LEGE nr. 76 din 16 ianuarie 2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă
Text cu caracter informativ. Numai versiunea publicată în Monitorul Oficial al României este cea oficială.
Promovarea participării pe piața muncii a tinerilor cu risc de marginalizare socială și a persoanelor care fac parte dintr-un grup vulnerabil se realizează de către Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă prin: a) acompaniament social personalizat
activități de informare și promovare a intereselor tinerilor cu risc de marginalizare socială și ale persoanelor care fac parte dintr-un grup vulnerabil
subvenționarea locului de muncă.
Acompaniamentul social personalizat, prevăzut la art. 93^1 lit. a) , se realizează de către Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă prin intermediul agențiilor pentru ocuparea forței de muncă teritoriale, în baza unui contract de solidaritate, și constituie un ansamblu de servicii care se acordă în mod gratuit tinerilor cu risc de marginalizare socială și persoanelor care fac parte dintr-un grup vulnerabil și constau în: a) informare și consiliere profesională
mediere a muncii
plasare în muncă la un angajator a cărui ofertă de loc de muncă a fost selectată ca fiind corespunzătoare pregătirii profesionale și altor condiții cuprinse în dosarul întocmit la înregistrarea ca persoană în căutarea unui loc de muncă, în evidența agenției pentru ocuparea forței de muncă.
Contractul de solidaritate prevăzut la alin. (1) se încheie pe o durată de până la 3 ani, dar nu mai puțin de un an, între agenția pentru ocuparea forței de muncă teritorială și tânărul cu risc de marginalizare socială sau persoana care face parte dintr-un grup vulnerabil.
Modelul contractului de solidaritate se aprobă prin normele metodologice de aplicare a prevederilor prezentei legi.
Activitățile de informare și promovare a intereselor tinerilor cu risc de marginalizare socială și a persoanelor care fac parte dintr-un grup vulnerabil în rândul angajatorilor, în vederea integrării pe piața muncii a acestor categorii de persoane, vizează
conștientizarea și promovarea prevederilor legii în rândul actorilor regionali, locali și al partenerilor sociali
diseminarea informațiilor privind avantajele încadrării în muncă a acestor categorii de persoane
interacțiunea directă cu angajatorii care dispun de locuri de muncă vacante
identificarea de angajatori de inserție.
Angajatorii care încadrează tineri cu risc de marginalizare socială și care beneficiază de acompaniament social personalizat în baza unui contract de solidaritate, precum și angajatorii care au statutul de întreprinderi sociale de inserție, în sensul prevăzut de art. 6 alin. (1) lit. g) din Legea nr. 219/2015 , cu modificările și completările ulterioare, și care încadrează persoane care fac parte dintr-un grup vulnerabil și care beneficiază de acompaniament social personalizat în baza unui contract de solidaritate, denumiți angajatori de inserție, beneficiază lunar, conform prevederilor legale, pentru fiecare persoană din această categorie, din bugetul asigurărilor pentru șomaj, de o sumă egală cu de patru ori valoarea indicatorului social de referință, în vigoare la data încadrării în muncă, până la expirarea duratei contractului de solidaritate.
Suma prevăzută la alin. (1) se acordă în situația în care
încadrarea în muncă se realizează în condițiile prevăzute de Legea nr. 53/2003 , republicată, cu modificările și completările ulterioare, în baza unui contract individual de muncă pe perioadă determinată, până la expirarea duratei contractului de solidaritate sau a unui contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată
încadrarea în muncă a tânărului cu risc de marginalizare socială sau a persoanei care face parte dintr-un grup vulnerabil se realizează pe un loc de muncă vacant, comunicat agenției pentru ocuparea forței de muncă teritoriale
sunt îndeplinite și alte condiții prevăzute de dispozițiile legale, stabilite potrivit prevederilor art. 95 , pentru acordarea acestei sume.
Nu beneficiază de suma prevăzută la alin. (1)
angajatorii care în ultimii 2 ani au fost în raporturi de muncă sau de serviciu cu persoanele angajate din categoriile prevăzute la acest alineat; b) angajatorii la care calitatea de administrator/asociat este deținută de una sau mai multe persoane fizice sau juridice care au calitatea de administrator/asociat la alți angajatori care au beneficiat de cel puțin una dintre facilitățile prevăzute la art. 80 și art. 85 alin. (1) și (2) pentru persoanele în situația cărora raporturile de muncă cu angajatorul care a beneficiat de facilități au încetat prin demisie sau ca urmare a acordului părților, conform prevederilor legale, în ultimii 2 ani
angajatorii care la data solicitării acordării sumei se află în situația de insolvență, în procedură de executare silită, reorganizare judiciară, faliment, dizolvare, lichidare ori administrare specială, care au activitățile suspendate sau restricții asupra acestora
întreprinderile sociale de inserție care, la data solicitării acordării sumei, au marca socială suspendată sau retrasă conform prevederilor art. 16 - 18 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 219/2015 privind economia socială, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 585/2016 , cu modificările și completările ulterioare.
Angajatorii care încetează raporturile de muncă ale tinerilor cu risc de marginalizare socială și ale persoanelor care fac parte dintr-un grup vulnerabil anterior datei la care expiră perioada pentru care a fost încheiat contractul de solidaritate sunt obligați să restituie, în totalitate, agențiilor pentru ocuparea forței de muncă teritoriale sumele încasate de la bugetul asigurărilor pentru șomaj pentru fiecare persoană căreia i-a încetat raportul de muncă anterior datei menționate, plus dobânda de referință a Băncii Naționale a României, în vigoare la data încetării raporturilor de muncă, dacă încetarea acestora a avut loc din motivele prevăzute la art. 83 alin. (2) lit. a) .
Dacă la data expirării perioadei pentru care a fost încheiat contractul de solidaritate angajatorul menține desfășurarea raporturilor de muncă ale tinerilor cu risc de marginalizare socială și ale persoanelor care fac parte dintr-un grup vulnerabil încadrate în condițiile art. 93^4 , atunci beneficiază lunar, conform prevederilor legale pentru această persoană, din bugetul asigurărilor pentru șomaj, de o sumă în cuantum de 50% din indemnizația de șomaj cuvenită conform legii, pe care persoana respectivă ar fi primit-o dacă raporturile de muncă ar fi încetat la acea dată din motive neimputabile acesteia.
Valoarea indicatorului social de referință avută în vedere la calculul indemnizației de șomaj la care persoana prevăzută la alin. (1) ar fi avut dreptul în condițiile legii, dacă raporturile de muncă ar fi încetat la acea dată din motive neimputabile persoanei, este valoarea indicatorului social de referință în vigoare la data respectivă.
Suma prevăzută la alin. (1) se acordă angajatorului pe perioada menținerii raporturilor de muncă, dar nu mai mult de 2 ani.
Modalitatea privind accesul tinerilor cu risc de marginalizare socială și al persoanelor care fac parte dintr-un grup vulnerabil la acompaniamentul social personalizat realizat de agenția pentru ocuparea forței de muncă teritorială, precum și acordarea sumelor prevăzute la art. 93^4 și 93^6 se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
Tinerii cu risc de marginalizare socială și persoanele care fac parte dintr-un grup vulnerabil care au încheiat cu agenția pentru ocuparea forței de muncă teritorială un contract de solidaritate și cărora, anterior datei de expirare a acestuia, le încetează raportul de muncă la primul angajator, se pot încadra la un alt angajator cu contract individual de muncă pe perioadă determinată, până la expirarea duratei contractului de solidaritate, sau cu contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată.
Cel de-al doilea angajator de inserție beneficiază lunar, conform prevederilor legale, pentru fiecare persoană din această categorie, din bugetul asigurărilor pentru șomaj, de suma prevăzută la art. 93^4 alin. (1) , până la expirarea duratei contractului de solidaritate.
Abrogat.
Procedurile privind accesul la măsurile pentru stimularea ocupării forței de muncă, modalitățile de finanțare și instrucțiunile de implementare a acestora vor fi elaborate de Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă, vor fi avizate de Ministerul Muncii și Justiției Sociale și vor fi aprobate prin hotărâre a Guvernului.
Măsurile de stimulare a ocupării forței de muncă finanțate din bugetul asigurărilor pentru șomaj, pentru a căror acordare se prevede, potrivit dispozițiilor legale, încheierea de contracte sau convenții cu agențiile pentru ocuparea forței de muncă, se acordă în limita sumelor aprobate în bugetul asigurărilor pentru șomaj cu această destinație, cu respectarea prevederilor Legii nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare. (1^1a) Persoanele încadrate în muncă prin măsurile de stimulare a ocupării forței de muncă prevăzute la alin. (1^1) , ale căror raporturi de muncă au încetat prin demisie în perioada de acordare a acestor măsuri sau în perioada în care există obligația legală de menținere a desfășurării raporturilor de muncă, pot fi încadrate din nou prin astfel de măsuri numai după expirarea unui termen de minimum 24 luni de la data reînregistrării la agenția pentru ocuparea forței de muncă în a cărei rază teritorială își au domiciliul sau, după caz, reședința. (1^1b) Prevederile alin. (1^1a) nu se aplică în cazurile în care demisia a fost determinată de încălcări grave ale drepturilor salariatului de către angajator, constatate prin hotărâre judecătorească definitivă sau prin acte ale organelor abilitate, rămase definitive potrivit legii.
Măsurile de stimulare a ocupării forței de muncă finanțate, potrivit prevederilor prezentei legi, din bugetul asigurărilor pentru șomaj, pentru a căror acordare se prevede, potrivit dispozițiilor legale, încheierea de contracte sau convenții cu agențiile pentru ocuparea forței de muncă, nu se acordă angajatorilor instituții și autorități publice, așa cum sunt ele definite prin Legea nr. 500/2002 , cu modificările și completările ulterioare, precum și prin Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare.
Angajatorii care încadrează în muncă persoane care îndeplinesc condițiile prevăzute de lege pentru acordarea a două sau mai multor măsuri de stimulare a ocupării forței de muncă a căror finanțare se asigură din bugetul asigurărilor pentru șomaj, conform prevederilor legale, pot beneficia, pentru persoanele respective, opțional, numai de una din măsurile de stimulare a ocupării forței de muncă prevăzute de lege.
Sumele cuvenite pentru măsurile de stimulare a ocupării forței de muncă finanțate din bugetul asigurărilor pentru șomaj, pentru a căror acordare se prevede, potrivit dispozițiilor legale, încheierea de convenții cu agențiile pentru ocuparea forței de muncă teritoriale, nu se deduc de către angajator din contribuția asiguratorie pentru muncă prevăzută de Legea nr. 227/2015 , cu modificările și completările ulterioare, și se acordă de către agențiile pentru ocuparea forței de muncă teritoriale, în condițiile stabilite prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
Abrogat.
Măsurile de sprijin de natura ajutorului de stat, în sensul art. 87 alin. (1) din Tratatul de instituire a Comunității Europene, prevăzute în prezenta lege, se vor acorda în conformitate cu dispozițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 137/2007 .
Acordarea facilităților de natura ajutorului de minimis, prevăzute de prezenta lege, se face în baza schemelor de ajutor de minimis, elaborate cu respectarea reglementărilor în domeniu, aprobate prin ordin al președintelui Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă.
Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă întocmește la sfârșitul fiecărui an bilanțuri de ocupare, prin care se evidențiază efectele măsurilor de stimulare a ocupării, realizate în perioada respectivă.
Conținutul-cadru al bilanțurilor de ocupare se aprobă prin ordin al președintelui Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă.
Bilanțurile de ocupare, pe județe și la nivel național, se publică în primul semestru al anului următor în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a.
Pentru realizarea obiectivelor și măsurilor prevăzute de prezenta lege Guvernul aprobă strategii, planuri și programe naționale, în profil de ramură și teritorial.
Instituțiile implicate în realizarea prevederilor prezentei legi sunt
Ministerul Muncii și Justiției Sociale
Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă
ministere și alte organe de specialitate ale administrației publice centrale
organizațiile sindicale și asociațiile patronale reprezentative la nivel național
prefecturile și autoritățile administrației publice locale
Comisia Națională de Promovare a Ocupării Forței de Muncă.
Ministerul Muncii și Justiției Sociale are în domeniul ocupării forței de muncă următoarele atribuții
urmărește tendințele de pe piața muncii și elaborează strategii, prognoze și programe naționale privind ocuparea forței de muncă, formarea profesională a șomerilor și egalitatea de șanse pe piața muncii
elaborează și avizează proiectele de acte normative în domeniul ocupării, formării profesionale, promovării egalității de șanse pe piața muncii
elaborează proiectul bugetului asigurărilor pentru șomaj
deleagă anual atribuțiile de ordonator principal de credite pentru bugetul asigurărilor pentru șomaj, conform legii
urmărește, pe baza rapoartelor trimestriale și anuale, execuția bugetului asigurărilor pentru șomaj și exercită controlul asupra realizării politicilor, strategiilor, planurilor și programelor privind forța de muncă de către Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă
împreună cu alte ministere și organe de specialitate realizează și actualizează Clasificarea ocupațiilor din România, ținând seama de schimbările în structura economică și socială a tarii și de cerințele alinierii la standardele internaționale în domeniu
promovează programe, propune acorduri și implementează proiecte de colaborare internațională în domeniile ocupării, formării profesionale și egalității de șanse pe piața muncii
stabilește indicatorii de performanță managerială și nivelul acestora, în baza cărora se încheie, anual, contractul de performanță managerială cu Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă
Realizarea politicilor, strategiilor, planurilor și programelor privind ocuparea forței de muncă și formarea profesională a șomerilor se înfăptuiește, în principal, prin intermediul Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă.
Pentru realizarea serviciilor de ocupare și formare profesională Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă va respecta
accesul nediscriminatoriu la serviciile prestate în domeniul ocupării și formării profesionale
neutralitatea în posibilele interese divergențe dintre angajatori și forța de muncă
orientarea activității către nevoile persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă și ale angajatorilor care se adresează Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă, prin întocmirea planurilor individuale de acțiune și promovarea unor servicii rapide și de calitate
respectarea caracterului concurențial al activităților de pe piața muncii
confidențialitatea datelor personale ale persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă înregistrate în evidența Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă
transparența în activitatea desfășurată și în privința rezultatelor obținute
descentralizarea serviciilor și a procesului de luare a deciziilor
adaptabilitatea serviciilor la modificările din mediul social și economic.
Prelucrarea datelor cu caracter personal se face cu respectarea dispozițiilor Legii nr. 677/2001 pentru protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date, cu modificările și completările ulterioare.
Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă prezintă Ministerului Muncii și Justiției Sociale rapoarte trimestriale și anuale privind executarea bugetului asigurărilor pentru șomaj și realizarea indicatorilor de performanță managerială stabiliți prin contractul anual de performanță managerială.
Ministerele și alte organe de specialitate ale administrației publice centrale, prin strategiile și politicile elaborate în domeniile pe care le coordonează, trebuie să asigure creșterea gradului de ocupare a forței de muncă.
În vederea realizării obiectivelor prevăzute la alin. (1) ministerele și alte organe de specialitate ale administrației publice centrale pot propune în cadrul Comisiei Naționale de Promovare a Ocupării Forței de Muncă strategii, programe și proiecte de acte normative privind ocuparea și formarea profesională a forței de muncă.
Organizațiile sindicale și asociațiile patronale, reprezentative la nivel național, participă în condițiile prevăzute de lege la elaborarea și implementarea programelor și măsurilor privind piața muncii.
Organizațiile sindicale și asociațiile patronale reprezentative la nivel național vor fi consultate la elaborarea de acte normative care privesc ocuparea forței de muncă.
Prefecturile și autoritățile administrației publice locale au obligația să monitorizeze evoluțiile de pe piața muncii în plan teritorial, să participe activ la elaborarea și realizarea măsurilor de îmbunătățire a ocupării persoanelor neîncadrate în muncă și să sprijine activitatea agențiilor pentru ocuparea forței de muncă.
Se înființează Comisia Națională de Promovare a Ocupării Forței de Muncă, denumită în continuare Comisia Națională de Ocupare.
Comisia Națională de Ocupare are, în principal, următoarele atribuții
supune atenției Guvernului strategii și politici pentru creșterea nivelului și calității ocupării forței de muncă, în corelație cu programele de dezvoltare economică și socială, pe baza cerințelor la nivel național și european
stabilește direcțiile dezvoltării resurselor umane la nivel național, în profil de ramură și teritorial
asigură armonizarea programelor de dezvoltare a resurselor umane finanțate din fonduri publice sau din alte surse
face propuneri pentru elaborarea unor acte normative privind ocuparea forței de muncă și de îmbunătățire a legislației în acest domeniu
pe baza tendințelor dezvoltării economice și sociale și a evoluțiilor pe piața muncii, face propuneri pentru inițierea unor măsuri proactive de combatere a șomajului prin politici fiscale, ajustări structurale, reconversie profesională.
Comisia Națională de Ocupare este alcătuită din reprezentanți ai ministerelor, agențiilor și departamentelor din subordinea Guvernului sau autonome, la nivel de secretar de stat, și din președinții organizațiilor sindicale și asociațiilor patronale reprezentative la nivel național.
Președintele Comisiei Naționale de Ocupare este ministrul muncii și justiției sociale.
Componența Comisiei Naționale de Ocupare va fi stabilită pe baza nominalizărilor din partea ministerelor, sindicatelor și patronatelor și se aprobă prin ordin al ministrului muncii și justiției sociale.
Secretariatul Comisiei Naționale de Ocupare este asigurat de direcția cu atribuții în domeniul ocupării forței de muncă din cadrul Ministerului Muncii și Justiției Sociale.
Comisia Națională de Ocupare poate propune elaborarea de către instituțiile de specialitate a unor studii, rapoarte și analize privind piața muncii, care pot fi finanțate din bugetul asigurărilor pentru șomaj sau din alte surse de finanțare.
Regulamentul de organizare și funcționare a Comisiei Naționale de Ocupare este elaborat de Ministerul Muncii și Justiției Sociale și este supus spre aprobare acesteia.
Încălcarea prevederilor prezentei legi atrage, după caz, răspunderea disciplinară, materială, civilă, contravențională sau penală.
Abrogat.
Abrogat.
Constituie contravenție următoarele fapte
nerespectarea prevederilor art. 10
neutilizarea Clasificării ocupațiilor din România prevăzute la art. 15
abrogată
abrogată
nerespectarea prevederilor art. 41 alin. (2)
nerespectarea prevederilor art. 50
nerespectarea prevederilor art. 100 alin. (2) lit. e)
necomunicarea datelor și informațiilor, altele decât cele prevăzute la lit. k) , solicitate în scris de către Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă sau agențiile pentru ocuparea forței de muncă teritoriale, pentru îndeplinirea atribuțiilor prevăzute de lege
furnizarea, fără acreditarea prevăzută de lege, a serviciilor pentru stimularea ocupării forței de muncă
neeliberarea de către angajator, persoanelor cărora le încetează raporturile de muncă sau de serviciu, a documentelor prevăzute de legislația în vigoare, necesare pentru certificarea stagiului de cotizare realizat în sistemul asigurărilor pentru șomaj și stabilirea dreptului la indemnizație de șomaj
necomunicarea datelor, informațiilor, precum și neprezentarea tuturor înscrisurilor și oricăror altor date și documente solicitate de organele de control ale agențiilor pentru ocuparea forței de muncă teritoriale, în timpul desfășurării controlului și în scopul îndeplinirii atribuțiilor prevăzute de lege
nedepunerea, la solicitarea agențiilor pentru ocuparea forței de muncă teritoriale, a declarației lunare privind evidența nominală a asiguraților și a obligațiilor de plată la bugetul asigurărilor pentru șomaj, pentru perioade anterioare datei de 1 ianuarie 2011
neeliberarea documentelor prevăzute de legislația în vigoare de către angajator persoanelor care doresc să beneficieze sau beneficiază de drepturi bănești care se acordă conform prevederilor prezentei legi.
Contravențiile prevăzute la art. 113 se sancționează după cum urmează
cele prevăzute la lit. a) , b) , f) , h) , j) și m) , cu amendă de la 3.000 lei la 5.000 lei
cele prevăzute la lit. e) , g) , i) , k) și l) , cu amendă de la 5.000 de lei la 10.000 de lei
abrogată
Contravenientul poate achita, pe loc sau în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, după caz, de la data comunicării acestuia, jumătate din minimul amenzii prevăzute la alin. (1) , această posibilitate fiind expres menționată în procesul-verbal.
Amenzile contravenționale pot fi aplicate și persoanelor juridice.
Constatarea și sancționarea contravențiilor prevăzute la art. 113 se realizează de organele de control ale Ministerului Muncii și Justiției Sociale, Inspecției Muncii, Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă și de către alte organe care, potrivit legii, au dreptul să efectueze control.
Organele de control măsuri active ale Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă și ale structurilor sale teritoriale vor constata și vor sancționa contravențiile prevăzute la art. 113 lit. a) , d) , e) , h) , i) , j) și k) , precum și contravenția prevăzută la lit. f) , în ceea ce privește nerespectarea art. 50 alin. (3) .
În situația în care Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă, prin structurile sale teritoriale, constată contravenția prevăzută la art. 113 lit. c) , sesizează Agenția Națională de Administrare Fiscală în vederea aplicării sancțiunii prevăzute de lege.
Controlul respectării obligațiilor privind încadrarea în muncă și menținerea raporturilor de muncă, asumate de angajatorii care au beneficiat de subvenții, credite sau fonduri nerambursabile din bugetul asigurărilor pentru șomaj, precum și de facilități în temeiul art. 93 , se efectuează de către organele de control măsuri active din cadrul agențiilor pentru ocuparea forței de muncă județene, respectiv a municipiului București, care vor constata și vor aplica, după caz, sancțiunile prevăzute de prezenta lege.
Amenzile contravenționale aplicate conform prezentei legi constituie venituri la bugetul asigurărilor pentru șomaj.
Dispozițiile prezentei legi, referitoare la stabilirea și sancționarea contravențiilor, se completează cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor.
Litigiile rezultate ca urmare a aplicării prevederilor prezentei legi se soluționează de către instanțele judecătorești competente, potrivit legii.
Litigiile privind stabilirea și plata indemnizației de șomaj se soluționează în regim de urgență, potrivit normelor procedurale prevăzute pentru conflictele de drepturi, chiar dacă prin lege specială se prevede altfel.