HOTĂRÂRE nr. 479 din 18 aprilie 2003 (**republicată**)(*actualizată*) privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația agenților economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale (actualizată până la data de 12 februarie 2014*)
Text cu caracter informativ. Numai versiunea publicată în Monitorul Oficial al României este cea oficială.
Pot solicita eliberarea avizului privind distribuția aparatelor de marcat electronice fiscale agenții economici care îndeplinesc următoarele condiții
dețin avizul tehnic favorabil privind caracteristicile tehnice ale modelului aparatului de marcat electronic fiscal, prevăzut în anexa nr. 9, eliberat de persoana juridică notificată în acest sens de Ministerul Economiei și Comerțului
au prevăzută în obiectul lor de activitate comercializarea cu ridicata și cu amănuntul a aparatelor de marcat electronice fiscale și a tehnicii de calcul - cod CAEN 5184/5186 și 5248
nu au datorii fiscale restante la bugetul general consolidat
asigură în județele și în municipiul București în care distribuie aparate de marcat electronice fiscale asistența tehnică și întreținerea aparatelor prin cel puțin două unități specializate de service
asigură piesele de schimb pentru perioada de garanție și postgaranție pe perioada normală de funcționare a aparatelor de marcat electronice fiscale, conform Legii nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat în active corporale și necorporale, republicată, cu modificările și completările ulterioare
acreditează unitățile de comercializare și/sau service pe baza unor contracte ferme cu clauza expresă privind municipiul/județul în care se vor desfășura aceste activități.
Pe lângă condițiile prevăzute la alin. (1), agenții economici care solicită eliberarea avizului privind distribuția aparatelor de marcat electronice fiscale destinate activității de taximetrie trebuie să aibă cel puțin o unitate acreditată pentru comercializare în județele și în municipiul București în care distribuie astfel de aparate.
Condiția prevăzută la alin. (1) lit. b) referitoare la comercializarea cu amănuntul a aparatelor de marcat electronice fiscale, precum și condiția prevăzută la alin. (1) lit. c) sunt obligatorii și în cazul unităților acreditate pentru comercializare.
Agenții economici care solicită emiterea avizului tehnic prevăzut la art. 78 alin. (1) lit. a) trebuie să depună la persoana juridică notificată în acest sens de Ministerul Economiei și Comerțului următoarele
cererea prin care solicită eliberarea avizului tehnic
un aparat, ca model de referință, pentru efectuarea testelor și o memorie fiscală goală, accesibilă
manualele de utilizare, programare și documentația de service, în original, precum și manualul de utilizare în limba română, pentru aparatele de marcat electronice fiscale, provenite din import
rapoartele de testare privind rezistența la condițiile de mediu, obținute de producător la certificarea aparatului de marcat electronic fiscal, traduse în limba română, în cazul celor provenite din import
copia certificatului aprobării de model al taximetrului inclus în aparatul de marcat electronic fiscal destinat activității de taximetrie, emis de Biroul Român de Metrologie Legală.
Persoana juridică notificată de Ministerul Economiei și Comerțului să elibereze avizul tehnic privind caracteristicile tehnice ale modelului aparatului de marcat electronic fiscal va verifica și/sau va testa
îndeplinirea funcțiilor și condițiilor tehnice prevăzute de prezentele norme metodologice, cu excepția celor prevăzute la art. 23 lit. b), c) și e) și la art. 33 pct. A lit. f) pentru care verificarea se asigură de Biroul Român de Metrologie Legală
îndeplinirea cerințelor generale prevăzute la art. 81
programarea aparatului de marcat electronic fiscal
funcțiile obligatorii
imposibilitatea accesului la funcțiile interzise, cu excepția celei prevăzute la art. 35 lit. a) pentru care verificarea se asigură de Biroul Român de Metrologie Legală
memoria fiscală
funcționarea în cadrul unui sistem de gestiune, dacă este cazul
inaccesibilitatea la componentele aparatului de marcat electronic fiscal și programul de operare
posibilitatea ieșirii din situațiile de până.
Cerințele generale pentru aparatele de marcat electronice fiscale sunt
semnalizarea cuplării de alimentare pe documente, dacă a apărut o întrerupere de tensiune în cursul emiterii acestora
asigurarea continuității memoriei de date și a ceasului de timp real, precum și a reluării operațiunilor întrerupte de căderi de tensiune și a finalizării corecte a acestora
tensiune de alimentare corespunzătoare. Aparatul de marcat electronic fiscal trebuie să fie adaptat pentru alimentarea cu energie electrică din rețeaua de curent alternativ cu o frecvență nominală de 50 Hz și cu o tensiune nominală de 220 V. Aparatele portabile prevăzute cu alimentare de la baterii sau acumulatori trebuie să asigure o autonomie funcțională de cel puțin 24 de ore. Aparatele de marcat electronice fiscale destinate activității de taximetrie utilizează bateria autovehiculului care trebuie să asigure o tensiune de alimentare de 9 Vcc - 12 Vcc
rezistența la condițiile de mediu.
Rapoartele de testare privind parametrii de funcționare trebuie să ateste operarea corectă și sigură a aparatului în următoarele condiții
temperatura mediului înconjurător cuprinsă între +5°C și +40°C, cu excepția aparatelor portabile și a celor destinate activității de taximetrie, care trebuie să funcționeze la temperaturi cuprinse între -10°C și +40°C și, respectiv, între -30°C și +55°C
umiditatea relativă a aerului fără condens între 40-80%.
Testarea programării aparatului de marcat electronic fiscal constă în programarea parametrilor, în listarea documentelor și în verificarea respectării prevederilor prezentelor norme metodologice.
Testarea funcțiilor obligatorii se efectuează prin apelarea funcțiilor obligatorii prevăzute la art. 33 și prin verificarea rezultatelor obținute.
Testarea memoriei fiscale constă în activarea acesteia și în efectuarea programului de înregistrare, pe baza instrucțiunilor de folosire a aparatului de marcat electronic fiscal. Se verifică rezultatele înregistrărilor cu prevederile prezentelor norme metodologice și se fac încercări de schimbare a înregistrărilor din memoria fiscală sau de ștergere a acestora. Memoria fiscală va corespunde numai dacă satisface prevederile referitoare la securitatea datelor înregistrate.
Testarea operării în cadrul unui sistem de gestiune se efectuează prin simularea funcționării terminalului aparatului de marcat electronic fiscal într-o configurație identică cu cea prevăzută pentru utilizarea tipului respectiv, prin verificarea programului de operare a sistemului care trebuie să corespundă cerințelor unei case de marcat electronice fiscale și prin listarea documentelor în concordanță cu prevederile ordonanței de urgență.
Modulul fiscal al terminalului aparatului de marcat electronic fiscal trebuie să fie instalat astfel încât să nu permită accesul la el fără înlăturarea sigiliului.
Setul integral de comenzi al interfețelor de comunicație trebuie specificat detaliat. El nu trebuie să permită comenzi care ar necesita cooperarea cu modulul fiscal fără a coopera cu acesta și afectarea datelor înregistrate în modulul fiscal în alt mod decât prin procedurile normale de lucru. Trebuie asigurată autonomia de funcționare a terminalului aparatului de marcat electronic fiscal pentru realizarea funcțiilor obligatorii.
Verificarea posibilităților de înlăturare a situațiilor de până constă în provocarea unor situații de întrerupere a funcționării aparatului de marcat electronic fiscal și de blocare a operării acestuia, conform prevederilor art. 38 alin. (1) și alin. (2) lit. b), precum și în urmărirea comportării aparatului, în sensul neafectării datelor stocate și asigurării continuității înregistrărilor.
După efectuarea testelor și a verificărilor, dacă aparatul de marcat electronic fiscal corespunde tuturor cerințelor, se eliberează avizul tehnic privind caracteristicile tehnice ale modelului aparatului de marcat electronic fiscal.
O copie a avizului tehnic, certificată pentru conformitate de către persoana juridică notificată de Ministerul Economiei și Comerțului, va fi transmisă prin grija acesteia comisiei, în termen de 3 zile de la data emiterii avizului tehnic.
Modelul aparatului de marcat electronic fiscal avizat tehnic va fi înseriat de către persoana juridică notificată de Ministerul Economiei și Comerțului, care aplică o etichetă ce cuprinde numărul seriei, data și numărul avizului tehnic. Eticheta este asigurată de către persoana juridică notificată și va fi aplicată astfel încât să nu poată fi înlocuită.
În vederea obținerii avizului privind distribuția aparatelor de marcat electronice fiscale, agenții economici care au obținut avizul tehnic favorabil prevăzut la art. 78 alin. (1) lit. a) prezintă comisiei următoarele documente
cererea prin care solicită eliberarea avizului privind distribuția aparatelor de marcat electronice fiscale, care trebuie să conțină datele de identificare a distribuitorului, tipul aparatului și denumirea comercială a acestuia, numărul și data avizului tehnic, prezentarea tabelară, pe județe, a rețelei de distribuție și service, care va cuprinde denumirea, adresa sediului social, codul fiscal/codul unic de înregistrare, numărul de telefon și de fax ale unității incluse în rețea, tipul activității desfășurate, lista tehnicienilor de service și, după caz, elementele de identificare a tehnicienilor de service, precum și numărul și data avizului cu care a fost acreditată unitatea
declarația pe propria răspundere a distribuitorului privind existența capacității profesionale a tehnicienilor de service de a asigura întreținerea și repararea aparatelor de marcat electronice fiscale
copia certificatului de înregistrare conținând codul fiscal/codul unic de înregistrare - pentru distribuitor și pentru unitățile acreditate
copia actului constitutiv al societății comerciale pentru distribuitor și pentru unitățile acreditate
certificatul de atestare fiscală pentru persoane juridice, în original sau în copie legalizată, din care să rezulte că agentul economic nu are datorii fiscale restante la bugetul de stat - pentru distribuitori și pentru unitățile acreditate pentru comercializare. Nu se consideră obligații fiscale restante la bugetul general consolidat sumele pentru care agenții economici au obținut înlesnire la plată potrivit legii, precum și sumele stabilite în urma controalelor efectuate de organele fiscale și care se află în diferite stadii de contestare sau judecată în ceea ce privește impozitele și taxele cuvenite bugetului general consolidat
declarația pe propria răspundere a distribuitorului și a unității acreditate privind existența contractelor ferme de comercializare și/sau service încheiate în condițiile prevăzute la art. 78 alin. (1) lit. f). În această declarație părțile vor specifica zonele de comercializare și/sau service stabilite în contracte
fișa de personal, semnată și ștampilată de unitatea de service, pentru fiecare tehnician de service angajat cu contract individual de muncă, pentru care se solicită înregistrarea, care cuprinde: numele și prenumele, domiciliul, seria și numărul documentului de identitate
certificatul de cazier judiciar pentru tehnicienii de service, în original sau în copie legalizată
copia avizului de fabricație sau de import de taximetre, emis de Biroul Român de Metrologie Legală - pentru distribuitorii de aparate de marcat electronice fiscale destinate activității de taximetrie
copiile avizelor pentru activitățile de vânzare și, respectiv, de montare și reparare a taximetrelor, emise de Biroul Român de Metrologie Legală - pentru unitățile acreditate pentru comercializare și/sau service de aparate de marcat electronice fiscale destinate activității de taximetrie.
În cazul în care distribuitorii autorizați pentru distribuția unor aparate de marcat electronice fiscale solicită eliberarea avizului pentru alte tipuri și modele de aparate la care comercializarea și service-ul vor fi asigurate prin agenți economici înregistrați anterior la comisie, aceștia depun documentele prevăzute la art. 89 lit. a), b), e), f), h) și, după caz, lit. i) și j), precum și un document datat, emis sub semnătura și ștampila unităților acreditate anterior, din care să rezulte denumirea, adresa sediului social, codul fiscal sau, după caz, codul unic de înregistrare, numărul de telefon/fax, lista tehnicienilor de service acreditați care vor efectua service la noul tip de aparat și elementele de identificare a acestora.
În situația în care, ulterior eliberării avizului privind distribuția aparatelor de marcat electronice fiscale, distribuitorii autorizați solicită extinderea rețelei de distribuție și service prin includerea unor unități înregistrate anterior la comisie, aceștia depun pentru respectivele unități documentele prevăzute la art. 90, cu excepția documentului prevăzut la art. 89 lit. i).
Comisia analizează cererile depuse și, în termen de 30 de zile de la data depunerii documentației complete, se pronunță asupra aprobării sau respingerii solicitării.
Hotărârea comisiei este adusă la cunoștință solicitantului.
Avizul privind distribuția aparatelor de marcat electronice fiscale se eliberează numai după confecționarea sigiliilor fiscale și a sigiliilor de identificare a tehnicienilor de service și înregistrarea la comisie a legitimațiilor acestora.
Avizul privind distribuția aparatelor de marcat electronice fiscale este valabil, începând cu data eliberării, pe o perioadă de
2 ani, în cazul aparatelor de marcat electronice fiscale destinate activității de taximetrie
3 ani, pentru alte aparate de marcat electronice fiscale decât cele prevăzute la lit. a).
Valabilitatea avizului privind distribuția aparatelor de marcat electronice fiscale se poate prelungi, la cererea distribuitorului autorizat, pe perioade succesive, conform alin. (1), începând cu ziua următoare celei până la care avizul a fost favorabil.
Până la expirarea perioadei de valabilitate a avizului privind distribuția aparatelor de marcat electronice fiscale, distribuitorii autorizați pot solicita prelungirea acesteia prezentând documentele prevăzute la art. 90.
Nesolicitarea prelungirii valabilității avizului privind distribuția aparatelor de marcat electronice fiscale ori respingerea de către comisie a acestei prelungiri atrage retragerea dreptului de distribuție și comercializare a aparatelor, obținut în baza avizului respectiv.
Agenții economici care până la data intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice au obținut avizul privind distribuirea și utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale vor solicita, în termen de 18 luni de la această dată, reconfirmarea avizului conform graficului prevăzut la alin. (2), în caz contrar dreptul de distribuție și comercializare a aparatelor obținut în baza avizului respectiv considerându-se ca fiind retras de drept de la data expirării termenului stabilit prin grafic.
Solicitarea reconfirmării avizului prevăzut la alin. (1) se va face eșalonat prin prezentarea documentelor prevăzute la art. 89 lit. b) și la art. 90, conform graficului stabilit prin decizie a comisiei. __________ *) Trimiterile prevăzute în cadrul alin. (2) nu mai corespund stării de fapt actuale datorită modificării conținutului articolelor la care se face trimitere, precum și datorită încetării aplicabilității efectelor acestui alineat, conform Graficului de reconfirmare a avizelor privind distribuirea și utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale obținute de agenții economici (societăți comerciale) până la data intrării în vigoare a Hotărârii Guvernului nr. 479/2003 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația agenților economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobat prin Decizia Comisiei de avizare a distribuției și utilizării aparatelor de marcat electronice fiscale nr. 1/2003 , publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 484 din 7 iulie 2003.
Prin grija secretariatului comisiei, decizia prevăzută la alin. (2) va fi adusă de îndată la cunoștință fiecărui distribuitor autorizat și va fi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice.
Solicitarea prelungirii valabilității/ reconfirmării avizului privind distribuția aparatelor de marcat electronice fiscale se face prin includerea în rețeaua de distribuție și/sau de service a tuturor unităților cu care sunt încheiate contracte ferme în derulare, astfel cum acestea au fost acreditate prin avizul de bază și/sau suplimentele ulterioare ale acestuia obținute sau solicitate până la data depunerii cererii privind prelungirea valabilității/reconfirmarea avizului, și cu respectarea condiției prevăzute la art. 78 alin. (1) lit. d).
Ulterior prelungirii valabilității/reconfirmării avizului privind distribuția aparatelor de marcat electronice fiscale, acesta poate fi modificat numai în sensul retragerii acreditării unor unități ori includerii în rețeaua de distribuție și/sau de service a unor noi unități.
În cazul retragerii dreptului de distribuție și de comercializare a aparatelor de marcat electronice fiscale, în condițiile prevăzute la art. 93 alin. (3) și la art. 94 alin. (1), distribuitorii autorizați sunt obligați să asigure service pentru toate aparatele livrate până la data retragerii acestui drept.
Activitățile de service vor fi asigurate prin tehnicienii proprii ai distribuitorului autorizat sau prin tehnicienii de service ai unităților aflate în rețeaua de service a acestuia la data retragerii dreptului prevăzut la alin. (1), precum și prin tehnicieni ai unor noi unități acreditate ulterior acestei date.
Distribuitorul autorizat are obligația să păstreze ca model de referință aparatul de marcat electronic fiscal care a fost supus verificării în vederea obținerii avizului tehnic prevăzut la art. 78 alin. (1) lit. a) și să îl prezinte comisiei, la solicitarea acesteia, ori de câte ori este necesar.
Distribuitorul autorizat este obligat să anunțe comisia, în termen de 10 zile, despre orice modificare intervenită în rețeaua de comercializare sau de service.
În cazul distribuirii de aparate de marcat electronice fiscale cu modificări de structură, software sau cu parametri tehnici diferiți față de modelul aparatului de marcat electronic fiscal avizat, este necesară o nouă avizare în condițiile prevăzute de prezentele norme metodologice.
Prevederile art. 99 nu se aplică în cazul modificărilor de software impuse aparatelor de marcat electronice fiscale avizate, în condițiile legii, ca urmare a denominării monedei naționale, potrivit legii.
Modificările de software prevăzute la alin. (1) se vor face, dacă este cazul, numai în baza suplimentului avizului tehnic favorabil privind caracteristicile tehnice ale modelului aparatului de marcat electronic fiscal emis de persoana juridică prevăzută la art. 78 alin. (1) lit. a), în condițiile stabilite prin ordin al ministrului economiei și comerțului, cu avizul Ministerului Finanțelor Publice.
Distribuitorii autorizați care au obținut avize de distribuție pentru aparate de marcat electronice fiscale ce nu îndeplinesc condițiile impuse ca urmare a denominării monedei naționale sunt obligați ca, până la data de 1 iulie 2005, să solicite obținerea suplimentului avizului prevăzut la alin. (2).
Până la data de 15 iulie 2005 persoana juridică prevăzută la art. 78 alin. (1) lit. a) va transmite comisiei lista distribuitorilor autorizați prevăzuți la alin. (3) care nu au solicitat și/sau nu au obținut suplimentul avizului tehnic, cu specificarea tipului și modelului aparatului de marcat electronic fiscal.
Distribuitorii autorizați sunt obligați să efectueze, până la data de 1 iulie 2005, la cererea utilizatorilor, contra cost, în mod direct sau prin intermediul unităților de service acreditate, modificările de software impuse ca urmare a denominării monedei naționale la toate aparatele de marcat electronice fiscale livrate de către aceștia și aflate în dotarea utilizatorilor, dacă aparatele respective nu îndeplinesc condițiile prevăzute de lege.
Efectuarea asupra aparatelor de marcat electronice fiscale prevăzute la alin. (5) a altor modificări de software decât cele specificate la alin. (1) este interzisă.
În cazul în care modificările de software prevăzute la alin. (1) presupun înlocuirea memoriei fiscale, dispozițiile prezentelor norme metodologice referitoare la predarea memoriei fiscale și sigilarea aparatului de marcat electronic fiscal se aplică în mod corespunzător. Înlocuirea memoriei fiscale și sigilarea aparatelor de marcat electronice fiscale se fac de către distribuitorii autorizați sau de către unitatea de service acreditată, în prezența organului fiscal în a cărui rază teritorială se află instalat aparatul.
Pentru toate tranzacțiile efectuate în perioada neutilizării aparatelor de marcat electronice fiscale ca urmare a operării modificărilor prevăzute la alin. (1), utilizatorii aplică prevederile art. 6 alin. (2) și ale art. 7.
Nerespectarea de către distribuitorii autorizați și unitățile de service acreditate a prevederilor alin. (5) atrage obligația de preluare a aparatelor de marcat electronice fiscale de la utilizatori, la prețul convenit.
Pe lângă celelalte obligații prevăzute de prezentele norme metodologice, după obținerea avizului privind distribuția aparatelor de marcat electronice fiscale, distribuitorul autorizat trebuie
să livreze numai aparate de marcat electronice fiscale conforme cu modelul avizat
să emită certificate de garanție pentru aparatele de marcat electronice fiscale distribuite
să asigure suportul hard/soft necesar, în cazul în care aparatul de marcat electronic fiscal urmează să fie integrat ca parte a unui sistem de gestiune, iar prin personalul din rețeaua de service acreditată să verifice integrarea corectă a aparatului în sistem
să furnizeze, la cererea organelor de control și a comisiei, toate informațiile privitoare la activitățile de comercializare și service pentru aceste aparate.
Distribuitorul autorizat are obligația să furnizeze o dată cu aparatul de marcat electronic fiscal și manualul de utilizare în limba română, precum și cartea de intervenții prevăzute la art. 5 alin. (3) din ordonanța de urgență.
Distribuitorii autorizați pentru distribuția aparatelor de marcat electronice fiscale destinate activității de taximetrie furnizează o dată cu aparatul dotarea tehnică și procedeul tehnic sau programul după care se realizează tarifarea și pot fi obținute informațiile conținute în memoria fiscală.
Cartea de intervenții prezentată în anexa nr. 1 se completează, în momentul vânzării aparatului de marcat electronic fiscal către utilizator, cu datele prevăzute la paginile 2-5 din aceasta.
Pentru utilizatorii prevăzuți la art. 110, cartea de intervenții se tipărește de către aceștia și se completează de către unitatea de service acreditată.
Manualul de utilizare prevăzut la alin. (1) trebuie să cuprindă și tipul și caracteristicile tehnice ale consumabilelor specifice aparatului de marcat electronic fiscal respectiv, stabilite de producătorul aparatului.
În cazul pierderii sau deteriorării cărții de intervenții, utilizatorii vor informa de îndată organul fiscal în a cărui rază teritorială a fost instalat aparatul. Informarea se va face în scris prin depunerea acesteia la sediul organului fiscal, căruia i se va prezenta pentru ștampilare, conform art. 105 alin. (2), o nouă carte de intervenții reconstituită, pe răspunderea utilizatorului și a unității de service acreditate, pe baza datelor înregistrate în memoria fiscală, inclusiv în ceea ce privește toate evenimentele reset, și a documentelor păstrate, potrivit legii, la sediul utilizatorului. În situația deteriorării cărții de intervenții, utilizatorii vor prezenta organului fiscal, pentru eventuale confruntări, și cartea de intervenții deteriorată.
În cazul defectării aparatului de marcat electronic fiscal, utilizatorul va anunța unitatea de service acreditată, păstrând dovada anunțării defecțiunii, iar reconstituirea cărții de intervenții și prezentarea acesteia la organul fiscal se vor face în termen de 72 de ore de la anunțarea defecțiunii.
La instalarea aparatului de marcat electronic fiscal la utilizator, tehnicianul de service notează în cartea de intervenții datele sale de identificare, ultimul număr al raportului de închidere zilnică rezultat la sfârșitul operațiunilor de probă și de inițiere a operatorului care va utiliza aparatul.
Bonurile emise în timpul operațiunilor de probă și de inițiere, precum și rapoartele de închidere zilnică emise în faza de instalare a aparatului de marcat electronic fiscal poartă inscripția "probă" și se păstrează de utilizator.
Instalarea aparatului de marcat electronic fiscal se face în prezența organului fiscal în a cărui rază teritorială se instalează aparatul, care va verifica integritatea sigiliului fiscal și datele înscrise în bonul fiscal.
Instalarea aparatelor de marcat electronice fiscale destinate activităților cu caracter ambulant și de taximetrie se face în prezența organului fiscal în a cărui rază teritorială își are sediul/domiciliul fiscal utilizatorul.
După instalarea aparatului de marcat electronic fiscal se întocmește "Declarația de instalare a aparatelor de marcat electronice fiscale", denumită în continuare declarație, conform modelului prezentat în anexa nr. 10, în patru exemplare, semnată de utilizatorul aparatului de marcat electronic fiscal, de tehnicianul de service care a efectuat instalarea și de reprezentantul organului fiscal.
Originalul declarației se depune de utilizatorul aparatului de marcat electronic fiscal la organul fiscal în a cărui rază este instalat aparatul, a doua zi după instalare, în vederea luării în evidență a acestuia, o copie rămâne la utilizator și două copii la unitatea de service.
Unitatea de service acreditată trimite o copie de pe declarație distribuitorului autorizat, în termenul prevăzut la alin. (2).
Nerespectarea dispozițiilor prevăzute la alin. (2) și (3) se sancționează cu amendă contravențională, conform art. 11 alin. (1) lit. a) din ordonanța de urgență.
Lunar, până la data de 10 a lunii în curs, organele fiscale în a căror rază au fost instalate aparatele de marcat electronice fiscale vor transmite direcției generale a finanțelor publice de care aparțin situația privind aparatele instalate în luna precedentă.
Utilizatorii care desfășoară activități cu caracter ambulant depun declarația la organul fiscal în a cărui rază teritorială își au sediul social/domiciliul. În același mod vor proceda și utilizatorii care desfășoară activități de taximetrie, cu excepția situațiilor în care operatorul de transport în regim de taxi are filiale sau sucursale deschise în alte județe decât cel în care are sediul social, caz în care declarația de instalare se va depune conform alin. (2).
Utilizarea în alte scopuri a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate și declarate ca fiind utilizate în activități cu caracter ambulant și de taximetrie este interzisă.
O dată cu declarația prevăzută la art. 104 alin. (1), utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale, cu excepția taximetriștilor, prezintă organului fiscal cartea de intervenții a aparatului și registrul special.
Organul fiscal înscrie în cartea de intervenții numărul de pagini, aplicând ștampila, și vizează registrul special pe ultima pagină.
Unitățile care fac parte din rețeaua de service trebuie să aibă menționată în obiectul lor de activitate activitatea de service pentru aparate de marcat electronice fiscale, cod CAEN 7250, și să dispună de minimum 2 tehnicieni de service specializați în domeniu.
Distribuitorii autorizați sunt obligați ca, prin intermediul propriilor tehnicieni de service sau al unităților de service acreditate, să asigure
intervenția promptă și gratuită, la solicitarea organelor de control
instalarea aparatului nou și repunerea în funcțiune a aparatului defect ca urmare a defectării memoriei fiscale, în termen de 72 de ore de la solicitarea utilizatorului
instruirea utilizatorului, completarea cărții de intervenții a aparatului și semnarea declarațiilor de instalare
efectuarea cel puțin a unei verificări anuale a aparatelor de marcat electronice fiscale și îndeplinirea oricăror alte obligații ce revin unităților de service potrivit ordonanței de urgență și prezentelor norme metodologice.
Operațiile prevăzute la art. 106 alin. (2) lit. b)-d) se fac gratuit în perioada de garanție, iar în perioada de postgaranție contra cost, pe bază de contract încheiat de utilizator cu unitatea de service acreditată.
Pentru semnarea contractului de service utilizatorii pot opta pentru oricare dintre unitățile de service incluse în rețeaua distribuitorului autorizat, cu următoarele condiții
notificarea distribuitorului autorizat asupra opțiunii
unitatea de service pentru care se optează să fie acreditată să efectueze service în județul sau în municipiul București, unde este instalat aparatul.
Distribuitorii autorizați pot comercializa aparatele de marcat electronice fiscale pentru care au obținut avizul comisiei pe tot teritoriul țării, cu respectarea condiției prevăzute la art. 78 alin. (1) lit. d), iar cei care dispun de tehnicieni de service proprii sunt autorizați să efectueze operațiuni de service la toate aparatele livrate utilizatorilor, direct sau prin intermediul unităților acreditate de aceștia, indiferent de județele în care sunt instalate aparatele.
Refuzul expres sau tacit al utilizatorului de a încheia contracte de service pentru perioada de postgaranție echivalează cu renunțarea voluntară la utilizarea acelui aparat de marcat electronic fiscal și adoptarea deciziei de a achiziționa un alt tip de aparat.
În cazul în care organele de specialitate prevăzute la art. 12 alin. (1) din ordonanța de urgență constată neutilizarea aparatului de marcat electronic fiscal ca urmare a defectării și nerepunerii în funcțiune a acestuia datorită inexistenței unui contract valabil de service pentru perioada de postgaranție încheiat în condițiile menționate la alin. (2), acestea vor aplica agentului economic în cauză amenda contravențională prevăzută la art. 11 alin. (1) lit. b) din ordonanța de urgență și vor suspenda activitatea unității până la achiziționarea și instalarea unui alt aparat.
Personalul tehnic care asigură service pentru aparatele de marcat electronice fiscale consemnează în cartea de intervenții din dotarea aparatului următoarele
data și ora solicitării intervenției din partea utilizatorului
data și ora începerii intervenției
observații asupra stării sigiliului, descrierea sumară a defecțiunii constatate
numărul ultimului bon fiscal și al raportului Z înainte de începerea intervenției
ultimul număr al raportului fiscal de închidere zilnică rezultat după efectuarea intervenției
data și ora finalizării intervenției, semnătura și numele în clar ale tehnicianului de service
eventualele resetări din timpul intervenției.
În momentul instalării aparatului de marcat electronic fiscal tehnicianul de service consemnează în cartea de intervenții ultimul număr al bonului fiscal și al raportului Z, emise la finalul operațiunilor de probă, instruirea operatorului și integritatea sigiliului.
Distribuitorii autorizați sunt obligați să asigure gratuit piesele de schimb și subansamblurile necesare efectuării de service, în perioada de garanție, și contra cost, în perioada de postgaranție, pe durata normală de funcționare a aparatului de marcat electronic fiscal, conform Legii nr. 15/1994 , republicată, cu modificările și completările ulterioare.
Avizele privind distribuția aparatelor de marcat electronice fiscale, eliberate distribuitorilor autorizați, pot constitui, la cerere, avize de utilizare pentru aparatele de același tip și model, cu excepția celor destinate activității de taximetrie, achiziționate de agenții economici utilizatori înainte de intrarea în vigoare a ordonanței de urgență, cu următoarele condiții
aducerea de către distribuitorii autorizați, direct sau prin unitățile de service acreditate, a aparatelor în cauză la parametrii tehnici specifici tipului și modelului de aparat de marcat electronic fiscal avizat, urmată de sigilarea fiscală a acestora potrivit dispozițiilor prezentelor norme metodologice
aparatele să aparțină utilizatorilor situați în zonele pentru care se asigură service.
Aducerea aparatelor de marcat electronice fiscale în parametrii tehnici specifici tipului și modelului de aparat avizat este atestată prin întocmirea, în 4 exemplare, a unui proces-verbal de conformitate semnat de reprezentantul distribuitorului autorizat sau, după caz, al unității de service acreditate, precum și de reprezentantul utilizatorului.
Primul exemplar al procesului-verbal prevăzut la alin. (1) este preluat de distribuitorul autorizat sau, după caz, de unitatea de service acreditată, exemplarul al doilea rămâne la utilizator, iar exemplarele al treilea și al patrulea vor fi anexate de utilizator la cererea prin care solicită atribuirea numărului de ordine din Registrul de evidență a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate în județ/municipiul București și, respectiv, la declarația de instalare a aparatului.
În cazul în care adaptarea aparatelor se face prin unitățile de service acreditate, acestea transmit distribuitorului autorizat o copie xerox a procesului-verbal de conformitate, în termen de 5 zile de la data efectuării operațiunii.
Sigilarea fiscală a memoriei fiscale și a aparatului de marcat electronic fiscal adus în parametrii tehnici specifici tipului și modelului de aparat avizat se face în prezența organului fiscal în a cărui rază se va instala aparatul.
Pentru aparatele de marcat electronice fiscale aduse în parametrii tehnici specifici tipului și modelului avizate potrivit art. 110-112, distribuitorii autorizați, unitățile de service acreditate desemnate de aceștia, precum și utilizatorii vor duce la îndeplinire toate obligațiile ce le revin potrivit ordonanței de urgență și prezentelor norme metodologice.
Prevederile art. 110-113 se aplică și în cazul aparatelor de marcat electronice fiscale achiziționate de utilizatori de la distribuitorii autorizați, ulterior intrării în vigoare a ordonanței de urgență, atunci când asupra tipului respectiv de aparat s-au făcut modificări în condițiile prevăzute la art. 99.
În cazul prevăzut la alin. (1), în termen de maximum 15 zile de la data întocmirii procesului-verbal de conformitate prevăzut la art. 111 alin. (1), se procedează la predarea memoriei fiscale și la reinstalarea aparatului respectiv, potrivit prezentelor norme metodologice.
Pentru tranzacțiile efectuate în perioada neutilizării aparatului ca urmare a aducerii acestuia în parametri conform alin. (1) și până la reinstalarea acestuia, utilizatorii aplică prevederile art. 6 alin. (2) și ale art. 7.
Distribuitorii autorizați care încetează activitatea de comercializare a aparatelor de marcat electronice fiscale rămân răspunzători în continuare pentru obligațiile ce le revin conform prevederilor ordonanței de urgență și prezentelor norme metodologice, pentru aparatele livrate.
Drepturile și obligațiile ce revin unităților acreditate în baza prevederilor ordonanței de urgență și a prevederilor prezentelor norme metodologice, precum și în baza avizelor eliberate de comisie nu pot fi cedate unor terțe persoane.
În cazul dizolvării distribuitorului autorizat prin fuziune ori prin divizare, drepturile și obligațiile ce îi revin acestuia în baza avizelor privind distribuția aparatelor de marcat electronice fiscale se transmit, în condițiile legii, societății comerciale sau societăților comerciale existente ori care iau ființă în urma acestor operațiuni, fără a fi necesară reavizarea potrivit prezentelor norme metodologice.
Hotărârea adunării generale extraordinare a acționarilor distribuitorului autorizat privind fuziunea sau divizarea va fi notificată comisiei în termen de 15 zile de la data emiterii acesteia, în condițiile prevăzute de Legea nr. 31/1990 , republicată.
Dispozițiile alin. (3) se aplică în mod corespunzător și în cazul în care distribuitorul autorizat cedează, în condițiile legii, drepturile și obligațiile ce-i revin în baza avizului privind distribuția aparatelor de marcat electronice fiscale altui distribuitor autorizat, cu acordul scris al acestuia.
Copia documentului încheiat în condițiile prevăzute la alin. (5) va fi transmisă comisiei în termen de 15 zile de la data semnării acestuia de către părți.
Utilizatorii pot vinde aparatele de marcat electronice fiscale achiziționate numai distribuitorilor autorizați sau unităților acreditate de aceștia, de la care au cumpărat aparatele respective.
Prevederile alin. (1) se aplică și în cazul încetării activității utilizatorului în condițiile legii.
În cazul încetării activității prin fuziune sau divizare, vânzarea aparatelor de marcat electronice fiscale se va face înainte de transmiterea patrimoniului utilizatorului către societatea comercială sau societățile comerciale beneficiare.
Clienții sunt obligați să solicite bonurile fiscale și să le prezinte la cerere organelor de control.
Utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale sunt obligați să afișeze la loc vizibil, inclusiv la locul de amplasare a aparatelor, în cazul în care clienții au acces în unitate, anunțuri de atenționare a clienților cu privire la obligația acestora de a solicita și de a păstra bonul fiscal pentru prezentarea acestuia la un eventual control.
Prevederile alin. (2) se aplică și în cazul activităților de taximetrie.
Anunțurile prevăzute la art. 117 alin. (2), cu excepția celor afișate în interiorul autovehiculelor-taxi, vor fi scrise cu litere de tipar având înălțimea minimă de 3 cm.