ORDONANŢA DE URGENTA nr. 158 din 27 noiembrie 2001 (*actualizată*) privind regimul accizelor (actualizată până la data de 16 iulie 2003*)
Text cu caracter informativ. Numai versiunea publicată în Monitorul Oficial al României este cea oficială.
Accizele reprezintă taxe speciale de consumație care se datorează bugetului de stat pentru anumite produse din țara și din import, al căror regim este reglementat prin prezenta ordonanța de urgenta.
Se datorează accize pentru
alcool, distilate, băuturi alcoolice
produse din tutun
uleiuri minerale
alte produse și grupe de produse prevăzute în anexa nr. 2.
Grupa > cuprinde
alcool etilic, distilate de origine agricolă și băuturi alcoolice distilate
vinuri
bere
băuturi fermentate, altele decât berea și vinul
produse intermediare.
La prezenta clasificare se raportează orice alta prevedere cuprinsă în alte acte normative în vigoare.
Subgrupa "alcool etilic, distilate de origine agricolă și băuturi alcoolice distilate" cuprinde următoarele categorii de produse, care au o concentrație alcoolică în volum ce depășește 1,2%
alcool etilic
distilate de origine agricolă: distilate din cereale, distilat de vin, distilate din fructe și orice alte distilate de origine agricolă
băuturi alcoolice distilate
alte produse destinate industriei alimentare sau consumului, care conțin alcool etilic rafinat.
Băuturile alcoolice distilate cuprind: băuturile alcoolice distilate care au în conținutul lor alcool etilic de origine agricolă; rachiurile obținute din vin și din subproduse rezultate din fabricarea vinului; tuica și rachiurile din fructe.
Alcoolul etilic cuprinde: alcoolul etilic rafinat, alcoolul etilic brut, alcoolul etilic tehnic și alcoolul etilic denaturat.
Alcoolul etilic rafinat este alcoolul etilic obținut prin fermentarea alcoolică a lichidelor zaharoase rezultate din materii prime agricole de origine vegetala, urmată de distilare și de rafinare, având concentrația alcoolică minima de 95,5% în volum.
Alcoolul etilic brut este alcoolul etilic obținut prin fermentarea alcoolică și distilarea lichidelor zaharoase rezultate din materii prime agricole de origine vegetala, având concentrația alcoolică mai mica de 95,5% în volum. Comercializarea alcoolului etilic brut de către agenții economici producători, precum și utilizarea acestuia la obținerea băuturilor alcoolice de orice fel sunt interzise.
Alcoolul etilic tehnic este alcoolul rezultat exclusiv ca produs secundar din procesul de rafinare a alcoolului etilic brut - în proporție de maximum 10% din cantitatea totală de alcool etilic obținută -, care datorită compoziției sale nu poate fi utilizat în industria alimentara.
Alcoolul etilic denaturat este alcoolul etilic rafinat care este denaturat prin introducerea unor substanțe specifice fiecărei destinații, alta decât consumul alimentar, astfel încât sa nu poată fi utilizat la obținerea băuturilor alcoolice.
Încadrarea tipurilor de alcool și de băuturi alcoolice distilate în una dintre categoriile prevăzute la alin. (1) se face cu respectarea reglementărilor legale în domeniu.
Vinul este băutura obținută exclusiv prin fermentarea alcoolică, completa sau parțială, a strugurilor proaspeți, zdrobiți ori nezdrobiți, sau a mustului de struguri.
In subgrupa "vinuri" sunt cuprinse: vinurile linistite, vinurile spumoase și vinurile speciale.
Vinurile linistite sunt vinuri de masa și vinuri de calitate, altele decât cele cuprinse în categoria vinurilor spumoase și vinurilor speciale.
Vinurile linistite cuprind vinurile cu o concentrație alcoolică dobandita de minimum 8,5% în volum și o concentrație alcoolică totală de maximum 18% în volum, cu condiția ca alcoolul conținut în aceste produse finite sa rezulte în întregime din fermentare.
Musturile în fermentare sau oprite din fermentare, cu o concentrație alcoolică de peste 1,2% în volum, sunt supuse aceluiași regim de accize ca și vinurile linistite.
Din punct de vedere al regimului accizelor, în categoria vinurilor linistite sunt incluse și vinurile care dezvolta în sticlele în care sunt imbuteliate ca produs finit o presiune de maximum 1 bar la temperatura de 20°C.
Vinurile spumoase sunt vinurile cu conținut în dioxid de carbon de origine exogena, care dezvolta în sticlele în care sunt imbuteliate ca produs finit o presiune de minimum 3 bari la temperatura de 20°C și care au o concentrație alcoolică ce depășește 1,2% în volum, dar nu depășește 15% în volum, cu condiția ca alcoolul conținut în produsul finit sa rezulte în întregime din fermentare.
In categoria "vinurilor spumoase" se includ și vinurile spumante și sampania. Vinurile spumante și sampania sunt vinurile cu un conținut în dioxid de carbon de origine total endogenă, obținute prin fermentarea secundară a vinului apt pentru consum și care dezvolta în sticlele în care sunt imbuteliate ca produs finit o presiune de minimum 3 bari la temperatura de 20°C.
In categoria vinurilor speciale sunt cuprinse vinurile petiante și vinurile perlante.
Vinurile petiante sunt produsele cu un conținut în dioxid de carbon de origine endogenă, care dezvolta în sticlele în care sunt imbuteliate ca produs finit o presiune cuprinsă între 1 bar și 2,5 bari la o temperatura de 20°C, cu o concentrație alcoolică dobandita de minimum 7% în volum și o concentrație alcoolică totală de minimum 9% în volum, dar care nu depășește 12% în volum.
Vinurile perlante sunt produsele cu un conținut în dioxid de carbon de origine total sau parțial exogena, care dezvolta în sticlele în care sunt imbuteliate ca produs finit o presiune cuprinsă între 1 bar și 2,5 bari la o temperatura de 20°C, cu o concentrație alcoolică dobandita de minimum 7% în volum și o concentrație alcoolică totală de minimum 9% în volum, dar care nu depășește 12% în volum.
Din punct de vedere al regimului accizelor, în categoria vinurilor speciale sunt incluse și vinurile care dezvolta în sticlele în care sunt imbuteliate ca produs finit o presiune cuprinsă între 2,5 și 3 bari la o temperatura de 20°C.
Berea este produsul realizat prin fermentarea alcoolică aeroba a unor musturi obținute din malt, cereale, hamei și apa.
In aceasta categorie sunt cuprinse toate sortimentele de bere obținute potrivit prevederilor alin. (1), cu o concentrație alcoolică în volum mai mare de 0,5%, dar care sa nu depășească 10%.
Pentru berea produsă de micii producători independenți care dețin instalații de fabricație cu o capacitate nominală anuala care nu depășește 200 mii hl se aplica accize specifice reduse. Același regim se aplica și pentru berea importata de la micii producători independenți cu o capacitate nominală anuala care nu depășește 200 mii hl.
Fiecare agent economic producător de bere are obligația sa depună la organul fiscal teritorial la care este înregistrat ca plătitor de impozite și taxe, pana la data de 15 ianuarie a fiecărui an, o declarație pe propria răspundere privind capacitățile de producție pe care le deține.
Beneficiază de nivelul redus al accizelor numai agenții economici mici producători care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții: sunt agenți economici producători de bere care din punct de vedere juridic și economic sunt independenți fata de orice alt agent economic producător de bere, utilizează instalații fizice distincte de cele ale altor fabrici de bere, folosesc spații de producție diferite de cele ale oricărui alt agent economic producător de bere și nu funcționează sub licența de produs a altui agent economic producător de bere.
In situația în care un agent economic producător de bere care beneficiază de nivelul redus al accizelor își mărește capacitatea de producție prin achiziționarea de noi capacități sau prin extinderea celor existente, acesta va înștiința în scris organul fiscal la care este înregistrat ca plătitor de impozite și taxe despre modificările produse, va calcula și va vărsa la bugetul de stat accizele în cuantumul corespunzător noii capacități de producție, începând cu luna imediat următoare celei în care a avut loc punerea în funcțiune a acesteia.
In subgrupa "băuturi fermentate, altele decât berea și vinul" sunt cuprinse băuturile fermentate - cidru de mere, cidru de pere, hidromel și altele asemenea -, amestecurile de băuturi fermentate, precum și amestecurile de băuturi fermentate cu băuturi nealcoolice, nedenumite și necuprinse în alta parte, care au o concentrație alcoolică ce depășește 1,2% în volum, dar nu depășește 15% în volum, cu condiția ca alcoolul conținut în produs sa rezulte în întregime din fermentare.
Se considera produs intermediar și orice băutura fermentată menționată la art. 7, care are o concentrație alcoolică ce depășește 5,5% în volum și care nu rezulta în întregime din fermentare.
Plătitori de accize pentru produsele prevăzute în secțiunea a 2-a sunt agenții economici - persoane juridice, asociații familiale și persoane fizice autorizate - care produc sau importa astfel de produse.
De asemenea, plătitori de accize sunt
agenții economici prevăzuți la alin. (1), care cumpăra de la producătorii individuali - persoane fizice - produse de natura celor supuse accizelor prin prezenta ordonanța de urgenta, pentru prelucrare si/sau comercializare
agenții economici, pentru cantitățile de produse supuse accizelor, obținute din producția proprie sau din import, care sunt
produse acordate ca dividende sau ca plata în natura acționarilor, asociaților si, după caz, persoanelor fizice
produse consumate pentru reclama și publicitate
produse înstrăinate sub orice forma, cu sau fără titlu gratuit, ori utilizate în orice alt scop decât comercializarea.
Pentru alcoolul etilic rafinat și distilatele de origine agricolă, provenite din țara sau din import, utilizate ca materie prima în obținerea băuturilor alcoolice distilate, acciza se plătește o singura data de către agentul economic producător sau importator de astfel de materii prime.
Pentru alcoolul etilic rafinat și distilatele de origine agricolă, provenite din producție proprie, introduse în prelucrare pentru obținerea băuturilor alcoolice distilate, în sistem integrat, acciza se plătește o singura data pentru produsele finale rezultate din prelucrare.
Pentru băuturile alcoolice distilate produse în țara exclusiv din alcool etilic rafinat sau din distilate de origine agricolă, achiziționate direct de la agenții economici producători interni sau provenite din import, nu se datorează accize.
Pentru produsele prevăzute în secțiunea a 2-a accizele datorate bugetului de stat sunt stabilite în suma fixa pe unitatea de măsura și sunt prevăzute în anexa nr. 1.
In cazul produselor prevăzute în secțiunea a 2-a, provenite din import sau din țara, utilizate ca materie prima pentru obținerea altor produse supuse accizelor, altele decât băuturile alcoolice distilate produse exclusiv din alcool etilic rafinat sau din distilate de origine agricolă, agenții economici prelucratori vor deduce, pe baza de documente justificative, din accizele datorate pentru produsele finale facturate, accizele plătite în vama sau la achiziționarea de pe piața interna a materiei prime.
Deducerea se face pe răspunderea agenților economici în raport cu cantitatea de materie prima utilizata efectiv, în limita normelor de consum, pentru obținerea produselor finale supuse accizelor și livrate în fiecare luna calendaristică. Limitele normelor de consum în funcție de care se face deducerea accizelor aferente materiei prime sunt cele aprobate de organul de conducere al agentului economic.
Deducerea este condiționată de existenta următoarelor documente justificative care atesta provenienta legală a cantităților utilizate ca materie prima
în cazul achiziționării materiei prime direct de pe piața externa: licența de import sau documentul care atesta autorizarea comercializării în calitate de agent economic importator, declarația vamală de import, factura externa și dovada plății accizelor în vama
în cazul achiziționării materiei prime direct de la agenții economici producători interni: o copie de pe documentul care atesta autorizarea comercializării materiei prime de către furnizor, în calitate de agent economic producător, factura fiscală în care acciza sa fie evidențiată separat și dovada plății acesteia de către agentul economic achizitor, prin ordinul de plata confirmat de banca la care plătitorul are contul deschis
în cazul achiziționării materiei prime direct de la agenții economici importatori: o copie de pe documentul care atesta autorizarea comercializării materiei prime de către furnizor, în calitate de agent economic importator, o copie de pe declarația vamală de import, factura fiscală care sa ateste provenienta materiei prime și în care acciza sa fie evidențiată separat, precum și dovada plății acesteia de către agentul economic achizitor, prin ordinul de plata confirmat de banca la care plătitorul are contul deschis.
Pentru deducerea accizelor aferente produselor importate sau achiziționate de pe piața interna și utilizate ca materie prima pentru obținerea produselor prevăzute la secțiunea a 2-a agenții economici vor proceda astfel
vor evidenția în jurnalul privind cumpărările de materii prime, supuse accizelor, întocmit conform modelului prezentat în anexa nr. 4, toate intrările de produse utilizate ca materie prima și accizele aferente acestora
vor evidenția în jurnalul privind vânzările de produse finite supuse accizelor, întocmit conform modelului prezentat în anexa nr. 5, toate livrările de produse și accizele aferente acestora.
Jurnalul privind cumpărările de materii prime și cel privind vânzările de produse finale supuse accizelor, rezultate din prelucrare, vor fi întocmite pentru fiecare luna calendaristică, pe baza documentelor de evidenta operativă, și vor fi prezentate în termen de 5 zile de la expirarea lunii organului fiscal teritorial, în vederea înregistrării și vizarii de către acesta.
Jurnalul privind cumpărările de materii prime și cel privind vânzările de produse finale supuse accizelor, nevizate de către organul fiscal teritorial, nu constituie documente justificative pentru deducerea prevăzută de lege.
Nu se accepta deducerea decât pentru accizele aferente materiilor prime achiziționate direct de la agenții economici producători interni sau importatori. (8) Nu se accepta deducerea unor accize aferente materiilor prime în cuantum mai mare decât cel al accizelor aferente produselor finale livrate. Scutiri
Sunt scutite de la plata accizelor
produsele exportate direct de agenții economici producători sau prin agenți economici care își desfășoară activitatea pe baza de comision. Beneficiază de regimul de scutire numai produsele exportate direct sau prin agenți economici comisionari de către producătorii care dețin în proprietate utilajele și instalațiile de producție necesare pentru realizarea acestor produse
produsele aflate în regimuri vamale suspensive, în conformitate cu prevederile legale în domeniu. Pentru produsele aflate în aceste regimuri scutirea se acorda cu condiția depunerii de către agentul economic importator a unei garanții egale cu valoarea accizelor aferente. Aceasta garanție va fi restituită agentului economic numai cu condiția încheierii la termen a regimului vamal acordat
produsele livrate la rezerva de stat și la rezerva de mobilizare, pe perioada în care au acest regim
alcoolul etilic rafinat utilizat în producția de medicamente
alcool etilic, distilate de origine agricolă, vinuri și băuturi fermentate, utilizate în producția de oțet alimentar
alcoolul etilic rafinat utilizat în industria cosmetica
alcoolul etilic rafinat utilizat pentru producerea de arome alimentare pentru alimente sau băuturi nealcoolice care au o concentrație alcoolică ce nu depășește 1,2%
alcoolul etilic tehnic - în limita cantității maxime stabilite la art. 4 alin. (6).
Pentru produsele prevăzute la art. 13 lit. d)-g) scutirea de la plata accizelor se acorda pe baza documentelor justificative care atesta provenienta legală a alcoolului etilic rafinat, plata efectivă a accizelor aferente și numai pentru cantitățile utilizate cu destinațiile expres menționate în prezenta ordonanța de urgenta, astfel
prin compensare, conform prevederilor legale în materie, cu alte impozite și taxe datorate bugetului de stat
prin restituire, conform prevederilor legale în materie, a accizelor plătite la achiziționarea alcoolului etilic rafinat.
In situația agenților economici producători de alcool, care lucrează în sistem integrat, scutirea de la plata accizelor prevăzută la art. 13 lit. e) se acorda direct pe baza documentelor justificative și numai pentru cantitățile utilizate expres cu aceste destinații.
Toate produsele prevăzute în secțiunea a 2-a, exportate și ulterior reintroduse în țara, urmează regimul accizelor prevăzut de lege pentru produsele provenite din import. Faptul generator
Faptul generator al accizelor îl constituie
data efectuării livrării, pentru produsele din producția interna
data achiziționării marcajelor, pentru produsele ce intra sub incidenta sistemului de marcare și care urmează sa fie importate
data înregistrării declarației vamale de import, pentru produsele importate, altele decât cele supuse sistemului de marcare
data cumpărării, înscrisă în borderoul de achiziție și în documentul de recepție a produselor supuse accizelor, pentru agenții economici achizitori prevăzuți la art. 10 alin. (2) lit. a)
data acordării produselor ca dividende sau ca plata în natura, data la care au fost consumate pentru reclama și publicitate si, respectiv, data la care au fost înstrăinate ori utilizate în orice alt scop decât comercializarea, pentru produsele prevăzute la art. 10 alin. (2) lit. b). Regimul documentelor fiscale
Pentru toate livrările și transferurile de alcool, de alcool sanitar, distilate de origine agricolă, efectuate de către agenții economici producători interni și importatori, precum și pentru toate livrările de băuturi alcoolice efectuate de către agenții economici producători interni, importatori și comercianți în sistem angro se vor utiliza în mod obligatoriu facturi fiscale speciale sau avize speciale de însoțire a mărfii, după caz.
Facturile fiscale speciale și avizele speciale de însoțire a mărfii au regim special, sunt realizate în conformitate cu prevederile legale și se tiparesc de Compania Naționala "Imprimeria Naționala" - S.A., utilizându-se hârtii, cerneluri speciale și alte elemente de siguranța.
Pe lungimea în diagonala a fiecărui document prevăzut la alin. (1) se vor inscriptiona, după caz, cuvintele: "Alcool", "Alcool sanitar", "Distilat" sau "Băuturi alcoolice". In cazul transferurilor de produse între gestiunile aceluiași agent economic, avizele de însoțire a mărfii vor avea inscripționat în plus și cuvântul "transfer".
Documentele cu regim special vor fi distribuite de Compania Naționala "Imprimeria Naționala" - S
fiecărei direcții generale a finanțelor publice județene, respectiv a municipiului București, în baza solicitării acestora.
Necesarul de astfel de documente va fi stabilit de fiecare agent economic. Distribuirea documentelor către utilizatori se va face direct de către direcțiile generale ale finanțelor publice județene, respectiv a municipiului București, contra cost, pe baza de comenzi scrise, conform modelului prezentat în anexa nr
Nota de comanda va fi aprobată numai dacă solicitantul justifica necesitatea achiziționării de facturi fiscale speciale și de avize speciale de însoțire a mărfii, în calitate de agent economic autorizat sa comercializeze alcool, alcool sanitar, distilate de origine agricolă și băuturi alcoolice, conform prevederilor legale.
Orice noua comanda de astfel de documente va fi condiționată de justificarea utilizării documentelor ridicate anterior, prin prezentarea evidentei achiziționării și utilizării documentelor fiscale speciale, întocmită conform modelului prezentat în anexa nr. 7.
Pe fiecare document prevăzut la alin. (1) emitentul acestuia va înscrie atât calitatea furnizorului, cat și a cumpărătorului de alcool, de alcool sanitar, distilate de origine agricolă și de băuturi alcoolice, după caz, respectiv de producător, importator, comerciant angro sau en detail.
Fiecare transport de alcool, de alcool sanitar, distilate de origine agricolă și de băuturi alcoolice va fi însoțit în mod obligatoriu de documentele prevăzute la alin. (1). In lipsa acestor documente se considera ca marfa are provenienta ilicită.
Facturarea vinurilor și a berii, precum și transferul acestora între gestiuni se vor efectua de către agenții economici producători, importatori sau comercianți, conform prevederilor legale care reglementează formularele cu regim special privind activitatea financiară și contabila.
In grupa "produse din tutun" se includ
tigaretele
tigarile și tigarile de foi
tutunul destinat fumatului.
Tigaretele sunt considerate cilindrii din hârtie specială, cu sau fără filtru, cu lungimi și diametre diferite, umpluti cu tutun tăiat, sosat si/sau aromatizat.
Tigarile și tigarile de foi sunt considerate, dacă sunt fumate ca atare, rulourile de tutun care conțin tutun natural integral și au invelis exterior din hârtie de tutun natural.
Tutunul destinat fumatului este tutunul care a fost tăiat sau în alt mod faramitat, bătut sau presat în bucăți și care poate fi fumat fără prelucrare industriala. In aceasta categorie se includ: tutunul pentru pipa, tutunul destinat rularii în tigarete, tutunul de prizat și tutunul de mestecat.
Tutunul de prizat este o pulbere de tutun fin macinat, de culoare galbena pana la brun, aromata sau nearomata.
Tutunul de mestecat este tutunul realizat dintr-un amestec de tutun închis la culoare, uscat, indulcit cu miere sau cu sirop.
Pentru produsele din tutun plătitori de accize sunt agenții economici, persoane juridice, asociații familiale și persoane fizice autorizate, care produc sau care importa astfel de produse.
Agenții economici sunt, de asemenea, plătitori de accize pentru toate cantitățile de produse supuse accizelor, obținute din producția proprie sau din import, după cum urmează
produse acordate ca dividende sau ca plata în natura acționarilor, asociaților si, după caz, persoanelor fizice
produse consumate pentru reclama și publicitate
produse înstrăinate sub orice forma, cu sau fără titlu gratuit, ori utilizate în orice alt scop decât comercializarea.
Pentru tigarete, indiferent de provenienta și de calitatea acestora, se datorează bugetului de stat o acciza specifica stabilită pe 1.000 de tigarete, la care se adauga o cota procentuală aplicată asupra prețurilor maxime de vânzare cu amănuntul declarate.
Cuantumul accizei specifice și cel al accizei procentuale sunt prevăzute în anexa nr. 1.
Prețurile maxime de vânzare cu amănuntul vor fi stabilite de fiecare agent economic producător intern sau importator și vor fi notificate Ministerului Finanțelor Publice.
Înregistrarea de către Ministerul Finanțelor Publice a prețurilor astfel stabilite se va face pe baza declarației scrise a fiecărui agent economic în cauza, modelul-tip al acesteia fiind prezentat în anexa nr. 8.
Declarația se va întocmi de agentul economic în cauza, în doua exemplare, din care un exemplar va fi depus la Ministerul Finanțelor Publice, iar al doilea exemplar, cu numărul de înregistrare atribuit de Ministerul Finanțelor Publice, va rămâne la agentul economic.
Declarația va cuprinde în mod expres data de la care se vor practica prețurile maxime și va fi depusa la Ministerul Finanțelor Publice cu minimum 2 zile înainte de data practicării acestor prețuri.
Cu minimum 24 de ore înainte de data efectivă a intrării în vigoare lista cuprinzând prețurile maxime de vânzare cu amănuntul declarate, cu numărul de înregistrare atribuit de Ministerul Finanțelor Publice, va fi publicată, prin grija agentului economic producător sau importator, în doua cotidiene de mare tiraj.
Ori de câte ori se intenționează modificări ale prețurilor maxime de vânzare cu amănuntul declarate, agenții economici producători interni sau importatori au obligația sa redeclare prețurile pentru toate sortimentele de tigarete, indiferent dacă modificarea intervine la unul sau la mai multe sortimente. Redeclararea se face pe baza aceluiași model de declarație și cu respectarea termenelor prevăzute la alin. (6) și (7).
După primirea declarațiilor privind prețurile maxime de vânzare cu amănuntul Ministerul Finanțelor Publice va transmite copii de pe acestea direcțiilor generale ale finanțelor publice județene, respectiv a municipiului București, Garzii financiare și Direcției Generale a Vamilor.
Este interzisă comercializarea tigaretelor de către orice agent economic autorizat sa comercializeze astfel de produse la prețuri mai mari decât prețurile maxime de vânzare cu amănuntul în vigoare.
Agenții economici autorizați sa comercializeze tigarete sunt obligați sa afișeze permanent, în locuri vizibile, lista cuprinzând prețurile maxime de vânzare cu amănuntul în vigoare pentru toate sortimentele pe care le comercializează.
Comercializarea sortimentelor de tigarete ce nu se regăsesc în listele cuprinzând prețurile maxime de vânzare cu amănuntul declarate și date publicității de agenții economici producători sau importatori este interzisă.
Pentru produsele din tutun, altele decât tigaretele, se datorează bugetului de stat accize specifice stabilite pe unitatea de măsura și sunt prevăzute în anexa nr. 1.
Pentru tutunul provenit din producția interna sau din import, utilizat în exclusivitate ca materie prima pentru obținerea pe cale industriala a produselor din tutun, accizele se datorează și se calculează o singura data, respectiv la data efectuării livrării produselor rezultate din prelucrare.
Utilizarea tutunului ca materie prima pentru obținerea pe cale industriala a produselor din tutun va fi justificată prin: a) licența de atestare a dreptului de marcare, în cazul agenților economici producători interni de produse din tutun
contractele încheiate direct între agenții economici producători interni sau importatori de tutun cu agenții economici producători interni de produse din tutun. Scutiri
Sunt scutite de la plata accizelor
produsele exportate direct de agenții economici producători sau prin agenți economici care își desfășoară activitatea pe baza de comision. Beneficiază de regimul de scutire numai produsele exportate, direct sau prin agenți economici comisionari, de către producătorii care dețin în proprietate utilajele și instalațiile de producție necesare pentru realizarea acestor produse
produsele aflate în regimuri vamale suspensive, în conformitate cu prevederile legale în domeniu. Pentru produsele aflate în aceste regimuri scutirea se acorda cu condiția depunerii de către agentul economic importator a unei garanții egale cu valoarea accizelor aferente. Aceasta garanție va fi restituită agentului economic numai cu condiția încheierii la termen a regimului vamal acordat
produsele livrate la rezerva de stat și la rezerva de mobilizare, pe perioada în care au acest regim.
Produsele din tutun exportate și ulterior reintroduse în țara urmează regimul accizelor prevăzut de lege pentru produsele provenite din import. Faptul generator
Faptul generator al accizelor îl constituie
data efectuării livrării - pentru produsele din producția interna
data achiziționării marcajelor - pentru produsele din tutun ce urmează sa fie importate
data acordării produselor ca dividende sau ca plata în natura, data la care au fost consumate pentru reclama și publicitate si, respectiv, data înstrăinării ori utilizării în orice alt scop decât comercializarea - pentru produsele prevăzute la art. 19 alin. (2). Regimul documentelor fiscale
Toate livrările de tigarete efectuate de agenții economici producători interni și importatori vor fi facturate în momentul livrării, utilizându-se pentru aceasta, în mod obligatoriu, facturi fiscale speciale. Transferurile de tigarete între gestiuni se vor efectua pe baza de avize de însoțire a mărfii, conform prevederilor legale care reglementează regimul formularelor comune privind activitatea financiară și contabila. (2) Modelul facturii fiscale speciale utilizate de către agenții economici producători interni și importatori de tigarete este prezentat în anexa nr
Facturile fiscale speciale au regim special, sunt realizate în conformitate cu prevederile legale și se tiparesc de Compania Naționala "Imprimeria Naționala" - S.A., utilizându-se hârtii, cerneluri speciale și alte elemente de siguranța.
Facturile fiscale speciale vor fi distribuite de Compania Naționala "Imprimeria Naționala" - S
fiecărei direcții generale a finanțelor publice județene, respectiv a municipiului București, în baza solicitării acestora.
Necesarul de facturi fiscale speciale va fi stabilit de fiecare agent economic. Distribuirea documentelor către utilizatori se va face direct de către direcțiile generale ale finanțelor publice județene, respectiv a municipiului București, contra cost, pe baza de comenzi scrise, conform modelului prezentat în anexa nr
Nota de comanda va fi aprobată numai dacă solicitantul justifica necesitatea achiziționării de facturi fiscale speciale, în calitate de agent economic autorizat sa comercializeze tigarete, conform prevederilor legale.
Orice noua comanda de facturi fiscale speciale va fi condiționată de justificarea utilizării documentelor ridicate anterior, prin prezentarea evidentei achiziționării și utilizării documentelor fiscale speciale, întocmită conform modelului prezentat în anexa nr. 7.
Agenții economici producători interni și importatori de tigarete pot utiliza sisteme informatice financiar-contabile proprii pentru emiterea formularelor speciale, în condițiile stabilite de Ministerul Finanțelor Publice pentru formularele cu regim special, fără a mai utiliza formularele pretiparite de Compania Naționala "Imprimeria Naționala" - S
Agenții economici în cauza vor solicita direct Companiei Naționale "Imprimeria Naționala" - S
o plaja de serii și de numere.
Pe fiecare factura fiscală specială emitentul acesteia va înscrie atât calitatea furnizorului, cat și a cumpărătorului de produse din tutun, respectiv de producător intern, importator, comerciant angro sau en detail.
Facturarea produselor din tutun, altele decât tigaretele, și transferul acestora între gestiuni se vor efectua de către agenții economici producători interni și importatori de astfel de produse, conform prevederilor legale care reglementează regimul formularelor comune privind activitatea financiară și contabila. (9) Fiecare transport de tigarete și de produse din tutun, cu excepția transferurilor de produse din tutun între gestiuni, efectuate potrivit prevederilor alin. (1), va fi însoțit, în mod obligatoriu, de factura fiscală. In lipsa acesteia se considera ca marfa are provenienta ilicită.
Trecerea tigaretelor și produselor din tutun ale agentului economic furnizor în mijloace de transport auto, în vederea distribuirii mărfurilor respective către comercianții en detail, reprezintă un transfer între gestiuni, mijlocul de transport respectiv fiind asimilat unei gestiuni separate a furnizorului, gestionarul fiind însoțitorul transportului.
In accepția prezentei ordonanțe de urgenta, prin uleiuri minerale se înțelege următoarele produse
gudron de huila, de lignit sau de turba și alte gudroane minerale
benzoli, toluoli, xiloli, uleiuri de creozot
uleiuri brute din petrol sau uleiuri din minerale bituminoase
uleiuri din petrol sau uleiuri din minerale bituminoase, altele decât uleiurile brute
gaz de sonda și alte hidrocarburi gazoase
vaselina, parafina, alte tipuri de ceara minerala și produse similare
cocs de petrol, bitum de petrol și alte reziduuri de uleiuri din petrol sau din minerale bituminoase
amestecuri bituminoase
hidrocarburi aciclice
hidrocarburi ciclice
benzen, toluen, xilen și amestecuri ale acestora în orice proporții
amestecuri de izomeri ai benzenului, toluenului și xilenului
concentrate și extracte aromatice, inclusiv cele rezultate din procesul de producție a cocsului metalurgic
preparate lubrifiante
preparate antidetonante și aditivi preparati pentru uleiuri minerale
alchilbenzeni în amestec și alchil-naftaline în amestec.
Uleiurile minerale pentru care se datorează accize sunt
benzine cu plumb
benzine fără plumb
motorine
petrol turboreactor
alte uleiuri medii și grele utilizate drept combustibil pentru încălzit
gaze petroliere lichefiate (propan, butani, simpli sau în amestec)
hidrocarburi ciclice
benzen, toluen, xilen și amestecuri ale acestora în orice proporții
amestecuri de izomeri ai benzenului, toluenului și xilenului
concentrate și extracte aromatice, inclusiv cele rezultate din procesul de producție a cocsului metalurgic
uleiuri pentru motoare auto.
Încadrarea produselor în categoriile prevăzute la alin. (1) se face cu respectarea reglementărilor legale în domeniu.
Uleiurile minerale, altele decât cele prevăzute la alin. (2), sunt supuse unei accize dacă sunt utilizate sau sunt puse în vânzare drept combustibil sau carburant. Nivelul accizei va fi fixat, după destinație, la nivelul prevăzut de prezenta ordonanța de urgenta pentru combustibil sau pentru benzina cu plumb.
Pe lângă produsele menționate la alin. (1) orice produs utilizat sau pus în vânzare drept carburant ori component pentru a creste volumul final al carburanților este impozitat drept carburant. Nivelul accizei va fi cel prevăzut de prezenta ordonanța de urgenta pentru benzina cu plumb.
Vânzarea de către un agent economic producător a produselor prevăzute la alin. (2) către o rafinarie, în vederea prelucrării sau etilarii, se face la prețuri fără accize. In aceasta situație accizele se datorează bugetului de stat o singura data de către rafinaria prelucratoare, la livrarea produselor finale rezultate din prelucrare sau etilare.
Produsele pentru care, potrivit prezentei ordonanțe de urgenta, se datorează impozit, indiferent de provenienta lor, respectiv din țara sau din import, nu intra sub incidenta accizelor.
Pentru uleiuri minerale accizele datorate bugetului de stat sunt stabilite în suma fixa pe unitatea de măsura și sunt prevăzute în anexa nr. 1.
Plătitori de accize pentru uleiurile minerale sunt agenții economici producători, procesatori sau importatori de astfel de produse.
Agenții economici producători sau procesatori sunt plătitori de accize pentru toate cantitățile de uleiuri minerale obținute, inclusiv pentru cele rezultate din operațiuni de procesare a țițeiului sau a altor materii prime, operațiuni efectuate în baza contractelor încheiate între agentul economic prestator și beneficiarul prestației.
Operațiunea de procesare a țițeiului și a uleiurilor minerale se efectuează numai în rafinării sau în unități specializate avizate de Ministerul Industriei și Resurselor.
La preluarea produselor rezultate din procesare agentul economic beneficiar va plati agentului economic procesator tariful de procesare plus o suma egala cu valoarea accizelor aferente cantităților preluate.
Produsele obținute în sistem de procesare pot fi preluate de către beneficiar fără plata accizelor către procesator, numai atunci când
beneficiarul prestației este o rafinarie. In acest caz rafinaria beneficiara datorează acciza la bugetul de stat la livrarea pe piața interna a produselor finale rezultate din operațiunea de procesare
beneficiarul prestației este un agent economic, altul decât o rafinarie, care garantează valoarea accizelor aferente cantităților de produse rezultate în sistem de procesare, care urmează sa fie preluate, conform contractelor încheiate între procesator și beneficiarul prestației. In acest sens agentul economic respectiv depune la organul fiscal teritorial la care este înregistrat ca plătitor de impozite și taxe scrisori de garanție bancară în favoarea Ministerului Finanțelor Publice. Scrisorile de garanție bancară admise vor fi emise de bănci comerciale și vor avea o valabilitate cu 30 de zile mai mare decât valabilitatea contractului încheiat între agentul economic procesator și beneficiarul prestației. In vederea preluării cantităților de produse rezultate din procesare agentul economic beneficiar va depune procesatorului o copie de pe aceste scrisori de garanție, vizata de organul fiscal. In acest caz beneficiarul prestației datorează acciza la bugetul de stat la livrarea pe piața interna a produselor finale rezultate din operațiunea de procesare. In situația în care pana în ultima zi a lunii, pentru luna precedenta, agenții economici în cauza nu prezintă organului fiscal teritorial la care sunt înregistrați ca plătitori de impozite și taxe ordinul de plata vizat de banca sau de trezorerie pentru accizele plătite în termenul prevăzut de lege, scrisoarea de garanție va fi executată la simpla solicitare a Ministerului Finanțelor Publice, fără îndeplinirea altor formalități.
Pentru uleiurile minerale de natura celor pentru care se datorează accize, aduse din import în vederea procesarii în baza contractelor încheiate între agentul economic procesator și agentul economic importator, acciza se plătește în momentul întocmirii formalităților de vamuire. Pentru produsele rezultate din procesare agenții economici prelucratori vor deduce, pe baza de documente justificative, din accizele datorate pentru aceste produse accizele plătite în vama, aferente cantității de materie prima introduse în prelucrare. La preluarea produselor rezultate din procesare agentul economic beneficiar va plati agentului economic procesator tariful de procesare, precum și diferența de accize astfel calculată, aferentă cantităților preluate. Nu se accepta deducerea unor accize aferente materiilor prime în cuantum mai mare decât cel al accizelor aferente produselor finale livrate.
Rafinariile pot procesa benzinele de prima distilare, de DAV, de cocsare, de cracare termica, de piroliza și orice alte semifabricate rezultate din prelucrarea țițeiului sau a altor materii prime numai în cazul în care aceste produse provin direct de la rafinării sau de la agenți economici importatori, însoțite de certificate de origine a produsului.
Toate operațiunile privind prelucrarea, procesarea, etilarea, precum și orice alte operațiuni legate de obținerea uleiurilor minerale pot fi efectuate numai de agenții economici producători sau procesatori de astfel de produse, care sunt înregistrați în aceasta calitate și care au prevăzută în statut activitatea de producție sau de procesare.
Agenții economici care prelucreaza produsele prevăzute la art. 26 alin. (2), achiziționate fie prin operațiuni proprii de import, fie direct de la agenții economici importatori, vor deduce, pe baza de documente justificative, din valoarea accizelor aferente produselor finale facturate valoarea accizelor efectiv plătite fie în vama, fie la achiziționarea produselor de la agentul economic importator. Nu se accepta deducerea unor accize aferente materiilor prime în cuantum mai mare decât cel al accizelor aferente produselor finale livrate.
In cazul produselor prevăzute la art. 26 alin. (2), achiziționate de rafinării direct de la rezerva de stat sau de la rezerva de mobilizare, din a căror prelucrare rezulta alte uleiuri minerale, agenții economici procesatori vor deduce, pe baza de documente justificative, din accizele datorate pentru produsele finale facturate accizele efectiv plătite la achiziționarea produselor introduse în prelucrare.
Agenții economici plătitori datorează la bugetul de stat accize și pentru cantitățile de uleiuri minerale folosite pentru consumul propriu, altul decât cel utilizat în scop tehnologic pentru realizarea altor produse, în limita normelor de consum admise.
Produsele rezultate din prelucrarea țițeiului sau a altor materii prime, de natura celor prevăzute la art. 26 alin. (1), pentru care, potrivit prezentei ordonanțe de urgenta, nu se datorează accize, se vor comercializa de către agenții economici producători sau de către agenții economici beneficiari ai produselor rezultate din operațiuni de procesare, potrivit contractelor încheiate cu procesatorii, direct către utilizatorii finali sau direct către comercianții angro care vand aceste produse în starea în care au fost achiziționate, fără a le supune altor procese de prelucrare ori procesare.
Sunt scutite de la plata accizelor
produsele exportate direct de agenții economici producători sau prin agenți economici care își desfășoară activitatea pe baza de comision. Sunt scutite de asemenea: a(1) produsele exportate de o rafinarie care le-a obținut în calitate de beneficiar al unui contract de prestări de servicii încheiat cu o alta rafinarie procesatoare; a(2) produsele rezultate din operațiuni de procesare a unor materii prime provenite din import, în cazul în care sunt exportate direct de agentul economic care a efectuat importul materiei prime
produsele aflate în regimuri vamale suspensive, în conformitate cu prevederile legale în domeniu. Pentru produsele aflate în aceste regimuri scutirea se acorda cu condiția depunerii de către agentul economic importator a unei garanții egale cu valoarea accizelor aferente. Aceasta garanție va fi restituită agentului economic numai cu condiția încheierii la termen a regimului vamal acordat
produsele livrate la rezerva de stat și la rezerva de mobilizare, pe perioada în care au acest regim
produsele de la rezerva de stat și de la rezerva de mobilizare, acordate cu titlu gratuit sub forma de ajutor umanitar, în baza prevederilor actelor normative emise în acest sens
combustibilii pentru încălzit, achiziționați direct de la producători, direct din import ori de la agenții economici importatori, pe baza de contracte, de către spitale, sanatorii, cămine de bătrâni și cămine de copii, utilizați pentru consum propriu
combustibilii pentru încălzit, utilizați de persoane fizice pentru consumul casnic
combustibilii pentru încălzit achiziționate direct de la producători, pe baza de contracte, de către agenții economici pentru consum tehnologic propriu sau pentru producerea de agent termic și apa calda pentru populație
benzina de aviație și petrolul turboreactor, utilizate drept carburant în aviație
produsele destinate a fi utilizate tehnic și consumate pentru exploatarea navelor de transport maritim internațional
produsele achiziționate direct de la producători sau importatori, pe baza de contracte ori direct din operațiuni de import, de către agenții economici, pentru utilizarea în scop industrial.
Pentru produsele prevăzute la art. 28 lit. a 2 ), g) și j) scutirea de la plata accizelor se acorda pe baza documentelor justificative și numai pentru cantitățile utilizate cu destinațiile expres menționate în prezenta ordonanța de urgenta, astfel
prin compensare, conform prevederilor legale în materie, cu alte impozite și taxe datorate la bugetul de stat
prin restituire, conform prevederilor legale în materie, a accizelor plătite la achiziționarea produselor respective.
Pentru produsele prevăzute la art. 28 lit. e) și f) scutirea de la plata accizelor se acorda prin restituirea accizelor plătite la achiziționarea produselor respective direct de la producători, pe baza documentelor justificative, și numai pentru cantitățile utilizate cu destinațiile expres menționate în prezenta ordonanța de urgenta.
Condițiile de acordare a scutirilor prevăzute la art. 28 lit. h) și i) vor fi stabilite prin normele metodologice emise de Ministerul Finanțelor Publice în aplicarea prezentei ordonanțe de urgenta.
Produsele exportate și ulterior reintroduse în țara urmează regimul accizelor prevăzut de lege pentru produsele provenite din import. Faptul generator
Faptul generator al accizelor îl constituie
data efectuării livrării - pentru produsele din producția interna
data înregistrării declarației vamale de import - pentru produsele importate
data întocmirii documentului de trecere în consum - pentru produsele folosite pentru consumul propriu. Regimul documentelor fiscale
Pentru toate livrările și transferurile de produse prevăzute la art. 26 alin. (2), efectuate de către agenți economici producători interni, procesatori, importatori și comercianți în sistem angro de astfel de produse, se vor utiliza în mod obligatoriu, după caz, facturi fiscale speciale sau avize speciale de însoțire a mărfii.
Facturile fiscale speciale și avizele speciale de însoțire a mărfii au regim special, sunt realizate în conformitate cu prevederile legale și se tiparesc de Compania Naționala "Imprimeria Naționala"-S.A., utilizându-se hârtii, cerneluri speciale și alte elemente de siguranța.
Pe lungimea în diagonala a fiecărui document prevăzut la alin. (1) se vor inscriptiona cuvintele "Uleiuri minerale". In cazul transferurilor de produse între gestiunile aceluiași agent economic, avizele de însoțire a mărfii vor avea inscripționat în plus și cuvântul "transfer".
Documentele cu regim special vor fi distribuite de Compania Naționala "Imprimeria Naționala"-S
fiecărei direcții generale a finanțelor publice județene, respectiv a municipiului București, pe baza solicitării acestora.
Necesarul de astfel de documente va fi stabilit de fiecare agent economic. Distribuirea documentelor către utilizatori se va face direct de către direcțiile generale ale finanțelor publice județene, respectiv a municipiului București, contra cost, pe baza de comenzi scrise, conform modelului prezentat în anexa nr
Nota de comanda va fi aprobată numai dacă solicitantul justifica necesitatea achiziționării de facturi fiscale speciale și de avize speciale de însoțire a mărfii.
Orice noua comanda de astfel de documente va fi condiționată de justificarea utilizării documentelor ridicate anterior, prin prezentarea evidentei achiziționării și utilizării documentelor fiscale speciale, întocmită conform modelului prezentat în anexa nr. 7.
Pe fiecare document prevăzut la alin. (1) emitentul acestuia va înscrie atât calitatea furnizorului, cat și a beneficiarului, precum și destinația uleiurilor minerale livrate.
Fiecare transport de uleiuri minerale va fi însoțit în mod obligatoriu de documentele prevăzute la alin. (1). In lipsa acestor documente se considera ca marfa are provenienta ilicită.
Sunt supuse, de asemenea, regimului accizelor produsele și grupele de produse prevăzute în anexa nr. 2.
Plătitori de accize pentru produsele prevăzute în anexa nr. 2, cu excepția celor cuprinse la nr. crt. 1, 2 și 3, sunt agenții economici, persoane juridice, asociații familiale și persoane fizice autorizate, care produc, importa și comercializează astfel de produse. Pentru produsele prevăzute la nr. crt. 1, 2 și 3 din anexa nr. 2 plătitori de accize sunt agenții economici importatori. (2) Agenții economici sunt, de asemenea, plătitori de accize pentru cantitățile de produse importate sau obținute din producția proprie, după cum urmează
produse acordate ca dividende sau ca plata în natura acționarilor, asociaților si, după caz, persoanelor fizice
produse consumate pentru reclama și publicitate
produse înstrăinate sub orice forma, cu sau fără titlu gratuit, ori utilizate în oricare alt scop decât comercializarea.
Plătitori de accize sunt și persoanele fizice care introduc în țara autoturisme și autoturisme de teren, inclusiv rulate.
Agenții economici care comercializează bunuri de natura celor prevăzute în anexa nr. 2, provenite de la persoane fizice, inclusiv bunurile amanetate de persoanele fizice, care au devenit proprietatea caselor de amanet, sunt obligați sa retina și sa vireze la bugetul de stat accizele stabilite potrivit prezentei ordonanțe de urgenta, cu excepția bunurilor prevăzute la art. 34 alin. (3).
Accizele preced taxa pe valoarea adăugată și se calculează o singura data prin aplicarea cotelor procentuale prevăzute în anexa nr. 2 asupra bazei de impozitare, care reprezintă
pentru produsele din producția interna - prețurile de livrare, mai puțin accizele, respectiv prețul producătorului, care nu poate fi mai mic decât suma costurilor ocazionate de obținerea produsului respectiv
pentru produsele din import - valoarea în vama, stabilită potrivit legii, la care se adauga taxele vamale și alte taxe speciale, după caz
pentru bunurile provenite de la persoanele fizice neinregistrate ca agenți economici, dar comercializate prin agenți economici contravaloarea ce se cuvine deponentului
pentru bunurile amanetate de către persoanele fizice și devenite proprietatea caselor de amanet - contravaloarea încasată de casele de amanet la vânzarea bunurilor respective, mai puțin accizele.
Pentru cafea, cafea cu inlocuitori și cafea solubila, inclusiv amestecuri cu cafea solubila, accizele se datorează o singura data și se calculează prin aplicarea sumelor fixe pe unitatea de măsura, prevăzute în anexa nr. 2, asupra cantităților importate. Scutiri
Sunt scutite de la plata accizelor
produsele exportate direct de agenții economici producători sau prin agenți economici care își desfășoară activitatea pe baza de comision. Beneficiază de regimul de scutire numai produsele exportate, direct sau prin agenți economici comisionari, de către producătorii care dețin în proprietate utilajele și instalațiile de producție necesare pentru realizarea acestor produse
produsele aflate în regimuri vamale suspensive, în conformitate cu prevederile legale în domeniu. Pentru produsele aflate în aceste regimuri scutirea se acorda cu condiția depunerii de către agentul economic importator a unei garanții egale cu valoarea accizelor aferente. Aceasta garanție va fi restituită agentului economic numai cu condiția încheierii la termen a regimului vamal acordat. Nu intra sub incidenta acestor prevederi bunurile ce se regăsesc la pct. 7 din anexa nr. 2, atunci când aceste bunuri sunt plasate în baza unor contracte de leasing ce se derulează în condițiile prevăzute de lege, în regim vamal de tranzit, de admitere temporară sau de import pe durata contractului de leasing
bunurile din import provenite din donații sau finanțate direct din împrumuturi nerambursabile, precum și din programe de cooperare științifică și tehnica, acordate instituțiilor de învățământ și de cultura, ministerelor și altor organe ale administrației publice de către guverne străine, organisme internaționale și organizații nonprofit și de caritate
produsele livrate la rezerva de stat și la rezerva de mobilizare, pe perioada în care au acest regim.
Agenții economici exportatori de cafea prajita, obținută prin operațiuni proprii de prajire a cafelei verzi importate direct de aceștia, pot solicita organelor fiscale teritoriale la care sunt înregistrați ca plătitori de impozite și taxe, pe baza de documente justificative, restituirea accizelor plătite în vama, aferente numai cantităților de cafea verde utilizate ca materie prima pentru cafeaua exportată.
Restituirea se efectuează
prin compensare, conform prevederilor legale în materie, cu alte impozite și taxe datorate la bugetul de stat
prin restituire, conform prevederilor legale în materie, a accizelor plătite în momentul întocmirii formalităților de vamuire pentru cafeaua verde.
Produsele exportate și ulterior reintroduse în țara urmează regimul accizelor prevăzut de lege pentru produsele provenite din import. Faptul generator
Faptul generator al accizelor îl constituie
data efectuării livrării - pentru produsele din producția interna
data înregistrării declarației vamale de import - pentru produsele importate
data vânzării bunurilor - pentru produsele prevăzute la art. 36 lit. c) și d)
data acordării produselor ca dividende sau ca plata în natura, data la care au fost consumate pentru reclama și publicitate si, respectiv, data înstrăinării ori utilizării în orice alt scop decât comercializarea - pentru produsele prevăzute la art. 34 alin. (2). Regimul documentelor fiscale
Pentru toate livrările sau transferurile de cafea, cafea cu inlocuitori și cafea solubila, inclusiv amestecuri cu cafea solubila, efectuate de către agenții economici producători interni, importatori și comercianți în sistem angro, se vor utiliza în mod obligatoriu, după caz, facturi fiscale speciale sau avize speciale de însoțire a mărfii.
Facturile fiscale speciale și avizele speciale de însoțire a mărfii au regim special, sunt realizate în conformitate cu prevederile legale și se tiparesc de Compania Naționala "Imprimeria Naționala" - S.A., utilizându-se hârtii, cerneluri speciale și alte elemente de siguranța.
Pe lungimea în diagonala a fiecărui document prevăzut la alin. (1) se va inscriptiona cuvântul "Cafea". In cazul transferurilor de cafea, de cafea cu inlocuitori și de cafea solubila, inclusiv al amestecurilor cu cafea solubila, între gestiunile aceluiași agent economic, avizele de însoțire a mărfii vor avea inscripționat în plus și cuvântul "transfer".
Documentele cu regim special vor fi distribuite de Compania Naționala "Imprimeria Naționala" - S
fiecărei direcții generale a finanțelor publice județene, respectiv a municipiului București, pe baza solicitării acestora.
Necesarul de astfel de documente va fi stabilit de fiecare agent economic. Distribuirea documentelor către utilizatori se va face direct de către direcțiile generale ale finanțelor publice județene, respectiv a municipiului București, contra cost, pe baza de comenzi scrise, conform modelului prezentat în anexa nr
Nota de comanda va fi aprobată numai dacă solicitantul justifica necesitatea achiziționării de facturi fiscale speciale și de avize speciale de însoțire a mărfii, în calitate de agent economic autorizat sa comercializeze cafea, cafea cu inlocuitori, cafea solubila, inclusiv amestecuri cu cafea solubila, conform prevederilor legale.
Orice noua comanda de astfel de documente va fi condiționată de justificarea utilizării documentelor ridicate anterior, prin prezentarea evidentei achiziționării și utilizării documentelor fiscale speciale, întocmită conform modelului prezentat în anexa nr. 7.
Pe fiecare document prevăzut la alin. (1) emitentul acestuia va înscrie atât calitatea furnizorului, cat și a cumpărătorului de cafea, cafea cu inlocuitori, cafea solubila, inclusiv de amestecuri cu cafea solubila, după caz, respectiv de producător, importator, comerciant angro sau en detail.
Fiecare transport de cafea, cafea cu inlocuitori, cafea solubila, inclusiv de amestecuri cu cafea solubila, va fi însoțit în mod obligatoriu de documentele prevăzute la alin. (1). In lipsa acestor documente se considera ca marfa are provenienta ilicită.
Trecerea cantităților de cafea ale unui agent economic furnizor în mijloace de transport auto, în vederea distribuirii acestora către comercianții en detail, reprezintă un transfer între gestiuni, mijlocul de transport respectiv fiind asimilat unei gestiuni separate a furnizorului, iar însoțitorul transportului fiind considerat mandatarul furnizorului.
Agenții economici producători sau importatori, care comercializează cafea, cafea cu inlocuitori, cafea solubila, inclusiv amestecuri cu cafea solubila, pot utiliza sistemele informatice financiar-contabile proprii pentru emiterea formularelor speciale, cu obligativitatea respectării prevederilor alin. (3), fără a mai utiliza formulare pretiparite de Compania Naționala "Imprimeria Naționala" - S
Agenții economici în cauza vor solicita prin direcțiile generale ale finanțelor publice județene, respectiv a municipiului București, o plaja de serii și de numere de la Compania Naționala "Imprimeria Naționala" - S.A.
Pentru țițeiul și gazele naturale din producția interna agenții economici autorizați potrivit legii datorează la bugetul de stat impozit în momentul livrării acestora.
Impozitul datorat se calculează prin aplicarea sumelor fixe stabilite pe unitatea de măsura, prevăzute în anexa nr. 3, asupra cantităților livrate.
Sunt scutite de la plata acestor impozite cantitățile de țiței și de gaze naturale din producția interna, exportate direct de agenții economici producători.
Accizele și impozitele prevăzute în prezenta ordonanța de urgenta se plătesc în lei.
Valoarea în lei a accizelor și a impozitelor datorate la bugetul de stat, stabilite potrivit prezentei ordonanțe de urgenta în echivalent euro pe unitatea de măsura, se determina prin transformarea sumelor exprimate în echivalent euro la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Naționala a României pentru ultima zi a fiecărui trimestru. Acest curs se utilizează pentru calculul accizelor și al impozitelor reglementate de prezenta ordonanța de urgenta, pe toată durata trimestrului următor.
Agenții economici plătitori de accize și de alte impozite reglementate prin prezenta ordonanța de urgenta sunt obligați sa se înregistreze ca plătitori de astfel de impozite la organele fiscale teritoriale, conform dispozițiilor legale privind înregistrarea fiscală.
Agenții economici plătitori au obligația sa calculeze accizele și impozitul la țițeiul și la gazele naturale din producția interna, după caz, sa le evidențieze distinct în factura și sa le verse la bugetul de stat la termenele stabilite, fiind răspunzători pentru exactitatea calculului și vărsarea integrala a sumelor datorate. Agenților economici importatori le revine obligația evidențierii distincte a accizelor în facturi numai în cazul în care produsele supuse accizelor, provenite din operațiuni de import, urmează sa fie utilizate ca materie prima pentru obținerea altor produse supuse accizelor.
Plătitorii au obligația sa țină evidenta accizelor, a impozitului la țițeiul și la gazele naturale din producția interna, după caz, conform normelor metodologice emise de Ministerul Finanțelor Publice în aplicarea prezentei ordonanțe de urgenta.
In toate situațiile prevăzute de lege deducerea, compensarea sau restituirea accizelor este condiționată de existenta documentelor fiscale completate cu date reale și corecte, în conformitate cu prevederile legale în materie.
Agenții economici plătitori de accize, care au efectuat tranzacții cu produse supuse accizelor prin documente fiscale care ulterior au fost pierdute, distruse sau deteriorate, au obligația ca în termen de 30 de zile calendaristice din momentul înregistrării pierderii, distrugerii sau deteriorării sa reconstituie pe baza evidentelor contabile accizele aferente acestor tranzacții.
In situația nereconstituirii obligațiilor fiscale de către agentul economic, organul fiscal va stabili suma acestora prin estimare, înmulțind numărul documentelor pierdute, distruse sau deteriorate cu media accizelor înscrise în facturile de livrare pe ultimele 6 luni de activitate înainte de data constatării pierderii, distrugerii sau deteriorării documentelor fiscale.
Plătitorii de accize și de impozit la țițeiul și la gazele naturale din producția interna au obligația sa declare lunar la organul fiscal teritorial la care sunt luați în evidenta ca plătitor de taxe și impozite sumele datorate la bugetul de stat cu acest titlu și sa depună anual deconturile privind accizele și impozitul la țițeiul și la gazele naturale din producția interna, conform dispozițiilor legale privind declararea obligațiilor de plata la bugetul de stat.
Plata accizelor și a impozitului la țițeiul și la gazele naturale din producția interna se efectuează lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii următoare, pe baza declarației privind obligațiile de plata la bugetul de stat.
Pentru produsele supuse accizelor, provenite din import, plata accizelor se face la momentul înregistrării declarației vamale de import.
Decontările între agenții economici producători sau importatori de produse supuse accizelor, în calitate de furnizori, și agenții economici cumpărători ai acestor produse se vor face integral numai prin unități bancare.
Prevederile alin. (1) se aplica decontărilor între agenții economici producători, importatori și comercianți în sistem angro, inclusiv celor aferente produselor livrate în regim de scutire de accize.
Nu intra sub incidenta prevederilor alin. (1)
livrările de produse supuse accizelor, efectuate în cadrul sistemului de compensare a obligațiilor fata de bugetul de stat, aprobate prin acte normative speciale
decontările între agenții economici producători sau importatori de produse supuse impozitului, potrivit prevederilor cap. II, în calitate de furnizori, și agenții economici cumpărători de astfel de produse
compensările efectuate în baza Ordonanței de urgenta a Guvernului nr. 77/1999 privind unele măsuri pentru prevenirea incapacității de plata, aprobată și modificată prin Legea nr. 211/2001 . Sumele reprezentând accizele nu pot face obiectul compensărilor.
Neachitarea în termen a accizelor și a impozitului la țițeiul și la gazele naturale din producția interna de către plătitorii stabiliți prin prezenta ordonanța de urgenta generează plata de majorări de întârziere, precum și de penalități de întârziere, conform prevederilor legale în materie.
Controlul asupra modului de respectare a prevederilor prezentei ordonanțe de urgenta se face de către organele de specialitate ale Ministerului Finanțelor Publice și ale aparatului teritorial al acestuia.
Actele emise de organele de specialitate ale Ministerului Finanțelor Publice prin care se stabilesc sau se constata, după caz, obligații de plata privind accizele sau impozitul la țițeiul și gazele naturale din producția interna constituie titluri executorii în condițiile stabilite de prevederile legale în materie.
Constituie contravenții următoarele fapte
producția și comercializarea de alcool tehnic obținut prin fermentarea materiilor prime agricole de origine vegetala, altul decât cel rezultat ca produs secundar din procesul de obținere a alcoolului etilic rafinat
comercializarea alcoolului brut de către agenții economici, precum și utilizarea acestuia la obținerea băuturilor alcoolice de orice fel
achiziționarea alcoolului etilic rafinat și a distilatelor de origine agricolă din alte surse decât de la agenții economici producători interni sau importatori legal autorizați
nedeclararea de către micii producători de bere a modificării capacităților de producție
neînscrierea în facturile fiscale a prețurilor maxime de vânzare cu amănuntul declarate pentru produsele pentru care se stabilesc prețuri maxime de vânzare
comercializarea la prețuri mai mari decât prețurile maxime de vânzare cu amănuntul declarate a produselor pentru care s-au stabilit astfel de prețuri
comercializarea produselor care nu se regăsesc în listele cuprinzând prețurile maxime de vânzare cu amănuntul declarate de către agenții economici producători și importatori
procesarea benzinelor de prima distilare, de DAV, de cocsare, de cracare termica, de piroliza și a oricăror alte semifabricate rezultate din prelucrarea țițeiului, provenite de la alți agenți economici decât agenții economici importatori sau producători interni
comercializarea produselor rezultate din prelucrarea țițeiului sau a altor materii prime, de natura uleiurilor minerale accizabile, pentru care nu se datorează accize, de către agenții economici producători, procesatori sau importatori, către alți beneficiari decât utilizatorii finali
efectuarea de operațiuni privind prelucrarea, procesarea, etilarea, precum și orice alte operațiuni legate de obținerea uleiurilor minerale, de către orice persoana fizica sau juridică, neautorizata ori neinregistrata ca agent economic producător sau procesator de astfel de produse
practicarea de către agenții economici producători sau importatori a unor prețuri de vânzare mai mici decât costurile ocazionate de producerea sau de importul produselor vândute, la care se adauga acciza și taxa pe valoarea adăugată
neînscrierea distinctă a valorii accizelor în facturile emise de agenții economici producători și importatori, precum și neînscrierea impozitului la țițeiul și gazele naturale din producția interna în facturile emise de agenții economici producători
neutilizarea documentelor fiscale speciale
nesolicitarea plajelor de serii și numere pentru emiterea documentelor fiscale prin utilizarea sistemelor informatice financiar-contabile proprii
neînscrierea în facturile fiscale speciale a calității furnizorului și a cumpărătorului de produse supuse accizelor, precum și a destinației produselor, în cazul în care legea prevede acest lucru
neefectuarea prin unități bancare a decontărilor între agenții economici producători sau importatori de produse supuse accizelor și agenții economici cumpărători de astfel de produse
deținerea de către agenții economici producători sau importatori de produse supuse accizelor a unor cantități de astfel de produse, a căror provenienta nu poate fi dovedită cu documente legal întocmite.
Prin derogare de la prevederile art. 8 din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, cu modificările și completările ulterioare, contravențiile prevăzute la alin. (1) se sancționează după cum urmează
cu amenda între 1.000.000.000 lei și 5.000.000.000 lei și confiscarea produselor, iar în cazul în care acestea au fost vândute, confiscarea sumelor rezultate din aceasta vânzare, cele de la lit. a) și b), în plus confiscarea utilajelor și a instalațiilor pentru cele prevăzute la lit. a)
cu amenda între 1.000.000.000 lei și 3.000.000.000 lei și confiscarea produselor astfel achiziționate, cea de la lit. c)
cu amenda de la 100.000.000 lei la 500.000.000 lei, cea de la lit. d)
cu amenda de la 500.000.000 lei la 1.000.000.000 lei, cele de la lit. e) și n)
cu amenda de la 100.000.000 lei la 300.000.000 lei, cele de la lit. f), l) și o)
cu amenda de 50.000.000 lei și confiscarea stocului de produse în cauza, cea de la lit. g)
cu amenda de la 2.000.000.000 lei la 3.000.000.000 lei și confiscarea produselor obținute, cea de la lit. h)
cu amenda de la 1.000.000.000 lei la 2.000.000.000 lei, confiscarea cantităților de produse astfel cumpărate și confiscarea veniturilor obținute din vânzarea produselor, cea de la lit. i)
cu amenda de la 2.000.000.000 lei la 5.000.000.000 lei, confiscarea produselor rezultate și a veniturilor obținute din vânzarea acestor produse, cea de la lit. j)
cu amenda de la 500.000.000 lei la 1.000.000.000 lei și confiscarea veniturilor obținute din vânzarea produselor, cea de la lit. k)
cu amenda de la 1.500.000.000 lei la 2.000.000.000 lei, confiscarea cantităților de produse astfel comercializate și confiscarea veniturilor obținute din vânzarea produselor, cea de la lit. m)
cu amenda de la 500.000.000 lei la 1.000.000.000 lei, confiscarea cantităților de produse astfel cumpărate și confiscarea veniturilor obținute din vânzarea produselor pentru care decontarea s-a făcut contrar prevederilor legale, cea de la lit. p)
cu amenda de la 3.000.000.000 lei la 5.000.000.000 lei și confiscarea cantităților de produse astfel deținute, cea de la lit. q).
Abrogat.
Limitele amenzilor contravenționale prevăzute în prezenta ordonanța de urgenta pot fi actualizate anual, în funcție de evoluția ratei inflației, prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Finanțelor Publice.
Fapta de a nu înregistra sau de a înregistra eronat operațiunile supuse accizelor sau impozitului la țițeiul și la gazele naturale din producția interna, cu intenția vădită de a diminua aceste obligații fata de bugetul de stat, constituie infracțiune și se pedepsește conform legii.
Constatarea și sancționarea faptelor ce constituie contravenții potrivit prevederilor prezentei ordonanțe de urgenta se fac de către personalul de specialitate din cadrul Ministerului Finanțelor Publice și al unităților sale teritoriale, împuternicit în acest scop.
Contravențiilor prevăzute în prezenta ordonanța de urgenta li se aplica prevederile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, cu modificările și completările ulterioare.
Urmărirea, încasarea și executarea silită a accizelor și a impozitului la țițeiul și la gazele naturale din producția interna, prevăzute în prezenta ordonanța de urgenta, se efectuează conform reglementărilor legale în materie.
Comisarii Garzii financiare pot opri mijloacele de transport pentru verificarea documentelor de însoțire a produselor care intra sub incidenta regimului accizelor.
Soluționarea contestațiilor asupra sumelor constatate, privind accizele, respectiv impozitul la țițeiul și la gazele naturale din producția interna, și a altor măsuri aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finanțelor Publice se face conform reglementărilor legale în materie.
Soluțiile privind aplicarea unitară a prevederilor legale în domeniul accizelor vor fi supuse analizei și aprobării Comisiei centrale fiscale, constituită în cadrul Ministerului Finanțelor Publice.
Ministerul Finanțelor Publice va emite, în termen de 30 de zile de la publicarea prezentei ordonanțe de urgenta în Monitorul Oficial al României, Partea I, normele metodologice de aplicare a acesteia, care vor fi supuse aprobării Guvernului.
Pozițiile și codurile tarifare corespunzătoare produselor supuse accizelor vor fi specificate în anexele la normele metodologice respective.
Ori de câte ori intervin modificări în nomenclatura combinată a produselor din Tariful vamal de import al României, pozițiile și codurile tarifare ale produselor supuse accizelor se vor actualiza prin ordin al ministrului finanțelor publice.
Anexele nr. 1-9 fac parte integrantă din prezenta ordonanța de urgenta.
Prevederile prezentei ordonanțe de urgenta intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2002.
La data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgenta se abroga prevederile art. 1-27 și ale art. 43-50 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 27/2000 *) privind regimul produselor supuse accizelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 42 din 31 ianuarie 2000, cu modificările și completările ulterioare, ale Ordonanței de urgenta a Guvernului nr. 181/2000 **) privind instituirea monopolului de stat asupra comercializării alcoolului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 551 din 8 noiembrie 2000, ale art. 6 lit. d) din Ordonanța Guvernului nr. 116/1998 privind instituirea regimului special pentru activitatea de transport maritim internațional, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 326 din 29 august 1998, precum și orice alte dispoziții contrare.
Anexa nr. 1
LISTA cuprinzând taxele speciale de consumație (accize) ─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Nr. Denumirea produsului U.M. Acciza crt. sau a grupei de produse (echivalent euro/U.M.) ─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 0 1 2 3 ─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── A. Alcool, distilate, băuturi alcoolice 1. Alcool etilic, distilate de origine agricolă și băuturi alcoolice distilate 1.1. Alcool etilic hl alcool pur*1) 150,00 1.2. Distilate de origine agricolă: distilate din cereale, hl alcool pur 150,00 distilat de vin, distilate din fructe si orice alte distilate de origine agricolă 1.3. Băuturi alcoolice distilate hl alcool pur 150,00 1.4. Alte produse destinate industriei alimentare sau consumului, care conțin hl alcool pur 150,00 alcool etilic rafinat 2. Vinuri 2.1. Vinuri linistite hl/1 grad alcoolic*2) 0,30 din care: 2.1.1. Vinuri din hibrizi producători direcți - H.P.D. hl/1 grad alcoolic 2,10 2.2. Vinuri spumoase hl/1 grad alcoolic 2,80 2.3. Vinuri speciale hl/1 grad alcoolic 2,80 3. Bere hl/1 grad Plato*3) 0,55 din care: 3.1. Bere produsă de producătorii independenți cu o capacitate de hl/1 grad Plato 0,53 producție anuala mai mare de 100 mii hl și pana la 200 mii hl inclusiv 3.2. Bere produsă de producătorii hl/1 grad Plato 0,50 independenți cu o capacitate de producție anuala mai mare de 50 mii hl și pana la 100 mii hl inclusiv 3.3 Bere produsă de producătorii independenți hl/1 grad Plato 0,47 cu o capacitate de producție anuala de pana la 50 mii hl inclusiv 4. Băuturi fermentate, altele decât berea hl/1 grad alcoolic 2,35 și vinul 5. Produse intermediare hl/1 grad alcoolic 2,35 B. Produse din tutun 6. Tigarete 1.000 tigarete 4,47+ 32%*4) 7. Tigari și tigari de foi 1.000 bucăți 8,00 8. Tutun destinat fumatului kg 16,00 din care: 8.1. Tutun destinat rularii în tigarete kg 11,00 C. Uleiuri minerale 9. Benzine cu plumb tona 404,00 10. Benzine fără plumb tona 347,00 11. Motorine tona 221,00 12. Petrol turboreactor tona 404,00 13. Alte uleiuri medii și grele, utilizate tona 221,00 drept combustibili pentru încălzit din care: 13.1. Pacura tona - 14. Gaze petroliere lichefiate, din care: 14.1. Utilizate drept carburant tona 100 14.2. Utilizate drept combustibil pentru încălzit tona 100 14.3. Utilizate în consum casnic*5) tona - 15. Hidrocarburi ciclice: tona 404,00 - benzen, toluen, xileni și amestecuri ale acestora în orice proporții - amestecuri de izomeri ai benzenului, toluenului și xilenului - concentrate și extracte aromatice, inclusiv cele rezultate din procesul de producție a cocsului metalurgic 16. Uleiuri pentru motoare auto tona 50,00 17. Cocs de petrol tona - ─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── *1) Hl alcool pur reprezintă 100 litri alcool etilic rafinat cu concentrația de 100% alcool în volum, la temperatura de 20°C, conținut într-o cantitate data de produs alcoolic. *2) Hl/1 grad alcoolic reprezintă concentrația alcoolică exprimată în % de volum, respectiv 1%. *3) Gradul Plato reprezintă greutatea de zahăr exprimată în grame, conținută în 100 g de soluție masurata la origine la temperatura de 20°/4°C. *4) Cota procentuală se aplica asupra prețului maxim de vânzare cu amănuntul declarat. *5) Prin gaze petroliere lichefiate utilizate în consum casnic se înțelege gazele petroliere lichefiate distribuite în butelii tip aragaz. ------------- Pozițiile nr. 1, 3, 9 și 10 ale anexei nr. 1 au fost modificate de ORDONANȚA DE URGENTA nr. 48 din 18 aprilie 2002 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 276 din 24 aprilie 2002, respinsă de LEGEA nr. 524 din 17 iulie 2002 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 567 din 1 august 2002. Anexa nr. 1 a fost modificată de LEGEA nr. 523 din 17 iulie 2002 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 567 din 1 august 2002. Capul de tabel și litera C din anexa nr. 1 au fost modificate de ORDONANȚA nr. 3 din 9 ianuarie 2003 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 24 din 17 ianuarie 2003. Punctul 15 al anexei 1 a fost modificat de LEGEA nr. 247 din 10 iunie 2003 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 414 din 13 iunie 2003. Anexa 1 a fost modificată și înlocuită cu anexa 1 din ORDONANȚA DE URGENTA nr. 57 din 25 iunie 2003 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 461 din 28 iunie 2003
Anexa nr. 2
LISTA cuprinzând taxele speciale de consumație (accize) pentru alte produse și grupe de produse din import și din țara ─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Nr. Denumirea produsului Acciza Acciza crt. sau a grupei de produse (%) (echivalent euro/U.M.) ─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 0 1 2 3 ─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 1. Cafea verde - 850/tona 2. Cafea prajita, inclusiv cafea cu inlocuitori - 1.250/tona 3. Cafea solubila, inclusiv amestecuri cu cafea solubila - 5,00/kg 4. Confecții din blănuri naturale (cu excepția celor de iepure, oaie, capra) 40 - 5. Articole din cristal*1) 50 - 6. Bijuterii din aur si/sau din platina, cu excepția verighetelor 20 - 7. Autoturisme și autoturisme de teren (inclusiv din import, rulate): a) echipate cu motor cu benzina: ● cu capacitatea cilindrica sub 1.601 cmc - cu grad normal de poluare*2) 1 - - cu grad redus de poluare 0 - ● cu capacitatea cilindrica între 1.601 și 1.800 cmc - cu grad normal de poluare 3,5 - - cu grad redus de poluare 1,5 - ● cu capacitatea cilindrica între 1.801 și 2.000 cmc - cu grad normal de poluare 6 - - cu grad redus de poluare 3 - ● cu capacitatea cilindrica între 2.001 și 2.500 cmc - cu grad normal de poluare 12 - - cu grad redus de poluare 6 - ● cu capacitatea cilindrica peste 2.500 cmc - cu grad normal de poluare 18 - - cu grad redus de poluare 9 - b) echipate cu motor diesel: ● cu capacitatea cilindrica sub 1.601 cmc - cu grad normal de poluare 1 - - cu grad redus de poluare 0 - ● cu capacitatea cilindrica între 1.601 și 2.000 cmc - cu grad normal de poluare 3 - - cu grad redus de poluare 1,5 - ● cu capacitatea cilindrica între 2.001 și 2.500 cmc - cu grad normal de poluare 6 - - cu grad redus de poluare 3 - ● cu capacitatea cilindrica între 2.501 și 3.100 cmc - cu grad normal de poluare 12 - - cu grad redus de poluare 6 - ● cu capacitatea cilindrica peste 3.100 cmc - cu grad normal de poluare 18 - - cu grad redus de poluare 9 - 8. Produse de parfumerie 8.1. Parfumuri, 30 - din care: - ape de parfum 20 - 8.2. Ape de toaleta, 10 - din care: - ape de colonie 5 - 9. Aparate video de înregistrat sau de reprodus, chiar incorporand un receptor de semnale videofonice; combine audio*3) 15 - 10. Dublu radiocasetofoane cu redare de pe banda magnetica sau compact disc 15 - 11. Aparate de luat imagini fixe și alte camere video cu înregistrare; aparate fotografice numerice 25 - 12. Cuptoare cu microunde 15 - 13. Aparate pentru condiționat aer, de perete sau de ferestre, formând un singur corp 15 - 14. Arme de vânătoare și arme de uz individual, altele decât cele de uz militar sau de sport 50 - 15. Iahturi și barci cu motor pentru agrement 25 - ─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── *1) Prin cristal se înțelege sticla având un conținut minim de monoxid de plumb de 24 % din greutate. *2) Gradul de poluare se determina de Regia Autonomă "Registrul Auto Roman", conform reglementării naționale "Condiții tehnice pentru vehicule rutiere în vederea admiterii în circulație pe drumurile publice din România", elaborata în corelație cu legislatiile similare în vigoare în Uniunea Europeană. *3) Combinele audio sunt produse ce reunesc (în aceeași carcasa sau in module) cel puțin patru aparate sau funcțiuni diferite, dintre care cel puțin trei sunt funcțiuni audio (recepție, înregistrare, reproducere). -------------- Pozițiile nr. 1, 2 și 3 ale anexei nr. 2 au fost modificate de ORDONANȚA DE URGENTA nr. 48 din 18 aprilie 2002 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 276 din 24 aprilie 2002, respinsă de LEGEA nr. 524 din 17 iulie 2002 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 567 din 1 august 2002. Anexa nr. 2 a fost modificată de LEGEA nr. 523 din 17 iulie 2002 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 567 din 1 august 2002
Anexa nr. 3
LISTA cuprinzând impozitul la țițeiul și la gazele naturale din producția interna ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Nr. Denumirea produsului Impozit crt. sau a grupei de produse U.M. (echivalent euro/U.M.) ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 1. Țiței tona 4,00 2. Gaze naturale 1.000 mc 7,40 ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Impozitul la țițeiul și la gazele naturale din producția interna se datorează pentru cantitățile livrate, exclusiv cantitățile livrate cu titlu de redeventa
Anexa nr. 4
Denumirea agentului economic ... Sediul ... Codul plătitorului de accize ... JURNAL privind cumpărările de materii prime supuse accizelor luna ... anul ... ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Nr. Felul Tăria Valoarea Acciza Acciza crt. și Furni- Denumirea Cânți- alcoolică totală unitară totală data zorul produsu- U.M. tatea (% volum) (lei) (lei/ cuprin- docu- lui U.M.) sa in mentu- prețul lui de cumpa- rare (lei) ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── TOTAL: ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Director, Întocmit, ... (numele, prenumele și semnătura) (numele, prenumele și semnătura
Anexa nr. 5
Denumirea agentului economic ... Sediul ... Codul plătitorului de accize ... JURNAL privind vânzările de produse finite supuse accizelor luna ... anul ... ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Nr. Felul Tăria Valoarea Acciza Acciza crt. și Bene- Denumirea Cânți- alcoolică totală unitară totală data fici- produsu- U.M. tatea (% volum) (lei) (lei/ (lei) docu- arul lui U.M.) mentu- lui ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── TOTAL: ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Director, Întocmit, ... (numele, prenumele și semnătura) (numele, prenumele și semnătura) ANEXA 6 ┌───────────────────────────────────────────────────────────────┬──────────────┐ │┌───────────┐ Nota de comanda │ │ ││ ROMÂNIA │ │ │ ││ ┌───┐ │ pentru documente fiscale speciale │ │ ││ │MFP│ │ │ │ ││ └───┘ │ ┌──────────┐ ┌───────────┐ │ Anexa nr. 6 │ ││MINISTERUL │ numărul│ │ din data de │ │ │ │ ││FINANȚELOR │ └──────────┘ └───────────┘ │ │ ││ PUBLICE │ │ │ │└───────────┘ │ │ └───────────────────────────────────────────────────────────────┴──────────────┘ ┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐ │ ┌────────────────────┐ │ │ Cod fiscal │ │ │ │ ├────────────────────┴─────────────────────────────────────────┐ │ │ Denumire │ │ │ │ ├──────────────────────────────────────────────────────────────┤ │ │ │ │ │ │ ├───────────────────────────────┬──────────────────────────────┘ │ │ Județul │ │ │ │ ├───────────────────────────────┤ ┌─────────┐ ┌───┐│ │ Localitatea │ │Cod poștal│ │sector│ ││ │ ├───────────────────────────────┤ ├─────────┤ └───┘│ │ Strada │ │Numărul │ │ │ │ ├──────┬────┬───────┬───┬───────┤ ├─────────┤ │ │ Blocul │ │Sc. │ │Et.│ │Ap. │ │ │ │ ├──────┴────┴───────┤ ├───────┴─────┐ └─────────┘ │ │ Telefon │ │Fax│ │ │ │ └───────────────────┘ └─────────────┘ │ │ │ └──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘ ┌────────────┬──────────┬───────────┬──────┬───────┬──────┬────────────────────┐ │ Codul │Cantitatea│Unitatea de│ Preț │Valoare│ T.V.A│ Valoare totală │ │documentului│solicitată│ măsura │unitar│ (lei) │ (lei)│ inclusiv T.V.A. │ │ │ │ │ │ │ │ (lei) │ ├────────────┼──────────┼───────────┼──────┼───────┼──────┼────────────────────┤ │ 0 │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ ├────────────┼──────────┼───────────┼──────┼───────┼──────┼────────────────────┤ ├────────────┼──────────┼───────────┼──────┼───────┼──────┼────────────────────┤ ├────────────┼──────────┼───────────┼──────┼───────┼──────┼────────────────────┤ ├────────────┼──────────┼───────────┼──────┼───────┼──────┼────────────────────┤ ├────────────┼──────────┼───────────┼──────┼───────┼──────┼────────────────────┤ ├────────────┼──────────┼───────────┼──────┼───────┼──────┼────────────────────┤ ├────────────┼──────────┼───────────┼──────┼───────┼──────┼────────────────────┤ ├────────────┼──────────┼───────────┼──────┼───────┼──────┼────────────────────┤ ├────────────┼──────────┼───────────┼──────┼───────┼──────┼────────────────────┤ ├────────────┼──────────┼───────────┼──────┼───────┼──────┼────────────────────┤ └────────────┴──────────┴───────────┴──────┴───────┴──────┴────────────────────┘ D.G.F.P. a județului ... Data aprobării comenzii ... Numărul documentelor aprobate ... Modalitatea de plata ... (semnătura și ștampila solicitantului) (semnătura și ștampila
Anexa nr. 7
┌───────────────────────────────────────────────────────────────┬──────────────┐ │┌───────────┐ Evidenta achiziționării și utilizării │ │ ││ ROMÂNIA │ documentelor fiscale speciale │ │ ││ ┌───┐ │ │ │ ││ │MFP│ │ │ │ ││ └───┘ │ ┌──────────┐ ┌───────────┐ │ Anexa nr. 7 │ ││MINISTERUL │ în luna│ │ anul │ │ │ │ ││FINANȚELOR │ └──────────┘ └───────────┘ │ │ ││ PUBLICE │ │ │ │└───────────┘ │ │ └───────────────────────────────────────────────────────────────┴──────────────┘ ┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐ │ ┌────────────────────┐ │ │ Cod fiscal │ │ │ │ ├────────────────────┴─────────────────────────────────────────┐ │ │ Denumire │ │ │ │ ├──────────────────────────────────────────────────────────────┤ │ │ │ │ │ │ ├───────────────────────────────┬──────────────────────────────┘ │ │ Județul │ │ │ │ ├───────────────────────────────┤ ┌─────────┐ ┌───┐│ │ Localitatea │ │Cod poștal│ │sector│ ││ │ ├───────────────────────────────┤ ├─────────┤ └───┘│ │ Strada │ │Numărul │ │ │ │ ├──────┬────┬───────┬───┬───────┤ ├─────────┤ │ │ Blocul │ │Sc. │ │Et.│ │Ap. │ │ │ │ ├──────┴────┴───────┤ ├───────┴─────┐ └─────────┘ │ │ Telefon │ │Fax│ │ │ │ └───────────────────┘ └─────────────┘ │ │ │ └──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘ ┌────────────────────────┬───────┬─────────┬─────┬──────┬──────┬─────┬─────────┐ │ │Stoc la│Achiziții│Total│Cânți-│Cânți-│Total│Stoc la │ │ │incepu-│ în │ I │tatea │tatea │ II │sfârșitul│ │ │tul │cursul │(col.│utili-│anuala│(col.│lunii │ │ │lunii │lunii │1+2) │zata │ în │4+5) │(col.3-6)│ │ │ │ │ │ în │cursul│ │ │ │ │ │ │ │cursul│lunii │ │ │ │ │ │ │ │lunii │ │ │ │ ├────────────────────────┼───────┼─────────┼─────┼──────┼──────┼─────┼─────────┤ │ 0 │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ ├────────────┬───────────┼───────┼─────────┼─────┼──────┼──────┼─────┼─────────┤ │ │Nr. facturi│ │ │ │ │ │ │ │ │1. Alcool si│fiscale │ │ │ │ │ │ │ │ │ distilate ├───────────┼───────┼─────────┼─────┼──────┼──────┼─────┼─────────┤ │ │Nr. avize │ │ │ │ │ │ │ │ │ │de însoțire│ │ │ │ │ │ │ │ │ │a mărfii │ │ │ │ │ │ │ │ ├────────────┼───────────┼───────┼─────────┼─────┼──────┼──────┼─────┼─────────┤ │ │Nr. facturi│ │ │ │ │ │ │ │ │2. Băuturi │fiscale │ │ │ │ │ │ │ │ │ alcoolice ├───────────┼───────┼─────────┼─────┼──────┼──────┼─────┼─────────┤ │ │Nr. avize │ │ │ │ │ │ │ │ │ │de însoțire│ │ │ │ │ │ │ │ │ │a mărfii │ │ │ │ │ │ │ │ ├────────────┼───────────┼───────┼─────────┼─────┼──────┼──────┼─────┼─────────┤ │ │Nr. facturi│ │ │ │ │ │ │ │ │3. Produse │fiscale │ │ │ │ │ │ │ │ │ din ├───────────┼───────┼─────────┼─────┼──────┼──────┼─────┼─────────┤ │ tutun │Nr. avize │ │ │ │ │ │ │ │ │ │de însoțire│ │ │ │ │ │ │ │ │ │a mărfii │ │ │ │ │ │ │ │ ├────────────┼───────────┼───────┼─────────┼─────┼──────┼──────┼─────┼─────────┤ │ │Nr. facturi│ │ │ │ │ │ │ │ │ │fiscale │ │ │ │ │ │ │ │ │4. Cafea ├───────────┼───────┼─────────┼─────┼──────┼──────┼─────┼─────────┤ │ │Nr. avize │ │ │ │ │ │ │ │ │ │de însoțire│ │ │ │ │ │ │ │ │ │a mărfii │ │ │ │ │ │ │ │ ├────────────┼───────────┼───────┼─────────┼─────┼──────┼──────┼─────┼─────────┤ │ │Nr. facturi│ │ │ │ │ │ │ │ │5. Uleiuri │fiscale │ │ │ │ │ │ │ │ │ minerale ├───────────┼───────┼─────────┼─────┼──────┼──────┼─────┼─────────┤ │ │Nr. avize │ │ │ │ │ │ │ │ │ │de însoțire│ │ │ │ │ │ │ │ │ │a mărfii │ │ │ │ │ │ │ │ └────────────┴───────────┴───────┴─────────┴─────┴──────┴──────┴─────┴─────────┘ Verificat de organul fiscal Certificată de conducerea agentului economic Semnătura ... Semnătura ... Data ... Data
Anexa nr. 8
Producătorul/importatorul ... Numărul de înmatriculare în registrul comerțului/anul ... Codul fiscal ... Sediul ... Județul ... Contul ... Banca ... Autorizația de comercializare nr. ... din ... DECLARAȚIE privind prețurile maxime de vânzare cu amănuntul pe sortimente de tigarete Începând cu data de ... prețurile maxime de vânzare cu amănuntul, practicate pe sortimente, vor fi următoarele: ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Nr. Denumirea Numărul Prețul maxim de vânzare crt. sortimentului tigaretelor/pachet cu amănuntul (lei/pachet) ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 0 1 2 3 ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Director general, Director economic,
Anexa nr. 9
Furnizorul ____________________________ Seria ________nr. ______I.N. Numărul de înmatriculare în registrul Cumpărătorul ____________ comerțului/anul________________________ Codul Fiscal __________________________ Sediul ________________________________ F A C T U R A Județul _______________________________ F I S C A L A Contul ________________________________ Codul fiscal _____________ Banca _________________________________ Sediul ___________________ Autorizația de comercializare _________ Județul __________________ nr. ___________ din ___________________ Contul ___________________ Numărul facturii ... Banca ____________________ Data ... Autorizația de comercializare nr. _______ Numărul avizului de din ______________________ însoțire a mărfii ... ┌──────────────────────────────┐ │ Curs de schimb în vigoare │ │ 1 euro = ... lei │ │ Cota T.V.A. ... lei │ └──────────────────────────────┘ ┌───┬──────────┬───┬──────┬─────────┬───────────┬─────────┬───────────┬────────┐ │Nr.│Denumirea │U/M│Cânți-│Prețul cu│Valoarea la│Prețul de│Valoarea la│Valoarea│ │crt│produsului│ │tatea │amănuntul│preț cu │livrare │ preț de │ T.V.A │ │ │ │ │ │declarat │amănuntul │unitar │ livrare │ (lei) │ │ │ │ │ │(lei/ │ (lei) │fără TVA │ (lei) │ │ │ │ │ │ │ pachet) │ │ (lei) │ │ │ ├───┼──────────┼───┼──────┼─────────┼───────────┼─────────┼───────────┼────────┤ │0 │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ ├───┼──────────┼───┼──────┼─────────┼───────────┼─────────┼───────────┼────────┤ ├───┼──────────┼───┼──────┼─────────┼───────────┼─────────┼───────────┼────────┤ ├───┼──────────┼───┼──────┼─────────┼───────────┼─────────┼───────────┼────────┤ ├───┼──────────┼───┼──────┼─────────┼───────────┼─────────┼───────────┼────────┤ ├───┼──────────┼───┼──────┼─────────┼───────────┼─────────┼───────────┼────────┤ ├───┼──────────┼───┼──────┼─────────┼───────────┼─────────┼───────────┼────────┤ ├───┼──────────┼───┼──────┼─────────┴───────────┴─────────┼───────────┼────────┤ │ │ │ │ │ TOTAL VALOARE FACTURATĂ: ├───────────┴────────┤ │ │ │ │ │ │Total de plata= │ │ │ │ │ │ │col 7 + col 8 │ ├───┼──────────┴───┼──────┼─────────────────────┬─────────┼────────────────────┤ │ │Cantitatea │ │Total valoare la preț│ │ Acciza totală │ │ │totală factu- │ │cu amănuntul │ │(acciza specifica + │ │ │rata = număr │ │ │ │acciza ad valorem) │ │ │unități speci-│ │ │ │ │ │ │fice ( o uni- │ │ │ │ │ │ │tate specifica│ │ │ │ │ │ │= 1.000 tiga- │ │ │ │ │ │ │ rete) │ │ │ │ │ ├───┼──────────────┼──────┼─────────────────────┼─────────┼────────────────────┤ │ │Acciza speci- │ │ │ │ │ │ │fica (număr │ │ │ │ │ │ │unități speci-│ │ Accize ad valorem │ │ │ │ │fice x ... │ │ │ │ │ │ │euro x curs │ │ │ │ │ │ │ lei/euro) │ │ │ │ │ ├───┴─────────┬────┴──────┴─────────────────────┴─────────┼────────────────────┤ │Semnătura și │Date privind expediția: │ Semnătura și │ │ ștampila │Numele delegatului________________________ │ ștampila │ │furnizorului │Buletinul/cartea de identitate seria______ │ cumpărătorului │ │ │nr. ___________________ │ │ │ │eliberat/aliberata _______________________ │ │ │ │Mijlocul de transport ____________________ │ │ │ │nr. ______________________________________ │ │ │ │Expedierea s-a făcut în prezenta noastră │ │ │ │la data de ____________ ora ______________ │ │ │ │Semnăturile: │ │ │ │ │ │ └─────────────┴───────────────────────────────────────────┴────────────────────┘