Înapoi la Legislație

OG nr. 59/2003 · text integral

Despre act

Stare
în vigoare
Actualizat în sistemul nostru la
11 septembrie 2026
Emitent
GUVERNUL
Articole
140

Pe scurt

OG nr. 59/2003: ORDONANTA nr. 59 din 22 august 2003 (*actualizata*) privind unele categorii de bunuri scutite de la plata datoriei vamale (actualizata până la data de 31 august 2004*).

Este în vigoare?
Starea înregistrată a actului: în vigoare.
Cine l-a emis?
GUVERNUL
Câte articole are?
140 articole.
Cuprins

ORDONANTA nr. 59 din 22 august 2003 (*actualizata*) privind unele categorii de bunuri scutite de la plata datoriei vamale (actualizata până la data de 31 august 2004*)

Text cu caracter informativ. Numai versiunea publicată în Monitorul Oficial al României este cea oficială.

Art. 1

Prezenta ordonanță stabileste cazurile în care, datorita unor circumstanțe speciale, se acordă scutirea de la plata drepturilor de import sau a drepturilor de export pentru unele bunuri introduse ori scoase din tara.

Art. 2

În aplicarea prevederilor prezentei ordonante, prin termenii de mai jos de înțelege

a)

drepturi de import - taxele vamale și taxele cu efect echivalent acestora, taxa pe valoarea adăugată, accizele și orice alte sume care se cuvin statului la importul de bunuri

b)

drepturi de export - impozite care se cuvin statului la exportul de bunuri

c)

datorie vamala - obligația unei persoane de a plati drepturile de import sau de export

d)

bunuri personale - bunuri destinate uzului personal sau pentru necesitatile gospodaresti. Constituie bunuri personale, în înțelesul celor de mai sus, efectele gospodaresti, precum și bicicletele și motocicletele, autovehiculele pentru folosință privată și remorcile acestora, rulotele pentru camping, ambarcatiunile pentru agrement și avioanele pentru agrement. De asemenea, sunt bunuri personale proviziile pentru gospodarie corespunzătoare unei aprovizionari familiale normale, animalele de casa și cele de tractiune, precum și instrumentele portabile pentru exercitarea profesiunilor libere. Bunurile personale nu trebuie să permită, prin natura sau prin cantitatea lor, desfășurarea unei activități cu caracter comercial. Prin profesiuni libere se înțelege acele profesii independente, cu organizare și functionare autonoma, recunoscute ca atare de legislatia naționala; e) efecte gospodaresti - sunt efecte personale, lenjerie de pat și articole de mobilier sau de dotare, destinate utilizarii personale ori necesitatilor gospodaresti

f)

produse alcoolice - produse care se regăsesc la pozitiile tarifare 2203-2208 din Tariful vamal de import al României.

Art. 3

Sunt scutite de la plata drepturilor de import bunurile personale introduse de către persoanele fizice care își muta domiciliul sau reședința, după caz, dintr-o tara terta pe teritoriul României.

Art. 4

Scutirea este limitata la bunurile personale care

a)

au fost în posesia persoanei interesate și, fiind vorba de bunuri neconsumptibile, au fost utilizate de aceasta la locul vechiului domiciliu sau vechii resedinte, după caz, cel puțin 6 luni înainte de data la care a incetat să aibă domiciliul ori reședința, după caz, în tara terta de proveniență. Excepție de la aceasta regula fac cazurile particulare justificate de circumstanțe, aprobate de autoritatea vamala sau de Ministerul Afacerilor Externe, după caz

b)

la noul domiciliu sau reședința, după caz, sunt afectate aceleiasi destinatii.

Art. 5

(1)

Pot beneficia de scutire de la plata drepturilor de import doar persoanele fizice care au avut domiciliul sau reședința, după caz, în afara României cel puțin 12 luni consecutive.

(2)

Ministerul Administrației și Internelor sau Ministerul Afacerilor Externe, după caz, poate acorda derogari de la prevederile alin. (1) în baza unei declaratii pe propria raspundere din care să rezulte ca intentia de a avea domiciliul sau reședința, după caz, în afara României pentru o perioadă de cel puțin 12 luni consecutive a fost reala.

Art. 6

Scutirea de la plata drepturilor de import nu se acordă pentru

a)

produse alcoolice

b)

tutun și produse din tutun

c)

mijloace de transport cu destinatie comerciala; d) bunuri folosite pentru exercitarea meseriei sau profesiei, altele decat instrumentele portabile pentru exercitarea unor profesiuni libere.

Art. 7

(1)

Cu excepția unor cazuri particulare reglementate prin prezenta ordonanță, precum cel prevăzut la art. 9 alin. (1), scutirea nu este acordată decat pentru bunurile personale introduse pe o perioadă de 12 luni începând cu data stabilirii domiciliului sau resedintei, după caz, pe teritoriul României.

(2)

Introducerea bunurilor poate fi facuta de mai multe ori în termenul prevăzut la alin. (1).

Art. 8

(1)

Până la expirarea termenului de 12 luni de la data introducerii lor, bunurile personale admise în scutire nu pot face obiectul unui împrumut, gajari/garantii reale mobiliare, locatiuni sau al unei cesiuni cu titlu oneros ori cu titlu gratuit fără ca autoritățile vamale să fie în prealabil informate.

(2)

Împrumutul, gajarea/garantia reala mobiliara, locatiunea sau cesiunea realizata înainte de expirarea termenului prevăzut la alin. (1) atrage plata drepturilor de import aferente bunurilor respective, taxele aplicabile fiind cele în vigoare la data schimbarii destinatiei, la valoarea în vama admisa de autoritățile vamale la momentul introducerii bunurilor în cauza.

Art. 9

(1)

Prin derogare de la dispozitiile art. 7 alin. (1), scutirea poate fi acordată pentru bunurile personale introduse înainte de stabilirea domiciliului sau resedintei, după caz, pe teritoriul României, pe baza angajamentului scris privind intentia persoanei interesate de a se stabili efectiv într-un termen de 6 luni pe teritoriul României și a acordului autorității vamale sau al Ministerului Afacerilor Externe, după caz. Acest angajament este insotit de o garantie ale carei forma și cuantum sunt stabilite de autoritățile vamale.

(2)

În situația mentionata la alin. (1) termenul de 6 luni prevăzut la art. 4 lit. a) se calculeaza de la data introducerii bunurilor personale pe teritoriul României.

Art. 10

(1)

În situația în care, motivat de oblibațiile profesionale, persoana interesata paraseste tara terta unde aceasta avea vechiul domiciliu sau vechea reședința, după caz, fără să-și stabileasca simultan domiciliul sau reședința, după caz, pe teritoriul României, dar cu intentia de a se stabili ulterior, în baza unui angajament scris al acesteia, autoritățile vamale sau Ministerul Afacerilor Externe, după caz, permit introducerea cu scutire de la plata drepturilor de import a bunurilor personale care sunt transferate cu acest scop în teritoriul României.

(2)

Introducerea cu scutire a bunurilor personale prevăzute la alin. (1) se supune condițiilor prevăzute la art. 3-8, în sensul că

a)

termenele prevăzute la art. 4 lit. a) și la art. 7 alin. (1) sunt calculate începând de la data introducerii bunurilor personale pe teritoriul României

b)

termenul prevăzut la art. 8 alin. (1) este calculat începând de la data efectiva a stabilirii domiciliului sau resedintei, după caz, a persoanei interesate pe teritoriul României.

(3)

Admiterea în scutire este acordată în baza angajamentului scris al persoanei interesate să-și stabileasca domiciliul sau reședința, după caz, pe teritoriul României într-un termen stabilit de autoritățile vamale sau de Ministerul Afacerilor Externe, după caz. Autoritățile vamale pot cere ca angajamentul să fie însoțit de o garantie ale carei forma și suma o vor stabili.

Art. 11

Autoritățile vamale sau Ministerul Afacerilor Externe, după caz, pot sa acorde derogari de la prevederile art. 4 lit. a) și b), de la art. 6 lit. c) și d) și de la art. 8 în cazul în care, ca urmare a circumstantelor politice excepționale, o persoană fizica este determinata să-și schimbe vechiul domiciliu sau vechea reședința, după caz, dintr-o tara terta pe teritoriul României.

Art. 12

(1)

Sunt scutite de la plata drepturilor de import, în condițiile art. 13-16, trusourile și efectele gospodaresti, fie ca sunt noi sau nu, aparținând unei persoane care își schimba domiciliul sau reședința, după caz, dintr-o tara terta pe teritoriul României, cu ocazia căsătoriei sale.

(2)

De asemenea, sunt scutite de la plata drepturilor de import, în condițiile art. 13-16, cadourile care se ofera în mod obisnuit cu ocazia căsătoriei, destinate unei persoane care se încadrează în condițiile prevăzute la alin. (1), de către persoanele care au domiciliul sau reședința, după caz, intr-o tara terta. Valoarea fiecarui cadou admis în scutire nu poate depăși 1.000 euro.

Art. 13

Scutirea de la plata drepturilor de import prevăzută la art. 12 se acordă doar persoanelor care

a)

au domiciliul sau reședința, după caz, în afara teritoriului român de cel puțin 12 luni consecutive. Derogari de la aceasta regula pot fi acordate de către Ministerul Administrației și Internelor pe baza declarației pe propria raspundere a persoanei fizice în cauza, din care să rezulte ca intentia de a avea domiciliul sau reședința, după caz, în afara României pentru o perioadă de cel puțin 12 luni consecutive a fost reala; b) fac dovada căsătoriei lor.

Art. 14

Scutirea de la plata drepturilor de import nu se acordă pentru produse alcoolice, tutun și produse din tutun.

Art. 15

(1)

Cu excepția circumstantelor excepționale stabilite de autoritățile vamale, scutirea se acordă doar pentru bunurile care indeplinesc urmatoarele condiții

a)

au fost introduse pe teritoriul României cu cel mult două luni înainte de data stabilita pentru căsătorie. În acest caz, scutirea este acordată numai în baza unei garantii corespunzătoare, ale carei forma și cuantum se stabilesc de către autoritățile vamale

b)

au fost introduse pe teritoriul României nu mai tarziu de 4 luni de la data căsătoriei.

(2)

Introducerea bunurilor prevăzute la art. 12 poate fi facuta de mai multe ori în termenul prevăzut la alin. (1).

Art. 16

(1)

Până la expirarea termenului de 12 luni calculat de la data introducerii, bunurile admise în scutire în condițiile prevăzute la art. 12 nu pot face obiectul unui împrumut, gajari/garantii reale mobiliare, locatiuni sau cesiuni cu titlu oneros sau cu titlu gratuit fără ca autoritățile vamale să fie în prealabil informate.

(2)

Împrumutul, gajarea/garantia reala mobiliara, locatiunea sau cesiunea realizata înainte de expirarea termenului prevăzut la alin. (1) atrage plata drepturilor de import aferente bunurilor respective, taxele aplicabile fiind cele în vigoare la data schimbarii destinatiei, la valoarea în vama admisa de autoritățile vamale la momentul introducerii.

Art. 17

(1)

Sunt scutite de la plata drepturilor de import, în condițiile art. 18-20, bunurile obtinute prin mostenire legala sau testamentara de o persoană fizica având domiciliul sau reședința, după caz, pe teritoriul României.

(2)

În sensul alin. (1) se înțeleg toate bunurile prevăzute la art. 2 lit. d) care intră în masa succesorala.

Art. 18

Scutirea de la plata drepturilor de import nu se aplică pentru

a)

produse alcoolice

b)

tutun și produse din tutun

c)

mijloace de transport cu destinatie comerciala; d) bunuri folosite pentru exercitarea meseriei sau profesiei, altele decat instrumentele portabile necesare pentru exercitarea meseriei sau profesiei defunctului

e)

stocurile de materii prime și de produse finite sau semifabricate

f)

septelul viu și stocurile de produse agricole ce depasesc cantitatile corespunzătoare unei aprovizionari familiale normale.

Art. 19

(1)

Scutirea de la plata drepturilor de import nu se acordă decat bunurilor introduse cel mai tarziu la expirarea termenului de 2 ani începând cu data punerii în posesie a bunurilor. Prelungirea termenului mentionat poate fi acordată de autoritățile vamale în anumite cazuri particulare justificate de anumite circumstanțe.

(2)

Introducerea bunurilor poate fi efectuata de mai multe ori în termenul prevăzut la alin. (1).

Art. 20

Dispozitiile art. 17-19 sunt aplicabile în mod corespunzător bunurilor dobandite prin mostenire de persoane juridice angajate în activități nonprofit, cu sediul pe teritoriul României.

Art. 21

Sunt scutite de la plata drepturilor de import, în condițiile art. 22-25, efectele gospodaresti introduse de o persoană fizica având domiciliul sau reședința, după caz, în afara României, în vederea mobilarii unei resedinte secundare situate pe teritoriul României.

Art. 22

Scutirea este limitata la efectele gospodaresti care

a)

au fost deținute și utilizate de către persoana interesata timp de cel puțin 6 luni înainte de data scoaterii efectelor gospodaresti în cauza din tara de domiciliu. Excepție fac cazurile particulare justificate de circumstanțe aprobate de autoritățile vamale

b)

corespund ca natura și cantitate mobilarii normale a resedintei secundare în cauza.

Art. 23

(1)

Scutirea de la plata drepturilor de import se acordă doar persoanelor care indeplinesc cumulativ urmatoarele condiții

a)

au avut domiciliul sau reședința, după caz, în afara României pentru o perioadă de cel puțin 12 luni consecutive

b)

sunt proprietari ai resedintei secundare în cauza sau au dobândit dreptul de folosință, prin închiriere, pentru o perioadă de minimum 2 ani; și

c)

se angajează, în baza unei declaratii pe propria raspundere, sa nu inchirieze aceasta reședința secundara unei terte persoane în timpul absentei lor sau a familiei lor.

(2)

Scutirea se acordă o singură dată pentru aceeasi reședința secundara.

(3)

Scutirea se acordă doar pentru o reședința secundara.

Art. 24

Acordarea scutirii poate fi condiționată de constituirea unei garantii care să asigure plata eventualei datorii vamale, în aplicarea art. 25.

Art. 25

(1)

Inchirierea către o persoană terta a resedintei secundare sau cesiunea înainte de expirarea unui termen de 2 ani începând cu data introducerii efectelor gospodaresti atrage plata drepturilor de import aferente acestora, taxele aplicabile fiind cele în vigoare la data inchirierii sau cesiunii, la valoarea în vama admisa de autoritățile vamale la momentul introducerii. Scutirea rămâne acordată dacă efectele gospodaresti în cauza sunt folosite pentru mobilarea unei noi resedinte secundare, în condițiile respectarii dispozițiilor art. 23 alin. (1) lit. b) și c).

(2)

Împrumutul, gajarea/garantia mobiliara reala, locatiunea sau cesiunea cu titlu oneros sau cu titlu gratuit a efectelor gospodaresti înainte de expirarea unui termen de 2 ani începând cu data introducerii lor atrage plata drepturilor de import aferente, în aceleasi condiții cu cele de la alin. (1). Acest termen poate fi prelungit până la 10 ani prin ordin al ministrului finanțelor publice pentru efectele gospodaresti de valoare mare.

Art. 26

(1)

Sunt scutite de la plata drepturilor de import echipamentele, materialele scolare și efectele gospodaresti scolare aparținând elevilor sau studenților care vin sa locuiasca pe teritoriul României în vederea efectuării studiilor și destinate folosirii personale pe timpul duratei studiilor lor.

(2)

În sensul alin. (1), prin termenii de mai jos se înțelege

a)

elev sau student - orice persoană înscrisă intr-o institutie de invatamant pentru a urma cursuri de zi

b)

echipament - lenjeria de corp sau de casa, precum și imbracamintea, chiar dacă sunt noi sau nu

c)

materiale scolare - obiectele și instrumentele, inclusiv calculatoarele și masinile de scris, folosite în mod obisnuit de elevi și studenti pentru efectuarea studiilor lor

d)

efecte gospodaresti scolare - bunuri necesare pentru dotarea normala a unei camere de elev sau student.

Art. 27

Numărul de introduceri de bunuri care beneficiaza de scutire nu este limitat.

Art. 28

Sunt scutite de la plata drepturilor de import, sub rezerva dispozițiilor art. 29, scrisorile și coletele expediate, prin serviciile postale, direct dintr-o tara terta unui destinatar aflat pe teritoriul României, care conțin bunuri a caror valoare nu depășește 22 euro.

Art. 29

Scutirea de la plata drepturilor de import nu se acordă pentru

a)

produse alcoolice

b)

parfumuri și ape de toaleta

c)

tutun și produse din tutun.

Art. 30

(1)

Sunt scutite de la plata drepturilor de import, sub rezerva dispozițiilor art. 31, bunurile expediate prin colete de o persoană fizica dintr-o tara terta la o altă persoană fizica care se afla pe teritoriul României, cu condiția ca acestea sa nu fie de natura comerciala. (2) În aplicarea alin. (1) nu sunt de natura comerciala coletele care indeplinesc cumulativ urmatoarele condiții

a)

prezinta un caracter ocazional

b)

conțin bunuri destinate exclusiv uzului personal al destinatarului sau familiei sale

c)

conțin bunuri care prin natura sau cantitatea lor nu sunt destinate comercializarii

d)

sunt trimise de către expeditor către destinatar fără nici o obligație de plată

e)

sunt constituite din bunuri a caror valoare totala nu depășește 45 euro/colet, inclusiv bunurile menționate la art. 31.

(3)

Dacă valoarea globală a bunurilor din colet depășește suma prevăzută la alin. (2) lit. e), scutirea va fi acordată doar până la concurenta acestei sume pentru acele bunuri care, importate separat, ar fi putut beneficia de scutire, ținându-se seama de faptul ca valoarea unui bun nu poate fi fractionata.

(4)

Bunurile introduse peste limitele prevăzute la alin. (2) sunt supuse platii drepturilor de import potrivit prevederilor legale în vigoare.

(5)

Cartile, ziarele și publicatiile periodice, cu excepția celor care lezeaza moralitatea publică, potrivit legii, sunt scutite de la plata drepturilor de import.

Art. 31

Pentru bunurile enumerate mai jos scutirea prevăzută la art. 30 alin. (1) este limitata, pe colet, la urmatoarele cantitati

1.

produse din tutun: 50 de tigarete sau 25 de tigari (tigari de foi cu greutate maxima de 3 gr/bucata) ori 10 tigari de foi sau 50 gr tutun pentru fumat ori o combinație proporțională a acestor produse

2.

alcool și bauturi alcoolice

a)

bauturi distilate și spirtoase cu un continut de alcool ce depășește 22% din volum; alcool etilic netratat de 80% din volum și peste: 1 litru; sau

b)

bauturi distilate și spirtoase și aperitive pe bază de vin sau alcool, tafia, sake sau bauturi similare cu un continut alcoolic ce nu depășește 22% din volum; vinuri spumoase, lichioruri: 1 litru sau o combinație proporțională a acestor produse; și

c)

vinuri usoare: 2 litri

3.

parfumuri: 50 ml sau apa de toaleta: 250 ml.

Art. 32

(1)

Sunt scutite de la plata drepturilor de import, în condițiile art. 33-37, bunurile de capital și alte echipamente aparținând întreprinderilor care și-au incetat activitatea intr-o tara terta, pentru a desfășura o activitate similara pe teritoriul României. În înțelesul prezentei ordonante, prin bunuri de capital se înțelege bunurile care constituie aport la capitalul întreprinderilor. În cazul în care intreprinderea transferata este o exploatare agricola, septelul viu este, de asemenea, scutit de la plata drepturilor de import.

(2)

În aplicarea prevederilor alin. (1), prin intreprindere se înțelege o unitate economica privată de productie sau de servicii.

Art. 33

Scutirea prevăzută la art. 32 este limitata la bunurile de capital și alte echipamente care

a)

au fost efectiv folosite în cadrul intreprinderii cel puțin 12 luni înainte de încetarea activității acesteia în tara terta de unde și-a transferat activitatea. Excepție fac cazurile particulare justificate în anumite circumstanțe aprobate de autoritățile vamale

b)

după transfer, sunt afectate aceleiasi destinatii

c)

prin natura și marimea lor sunt potrivite pentru intreprinderea în cauza.

Art. 34

Nu beneficiaza de scutire de la plata drepturilor de import intreprinderile al caror transfer pe teritoriul României se face în scopul fuziunii prin absorbire de către o intreprindere cu sediul pe teritoriul României, fără crearea unei întreprinderi noi.

Art. 35

Scutirea de la plata drepturilor de import nu se acordă pentru

a)

mijloacele de transport care nu sunt folosite pentru productie sau servicii

b)

proviziile de bunuri de tot felul, destinate consumului uman sau pentru hrana animalelor

c)

combustibilii și stocurile de materii prime sau de produse finite ori semifabricate

d)

septel în proprietatea comerciantilor de animale.

Art. 36

Scutirea prevăzută la art. 32 este acordată numai pentru bunurile de capital și alte echipamente importate înainte de expirarea unui termen de 12 luni începând de la data încetării activității intreprinderii în tara terta de proveniență, cu excepția cazurilor particulare justificate de anumite circumstanțe, cu avizul Ministerului Finanțelor Publice.

Art. 37

(1)

Pe o perioadă de 12 luni de la data efectuării importului, bunurile de capital și alte echipamente ce beneficiaza de scutire de la plata drepturilor de import nu pot face obiectul unui împrumut, gajari/garantii reale mobiliare, locatiuni sau cesiuni cu titlu oneros sau cu titlu gratuit fără ca autoritățile vamale să fie în prealabil informate. Acest termen poate fi prelungit, cu avizul Ministerului Finanțelor Publice, până la 36 de luni în ceea ce priveste locatiunea sau cesiunea în caz de risc de abuz.

(2)

Împrumutul, gajarea/garantia reala mobiliara, locatiunea sau cesiunea realizata înainte de expirarea termenului prevăzut la alin. (1) atrage plata drepturilor de import aferente bunurilor în cauza, taxele aplicabile fiind cele în vigoare la data schimbarii destinatiei, la valoarea în vama admisa de autoritățile vamale la momentul importului.

Art. 38

Dispozitiile art. 32-37 sunt aplicabile în mod corespunzător bunurilor de capital și altor echipamente aparținând persoanelor care exercită o profesiune libera, precum și persoanelor juridice care exercită o activitate nonprofit și care transfera aceasta activitate dintr-o tara terta pe teritoriul României.

Articolele următoare · 38 din 140