LEGE nr. 237 din 19 octombrie 2015 privind autorizarea și supravegherea activității de asigurare și reasigurare
Text cu caracter informativ. Numai versiunea publicată în Monitorul Oficial al României este cea oficială.
În sensul prezentului titlu, prin termenul societate se înțelege o societate care aparține unui grup, autorizată fie în România, fie în alte state membre.
Prevederile titlului I se aplică în mod corespunzător și societăților care fac parte dintr-un grup, cu excepția cazurilor în care există dispoziții contrare în prezentul titlu.
Supravegherea la nivel de grup se aplică
societăților participative ale cel puțin unei societăți din state membre sau din state terțe
societăților ale căror societăți-mamă sunt holdinguri de asigurare sau holdinguri financiare mixte cu sediul central într-un stat membru
societăților ale căror societăți-mamă sunt societăți, holdinguri de asigurare sau holdinguri financiare mixte din state terțe
societăților ale căror societăți-mamă sunt holdinguri mixte de asigurare.
A.S
supraveghează societăți din state terțe, holdinguri de asigurare, holdinguri mixte de asigurare și holdinguri financiare mixte numai la nivel de grup, iar în cazul holdingurilor de asigurare sau holdingurilor financiare mixte sunt aplicabile și prevederile art. 27 .
A.S
decide, de la caz la caz, să excludă o societate din supravegherea la nivel de grup, dacă
este stabilită într-un stat terț unde există restricții legale privind schimbul de informații, fără a se aduce atingere art. 148
excluderea acesteia nu influențează semnificativ realizarea obiectivelor supravegherii la nivel de grup
includerea acesteia este inadecvată sau ar determina concluzii eronate privind obiectivele supravegherii la nivel de grup.
A.S
include, în supravegherea la nivel de grup, societățile menționate la alin. (5) lit. b) în cazul în care, considerate colectiv, acestea au un impact semnificativ în ceea ce privește realizarea obiectivelor supravegherii la nivel de grup.
Prevederile art. 15-18 și art. 137-161 se aplică la nivelul societății-mamă, holdingului de asigurare sau holdingului financiar mixt de rangul cel mai înalt cu sediul central într-un stat membru, atunci când
societățile participative menționate la art. 133 alin. (3) lit. a) sunt filiale ale unor societăți cu sediul central într-un stat membru
un holding de asigurare sau holdingul financiar mixt menționat la art. 133 alin. (3) lit. b) este filiala unui alt holding de asigurare sau a unui alt holding financiar mixt cu sediul central într-un stat membru.
În cazul în care o societate-mamă, un holding-mamă de asigurare sau un holding-mamă financiar mixt de rangul cel mai înalt este o filială a unei entități care face obiectul supravegherii suplimentare, în sensul Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 98/2006 , aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 152/2007 , cu modificările și completările ulterioare, A.S
Pentru entitățile prevăzute la art. 133 alin. (3) lit. a) și b) cu sediul central în România și societatea-mamă de rangul cel mai înalt cu sediul central în statele membre, A.S.F., după consultarea supraveghetorului coordonator și a societății-mamă de cel mai înalt rang la nivelul statelor membre, poate decide să supună supravegherii la nivel de grup societatea-mamă de rangul cel mai înalt la nivel național, motivându-și decizia în fața supraveghetorului coordonator și a societății-mamă de cel mai înalt rang la nivelul statelor membre.
În cazul în care A.S
decide să aplice dispozițiile cap. II , decizia supraveghetorului coordonator privind metoda aleasă de către supraveghetorul coordonator pentru societatea-mamă de rangul cel mai înalt la nivelul statelor membre, conform art. 139 , este definitivă și este aplicată și de A.S.F.
În cazul în care A.S
decide să aplice dispozițiile cap. II societății-mamă de rangul cel mai înalt la nivel național, dar societatea-mamă de rangul cel mai înalt la nivelul statelor membre primește permisiunea de a calcula SCR prin model intern, atât la nivel de grup, cât și la nivelul societăților componente ale grupului, decizia supraveghetorului coordonator este definitivă și este aplicată și de A.S.F.
În cazul menționat la alin. (5) , dacă A.S
consideră că profilul de risc al societății-mamă de rangul cel mai înalt la nivel național se abate semnificativ de la modelul intern aprobat la nivelul statelor membre și societatea respectivă nu remediază situația, A.S
poate
să impună o majorare de capital de solvabilitate față de SCR rezultată din utilizarea modelului respectiv
să impună calcularea SCR la nivel de grup cu formula standard dacă majorarea menționată la lit. a) se dovedește inadecvată.
A.S
motivează decizia adoptată pentru situația prevăzută la alin. (6) , atât față de supraveghetorul coordonator, cât și față de societatea-mamă de rangul cel mai înalt la nivel național.
Prevederile alin. (1) nu se aplică în cazul în care societatea-mamă de rangul cel mai înalt la nivelul statelor membre a obținut aprobarea de a calcula cu modelul intern SCR și MCR la nivel de grup pentru filialele sale, în conformitate cu art. 16 alin. (9) .
În cazul aplicării prevederilor menționate la art. 135 , A.S
poate încheia un acord cu autoritățile statelor membre în care este prezentă o filială a grupului tratată ca societate-mamă de rangul cel mai înalt la nivel național, cu scopul de a se realiza supravegherea de grup la nivel de subgrup situat în mai multe state membre.
A.S
nu poate aplica supravegherea menționată la art. 135 pentru o filială a unui grup dacă alte autorități încheie un acord în sensul alin. (1) pentru alte filiale ale grupului respectiv. (3) Pentru situația prevăzută la alin. (1) , prevederile art. 135 alin. (2)-(9) se aplică în mod corespunzător.
Societatea participativă menționată la art. 133 alin. (3) lit. a) sau holdingul menționat la art. 133 alin. (3) lit. b) se asigură în permanență că grupul dispune de fonduri proprii eligibile cel puțin egale cu SCR la nivel de grup calculată în conformitate cu prevederile art. 139-152 , respectiv art. 153 .
În cazul în care este informată de către societatea participativă că SCR la nivel de grup nu mai este respectată sau că există riscul nerespectării acesteia în următoarele 3 luni, A.S
informează celelalte autorități din cadrul colegiului supraveghetorilor în vederea adoptării măsurilor adecvate.
Societățile participative, holdingurile de asigurare sau holdingurile financiare mixte determină cel puțin anual nivelul fondurilor proprii eligibile prevăzut la art. 137 alin. (1) .
Datele relevante pe baza cărora se determină fondurile proprii și rezultatele determinării sunt transmise A.S
de către societatea participativă, de holdingul de asigurare, de holdingul financiar mixt sau de societatea din cadrul grupului desemnată de A.S
după consultarea grupului și a autorităților de supraveghere implicate.
Societățile participative, holdingurile de asigurare sau holdingurile financiare mixte monitorizează permanent SCR la nivel de grup și recalculează cerința respectivă, transmițând rezultatele A.S.F., dacă de la ultima raportare
profilul de risc se abate semnificativ de la ipotezele care stau la baza calculului
profilul de risc este modificat semnificativ.
În cazul în care utilizarea metodei nr. 1 nu este adecvată, A.S
poate aproba, după consultarea colegiului supraveghetorilor și a grupului respectiv, utilizarea metodei nr. 2 prevăzute la art. 150 sau utilizarea unei combinații a celor două metode.
Calculul solvabilității la nivel de grup ține cont de cota proporțională deținută de societatea participativă în entitățile afiliate, cotă care include
procentele utilizate pentru întocmirea conturilor consolidate, în cazul aplicării metodei nr. 1
proporția capitalului subscris deținut direct sau indirect, în cazul aplicării metodei nr. 2.
În cazul în care entitatea afiliată este o filială și nu deține suficiente fonduri proprii eligibile pentru a acoperi SCR proprie, indiferent de metoda aplicată, în calcularea SCR la nivel de grup se ține cont de deficitul de solvabilitate total al filialei, iar în cazul în care A.S
și colegiul supraveghetorilor consideră că răspunderea societății este limitată strict la proporția de capital deținut, poate aproba luarea în considerare a deficitului respectiv pe o bază proporțională.
Cota proporțională este determinată de A.S.F., după consultarea colegiului supraveghetorilor, și este luată în calcul atunci când
nu există legături de capital între unele entități ale grupului
unul dintre supraveghetori consideră că deținerea, directă sau indirectă, de capital sau de drepturi de vot într-o entitate se califică drept participație deoarece se exercită efectiv o influență semnificativă asupra acelei entități
unul dintre supraveghetori consideră că o entitate este societate-mamă pentru o altă entitate, deoarece exercită efectiv o influență dominantă asupra acesteia din urmă.
Societățile din cadrul unui grup nu pot utiliza fondurile proprii eligibile ale altei societăți din grup pentru a acoperi SCR proprie.
La calcularea SCR la nivel de grup și în cazul în care metodele prevăzute la art. 149-152 nu prevăd altfel, se exclud următoarele valori
valoarea activelor deținute de societățile participative, considerate elemente ale fondurilor proprii eligibile care acoperă SCR a uneia dintre societățile afiliate
valoarea activelor deținute de o societate afiliată și considerate elemente ale fondurilor proprii eligibile care acoperă SCR a societății participative sau a altor societăți afiliate acesteia.
Fără a aduce atingere alin. (1) , pot fi incluse în calcularea SCR la nivel de grup, numai în măsura în care sunt eligibile pentru acoperirea SCR a entităților afiliate, următoarele valori
fondurile surplus menționate la art. 66 , înregistrate de societăți de asigurări de viață afiliate societății participative pentru care se calculează solvabilitatea la nivel de grup
capitalul social subscris și nevărsat al societăților afiliate societății participative pentru care se calculează solvabilitatea la nivel de grup.
Fără a aduce atingere alin. (3) , următoarele valori se exclud din calcularea SCR la nivel de grup
capitalul social subscris și nevărsat care reprezintă o obligație potențială în numele societății participative
capitalul social subscris și nevărsat al societății participative care reprezintă o obligație potențială în numele unei societăți afiliate
capitalul social subscris și nevărsat al unei societăți afiliate care reprezintă o obligație potențială în numele altei societăți afiliate.
În cazul în care A.S
consideră că anumite fonduri proprii eligibile pentru SCR a unor societăți afiliate, altele decât cele menționate la alin. (3) , nu sunt efectiv disponibile pentru a acoperi SCR a societății participative la nivel de grup, atunci fondurile respective sunt luate în calcul numai în măsura în care sunt eligibile pentru acoperirea SCR a societăților afiliate.
Valoarea fondurilor proprii menționate la alin. (3) și (5) nu trebuie să depășească SCR a societății afiliate.
Fondurile proprii auxiliare eligibile ale unor societăți afiliate unei societăți participative pentru care se calculează solvabilitatea la nivel de grup sunt incluse în calcularea SCR la nivel de grup după aprobarea prealabilă de către autoritatea responsabilă cu supravegherea societății afiliate respective sau după aprobarea prealabilă a A.S
în conformitate cu art. 65 , în cazul societăților afiliate aflate pe teritoriul României.
În cazul în care o societate sau societățile afiliate acesteia dețin acțiuni ori acordă împrumuturi unei alte entități, care deține direct sau indirect fonduri proprii eligibile pentru acoperirea SCR a primei societăți, acest lucru se consideră finanțare reciprocă.
La calcularea solvabilității la nivel de grup nu se ține cont de fondurile proprii eligibile provenite din finanțarea reciprocă dintre societatea participativă și
entitățile afiliate
entitățile participative
alte entități afiliate entităților sale participative.
La calcularea solvabilității la nivel de grup nu se ține cont de fondurile proprii care acoperă SCR a unei societăți afiliate unei societăți participative pentru care se calculează SCR la nivel de grup, în cazul în care acestea provin din finanțare reciprocă cu o societate afiliată societății participative respective.
Evaluarea activelor și a obligațiilor se realizează în conformitate cu prevederile art. 52
În cazul în care societățile au mai mult de o societate afiliată, solvabilitatea la nivel de grup se calculează prin includerea tuturor societăților afiliate.
În situația în care o societate afiliată unei societăți pentru care se calculează solvabilitatea la nivel de grup are sediul central în alt stat membru decât aceasta, calcularea SCR și evaluarea fondurilor proprii pentru societatea afiliată se realizează în conformitate cu legislația din statul membru respectiv.
La calcularea solvabilității la nivel de grup pentru o societate care deține participații în societăți afiliate din statele membre sau în societăți din state terțe prin intermediul unui holding de asigurare sau al unui holding financiar mixt, se ia în considerare și situația holdingului respectiv, denumit holding intermediar; exclusiv în scopul acestui calcul, holdingul intermediar este tratat ca o societate reglementată conform prevederilor titlului I cap. V secțiunile a 3-a și a 4-a în ceea ce privește fondurile proprii eligibile și SCR.
Dacă holdingul intermediar menționat la alin. (1) deține împrumuturi subordonate sau alte fonduri proprii eligibile cărora li se aplică limitele prevăzute la art. 71 , acestea sunt recunoscute numai până la valoarea rezultată prin aplicarea acestor limite la totalul fondurilor proprii eligibile la nivel de grup în comparație cu SCR la nivel de grup; fondurile proprii auxiliare pot fi luate în calculul solvabilității la nivel de grup numai după aprobarea A.S
în conformitate cu prevederile art. 65 și art. 166 alin. (1) lit. f) .
La calcularea solvabilității la nivel de grup prin metoda nr. 2 pentru o societate care deține participații într-o societate dintr-un stat terț, aceasta din urmă este tratată, exclusiv în acest scop, drept societate afiliată.
În cazul în care statul terț menționat la alin. (1) prevede autorizarea societăților în legislația națională și aplică un regim de solvabilitate cel puțin echivalent celui prevăzut la titlul I cap. V , fondurile proprii eligibile și SCR ale societății respective sunt în conformitate cu legislația statului terț în care aceasta are sediul central.
Metoda de calcul pentru instituțiile afiliate de tipul instituțiilor de credit, societăților de investiții sau alte instituții financiare
Societățile participative în instituții financiare, de credit sau în societăți de investiții pot aplica, consecvent în timp, metoda nr. 1 sau metoda nr. 2 pentru calcularea solvabilității la nivel de grup; în cazul alegerii primei metode, aceasta se aplică numai dacă A.S
constată respectarea cerințelor privind managementul integrat și controlul intern pentru includerea entităților în aria de consolidare.
La solicitarea societăților participative sau din proprie inițiativă, A.S
aprobă deducerea participațiilor menționate la alin. (1) din fondurile proprii eligibile pentru SCR la nivel de grup ale societăților participative.
În cazul în care A.S
nu dispune de informațiile necesare cu privire la o societate afiliată cu sediul central într-un alt stat membru sau într-un stat terț, pentru calcularea solvabilității la nivel de grup a societăților, valoarea contabilă a participației în entitatea respectivă se deduce din valoarea fondurilor proprii eligibile care acoperă solvabilitatea la nivel de grup, iar plusvaloarea latentă a acestei dețineri nu este recunoscută ca fonduri proprii care acoperă solvabilitatea la nivel de grup
Calcularea solvabilității la nivel de grup a unei societăți participative se realizează pe baza conturilor consolidate.
Solvabilitatea la nivel de grup a unei societăți participative este diferența dintre următoarele
fondurile proprii eligibile care acoperă SCR, determinate conform prevederilor titlului I cap. V secțiunea a 3-a
SCR la nivel de grup, calculată conform prevederilor titlului I cap. V secțiunea a 4-a .
SCR la nivel de grup bazată pe date consolidate, numită și SCR consolidată, se calculează în conformitate cu prevederile titlului I cap. V secțiunea a 4-a .
SCR consolidată, acoperită de fonduri proprii eligibile în conformitate cu art. 71 alin. (4) , reprezintă cel puțin suma dintre
MCR a societății participative
cotele proporționale din MCR ale societăților afiliate.
Solvabilitatea la nivel de grup a unei societăți participative este calculată ca diferența dintre
fondurile proprii eligibile agregate la nivel de grup, menționate la alin. (2)
valoarea participațiilor deținute de societatea participativă și SCR agregată la nivel de grup menționată la alin. (3) .
Fondurile proprii eligibile agregate la nivel de grup reprezintă suma dintre
fondurile proprii eligibile pentru SCR a societății participative
cotele proporționale ale societății participative din fondurile proprii eligibile pentru SCR ale societăților afiliate.
SCR agregată la nivel de grup este dată de suma dintre
SCR a societății participative
cotele proporționale din SCR ale societăților afiliate.
În cazul în care participația în societățile afiliate constă într-o deținere indirectă, integrală sau parțială, valoarea participației respective include și valoarea deținerii indirecte, în funcție de interesele succesive relevante, cotele proporționale menționate la alin. (2) lit. b) și alin. (3) lit. b) modificându-se în consecință.
Pentru a determina adecvarea SCR agregate la nivel de grup la profilul de risc la nivel de grup, A.S
și ceilalți supraveghetori iau în considerare toate riscurile specifice existente la nivel de grup care ar putea fi insuficient acoperite deoarece sunt dificil de cuantificat, iar în cazul constatării unei devieri semnificative a profilului de risc la nivel de grup de la ipotezele care stau la baza SCR agregate la nivel de grup, pot impune o majorare de capital de solvabilitate în conformitate cu art. 35 .
Solicitarea transmisă A.S.F., în vederea aprobării conform art. 166 alin. (1) lit. g) , de o societate și entitățile sale afiliate, de un holding de asigurare sau un holding financiar mixt și entitățile afiliate ale acestora în vederea obținerii aprobării de a calcula SCR agregată la nivel de grup și SCR ale societăților din cadrul grupului pe baza unui model intern, este însoțită de documentația completă.
A.S
transmite solicitanților menționați la alin. (1) decizia privind aprobarea sau respingerea utilizării modelului intern la nivel de grup, însoțită de motivația aferentă.
În cazul în care A.S
constată că profilul de risc al unei societăți care calculează SCR cu modelul intern al grupului se abate de la ipotezele care stau la baza modelului respectiv, A.S
poate impune o majorare de capital de solvabilitate în conformitate cu prevederile art. 35 sau, în cazul în care societatea nu remediază situația, calcularea SCR cu formula standard.
A.S
poate impune o majorare de capital de solvabilitate conform prevederilor alin. (3) și în cazul în care SCR a unei societăți este calculată cu formula standard.
Decizia motivată privind majorarea de capital de solvabilitate, adoptată în cazurile menționate la alin. (3) și (4) , se comunică societății respective și colegiului supraveghetorilor.
Pentru a determina dacă SCR la nivel de grup reflectă profilul de risc al grupului, A.S
are în vedere situațiile menționate la art. 35 alin. (1) lit. a)-d) care se pot manifesta la nivel de grup, în special dacă
există riscuri specifice la nivel de grup care nu sunt captate suficient de formula standard sau de modelul intern, deoarece sunt dificil de cuantificat
ceilalți supraveghetori au impus o majorare de capital de solvabilitate societăților afiliate.
În cazul în care SCR la nivel de grup nu reflectă profilul de risc al grupului, A.S
impune o majorare de capital de solvabilitate.
Solvabilitatea la nivel de grup a unui holding de asigurare sau a unui holding financiar mixt În cazul unui holding de asigurare sau al unui holding financiar mixt, calcularea solvabilității la nivel de grup se efectuează la nivelul holdingului respectiv, cu aplicarea prevederilor art. 139-152 , acesta fiind tratat ca o societate care respectă prevederile referitoare la fonduri proprii și la SCR, conform titlului I cap. V secțiunile a 3-a și a 4-a .
Prevederile art. 155 alin. (1)-(3) se aplică societăților care sunt filiale ale unei societăți-mamă, asigurător sau reasigurător, dacă sunt îndeplinite, cumulativ, următoarele condiții
filiala este inclusă în supravegherea la nivel de grup, în condițiile prezentului titlu
procesele de managementul riscului și mecanismele de control intern ale societății-mamă acoperă filiala și sunt considerate de către autoritățile implicate ca fiind adecvate pentru exercitarea unui management prudent al filialei
societatea-mamă a primit aprobarea menționată la art. 159 alin. (5)
societatea-mamă a primit aprobarea menționată la art. 16 alin. (24)
societatea-mamă depune o cerere privind aplicarea sistemului de management al riscului centralizat și A.S
Societății-mamă îi revine obligația de a asigura respectarea în permanență a condițiilor menționate la alin. (1) lit. b)-d) ; în cazul în care acestea nu mai sunt respectate, societatea-mamă informează de îndată A.S
și filiala despre acest lucru, transmițând un plan de remediere a situației.
În cazul în care A.S
constată nerespectarea condițiilor prevăzute la alin. (1) lit. b)-d) , societatea-mamă prezintă un plan prin care, într-un timp rezonabil, condițiile respective să fie îndeplinite din nou.
În cazul în care SCR a filialelor autorizate de A.S
incluse în supravegherea la nivel de grup se calculează conform prevederilor art. 151 alin. (1) și profilul de risc se abate semnificativ de la ipotezele care stau la baza modelului respectiv, A.S
poate impune măsurile prevăzute la art. 151 alin. (3) .
În situația în care SCR a filialelor este calculată cu formula standard și profilul de risc deviază semnificativ de la ipotezele care stau la baza acesteia și dacă filialele nu remediază situația, A.S
poate impune acestora, prin decizie motivată temeinic
să înlocuiască în formula standard subseturi de parametri cu parametri specifici filialei pentru modulele de risc de subscriere asigurări generale, asigurări de viață și asigurări de sănătate, conform prevederilor art. 81
să majoreze capitalul de solvabilitate, în conformitate cu prevederile art. 35 .
Prevederile alin. (1)-(3) încetează a se aplica în următoarele situații
condițiile menționate la art. 154 alin. (1) lit. a) , c) și d) nu mai sunt îndeplinite
condițiile menționate la art. 154 alin. (1) lit. b) nu mai sunt îndeplinite, iar grupul nu ia măsurile necesare pentru ca respectivele condiții să fie din nou îndeplinite într-un timp rezonabil.
Societățile coordonatoare ale grupurilor sau, dacă este cazul, holdingurile de asigurare ori holdingurile financiare mixte transmit A.S.F., cel puțin anual, un raport privind concentrarea semnificativă a riscurilor la nivel de grup, identificate conform art. 16 alin. (21) și (22) .
Societățile coordonatoare ale grupurilor sau, dacă este cazul, holdingurile de asigurare ori holdingurile financiare mixte transmit A.S.F., cel puțin anual, un raport privind toate tranzacțiile intragrup semnificative efectuate de societăți, inclusiv cu persoane fizice care au legături strânse cu oricare entitate din cadrul grupului, identificate conform art. 16 alin. (21) ; raportul privind tranzacțiile intragrup cu grad ridicat de semnificație se transmite de îndată ce acest lucru este posibil.
Fără a aduce atingere cerințelor prevăzute în titlul I cap. IV secțiunea a 2-a , procedurile de raportare și sistemele de management al riscului și de control intern sunt elaborate și aplicate consecvent de toate societățile incluse în supravegherea la nivel de grup, în conformitate cu art. 133 alin. (3) lit. a) și b) , astfel încât acestea să poată fi controlate la nivel de grup.
Sistemul de control intern cuprinde următoarele
proceduri adecvate privind solvabilitatea la nivel de grup, astfel încât toate riscurile semnificative să fie identificate și cuantificate și să fie alocate fondurile proprii eligibile necesare acoperirii acestora
proceduri contabile și de raportare pentru monitorizarea și gestionarea tranzacțiilor intragrup și a concentrării riscurilor
cadrul general de control intern.
Societățile participative, holdingurile de asigurare sau holdingurile financiare mixte realizează ORSA la nivel de grup, în conformitate cu prevederile art. 29 , care este supusă procesului de supraveghere de către A.S
în calitate de supraveghetor coordonator.
În cazul în care societățile participative, holdingurile de asigurare sau holdingurile financiare mixte decid să calculeze solvabilitatea la nivel de grup cu metoda nr. 1, menționată la art. 149 , acestea demonstrează A.S
că diferența dintre suma SCR a tuturor societăților afiliate și cea agregată la nivel de grup este corectă.
Societățile participative, holdingurile de asigurare sau holdingurile financiare mixte solicită A.S
aprobarea de a efectua ORSA la nivel de grup și la nivel de filială în același timp și de a transmite un raport unic către A.S
și autoritățile de supraveghere a filialelor respective.
Exercitarea de către grup a opțiunii menționate la alin. (5) nu exonerează filialele de respectarea prevederilor art. 29 .
În cazul în care societățile participative, holdingurile de asigurare sau holdingurile financiare mixte solicită aprobarea A.S
la nivel de grup
la nivel de filiale, astfel încât situația acestora să fie ușor identificată.
Societățile, holdingurile de asigurare sau holdingurile financiare mixte publică anual informații la nivel de grup referitoare la structura juridică, guvernanța și structura organizatorică, inclusiv descrierea filialelor, descrierea sucursalelor și a entităților afiliate semnificative
Dacă regimul de supraveghere dintr-un stat terț nu este declarat echivalent, inclusiv temporar, sau dacă A.S
decide să nu se bazeze pe statul terț în situația prevăzută la art. 16 alin. (32) , A.S
aplică societăților din statul terț oricare dintre următoarele prevederi
una dintre metodele prevăzute la art. 16 alin. (34) și art. 17 alin. (17) .
Exclusiv în scopul calculării solvabilității la nivel de grup, societatea-mamă respectă prevederile titlului I cap. V secțiunea a 3-a și una dintre următoarele
SCR determinată în conformitate cu prevederile art. 145 , dacă este holding de asigurare sau holding financiar mixt
SCR determinată în conformitate cu principiile prevăzute la art. 146 , dacă este societate dintr-un stat terț.
Constituie contravenții următoarele fapte
nerespectarea de către societăți și de către persoanele care fac parte din conducerea acestora sau de către cele care dețin funcții-cheie ori alte funcții critice a obligațiilor prevăzute de: (i) prezenta lege; (ii) actele sau regulamentele delegate, standardele tehnice de reglementare și cele de aplicare, actele de punere în aplicare și alte acte emise de Comisia Europeană sau de Consiliul Uniunii Europene și Parlamentul European, cu aplicabilitate directă în statele membre; (iii) reglementările emise de A.S
în aplicarea prezentei legi; (iv) reglementările contabile specifice domeniului asigurărilor emise de A.S
conform legislației în vigoare
nerespectarea de către societăți a prevederilor referitoare la desfășurarea activității prevăzute la art. 25 alin. (3)-(5) și (7) , art. 26 alin. (1)-(5) , art. 28-33 , art. 36 , 49 , 50 și art. 51 alin. (1) , precum și de către sucursalele asigurătorilor din state terțe stabilite pe teritoriul României a prevederilor art. 121 , art. 124 alin. (2) și (3) , art. 127 alin. (3) , art. 128 alin. (1) și art. 130 teza I; b^1) nerespectarea de către persoanele care fac parte din conducerea societăților a prevederilor referitoare la desfășurarea activității prevăzute la art. 25 alin. (1) și (2)
încălcarea de către societăți și de către persoanele care fac parte din conducerea acestora sau de către cele care dețin funcții-cheie sau alte funcții critice a prevederilor art. 27
încălcarea de către societăți a prevederilor art. 21 alin. (2) și (5^1)
nerespectarea de către societăți a prevederilor referitoare la transmiterea: (i) documentelor și informațiilor conform art. 8 alin. (4) , art. 37 , 39 , 41 , 42 și 47 ; (ii) documentelor și rapoartelor în conformitate cu prevederile legale; (iii) refuzului documentat prevăzut la art. 25 alin. (9) și art. 26 alin. (7)
nerespectarea de către societăți a prevederilor secțiunii a 2-a a cap. V privind constituirea și calcularea rezervelor tehnice, a dispozițiilor secțiunii a 3-a a cap. V privind fondurile proprii, ale secțiunii a 4-a a cap. V privind SCR, ale secțiunii a 5-a a cap. V privind MCR, ale secțiunii a 6-a a cap. V privind investițiile din titlul I al părții I , precum și de către sucursalele societăților din state terțe a prevederilor art. 118
nerespectarea de către societatea cesionară a prevederilor art. 38 alin. (5) și art. 117 alin. (8) , precum și efectuarea transferului de portofoliu fără aprobarea A.S.F.
nerespectarea de către societăți a prevederilor art. 20 alin. (15) și nemenținerea de către societăți a condițiilor prevăzute la art. 21 alin. (1) lit. a) , b) , h) și i)
efectuarea de către societăți sau de către persoanele care fac parte din conducerea acestora a oricăror modificări ale documentelor și/sau ale condițiilor pe baza cărora s-a acordat autorizația de funcționare, fără avizul A.S.F.
nerespectarea de către societăți a prevederilor art. 99 alin. (1) , (2) și (5) și art. 100
nerespectarea de către societăți și de către sucursalele asigurătorilor din state terțe stabilite pe teritoriul României a măsurilor adoptate de A.S
conform art. 101
nerespectarea de către societăți a prevederilor art. 107 alin. (1) și (3) și art. 108 alin. (1)-(4) , (6) și (7) privind informațiile prezentate potențialilor contractanți
nerespectarea de către asigurători a prevederilor art. 111 , art. 112 alin. (7) și (8) , art. 113 alin. (1) , (7) , (8) și art. 114
nerespectarea de către societățile definite conform art. 133 alin. (1) a prevederilor art. 137 alin. (1) , art. 138 , art. 139 alin. (1) , art. 140 alin. (1) și (3) , art. 141-145 , art. 146 alin. (2) , art. 153 , 154 , art. 157 alin. (2) , art. 158 alin. (2) și art. 159-161 ; n^1) nerespectarea de către societăți și persoanele care fac parte din conducerea societăților a obligațiilor privind identificarea și notificarea deteriorării situației financiare prevăzute la art. 98 , precum și a obligațiilor de elaborare, transmitere și actualizare a planului preventiv de remediere al societății prevăzute la art. 98^1 alin. (1)-(8) , (12) și (13) ; n^2) neîndeplinirea de către societăți și persoanele care fac parte din conducerea societăților a obligației de punere la dispoziția A.S
a documentelor și a informațiilor solicitate, conform prevederilor art. 177^3 alin. (2)-(4) ; n^3) neaplicarea sau aplicarea necorespunzătoare de către societăți și persoanele care fac parte din conducerea societăților a măsurilor de înlăturare a deficiențelor planului preventiv de remediere sau a obstacolelor din calea implementării acestuia, a măsurilor preventive și corective sau a măsurilor de redresare în cadrul procedurii speciale de redresare financiară dispuse de A.S
prin decizii conform prevederilor art. 98^2 alin. (9) , art. 101 , 177^4-177^5 și art. 177^6 alin. (1)-(4) ; n^4) nerespectarea de către persoanele care fac parte din conducerea societăților a cerințelor instituite în sarcina acestora prin decizia de numire a administratorului temporar conform prevederilor art. 101 alin. (17) ; n^5) nerespectarea de către societăți și persoanele care fac parte din conducerea societăților a prevederilor art. 177^7 alin. (3) privind permiterea accesului nerestricționat al membrilor comisiei de monitorizare la documentele, registrele și evidențele tehnico-operative și contabile ale societății, la ședințele conducerii și la adunările generale ale acționarilor ori membrilor, precum și furnizarea, la cerere, a tuturor informațiilor care le sunt necesare membrilor comisiei în vederea exercitării atribuțiilor și competențelor; n^6) nerespectarea de către societăți și persoanele care fac parte din conducerea societăților a dispozițiilor privind dizolvarea și lichidarea, conform prevederilor art. 177^12 ; n^7) nerespectarea de către persoanele care fac parte din conducerea societăților a dispozițiilor privind menținerea registrelor speciale ale activelor, conform prevederilor art. 177^13
împiedicarea fără drept a exercitării drepturilor conferite de către lege A.S.F., precum și refuzul nejustificat al oricărei persoane de a răspunde solicitărilor A.S
în exercitarea atribuțiilor care îi revin conform legii
nerespectarea de către societăți și de către persoanele care fac parte din conducerea acestora a măsurilor stabilite prin actele de autorizare, supraveghere, reglementare și control sau în urma acestora
influența susceptibilă de a aduce atingere unei administrări corecte și prudente a societății săvârșită de către conducerea acesteia sau de către persoanele care dețin funcții-cheie sau alte funcții critice în cadrul societății
nerespectarea de către asigurătorii care au calitatea de participanți la piață în sensul art. 2 pct. 1 lit. a) din Regulamentul (UE) nr. 2.088/2019 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 noiembrie 2019 privind informațiile privind durabilitatea în sectorul serviciilor financiare, cu modificările și completările ulterioare, a: (i) prevederilor aplicabile de la art. 3-13 și art. 15 din același regulament; (ii) prevederilor art. 5-7 din Regulamentul (UE) nr. 852/2020 al Parlamentului European și al Consiliului din 18 iunie 2020 privind instituirea unui cadru care să faciliteze investițiile durabile și de modificare a Regulamentului (UE) 2019/2.088
Săvârșirea contravențiilor prevăzute la alin. (1) de către societăți sau de către sucursalele societăților din state terțe se sancționează, după caz, cu
avertisment scris
amendă de la 10.000 lei la 5.000.000 lei, prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002 , cu modificările și completările ulterioare.
Pe lângă sancțiunile contravenționale principale prevăzute la alin. (2) , în funcție de natura și gravitatea faptei, Consiliul A.S
poate aplica societăților sau sucursalelor societăților din state terțe una sau ambele dintre următoarele sancțiuni contravenționale complementare
interzicerea temporară sau definitivă, totală sau parțială, a exercitării activității de asigurare și/sau de reasigurare, pentru una sau mai multe clase de asigurare, cu respectarea principiului proporționalității
retragerea, totală sau pentru una sau mai multe clase de asigurare, a autorizației de funcționare.
Săvârșirea contravențiilor prevăzute la alin. (1) lit. a) , b^1) , c) , i) , n^1)-n^7) , o) , p) și r) de către conducerea societăților sau persoanele care dețin funcții-cheie ori alte funcții critice în cadrul acestora se sancționează, după caz, cu
avertisment scris
amendă de la 10.000 lei la 1.000.000 lei, prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 , aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002 , cu modificările și completările ulterioare.
Pe lângă sancțiunile contravenționale principale prevăzute la alin. (4) , în funcție de natura și gravitatea faptei, Consiliul A.S
poate aplica conducerii societăților sau persoanelor care dețin funcții-cheie ori alte funcții critice în cadrul acestora una sau ambele dintre următoarele sancțiuni contravenționale complementare
retragerea aprobării acordate de A.S.F.
interzicerea dreptului de a ocupa funcții care necesită aprobarea A.S
sau de a deține funcții-cheie ori alte funcții critice pentru o perioadă cuprinsă între unu și 5 ani de la comunicarea deciziei de sancționare sau la o altă dată menționată în mod expres în aceasta.
Prin derogare de la prevederile art. 10 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 , aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002 , cu modificările și completările ulterioare, în cazul săvârșirii a două sau mai multe contravenții se aplică o sancțiune pentru fiecare contravenție în parte.
Influențarea de către acționari sau de către membrii societăților mutuale, susceptibilă de a aduce atingere unei administrări corecte și prudente a societății, se sancționează de către A.S
cu suspendarea exercitării drepturilor de vot, exprimate de către acționarii respectivi. În situația nerespectării deciziei de suspendare, A.S
poate solicita în instanță anularea voturilor exprimate de către acționari sau de către membrii societăților mutuale pe perioada suspendării.
În cazul în care achiziționarea unei participații calificate a fost efectuată cu nerespectarea obligației de notificare prevăzute la art. 43 , pe durata evaluării prevăzute la art. 44 sau fără a ține cont de opoziția formulată de A.S
potrivit prevederilor art. 45 alin. (2) , drepturile de vot aferente sunt nule, iar eventualele voturi deja exprimate vor fi anulate corespunzător.
În cazul în care acționarii semnificativi nu mai îndeplinesc criteriile prevăzute la art. 45 alin. (1) lit. a)-d) și cerințele prevederilor legale privind aprobarea acestora, precum și dacă există motive rezonabile de a suspecta, în legătură cu proiectul de achiziție, că o operațiune de spălare de bani ori de finanțare a terorismului în sensul Legii nr. 656/2002 , republicată, cu modificările ulterioare, este în curs, a avut loc sau se încearcă a se comite ori că proiectul de achiziție ar putea crește riscul cu privire la acestea, A.S
poate dispune suspendarea drepturilor de vot aferente acțiunilor deținute de acționarii respectivi sau retragerea aprobării acordate.
A.S
va dispune acționarilor prevăzuți la alin. (7) și (8) să își vândă, în termen de 3 luni, acțiunile aferente participației în legătură cu care A.S
nu și-a exprimat acordul. Acțiunile respective se iau în considerare la stabilirea cvorumului necesar adunării generale a acționarilor. După expirarea acestui termen, dacă acțiunile nu au fost vândute, A.S
dispune societății anularea acțiunilor respective, emiterea unor noi acțiuni purtând același număr și vânzarea acestora, urmând ca prețul încasat din vânzare să fie consemnat la dispoziția dobânditorului inițial, după reținerea cheltuielilor ocazionate de vânzare.
Consiliul de administrație sau, după caz, membrii directoratului societății sunt răspunzători de îndeplinirea măsurilor necesare pentru anularea acțiunilor, potrivit prevederilor alin. (9) , și vânzarea acțiunilor nou-emise. Dacă prețul obținut nu este îndestulător sau din lipsă de cumpărători vânzarea nu a avut loc ori s-a realizat numai o vânzare parțială a acțiunilor nou-emise, societatea va proceda, de îndată, la reducerea capitalului social, cu diferența valorică dintre capitalul social înregistrat și cel deținut de acționarii cu drept de vot.
La stabilirea tipului sancțiunii sau a măsurii sancționatoare și a cuantumului amenzii, pentru faptele prevăzute la alin. (1) , (3) și (5) , Consiliul A.S
are în vedere principiul proporționalității și al raționamentului calificat, precum și toate circumstanțele relevante ale săvârșirii faptei, inclusiv următoarele aspecte, după caz
natura și gravitatea faptelor, inclusiv a celor care pot genera risc sistemic, în sensul Regulamentului (UE) nr. 1.092/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 noiembrie 2010 privind supravegherea macroprudențială la nivelul Uniunii Europene a sistemului financiar și de înființare a unui Comitet european pentru risc sistemic
forma de vinovăție
situația financiară
stabilitatea financiară
cuantumul profiturilor realizate sau al pierderilor evitate, în măsura în care acestea pot fi determinate
prejudiciile cauzate terților, în măsura în care pot fi determinate
gradul de cooperare cu A.S.F.
încălcările săvârșite anterior.
Deciziile de sancționare emise de A.S
cuprind motivele de fapt și de drept, mențiunea că persoanele și entitățile sancționate au dreptul de contestare conform art. 165 , termenul în care se poate depune contestația, instanța căreia i se poate adresa și sunt comunicate persoanelor și entităților respective.
Cuantumul amenzilor menționate la alin. (2) lit. b) și alin. (4) lit. b) se actualizează prin reglementări proprii ale A.S.F.
A.S
publică măsurile sancționatoare prevăzute la alin. (3) și (5) în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Aplicarea sancțiunilor și măsurilor sancționatoare nu înlătură răspunderea materială, civilă sau penală, după caz.
Prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (3) și (4) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 , aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002 , cu modificările și completările ulterioare, amenzile contravenționale stabilite prin lege și aplicate de Consiliul A.S
se fac venit la bugetul de stat în cotă de 50%, iar diferența de 50% se face venit la bugetul A.S.F.
În cazul sancțiunilor aplicate pentru săvârșirea contravențiilor prevăzute la alin. (1) , persoanele sancționate achită amenda contravențională în termen de cel mult 15 zile de la data comunicării de către A.S
a deciziei de sancționare, prin derogare de la prevederile art. 16 alin. (1) și ale art. 28 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 , aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002 , cu modificările și completările ulterioare.
Prin derogare de la prevederile art. 13 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 , aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002 , cu modificările și completările ulterioare, aplicarea sancțiunilor contravenționale prevăzute de prezenta lege se prescrie în termen de 3 ani de la data săvârșirii faptei.
Constatarea contravențiilor prevăzute la alin. (1) se face de către structurile de specialitate din cadrul A.S.F., iar aplicarea sancțiunilor contravenționale prevăzute la alin. (2)-(8) se realizează de către Consiliul A.S.F., în condițiile art. 21^2 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 93/2012, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 113/2013 , cu modificările și completările ulterioare.
A.S
notifică societățile și/sau persoanele în cauză asupra nerespectării prevederilor legale, acestea având dreptul ca în termen de 7 zile lucrătoare de la primirea notificării să explice motivul nerespectării sau să formuleze obiecțiuni.
După expirarea termenului prevăzut la alin. (18^1) , A.S
poate adopta măsuri adecvate pentru prevenirea sau remedierea oricăror situații de nerespectare a dispozițiilor legale constatate și/sau poate aplica sancțiuni contravenționale.
Structurile de specialitate din cadrul A.S
cu atribuții de control întocmesc un proces-verbal, în urma desfășurării controlului periodic sau inopinat la sediul societăților; societățile pot formula obiecțiuni la procesul-verbal în termenele stabilite prin prevederile legale.
Prevederile alin. (18^1) nu se aplică în cazul în care se impune adoptarea de către A.S.F., în regim de urgență, a măsurilor prevăzute la art. 8 alin. (3) , în vederea asigurării protecției contractanților și a beneficiarilor și menținerii stabilității pieței asigurărilor.
În măsura în care prezenta lege nu dispune altfel, contravențiilor prevăzute la alin. (1) le sunt aplicabile dispozițiile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 , aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002 , cu modificările și completările ulterioare.
Desfășurarea activității de asigurare și reasigurare fără autorizație de funcționare emisă de A.S.F., desfășurarea activității fără înscrierea în registrele A.S
sau desfășurarea activității aferente unor clase și riscuri neacoperite de autorizația de funcționare, cu excepția cazului prevăzut la art. 20 alin. (11) , constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă.
Desfășurarea operațiunilor cu încălcarea prevederilor art. 110 alin. (2^6) constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă.
Actele adoptate de A.S
conform prevederilor prezentei legi pot fi contestate la Curtea de Apel București, Secția contencios administrativ și fiscal, în termen de 30 de zile de la data comunicării.
Contestația adresată Curții de Apel București, Secția contencios administrativ și fiscal nu suspendă, pe timpul soluționării acesteia, măsurile dispuse de A.S.F.
A.S
nu are calitate procesuală pasivă și nu poate fi chemată în judecată în procesele declanșate împotriva societăților, chiar dacă acestea se află în procedură de redresare financiară sau de faliment și în procesele împotriva Fondului de garantare a asiguraților, pentru a răspunde de neîndeplinirea obligațiilor asumate de aceștia potrivit legii și/sau convențiilor internaționale.
Actul prin care se constată și se individualizează obligația de plată a persoanelor fizice și juridice sancționate conform art. 163 , întocmit sau emis de către organele A.S
potrivit legii, constituie titlu de creanță.
La data scadenței, titlul de creanță devine titlu executoriu, în baza căruia A.S
declanșează procedura de executare silită pentru recuperarea creanțelor sale, potrivit dispozițiilor Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată , cu modificările și completările ulterioare.
Competențele A.S.F.
Începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi conform prevederilor art. 182 , A.S
aprobă
fonduri proprii auxiliare, în conformitate cu prevederile art. 65
clasificarea elementelor de fonduri proprii menționate la art. 69 alin. (2)
parametrii specifici, în conformitate cu prevederile art. 75 alin. (7)
constituirea vehiculelor investiționale, în conformitate cu prevederile art. 132
fondurile proprii auxiliare ale holdingurilor intermediare, în conformitate cu prevederile art. 145 alin. (2)
modelul intern de grup, în conformitate cu prevederile art. 151
aplicarea primei de echilibrare în cazul structurii temporale relevante a ratei dobânzilor fără risc, în conformitate cu prevederile art. 55 alin. (2)-(7)
aplicarea primei de volatilitate în cazul structurii temporale relevante a ratei dobânzilor fără risc, în conformitate cu prevederile art. 55 alin. (8)-(17)
aplicarea măsurii tranzitorii în cazul ratei dobânzilor fără risc, în conformitate cu prevederile art. 168
aplicarea măsurii tranzitorii în cazul rezervelor tehnice, în conformitate cu prevederile art. 169 .
Începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi conform prevederilor art. 182 , A.S.F.
determină nivelul supravegherii la nivel de grup și decide asupra societăților incluse în sfera supravegherii la nivel de grup, în conformitate cu prevederile titlului II cap. I
participă, în cadrul colegiului supraveghetorilor, la desemnarea supraveghetorului coordonator, în conformitate cu criteriile menționate la art. 16 alin. (1)
participă la instituirea colegiilor supraveghetorilor, în conformitate cu prevederile art. 15 alin. (1) și (2) .
Începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi conform prevederilor art. 182 , A.S.F.
decide asupra deducerii participațiilor, în conformitate cu prevederile art. 147 alin. (2)
stabilește metoda de calculare a solvabilității la nivel de grup, în conformitate cu prevederile art. 139
determină echivalența regimului de solvabilitate și de supraveghere al statelor terțe, dacă este cazul, în conformitate cu prevederile art. 16 alin. (30) și (33) și determină modul de aplicare a prevederilor art. 162
permite, în conformitate cu prevederile art. 154 , aplicarea prevederilor art. 155 alin. (1) în condițiile prevăzute la art. 15-18
decide, dacă este cazul, aplicarea măsurilor tranzitorii, în condițiile art. 167 , și aplicarea prevederilor art. 155 alin. (1) , în condițiile prevăzute la art. 15-18 .
Deciziile și aprobările acordate conform prevederilor alin. (1) și (3) sunt aplicabile începând cu data de 1 ianuarie 2016.
A.S
transmite supraveghetorilor din celelalte state membre lista societăților care intră sub incidența art. 167 alin. (1) și (2) .
Până la 1 ianuarie 2021, A.S
transmite anual către EIOPA următoarele informații
dacă există pe piața națională produse cu garanții pe termen lung și practicile investiționale ale societăților pentru a acoperi obligațiile care decurg din produsele respective
numărul societăților care aplică prima de echilibrare, prima de volatilitate, extinderea perioadei de redresare în conformitate cu art. 99 alin. (4) , submodulul risc aferent devalorizării acțiunilor în funcție de durată și măsurile tranzitorii prevăzute la art. 168 și 169
impactul pe care îl au prima de echilibrare, prima de volatilitate, mecanismul de ajustare simetrică aplicat costului de capital aferent investițiilor în acțiuni, submodulul risc aferent devalorizării acțiunilor în funcție de durată și măsurile tranzitorii prevăzute la art. 168 și 169 , asupra situației financiare a societăților la nivel național și, în mod anonim, pentru fiecare societate, fără a menționa identitatea acesteia
efectul pe care îl au prima de echilibrare, prima de volatilitate, mecanismul de ajustare simetrică aplicat costului de capital aferent investițiilor în acțiuni și submodulul risc aferent devalorizării acțiunilor în funcție de durată asupra practicilor investiționale ale societăților și dacă aplicarea acestor măsuri determină reducerea nejustificată a cerințelor de capital
efectul produs de o eventuală extindere a perioadei de redresare în conformitate cu art. 99 alin. (4) asupra măsurilor aplicate de societăți pentru a restabili nivelul de fonduri proprii eligibile care să acopere SCR sau pentru a reduce profilul de risc în vederea respectării cerinței respective
în cazul în care societățile aplică măsurile tranzitorii prevăzute la art. 168 și 169 , situațiile în care acestea respectă planul de introducere treptată prevăzut la art. 170 și posibilitatea de a reduce dependența de aceste măsuri tranzitorii, inclusiv măsurile adoptate sau care sunt preconizate spre adoptare de către societăți și A.S.F., cu respectarea prevederilor legale.
Societățile care până la 1 ianuarie 2016 nu mai subscriu contracte noi de asigurare sau reasigurare și își administrează portofoliul exclusiv pentru încetarea activității sunt excluse din sfera de aplicare a prevederilor titlului I cap. I-IX în unul dintre următoarele cazuri
comunică A.S
că își vor încheia activitatea înainte de 1 ianuarie 2019
fac obiectul măsurilor de reorganizare în conformitate cu legislația națională aplicabilă și au numit un administrator special.
Dispozițiile titlului I cap. I-IX se aplică societăților menționate la alin. (1) lit. a) începând cu 1 ianuarie 2019, iar celor menționate la alin. (1) lit. b) , începând cu 1 ianuarie 2021; în cazul în care A.S
consideră că procesul de încetare a activității acestor societăți nu înregistrează progrese, A.S
decide aplicarea dispozițiilor titlului I cap. I-IX de la o dată anterioară celor menționate în prezentul alineat. (3) Prevederile alin. (1) și (2) se aplică numai dacă sunt îndeplinite următoarele condiții
societățile nu fac parte dintr-un grup sau, dacă fac parte dintr-un grup, toate societățile grupului încetează subscrierea de noi contracte
societățile transmit A.S
un raport anual în care indică progresele realizate în încetarea activității
societățile notifică A.S
faptul că aplică măsurile tranzitorii menționate în prezentul capitol.
Prevederile alin. (1) și (2) nu împiedică societățile să funcționeze în conformitate cu titlul I cap. I-IX .
Societățile prevăzute la alin. (1) transmit A.S
informațiile menționate la art. 37 alin. (1)-(4) , (6) și (7) , anual sau cu frecvență mai scăzută, și publică raportul menționat la art. 39 , astfel
pentru exercițiul financiar care se încheie la 31 decembrie 2016, până la data de 19 mai 2017
pentru exercițiul financiar care se încheie la 31 decembrie 2017, până la data de 4 mai 2018
pentru exercițiul financiar care se încheie la 31 decembrie 2018, până la data de 19 aprilie 2019
pentru exercițiul financiar care se încheie la 31 decembrie 2019, până la data de 3 aprilie 2020.
Societățile prevăzute la alin. (1) transmit A.S
informațiile trimestriale în conformitate cu art. 37 alin. (1)-(4) , (6) și (7) , astfel
pentru exercițiul financiar care se încheie la 31 decembrie 2016: (i) trimestrul I, până la data de 25 mai 2016; (ii) trimestrul II, până la data de 24 august 2016; (iii) trimestrul III, până la data de 24 noiembrie 2016; (iv) trimestrul IV, până la data de 28 februarie 2017
pentru exercițiul financiar care se încheie la 31 decembrie 2017: (i) trimestrul I, până la data de 19 mai 2017; (ii) trimestrul II, până la data de 18 august 2017; (iii) trimestrul III, până la data de 17 noiembrie 2017; (iv) trimestrul IV, până la data de 16 februarie 2018
pentru exercițiul financiar care se încheie la 31 decembrie 2018: (i) trimestrul I, până la data de 11 mai 2018; (ii) trimestrul II, până la data de 10 august 2018; (iii) trimestrul III, până la data de 9 noiembrie 2018; (iv) trimestrul IV, până la data de 11 februarie 2019
pentru exercițiul financiar care se încheie la 31 decembrie 2019: (i) trimestrul I, până la data de 3 mai 2019; (ii) trimestrul II, până la data de 2 august 2019; (iii) trimestrul III, până la data de 4 noiembrie 2019; (iv) trimestrul IV, până la data de 4 februarie 2020.
Fără a aduce atingere prevederilor art. 68 , elementele fondurilor proprii de bază sunt incluse în fondurile proprii de bază de rangul 1 timp de cel mult 10 ani după data de 1 ianuarie 2016, cu condiția ca acestea
să fie emise înainte de data de 1 ianuarie 2016 sau anterior datei de intrare în vigoare a actului delegat specific, luându-se în considerare data care este mai apropiată
să acopere cel puțin 50% din marja de solvabilitate disponibilă calculată în conformitate cu legislația națională în vigoare până la 31 decembrie 2015
să nu fie clasificate ca fonduri proprii de rangul 1 sau de rangul 2, în conformitate cu prevederile art. 68 .
Fără a aduce atingere prevederilor art. 68 , elementele fondurilor proprii de bază sunt incluse în fondurile proprii de bază de rangul 2 timp de cel mult 10 ani după data de 1 ianuarie 2016, cu condiția ca acestea
să fie emise înainte de data de 1 ianuarie 2016 sau anterior datei de intrare în vigoare a actului delegat specific, luându-se în considerare data care este mai apropiată
să acopere cel puțin 25% din marja de solvabilitate disponibilă calculată în conformitate cu legislația națională în vigoare până la 1 ianuarie 2016.
Abrogat.
Fără a aduce atingere prevederilor art. 72 alin. (1) și (2) și art. 74 , se aplică următoarele
până la 31 decembrie 2017, parametrii standard utilizați în calculele submodulului risc de concentrare a riscurilor de piață și ale submodulului risc de marjă de credit din formula standard sunt aceiași, în cazul expunerilor față de administrațiile centrale sau băncile centrale ale statelor membre, denominate și finanțate în moneda națională a fiecărui stat membru, ca și cei care se aplică expunerilor denominate și finanțate în lei
în 2018, parametrii standard utilizați în calculele submodulului risc de concentrare a riscurilor de piață și ale submodulului risc de marjă de credit din formula standard sunt reduși cu 80% în cazul expunerilor față de administrațiile centrale sau băncile centrale ale statelor membre, denominate și finanțate în moneda națională a statului membru respectiv
în 2019, parametrii standard utilizați în calculele submodulului risc de concentrare a riscurilor de piață și ale submodulului risc de marjă de credit din formula standard sunt reduși cu 50%, în cazul expunerilor față de administrațiile centrale sau băncile centrale ale statelor membre, denominate și finanțate în moneda națională a oricărui alt stat membru
începând cu data de 1 ianuarie 2020, parametrii standard utilizați în calculele submodulului risc de concentrare a riscurilor de piață și ale submodulului risc de marjă de credit din formula standard nu sunt reduși în cazul expunerilor față de administrațiile centrale sau băncile centrale ale statelor membre, denominate și finanțate în moneda națională a oricărui alt stat membru.
Fără a aduce atingere prevederilor art. 99 alin. (2)-(4) , în cazul în care societățile respectă la data de 31 decembrie 2015 marja de solvabilitate minimă prevăzută de legislația națională, însă în 2016 nu respectă prevederile prezentei părți în ceea ce privește SCR, A.S
solicită acestora să adopte măsurile necesare pentru stabilirea nivelului de fonduri proprii eligibile care să acopere SCR sau să reducă profilul de risc pentru a asigura respectarea SCR până la 31 decembrie 2017 și să transmită A.S.F., la fiecare 3 luni, un raport de activitate privind măsurile adoptate și progresele realizate.
Prelungirea termenului până la 31 decembrie 2017 în conformitate cu alin. (11) este anulată dacă din raportul de activitate A.S
constată că în perioada dintre raportarea nerespectării SCR și data depunerii raportului respectiv, societățile nu au înregistrat progrese în acest sens.
Până la 31 martie 2022, societățile-mamă de cel mai înalt rang din România pot solicita A.S
aprobarea utilizării unui model intern de grup de către societățile din grup situate pe teritoriul României, acestea având un profil de risc diferit în mod semnificativ de cel al restului grupului.
Fără a aduce atingere prevederilor art. 137 alin. (1) , la nivelul grupului se aplică în mod corespunzător prevederile alin. (7)-(10) și (13) și art. 168-170 .
Fără a aduce atingere art. 137 , prevederile menționate la alin. (11) și (12) se aplică în mod corespunzător la nivel de grup și în cazul în care societățile participative sau societățile care aparțin grupului respectă solvabilitatea ajustată calculată conform legislației naționale în vigoare, însă nu respectă SCR.
Prin excepție de la prevederile art. 100 și 110 , societățile care, la data de 31 decembrie 2015, respectă marja de solvabilitate minimă prevăzută la art. 16 alin. (5) și (51) din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare și supravegherea asigurărilor, cu modificările și completările ulterioare, dar nu dețin suficiente fonduri proprii de bază eligibile pentru acoperirea MCR, se conformează prevederilor art. 95 alin. (1) până la data de 31 decembrie 2016; în caz contrar, A.S
retrage autorizația societăților în cauză conform prevederilor prezentei legi.
După obținerea aprobării A.S.F., conform art. 166 alin. (1) lit. j) , societățile pot ajusta pentru perioada de tranziție structura temporală a ratei dobânzilor fără risc pentru obligațiile de asigurare și reasigurare admisibile.
Pentru fiecare monedă, ajustarea se calculează ca procent al diferenței dintre
rata dobânzii determinată de societăți în conformitate cu legislația națională în vigoare la 31 decembrie 2015
rata dobânzii acumulate, calculată ca rată unică de actualizare.
Rata menționată la alin. (2) lit. b) , atunci când se aplică fluxurilor de trezorerie ale portofoliului de obligații de asigurare sau reasigurare admisibile, are drept rezultat o valoare egală cu valoarea celei mai bune estimări a portofoliului obligațiilor respective atunci când se ține cont de valoarea în timp a banilor utilizând structura temporală relevantă a ratei dobânzilor fără risc, prevăzută la art. 54 alin. (2) .
Procentul prevăzut la alin. (2) scade liniar la sfârșitul fiecărui exercițiu financiar, de la 100% în timpul exercițiului care începe la data de 1 ianuarie 2016 până la 0% la data de 1 ianuarie 2032.
În cazul în care societățile aplică prima de volatilitate, structura temporală relevantă a ratei dobânzilor fără risc prevăzută la alin. (2) lit. b) reprezintă structura temporală relevantă ajustată a ratei dobânzilor fără risc prevăzută la art. 55 alin. (8)-(16) .
Obligațiile de asigurare și de reasigurare admisibile cuprind numai obligațiile care îndeplinesc următoarele cerințe
contractele din care decurg au fost încheiate înainte de 1 ianuarie 2016, fiind excluse contractele reînnoite atât la data respectivă, cât și la o dată ulterioară
rezervele tehnice pentru obligațiile de asigurare și de reasigurare au fost determinate în conformitate cu legislația națională în vigoare la data de 31 decembrie 2015
nu li se aplică art. 55 alin. (2)-(7) .
Societățile care aplică prevederile alin. (1)
nu includ obligațiile de asigurare și de reasigurare admisibile în calculul primei de volatilitate prevăzute la art. 55 alin. (8)-(16)
nu aplică prevederile art. 169
în cadrul raportului prevăzut la art. 39 menționează: (i) faptul că aplică structura temporală tranzitorie a ratei dobânzilor fără risc; (ii) cuantificarea impactului asupra situației financiare prin neaplicarea primei de volatilitate.
După obținerea aprobării A.S.F., conform art. 166 alin. (1) lit. k) , societățile pot aplica rezervelor tehnice o deducere pentru o perioadă de tranziție la nivelul grupelor de riscuri omogene prevăzute la art. 57 .
Deducerea menționată la alin. (1) corespunde unui procent al diferenței dintre următoarele valori
rezervele tehnice, după deducerea creanțelor din reasigurare și de la vehiculele investiționale, calculate fie în conformitate cu prevederile art. 53 la data de 1 ianuarie 2016, fie cu prima de volatilitate prevăzută la art. 55 alin. (8)-(16) , dacă aceasta este utilizată de societăți la 1 ianuarie 2016
rezervele tehnice după deducerea creanțelor din reasigurare, calculate în conformitate cu legislația națională în vigoare la 31 decembrie 2015.
Procentul maxim deductibil calculat conform alin. (2) scade liniar la sfârșitul fiecărui exercițiu financiar, de la 100% în timpul exercițiului care începe la data de 1 ianuarie 2016, până la 0% la data de 1 ianuarie 2032.
După obținerea aprobării prealabile A.S
sau la inițiativa acesteia, valoarea rezervelor tehnice, inclusiv, dacă este cazul, valoarea primei de volatilitate utilizate pentru calcularea deducerii prevăzute la alin. (2) , poate fi recalculată la intervale de 24 de luni sau mai frecvent, dacă profilul de risc al societății se modifică semnificativ.
A.S
poate limita deducerea menționată la alin. (1)-(3) , dacă aplicarea acesteia determină o reducere a SCR față de cerințele de capital calculate în conformitate cu legislația națională în vigoare la data de 31 decembrie 2015.
Societățile care utilizează deducerea menționată la alin. (1)
nu aplică prevederile art. 168
în cazul în care SCR nu este îndeplinită fără aplicarea deducerii respective, transmit anual un raport către A.S
privind măsurile adoptate și progresele realizate pentru ca, până la data de 1 ianuarie 2032, fie să restabilească un nivel al fondurilor proprii eligibile care să acopere SCR, fie să își reducă profilul de risc
în cadrul raportului prevăzut la art. 39 menționează: (i) faptul că aplică deducerea prevăzută la alin. (1) ; (ii) cuantificarea impactului asupra situației financiare prin neaplicarea acestei măsuri.
În termen de două luni de la notificarea menționată la alin. (1) , societățile transmit A.S
un plan de introducere treptată a măsurilor pentru restabilirea nivelului fondurilor proprii eligibile care să acopere SCR sau pentru reducerea profilului de risc, astfel încât, la sfârșitul perioadei de tranziție, SCR să fie respectată; planul respectiv este actualizat în etapele de tranziție.
Societățile transmit anual A.S
un raport cu măsurile adoptate și progresele realizate conform planului menționat la alin. (2) .
A.S
retrage aprobarea acordată privind aplicarea măsurilor tranzitorii, în cazul în care constată din raportul menționat la alin. (3) că respectarea SCR la finalul etapelor de tranziție este nerealistă.
Prevederile art. 167 alin. (5) și (6) privind raportările către A.S
și publicarea raportului anual se aplică în mod corespunzător pentru societățile participative, holdingurile de asigurare și holdingurile financiare mixte.
Termenele pentru transmiterea raportărilor menționate la art. 37 alin. (1)-(4) , (6) și (7) , anual sau cu frecvență mai scăzută, și pentru publicarea raportului menționat la art. 39 , sunt următoarele
pentru exercițiul financiar care se încheie la 31 decembrie 2016, până la data de 30 iunie 2017
pentru exercițiul financiar care se încheie la 31 decembrie 2017, până la data de 15 iunie 2018
pentru exercițiul financiar care se încheie la 31 decembrie 2018, până la data de 31 mai 2019
pentru exercițiul financiar care se încheie la 31 decembrie 2019, până la data de 15 mai 2020.
Termenele pentru transmiterea raportărilor trimestriale menționate la art. 37 alin. (1)-(4) , (6) și (7) sunt următoarele
pentru exercițiul financiar care se încheie la 31 decembrie 2016: (i) trimestrul I, până la data de 6 iulie 2016; (ii) trimestrul II, până la data de 5 octombrie 2016; (iii) trimestrul III, până la data de 11 ianuarie 2017; (iv) trimestrul IV, până la data de 11 aprilie 2017
pentru exercițiul financiar care se încheie la 31 decembrie 2017: (i) trimestrul I, până la data de 30 iunie 2017; (ii) trimestrul II, până la data de 6 octombrie 2017; (iii) trimestrul III, până la data de 29 decembrie 2017; (iv) trimestrul IV, până la data de 30 martie 2018
pentru exercițiul financiar care se încheie la 31 decembrie 2018: (i) trimestrul I, până la data de 22 iunie 2018; (ii) trimestrul II, până la data de 21 septembrie 2018; (iii) trimestrul III, până la data de 21 decembrie 2018; (iv) trimestrul IV, până la data de 25 martie 2019
pentru exercițiul financiar care se încheie la 31 decembrie 2019: (i) trimestrul I, până la data de 14 iunie 2019; (ii) trimestrul II, până la data de 13 septembrie 2019; (iii) trimestrul III, până la data de 16 decembrie 2019; (iv) trimestrul IV, până la data de 17 martie 2020.