LEGE nr. 117 din 30 iunie 1999 (*actualizată*) privind taxele extrajudiciare de timbru (actualizată până la data de 30 martie 2010*)
Text cu caracter informativ. Numai versiunea publicată în Monitorul Oficial al României este cea oficială.
Eliberarea certificatelor de orice fel, altele decât cele eliberate de instanțe, Ministerul Justiției, Parchetul de pe lângă Curtea Suprema de Justiție și de notarii publici, eliberarea sau preschimbarea actelor de identitate, eliberarea permiselor de vânătoare și de pescuit, examinarea conducătorilor de autovehicule în vederea obținerii permisului de conducere, înmatricularea autovehiculelor și a remorcilor, precum și alte servicii prestate de unele instituții publice sunt supuse taxelor extrajudiciare de timbru.
S
Piatra-Neamț: Conform literei a) a pct. 79
din Normele metodologice de aplicare a Ordonanței Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele și taxele locale, aprobate prin HOTĂRÂREA nr. 1.278 din 13 noiembrie 2002 , publicate în MONITORUL OFICIAL nr. 875 din 4 decembrie 2002, începând cu data de 1 ianuarie 2003 își încetează aplicabilitatea
orice prevederi prin care taxele instituite prin Legea nr. 146/1997 , Ordonanța Guvernului nr. 12/1998 și Legea nr. 117/1999 se constituie venituri la bugetul de stat ori la alte bugete în afară bugetelor locale
Taxele extrajudiciare de timbru se plătesc anticipat.
Taxele prevăzute la cap. I-IV din anexa constituie venituri la bugetul local, cu excepția cazurilor în care, prin lege, se prevede altfel.
Taxele prevăzute la alin. (1) pot fi majorate cu până la 40% de către consiliul local în a cărui raza teritorială se afla sediul prestatorului de servicii.
Consiliile locale stabilesc majorarea prevăzută la alin. (2), în funcție de necesitățile funcționarii normale a serviciilor publice și de îndeplinirea atribuțiilor ce revin autorităților administrației publice locale.
În cazul în care nivelul taxelor prevăzute la alin. (1) se modifica prin dispoziții legale, majorarea de până la 40% se va aplica la noile niveluri.
Taxa prevăzută la cap. V din anexa constituie venit la bugetul de stat. ------------ *) NOTA C.T.C
S
Piatra-Neamț: Conform literei a) a pct. 79
din Normele metodologice de aplicare a Ordonanței Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele și taxele locale, aprobate prin HOTĂRÂREA nr. 1.278 din 13 noiembrie 2002 , publicate în MONITORUL OFICIAL nr. 875 din 4 decembrie 2002, începând cu data de 1 ianuarie 2003 își încetează aplicabilitatea
orice prevederi prin care taxele instituite prin Legea nr. 146/1997 , Ordonanța Guvernului nr. 12/1998 și Legea nr. 117/1999 se constituie venituri la bugetul de stat ori la alte bugete în afară bugetelor locale
Sunt scutite de taxe extrajudiciare de timbru
eliberarea certificatelor care atesta un fapt sau o situație decurgând din raporturi de muncă, eliberarea, în condițiile legii a certificatelor destinate obținerii unor drepturi cu caracter reparatoriu pentru persoanele persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum și cele deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, pentru veteranii de război și pentru persoanele persecutate din motive etnice în perioada 6 septembrie 1940 - 6 martie 1945, eliberarea certificatelor destinate obținerii unor drepturi privind asistența socială, asigurările sociale și protecția socială, unicatele certificatelor eliberate de instituțiile de învățământ, certificatele eliberate pentru a servi în armata, școli, grădinițe, creșe și în alte asemenea instituții
Taxele extrajudiciare de timbru se plătesc în numerar, prin ordin de plată și, cu excepția taxei prevăzute la cap. V din anexa, prin aplicarea și anularea timbrelor fiscale mobile, pentru taxele de până la 50.000 lei.
Taxele extrajudiciare de timbru vor putea fi încasate și de instituțiile care primesc, întocmesc sau eliberează acte ori prestează servicii supuse acestor taxe, în condițiile stabilite prin normele metodologice pentru aplicarea prezentei legi.
Sumele achitate cu titlu de taxe extrajudiciare de timbru se restituie sau se compensează, la cerere, în următoarele cazuri
atunci când taxa plătită nu era datorată
atunci când s-a plătit mai mult decât cuantumul legal
atunci când serviciul nu poate fi prestat.
Taxele extrajudiciare de timbru, plătite prin aplicarea și anularea timbrelor fiscale mobile, nu se restituie.
Termenele de prescripție a dreptului de a cere restituirea sau compensarea taxelor extrajudiciare de timbru, precum și a dreptului de a cere executarea silită a creanțelor bugetare provenite din taxele extrajudiciare de timbru sunt cele prevăzute de legislația privind executarea creanțelor bugetare.
Termenul de prescripție a dreptului de a cere plata taxei extrajudiciare de timbru este de 5 ani calculați de la data la care s-a constatat ca aceasta nu a fost achitată.
Prestatorii de servicii supuse taxelor extrajudiciare de timbru au următoarele obligații
sa nu primească sau sa nu elibereze acte ori sa presteze servicii fără ca taxa extrajudiciară de timbru, datorată potrivit dispozițiilor legale, sa fi fost achitată
sa vireze, în termen de 10 zile de la data încasării, la bugetul de stat sau la bugetul local, după caz, sumele încasate cu titlu de taxe extrajudiciare de timbru
sa păstreze documentele care atesta îndeplinirea obligației privind timbrarea și sa conducă evidentele necesare în vederea identificarii actelor, lucrărilor și serviciilor eliberate sau prestate. ------------ *) NOTA C.T.C
S
Piatra-Neamț: Conform literei a) a pct. 79
din Normele metodologice de aplicare a Ordonanței Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele și taxele locale, aprobate prin HOTĂRÂREA nr. 1.278 din 13 noiembrie 2002 , publicate în MONITORUL OFICIAL nr. 875 din 4 decembrie 2002, începând cu data de 1 ianuarie 2003 își încetează aplicabilitatea
orice prevederi prin care taxele instituite prin Legea nr. 146/1997 , Ordonanța Guvernului nr. 12/1998 și Legea nr. 117/1999 se constituie venituri la bugetul de stat ori la alte bugete în afară bugetelor locale
Încălcarea dispozițiilor prevăzute la art. 9 atrage răspunderea administrativ-disciplinară a persoanelor vinovate.
Controlul asupra respectării prevederilor prezentei legi se face de către
organele de specialitate ale consiliilor locale, pentru taxele extrajudiciare de timbru care constituie venituri la bugetul local. Până la organizarea de către consiliile locale a organelor de specialitate, atribuțiile ce le revin privind controlul asupra respectării prevederilor prezentei legi se vor efectua în cursul anului 1999 de către organele fiscale teritoriale ale Ministerului Finanțelor
organele de specialitate ale Ministerului Finanțelor, pentru taxele extrajudiciare de timbru care constituie venituri la bugetul de stat. ------------ *) NOTA C.T.C
S
Piatra-Neamț: Conform literei a) a pct. 79
din Normele metodologice de aplicare a Ordonanței Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele și taxele locale, aprobate prin HOTĂRÂREA nr. 1.278 din 13 noiembrie 2002 , publicate în MONITORUL OFICIAL nr. 875 din 4 decembrie 2002, începând cu data de 1 ianuarie 2003 își încetează aplicabilitatea
orice prevederi prin care taxele instituite prin Legea nr. 146/1997 , Ordonanța Guvernului nr. 12/1998 și Legea nr. 117/1999 se constituie venituri la bugetul de stat ori la alte bugete în afară bugetelor locale
Împotriva măsurilor dispuse prin procesele-verbale de control sau prin alte acte ale organelor cu atribuții de control se pot exercita căile de atac prevăzute de procedura de soluționare a obiectiunilor, contestațiilor și plangerilor la actele de control sau de impunere ale organelor consiliului local sau ale Ministerului Finanțelor, după caz.
Taxele extrajudiciare de timbru, prevăzute de prezenta lege, se actualizează periodic, în funcție de rata inflației, prin: a) hotărâre a consiliilor locale, în condițiile stabilite prin legea privind impozitele și taxele locale, pentru taxele extrajudiciare de timbru care constituie venituri la bugetele locale
hotărâre a Guvernului, pentru taxele extrajudiciare de timbru care constituie venit la bugetul de stat. ------------ *) NOTA C.T.C
S
Piatra-Neamț: Conform literei a) a pct. 79
din Normele metodologice de aplicare a Ordonanței Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele și taxele locale, aprobate prin HOTĂRÂREA nr. 1.278 din 13 noiembrie 2002 , publicate în MONITORUL OFICIAL nr. 875 din 4 decembrie 2002, începând cu data de 1 ianuarie 2003 își încetează aplicabilitatea
orice prevederi prin care taxele instituite prin Legea nr. 146/1997 , Ordonanța Guvernului nr. 12/1998 și Legea nr. 117/1999 se constituie venituri la bugetul de stat ori la alte bugete în afară bugetelor locale
Prezenta lege intră în vigoare la 90 de zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Pentru aplicarea legii Ministerul Finanțelor, cu avizul Departamentului pentru Administrație Publică Locală și al Ministerului de Interne, va elabora norme metodologice în termen de 90 de zile de la publicarea acesteia în Monitorul Oficial al României.
Pe data intrării în vigoare a prezentei legi se abroga
art. 1 lit. b) și d)-i), art. 2, art. 3 lit. m)-p), art. 5, precum și art. 4, art. 6 alin. 1, 4 și 5, art. 9, art. 9^1, art. 10-13, art. 14 alin. 2, însă numai în ceea ce privește taxele extrajudiciare de timbru, din Decretul nr. 199/1955 privind taxele de timbru, publicat în Buletinul Oficial nr. 14 din 5 iunie 1955, cu modificările ulterioare
pct. III (inclusiv notele nr. 1 și 2), VI, VII, X și XIX din anexa nr. 2 la Ordonanța Guvernului nr. 10/1993 privind actualizarea, în funcție de rata inflației, a unor taxe stabilite în sume fixe pentru serviciile prestate în favoarea unor persoane fizice și juridice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 201 din 23 august 1993 și aprobată prin Legea nr. 102/1994
orice alte dispoziții contrare.
Anexa nr. LI
STA cuprinzând taxele extrajudiciare de timbru ┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐ │ Anexa - Lista cuprinzând taxele extrajudiciare de timbru │ │ începând cu anul 2010 │ ├────┬─────────────────────────────────────────────────────┬───────────────────┤ │Nr. │ │ │ │crt.│ Extras din norma juridică │ - lei- │ ├────┴─────────────────────────────────────────────────────┴───────────────────┤ │ CAPITOLUL I │ │ Taxe pentru eliberarea certificatelor de orice fel, altele decât │ │ cele eliberate de instanțe, Ministerul Justiției și Libertăților Cetățenești,│ │ Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție și de notarii │ │ publici, precum și pentru alte servicii prestate de unele instituții publice │ ├────┬─────────────────────────────────────────────────────┬───────────────────┤ │ 1. │Eliberarea de către organele administrației publice │ │ │ │centrale și locale, de alte autorități publice, │ │ │ │precum și de instituții de stat, care, în exercitarea│ │ │ │atribuțiilor lor, sunt în drept să certifice anumite │ 2 │ │ │situații de fapt, a certificatelor, adeverințelor și │ │ │ │a oricăror altor înscrisuri prin care se atestă un │ │ │ │fapt sau o situație, cu excepția acelor acte pentru │ │ │ │care se plătește o altă taxă extrajudiciară de │ │ │ │timbru mai mare │ │ ├────┼─────────────────────────────────────────────────────┼───────────────────┤ │ 2. │Eliberarea certificatului de producător │Punct abrogat prin │ │ │ │art. 80 lit. j) din│ │ │ │Ordonanța │ │ │ │Guvernului │ │ │ │nr. 36/2002 privind│ │ │ │impozitele și │ │ │ │taxele locale │ ├────┼─────────────────────────────────────────────────────┼───────────────────┤ │ 3. │Eliberarea certificatelor de proprietate asupra │ │ │ │animalelor, pe cap de animal: │ x │ │ ├─────────────────────────────────────────────────────┼───────────────────┤ │ │- pentru animale sub 2 ani │ 2 │ │ ├─────────────────────────────────────────────────────┼───────────────────┤ │ │- pentru animale peste 2 ani │ 2 │ ├────┼─────────────────────────────────────────────────────┼───────────────────┤ │ 4. │Certificarea (transcrierea) transmisiunii │ │ │ │proprietății asupra animalelor, pe cap de animal, │ │ │ │în bilete de proprietate: │ x │ │ ├─────────────────────────────────────────────────────┼───────────────────┤ │ │- pentru animale sub 2 ani │ 2 │ │ ├─────────────────────────────────────────────────────┼───────────────────┤ │ │- pentru animale peste 2 ani │ 4 │ ├────┼─────────────────────────────────────────────────────┼───────────────────┤ │ 5. │Eliberarea certificatelor de înregistrare fiscală │Punct abrogat prin │ │ │ │art. 1 pct. 144 din│ │ │ │ Legea nr. 174/2004 │ │ │ │pentru aprobarea │ │ │ │Ordonanței Guvernu-│ │ │ │lui nr. 92/2003 │ │ │ │privind Codul de │ │ │ │procedură fiscală │ ├────┼─────────────────────────────────────────────────────┼───────────────────┤ │ 6. │Eliberarea, la cerere, a certificatelor medico-legale│ │ │ │și a altor certificate medicale folosite în justiție │ 2 │ ├────┼─────────────────────────────────────────────────────┼───────────────────┤ │ 7. │Eliberarea, la cerere, a certificatelor de cazier │ │ │ │judiciar │ 2 │ ├────┼─────────────────────────────────────────────────────┼───────────────────┤ │ 8. │Înregistrarea, la cerere, în actele de stare civilă │ │ │ │a schimbării numelui și sexului │ 13 │ ├────┼─────────────────────────────────────────────────────┼───────────────────┤ │ 9. │Înregistrarea, la cerere, în actele de stare civilă │ │ │ │ a desfacerii căsătoriei │ 2 │ ├────┼─────────────────────────────────────────────────────┼───────────────────┤ │10. │Transcrierea, la cerere, în registrele de stare │ │ │ │civilă române a actelor de stare civilă întocmite │ │ │ │de autoritățile străine │ 2 │ ├────┼─────────────────────────────────────────────────────┼───────────────────┤ │11. │Reconstituirea și întocmirea ulterioară, la cerere, │ │ │ │a actelor de stare civilă │ 2 │ ├────┼─────────────────────────────────────────────────────┼───────────────────┤ │12. │Eliberarea altor certificate de stare civilă în │ │ │ │locul celor pierdute, sustrase, distruse sau │ │ │ │deteriorate │ 2 │ ├────┴─────────────────────────────────────────────────────┴───────────────────┤ ├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤ │ CAPITOLUL II │ │ Taxe pentru eliberarea sau preschimbarea actelor de identitate și │ │ înscrierea mențiunilor în acestea, precum și pentru │ │ eliberarea permiselor de vânătoare și de pescuit │ ├────┬─────────────────────────────────────────────────────┬───────────────────┤ │ 1. │Acte de identitate: │ x │ │ ├─────────────────────────────────────────────────────┼───────────────────┤ │ │a) eliberarea sau preschimbarea actelor de identitate│ │ │ │pentru cetățenii români, eliberarea sau prelungirea │ │ │ │valabilității actelor de identitate pentru cetățenii │ │ │ │străini și pentru persoanele fără cetățenie, precum │ │ │ │și înscrierea mențiunilor privind schimbarea │ │ │ │domiciliului sau a reședinței cetățenilor români │ 4 │ │ ├─────────────────────────────────────────────────────┼───────────────────┤ │ │b) înscrierea mențiunilor privind schimbarea │Abrogat prin │ │ │domiciliului sau a reședinței │Ordonanța de │ │ │ │urgență │ │ │ │a Guvernului │ │ │ │nr. 70/2009 │ │ ├─────────────────────────────────────────────────────┼───────────────────┤ │ │c) viza anuală a carnetelor de identitate ale │ │ │ │cetățenilor străini și ale persoanelor fără cetățenie│ 5 │ │ ├─────────────────────────────────────────────────────┼───────────────────┤ │ │d) eliberarea unor noi cărți, buletine, carnete de │Abrogat prin │ │ │identitate și legitimații provizorii în locul celor │Ordonanța de │ │ │pierdute, furate sau deteriorate │urgență │ │ │ │a Guvernului │ │ │ │nr. 70/2009 │ ├────┼─────────────────────────────────────────────────────┼───────────────────┤ │ 2. │Înregistrarea cererilor persoanelor fizice și │Abrogat prin │ │ │juridice privind furnizarea unor date din Registrul │Ordonanța de │ │ │permanent de evidență a populației │urgență a │ │ │ │Guvernului │ │ │ │nr. 70/2009 │ ├────┼─────────────────────────────────────────────────────┼───────────────────┤ │ 3. │Eliberarea sau viza anuală a permiselor de vânătoare │ 3 │ ├────┼─────────────────────────────────────────────────────┼───────────────────┤ │ 4. │Eliberarea sau viza anuală a permiselor de pescuit │ 2 │ └────┴─────────────────────────────────────────────────────┴───────────────────┘ ┌────┬─────────────────────────────────────────────────────┬───────────────────┐ │Nr. │ │ │ │crt.│ Extras din norma juridică │ - lei- │ ├────┴─────────────────────────────────────────────────────┴───────────────────┤ │ CAPITOLUL III │ │ Taxe pentru examinarea conducătorilor de autovehicule în vederea │ │ obținerii permiselor de conducere │ ├────┬─────────────────────────────────────────────────────┬───────────────────┤ │ 1. │Taxe pentru examinarea candidaților care au absolvit │ │ │ │o școală de conducători de autovehicule: │ x │ │ ├─────────────────────────────────────────────────────┼───────────────────┤ │ │a) obținerea permisului de conducere pentru │ │ │ │autovehicule din categoriile și subcategoriile │ │ │ │A, A1, B, B1 și B+E │ 5 │ │ ├─────────────────────────────────────────────────────┼───────────────────┤ │ │b) obținerea permisului de conducere valabil pentru │Abrogat prin │ │ │autovehicule din categoria A │Ordonanța de │ │ │ │urgență a │ │ │ │Guvernului │ │ │ │nr. 70/2009 │ │ ├─────────────────────────────────────────────────────┼───────────────────┤ │ │c) obținerea permisului de conducere valabil pentru │Abrogat prin │ │ │autovehicule aparținând uneia dintre categoriile sau │Ordonanța de │ │ │subcategoriile B, B1, B+E │urgență a │ │ │ │Guvernului │ │ │ │nr. 70/2009 │ │ ├─────────────────────────────────────────────────────┼───────────────────┤ │ │d) obținerea permisului de conducere pentru │ │ │ │autovehicule din categoriile și subcategoriile C, │ │ │ │C1, Tr, D, D1, C+E, D+E, C1+E, D1+E, Tb și Tv │ 24 │ │ ├─────────────────────────────────────────────────────┼───────────────────┤ │ │e) obținerea permisului de conducere valabil pentru │Abrogat prin │ │ │autovehicule aparținând uneia dintre categoriile sau │Ordonanța de │ │ │subcategoriile C1+E, D1+E, C, D, Tb, Tv │urgență a │ │ │ │Guvernului │ │ │ │nr. 70/2009 │ │ ├─────────────────────────────────────────────────────┼───────────────────┤ │ │f) obținerea permisului de conducere valabil pentru │Abrogat prin │ │ │autovehicule din categoriile C+E, D+E │Ordonanța de │ │ │ │urgență a │ │ │ │Guvernului │ │ │ │nr. 70/2009 │ ├────┼─────────────────────────────────────────────────────┼───────────────────┤ │ 2. │Taxe pentru examinarea persoanelor cărora le-a fost │ │ │ │anulat permisul de conducere, pentru categoriile │ │ │ │cuprinse în permisul anulat, precum și a persoanelor │ │ │ │care au fost respinse de 3 ori la examenul pentru │ │ │ │obținerea aceleiași categorii a permisului de │ │ │ │conducere, precum și pentru persoanele care nu au │ │ │ │absolvit o școală de conducători de autovehicule, │ │ │ │cu excepția celor pentru categoriile B, B1, B+E │ 72 │ ├────┼─────────────────────────────────────────────────────┼───────────────────┤ │ 3. │Taxe pentru examinarea persoanelor cărora le-a fost │Abrogat prin │ │ │anulat permisul de conducere, pentru categoriile │Ordonanța de │ │ │cuprinse în permisul anulat │urgență a │ │ │ │Guvernului │ │ │ │nr. 70/2009 │ ├────┼─────────────────────────────────────────────────────┼───────────────────┤ │ 4. │Taxe pentru examinarea persoanelor care au fost │Abrogat prin │ │ │respinse de 3 ori la examenul pentru obținerea │Ordonanța de │ │ │aceleiași categorii a permisului de conducere │urgență a │ │ │ │Guvernului │ │ │ │nr. 70/2009 │ ├────┴─────────────────────────────────────────────────────┴───────────────────┤ │ CAPITOLUL IV │ │ Taxe de înmatriculare a autovehiculelor și remorcilor, autorizare │ │ provizorie de circulație și autorizare de circulație │ │ pentru probe │ ├────┬─────────────────────────────────────────────────────┬───────────────────┤ │ 1. │Taxe de înmatriculare permanentă sau temporară a │ │ │ │autovehiculelor și remorcilor: │ x │ │ ├─────────────────────────────────────────────────────┼───────────────────┤ │ │a) autovehicule și remorci cu masa totală maximă │ │ │ │autorizată de până la 3.500 kg inclusiv │ 52 │ │ ├─────────────────────────────────────────────────────┼───────────────────┤ │ │b) autovehicule și remorci cu masă totală maximă │Abrogat prin │ │ │autorizată cuprinsă între 750 kg și 3.500 kg inclusiv│Ordonanța de │ │ │ │urgență a │ │ │ │Guvernului │ │ │ │nr. 70/2009 │ │ ├─────────────────────────────────────────────────────┼───────────────────┤ │ │c) autovehicule și remorci cu masă totală maximă │ │ │ │autorizată mai mare de 3.500 kg │ 125 │ ├────┼─────────────────────────────────────────────────────┼───────────────────┤ │ 2. │Taxă de autorizare provizorie a circulației │ │ │ │autovehiculelor și remorcilor neînmatriculate │ │ │ │permanent sau temporar │ 8 │ ├────┼─────────────────────────────────────────────────────┼───────────────────┤ │ 3. │Taxe de autorizare a circulației pentru probe a │ │ │ │autovehiculelor și remorcilor │ 357 │ ├────┴─────────────────────────────────────────────────────┴───────────────────┤ │ CAPITOLUL IV^1 │ │ Taxă pentru furnizare date │ ├────┬─────────────────────────────────────────────────────┬───────────────────┤ │ 1. │Înregistrarea cererilor persoanelor fizice și │ │ │ │juridice privind furnizarea unor date din Registrul │ │ │ │național de evidență a persoanelor, precum și din │ 4 │ │ │Registrul național de evidență a permiselor de │ │ │ │conducere și certificatelor de înmatriculare și din │ │ │ │registrele județene și al municipiului București de │ │ │ │evidență a permiselor de conducere și certificatelor │ │ │ │de înmatriculare │ │ ├────┴─────────────────────────────────────────────────────┴───────────────────┤ │ CAPITOLUL V │ │ Taxe pentru eliberarea titlurilor de proprietate asupra terenurilor │ │ dobândite în baza Legii fondului funciar nr. 18/1991 , │ │ republicată, cu modificările și completările ulterioare │ ├────┬─────────────────────────────────────────────────────┬───────────────────┤ │ 1. │Taxe pentru eliberarea titlurilor de proprietate │ │ │ │asupra terenurilor dobândite în baza Legii fondului │ │ │ │funciar nr. 18/1991, republicată, cu modificările și │ 13 │ │ │completările ulterioare, cu excepția celor pentru │ │ │ │terenurile agricole și forestiere*3) │ │ └────┴─────────────────────────────────────────────────────┴───────────────────┘ ------------ *3) Potrivit prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 105/2004 privind unele măsuri pentru eliberarea și înmânarea titlurilor de proprietate asupra terenurilor agricole și forestiere, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.097 din 24 noiembrie 2004, aprobată prin Legea nr. 34/2005 , în scopul finalizării eliberării titlurilor de proprietate, eliberarea și înmânarea titlurilor de proprietate asupra terenurilor agricole și forestiere se fac gratuit