HOTĂRÂRE nr. 479 din 18 aprilie 2003 (**republicată**)(*actualizată*) privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația agenților economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale (actualizată până la data de 12 februarie 2014*)
Text cu caracter informativ. Numai versiunea publicată în Monitorul Oficial al României este cea oficială.
Se aprobă Normele metodologice pentru aplicarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația agenților economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 477/1999 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația agenților economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 301 din 28 iunie 1999.
Anexa
NORME METODOLOGICE pentru aplicarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația agenților economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale
În sensul art. 1 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația agenților economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, denumită în continuare ordonanță de urgență, prin agenți economici se înțelege persoanele fizice și juridice, asociațiile familiale, precum și orice alte entități care efectuează cu plată, pe teritoriul României, inclusiv în punctele de control pentru trecerea frontierei de stat, livrări de bunuri cu amănuntul și/sau prestări de servicii direct către populație, cu excepția instituțiilor publice.
Agenții economici care nu intră sub incidența ordonanței de urgență pot opta pentru utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale, în condițiile legii.
Agenții economici care au obligația utilizării aparatelor de marcat electronice fiscale, precum și cei prevăzuți la alin. (2) sunt denumiți în continuare utilizatori.
Utilizatorii au obligația să elibereze clienților bonuri fiscale pentru toate bunurile livrate cu amănuntul și/sau serviciile prestate și, la solicitarea acestora, le vor elibera și factură fiscală, în condițiile prevăzute de Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare.
Bonurile fiscale se emit de către utilizatori numai cu aparate de marcat electronice fiscale pentru care s-a obținut avizul Comisiei de avizare a distribuitorilor și a aparatelor de marcat electronice fiscale prevăzută la art. 5 alin. (1) din ordonanța de urgență, denumită în continuare comisie.
Bonurile fiscale emise de casele de schimb valutar se semnează și se ștampilează de emitent.
În cazul în care în același spațiu se efectuează atât livrări de bunuri cu amănuntul sau prestări de servicii pentru care este obligatorie utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale, cât și livrări de bunuri cu amănuntul sau prestări de servicii pentru care nu există această obligație, utilizatorii pot emite bon fiscal pentru toate bunurile livrate și/sau serviciile prestate.
În sensul ordonanței de urgență, prin livrări de bunuri cu amănuntul și prestări de servicii direct către populație se înțelege acele activități desfășurate cu caracter permanent. Nu intră în această categorie eventualele livrări de bunuri și prestări de servicii direct către persoane fizice efectuate întâmplător de către agenții economici, alții decât comercianții cu amănuntul.
Distribuitorul autorizat de aparate de marcat electronice fiscale este agentul economic pe numele căruia a fost eliberat avizul privind distribuirea și utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale.
Distribuitorul autorizat are libertatea de a include în rețeaua sa de distribuție și/sau service orice agenți economici care îndeplinesc condițiile prevăzute de ordonanța de urgență și de prezentele norme metodologice, denumiți în continuare unități acreditate.
În situația defectării aparatului de marcat electronic fiscal utilizatorii consemnează în cartea de intervenții a aparatului de marcat electronic fiscal, prezentată în anexa nr. 1, data și ora la care au anunțat defectarea acestuia și păstrează confirmarea scrisă, respectiv telex, fax sau altele asemenea, privind anunțarea defectării aparatului de marcat electronic fiscal.
Până la repunerea în funcțiune a aparatului defect, utilizatorii, cu excepția taximetriștilor, înregistrează tranzacțiile efectuate în această perioadă într-un registru, denumit în continuare registru special, care se completează fără ștersături sau fără spații neutilizate.
Registrul special se întocmește conform modelelor prezentate în anexele nr. 2 a) și 2 b).
Registrul special va avea paginile numerotate, va fi sigilat și va fi ștampilat de către organul fiscal la care utilizatorul este înregistrat ca plătitor de impozite și taxe, cu precizarea numărului de pagini conținut de acesta, și va fi prezentat de către utilizator, cu excepția taximetriștilor, pentru vizare o dată cu depunerea declarației de instalare a aparatului la organul fiscal în a cărui rază teritorială a fost instalat acesta.
La repunerea în funcțiune a aparatului tehnicianul unității de service acreditate, denumit în continuare tehnician de service, consemnează în registrul special, după ultima înregistrare a tranzacțiilor efectuate de utilizator, data și ora începerii funcționării aparatului, sub semnătura și numele în clar ale tehnicianului de service.
Până la repunerea în funcțiune a aparatului defect, utilizatorii, cu excepția caselor de schimb valutar, eliberează clienților, la cererea acestora, facturi fiscale, în condițiile prevăzute de Legea nr. 571/2003 , cu modificările și completările ulterioare.
Pe perioada nefuncționării aparatului de marcat electronic fiscal casele de schimb valutar eliberează clienților buletin de schimb valutar, iar datele privind tranzacțiile efectuate în această perioadă vor fi introduse în aparate după repunerea în funcțiune a acestora.
În situația întreruperii curentului electric în momentul emiterii unui bon fiscal, acesta se păstrează de către utilizator împreună cu raportul fiscal de închidere zilnică prevăzut la art. 33 pct. C lit. a).
Pentru tranzacțiile efectuate în perioada întreruperii curentului electric utilizatorii aplică prevederile art. 6 alin. (2) și ale art. 7.
În registrul special, înainte de înregistrarea tranzacțiilor, se notează data și ora întreruperii curentului electric, iar în final, data și ora la care aparatul începe să funcționeze, sub semnătura și ștampila utilizatorului.
Vânzarea de pâine și produse de panificație, precum și de ziare și reviste în alte condiții decât cele prevăzute la art. 2 lit. c) și d) din ordonanța de urgență atrage neîncadrarea acestor activități în excepția prevăzută de lege.
În sensul art. 2 lit. c) din ordonanța de urgență, prin magazine sau raioane specializate se înțelege spațiile în care se comercializează exclusiv pâine și produse de panificație.
În sensul art. 2 lit. d) din ordonanța de urgență, prin distribuitori specializați se înțelege agenții economici care comercializează exclusiv ziare și reviste.
Activitățile de vânzare a biletelor de călătorie și a abonamentelor pentru transportul public de călători, ca activități anexe transportului, intră în excepția prevăzută la art. 2 lit. e) din ordonanța de urgență.
Bonurile cu valoare fixă prevăzute la art. 2 lit. f) din ordonanța de urgență se tipăresc în condițiile prevăzute de reglementările în vigoare privind formularele tipizate cu regim special, comune pe economie, suma fixă percepută de la client fiind pretipărită pe documentul eliberat acestuia.
Vânzarea de timbre fiscale, poștale, judiciare, precum și de rovignete, cărți poștale sau altele asemenea, care se comercializează la valoarea nominală pretipărită pe acestea, intră în excepția prevăzută la art. 2 lit. f) din ordonanța de urgență.
Activitățile de parcare a autovehiculelor și jocurile de noroc intră sub incidența prevederilor art. 2 lit. f) din ordonanța de urgență numai în cazul în care se încasează de la clienți o sumă fixă care este pretipărită pe biletul de acces și, respectiv, pe biletul sau produsul loteristic de participare la jocurile de noroc, eliberat clientului.
Agenții economici care desfășoară activități de amanetare sunt exceptați de obligația de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale pentru serviciile de creditare, inclusiv pentru comisionul aferent acestor servicii.
La vânzarea direct către populație a bunurilor amanetate, ca urmare a neachitării împrumutului de către deponentul bunului amanetat, se emite bon fiscal, cu excepțiile prevăzute de lege.
În înțelesul art. 2 lit. g) din ordonanța de urgență, casele de schimb valutar aparținând persoanelor juridice autorizate sunt casele de schimb valutar organizate ca persoane juridice conform Legii nr. 31/1990 privind societățile comerciale, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.066 din 17 noiembrie 2004, având ca obiect unic de activitate schimbul valutar, autorizate de Banca Națională a României. -------------
Intră sub incidența prevederilor art. 2 lit. h) din ordonanța de urgență
profesiile libere sub toate formele de organizare, care nu implică crearea unei societăți comerciale, desfășurate de către notari, avocați, experți autorizați, medici, experți contabili, contabili autorizați, arhitecți, precum și de alte persoane fizice care prestează servicii cu caracter profesional în domeniul științific, literar, artistic și educativ
activitățile economice desfășurate în mod independent, inclusiv prin practicarea unei meserii, de către persoanele fizice autorizate potrivit legii, cu excepția activităților de taximetrie auto pentru mărfuri și persoane.
Intră sub incidența prevederilor art. 2 lit. s) din ordonanța de urgență bunurile livrate și serviciile prestate în baza unor contracte în care se prevede că plata se face în rate, la termen sau sub formă de avansuri. Prin avansuri se înțelege încasarea parțială a contravalorii bunurilor sau serviciilor înaintea livrării, respectiv prestării acestora. ---------------
Aparatele de marcat electronice fiscale pot fi
case de marcat electronice cu structură închisă, izolate. Aceste case de marcat au hardware dedicat, set fix de funcții, bază de date proprie și funcționează izolat, fără posibilitate de conectare la un calculator. Modulul fiscal este integrat în hardware propriu, iar programul de aplicație și cel de control din modulul fiscal sunt plasate într-o memorie fixă
case de marcat electronice cu structură închisă, conectate la calculator. Suplimentar față de aparatele de marcat electronice fiscale prevăzute la lit. a), aceste case de marcat dispun de o interfață prin care se asigură cooperarea cu un program ce rulează pe calculator. Interfațarea furnizează un set limitat de comenzi de modificare, completare, citire a bazei de date interne și de emitere de documente fiscale. Securitatea comunicării și integritatea corectitudinii înregistrărilor sunt asigurate de modulul fiscal prin programul său de control
case de marcat electronice computerizate. Aceste case de marcat sunt realizate pe o structură de calculator standard, în care este inclusă o placă fiscală ce conține un modul fiscal cu hardware și program de control proprii, care se interfațează cu programul de aplicație al aparatului de marcat electronic fiscal, care rulează pe calculatorul standard printr-un set limitat de comenzi de interfațare adecvat acestei categorii de aplicații. Eventuala comunicare pentru integrarea într-o rețea este controlată de programul de aplicație în limitele acceptabile pentru această clasă de aplicații
aparate sau terminale cu funcții de case de marcat electronice. Aceste aparate sau terminale sunt dispozitive identificabile ca structură și program aplicativ, care includ o placă fiscală ce conține un modul fiscal. Interfațarea aplicației cu modulul fiscal conferă acestora și funcții de casă de marcat, în afara altor funcții specifice
imprimante fiscale. Imprimantele fiscale sunt dispozitive care includ un modul fiscal, memorie fiscală și periferice controlabile de către acesta; nu au program de aplicație propriu și se interfațează ca periferice cu un sistem de calcul, cu structura hardware și program aplicativ identificabil.
Aparatele de marcat electronice fiscale prevăzute la art. 17 lit. a) și b) pot fi staționare, alimentate cu energie electrică din rețeaua de curent alternativ și/sau portabile, cu alimentare autonomă de la baterii ori acumulatori. (2) Aparatele de marcat electronice fiscale prevăzute la art. 17 lit. c)-e), împreună cu programul aplicativ identificabil, formează ansamblul aparatului de marcat electronic fiscal supus comisiei pentru avizare.
Comercializarea de către distribuitorii autorizați a aparatelor de marcat electronice fiscale prevăzute la art. 17 lit. c)-e) fără programul aplicativ identificabil, avizat potrivit ordonanței de urgență și prezentelor norme metodologice, precum și instalarea acestora cu un alt program aplicativ decât cel avizat sunt interzise.
Din punct de vedere constructiv, aparatele de marcat electronice fiscale sunt realizate, după caz
unitar, respectiv în carcasă unică ce include componentele aparatului
modular, respectiv sisteme de module funcționale, la care se asigură integritatea și continuitatea legăturii cu modulul fiscal și cu perifericele controlate de acesta.
Aparatele de marcat electronice fiscale, destinate activităților de taximetrie, sunt case de marcat cu structură închisă, realizate numai în sistem unitar, care includ un taximetru prin intermediul căruia se măsoară timpul și distanța parcursă și care calculează automat sumele datorate de client.
Aparatele de marcat electronice fiscale utilizate de casele de schimb valutar sunt numai aparate de tipul celor prevăzute la art. 17 lit. c)-e), care au ca destinație exclusivă schimbul valutar.
Un aparat de marcat electronic fiscal supus comisiei pentru avizare trebuie să îndeplinească următoarele condiții
să conțină un modul fiscal propriu cu un set minim de funcții accesibile prin comenzi de interfațare cu restul aplicației aparatului de marcat electronic fiscal, prin intermediul căruia controlează
o memorie fiscală de tip (E)PROM sau OTP
un dispozitiv de afișaj client special cu caractere de minimum 7 mm, cu numărul minim de caractere suficient pentru afișarea valorii maxime pentru totalul de bon și care asigură o bună lizibilitate pentru client în orice condiții de lumină ambiantă. Sunt exceptate aparatele de marcat electronice fiscale destinate exclusiv activităților hoteliere, precum și de alimentație publică atunci când plata se face la masă. Dispozitivul de afișaj client la aparatele de marcat electronice fiscale destinate activității de taximetrie este înglobat în carcasa acestor aparate și va avea caracteristicile tehnice stabilite prin normele de metrologie legală referitoare la taximetrie
un dispozitiv de imprimare care să asigure tipărirea bonurilor fiscale și a rolei-jurnal, prevăzut cu senzori pentru fiecare rolă utilizată pentru emiterea documentelor respective, cu minimum 18 caractere pe linie document și caractere de minimum 2,5 mm înălțime
un afișaj operator. Aparatele de marcat electronice fiscale destinate activităților de taximetrie sunt dotate cu un dispozitiv unic de afișaj client-operator
o tastatură pentru accesarea funcțiilor aparatului
un sistem pentru stabilirea regimului de lucru
să funcționeze autonom, oferind local un set minimal de funcții de casă de marcat, și să se interfațeze cu modulul fiscal pentru execuția lor
să asigure securitatea procesului de culegere de date prin efectuarea de verificări înainte de a afecta ansamblul datelor stocate
să asigure continuitatea memoriei RAM și a ceasului de timp real, astfel încât să fie permise reluarea unei operațiuni întrerupte de căderea tensiunii de alimentare și finalizarea corectă a acesteia
să controleze dispozitivul propriu de imprimare și afișajul client, exclusiv prin intermediul modulului fiscal, respectiv prin comenzile de interfațare oferite de acesta. Dispozitivul propriu de imprimare poate fi
dublu, caz în care asigură tipărirea bonului fiscal, a rapoartelor și a rolei-jurnal
simplu, specific aparatelor de marcat electronice fiscale echipate cu jurnal electronic, caz în care asigură tipărirea rolei-jurnal în mod obligatoriu înaintea emiterii raportului fiscal de închidere zilnică sau în cazul epuizării capacității de stocare a jurnalului electronic. Aparatele sau terminalele cu funcții de case de marcat electronice, precum și aparatele de marcat electronice fiscale portabile și cele destinate activităților de taximetrie pot fi dotate cu dispozitiv propriu de imprimare simplu
să înregistreze pe termen lung în memoria fiscală din modulul fiscal datele la nivelul zilei de lucru și modificarea parametrilor și a evenimentelor care au implicații în interpretarea datelor stocate
să asigure inviolabilitatea accesului neautorizat prin: a) sigilare și prin elemente fizice de securizare a accesului la operațiuni privilegiate, accesibile doar personalului de service
existența unor regimuri de lucru protejate, accesibile numai printr-un bloc de chei sau parole de minimum 4 cifre
asigurarea continuității și integrității legăturilor implicate în fluxul de date și emiterea de documente pe dispozitivul propriu de imprimare
controlul comunicației prin interfețe
să verifice
conexiunile cu dispozitivul propriu de imprimare și cu afișajul client
prezența și corectitudinea funcționării memoriei fiscale
tensiunea de alimentare și bateria de susținere, implicate în continuitatea memoriei de date și a ceasului de timp real
integritatea și coerența datelor stocate și a documentelor emise, blocând funcționarea atunci când se depistează situații anormale
să asigure proceduri de recuperare în caz de anomalii de funcționare nedeterminate de defectarea aparatului.
Pe lângă condițiile prevăzute la art. 22, aparatele de marcat electronice fiscale destinate activității de taximetrie trebuie să îndeplinească și următoarele condiții
să asigure programarea datei și orei de zi și de noapte, a orei de vară și de iarnă, a datei în anii bisecți, precum și schimbarea acestora
să asigure ca viteza de comutare limită să fie de 10 km/h
să tipărească bonul client cu datele de pe afișajul client și să șteargă automat aceste date o dată cu trecerea din poziția PLATĂ
să asigure posibilitatea de a controla suma de control a programului
să între în funcțiune doar în momentul în care au fost activate de dispozitivul de comandă fixat în una dintre pozițiile de operare autorizate.
Programul aparatelor de marcat electronice fiscale trebuie să asigure funcționarea aparatelor de marcat electronice fiscale în conformitate cu specificațiile de utilizare.
Programul aparatelor de marcat electronice fiscale este compus din programul de control al aparatelor de marcat electronice fiscale, localizat în modulul fiscal, și din programul de aplicație al aparatelor de marcat electronice fiscale. Prin interacțiunea celor două programe se asigură funcționalitatea de ansamblu și protecția fluxului de date și a emiterii de documente cu caracter fiscal. Partajarea fizică și modul de comunicație dintre cele două componente depind de varianta constructivă a aparatelor de marcat electronice fiscale.
Programul de aplicație al aparatelor de marcat electronice fiscale destinate activităților de schimb valutar trebuie să asigure baza de date necesară întocmirii și transmiterii la Banca Națională a României a raportărilor lunare în forma și în structura prevăzute de Regulamentul Băncii Naționale a României nr. 1/2004 *) privind efectuarea operațiunilor valutare, cu modificările și completările ulterioare. __________ *) Regulamentul Băncii Naționale a României nr. 1/2004 a fost abrogat de la data de 11 aprilie 2005 prin Regulamentul Băncii Naționale a României nr. 4/2005 privind regimul valutar, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 297 din 8 aprilie 2005.
Programul aparatelor de marcat electronice fiscale destinate activității de taximetrie trebuie să asigure accesul la regimul de lucru programare numai după îndepărtarea sigiliului fiscal.
Modulul fiscal este un subansamblu hardware-software din componența aparatelor de marcat electronice fiscale cu resurse de procesare, de stocare de date, de program, de ceas de timp real și de asigurare a protecției și integrității datelor proprii, care izolează secțiunea critică din aparatul de marcat electronic fiscal, responsabilă pentru siguranța gestionării datelor și documentelor cu caracter fiscal, oferind un set limitat de comenzi de interfațare cu restul aplicației aparatului de marcat electronic fiscal.
Modulul fiscal captează toate datele trimise spre dispozitivul propriu de imprimare al aparatelor de marcat electronice fiscale, gestionând independent și asigurând sinteza acestor date pe termen scurt, respectiv zilnic în totalizatoare și în contoare distincte pe categorii de operațiuni permise, și pe termen lung, respectiv pe durata de utilizare a memoriei fiscale înglobate; controlează datele afișate pentru client și asigură integritatea, protecția datelor colectate și a documentelor emise.
Modulul fiscal asigură stocarea datelor și funcționarea ceasului de timp real minimum 1.440 de ore în absența tensiunii de alimentare.
Capacitatea registrelor interne din modulul fiscal al aparatelor de marcat electronice fiscale, cu excepția celor destinate activităților de taximetrie, este de minimum: 7 cifre de introducere, 8 cifre la totalizatoarele de bon și 10 cifre la totalizatoarele zilnice.
La aparatele de marcat electronice fiscale destinate activităților de taximetrie capacitatea registrelor interne din modulul fiscal este cea stabilită prin normele de metrologie legală referitoare la taximetrie.
Capacitatea registrelor interne la totalizatoarele de bilanț asigură redarea bilanțului întregului conținut al memoriei fiscale în care s-a înregistrat numărul maxim de închideri zilnice permise de aparat.
Datele de sinteză stocate în memoria fiscală sunt inviolabile și se păstrează pe timp nelimitat. Funcționarea modulului fiscal este asigurată de programul de control al aparatului, care este localizat în memoria fixă din acest modul. Acest program asigură și funcțiile de autodiagnoză.
Modulul fiscal poate folosi aceleași resurse hardware cu restul aplicației aparatului numai în cazul în care acesta are structură închisă.
Fiecare aparat de marcat electronic fiscal are propriul său modul fiscal.
Modulul fiscal conține elemente de control pentru restricționarea operațiunilor permise numai personalului de service, elemente de detecție a căderii tensiunii de alimentare și pentru controlul bateriei de susținere și elemente de securizare.
Programul de aplicație din ansamblul aparatelor de marcat electronice fiscale, implementat sau nu pe aceeași structură hardware ca modulul fiscal, în funcție de varianta constructivă, trebuie să îndeplinească următoarele condiții
să devină activ automat după cuplarea tensiunii
să permită numai setul de comenzi de tastatură și de interfață de comunicație din specificațiile de utilizare și să nu permită execuția de comenzi care necesită comunicarea cu modulul fiscal fără a coopera cu acesta
să acceseze modulul fiscal prin comenzile de interfațare ale acestuia, pentru a comunică cu dispozitivul propriu de imprimare din aparat, cu afișajul și cu memoria fiscală
să acceseze modulul fiscal pentru citirea cotelor curente de taxă pe valoarea adăugată, a datei și orei locale întreținute de ceasul de timp real al acestuia, a indicatorilor de stare și, opțional, pentru citirea valorii unor totalizatoare și contoare zilnice
să asigure continuitatea propriei memorii de date
să gestioneze baza de date pentru articole și să asigure asocierea articol-cotă de taxă pe valoarea adăugată
să asigure sinteza la nivelul zilei de lucru a datelor gestionate prin alte comenzi decât cele specifice setului minimal impus de comenzi și să permită raportarea acestora la nivel de tip de comandă
să controleze comunicația cu alte periferice auxiliare și/sau cu altă rețea.
Opțional, la aparatele de marcat electronice fiscale pot fi cuplate dispozitive ca balanțe electronice, cititoare de coduri de bare, cititoare de cărți de credit și altele asemenea.
Aparatele de marcat electronice fiscale destinate activităților de taximetrie pot fi dotate opțional cu o cheie cu memorie electronică utilizată pentru identificarea taximetristului, colectarea datelor și pentru programarea tarifelor. În situația funcționării taxiului cu mai mulți taximetriști alternativ, în cadrul unui program zilnic de lucru, fiecare dintre aceștia începe activitatea prin accesarea identității sale în programul aparatului de marcat electronic fiscal, prin introducerea cheii electronice prin intermediul căreia se poate executa și controlul asupra activității depuse de acesta.
Comunicația aparatului de marcat electronic fiscal cu perifericele specifice domeniului și cu dispozitivul de imprimare propriu, cu excepția cazului în care acesta are caracter fiscal, trebuie să îndeplinească următoarele condiții
să permită introducerea unică de articol fără a interveni asupra informațiilor legate de sistemul de taxare
să nu permită tipărirea prin alte mijloace decât prin intermediul modulului fiscal a documentelor pe dispozitivul de imprimare propriu
să nu permită modificarea directă, prin comenzi de interfață, a conținutului memoriei de date din modulul fiscal.
Când casa de marcat electronică fiscală are posibilitatea de cuplare la calculator, interfața, prin setul său de comenzi, poate modifica, completa și citi baza de date internă a aparatului și poate emite documente fiscale, cu condiția îndeplinirii următoarelor cerințe
să nu permită scrierea sau ștergerea memoriei operaționale a modulului fiscal
să blocheze comunicația ca urmare a erorilor semnalate de modulul fiscal
să permită trecerea în regim izolat în vederea anulării condițiilor de eroare și a finalizării corecte a comenzilor.
Aparatele de marcat electronice fiscale trebuie să asigure, prin comenzi de la tastatură, realizarea în mod cumulativ a minimum următoarelor funcții
în regim de programare
fiscalizarea memoriei fiscale. Prin operațiunea de fiscalizare, în sensul ordonanței de urgență, se înțelege identificarea memoriei fiscale și a utilizatorului prin datele înscrise în aceasta, respectiv seria fiscală a aparatului, antetul bonului fiscal, data și ora la care se activează memoria. Operațiunea de fiscalizare se efectuează în momentul instalării aparatului la utilizator, conform prevederilor art. 103
programarea antetului bonului fiscal. Antetul bonului fiscal se tipărește pe toate documentele emise cu aparatul de marcat electronic fiscal și conține cel puțin denumirea și codul fiscal/codul unic de înregistrare ale utilizatorului, adresa de la locul de instalare a aparatului sau, după caz, mențiunea "comerț ambulant" ori "taxi". În cazul aparatelor de marcat electronice fiscale destinate activității de taximetrie, precum și al celor destinate schimbului valutar, în antet se înscriu, după caz, și numărul de înmatriculare a taxiului, numărul autorizației taxi, numărul certificatului aprobării metrologice de model emis pentru taximetru, numărul de telefon și de fax al operatorului de transport sau al taximetristului independent și, respectiv, codul statistic atribuit de Banca Națională a României la punctele de schimb valutar
programarea cotelor de taxă pe valoarea adăugată, respectiv a minimum 4 niveluri de cotă, cu excepția aparatelor de marcat electronice fiscale destinate activităților de taximetrie, de schimb valutar, de comercializare a mărfurilor în regim duty-free și în magazinele amplasate în aeroporturile internaționale, la care se programează o singură cotă de taxă pe valoarea adăugată
programarea asocierii articol - cotă de taxă pe valoarea adăugată
programarea datei
programarea coeficientului "K" al taximetrului și a seturilor de tarife de lucru, pentru aparatele de marcat electronice fiscale destinate activităților de taximetrie. Un set de tarife de lucru conține minimum tariful de pornire, tariful pe km parcurs și tariful pe oră/minut de staționare. Aparatele de marcat electronice fiscale destinate activităților de taximetrie lucrează cu minimum două seturi de tarife, de zi și de noapte. Setul de tarife de zi se aplică între orele 6,00-22,00, iar setul de tarife de noapte între orele 22,00 și 6,00
programarea comisionului și a cursului de schimb valutar pentru vânzarea și cumpărarea de valută, în cazul aparatelor de marcat electronice fiscale destinate activităților de schimb valutar
în regim de înregistrare
înregistrarea livrării de bunuri sau prestări de servicii, concomitent cu calculul taxei pe valoarea adăugată aferente, cu specificarea nivelului de cotă de taxă pe valoarea adăugată pentru fiecare operațiune sau a faptului că operațiunea nu este supusă taxării
imprimarea bonurilor fiscale conform prevederilor ordonanței de urgență
posibilitatea de corecție a erorilor numai înainte de emiterea bonului fiscal. Corectarea unei erori sau anularea unei vânzări se evidențiază pe bonul fiscal și se poate efectua numai cu condiția ca valoarea totală a acestuia să nu devină negativă. Dacă aparatul permite reduceri/majorări de sume, acestea sunt explicitate în bonul fiscal. La aparatele de marcat electronice fiscale destinate activității de taximetrie nu sunt permise reduceri/majorări de sume
tipărirea mesajelor în limba română
în regim de raportare
emiterea raportului fiscal "Z" de închidere zilnică, denumit în continuare raportul Z, pe baza totalizatoarelor zilnice din memoria de date proprie, însoțit de înscrierea datelor cu caracter fiscal, care caracterizează sintetic ziua de lucru, în memoria fiscală ca operațiune indivizibilă, urmat de operațiunea efectivă de golire zilnică, respectiv de ștergere a totalizatoarelor și a contoarelor zilnice. Atunci când capacitatea de înregistrare liberă a memoriei fiscale scade sub minimum 60 de înregistrări de golire zilnică, în fiecare raport Z se tipărește numărul de închideri zilnice rămase până la umplerea memoriei fiscale
emiterea raportului nefiscal "X", care reprezintă o vizualizare a valorilor curente cumulate în totalizatoarele zilnice, de la ultimul raport Z până la momentul tipăririi acestuia. În cazul aparatelor de marcat electronice fiscale destinate activităților de taximetrie, raportul nefiscal "X" este raportul taximetristului, ce conține date corespunzătoare activității unui taximetrist din raportul Z, în condițiile în care în perioada de 24 de ore a unei zile au activat pe taxi și alți taximetriști
emiterea de rapoarte fiscale periodice detaliate prin evidențierea fiecărei înregistrări din memoria fiscală și de rapoarte fiscale periodice sumare prin calcularea valorilor cumulate din înregistrările din memoria fiscală pentru perioada de raportare. În rapoartele fiscale periodice se tipăresc sub antet data, ora și minutul introducerii în exploatare, precum și perioada de raportare.
Funcțiile interzise aparatelor de marcat electronice fiscale, cu excepția celor destinate activităților de taximetrie, sunt următoarele
înregistrarea tranzacțiilor doar valoric, fără identificarea bunurilor sau a serviciilor, precum și a celor care nu au specificată cota de taxă pe valoarea adăugată asociată sau faptul că nu sunt taxabile, ori înregistrarea de vânzări înainte de programarea cotelor de taxă pe valoarea adăugată
funcționarea aparatului în condițiile deconectării memoriei fiscale, a dispozitivului de imprimare ori a dispozitivului de afișaj client, atunci când acesta este obligatoriu
emiterea de bonuri cu valori totale negative
modificarea cotelor de taxă pe valoarea adăugată, a coeficientului "K" al taximetrului sau a setului de tarife la aparatele de marcat electronice fiscale destinate activităților de taximetrie, fără obținerea în prealabil a raportului Z
înregistrarea returului de marfă
corectarea sau anularea înregistrării unei operațiuni după emiterea bonului fiscal
inițializarea contorului Z pentru raportul fiscal de închidere zilnică și a totalizatoarelor generale, întreținute pe toată durata de utilizare a unei memorii fiscale
emiterea de copii de pe bonul fiscal
schimbarea datei și a orei în alte condiții decât cele prevăzute în ordonanța de urgență și în prezentele norme metodologice
ștergerea totalului general de vânzări
programarea ceasului de timp real din modulul fiscal cu o dată calendaristică anterioară celei a ultimei înregistrări din memoria fiscală, atunci când memoria fiscală este activată
emiterea bonului fiscal fără tipărirea raportului Z, dacă au trecut 24 de ore de la primul bon emis.
Funcțiile interzise aparatelor de marcat electronice fiscale destinate activității de taximetrie sunt cele prevăzute la art. 34 lit. a)-k), precum și următoarele funcții
funcționarea în condițiile deconectării lămpii taxi
efectuarea de modificări ale ceasului de timp real, altele decât trecerea de la ora de vară la ora de iarnă și invers sau a unei variații mai mari de ± 10 minute.
Pentru corectarea sau anularea înregistrării unei operațiuni după emiterea bonului fiscal utilizatorul întocmește un dosar care va cuprinde
sesizarea scrisă a persoanei care a efectuat greșit operațiunea, cu precizarea motivației de corectare sau de anulare a acesteia, precum și a numărului de ordine al bonului fiscal de corectat, a orei și minutului emiterii acestuia
decizia scrisă de aprobare a corectării operațiunii greșit efectuate, emisă de directorul financiar-contabil, contabilul-șef sau de altă persoană care răspunde de gestionarea patrimoniului unității
copie de pe nota sau notele de recepție și constatare de diferențe, întocmite de la ultima inventariere până la zi, prin care a fost stabilit prețul cu amănuntul al produsului sau produselor înregistrate greșit în aparatul de marcat electronic fiscal
nota de contabilitate care reflectă operațiunea efectuată.
În cazul returului de marfă utilizatorul întocmește un dosar care va cuprinde
nota de recepție și constatare de diferențe cod 14-3-1A, întocmită în baza bonului fiscal emis anterior pentru marfa respectivă
dispoziția de plată-încasare către casierie cod 14-4-4
factura sau factura fiscală în roșu, după caz.
Returnarea ambalajelor refolosibile, a căror contravaloare este inclusă în prețul produsului vândut, poate fi menționată înainte de emiterea bonului fiscal prin înscrierea sumei aferente a acestora ca valoare negativă și cu specificația "ambalaj refolosibil".
Aparatul de marcat electronic fiscal trebuie să se blocheze automat, dacă
nu este conectată memoria fiscală
nu este conectat sistemul de imprimare sau afișajul client, atunci când acesta este obligatoriu
lipsește hârtia din mecanismul propriu de imprimare
s-a epuizat capacitatea memoriei fiscale de înmagazinare a datelor
se produce o eroare de înregistrare în memoria fiscală, moment din care să se poată efectua numai citirea acesteia
în cazul echipării cu dispozitiv propriu de imprimare simplu, dacă la epuizarea capacității memoriei jurnalului electronic sau înainte de emiterea raportului Z nu se emite rola-jurnal.
Aparatele de marcat electronice fiscale destinate activității de taximetrie trebuie să se blocheze automat și în cazul când
nu este conectată lampa taxi
dacă după 24 de ore de la emiterea ultimului raport Z se încearcă tipărirea primului bon fiscal fără emiterea automată a raportului Z pentru perioada respectivă.