexarea nivelului taxei anuale
Ordinul ministrului finanțelor nr. 113/1994 pentru aprobarea Instrucțiunilor de aplicare a Legii nr. 69/1993 privind instituirea taxei pentru folosirea terenurilor proprietate de stat în alte scopuri decât pentru agricultura sau silvicultura, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 45 din 21 februarie 1994
Legea nr. 34/1994 privind impozitul pe terenul agricol, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 2 iunie 1994, cu modificările și completările ulterioare
Hotărârea Guvernului nr. 506/1994 pentru aprobarea Normelor privind metodologia de calcul și formularistica corespunzătoare referitoare la așezarea și urmărirea impozitelor și taxelor locale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 254 din 9 septembrie 1994
Hotărârea Guvernului nr. 507/1994 pentru aprobarea Instrucțiunilor privind metodologia de calcul și de regularizare a impozitului pe venitul agricol, formularistica referitoare la așezarea și urmărirea impozitului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 262 din 19 septembrie 1994
Ordonanța de urgenta a Guvernului nr. 44/1997 privind suspendarea impozitului pe venitul agricol, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 153 din 14 iulie 1997, cu modificările și completările ulterioare
Legea nr. 147/1998 privind impozitul pe spectacole, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 262 din 14 iulie 1998
Legea nr. 27/1994 privind impozitele și taxele locale, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 273 din 22 iulie 1998, cu modificările și completările ulterioare
Hotărârea Guvernului nr. 718/1998 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 147/1998 privind impozitul pe spectacole și formularistica corespunzătoare, precum și a Normelor privind tipărirea, înregistrarea, vizarea, gestionarea și utilizarea biletelor de intrare și a abonamentelor la spectacole, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 408 din 27 octombrie 1998
pct. 2 al cap. I din anexa la Legea nr. 117/1999 privind taxele extrajudiciare de timbru, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 321 din 6 iulie 1999
art. 6 alin. (15) și art. 32 alin. (3) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 3 din 13 ianuarie 1997, astfel cum a fost modificată și completată prin Legea nr. 453/2001 , publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 431 din 1 august 2001
Ordinul comun al ministrului finanțelor și al secretarului de stat, șeful Departamentului pentru Administrație Publică Locală, privind formularele tipizate pentru impozite și taxe locale nr. 805/19a/6.283/1999, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 482 și 482 bis din 5 octombrie 1999
orice alte dispoziții contrare prezentei ordonanțe.
Anexele nr. 1-8 fac parte integrantă din prezenta ordonanță.
Anexa nr. 1
VALORILE IMPOZABILE pe metru patrat de suprafața construită desfășurată la clădiri și alte construcții aparținând persoanelor fizice ─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Nr. Felul clădirilor și al altor Valoarea impozabilă** ) crt. construcții impozabile (lei/mp) ─────────────────────────────────── Cu instalații de apa, Fără instalații canalizare, electrice, de apa, încălzire [condiții canalizare, cumulative] electrice, încălzire ─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 0 1 2 3 ─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 1. Clădiri: a) cu pereți sau cadre din beton 5.300.000 3.100.000 armat, din caramida arsa, piatra naturala sau din alte materiale b) cu pereți din lemn, caramida 1.400.000 900.000 nearsa, valatuci, paianta și alte materiale asemănătoare 2. Construcții anexe, situate în afară corpului principal al clădirii: a) cu pereți din caramida arsa, piatra, 900.000 800.000 beton sau din alte materiale asemănătoare b) cu pereți din lemn, caramida 500.000 300.000 nearsa, paianta, valatuci etc. 3. Pentru locuințe situate la subsol, Valoarea reprezintă 75% din valoarea demisol sau la mansarda corespunzătoare fiecărei grupe de clădiri 4. Pentru spațiile cu alta destinație, Valoarea reprezintă 50% din valoarea situate în subsolul sau demisolul corespunzătoare fiecărei grupe de clădirilor clădiri ─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── ──────────── *) Pentru determinarea suprafeței construite desfășurate, în cazul clădirilor care nu pot fi efectiv măsurate pe conturul exterior, asupra suprafeței utile se aplică coeficientul de transformare de 1,20. **) Valoarea impozabilă se reduce în raport cu perioada în care au fost realizate, după cum urmează: a) înainte de anul 1950 inclusiv, reducere 15%; ... b) între anii 1951 și 1977 inclusiv, reducere 5%. ... ***) În cazurile în care nu sunt întrunite cumulativ aceste condiții se vor utiliza valorile impozabile, în lei/mp, prevăzute în col. 3. NOTĂ: 1. Pentru determinarea valorilor impozabile, pe ranguri de localități și zone în cadrul acestora, la nivelurile menționate în prezenta anexa se vor aplica următorii coeficienți de corectie: ─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Zona în cadrul Rangul localității localității ─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 0 I II III IV V ─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── A 1,30 1,25 1,20 1,15 1,10 1,05 B 1,25 1,20 1,15 1,10 1,05 1,00 C 1,20 1,15 1,10 1,05 1,00 0,95 D 1,15 1,10 1,05 1,00 0,95 0,90 ─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 2. Zonele A, B, C și D din prezenta anexa corespund zonelor A, B, C și D din anexa nr. 3 la prezenta ordonanță. 3. Pentru clădirile structurate în blocuri cu mai mult de 3 niveluri și 8 apartamente coeficienții de corectie menționați la pct. 1 vor fi diminuati cu 0,10
Anexa nr. 2
LISTA cuprinzând clădirile care nu sunt supuse impozitului 1. Clădirile instituțiilor publice, precum și clădirile care fac parte din domeniul public și privat al unităților administrativ-teritoriale, cu excepția celor folosite pentru activități economice 2. Clădirile care, potrivit legii, sunt considerate monumente istorice, de arhitectura și arheologie, precum și muzeele și casele memoriale, cu excepția incintelor acestora folosite pentru activități economice 3. Clădirile care, prin destinație, constituie lacasuri de cult, aparținând cultelor religioase recunoscute de lege, și părțile lor componente locale, cu excepția incintelor acestora folosite pentru activități economice 4. Clădirile instituțiilor de învățământ preuniversitar și universitar, autorizate provizoriu sau acreditate, cu excepția incintelor acestora folosite pentru activități economice 5. Clădirile aflate în domeniul public al statului și în administrarea Regiei Autonome "Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat", precum și cele din domeniul privat al statului și administrate de regie, care sunt atribuite conform dispozițiilor art. 6 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 854/2000 privind organizarea și funcționarea Regiei Autonome "Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat", cu modificările ulterioare 6. Construcții și amenajări funerare din cimitire 7. Construcții speciale: (1) sonde de țiței, gaze, sare; ... (2) platforme de foraj marin; ... (3) centrale hidroelectrice, centrale termoelectrice, nuclearoelectrice, stații de transformare și de conexiuni, precum și clădirile și construcțiile speciale anexe ale acestora, posturi de transformare, rețele aeriene de transport și distribuire a energiei electrice, precum și stâlpii aferenți acestora, cabluri subterane de transport și distribuție, instalații electrice de forta; ... (4) canalizatii și rețele de telecomunicații subterane și aeriene realizate pe suport propriu; ... (5) cai de rulare; ... (6) galerii, planuri înclinate subterane și rampe de put; ... (7) puțuri de mina; ... (8) coșuri de fum; ... (9) turnuri de răcire; ... (10) baraje și construcții accesorii; ... (11) diguri, construcții-anexe și cantoane pentru intervenții la apărarea împotriva inundațiilor; ... (12) construcții hidrometrice, oceanografice, hidrometeorologice, hidrotehnice, de îmbunătățiri funciare, canale navigabile; ... (13) poduri, viaducte, apeducte, tuneluri; ... (14) conducte pentru transportul apei, al produselor petroliere, gazelor și lichidelor industriale, conducte de termoficare și rețele de canalizare; ... (15) terasamente; ... (16) cheiuri; ... (17) platforma betonata; ... (18) împrejmuiri; ... (19) instalații tehnologice, rezervoare și bazine pentru depozitare; ... (20) altele de natura similară stabilite prin hotărâre a consiliului local. ... Prin construcții speciale, în sensul prezentei ordonanțe, se înțelege acele construcții care nu sunt realizate sub forma de incinta sau care sunt realizate sub forma de incinta, dar nu sunt destinate desfășurării unei activități
Anexa nr. 3
IMPOZITUL pe terenurile situate în intravilan - lei/mp - ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Zona în cadrul Nivelurile impozitului, pe ranguri de localități localității ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 0 I II III IV V A 5.900 4.900 4.300 3.700 500 400 B 4.900 3.700 3.000 2.500 400 300 C 3.700 2.500 1.900 1.200 300 200 D 2.500 1.200 1.000 700 200 100 ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Anexa nr. 4
IMPOZITUL pe terenurile situate în extravilan - lei/mp - ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Nr. Categoria crt. de folosință Zona I Zona a II-a Zona a III-a Zona a IV-a ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 1. Terenuri cu construcții 10 9 8 7 2. Arabil 15 12 10 8 3. Pășuni 12 10 8 6 4. Fanete 12 10 8 6 5. Vii 25 20 15 10 6. Livezi 30 25 20 15 7. Păduri și alte terenuri cu 15 12 10 8 vegetație forestieră 8. Terenuri cu ape 8 6 4 x 9. Drumuri și cai ferate x x x x 10. Terenuri neproductive x x x x ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── ──────────── *) Nu se ia în calcul suprafața construită la sol a clădirilor. NOTĂ: Pentru determinarea impozitului pe terenuri, diferențiat pe ranguri de localități, potrivit art. 12 din prezenta ordonanță, ținându-se seama de ierarhizarea localităților urbane și rurale pe ranguri, reglementată prin Legea nr. 351/2001 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului național - Secțiunea a IV-a - Rețeaua de localități, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 408 din 24 iulie 2001, la nivelurile prevăzute în tabloul de mai sus se vor aplica următorii coeficienți de corectie: a) localități urbane de rangul 0 ... 8,00 ... b) localități urbane de rangul I ... 5,00 ... c) localități urbane de rangul II ... 4,00 ... d) localități urbane de rangul III ... 3,00 ... e) localități rurale de rangul IV ... 1,10 ... f) localități rurale de rangul V ... 1,00
Anexa nr. 5
TERENURILE pentru care nu se datorează impozitul și taxa pe teren A. Nu se datorează impozit pe teren pentru: 1. terenurile cu construcții, pentru suprafața construită a acestora; 2. terenurile aparținând cultelor religioase recunoscute de lege și unităților locale ale acestora cu personalitate juridică; 3. terenurile cimitirelor; 4. terenurile instituțiilor de învățământ preuniversitar și universitar autorizate provizoriu sau acreditate; 5. terenurile aflate în proprietatea, administrarea sau în folosință instituțiilor publice stabilite potrivit Legii nr. 72/1996 *) privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, și Legii nr. 189/1998 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare; 6. terenurile aflate în situațiile prevăzute la art. 85 din Legea fondului funciar nr. 18/1991 , republicată, cu modificările și completările ulterioare; 7. terenurile aferente clădirilor instituțiilor publice, precum și clădirilor care fac parte din domeniul public și privat al unităților administrativ-teritoriale, cu excepția celor folosite pentru activități economice. B. Nu se datorează taxa pe teren pentru: 1. terenurile aflate în administrarea sau în folosință instituțiilor publice stabilite potrivit Legii nr. 72/1996 *), cu modificările și completările ulterioare, și Legii nr. 189/1998 , cu modificările și completările ulterioare; 2. terenurile care prin natura lor și nu prin destinația data sunt improprii pentru agricultura sau silvicultura, inclusiv cele ocupate de iazuri, balti, lacuri de acumulare sau cai navigabile, cele folosite pentru activitățile de apărare împotriva inundațiilor, gospodărirea apelor, hidrometeorologie, cele care contribuie la exploatarea surselor de apa, cele folosite ca zone de protecție definite de Legea apelor nr. 107/1996 , cu modificările ulterioare, precum și terenurile utilizate pentru exploatările din subsol, în măsura în care nu afectează folosirea suprafeței solului. Încadrarea terenurilor în aceste categorii se face de către consiliile locale, prin hotărâre; 3. terenurile aflate în situațiile prevăzute la art. 85 din Legea nr. 18/1991 , republicată, cu modificările și completările ulterioare; 4. terenurile aferente clădirilor prevăzute la pct. 5 din anexa nr. 2 la prezenta ordonanță. 5. terenurile aferente complexurilor hidrotehnice sau de navigație
Anexa nr. 6
TAXA asupra mijloacelor de transport A.I. Pentru mijloacele de transport cu tracțiune mecanică: ──────────────────────────────────────────────────────────────────────── Tipul mijlocului de transport - lei/an/500 cmc sau fracțiune - ──────────────────────────────────────────────────────────────────────── a) autoturisme cu capacitatea cilindrică 58.000 de până la 2.000 cmc inclusiv b) autoturisme cu capacitatea cilindrică 72.000 de peste 2.000 cmc c) autobuze, autocare, microbuze 117.000 d) autovehicule de până la 12 tone inclusiv 126.000 e) tractoare înmatriculate 78.000 f) motociclete, motorete și scutere 29.000 ──────────────────────────────────────────────────────────────────────── Pentru atase taxa anuală se stabilește la nivelul a 50% din taxa datorată pentru motociclete, motorete și scutere. A.II. Pentru autovehicule de transport marfa cu masa totală maxima autorizata de peste 12 tone: ─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Taxa (lei/an/autovehicul) ─────────────────────────────────────────── Axa/axe motoare cu Axa/axe motoare Numărul axelor și masa totală suspensie pneumatica cu alt sistem maxima autorizata (an tone) sau un echivalent de suspensie recunoscut ─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 1. Autovehicule cu doua axe și cu masa: ─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── a) peste 12 t, dar nu mai mult de 13 t 1.000.000 1.100.000 b) peste 13 t, dar nu mai mult de 14 t 1.100.000 1.200.000 c) peste 14 t, dar nu mai mult de 15 t 1.200.000 1.400.000 d) peste 15 t, dar nu mai mult de 18 t 1.400.000 2.800.000 ─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 2. Autovehicule cu trei axe și cu masa: ─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── a) peste 15 t, dar nu mai mult de 17 t 1.100.000 1.200.000 b) peste 17 t, dar nu mai mult de 19 t 1.200.000 1.300.000 c) peste 19 t, dar nu mai mult de 21 t 1.300.000 1.600.000 d) peste 21 t, dar nu mai mult de 23 t 1.600.000 2.500.000 e) peste 23 t, dar nu mai mult de 25 t 2.500.000 3.800.000 f) peste 25 t, dar nu mai mult de 26 t 2.500.000 3.800.000 ─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 3. Autovehicule cu patru axe și cu masa: ─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── a) peste 23 t, dar nu mai mult de 25 t 1.600.000 1.700.000 b) peste 25 t, dar nu mai mult de 27 t 1.700.000 2.500.000 c) peste 27 t, dar nu mai mult de 29 t 2.500.000 4.000.000 d) peste 29 t, dar nu mai mult de 31 t 4.000.000 6.000.000 e) peste 31 t, dar nu mai mult de 32 t 4.000.000 6.000.000 ─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── A.III. Pentru combinatii de autovehicule (autovehicule articulate sau trenuri rutiere) de transport marfa cu masa totală maxima autorizata de peste 12 tone: ─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Taxa (lei/an/autovehicul) ────────────────────────────────── Axa/axe motoare cu Axa/axe motoare Numărul axelor și masa totală suspensie pneumatica cu alt sistem maxima autorizata (an tone) sau un echivalent de suspensie recunoscut ─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 1. Autovehicule cu 2+1 axe și cu masa: ─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── a) peste 12 t, dar nu mai mult de 14 t 1.000.000 1.100.000 b) peste 14 t, dar nu mai mult de 16 t 1.100.000 1.200.000 c) peste 16 t, dar nu mai mult de 18 t 1.200.000 1.300.000 d) peste 18 t, dar nu mai mult de 20 t 1.300.000 1.400.000 e) peste 20 t, dar nu mai mult de 22 t 1.400.000 1.500.000 f) peste 22 t, dar nu mai mult de 23 t 1.500.000 1.600.000 g) peste 23 t, dar nu mai mult de 25 t 1.600.000 2.000.000 h) peste 25 t, dar nu mai mult de 28 t 2.000.000 3.400.000 ─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 2. Autovehicule cu 2+2 axe și cu masa: ─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── a) peste 23 t, dar nu mai mult de 25 t 1.200.000 1.300.000 b) peste 25 t, dar nu mai mult de 26 t 1.300.000 1.600.000 c) peste 26 t, dar nu mai mult de 28 t 1.600.000 2.000.000 d) peste 28 t, dar nu mai mult de 29 t 2.000.000 2.300.000 e) peste 29 t, dar nu mai mult de 31 t 2.300.000 3.700.000 f) peste 31 t, dar nu mai mult de 33 t 3.700.000 5.200.000 g) peste 33 t, dar nu mai mult de 36 t 5.200.000 7.900.000 h) peste 36 t, dar nu mai mult de 38 t 5.200.000 7.900.000 ─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 3. Autovehicule cu 2+3 axe și cu masa: ─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── a) peste 36 t, dar nu mai mult de 38 t 4.200.000 5.700.000 b) peste 38 t, dar nu mai mult de 40 t 5.700.000 8.000.000 ─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 4. Autovehicule cu 3+2 axe și cu masa: ─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── a) peste 36 t, dar nu mai mult de 38 t 3.500.000 5.000.000 b) peste 38 t, dar nu mai mult de 40 t 5.000.000 7.000.000 c) peste 40 t, dar nu mai mult de 44 t 7.000.000 7.900.000 ─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 5. Autovehicule cu 3+3 axe și cu masa: ─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── a) peste 36 t, dar nu mai mult de 38 t 2.800.000 3.100.000 b) peste 38 t, dar nu mai mult de 40 t 3.100.000 3.700.000 c) peste 40 t, dar nu mai mult de 44 t 3.700.000 7.500.000 ─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── B. Pentru remorci, semiremorci și rulote: ─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Capacitat - lei/an - ─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── a) până la o tona inclusiv 59.000 b) între 1 și 3 tone inclusiv 194.000 c) între 3 și 5 tone inclusiv 292.000 d) peste 5 tone 3 70.000 ─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── ──────────── *) Cu excepția celor care fac parte din combinatiile de autovehicule (autovehicule articulate sau trenuri rutiere), conform lit. A pct. III. C. Pentru mijloacele de transport pe apa: ─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── - lei/an - ─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── a) luntre, barci fără motor, scutere de apa, folosite pentru uz și agrement personal 100.000 b) barci fără motor, folosite în alte scopuri 300.000 c) barci cu motor 600.000 d) bacuri, poduri plutitoare 5.000.000 e) șalupe 3.000.000 f) iahturi 15.000.000 g) remorchere și impingatoare: g1) până la 500 CP 3.000.000 g2) între 501 și 2.000 CP 5.000.000 g3) între 2.001 și 4.000 CP 8.000.000 g4) peste 4.000 CP 12.000.000 h) vapoare - pentru fiecare 1.000 tdw sau fracțiune din aceasta 1.000.000 i) ceamuri, slepuri și barje fluviale, în funcție de capacitatea de încărcare: i1) până la 1.500 tone inclusiv 1.000.000 i2) între 1.501 și 3.000 tone inclusiv 1.500.000 i3) peste 3.000 tone 2.500.000 ───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Anexa nr. 7
TAXE pentru eliberarea certificatelor, avizelor și autorizațiilor A. În domeniul construcțiilor taxele se stabilesc în funcție de valoarea acestora sau a instalațiilor, de suprafața terenurilor sau de natura serviciilor prestate, astfel: 1. Pentru eliberarea certificatului de urbanism, în funcție de suprafața pentru care se solicita: 1.1. În mediul urban: ─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Suprafața Taxa - lei - ─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── a) până la 150 mp inclusiv 25.000-35.000 b) între 151 și 250 mp inclusiv 37.000-47.000 c) între 251 și 500 mp inclusiv 48.000-60.000 d) între 501 și 750 mp inclusiv 61.000-72.000 e) între 751 și 1.000 mp inclusiv 73.000-85.000 f) peste 1.000 mp 85.000+130 lei/mp pentru ceea ce depășește suprafața de 1.000 mp ─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 1.2. În mediul rural se percepe 50% din taxa prevăzută pentru mediul urban. 2.(1) Pentru eliberarea autorizației de construire taxa este de 1% din valoarea autorizata a lucrărilor, inclusiv a instalațiilor aferente acestora. Pentru clădirile cu destinație de locuinta și anexe gospodărești taxele se reduc cu 50%. (2) Taxele de autorizare nu se datorează în cazul eliberării de autorizații pentru lacasuri de cult, inclusiv pentru construcțiile-anexe ale acestora, pentru lucrările de dezvoltare, de modernizare sau de reabilitare a infrastructurilor din transporturi care aparțin domeniului public al statului, pentru lucrările de interes public județean sau local, precum și pentru construcțiile ai căror beneficiari sunt instituțiile publice. ... 3. Pentru eliberarea autorizației de foraje și excavari, necesare studiilor geotehnice, ridicarilor topografice, exploatarilor de cariera, balastierelor, sondelor de gaze și petrol, precum și altor exploatări taxa datorată pentru fiecare mp este cuprinsă între 37.000 lei și 48.000 lei. 4. Pentru eliberarea autorizației pentru construcțiile - organizare de șantier -, necesare execuției lucrărilor de baza, dacă nu au fost autorizate o dată cu acestea, taxa este de 3% din valoarea autorizata a construcțiilor. 5. Pentru eliberarea autorizației de construire pentru organizarea de tabere de corturi, casute sau rulote ori campinguri taxa datorată este de 2% din valoarea autorizata a lucrării sau a construcției. 6. Pentru eliberarea autorizației de construire pentru chioscuri, tonete, cabine, spații de expunere, situate pe căile și în spațiile publice, precum și pentru amplasarea corpurilor și a panourilor de afisaj, a firmelor și reclamelor taxa datorată este de 48.000 lei pentru fiecare mp. 7. Pentru eliberarea autorizației de desființare, parțială sau totală, a construcțiilor și a amenajărilor taxa datorată este de 0,1% din valoarea impozabilă a acestora. În cazul desființării parțiale cuantumul taxei se calculează proporțional cu suprafața construită a clădirii supuse demolarii. 8. Pentru prelungirea certificatului de urbanism, precum și a autorizațiilor de construire taxa este de 30% din valoarea taxei inițiale. 9. Pentru eliberarea autorizațiilor privind lucrările de racorduri și bransamente la rețele publice de apa, canalizare, gaze, termice, energie electrica, telefonie și televiziune prin cablu taxa datorată este cuprinsă între 48.000 lei și 73.000 lei pentru fiecare instalatie. 10. Pentru eliberarea avizului comisiei de urbanism și amenajarea teritoriului, de către primari ori de structurile de specialitate din cadrul consiliilor județene, taxa datorată este cuprinsă între 100.000 lei și 364.000 lei. 11. Pentru eliberarea certificatului de nomenclatura stradala și adresa taxa datorată este cuprinsă între 48.000 lei și 61.000 lei. B. Pentru eliberarea altor autorizații și certificate decât cele prevăzute la lit. A, precum și pentru viza anuală sau trimestriala a acestora se datorează următoarele taxe: 1. Pentru eliberarea autorizațiilor de funcționare pentru activități lucrative și viza anuală a acestora: ───────────────────────────────────────────────────────────────────────── Activități lucrative - lei - ───────────────────────────────────────────────────────────────────────── a) pentru meseriasi și cărăuși 50.000-75.000 b) pentru cazane de fabricat rachiu 75.000-130.000 c) pentru liber-profesionisti 130.000-200.000 d) pentru mori, prese de ulei și darace 200.000-400.000 e) pentru activități de proiectare 500.000-1.000.000 f) pentru alte activități neprevăzute mai sus 400.000-1.000.000 ───────────────────────────────────────────────────────────────────────── 2. Pentru eliberarea autorizațiilor sanitare de funcționare, între 83.000 lei și 121.000 lei. 3. Pentru eliberarea de copii heliografice de pe planuri cadastrale sau de pe alte asemenea planuri, deținute de consiliile locale, pentru fiecare mp de plan: - lei - ───────────────────────────────────────────────────────────────────────── a1) la scara 1:500 240.000 a2) la scara 1:1.000 360.000 a3) la scara 1:2.000 480.000 ───────────────────────────────────────────────────────────────────────── 4. Pentru eliberarea certificatului de producător, între 50.000 lei și 500.000 lei, iar pentru viza trimestriala a acestuia, între 25.000 lei și 100.000 lei
Anexa nr. 8
LISTA cuprinzând vehicule lente ───────────────────────────────────────────────────────────────────────── Nr. crt. Denumirea vehiculului lent ───────────────────────────────────────────────────────────────────────── 1. Autocositoare 2. Autoexcavator (excavator pe autosasiu) 3. Autogreder 4. Autoscreper 5. Autostivuitor 6. Buldozer pe pneuri 7. Combina agricolă pentru recoltat cereale sau furaje 8. Compactor autopropulsat 9. Electrocar cu echipamente: sudura, grup electrogen, pompa etc. 10. Excavator cu racleti pentru săpat santuri 11. Excavator cu rotor pentru săpat santuri 12. Excavator pe pneuri 13. Freza autopropulsata pentru canale 14. Freza autopropulsata pentru pământ stabilizat 15. Freza rutiera 16. Încărcător cu o cupa pe pneuri 17. Instalatie autopropulsata de sortare-concasare 18. Macara cu greifer 19. Macara mobila pe pneuri 20. Macara turn autopropulsata 21. Masina autopropulsata multifuncțională pentru lucrări de terasamente 22. Masina autopropulsata pentru construcția și întreținerea drumurilor 23. Masina autopropulsata pentru decopertarea imbracamintei asfaltice la drumuri 24. Masina autopropulsata pentru finisarea drumurilor 25. Masina autopropulsata pentru forat 26. Masina autopropulsata pentru turnat asfalt 27. Plug de zapada autopropulsat 28. Sasiu autopropulsat cu ferastrau pentru tăiat lemn 29. Tractor pe pneuri 30. Troliu autopropulsat 31. Utilaj multifunctional pentru întreținerea drumurilor 32. Vehicul de pompieri pentru derularea furtunurilor de apa 33. Vehicul pentru macinat și compactat deșeuri 34. Vehicul pentru marcarea drumurilor 35. Vehicul pentru tăiat și compactat deșeuri ───────────────────────────────────────────────────────────────────────── ─────────────