Înapoi la Legislație

Legea nr. 227/2015 · text integral

Despre act

Stare
în vigoare
Text consolidat la
8 mai 2026
Emitent
PARLAMENTUL
Articole
661

Pe scurt

Legea nr. 227/2015: CODUL FISCAL din 8 septembrie 2015 (Legea nr. 227/2015).

Este în vigoare?
Starea înregistrată a actului: în vigoare.
Când a fost modificat ultima dată?
La 8 mai 2026, prin ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 38 din 4 mai 2026.
La ce dată este consolidat textul?
Textul include modificările în vigoare până la 8 mai 2026.
Cine l-a emis?
PARLAMENTUL
Câte articole are?
661 articole.
Cuprins

CODUL FISCAL din 8 septembrie 2015 (Legea nr. 227/2015)

Text cu caracter informativ. Numai versiunea publicată în Monitorul Oficial al României este cea oficială.

Articolele anterioare

Art. 425 · Reguli generale

(1)

Produsele energetice prevăzute la art. 355 alin. (3) lit. g) sau asimilate acestora din punctul de vedere al nivelului accizelor pot fi eliberate pentru consum, deținute în afara unui antrepozit fiscal, transportate inclusiv în regim suspensiv de accize, utilizate, oferite spre vânzare ori vândute, pe teritoriul României, numai dacă sunt marcate și colorate potrivit prevederilor art. 426 și 427 .

(2)

Sunt exceptate de la prevederile alin. (1) produsele energetice prevăzute la art. 355 alin. (3) lit. g) sau asimilate acestora din punctul de vedere al nivelului accizelor

a)

destinate exportului, livrărilor intracomunitare și cele care tranzitează teritoriul României, cu respectarea modalităților și procedurilor de supraveghere fiscală stabilite prin normele metodologice

b)

livrate către sau de la Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale

c)

uleiurile uzate, colectate de la motoare de combustie, transmisii de la motoare, turbine, compresoare etc., de către operatorii economici autorizați în acest sens sau care sunt utilizate drept combustibil pentru încălzire

d)

pentru care deținătorul acestora poate face dovada plății accizelor la bugetul de stat la nivelul celui prevăzut pentru motorină în anexa nr. 1

e)

transportate prin conducte fixe.

Art. 426 · Substanțe utilizate pentru marcare și colorare

(1)

Pentru marcarea produselor energetice prevăzute la art. 355 alin. (3) lit. g) sau asimilate acestora din punctul de vedere al nivelului accizelor se utilizează marcatorul ACCUTRACE^™ PLUS, denumit științific Butoxibenzen (număr de înregistrare CAS 1126-79-0) prevăzut de Decizia de punere în aplicare (UE) 2022/197 a Comisiei din 17 ianuarie 2022 de stabilire a unui marcaj fiscal comun pentru motorine și kerosen.

(2)

Nivelul de marcare este de 14 mg +/– 10% de marcator pe litru de produs energetic. Acesta corespunde unui nivel de marcare de 10,64 mg +/– 10% de butoxibenzen pe litru de produs energetic.

(3)

Pentru colorarea produselor energetice prevăzute la art. 355 alin. (3) lit. g) sau asimilate acestora din punctul de vedere al nivelului accizelor se utilizează colorantul solvent blue 35 sau echivalent.

(4)

Nivelul de colorare este de 25 mg +/- 10% de colorant pe litru de produs energetic.

(5)

Operatorii economici care comercializează substanțe prevăzute la alin. (1) și (3) au obligația de a se înregistra la organul competent potrivit procedurilor din normele metodologice.

Art. 427 · Responsabilitatea marcării și colorării

(1)

Antrepozitarul autorizat din România are obligația marcării și colorării produselor energetice prevăzute la art. 355 alin. (3) lit. g) sau asimilate acestora din punctul de vedere al nivelului accizelor în antrepozitul fiscal pe care îl deține. În cazul achizițiilor intracomunitare și al importurilor, responsabilitatea marcării și colorării la nivelurile prevăzute la art. 426 alin. (2) și (4) , precum și a omogenizării substanțelor prevăzute la art. 426 alin. (1) și (3) în masa de produs finit revine persoanei juridice care desfășoară astfel de operațiuni și care poate fi antrepozitarul autorizat, destinatarul înregistrat sau operatorul economic, după caz.

(2)

Operațiunea de marcare și colorare a produselor energetice prevăzute la art. 355 alin. (3) lit. g) sau asimilate acestora din punctul de vedere al nivelului accizelor, realizată în antrepozite fiscale, se face sub supraveghere fiscală.

(3)

Operatorii economici din România care achiziționează marcatori și coloranți în scopul prevăzut la art. 425 alin. (1) au obligația ținerii unor evidențe stricte privind cantitățile de astfel de produse utilizate.

(4)

Sunt interzise, cu excepțiile prevăzute de lege, eliberarea pentru consum, deținerea în afara unui antrepozit fiscal, transportul inclusiv în regim suspensiv de accize, utilizarea, oferirea spre vânzare sau vânzarea, pe teritoriul României, a produselor energetice prevăzute la art. 355 alin. (3) lit. g) sau asimilate acestora din punctul de vedere al nivelului accizelor, nemarcate și necolorate sau marcate și colorate necorespunzător potrivit prezentului titlu.

(5)

Sunt/Este interzise/interzisă marcarea și/sau colorarea produselor energetice prevăzute la art. 355 alin. (3) lit. g) sau asimilate acestora din punctul de vedere al nivelului accizelor cu alte substanțe decât cele precizate la art. 426 alin. (1) și (3) sau achiziționate de la alți operatori economici decât cei prevăzuți la art. 426 alin. (5) .

(5^1)

Prin excepție de la prevederile alin. (5) , până la data de 1 iunie 2024, este permisă marcarea produselor energetice prevăzute la art. 355 alin. (3) lit. g) sau asimilate acestora din punctul de vedere al nivelului accizelor cu marcatorul solvent yellow 124 - identificat în conformitate cu indexul de culori, denumit științific N-etil-N-[2-(1-izobutoxi etoxi) etil]-4-(fenilazo) anilină, achiziționat de la operatorii economici înregistrați la organul competent. Nivelul de marcare este de 7 mg +/– 10% de marcator pe litru de produs energetic.

(6)

Este interzisă utilizarea de substanțe și procedee care au ca efect neutralizarea totală sau parțială a colorantului și/sau marcatorului prevăzuți/prevăzut la alin. (5^1) al prezentului articol și la art. 426 alin. (1) și (3) .

(7)

Pentru produsele energetice prevăzute la art. 355 alin. (3) lit. g) sau asimilate acestora din punctul de vedere al nivelului accizelor, eliberate pentru consum, deținute în afara unui antrepozit fiscal, transportate inclusiv în regim suspensiv de accize, utilizate, oferite spre vânzare sau vândute, pe teritoriul României, nemarcate și necolorate, sau marcate și colorate necorespunzător, precum și în cazul neîndeplinirii de către operatorii economici a obligațiilor ce privesc modalitățile și procedurile de supraveghere fiscală stabilite prin normele metodologice se datorează accize la nivelul prevăzut pentru motorină.

Art. 428 · Reguli generale

(1)

Produsele energetice prevăzute la art. 355 alin. (3) lit. c) pot fi utilizate în scutire directă de la plata accizelor potrivit art. 399 alin. (1) lit. b) , numai dacă sunt marcate și colorate conform art. 429 .

(2)

Livrarea motorinei utilizate drept combustibil pentru motor către operatorii economici beneficiari ai scutirii se face numai după marcarea și colorarea acesteia.

(3)

Sunt/Este interzise/interzisă deținerea, comercializarea și/sau utilizarea motorinei marcate și colorate potrivit prevederilor art. 429 în alte scopuri decât cele pentru care s-a acordat scutirea directă de la plata accizelor, conform alin. (1) .

Art. 429 · Substanțe utilizate pentru marcare și colorare

(1)

Pentru marcarea motorinei se utilizează marcatorul ACCUTRACE^™ PLUS, denumit științific Butoxibenzen (număr de înregistrare CAS 1126-79-0) conform Deciziei de punere în aplicare (UE) 2022/197 a Comisiei din 17 ianuarie 2022 de stabilire a unui marcaj fiscal comun pentru motorine și kerosen.

(2)

Nivelul de marcare este de 14 mg +/– 10% de marcator pe litru de motorină. Acesta corespunde unui nivel de marcare de 10,64 mg +/– 10% de butoxibenzen pe litru de motorină.

(3)

Pentru colorarea motorinei se utilizează colorantul solvent blue 35 sau echivalent.

(4)

Nivelul de colorare este de 5 mg +/- 10% de colorant pe litru de motorină.

(5)

Operatorii economici care comercializează substanțe prevăzute la alin. (1) și (3) au obligația de a se înregistra la organul competent potrivit procedurilor din normele metodologice.

Art. 430 · Responsabilitatea marcării și colorării

(1)

Antrepozitarul autorizat din România are obligația marcării și colorării motorinei în antrepozitul fiscal pe care îl deține. Responsabilitatea marcării și colorării la nivelurile prevăzute la art. 429 alin. (2) și (4) , precum și a omogenizării substanțelor prevăzute la art. 429 alin. (1) și (3) în masa de produs finit revine antrepozitarului autorizat.

(2)

Marcarea și colorarea motorinei pe teritoriul României se realizează în antrepozite fiscale sub supraveghere fiscală, potrivit procedurii stabilite prin normele metodologice.

(3)

Operatorii economici din România care achiziționează marcatori și coloranți în scopul prevăzut la art. 428 alin. (1) au obligația ținerii unor evidențe stricte privind cantitățile de astfel de produse utilizate.

(4)

Sunt/Este interzise/interzisă marcarea și/sau colorarea motorinei cu alte substanțe decât cele precizate la art. 429 alin. (1) și (3) sau achiziționate de la alți operatori economici decât cei prevăzuți la art. 429 alin. (5) .

(4^1)

Prin excepție de la prevederile alin. (4) , până la data de 1 iunie 2024, este permisă marcarea motorinei cu marcatorul solvent yellow 124 - identificat în conformitate cu indexul de culori, denumit științific N-etil-N-[2-(1-izobutoxi etoxi) etil]-4-(fenilazo) anilină, achiziționat de la operatorii economici înregistrați la organul competent. Nivelul de marcare este de 7 mg +/– 10% de marcator pe litru de motorină.

(5)

Este interzisă utilizarea de substanțe și procedee care au ca efect neutralizarea totală sau parțială a colorantului și/sau marcatorului prevăzuți/prevăzut la alin. (4^1) al prezentului articol și la art. 429 alin. (1) și (3) .

Art. 431 · Confiscarea tutunului prelucrat

(1)

Prin derogare de la prevederile legale în materie care reglementează modul și condițiile de valorificare a bunurilor legal confiscate sau intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului, tutunurile prelucrate confiscate ori intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului se predau de către organul care a dispus confiscarea, pentru distrugere, antrepozitarilor autorizați pentru tutun prelucrat, destinatarilor înregistrați sau importatorilor autorizați de astfel de produse, după cum urmează

a)

sortimentele care se regăsesc în nomenclatorul de produse al antrepozitarilor autorizați, al destinatarilor înregistrați, al expeditorilor înregistrați sau al importatorilor autorizați se predau în totalitate acestora

b)

sortimentele care nu se regăsesc în nomenclatoarele prevăzute la lit. a) se predau în custodie de către organele care au procedat la confiscare antrepozitarilor autorizați pentru producția și/sau depozitarea de tutun prelucrat.

(2)

Repartizarea fiecărui lot de tutun prelucrat confiscat, preluarea tutunului prelucrat de către antrepozitarii autorizați, destinatarii înregistrați și importatorii autorizați, precum și procedura de distrugere se efectuează conform prevederilor din normele metodologice.

(3)

Fiecare antrepozitar autorizat, destinatar înregistrat și importator autorizat are obligația să asigure pe cheltuiala proprie preluarea în custodie, transportul și depozitarea cantităților de produse din lotul confiscat care i-a fost repartizat.

Art. 432 · Controlul

(1)

Toți operatorii economici cu produse accizabile sunt obligați să accepte orice control ce permite autorității competente prevăzute prin ordin comun al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală și al președintelui Autorității Vamale Române să se asigure de corectitudinea operațiunilor cu produse accizabile.

(2)

Autoritățile competente iau măsuri de supraveghere fiscală și control pentru asigurarea desfășurării activității autorizate în condițiile legii. Modalitățile și procedurile pentru realizarea supravegherii fiscale a producției, depozitării, circulației și importului produselor supuse accizelor armonizate se stabilesc prin normele metodologice.

Art. 433 · Întârzieri la plata accizelor

Întârzierea la plata accizelor cu mai mult de 15 zile de la termenul legal atrage suspendarea autorizației deținute de operatorul economic plătitor de accize până la plata sumelor restante

Art. 434 · Procedura de import pentru produse energetice

Efectuarea formalităților vamale de import aferente benzinelor și motorinelor se face prin birourile vamale la frontieră stabilite prin ordin al președintelui Autorității Vamale Române

Art. 435 · Condiții de distribuție și comercializare

(1)

Comercializarea pe piața națională a alcoolului sanitar în vrac este interzisă.

(2)

Comercializarea în vrac și utilizarea ca materie primă a alcoolului etilic cu concentrația alcoolică sub 96,00% în volum, pentru fabricarea băuturilor alcoolice, este interzisă.

(3)

Operatorii economici care doresc să distribuie și să comercializeze angro băuturi alcoolice, tutun prelucrat și produse energetice - benzine, motorine, petrol lampant, gaz petrolier lichefiat, păcură și biocombustibili - pot să își desfășoare activitatea în această calitate numai în baza atestatului valabil emis de Comisia prevăzută la art. 359 alin. (1) . Condițiile pentru obținerea atestatului de distribuție și comercializare angro băuturi alcoolice, tutun prelucrat și produse energetice - benzine, motorine, petrol lampant, gaz petrolier lichefiat, păcură și biocombustibili - se stabilesc prin ordin comun al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală și al președintelui Autorității Vamale Române. Procedura de înregistrare nu intră sub incidența prevederilor legale privind procedura aprobării tacite.

(3^1)

Operatorii economici care sunt înregistrați la Comisia prevăzută la art. 359 alin. (1) pentru distribuție și comercializare angro fără depozitare băuturi alcoolice, tutun prelucrat și produse energetice - benzine, motorine, petrol lampant, gaz petrolier lichefiat, păcură și biocombustibili, care prezintă risc fiscal ridicat și care dețin și doresc să comercializeze produsele accizabile care se află în cadrul unui antrepozit fiscal aparținând unei terțe persoane, au obligația depunerii la autoritatea vamală competentă a unei declarații pe propria răspundere privind cantitatea de produse accizabile pe care intenționează să o elibereze pentru consum. Modelul și conținutul declarației și modalitatea de declarare se stabilesc prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală.

(3^2)

Operatorii prevăzuți la alin. (3^1) au obligația să constituie o garanție de 120% din contravaloarea accizelor aferente cantității de produse accizabile pe care intenționează să o elibereze pentru consum, sub forma prevăzută la art. 348 alin. (1) . În situația în care organele competente constată indiciile săvârșirii unei infracțiuni și evaluează prejudiciul, operatorul economic are obligația de a reîntregi garanția la nivelul prejudiciului, cu excepția situației în care garanția este îndestulătoare.

(3^3)

Cu cel puțin 3 zile calendaristice înainte de epuizarea cantității de produse accizabile înscrise în declarația pe propria răspundere prevăzută la alin. (3^1) , operatorul economic care este înregistrat la autoritatea competentă pentru distribuție și comercializare angro fără depozitare băuturi alcoolice, tutun prelucrat și produse energetice - benzine, motorine, petrol lampant, gaz petrolier lichefiat și biocombustibili, care prezintă risc fiscal ridicat și care comercializează produsele accizabile care se află în cadrul unui antrepozit fiscal, are obligația de a înștiința autoritatea competentă cu privire la acest fapt.

(3^4)

Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal în vederea determinării operatorilor înregistrați care prezintă risc fiscal ridicat sunt cele prevăzute la art. 367 alin. (1^3) .

(3^5)

Operatorii economici care în procesul de înregistrare sau ulterior ca urmare a unei sesizări a organelor fiscale se constată că se încadrează în cel puțin unul dintre criteriile prevăzute la art. 367 alin. (1^3) sunt notificați de către Comisie în vederea respectării prevederilor alin. (3^1)-(3^3) .

(3^6)

Regulile referitoare la constituirea, actualizarea și eliberarea garanției prevăzute la alin. (3^2) se stabilesc prin ordin comun al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală și al președintelui Autorității Vamale Române. Garanția poate fi eliberată numai după verificarea de către organele fiscale competente a îndeplinirii de către operatorul economic a tuturor obligațiilor legale privind evidențierea, declararea și plata obligațiilor fiscale administrate de A.N.A.F.

(3^7)

În situația în care operatorii economici prevăzuți la alin. (3^1) înregistrează obligații fiscale restante administrate de A.N.A

F)

cu mai mult de 5 zile față de termenul legal de plată, garanția se extinde și asupra acestor obligații de drept și fără nicio altă formalitate.

(3^8)

În cazul în care autoritatea competentă constată că pe parcursul a 36 de luni consecutive de la data depunerii primei declarații pe propria răspundere conform alin. (3^1) operatorul economic nu a înregistrat obligații fiscale restante la bugetul general consolidat, de natura celor administrate de Agenția Națională de Administrare Fiscală, în sensul art. 157 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, pentru care s-a dispus executarea garanției și a fost începută procedura de executare silită, operatorul economic se consideră că nu mai prezintă risc fiscal ridicat în sensul alin. (3^4) .

(3^9)

Activitatea de monitorizare și control al activității desfășurate de operatorii economici prevăzuți la alin. (3^1) se stabilește prin ordin comun al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală și al președintelui Autorității Vamale Române.

(3^10)

La propunerea organelor de control, autoritatea competentă revocă documentul care atestă înregistrarea la autoritatea competentă conform alin. (3) , în termen de maximum 3 zile calendaristice de la data primirii propunerii de revocare, în următoarele situații

a)

atunci când titularul acestuia nu respectă prevederile alin. (3^1)-(3^3)

b)

atunci când titularul acestuia depășește cantitatea de produse accizabile înscrisă în declarația prevăzută la alin. (3^1) .

(3^11)

Decizia prin care autoritatea competentă a hotărât revocarea documentului care atestă înregistrarea la autoritatea competentă se comunică operatorului economic. Comunicarea se realizează prin remitere la domiciliul fiscal al operatorului economic prevăzut la alin. (3^1) potrivit dispozițiilor art. 47 alin. (8)-(10) din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare. În situația în care operatorul economic prevăzut la alin. (3^1) nu este găsit la domiciliul fiscal se afișează pe ușa acestuia o înștiințare potrivit art. 47 alin. (9) din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, și decizia se consideră comunicată la data afișării înștiințării.

(3^12)

Operatorul economic prevăzut la alin. (3^1) nemulțumit poate contesta decizia de revocare a documentului care atestă înregistrarea la autoritatea competentă, la structura cu atribuții de soluționare a contestațiilor din cadrul Ministerului Finanțelor - aparat central, potrivit legislației privind contenciosul administrativ.

(3^13)

Contestarea deciziei de revocare a documentului care atestă înregistrarea la autoritatea competentă nu suspendă efectele juridice ale acestei decizii pe perioada soluționării contestației în procedură administrativă.

(3^14)

În vederea obținerii atestatului de comercializare angro cu depozitare de produse energetice - benzine, motorine, petrol lampant, biocombustibili - și a atestatului de comercializare angro fără depozitare de produse energetice - benzine, motorine, petrol lampant, biocombustibili -, angrosiștii au următoarele obligații

a)

să constituie o garanție de 2.500.000 lei, sub forma prevăzută la art. 348 alin. (1) . În situația în care organele competente constată indiciile săvârșirii unei infracțiuni și evaluează prejudiciul, operatorul economic are obligația de a reîntregi garanția la nivelul prejudiciului, cu excepția situației în care garanția este îndestulătoare

b)

să dețină în proprietate active corporale fixe în valoare de minimum 2.500.000 lei, stabilite printr-un raport de expertiză/ evaluare.

(3^15)

În vederea obținerii atestatului de comercializare angro, operatorii economici prevăzuți la alin. (3) care doresc să distribuie și să comercializeze angro produse energetice - gaz petrolier lichefiat, păcură, băuturi alcoolice, altele decât vinurile, și tutun prelucrat - au obligația să constituie o garanție de 250.000 lei, sub forma prevăzută la art. 348 alin. (1) . În situația în care organele competente constată indiciile săvârșirii unei infracțiuni și evaluează prejudiciul, operatorul economic are obligația de a reîntregi garanția la nivelul prejudiciului, cu excepția situației în care garanția este îndestulătoare.

(3^16)

Este interzisă comercializarea de către angrosistul de produse energetice fără depozitare către alți cumpărători decât consumatori finali sau stații de distribuție carburanți.

(3^17)

Fac excepție de la alin. (3^15) operatorii economici cărora le revin obligațiile prevăzute la alin. (3^14) .

(4)

Operatorii economici care intenționează să comercializeze în sistem en détail produse energetice - benzine, motorine, petrol lampant, gaz petrolier lichefiat, păcură și biocombustibili - sunt obligați să se înregistreze la autoritatea competentă potrivit prevederilor stabilite prin ordin al președintelui Autorității Vamale Române. Procedura de înregistrare nu intră sub incidența prevederilor legale privind procedura aprobării tacite.

(5)

Nu intră sub incidența alin. (3) antrepozitarii autorizați pentru locurile autorizate ca antrepozite fiscale, destinatarii înregistrați și destinatarii certificați pentru locurile declarate pentru recepția produselor accizabile, respectiv micii producători independenți de vinuri liniștite pentru spațiile de producție declarate.

(5^1)

Micii producători independenți de vinuri liniștite, indiferent de numărul punctelor de lucru înregistrate în vederea valorificării producției proprii, au obligația de a obține atestatul de distribuție și comercializare angro numai în cazul în care comercializează produse accizabile, altele decât cele din producția proprie.

(6)

Băuturile alcoolice livrate de operatorii economici producători către operatorii economici distribuitori sau comercianți angro sunt însoțite și de o copie a certificatului de marcă al producătorului, din care să rezulte că marca îi aparține. Ambalajele în care sunt prezentate băuturile alcoolice trebuie să conțină și informații privind producătorul.

(7)

Operatorii economici distribuitori și comercianții angro sau en detail de băuturi alcoolice, tutun prelucrat și produse energetice răspund pentru proveniența nelegală a produselor deținute.

(8)

Toate reziduurile de produse energetice rezultate din exploatare, în alte locații decât antrepozitele fiscale, precum și uleiurile uzate pot fi cedate sau vândute pentru prelucrare în vederea obținerii de produse accizabile numai către un antrepozit fiscal de producție ori pot fi supuse operațiilor de ecologizare, în condițiile prevăzute de normele metodologice.

(9)

În cazul comercializării și transportului de tutun brut și tutun parțial prelucrat, trebuie îndeplinite următoarele cerințe

a)

operatorii economici care doresc să comercializeze tutun brut sau tutun parțial prelucrat provenit din operațiuni proprii de import, din achiziții intracomunitare proprii sau din producția internă proprie pot desfășura această activitate numai în baza unei autorizații eliberate în acest scop de către autoritatea competentă potrivit prevederilor stabilite prin ordin al președintelui Autorității Vamale Române

b)

tutunul brut sau tutunul parțial prelucrat poate fi comercializat către un operator economic din România numai dacă acesta este autorizat ca antrepozitar pentru producția de tutun prelucrat sau ca unitate autorizată ca prim-procesatoare, deplasarea tutunului efectuându-se direct către antrepozitul fiscal sau către unitatea prim-procesatoare autorizată

c)

orice deplasare de tutun brut sau de tutun parțial prelucrat pe teritoriul României, realizată de operatorii economici prevăzuți la lit. a) , trebuie să fie însoțită de un document comercial în care se înscrie numărul autorizației operatorului economic.

(9^1)

În sensul alin. (9) , tutunul brut include și tutunul frunză neprelucrată, înainte de a fi introdus în procesul de fermentare, astfel cum este definit la art. 1 lit. a) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 186/2001 privind instituirea sistemului de declarații de livrare a tutunului brut, aprobată cu modificări prin Legea nr. 326/2002.

(10)

Atunci când nu se respectă una dintre prevederile alin. (9) , intervine ca sancțiune exigibilitatea accizelor, suma de plată fiind determinată pe baza accizei datorate pentru alte tutunuri de fumat.

(11)

Prin derogare de la prevederile Ordonanței Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață, republicată, cu modificările și completările ulterioare, vânzările cu prime către consumator nu se aplică pentru produsele accizabile supuse regimului de marcare prin timbre sau banderole prevăzute la art. 421 . Prin consumator se înțelege persoana definită la art. 4 lit. a) din Ordonanța Guvernului nr. 99/2000, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

(12)

Pentru produsele energetice - benzine, motorine, petrol lampant și gaz petrolier lichefiat -, prin normele metodologice se stabilește tratamentul din punctul de vedere al accizelor pentru diferențele cantitative constatate în afara regimului suspensiv de accize.

(13)

Operatorii economici prevăzuți la alin. (3) au obligația să înștiințeze Comisia despre orice modificare pe care o aduc datelor pe baza cărora este efectuată înregistrarea, stabilită potrivit prevederilor ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală, în termen de 30 de zile de la producerea modificării.

(14)

Operatorii economici prevăzuți la alin. (4) au obligația să înștiințeze autoritatea vamală teritorială despre orice modificare pe care o aduc datelor pe baza cărora este efectuată înregistrarea, stabilită potrivit prevederilor ordinului președintelui Autorității Vamale Române, în termen de 30 de zile de la producerea modificării. Conform alineatului

(4)

al articolului IV din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 89 din 23 decembrie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1203 din 24 decembrie 2025, în termen de 60 de zile de la data publicării prezentei ordonanțe de urgență se emit ordinele președintelui Autorității Vamale Române, prevăzute la art. 435 alin. (4) și (14) din Legea nr. 227/2015 , cu modificările și completările ulterioare, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Art. 436 · Decontările între operatorii economici

(1)

Decontările între operatorii economici plătitori de accize și operatorii economici cumpărători de produse accizabile se fac integral prin unități bancare.

(2)

Nu intră sub incidența prevederilor alin. (1)

a)

comercializarea în regim en detail

b)

livrările de produse accizabile către operatorii economici care comercializează astfel de produse în sistem en detail

c)

livrările de produse accizabile, efectuate în cadrul sistemului de compensare a obligațiilor față de bugetul de stat, aprobate prin acte normative speciale. Sumele reprezentând accizele nu pot face obiectul compensărilor dacă actele normative speciale nu prevăd altfel sau dacă nu se face dovada plății accizelor la bugetul statului

d)

livrările de produse accizabile, în cazul compensărilor efectuate între operatorii economici prin intermediul Institutului de Management și Informatică, în conformitate cu prevederile legale în vigoare. Sumele reprezentând accizele nu pot face obiectul compensărilor dacă nu se face dovada plății accizelor la bugetul de stat.

Art. 437

Valorificarea produselor accizabile intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului sau care fac obiectul unei proceduri de executare silită

(1)

Alcoolul etilic, băuturile alcoolice, precum și produsele energetice intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului sau care fac obiectul unei proceduri de executare silită și care nu îndeplinesc condițiile legale de comercializare pot fi valorificate de către organele competente către antrepozite fiscale de producție numai în vederea procesării. În acest caz, livrarea se face, pe bază de factură, la prețuri care nu cuprind accizele.

(2)

Alcoolul etilic, băuturile alcoolice, precum și produsele energetice intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului sau care fac obiectul unei proceduri de executare silită și care îndeplinesc condițiile legale de comercializare se valorifică de organele competente către operatorii economici comercianți, pe bază de factură, la prețuri care cuprind și accizele.

(3)

Circulația produselor accizabile prevăzute la alin. (1) și (2) intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului sau care fac obiectul unei proceduri de executare silită nu intră sub incidența prevederilor secțiunii a 16-a .

(4)

Produsele accizabile intrate în proprietatea privată a statului, care nu pot fi valorificate în condițiile prevăzute la alin. (1) și (2) , se distrug în condițiile prevăzute în reglementările referitoare la modul și condițiile de valorificare a bunurilor intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului.

(5)

Persoanele care dobândesc bunuri accizabile potrivit alin. (1) și (2) trebuie să îndeplinească condițiile prevăzute de prezenta lege și normele de aplicare a acesteia.

Art. 438 · Valorificarea produselor accizabile aflate în proprietatea operatorilor economici aflați în procedura falimentului

(1)

Circulația produselor accizabile aflate în proprietatea operatorilor economici aflați în procedura falimentului prevăzută în Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență nu intră sub incidența prevederilor secțiunii a 16-a .

(2)

Produsele accizabile aflate în proprietatea operatorilor economici aflați în procedura falimentului și care nu îndeplinesc condițiile legale de comercializare pot fi valorificate către antrepozitarii autorizați și numai în vederea procesării.

(3)

În situația prevăzută la alin. (2) , livrarea acestor produse se face în regim de supraveghere fiscală pe bază de factură care trebuie să respecte prevederile art. 319 .

Art. 439

(1)

Accizele nearmonizate sunt venituri datorate la bugetul statului și care se colectează conform prevederilor prezentului capitol.

(2)

Accizele nearmonizate sunt taxe speciale percepute asupra următoarelor produse cu potențial de risc redus

a)

produse care conțin tutun, destinate inhalării fără ardere, cu încadrarea tarifară NC 2404 11 00, inclusiv cele conținute în rezerve livrate împreună cu țigări electronice și alte dispozitive de vaporizare electrice personale similare de la codul NC 8543 40 00

b)

lichide cu sau fără nicotină, destinate inhalării fără ardere, cu încadrarea tarifară NC 2404 12 00, 2404 19 90, inclusiv cele conținute în rezerve livrate împreună cu țigări electronice și alte dispozitive de vaporizare electrice personale similare de la codul NC 8543 40 00

c)

produse destinate inhalării fără ardere, care conțin înlocuitori de tutun, cu sau fără nicotină, cu încadrarea tarifară NC 2404 12 00, 2404 19 10, inclusiv cele conținute în rezerve livrate împreună cu țigări electronice și alte dispozitive de vaporizare electrice personale similare de la codul NC 8543 40 00

d)

băuturi nealcoolice cu zahăr adăugat pentru care nivelul total de zahăr este cuprins între 5 g-8 g/100 ml

e)

băuturi nealcoolice cu zahăr adăugat pentru care nivelul total de zahăr este peste 8 g/100 ml

f)

produse cu nicotină, care nu conțin tutun, destinate consumului pe cale orală, prezentate sub formă de pulbere sau particule sau în orice combinație a formelor respective, comercializate în porții ambalate în pliculețe, cu încadrarea tarifară NC 2404 91 90

g)

tutunuri pentru mestecat și tutunuri pentru uz nazal de la codul NC 2403 99 10 00.

(3)

În înțelesul prezentului capitol, codul NC reprezintă poziția tarifară, subpoziția tarifară sau codul tarifar, așa cum este prevăzută/prevăzut în Regulamentul (CEE) nr. 2.658/87 al Consiliului din 23 iulie 1987 privind Nomenclatura tarifară și statistică și Tariful Vamal Comun, în vigoare de la 1 ianuarie 2023. Ori de câte ori intervin modificări în nomenclatura combinată se realizează corespondența dintre codurile NC prevăzute în prezentul capitol și noile coduri din nomenclatura adoptată în temeiul art. 12 din Regulamentul (CEE) nr. 2.658/87 al Consiliului din 23 iulie 1987 privind Nomenclatura tarifară și statistică și Tariful Vamal Comun.

(4)

În sensul alin. (2) lit. d) și e) , prin zahăr adăugat se înțelege zahăr din trestie, zahăr brun, zaharoză cristalină, zahăr invertit, dextroză, melasă, zaharuri din miere, melasă și siropuri, cum ar fi sirop de malț, sirop de fructe, sirop de malț de orez, sirop de porumb, sirop de porumb bogat în fructoză, sirop de arțar, sirop de glucoză, glucoză-fructoză, fructoză, zaharoză, glucoză, lactoză, lactoză hidrolizată, galactoză, zaharuri în nectaruri, cum ar fi nectarul de flori de cocos, nectarul de curmale, nectarul de agave, zaharuri din dulceață, adăugate ca ingrediente.

Art. 440 · Faptul generator

Produsele accizabile prevăzute la art. 439 sunt supuse accizelor la momentul producerii, achiziției intracomunitare sau importului acestora pe teritoriul Comunității

Art. 441 · Exigibilitatea

Momentul exigibilității accizelor intervine

a)

la data recepționării produselor provenite din achiziții intracomunitare

b)

la data efectuării formalităților de punere în liberă circulație a produselor provenite din operațiuni de import

c)

la data vânzării pe piața internă a produselor provenite din producția internă

Art. 442 · Nivelul și calculul accizelor

(1)

Nivelul accizelor aplicabil de la data de 1 aprilie a fiecărui an, pentru produsele prevăzute la art. 439 , este nivelul prevăzut în anexa nr. 2 , care face parte integrantă din prezentul titlu.

(2)

Abrogat.

(3)

Abrogat.

(3^1)

Abrogat.

(4)

Pentru produsele prevăzute la art. 439 accizele se datorează o singură dată și se calculează prin aplicarea sumelor fixe pe unitatea de măsură asupra cantităților produse și comercializate, importate sau achiziționate intracomunitar, după caz.

(5)

Din valoarea accizelor datorate, determinată potrivit alin. (4) , se deduce contravaloarea timbrelor utilizate pentru marcarea produselor accizabile prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a) și g) .

(6)

Pentru produsele prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. f) , nivelul accizelor se aplică la cantitatea de substrat solid care conține nicotină, conținută în produsele care se încadrează la codul NC 2404 91 90.

Art. 443 · Scutiri

(1)

Beneficiază de regimul de restituire a accizelor virate bugetului de stat pentru produsele prevăzute la art. 439 operatorii economici care au achiziționat direct dintr-un stat membru sau din import aceste produse și care ulterior le livrează în alt stat membru, le exportă ori le returnează furnizorilor.

(2)

Pentru produsele prevăzute la art. 439 retrase de pe piață, dacă starea sau vechimea acestora le face improprii consumului ori nu mai îndeplinesc condițiile de comercializare, accizele plătite se restituie la cererea operatorului economic.

(3)

Modalitatea și condițiile de acordare a scutirilor prevăzute la alin. (1) și (2) se stabilesc prin normele metodologice.

Art. 444 · Plătitori de accize

(1)

Plătitorii de accize sunt operatorii economici care produc și comercializează în România produsele prevăzute la art. 439 , achiziționează din teritoriul Uniunii Europene ori importă produsele prevăzute la art. 439 .

(2)

În sensul alin. (1) , plătitorii de accize care produc bunurile prevăzute la art. 439 sunt operatorii economici care au în proprietate materia primă și care produc aceste bunuri cu mijloace proprii sau le transmit spre prelucrare la terți, indiferent dacă prelucrarea are loc în România sau în afara României.

(3)

Operatorul economic care produce, achiziționează din alte state membre ale Uniunii Europene sau importă produse supuse accizelor de natura celor prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a)-c) , f) și g) trebuie să se autorizeze la autoritatea competentă, potrivit prevederilor din normele metodologice.

(3^1)

Operatorul economic care produce, achiziționează din alte state membre ale Uniunii Europene sau importă produse supuse accizelor de natura celor prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. d) și e) notifică acest fapt autorității vamale teritoriale, potrivit prevederilor din normele metodologice.

(4)

Operatorul economic care nu are domiciliul fiscal în România și intenționează să desfășoare activități economice cu produse accizabile prevăzute la art. 439 , pentru care are obligația plății accizelor în România, va desemna un reprezentant fiscal stabilit în România pentru a îndeplini obligațiile care îi revin potrivit prezentului capitol.

Art. 444^1

Marcarea produselor accizabile prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a) și g)

(1)

Produsele accizabile prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a) și g) pot fi comercializate pe teritoriul României numai dacă acestea sunt marcate conform prevederilor prezentului articol. (2) Nu sunt supuse obligației de marcare produsele prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a) și g) scutite de la plata accizelor.

(3)

Responsabilitatea marcării produselor accizabile prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a) și g) revine plătitorilor de accize prevăzuți la art. 444 .

(4)

Marcarea produselor accizabile prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a) și g) se efectuează prin timbre, o categorie a marcajelor definite la art. 336 pct. 15 .

(5)

Dimensiunea și elementele inscripționate pe timbre sunt stabilite prin normele metodologice.

(6)

Plătitorii de accize prevăzuți la art. 444 au obligația să asigure ca timbrele să fie aplicate la loc vizibil, pe ambalajul individual al produsului accizabil, astfel încât timbrul să nu poată fi îndepărtat de pe ambalaj fără a fi deteriorat.

(7)

Produsele accizabile marcate cu timbre deteriorate ori altfel decât s-a prevăzut la alin. (5) și (6) sunt considerate ca nemarcate.

(8)

Autoritatea competentă aprobă eliberarea timbrelor către plătitorii de accize prevăzuți la art. 444 .

(9)

Solicitarea timbrelor se face prin depunerea unei cereri la autoritatea competentă.

(10)

Eliberarea timbrelor se face de către unitatea specializată pentru tipărirea acestora, desemnată de autoritatea competentă.

(11)

Contravaloarea timbrelor se asigură de la bugetul de stat, din valoarea accizelor aferente produselor accizabile prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a) și g) supuse marcării.

(12)

Procedurile de eliberare a timbrelor, precum și de restituire a contravalorii timbrelor se stabilesc prin normele metodologice.

(13)

Timbrele neutilizate în termen de 6 luni de la achiziție se restituie unității specializate pentru tipărirea acestora, în vederea distrugerii.

Art. 445 · Obligațiile plătitorilor

Operatorii economici plătitori de accize prevăzuți la art. 444 sunt obligați

a)

să se înregistreze ca plătitori de accize la autoritatea fiscală competentă

b)

să calculeze accizele și să le verse la bugetul de stat la termenele stabilite, fiind răspunzători pentru exactitatea calculului și vărsarea integrală a sumelor datorate

c)

să țină evidența accizelor și să depună anual deconturile privind accizele, conform dispozițiilor legale privind obligațiile de plată, la bugetul de stat, până la data de 30 aprilie a anului următor celui de raportare

d)

să evidențieze distinct accizele în factură în situația în care au obligația emiterii facturii conform art. 319 , în cazul operatoriilor economici care produc și comercializează în România produsele prevăzute la art. 439

Art. 446 · Declarațiile de accize

Plătitorii de accize prevăzuți la art. 444 , cu excepția importatorilor, au obligația de a depune la autoritatea competentă o declarație de accize pentru fiecare lună, indiferent dacă se datorează sau nu plata accizei pentru luna respectivă, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei la care se referă declarația

Art. 447 · Termenul de plată a accizelor la bugetul de stat

(1)

Pentru situațiile prevăzute la art. 441 lit. a) și c) , termenul de plată a accizelor este până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care intervine exigibilitatea accizelor.

(2)

Pentru situațiile prevăzute la art. 441 lit. b) , plata accizelor se face la data exigibilității accizelor.

Art. 448 · Regimul produselor accizabile deținute de operatorii economici care înregistrează obligații fiscale restante

(1)

Produsele accizabile prevăzute la art. 439 deținute de operatorii economici care înregistrează obligații fiscale restante pot fi valorificate în cadrul procedurii de executare silită de organele competente, potrivit legii.

(2)

Persoanele care dobândesc bunuri accizabile prin valorificare, potrivit alin. (1) , trebuie să îndeplinească condițiile prevăzute de lege, după caz.

Art. 448^1 · Excepție de la regimul accizelor nearmonizate

(1)

Prin excepție de la prezentul capitol, pentru produsele prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a) și g) , fabricate în antrepozite fiscale de producție din România, se aplică în mod corespunzător prevederile art. 339-341 și ale secțiunilor a 3-a , a 9-a și a 16-a de la capitolul I - Regimul accizelor armonizate din prezentul titlu.

(2)

În sensul alin. (1) , prin antrepozite fiscale de producție se înțeleg și locurile în care au/are loc producția și/sau transformarea de produse prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a) și g) .

(3)

În antrepozitele fiscale de producție prevăzute la alin. (2) pot fi desfășurate și alte activități de producție care au legătură cu activitatea principală desfășurată.

(4)

Prevederile referitoare la tutunul prelucrat de la art. 339-341 , art. 344 , art. 345 alin. (1) și (2) , art. 346-348 , secțiunile a 8-a , a 9-a , a 12^1-a și a 16-a de la capitolul I - Regimul accizelor armonizate din prezentul titlu, se aplică în mod corespunzător și antrepozitelor fiscale de producție prevăzute la alin. (2) .

(5)

În situația în care operatorul economic deține autorizație de antrepozit fiscal pentru producția de tutun prelucrat, în cadrul căruia produce și produsele prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a) și g) , și intenționează să renunțe la producția de tutun prelucrat, are obligația să anunțe la autoritatea vamală teritorială intenția sa de modificare asupra datelor inițiale în baza cărora a fost emisă autorizația de antrepozitar, cu minimum 5 zile anterior producerii acesteia.

Art. 448^2 · Restituiri speciale

(1)

Pentru produsele prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a) și g) , fabricate în antrepozite fiscale de producție din România, accizele nearmonizate aferente, virate la bugetul de stat, pot fi restituite la solicitarea antrepozitarilor autorizați care livrează aceste produse în alte state membre ori le exportă.

(2)

Cuantumul sumei restituite potrivit alin. (1) nu poate depăși suma efectiv plătită la bugetul de stat.

(3)

Modalitatea și condițiile de acordare a restituirii prevăzute la alin. (1) se stabilesc prin normele metodologice.

Art. 448^3 · Persoane fizice

(1)

Accizele pentru produsele accizabile prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a) și g) achiziționate de o persoană fizică pentru uzul său propriu și transportate personal de respectiva persoană fizică de pe teritoriul unui stat membru pe teritoriul României sunt exigibile numai în statul membru în care se achiziționează produsele accizabile.

(2)

În sensul prevederilor alin. (1) , se consideră că produsele accizabile achiziționate de o persoană fizică sunt destinate pentru uzul său propriu doar în măsura în care transportul în România din alte state membre al produselor accizabile are caracter ocazional, respectiv nu este realizat în mod repetitiv și sistematic.

(3)

Pentru a stabili dacă produsele accizabile prevăzute la alin. (1) sunt destinate uzului propriu al unei persoane fizice se iau în considerare următoarele elemente

a)

statutul comercial al celui care deține produsele accizabile și motivele pentru care le deține

b)

locul în care se află produsele accizabile sau, dacă este cazul, modul de transport utilizat

c)

orice document referitor la produsele accizabile

d)

natura produselor accizabile

e)

cantitatea de produse accizabile

f)

caracterul ocazional al transportului.

(4)

Caracterul ocazional al transportului se stabilește pe baza criteriilor prevăzute prin ordin comun al președintelui Autorității Vamale Române și al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală.

(5)

Produsele achiziționate și transportate ocazional de persoanele fizice se consideră a fi destinate uzului propriu în condițiile în care nu depășesc următoarele limite cantitative

a)

produse care conțin tutun, destinate inhalării fără ardere, cu încadrarea tarifară NC 2404 11 00: 250 g sau 800 de stickuri

b)

tutunuri pentru mestecat cu încadrarea tarifară NC 2403 99 10 00: 250 g

c)

tutunuri pentru uz nazal cu încadrarea tarifară NC 2403 99 10 00: 250 g.

(6)

Produsele achiziționate și transportate ocazional în cantități superioare limitelor prevăzute la alin. (5) și destinate consumului în România se consideră a fi achiziționate în scopuri comerciale și, în acest caz, se datorează acciza în România.

Art. 449 · Contravenții și sancțiuni

(1)

Constituie contravenții, dacă nu au fost săvârșite în astfel de condiții încât să fie considerate potrivit legii infracțiuni, și se sancționează cu amendă de la 2.000 lei la 5.000 lei următoarele fapte

a)

producerea de vinuri liniștite, sub limita de 1.000 hl de vinuri liniștite pe an, fără înregistrarea la autoritatea vamală teritorială potrivit art. 362 alin. (3)

b)

vânzarea cu amănuntul din antrepozitul fiscal a produselor accizabile, cu excepțiile prevăzute de lege, potrivit art. 362 alin. (6)

e)

nerespectarea obligațiilor prevăzute la art. 367 alin. (1) lit. f) și i)

f)

primirea produselor accizabile în regim suspensiv de accize cu nerespectarea cerințelor prevăzute la art. 404 alin. (1)

g)

nerespectarea prevederilor art. 424 alin. (6)

h)

nerespectarea prevederilor art. 427 alin. (3) și art. 430 alin. (3)

i)

nerespectarea prevederilor art. 426 alin. (5) și art. 429 alin. (5)

j)

refuzul operatorilor economici de a prelua și de a distruge cantitățile confiscate de tutun prelucrat, în condițiile prevăzute la art. 431 alin. (1)-(3)

k)

primirea produselor accizabile care au fost eliberate pentru consum într-un stat membru și care sunt deplasate către teritoriul României pentru a fi livrate în România în scopuri comerciale sau pentru a fi utilizate în România cu nerespectarea cerințelor prevăzute la art. 416^1 alin. (1) . k^1) nerespectarea prevederilor art. 414^3 alin. (1) și art. 414^11

l)

nerespectarea prevederilor art. 444^1 alin. (13) .

(2)

Următoarele fapte constituie contravenții, dacă nu au fost săvârșite în astfel de condiții încât să fie considerate potrivit legii infracțiuni

a)

vânzarea de către orice persoană a țigaretelor pentru care nu s-au stabilit și declarat prețuri de vânzare cu amănuntul potrivit art. 343 alin. (9)

b)

vânzarea țigaretelor de către orice persoană la un preț ce depășește prețul de vânzare cu amănuntul declarat potrivit art. 343 alin. (10)

c)

vânzarea de țigarete de către orice persoană către persoane fizice la un preț mai mic decât prețul de vânzare cu amănuntul declarat potrivit art. 343 alin. (11)

d)

valorificarea produselor accizabile într-un antrepozit fiscal pentru care autorizația a expirat, a fost revocată sau anulată, fără plata accizelor la bugetul de stat, potrivit art. 344 alin. (2)

e)

nerespectarea prevederilor art. 356 alin. (2) , art. 357 și art. 358 alin. (5)

f)

nerespectarea prevederilor art. 362 alin. (1) și (7)

g)

nesesizarea autorității competente în cazul deteriorării sigiliilor aplicate potrivit art. 367 alin. (1) lit. c) ; g^1) nerespectarea obligațiilor prevăzute la art. 367 alin. (1^1) și (1^2) , art. 375 alin. (1^1) și (1^2) , art. 391 alin. (5) și (6) și art. 435 alin. (3^1)-(3^3) , (3^14) și (3^15) ; g^2) nerespectarea prevederilor art. 391 alin. (4)

h)

nerespectarea prevederilor art. 397 alin. (3)

i)

transportul de produse accizabile în regim suspensiv de accize care nu este acoperit de documentul administrativ electronic sau, după caz, de un alt document utilizat pentru acest regim, prevăzut în prezentul titlu, ori cu nerespectarea procedurii în cazul în care sistemul informatizat este indisponibil la expediție potrivit prevederilor art. 402 alin. (1) și art. 406 alin. (1)

j)

deținerea în scopuri comerciale, cu neîndeplinirea condiției prevăzute la art. 414 alin. (1) , a produselor accizabile care au fost deja eliberate pentru consum într-un alt stat membru

k)

deținerea în afara antrepozitului fiscal sau comercializarea pe teritoriul României a produselor accizabile supuse marcării, potrivit prevederilor art. 421 alin. (3) , fără a fi marcate sau marcate necorespunzător ori cu marcaje false sub limitele prevăzute la art. 452 alin. (1) lit. h)

l)

nerespectarea prevederilor art. 428 alin. (3)

m)

nerespectarea prevederilor art. 435 alin. (1)

n)

nerespectarea prevederilor art. 435 alin. (2)

o)

desfășurarea activităților de comercializare angro a băuturilor alcoolice și tutunului prelucrat și activităților de comercializare angro și/sau en détail a produselor energetice - benzine, motorine, petrol lampant, gaz petrolier lichefiat, păcură și biocombustibili, cu nerespectarea obligațiilor prevăzute la art. 435 alin. (3) , (4) , (13) și (14)

p)

achiziționarea produselor accizabile de la persoane care desfășoară activități de distribuție și comercializare angro a băuturilor alcoolice și tutunului prelucrat, comercializare angro a produselor energetice - benzine, motorine, petrol lampant și gaz petrolier lichefiat, păcură și biocombustibili, care nu respectă prevederile de la art. 435 alin. (3) ; p^1) nerespectarea prevederilor art. 435 alin. (3^16)

q)

nerespectarea prevederilor art. 436 alin. (1)

r)

nerespectarea prevederilor art. 367 alin. (7) sau alin. (8)

s)

nerespectarea prevederilor art. 435 alin. (6) ; ș) nerespectarea prevederilor art. 444 alin. (3)

t)

utilizarea de către operatorii economici a produselor energetice pentru care nu se aplică regimul de accizare conform art. 394 alin. (1) pct. 2 lit. a) și b) . ț) deținerea sau comercializarea pe teritoriul României a produselor accizabile supuse marcării, potrivit prevederilor art. 444^1 alin. (1) , fără a fi marcate sau marcate necorespunzător ori cu marcaje false, sub limitele prevăzute la art. 452 alin. (1) lit. m) .

(3)

Contravențiile prevăzute la alin. (2) se sancționează cu amendă de la 20.000 lei la 100.000 lei, precum și cu

a)

confiscarea produselor, iar, în situația când acestea au fost vândute, confiscarea sumelor rezultate din această vânzare, în cazurile prevăzute la lit. b) , f) , h)-n) , ș) , t) și la lit. o) doar pentru nerespectarea obligațiilor prevăzute la art. 435 alin. (3) și (4) ; a^1) confiscarea produselor, iar, în situația când acestea au fost vândute, confiscarea sumelor rezultate din această vânzare, în cazurile prevăzute la lit. g^1)

b)

confiscarea cisternelor, recipientelor și mijloacelor de transport utilizate în transportul produselor accizabile, în cazurile prevăzute la lit. i) și k)

c)

suspendarea activității de comercializare a produselor accizabile pe o perioadă de 1-3 luni, în cazul comercianților în sistem angro și/sau en detail, pentru situațiile prevăzute la lit. k) și o) ; c^1) confiscarea sumelor rezultate din vânzare, în cazul prevăzut la alin. (2) lit. p^1)

d)

oprirea activității de producție a produselor accizabile prin sigilarea instalației, în cazul producătorilor, pentru situațiile prevăzute la lit. g) , m) și r)

e)

suspendarea activității de comercializare a produselor accizabile pe o perioadă de 1-3 luni, în situația prevăzută la lit. ș)

f)

confiscarea produselor, iar în situația când acestea au fost vândute, confiscarea sumelor rezultate din această vânzare, în cazul prevăzut la lit. ț) .

(4)

Autoritatea competentă poate suspenda, la propunerea organului de control, autorizația de antrepozit fiscal, destinatar înregistrat, expeditor înregistrat sau importator autorizat, după caz, pentru situațiile prevăzute la alin. (1) lit. j) și alin. (2) lit. g) și m) .

(5)

Autoritatea competentă poate revoca, la propunerea organului de control, autorizația de antrepozit fiscal, destinatar înregistrat, expeditor înregistrat, importator autorizat sau atestatul de destinatar certificat, atestatul de expeditor certificat, atestatul de comercializare angro de produse energetice fără depozitare, atestatul de distribuitor, atestatul exportator înregistrat, după caz, pentru situațiile prevăzute la alin. (1) lit. b) , d) și e) și alin. (2) lit. p^1) .

Art. 450 · Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor

(1)

Constatarea și sancționarea faptelor ce constituie contravenție potrivit art. 449 se fac de organele competente din cadrul Ministerului Finanțelor, prin Autoritatea Vamală Română și unitățile sale subordonate sau prin Agenția Națională de Administrare Fiscală și unitățile sale subordonate, conform competențelor, cu excepția sancțiunilor privind suspendarea sau revocarea autorizației de antrepozit fiscal, destinatar înregistrat, expeditor înregistrat, importator autorizat sau sancțiunilor privind suspendarea sau revocarea atestatului de comercializare angro, atestatului de distribuitor, atestatului de exportator înregistrat, după caz, care se dispune de autoritatea competentă, la propunerea organului de control.

(1^1)

Constatarea și sancționarea faptelor ce constituie contravenție potrivit dispozițiilor art. 449 alin. (2) lit. k) se fac și de către ofițerii și agenții de poliție din cadrul Poliției Române, de către ofițerii și agenții de poliție din cadrul Poliției de Frontieră Române, de către ofițerii și subofițerii din cadrul Jandarmeriei Române și de polițiștii locali.

(2)

Sancțiunile contravenționale prevăzute la art. 449 se aplică, după caz, persoanelor fizice sau persoanelor juridice. În cazul asocierilor și al altor entități fără personalitate juridică, sancțiunile se aplică reprezentanților acestora.

(3)

Abrogat.

Art. 451 · Dispoziții aplicabile

Contravențiilor prevăzute la art. 449 le sunt aplicabile dispozițiile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare

Art. 451^1 · Registrul electronic de evidență centralizată a sancțiunilor

Se înființează Registrul electronic de evidență centralizată a sancțiunilor aplicate în temeiul art. 449 alin. (2) lit. k) și ț) , administrat de Autoritatea Vamală Română. Modul de organizare și funcționare a Registrului electronic de evidență centralizată a sancțiunilor, precum și raportarea contravențiilor se stabilesc prin ordin comun emis de președintele Autorității Vamale Române, președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală și ministrul afacerilor interne

Art. 452 · Infracțiuni

(1)

Constituie infracțiuni următoarele fapte

a)

producerea de produse accizabile care intră sub incidența regimului de antrepozitare prevăzut în prezentul titlu în afara unui antrepozit fiscal autorizat de către autoritatea competentă

b)

achiziționarea de alcool etilic și de distilate în vrac de la alți furnizori decât antrepozitarii autorizați pentru producție sau expeditorii înregistrați de astfel de produse, potrivit prezentului titlu

c)

nerespectarea prevederilor art. 345 alin. (3)-(3^3) și (3^5) ; c^1) abrogată

d)

marcarea cu marcaje false a produselor accizabile supuse marcării ori deținerea în antrepozitul fiscal a produselor marcate în acest fel

e)

refuzul sub orice formă a accesului autorităților competente cu atribuții de control pentru efectuarea de verificări inopinate în antrepozitele fiscale

f)

livrarea reziduurilor de produse energetice pentru prelucrare în vederea obținerii de produse accizabile, altfel decât se prevede în prezentul titlu

g)

achiziționarea reziduurilor de produse energetice pentru prelucrare în vederea obținerii de produse accizabile, altfel decât se prevede în prezentul titlu

h)

deținerea de către orice persoană sau comercializarea pe teritoriul României a produselor accizabile supuse marcării, potrivit prezentului titlu, cu excepția celor deținute în antrepozitul fiscal, fără a fi marcate sau marcate necorespunzător ori cu marcaje false peste limita a 10.000 țigarete, 400 țigări de foi de 3 grame, 200 țigări de foi mai mari de 3 grame, tutun de fumat peste 1 kg, alcool etilic peste 40 litri, băuturi spirtoase peste 200 litri, produse intermediare peste 300 litri, băuturi fermentate, altele decât bere și vinuri, peste 300 litri

i)

folosirea conductelor mobile, a furtunurilor elastice sau a altor conducte de acest fel, utilizarea rezervoarelor necalibrate, precum și amplasarea înaintea contoarelor a unor canele sau robinete prin care se pot extrage cantități de alcool sau distilate necontorizate

j)

eliberarea pentru consum, deținerea în afara unui antrepozit fiscal, transportul inclusiv în regim suspensiv de accize, utilizarea, oferirea spre vânzare sau vânzarea, pe teritoriul României, a produselor energetice prevăzute la art. 355 alin. (3) lit. g) sau asimilate acestora din punctul de vedere al nivelului accizelor, nemarcate și necolorate sau marcate și colorate necorespunzător, cu excepțiile prevăzute la art. 425 alin. (2)

k)

nerespectarea prevederilor art. 427 alin. (5) și art. 430 alin. (4)

l)

nerespectarea prevederilor art. 427 alin. (6) și art. 430 alin. (5)

m)

deținerea de către orice persoană sau comercializarea pe teritoriul României a produselor accizabile prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a) și g) supuse marcării, potrivit prezentului titlu, fără a fi marcate sau marcate necorespunzător ori cu marcaje false, peste limita a 7 kg de tutun destinat inhalării fără ardere, conținut în produsele care se încadrează la codul NC 2404 11 00, peste limita a 1 kg de tutunuri pentru mestecat care se încadrează la codul NC 2403 99 10 00 și peste limita a 1 kg de tutunuri pentru uz nazal care se încadrează la codul NC 2403 99 10 00

n)

săvârșirea de două sau mai multe ori în decursul unui an a faptelor prevăzute la art. 449 alin. (2) lit. ț) , dacă prin cumulare se depășește limita cantitativă prevăzută la lit. m) .

(2)

Infracțiunile prevăzute la alin. (1) se pedepsesc astfel

a)

cu închisoare de la 6 luni la 3 ani, cele prevăzute la lit. f) și g)

b)

cu închisoare de la un an la 5 ani, cele prevăzute la lit. b) , e) și i)-k)

c)

cu închisoare de la 2 ani la 7 ani, cele prevăzute la lit. a) , c) , d) , h) , h^1) , l) , m) și n) .

(3)

După constatarea faptelor prevăzute la alin. (1) lit. b)-e) , g) și i) , organul de control competent dispune oprirea activității, sigilarea instalației în conformitate cu procedurile tehnologice de închidere a instalației și înaintează actul de control autorității competente care a emis autorizația, cu propunerea de suspendare a autorizației de antrepozit fiscal sau de revocare a autorizației de destinatar înregistrat, după caz.

(4)

Nerespectarea prevederilor art. 427 alin. (5) și ale art. 430 alin. (4) , până la data de 1 iunie 2024, nu constituie infracțiune, dacă marcarea s-a efectuat conform prevederilor art. 427 alin. (5^1) și ale art. 430 alin. (4^1) .

Anexa nr. 1 (3)

Nr. crt. Denumirea produsului sau a grupei de produse U.M. Acciza (lei/U.M 2024 2025 2026 0 1 2 3 4 5 Alcool și băuturi alcoolice 1. Bere, din care: 4,62 5,30 5,83 1.1. Bere produsă de producătorii independenți a căror producție anuală nu depășește 200 mii hl hl/1 grad Plato 2,54 2,92 3,21 2. Vinuri hl de produs 2.1. vinuri liniștite 0,00 10 11 2.2. vinuri spumoase 66,34 76,19 83,81 3. Băuturi fermentate, altele decât bere și vinuri hl de produs 3.1. liniștite, din care: 555,58 638,03 701,83 3.1.1. cidru de mere și de pere 0,00 10 11 3.1.2. hidromel obținut prin fermentarea unei soluții de miere în apă 0,00 10 11 3.1.3. obținute din fructe de pădure, fără alte adaosuri de arome sau alcool 0,00 10 11 3.2. spumoase 66,34 76,19 83,81 3.2.1. cidru de mere și de pere 0,00 10 11 4. Produse intermediare hl de produs 555,58 638,03 701,83 5. Alcool etilic, din care: hl de alcool pur 4.629,75 5.316,81 5.848,49 5.1. Alcool etilic produs de micile distilerii 2.314,87 2.658,39 2.924,23 Tutun prelucrat 6. Țigarete 1.000 țigarete 672,92 703,47 718,97 7. Țigări și țigări de foi 1.000 buc. 591,25 620,00 634,00 8. Tutun de fumat fin tăiat, destinat rulării în țigarete kg 591,25 620,00 634,00 9. Alte tutunuri de fumat kg 591,25 620,00 634,00 Produse energetice 10. Benzină cu plumb tonă 2.530,17 4.249,09 4.674,00 1.000 l 1.948,23 3.271,80 3.598,98 11. Benzină fără plumb tonă 2.151,13 3.612,54 3.973,79 1.000 l 1.656,36 2.781,64 3.059,80 12. Motorină tonă 1.796,53 3.017,04 3.318,74 1.000 l 1.518,04 2.549,35 2.804,29 13. Păcură tonă 13.1. utilizată în scop comercial 71,07 71,07 71,07 13.2. utilizată în scop necomercial 71,07 71,07 71,07 14. Gaz petrolier lichefiat tonă 14.1. utilizat drept combustibil pentru motor 607,70 607,70 607,70 14.2. utilizat drept combustibil pentru încălzire 537,76 537,76 537,76 14.3. utilizat în consum casnic 0,00 0,00 0,00 15. Gaz natural GJ 15.1. utilizat drept combustibil pentru motor 12,32 12,32 12,32 15.2. utilizat drept combustibil pentru încălzire 15.2.1. în scop comercial 0,81 0,81 0,81 15.2.2. în scop necomercial 1,52 1,52 1,52 16. Petrol lampant (kerosen) 16.1. utilizat drept combustibil pentru motor tonă 2.640,92 2.640,92 2.640,92 1.000 litri 2.112,73 2.112,73 2.112,73 16.2. utilizat drept combustibil pentru încălzire tonă 2.226,35 2.226,35 2.226,35 1.000 litri 1.781,07 1.781,07 1.781,07 17. Cărbune și cocs GJ 17.1. utilizat în scopuri comerciale 0,71 0,71 0,71 17.2. utilizat în scopuri necomerciale 1,42 1,42 1,42 18. Electricitate MWh 18.1. Electricitate utilizată în scop comercial 2,37 2,37 2,37 18.2. Electricitate utilizată în scop necomercial 4,74 4,74 4,74

Art. 1

Începând cu data de 7 aprilie 2026, pe durata situației de criză pe piața țițeiului și/sau a produselor petroliere, declarată potrivit dispozițiilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 19/2026 privind declararea situației de criză pe piața țițeiului și/sau a produselor petroliere, respectiv benzină și motorină, și pentru instituirea unor măsuri de protejare a economiei și populației pe durata situației de criză, precum și pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 12/2026 privind măsurile aplicabile clienților casnici din piața de gaze naturale în perioada 1 aprilie 2026-31 martie 2027, pentru motorina standard comercializată pe piața internă, nivelul accizei prevăzut la nr. crt. 12 din anexa nr. 1 de la titlul VIII „Accize și alte taxe speciale“ din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, se reduce temporar de la 2.804,29 lei/1.000 litri la 2.504,29 lei/1.000 litri, respectiv de la 3.318,74 lei/tonă la 2.963,70 lei/tonă.

Anexa nr. 2 (3)

Nr. crt. Denumirea produsului U.M Acciza (lei/U.M 2024 2025 2026 0 1 2 3 4 5 1 Lichid cu sau fără nicotină ml 0,81 1,09 1,31 2 Produse care conțin tutun, destinate inhalării fără ardere kg 1.094,93 1.172,45 1.198,28 3 Produse destinate inhalării fără ardere, care conțin înlocuitori de tutun, cu sau fără nicotină kg 1.094,93 1.172,45 1.198,28 4 Băuturi nealcoolice cu zahăr adăugat pentru care nivelul total de zahăr este cuprins între 5 g-8 g/100 ml hl 40 44 48,4 5 Băuturi nealcoolice cu zahăr adăugat pentru care nivelul total de zahăr este peste 8 g/100 ml hl 60 66 72,6 6 Produse cu nicotină, care nu conțin tutun, destinate consumului pe cale orală kg 115 120,5 126 7 Tutunuri pentru mestecat și tutunuri pentru uz nazal kg - 1.172,45 1.198,28 Anexe la normele metodologice de aplicare a prevederilor titlului VIII din Codul fiscal

Art. 453 · Definiții

În înțelesul prezentului titlu, expresiile de mai jos au următoarele semnificații

a)

activitate economică - orice activitate care constă în furnizarea de bunuri, servicii și lucrări pe o piață

b)

clădire - orice construcție situată deasupra solului și/sau sub nivelul acestuia, indiferent de denumirea ori de folosința sa, și care are una sau mai multe încăperi ce pot servi la adăpostirea de oameni, animale, obiecte, produse, materiale, instalații, echipamente și altele asemenea, iar elementele structurale de bază ale acesteia sunt pereții și acoperișul, indiferent de materialele din care sunt construite, inclusiv construcțiile reprezentând turnurile de susținere a turbinelor eoliene și fundațiile acestora

c)

clădire-anexă - clădiri situate în afara clădirii de locuit, precum: bucătării, grajduri, pivnițe, cămări, pătule, magazii, depozite, garaje și altele asemenea

d)

clădire cu destinație mixtă - clădire folosită atât în scop rezidențial, cât și nerezidențial

e)

clădire nerezidențială - orice clădire care nu este rezidențială

f)

clădire rezidențială - construcție alcătuită din una sau mai multe camere folosite pentru locuit, cu dependințele, dotările și utilitățile necesare, care satisface cerințele de locuit ale unei persoane sau familii

g)

nomenclatură stradală - lista care conține denumirile tuturor străzilor dintr-o unitate administrativ-teritorială, numerele de identificare a imobilelor pe fiecare stradă în parte, precum și titularul dreptului de proprietate al fiecărui imobil; nomenclatura stradală se organizează pe fiecare localitate rurală și urbană și reprezintă evidența primară unitară care servește la atribuirea adresei domiciliului/reședinței persoanei fizice, a sediului persoanei juridice, precum și a fiecărui imobil, teren și/sau clădire

h)

rangul unei localități - rangul atribuit unei localități conform legii; h^1) terenul aferent clădirii de domiciliu - terenul proprietății identificat prin adresa acestuia, individualizată prin denumire proprie a străzii și numărul poștal atribuit de la adresa de domiciliu

i)

zone din cadrul localității - zone stabilite de consiliul local, în funcție de poziția terenului față de centrul localității, de rețelele edilitare, precum și de alte elemente specifice fiecărei unități administrativ-teritoriale, conform documentațiilor de amenajare a teritoriului și de urbanism, registrelor agricole, evidențelor specifice cadastrului imobiliar-edilitar sau altor evidențe agricole sau cadastrale care pot afecta valoarea terenului

Art. 454 · Impozite și taxe locale

Impozitele și taxele locale sunt după cum urmează

a)

impozitul pe clădiri și taxa pe clădiri

b)

impozitul pe teren și taxa pe teren

c)

impozitul pe mijloacele de transport

d)

taxa pentru eliberarea certificatelor, avizelor și autorizațiilor

e)

taxa pentru folosirea mijloacelor de reclamă și publicitate

f)

impozitul pe spectacole

g)

taxele speciale

h)

alte taxe locale

Articolele următoare · 604 din 661
Legea nr. 227/2015 – text integral | LawChat