HOTĂRÂRE nr. 1.265 din 22 noiembrie 1996 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Legii petrolului nr. 134/1995 și modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 1.043/1995 privind unele măsuri în domeniul cooperării cu parteneri străini la explorarea de țiței și gaze în România
Text cu caracter informativ. Numai versiunea publicată în Monitorul Oficial al României este cea oficială.
Cartea petroliera este instrumentul de evidenta care cuprinde totalitatea actelor juridice de orice natura referitoare la un perimetru petrolier sau în legătură cu acesta, toate datele referitoare la proprietatea terenurilor, situația topografica a perimetrului respectiv și a tuturor lucrărilor și facilităților petroliere existente, cît și situația rezervelor de petrol și a producției, pe substanțe, din cadrul acestuia.
b) registrul cu date tehnice și economice ale perimetrului și, în cadrul acestuia, după caz, pe zăcăminte, care va cuprinde toate datele și informațiile privind lucrările petroliere efectuate fizic și valoric, situația rezervelor, producția fizica și valorică și facilitățile petroliere existente
harti și planuri de situație necesare sustinerii înscrisurilor din registre.
Conținutul de detaliu al Cărții petroliere, precum și modul de întocmire a acesteia se vor stabili prin instrucțiuni tehnice emise de Agenția Naționala pentru Resurse Minerale.
Titularii acordurilor petroliere, care executa lucrări de explorare, au următoarele obligații
sa înceapă lucrările de explorare numai pe baza unor proiecte geologice de execuție, elaborate în conformitate cu prevederile acordului petrolier și avizate de Agenția Naționala pentru Resurse Minerale
să respecte prevederile proiectelor geologice, să execute integral operațiunile prevăzute de investigare geologica și geofizica în gaurile de sonde și sa adapteze cercetarea la condițiile geologice intilnite, cu informarea prealabilă a Agenției Naționale pentru Resurse Minerale
să efectueze punerea în producția de proba a sondelor de explorare numai cu aprobarea prealabilă a Agenției Naționale pentru Resurse Minerale
sa nu înceapă exploatarea de proba înainte de asigurarea captarii lichidelor produse prin sonde
să asigure conservarea probelor de teren prelevate din sondele de explorare, conform prevederilor din acorduri
să efectueze măsurătorile topografice și sa realizeze transpunerea pe planuri a sondelor de explorare executate și sa transmită anual Agenției Naționale pentru Resurse Minerale planul topografic actualizat al perimetrului care face obiectul acordului petrolier
sa ia toate măsurile necesare prevenirii degradării zăcămintelor și pierderilor de rezerve prin eruptii libere la sonde și prin emanatii de gaze în spatele coloanelor sondelor
sa abandoneze sondele de explorare numai cu avizul Agenției Naționale pentru Resurse Minerale și cu luarea măsurilor de protecție a zăcămintelor și a suprafeței
sa anunțe Agenția Naționala pentru Resurse Minerale, în termen de 24 de ore, despre eruptiile libere la sonde
sa nu intrerupa activitatea de explorare pe o perioadă de peste 30 de zile fără anunțarea Agenției Naționale pentru Resurse Minerale
sa anunțe Agenția Naționala pentru Resurse Minerale despre începerea activității de explorare într-un perimetru cu cel puțin 15 zile înainte și încetarea activității de explorare cu o anticipatie de maximum 60 de zile.
Titularii acordurilor petroliere, care executa lucrări de dezvoltare și exploatare, au următoarele obligații
sa înceapă lucrările de dezvoltare și exploatare numai pe rezerve confirmate și pe baza studiilor tehnico-economice de exploatare întocmite în conformitate cu prevederile acordului petrolier și avizate de Agenția Naționala pentru Resurse Minerale
să respecte prevederile studiilor tehnico-economice de exploatare și sa întocmească programe anuale de exploatare pe care să le transmită spre avizare Agenției Naționale pentru Resurse Minerale până la data de 31 decembrie a anului anterior celui la care se referă
sa țină evidenta zilnica a cantităților de țiței condensat și de gaze extrase, pe sonde, zăcăminte și perimetre de exploatare, în conformitate cu instrucțiunile tehnice emise de Agenția Naționala pentru Resurse Minerale
sa utilizeze numai tehnologiile de exploatare avizate de Agenția Naționala pentru Resurse Minerale
să raporteze Agenției Naționale pentru Resurse Minerale modificările importante ale comportării zăcămintelor în procesul de exploatare, în raport cu prevederile studiilor sau proiectelor tehnice de exploatare
sa nu sisteze procesul de exploatare pe o perioadă mai mare de 30 de zile, fără avizul Agenției Naționale pentru Resurse Minerale
sa anunțe la Agenția Naționala pentru Resurse Minerale producerea de eruptii libere la sonde în termen de 24 de ore
să solicite aprobarea Agenției Naționale pentru Resurse Minerale pentru injectarea apelor reziduale în subsol
sa abandoneze sondele de exploatare numai cu avizul Agenției Naționale pentru Resurse Minerale și cu luarea măsurilor de protecție a zăcămintelor și a suprafeței.
Titularii acordurilor petroliere sunt obligați sa înceapă operațiunile petroliere stabilite în acorduri la datele prevăzute în acestea.
În cazurile în care, prin lucrările executate, se constata extinderea zacamintului într-unul sau mai multe perimetre adiacente pe care operează titulari diferiți, la solicitarea Agenției Naționale pentru Resurse Minerale aceștia sunt obligați să se asocieze. În cadrul asocierii, titularii sunt obligați să asigure întocmirea unor studii unitare de evaluare a rezervelor și tehnico-economice de exploatare, care să se refere la întregul zacamint.
Modalitățile și condițiile privind utilizarea forței de muncă autohtona și a echipamentelor și materialelor produse în România sunt cele stabilite, în condițiile legii, prin acordul petrolier.
Prin conducte magistrale se înțelege ansamblul de conducte și stații de pompare sau comprimare pentru transportul petrolului, situate între punctele de predare-primire de la titularii de acorduri petroliere sau furnizori, până la stațiile de livrare către utilizatori sau la export.
Instalațiile, echipamentele și dotările aferente ansamblului de conducte magistrale din cadrul sistemului național de transport cuprind: agregate de pompare sau comprimare, rezervoare (cu excepția celor de inmagazinare a gazelor naturale), instalații de tratare, echipamente de protecție catodica, sisteme de măsurare, de control, de telecomunicații și sisteme computerizate de achiziție și prelucrare autonomă a datelor (tip SCADA).
Exploatarea sistemului național de transport al petrolului, care se înscrie în noțiunea generală de exploatare prevăzută de Legea petrolului nr. 134/1995 , desemnează ansamblul de activități pentru preluarea, pomparea sau comprimarea și predarea petrolului, precum și al celor de întreținere și reparare a conductelor, instalațiilor echipamentelor și dotărilor aferente.
Exploatarea se realizează de către unități specializate, care se organizează și funcționează potrivit legislației în vigoare. Dreptul de exploatare a sistemului național de transport al petrolului se exercită prin dare în administrare sau concesiune pe baza acordului petrolier încheiat cu Agenția Naționala pentru Resurse Minerale. Aceste unități, având calitatea de transportator comun, au obligația de a presta servicii de transport în condiții egale pentru toți producătorii și furnizorii, în schimbul unor tarife stabilite de Agenția Naționala pentru Resurse Minerale.
Construirea, precum și executarea lucrărilor care conduc la modificări importante în structura și capacitatea de transport ale unui sistem de conducte de petrol se fac cu avizul Agenției Naționale pentru Resurse Minerale. Punerea în funcțiune a sistemelor aflate în situațiile menționate la alin. 1 se face, după testarea acestora, în conformitate cu prescripțiile tehnice în vigoare. Abandonarea sau dezactivarea unui sistem de transport al petrolului sau a unei porțiuni din acesta se face cu acordul Agenției Naționale pentru Resurse Minerale și cu obligația unității specializate de a asigura preluarea și transportul petrolului din sectorul respectiv.
Reglementările, instrucțiunile și prescripțiile tehnice specifice proiectării, construirii și exploatării sistemului național de transport al petrolului vor fi revizuite prin grija unităților specializate de transport și vor fi supuse avizării Agenției Naționale pentru Resurse Minerale în termen de 12 luni de la data intrării în vigoare a Legii petrolului nr. 134/1995 .
Unitățile ale căror trasee de conducte, zone de siguranță și protecție sau traversari sunt comune vor încheia contracte de cooperare vizind măsurile de siguranță a sistemului și remedierea avariilor.
În vederea exploatării în condiții de siguranță a sistemului național de transport al petrolului, se interzice, cu excepția cazurilor de forta majoră, întreruperea alimentarii cu energie electrica și a legăturilor telefonice sau de radiocomunicatii.
Producerea de pagube sistemului național de transport al petrolului sau mediului înconjurător, ori prejudicierea în orice alt mod a siguranței în exploatare a sistemului atrage, după caz, răspunderea materială, disciplinară, civilă, contravențională sau penală a celor vinovați.
Dreptul de acces în zona de siguranță și protecție este diferențiat în funcție de natura operațiunilor ce urmează să se efectueze, astfel
permanent, pentru verificarea zilnica a stării traseului și a echipamentelor montate pe conducta, pentru verificarea stării izolatiei conductelor și a sistemului de protecție catodica, cu informarea anuală a proprietarilor de terenuri
ocazional, pentru lucrări de intervenție și reparații în caz de avarii, cu anunțarea, pentru fiecare situație în parte, a proprietarilor de terenuri. În cazul interventiilor ocazionale, unitățile specializate vor lua măsuri de limitare, pe cît posibil, a pagubelor aduse dreptului de proprietate asupra terenurilor. Pentru orice paguba produsă, proprietarii terenurilor vor fi despăgubiți, cuantumul despăgubirilor fiind stabilit prin negociere cu unitățile specializate care au provocat paguba. În cazul în care nu se ajunge la înțelegere, litigiul se soluționează pe cale judecătorească.
Titularii drepturilor de administrare sau concesiune, persoane juridice române sau străine, autorizate sa desfășoare, pe baza acordurilor petroliere încheiate cu Agenția Naționala pentru Resurse Minerale, activități de exploatare a zăcămintelor de petrol din România, sunt plătitori de taxe pe activitatea de exploatare și de redevențe.
Obligația de plată a taxei pe activitatea de exploatare și a redeventei petroliere ia naștere din momentul realizării producției în faza de exploatare, respectiv de exploatare experimentala.
Pentru cazurile prevăzute la art. 43 alin. 1 din Legea petrolului nr. 134/1995 , obligația de plată a taxei pentru activitatea de exploatare ia naștere începând cu data intrării în vigoare a legii, potrivit art. 29 din această lege, iar pentru redeventa petroliera, începând cu data aprobării acordului de dare în administrare, respectiv de concesiune, dar nu mai tirziu de 12 luni de la data intrării în vigoare a legii.
Baza de calcul al taxei de exploatare și al redeventei petroliere o reprezintă producția bruta de petrol, masurata la ieșirea din stațiile de separare și tratare a petrolului, exclusiv volumul gazelor reinjectate în zacamint sau al celor extrase concomitent cu țițeiul, neutilizate și nici valorificate de către concesionar, care se predau statului fără plata.
Cota de 3%, reprezintă taxa pe activitatea de exploatare, este unica, nediferentiata pe zăcăminte. Taxa pe activitatea de exploatare se calculează și se înregistrează în contabilitate lunar, se plătește anual și este scadenta la data de 31 ianuarie a anului următor, pentru anul expirat.
Valoarea producției se calculează pe baza prețurilor practicate în perioada la care se referă taxarea, stabilite conform legii. Dacă în cursul perioadei pentru care se calculează taxa au avut loc modificări de prețuri, calculul se va face pe etape corespunzătoare prețurilor, alocându-se fiecărei perioade prețul practicat.
Măsurarea și evidenta producției brute de petrol se stabilesc prin acordurile petroliere, pe baza instrucțiunilor tehnice elaborate de Agenția Naționala pentru Resurse Minerale.
Sumele reprezentind plati pentru taxa pe activitatea de exploatare se constituie ca venit la bugetul de stat, potrivit Legii nr. 72/1996 privind finanțele publice, și se utilizează și în anii următori pentru finanțarea investițiilor din domeniul petrolier, pentru operațiuni petroliere. Propunerile de cuprindere în bugetul de stat anual și de stabilire a destinației fondurilor se fac de către Agenția Naționala pentru Resurse Minerale.
În termen de 15 zile de la aprobarea acordului petrolier, titularii acordurilor vor depune la organul fiscal teritorial de care aparțin declarația de înregistrare ca plătitor de taxe. Plătitorii au obligația să depună un decont anual privind taxa de exploatare la organul fiscal teritorial de care aparțin, până la data de 31 ianuarie inclusiv a fiecărui an, pentru anul expirat, data până la care trebuie plătită taxa declarata. Modelul decontului anual se va stabili prin instrucțiuni tehnice elaborate de Agenția Naționala pentru Resurse Minerale conform prevederilor art. 36 lit. i) din Legea petrolului nr. 134/1995 , cu avizul Ministerului Finanțelor.
Cota pe baza căreia se calculează redeventa petroliera se stabilește procentual. Nivelul cotei este convenit între Agenția Naționala pentru Resurse Minerale și titularul acordului petrolier pentru fiecare zacamint în parte, se înscrie în acordul petrolier și se menține pe toată perioada de valabilitate a acordului, dacă părțile nu au convenit altfel. Redeventa este platibila în natura de către titularii acordului petrolier, trimestrial, cu scadența până la data de 20 a primei luni a trimestrului următor.
Predarea la stat a cantităților de petrol, reprezentind redevențe petroliere, se face la statia de predare a titularului de acord pe bază de proces-verbal de predare-primire, întocmit între titular și unitatea specializată de transport al petrolului. Se considera cantități predate la stat drept redeventa cantitățile înscrise în procesele-verbale de predare-primire, pe baza cărora titularul de acord petrolier efectuează înregistrările în contabilitate și justifica predarea redeventei. Calculul redevențelor se face lunar și se înregistrează în contabilitatea titularilor de acorduri petroliere. Procesele-verbale de predare-primire vor fi transmise de titulari la Agenția Naționala pentru Resurse Minerale în termen de 15 zile de la data predării redeventei.
Cheltuielile aferente transportului petrolului, reprezentind redeventa în natura cuvenită statului, pe conductele de transport ale sistemului național, se suporta de către utilizatorul petrolului și se achită transportatorului.
Modalitățile de preluare și valorificare a cantităților de petrol, reprezentind redeventa, vor fi stabilite prin instrucțiuni tehnice elaborate de Agenția Naționala pentru Resurse Minerale.
Contravaloarea petrolului, reprezentind redeventa petroliera, predat utilizatorilor, se va plati de către aceștia, în termen de cel mult 10 zile de la preluare, în contul titularilor de acorduri, de la care provine, corespunzător prețurilor în vigoare la data preluării petrolului.
Titularii acordurilor petroliere vor vărsa sumele reprezentind contravaloarea redeventei petroliere la bugetul de stat până la data de 5 a celei de-a doua luni a trimestrului următor. Plătitorii de redevențe petroliere vor depune trimestrial, până la data de 5 a celei de-a doua luni a trimestrului următor, la organul fiscal de care aparțin, un decont trimestrial, după modelul ce se va stabili prin instrucțiuni tehnice elaborate de Agenția Naționala pentru Resurse Minerale, cu avizul Ministerului Finanțelor, conform art. 36 lit. i) din Legea petrolului nr. 134/1995 .
Verificarea datelor pe baza cărora se calculează taxa pe activitatea de exploatare și redeventa petroliera se face de către Agenția Naționala pentru Resurse Minerale și organele de stat cu atribuții în domeniul controlului financiar. Verificarea exactitatii calculului sumelor datorate drept taxe pe activitatea de exploatare și a volumului redevențelor petroliere, precum și a respectării scadentelor prevăzute de Legea petrolului nr. 134/1995 și a normelor metodologice de aplicare a acesteia se face de organele de stat cu atribuții în domeniul controlului financiar.
Pentru neplata la termen a taxei pe activitatea de exploatare se calculează majorări de întârziere în cotele și conform procedurilor prevăzute de legislația în vigoare în perioada la care s-a constatat intirzierea. Pentru neplata în termen a redeventei petroliere se aplică prevederile clauzelor din acordurile petroliere, potrivit art. 32 alin. 2 din Legea petrolului nr. 134/1995 .
Taxele și redevențele prevăzute în Legea petrolului nr. 134/1995 sunt deductibile la stabilirea profitului impozabil.
Sumele încasate în lei și în valută, prin perceperea tarifelor prevăzute la art. 33 din Legea petrolului nr. 134/1995 , se administrează de către Agenția Naționala pentru Resurse Minerale în regim extrabugetar, potrivit art. 70 alin. 1 lit. d) din Legea nr. 72/1996 privind finanțele publice.
Sursele de finanțare extrabugetare se evidențiază în bugetul de venituri și cheltuieli potrivit reglementărilor legale. Evidenta contabila a operațiunilor privind mijloacele extrabugetare se conduce potrivit planului de conturi pentru instituțiile publice.
Disponibilitățile bănești din mijloacele extrabugetare, aflate în cont la finele anului, se reportează în anul următor conform prevederilor art. 33 alin. 2 din Legea petrolului nr. 134/1995 .
Începând cu data intrării în vigoare a Legii petrolului nr. 134/1995 , partea română, în cadrul acordurilor petroliere încheiate înainte de intrarea în vigoare a acesteia, va fi reprezentată de Agenția Naționala pentru Resurse Minerale în locul Societății Comerciale "Rompetrol" - S
Predarea activului și pasivului Societății Comerciale "Rompetrol" - S
se va face pe bază de protocol.
Bunurile și serviciile care constituie obiectul transferului de tehnologie, cît și programele de perfecționare a personalului, prevăzute în acordurile de concesiune încheiate cu parteneri străini, vor fi destinate instituțiilor publice și agenților economici români de profil. Darea în folosință a bunurilor corporale și necorporale se face de către Agenția Naționala pentru Resurse Minerale, gratuit, instituțiilor publice sau prin închiriere, agenților economici. Chiriile se stabilesc de către Agenția Naționala pentru Resurse Minerale, cu avizul Ministerului Finanțelor. Sumele încasate se fac venit la bugetul de stat prin Agenția Naționala pentru Resurse Minerale.
Până la reglementarea juridică a statutului unităților specializate în transportul petrolului prin sistemul național de transport, aceasta activitate va fi desfășurată de Societatea Comercial "Compet" - S.A., pentru țiței, și de către Regia Autonomă a Gazelor Naturale "Romgaz" Medias, pentru gaze naturale. ---------------------