ORDONANTA nr. 7 din 19 iulie 2001 - (*actualizată*) privind impozitul pe venit (actualizată până la data de 23 iulie 2003*)
Text cu caracter informativ. Numai versiunea publicată în Monitorul Oficial al României este cea oficială.
În sensul prezentei ordonanțe, termenii sau expresiile de mai jos au următorul înțeles
impozitul pe venitul anual global reprezintă suma datorată de o persoană fizica pentru veniturile realizate într-un an fiscal, determinata prin aplicarea cotelor de impunere asupra venitului anual global impozabil stabilit în condițiile prezentei ordonanțe
venitul anual global impozabil reprezintă suma veniturilor nete realizate din activități independente, din salarii, din cedarea folosinței bunurilor, precum și a veniturilor de aceeași natura realizate din străinătate, obținute de persoanele fizice române, din care se scad pierderile fiscale reportate și deducerile personale
venitul brut aferent fiecărei categorii de venit cuprinde sumele încasate și echivalentul în lei al veniturilor în natura
venitul net/pierderea pentru fiecare categorie de venit reprezintă diferența dintre venitul brut și cheltuielile aferente deductibile
cheltuielile aferente deductibile sunt acele cheltuieli efectuate în cadrul activităților desfășurate în scopul realizării venitului, în condițiile prevăzute de legislația în vigoare
deducerile personale reprezintă o sumă neimpozabila acordată contribuabilului, cuprinzând deducerea personală de baza și deducerile personale suplimentare, în funcție de situația proprie și/sau a persoanelor aflate în întreținere, după caz
creditul fiscal extern reprezintă suma plătită în străinătate cu titlu de impozit și recunoscută în România, care se deduce din impozitul pe venit datorat în România
impozitul final este impozitul stabilit asupra categoriilor de venituri impuse separat și care nu se includ în venitul anual global impozabil, conform prezentei ordonanțe
baza fixa reprezintă locul prin intermediul căruia activitatea unei persoane fizice române care nu are domiciliul în România sau a unei persoane fizice străine pe teritoriul României se desfășoară, în totalitate sau numai parțial, în scopul obținerii de venit.
Este subiect al impozitului pe venit, în condițiile prezentei ordonanțe, persoana fizica rezidență, denumita în continuare contribuabil
persoana fizica română cu domiciliul în România, pentru veniturile obținute atât din România, cat și din străinătate
persoana fizica română fără domiciliu în România, pentru veniturile obținute din România prin intermediul unei baze fixe situate pe teritoriul României sau într-o perioadă ce depășește în total 183 de zile în orice perioada de 12 luni, începând sau sfârșind în anul calendaristic vizat
persoana fizica străină, pentru veniturile obținute din România prin intermediul unei baze fixe situate pe teritoriul României sau într-o perioadă ce depășește în total 183 de zile în orice perioada de 12 luni, începând sau sfârșind în anul calendaristic vizat.
Sunt, de asemenea, contribuabili, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanțe, persoanele fizice române fără domiciliu în România, precum și persoanele fizice străine, care realizează venituri din România în alte condiții decât cele menționate la alin. (1) lit. b) și c) și potrivit convențiilor de evitare a dublei impuneri, după caz.
În aplicarea prezentei ordonanțe România înseamnă teritoriul de stat al României, inclusiv marea sa teritorială și spațiul aerian de deasupra teritoriului și marii teritoriale, asupra cărora România își exercită suveranitatea, precum și zona contigua, platoul continental și zona economică exclusiva, asupra cărora România își exercită, în conformitate cu legislația sa și potrivit normelor și principiilor dreptului internațional, drepturi suverane și jurisdicția.
Categoriile de venituri care se supun impozitului pe venit sunt
venituri din activități independente
venituri din salarii
venituri din cedarea folosinței bunurilor
venituri din dividende și dobânzi
venituri din pensii, pentru suma ce depășește 5.700.000 lei pe luna
venituri din activități agricole, definite potrivit prezentei ordonanțe
alte venituri.
În categoriile de venituri prevăzute la alin. (1) se includ atât veniturile în bani, cat și echivalentul în lei al veniturilor în natură.
Nu sunt venituri impozabile și nu se impozitează, potrivit prezentei ordonanțe, următoarele
ajutoarele, indemnizațiile și alte forme de sprijin cu destinație specială, acordate din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, bugetele locale și din alte fonduri publice, precum și cele de aceeași natura primite de la terțe persoane, cu excepția indemnizațiilor pentru incapacitate temporară de muncă, de maternitate și pentru concediul plătit pentru îngrijirea copilului în vârsta de până la 2 ani, care sunt venituri de natura salariala; b) contravaloarea darurilor acordate copiilor minori ai angajaților cu ocazia zilei de 1 iunie și a sarbatorilor Craciunului sau a altor sarbatori similare, specifice altor culte religioase recunoscute de lege, precum și angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie, în limita sumei de 1.100.000 lei pentru fiecare persoana și eveniment
ajutoarele de inmormantare, ajutoarele pentru pierderi însemnate în gospodăriile proprii ca urmare a calamităților naturale, precum și în cazul unor boli grave sau incurabile, acordate angajatului
sumele încasate din asigurări de orice fel reprezentând despăgubiri, sume asigurate, precum și excedentul rezultat din fructificarea rezervelor constituite din primele plătite de asigurați
sumele primite drept despăgubiri pentru pagube suportate ca urmare a calamităților naturale, precum și pentru cazurile de invaliditate sau de deces, produse ca urmare a unor acțiuni militare, conform legii
pensiile I.O.V.R., sumele fixe de îngrijire pentru pensionării care au fost încadrați în gradul I de invaliditate, precum și pensiile, altele decât cele plătite din fonduri constituite prin contribuții obligatorii la un sistem de asigurări sociale și cele finanțate de la bugetul de stat
contravaloarea cupoanelor ce reprezintă bonuri de valoare care se acordă cu titlu gratuit persoanelor fizice conform dispozițiilor legale în materie
contravaloarea echipamentelor tehnice, echipamentului individual de protecție și de lucru, alimentației de protecție, medicamentelor și materialelor igienico-sanitare, precum și alte drepturi de protecție a muncii, ce se acordă potrivit legislației în vigoare
sumele sau bunurile primite sub forma de sponsorizări sau mecenat
alocația individuală de hrana acordată sub forma tichetelor de masa, suportată integral de angajator, și hrana acordată potrivit dispozițiilor legale
veniturile obținute ca urmare a transferului dreptului de proprietate asupra bunurilor imobile și mobile corporale din patrimoniul personal, exclusiv cele obținute din transferul dreptului de proprietate asupra valorilor mobiliare și părților sociale, precum și cele obținute din operațiuni de vânzare-cumpărare de valuta la termen, pe bază de contract
sumele primite, potrivit dispozițiilor legale, pentru acoperirea cheltuielilor de mutare în interesul serviciului
sumele primite pentru acoperirea cheltuielilor de transport și cazare, a indemnizației acordate pe perioada delegării și detașării în alta localitate, în țara și în străinătate, precum și în cazul deplasarii în cadrul localității, în interesul serviciului. Sunt exceptate de la aceste prevederi sumele acordate de persoanele juridice fără scop patrimonial și de alte entități neplatitoare de impozit pe profit peste limita de 2,5 ori indemnizația acordată salariaților din instituțiile publice
indemnizațiile de instalare ce se acordă o singură dată, la încadrarea într-o unitate situata într-o alta localitate decât cea de domiciliu, în primul an de activitate după absolvirea studiilor, în limita unui salariu de baza la angajare, precum și indemnizațiile de instalare și mutare acordate, potrivit legilor speciale, personalului din instituțiile publice și celor care își stabilesc domiciliul în localități din zone defavorizate stabilite potrivit legii, în care își au locul de muncă
drepturile în bani și în natura primite de militarii în termen, militarii cu termen redus, studenții și elevii militari ai instituțiilor de învățământ militare și civile
bursele primite de persoanele care urmează orice formă de școlarizare sau perfecționare profesională în cadru institutionalizat
sumele sau bunurile primite cu titlu de moștenire și donație
veniturile din agricultura și silvicultura, cu excepția celor prevăzute la cap. II subcap. B secțiunea a 7-a.
Sunt venituri scutite de impozit pe venit, potrivit prezentei ordonanțe, următoarele
veniturile membrilor misiunilor diplomatice și ai posturilor consulare, cu condiția reciprocității, în virtutea regulilor generale ale dreptului internațional și a prevederilor unor acorduri speciale la care România este parte, precum și veniturile nete în valută acordate personalului trimis în misiune permanenta în străinătate, potrivit legii
veniturile oficialilor organismelor internaționale realizate în cadrul acestor organisme ca urmare a activității desfășurate în România; calitatea de oficial este confirmată de Ministerul Afacerilor Externe
veniturile persoanelor fizice străine care desfășoară în România activități de consultanța în cadrul unor acorduri de finanțare gratuita încheiate de Guvernul României cu alte guverne sau organizații internaționale guvernamentale ori neguvernamentale
veniturile obținute de corespondenții de presa străini, cu condiția reciprocității
premiile și orice alte avantaje în bani și/sau în natura, obținute de elevi și studenți la concursuri interne și internaționale
premiile obținute de sportivii medaliati la campionatele mondiale, europene și la jocurile olimpice; f^1 ) premiile, primele și indemnizațiile sportive acordate sportivilor, antrenorilor, tehnicienilor și altor specialiști prevăzuți la art. 62 din Legea educației fizice și sportului nr. 69/2000 , cu modificările și completările ulterioare, în vederea realizării obiectivelor de înaltă performanta
clasarea pe podiumul de premiere la campionatele europene, campionatele mondiale și jocurile olimpice
calificarea și participarea la campionatele europene, mondiale și jocurile olimpice, în cazul jocurilor sportive; f^2) primele și indemnizațiile sportive acordate sportivilor, antrenorilor, tehnicienilor și altor specialiști prevăzuți la art. 62 din Legea nr. 69/2000 , cu modificările și completările ulterioare, în vederea pregătirii și participării la competitiile internaționale oficiale ale loturilor reprezentative ale României
sumele reprezentând plățile compensatorii, calculate pe baza salariilor medii nete pe unitate, primite de persoanele ale căror contracte individuale de muncă au fost desfăcute ca urmare a concedierilor colective, acordate potrivit legii
sumele reprezentând plățile compensatorii, calculate pe baza soldelor lunare nete, acordate cadrelor militare trecute în rezerva ca urmare a nevoilor de reducere și de restructurare, precum și ajutoarele stabilite în raport cu solda lunară neta, acordate acestora la trecerea în rezerva sau direct în retragere cu drept de pensie sau celor care nu îndeplinesc condițiile de pensie
sumele reprezentând diferențe de dobânda subventionata la creditele acordate, subvențiile primite pentru achiziționarea de bunuri, precum și uniformele obligatorii și drepturile de echipament, potrivit legislației în vigoare
veniturile reprezentând avantajele în bani și/sau în natura acordate persoanelor cu handicap, veteranilor de război, invalizilor și văduvelor de război, accidentatilor de război în afară serviciului ordonat, persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, urmașilor eroilor-martiri, răniților, luptătorilor pentru victoria Revoluției din decembrie 1989, precum și persoanelor persecutate din motive etnice de către regimurile instaurate în România cu începere de la 6 septembrie 1940 până la 6 martie 1945
veniturile din salarii ca urmare a activității de creare de programe pentru calculator; încadrarea în activitatea de creație de programe pentru calculator și stabilirea condițiilor de aplicare se fac prin ordin comun al ministrului muncii și solidarității sociale, al ministrului comunicațiilor și tehnologiei informatiei și al ministrului finanțelor publice.
Perioada impozabilă este anul fiscal care corespunde anului calendaristic.
Venitul impozabil realizat pe o fracțiune de an se considera venit anual impozabil.
Prin excepție de la prevederile alin. (1) și (2), perioada impozabilă este inferioară anului calendaristic în situația în care decesul contribuabilului survine în cursul anului.
Pentru calculul impozitului lunar asupra veniturilor din salarii și din pensii din trimestrul IV al anului 2001, baremul lunar de impunere în vigoare se actualizează, prin ordin al ministrului finanțelor publice, în funcție de rata inflației realizate pe perioada iunie-august 2001 comunicată de Institutul Național de Statistica.
Pentru anul fiscal 2001 impozitul anual se calculează prin aplicarea asupra venitului anual global impozabil a baremului anual obținut pe baza baremului prevăzut la alin. (1), corectat cu rata inflației realizate pe perioada septembrie-decembrie 2001, comunicată de Institutul Național de Statistica. Baremul anual de impunere pentru anul fiscal 2001 este următorul: ──────────────────────────────────────────────────────── Venitul anual impozabil Impozitul anual (lei) (lei) ──────────────────────────────────────────────────────── până la 19.700.000 18% 19.700.001-49.900.000 3.546.000 + 23% pentru ceea ce depășește suma de 19.700.000 lei 49.900.001-78.800.000 10.492.000 + 28% pentru ceea ce depășește suma de 49.900.000 lei 78.800.001-110.400.000 18.584.000 + 34% pentru ceea ce depășește suma de 78.800.000 lei peste 110.400.000 29.328.000 + 40% pentru ceea ce depășește suma de 110.400.000 lei" ────────────────────────────────────────────────────────
Începând cu anul fiscal 2002 baremul anual, respectiv lunar, pentru calculul plăților anticipate cu titlu de impozit se stabilește luându-se în calcul 1/2 din rata inflației prognozate pentru anul respectiv, aplicată la baremul de impunere construit pe baza ratei inflației realizate pe perioada ianuarie-octombrie și a prognozei pe lunile noiembrie-decembrie ale anului precedent. Aceste baremuri se aproba prin ordin al ministrului finanțelor publice.
Începând cu anul fiscal 2002, baremul anual pentru calculul impozitului pe venitul anual global impozabil se stabilește prin ordin al ministrului finanțelor publice, pe baza baremului anual prevăzut la alin. (3), corectat cu variatia ratei inflației realizate față de cea prognozata pe perioada impozabilă. ----------- *) Pentru determinarea impozitului pe venitul anual global impozabil realizat în anul fiscal 2001, s-a stabilit, prin Ordinul nr. 113 din 19 ianuarie 2002 publicat în Monitorul Oficial nr. 43 din 22 ianuarie 2002, următorul barem anual: ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Venitul anual impozabil Impozitul anual - lei - - lei - ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── până la 19.700.000 18% 19.700.001- 49.900.000 3.546.000 + 23% pentru ceea ce depășește suma de 19.700.000 lei 49.900.001- 78.800.000 10.492.000 + 28% pentru ceea ce depășește suma de 49.900.000 lei 78.800.001-110.400.000 18.584.000 + 34% pentru ceea ce depășește suma de 78.800.000 lei peste 110.400.000 29.328.000 + 40% pentru ceea ce depășește suma de 110.400.000 lei ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── **) Baremul anual pentru stabilirea impozitului reprezentând plati anticipate cu titlu de impozit pentru anul fiscal 2002, a fost aprobat prin Ordinul nr. 1 din 3 ianuarie 2002 publicat în Monitorul Oficial nr. 2 din 4 ianuarie 2002, fiind următorul: ----------------------------------------------------------------------------- Venit anual impozabil Impozitul anual (lei) (lei) ----------------------------------------------------------------------------- până la 21.600.000 18% 21.600.001- 55.200.000 3.888.000 + 23% pentru ceea ce depășește suma de 21.600.000 lei 55.200.001- 87.600.000 11.616.000 + 28% pentru ceea ce depășește suma de 55.200.000 lei 87.600.001- 122.400.000 20.688.000 + 34% pentru ceea ce depășește suma de 87.600.000 lei peste 122.400.000 32.520.000 + 40% pentru ceea ce depășește suma de 122.400.000 lei ---------------------------------------------------------------------------- **) Baremul anual pentru stabilirea impozitului reprezentând plati anticipate cu titlu de impozit pentru anul fiscal 2003, a fost aprobat prin ORDINUL nr. 1.754 din 18 decembrie 2002 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 947 din 23 decembrie 2002, fiind următorul: ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Venitul anual impozabil Impozitul anual (lei) (lei) ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── până la 25.200.000 18% 25.200.001- 62.400.000 4.536.000 + 23% pentru ceea ce depășește suma de 25.200.000 lei 62.400.001- 99.600.000 13.092.000 + 28% pentru ceea ce depășește suma de 62.400.000 lei 99.600.001-139.200.000 23.508.000 + 34% pentru ceea ce depășește suma de 99.600.000 lei peste 139.200.000 36.972.000 + 40% pentru ceea ce depășește suma de 139.200.000 lei ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────