ORDONANTA nr. 68 din 28 august 1997 - (*actualizată*) - (**republicată**) privind procedura de întocmire și depunere a declarațiilor de impozite și taxe (actualizată până la data de 20 februarie 2003*)
Text cu caracter informativ. Numai versiunea publicată în Monitorul Oficial al României este cea oficială.
Toți plătitorii, persoane juridice sau fizice, române și străine, cărora le revin, potrivit legii, obligații fiscale către bugetul de stat și bugetele locale, trebuie să întocmească și să depună declarații sau deconturi de impunere, denumite în continuare declarații de impozite și taxe.
Declarațiile de impozite și taxe sunt documente prin care se declara
impozitele și taxele datorate, în cazul în care, potrivit legii, obligația calculării impozitelor și taxelor revine plătitorului
bunurile și veniturile impozabile, în cazul în care, potrivit legii, stabilirea impozitului și a taxei se face de organul fiscal sau, după caz, de serviciile de specialitate ale autorităților administrației publice locale
impozitele colectate prin stopaj la sursa, în cazul în care plătitorul are obligația de a calcula, retine și vărsa impozite și taxe.
Declarația de impozite și taxe se întocmește prin completarea unui formular pus la dispoziție plătitorilor, în mod gratuit, de către Ministerul Finanțelor Publice sau de către serviciile de specialitate ale autorităților administrației publice locale, după caz.
Ministerul Finanțelor Publice poate transmite contribuabililor formularele de declarare a impozitelor și taxelor, precum și plicurile preadresate, cu suportarea contravalorii corespondentei referitoare la trimiterea și primirea declarațiilor, din sumele cu aceasta destinație prevăzute în bugetul Ministerului Finanțelor Publice.
Declarațiile de impozite și taxe se întocmesc și se depun, potrivit reglementărilor legale în vigoare, precum și prezentei ordonanțe, la unitatea subordonantă Ministerului Finanțelor Publice, denumita în continuare organ fiscal competent, sau, după caz, la serviciul de specialitate al autorității administrației publice locale în a cărui raza teritorială plătitorul asi are sediul sau domiciliul ori unde este luat în evidenta fiscală.
Declarația de impozite și taxe trebuie să conțină
datele necesare pentru stabilirea identității plătitorului
numele și prenumele sau denumirea plătitorului
domiciliul sau sediul
codul numeric personal sau codul fiscal, după caz
baza de impunere
cuantumul impozitelor sau al taxelor, după caz, dacă obligația calculării impozitului sau a taxei revine, potrivit legii, plătitorului
semnăturile autorizate și ștampila, dacă este cazul.
Conținutul și modelul formularelor necesare privind declarațiile de impozite și taxe se stabilesc de către Ministerul Finanțelor Publice, prin ordin al ministrului finanțelor, care pot fi modificate și actualizate pe măsura modificării reglementărilor legale în materie de impozite și taxe, precum și ori de câte ori este necesar.
În cazul în care legea specială care reglementează impozitul sau taxa respectiva nu prevede întocmirea și depunerea declarației de impozite și taxe, Ministerul Finanțelor Publice este abilitat sa stabilească modelul și conținutul formularului, precum și termenul de depunere a acestuia.
Plata impozitului sau a taxei nu suspenda obligația plătitorului de a depune declarația de impozite și taxe. Plătitorul este obligat să depună declarația de impozite și taxe, în condițiile prezentei ordonanțe, chiar dacă este scutit de plată impozitului conform reglementărilor legale, precum și în alte cazuri stabilite de către Ministerul Finanțelor Publice, prin ordin al ministrului finanțelor.
În caz de inactivitate temporară, precum și în cazul obligațiilor de declarare a unor venituri care, potrivit legii, sunt scutite la plata impozitului pe venit, plătitorii de impozite și taxe pot beneficia de regimul derogatoriu de depunere a declarațiilor de impozite și taxe.
Regimul derogatoriu, precum și condițiile în care plătitorii de impozite și taxe pot beneficia de regimul derogatoriu se stabilesc prin norme metodologice aprobate prin ordin al ministrului finanțelor publice.
Abrogat.
Declarația de impozite și taxe întocmită pentru fiecare fel de impozit sau taxa se depune de plătitor la termenul stabilit prin legea specială care reglementează impozitul sau taxa respectiva. În cazul în care ultima zi de depunere este zi nelucrătoare, declarația de impozite și taxe se considera a fi depusa în termen, dacă se face în ziua lucrătoare imediat următoare termenului de depunere.
Ministerul Finanțelor Publice poate stabili alte termene pentru depunerea declarațiilor de impozite și taxe prin ordin al ministrului finanțelor publice, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Declarația de impozite și taxe se depune de către plătitor la organul fiscal competent, direct la registratura acestuia sau la oficiul poștal, prin scrisoare recomandată.
Declarația de impozite și taxe se poate depune de către plătitor și prin mijloace electronice, conform normelor metodologice aprobate prin ordin al ministrului finanțelor publice.
Data de depunere a declarației de impozite și taxe este considerată data înregistrării acesteia la organul fiscal sau data de expediție a poștei, după caz.
Abrogat.
Plătitorii au obligația de a întocmi corect declarațiile de impozite și taxe, în conformitate cu reglementările legale în vigoare, inscriind clar, lizibil și complet informațiile prevăzute de formulare.
Organul fiscal competent va verifica modul de completare a declarației de impozite și taxe, iar în cazul în care constata erori în completarea acesteia va solicita în scris plătitorului să se prezinte la sediul sau, pentru efectuarea corecturilor necesare.
Plătitorul este obligat să se prezinte în termenul stabilit de organul fiscal competent, pentru efectuarea corecturilor.
Dacă plătitorul nu s-a prezentat în 15 zile de la termenul stabilit pentru efectuarea corecturilor, organul fiscal competent va stabili din oficiu obligația de plată.
Declarațiile de impozite și taxe depuse pot fi corectate de plătitori, din proprie inițiativă, în cadrul termenelor și potrivit procedurii stabilite prin normele metodologice prevăzute la art. 19.
În cazul nedepunerii declarației de impozite și taxe organul fiscal competent are dreptul de a stabili din oficiu obligația de plată.
În scopul stabilirii din oficiu a obligației de plată organul fiscal competent va transmite plătitorului o înștiințare, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, prin care ai va notifica depășirea termenului legal de depunere a declarației.
Dacă, în termen de 15 zile de la data primirii înștiințării, plătitorul nu depune declarația de impozite și taxe, organul fiscal competent va stabili din oficiu obligația de plată.
Procedura stabilirii din oficiu a impozitelor și taxelor se reglementează conform normelor metodologice aprobate prin ordin al ministrului finanțelor publice.
Impozitele și taxele stabilite din oficiu de organul fiscal competent se comunică plătitorului printr-o înștiințare de plată, transmisă potrivit legii.
Impozitele și taxele stabilite din oficiu de organele fiscale competente se corecteaza la data depunerii efective, de către plătitor, a declarației de impozite și taxe sau la data efectuării unui control fiscal.
Nedepunerea la termen a declarației de impozite și taxe se penalizeaza după cum urmează
cu 10% din impozitul sau din taxa datorată ori stabilită din oficiu, după caz, dacă declarația este depusa cu o întârziere de până la 30 de zile inclusiv față de termenul legal stabilit; b) cu 30% din impozitul sau din taxa datorată ori stabilită din oficiu, după caz, dacă declarația este depusa cu o întârziere de până la 60 de zile inclusiv față de termenul legal stabilit; c) cu 50% din impozitul sau din taxa datorată ori stabilită din oficiu, după caz, dacă declarația este depusa cu o întârziere de peste 60 de zile față de termenul legal stabilit; d) cu 500.000 lei, în cazul nedepunerii la termen a declarației de impozite și taxe de către plătitorii care au obligații declarative, dar care, pentru perioada de raportare, nu au obligații de plată la bugetul de stat.
Nedepunerea la termen a declarațiilor prevăzute de legislația privind impozitul pe venit se penalizeaza după cum urmează
cu 100.000 lei pentru contribuabilii persoane fizice, dacă declarația este depusa cu o întârziere de până la 30 de zile inclusiv față de termenul legal stabilit; b) cu 500.000 lei pentru contribuabilii persoane fizice, dacă declarația este depusa cu o întârziere de peste 30 de zile față de termenul legal stabilit; c) cu 1.500.000 lei pentru asociațiile fără personalitate juridică.
Penalitățile aplicate potrivit alin. (1) lit. a) și b) se majorează cu 10% din diferența de impozit anual rămas de achitat, stabilită prin decizia de impunere.
Penalitățile calculate la suma impozitelor și taxelor stabilite din oficiu sunt datorate astfel cum au fost stabilite, indiferent de modalitatea de regularizare ulterioară a impozitelor sau taxelor.
Amenzile și penalitățile în suma fixa, prevăzute în prezenta ordonanță, vor putea fi actualizate prin hotărâre a Guvernului, în funcție de evoluția indicelui prețurilor de consum.
Dacă plătitorul asi corecteaza din proprie inițiativă declarația, înainte de inițierea de către organul fiscal competent a procedurii de stabilire din oficiu a obligației de plată, fapta prevăzută la alin. (1) se sancționează cu avertisment.
Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor se fac de către organele fiscale competente.
Prevederile prezentului articol se completează cu dispozițiile Legii nr. 32/1968 *) privind stabilirea și sancționarea contravențiilor, cu excepția art. 25 și 26.
Penalitățile prevăzute la art. 13 se fac venit la bugetul de stat sau la bugetele locale, după caz.
Dreptul de a constata nerespectarea prevederilor prezentei ordonanțe se prescrie într-un termen de 5 ani.
Împotriva documentelor de constatare sau de verificare, prevăzute la art. 17, plătitorii pot exercita căile de atac prevăzute de lege.
În aplicarea dispozițiilor prezentei ordonanțe, Ministerul Finanțelor Publice va elabora norme metodologice de aplicare. ------------ *) A se vedea Ordinul ministrului finanțelor nr. 2.690 din 30 decembrie 1998 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 59 din 11 februarie 1999.
Pentru aplicarea unitară a prevederilor prezentei ordonanțe se constituie la nivelul Ministerului Finanțelor Publice, potrivit legii, Comisia centrala pentru administrare fiscală, condusă de secretarul de stat coordonator al activității de administrare. Componenta comisiei centrale se aproba prin ordin al ministrului finanțelor publice. Deciziile Comisiei centrale pentru administrare fiscală se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Pe data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe se abroga: art. 19 alin. (1) lit. a) și prevederea referitoare la lit. a) din alin. (2) al art. 19 din Legea nr. 32/1991 *) privind impozitul pe salarii, republicată, cu modificările ulterioare; prevederile referitoare la nedepunerea lunară a decontului de T.V
din art. 36 al Ordonanței Guvernului nr. 3/1992 **) privind taxa pe valoarea adăugată, republicată, cu modificările ulterioare; art. 17 alin. (1) lit. c) și prevederea referitoare la lit. c) din alin. (2) al art. 17 al Legii nr. 42/1993 privind accizele la produsele din import și din țara, precum și impozitul la țițeiul din producția interna și gazele naturale, republicată, cu modificările ulterioare; art. 29 alin. (1) lit. a), b) și e) din Ordonanța Guvernului nr. 70/1994 ***) privind impozitul pe profit, republicată, cu modificările ulterioare; art. 68 alin. (1) lit. a) și b) și prevederea referitoare la lit. a) și b) din alin. (2) al art. 68 din Legea nr. 27/1994 ****) privind impozitele și taxele locale, cu modificările ulterioare, în ceea ce privește contribuabilii, persoane juridice; prevederile referitoare la declarația de impunere din art. 6 al Ordonanței Guvernului nr. 24/1996 privind impozitul pe venitul reprezentantelor din România ale societăților comerciale și organizațiilor economice străine, aprobată și modificată prin Legea nr. 29/1997 , precum și orice alte dispoziții contrare. ----------- NOTĂ: *) Legea nr. 32/1991 a fost abrogată de ORDONANTA nr. 73 din 27 august 1999 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 419 din 31 august 1999. **) Ordonanței Guvernului nr. 3/1992 a fost abrogată de ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 17 din 14 martie 2000 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 113 din 15 martie 2000 modificată de LEGEA nr. 76 din 4 mai 2000 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 195 din 5 mai 2000, ordonanța abrogată, la rândul ei, de LEGEA nr. 345 din 1 iunie 2002 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 371 din 1 iunie 2002. ***) Ordonanța Guvernului nr. 70/1994 a fost abrogată de LEGEA nr. 414 din 26 iunie 2002 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 456 din 27 iunie 2002. ****) Legea nr. 27/1994 a fost abrogată de ORDONANTA nr. 36 din 30 ianuarie 2002 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 2 februarie 2002.
Prezenta ordonanță intră în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicării ei în Monitorul Oficial al României. ----------- Art. 219 din ORDONANTA nr. 39 din 30 ianuarie 2003 dispune, în alin. (2) litera a): "(2) La data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe se abroga orice prevederi referitoare la autoritățile administrației publice locale, la compartimentele/organele de specialitate ale acestora și la bugetele locale, din următoarele acte normative
Ordonanța Guvernului nr. 68/1997 privind procedura de întocmire și de depunere a declarațiilor de impozite și taxe, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 121 din 24 martie 1999, cu modificările și completările ulterioare;"