LEGE nr. 296 din 26 octombrie 2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung
Text cu caracter informativ. Numai versiunea publicată în Monitorul Oficial al României este cea oficială.
Plata amenzilor contravenționale aplicate anterior intrării în vigoare a prezentei legi în temeiul actelor normative prevăzute la art. LVIII se realizează potrivit prevederilor legale în vigoare la momentul întocmirii actului de constatare și sancționare.
Prevederile capitolului IV intră în vigoare la 15 zile de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu următoarele excepții
prevederile art. LIX și LXVI , care intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2024
prevederile art. LXV pct. 3-7 și pct. 9 referitoare la art. 13^2 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2021 , cu modificările și completările ulterioare, care intră în vigoare la data de 1 iulie 2024.
În anul 2023, începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi, cuantumul sporurilor, indemnizațiilor, compensațiilor, primelor și al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar, solda lunară de care beneficiază personalul plătit din fonduri publice se stabilește în condițiile art. 1 alin. (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 168/2022 .
În situația în care cuantumul sporului pentru condiții periculoase sau vătămătoare, respectiv al sporului pentru condiții de muncă vătămătoare, stabilit potrivit alin. (1) , depășește nivelul maxim reglementat prin Legea-cadru nr. 153/2017 , cu modificările și completările ulterioare, precum și cu modificările aduse prin prezenta lege, acesta se stabilește la nivelul prevăzut de legea-cadru.
Autoritatea publică tutelară poate mandata reprezentanții statului în adunarea generală a acționarilor la societăți și consiliul de administrație al regiilor autonome, ca în cazul operatorilor economici care aplică prevederile Ordonanței Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitățile administrativ-teritoriale sunt acționari unici ori majoritari sau dețin direct ori indirect o participație majoritară, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014 , cu modificările și completările ulterioare, să poată prevedea în bugetele de venituri și cheltuieli anuale acordarea a cel mult 12 salarii/indemnizații cu titlu de plată compensatorie în cazul concedierilor colective/ disponibilizărilor salariaților.
Autoritatea publică tutelară poate înceta înainte de termen, din cauze neimputabile, contractele de mandat ale membrilor consiliului de administrație, respectiv ai consiliului de supraveghere, în vederea îndeplinirii jaloanelor sau țintelor stabilite în Planul național de redresare și reziliență al României. În acest caz, remunerațiile compensatorii stabilite contractual pentru revocarea fără justă cauză sau intempestivă prevăzute în aceste contracte de mandat se reduc de drept la valoarea de maximum 6 remunerații.
Autoritatea publică tutelară poate mandata reprezentanții statului în adunarea generală a acționarilor la societăți și în consiliul de administrație la regii autonome, ca în cazul operatorilor economici care aplică prevederile Ordonanței Guvernului nr. 26/2013 , aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014 , cu modificările și completările ulterioare, să poată prevedea în bugetele de venituri și cheltuieli anuale acordarea de bonusuri, prime, plăți compensatorii, gratificații sau orice alte drepturi de natură salarială pentru retragerea din activitate ca urmare a pensionării la nivelul de maximum un salariu.
Acordarea drepturilor prevăzute la alin. (4) în cazul contractelor colective/individuale de muncă ale operatorilor economici aflate în vigoare la data de 1.01.2025 se face eșalonat, în termen de 5 ani, în tranșe anuale egale.
În aplicarea prevederilor prezentei legi, Curtea de Conturi a României efectuează și organizează misiune de audit potrivit prevederilor legii.
Structurile teritoriale ale autorităților administrației publice centrale/locale/județene, indiferent de forma de organizare și modul lor de constituire, chiar dacă acestea desfășoară activități de uz sau de interes public, duc la îndeplinire prevederile prezentei legi.
Reprezentanții legali ai companiilor naționale/societăților naționale/societăților în adunările generale ale acționarilor/asociaților/consiliilor de administrație, după caz, au obligația de a lua măsurile legale care se impun în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, în afară de situațiile în care nu sunt prevăzute altfel de termene pentru anumite categorii de măsuri specifice. Conducătorii operatorilor economici răspund de ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentei legi. Măsurile dispuse de reprezentanții legali ai adunărilor generale ale acționarilor/asociaților/consiliilor de administrație, după caz, sunt obligatorii pentru consiliile de administrație/personalul din structurile organizatorice ale societăților.
Fondurile de garantare/contragarantare care au capital deținut integral/majoritar de stat duc la îndeplinire prevederile prezentei legi. Reprezentanții legali ai statului în adunările generale ale acționarilor au obligația de a lua măsurile legale care se impun în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, în afară de situațiile în care nu sunt prevăzute altfel de termene pentru anumite categorii de măsuri specifice. Conducătorii fondurilor de garantare/contragarantare răspund de ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentei legi. Măsurile dispuse de reprezentanții legali ai adunărilor generale ale acționarilor/consiliile de administrație sunt obligatorii pentru consiliile de administrație, precum și pentru personalul din structurile organizatorice ale fondurilor de garantare/ contragarantare.
Prin excepție de la prevederile alin. (1) , Guvernul României, prin memorandum, poate aproba ca fondurile de garantare/contragarantare care au capital deținut integral/majoritar de stat să nu aplice total/parțial prevederile secțiunilor din capitolul III - Măsuri pentru disciplina economico-financiară.
Întreprinderile publice cu capital deținut majoritar de stat ale căror acțiuni sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată, cele definite la art. 1 alin. (3 )-( 6) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 111/2016 , cu modificările și completările ulterioare, precum și Banca Națională a României nu aplică prevederile din capitolul III - Măsuri de disciplină economico-financiară.
Prin excepție de la prevederile capitolului III - Măsuri de disciplină economico-financiară, precum și prin derogare la prevederile art. 73 alin. (2) din Legea bugetului de stat pe anul 2024 nr. 421/2023 , operatorii economici care au indicatori de rezultat sau de proiect stabiliți în baza unor contracte de finanțare din fonduri europene nerambursabile pot efectua cheltuieli, în vederea realizării acestor indicatori, în baza aprobării autorității publice tutelare.
Curtea Constituțională, Curtea de Conturi, Avocatul Poporului, Administrația Prezidențială, Autoritatea Electorală Permanentă, Consiliul Economic și Social, Consiliul Legislativ nu aplică prevederile din capitolul III - Măsuri de disciplină economico-financiară, cu excepția art. XXIV , XXVI și XXVII , iar Autoritatea de Supraveghere Financiară nu aplică prevederile art. XVII din secțiunea 1 și ale art. XLVII din secțiunea a 3-a ale capitolului III - Măsuri de disciplină economico-financiară.
Numărul membrilor consiliului de administrație ori, după caz, al membrilor consiliului de supraveghere și directoratului este supus legislației în vigoare aplicabile la data constituirii consiliului de administrație sau de supraveghere și directoratului, prevederile de la art. XXXIII aplicându-se la data expirării mandatului consiliului de administrație, consiliului de supraveghere sau directoratului în funcție.
În termen de maximum 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Guvernul României poate aproba prin hotărâre norme metodologice de aplicare pentru acele domenii care privesc gestionarea eficientă a cheltuielilor publice.
În termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a ordinului ministrului finanțelor prevăzut la art. 68 alin. (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală , cu modificările și completările ulterioare, organele fiscale locale au obligația de a transmite organului fiscal central informațiile cu privire la clădirile, terenurile și mijloacele de transport pe care le dețin în evidență până la data transmiterii.
Constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei în cazul netransmiterii, transmiterii cu întârziere ori transmiterii incorecte și/sau incomplete de către organele fiscale locale a informațiilor prevăzute la alin. (1) .
Constatarea și sancționarea faptei ce constituie contravenție potrivit alin. (2) se fac de către persoanele din cadrul aparatului de inspecție economico-financiară.
Prin derogare de la prevederile art. 16 alin. (1) și art. 28 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002 , cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 22 alin. (2) din Legea nr. 203/2018 privind măsuri de eficientizare a achitării amenzilor contravenționale, cu modificările și completările ulterioare, contravenienții sancționați în baza prevederilor prezentului articol nu beneficiază de posibilitatea achitării, în termen de 15 zile de la data înmânării sau comunicării procesului-verbal, a jumătate din minimul amenzii prevăzute de actul normativ.
La articolul 103 din Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012 , publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 485 din 16 iulie 2012, cu modificările și completările ulterioare, alineatul (2) se abrogă.
Guvernul României poate aproba, prin memorandum inițiat de autoritățile publice tutelare și avizat de Ministerul Finanțelor, în cazuri temeinic justificate, ca anumiți operatori economici să fie exceptați de la aplicarea prevederilor capitolului III - Măsuri de disciplină economico-financiară, pentru unele categorii de cheltuieli, pe baza unor analize fundamentate, elaborate de conducerea acestora, prevederi care ar putea avea efect negativ asupra activității operatorilor economici.
În situația afectării negative a activității cauzată de necorelarea prevederilor prezentei legi cu prevederile cuprinse în alte acte normative de natura legii și/sau cu acquis-ul comunitar, acordurile internaționale sau, după caz, standardele/cerințele internaționale tehnico-organizatorice, precum și pentru respectarea condițiilor care țin de funcționalitatea proiectelor implementate sau aflate în implementare din fonduri externe nerambursabile, Guvernul României poate aproba prin memorandum inițiat de autoritățile publice tutelare și avizat de Ministerul Finanțelor ca anumiți operatori economici să fie exceptați de la prevederile capitolului III - Măsuri de disciplină economico-financiară, secțiunea a 2-a, pe baza analizelor efectuate conform dispozițiilor alin. (1) .
În cazul regiilor autonome aflate sub autoritatea unităților administrativ-teritoriale și al societăților la care unitățile administrativ-teritoriale sunt acționari unici sau dețin o participație majoritară, după caz, analizele prevăzute la alin. (1) și (1^1) sunt prezentate Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, care inițiază memorandumul pe baza propunerilor primite de la autoritățile publice tutelare ale acestora și îl înaintează spre aprobare Guvernului.
Anexa nr. 1
(Anexa la titlul VII al Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal Declarație pe propria răspundere Subsemnatul(a), (Se bifează opțiunea corespunzătoare.) [ ] Persoană fizică - ... (nume, prenume) ... , identificată prin CI/BI seria ... și nr. ... [ ] Persoană juridică - ... (nume, prenume) ... , în calitate de administrator/reprezentant legal al ... , cu sediul în localitatea ... , str. ... nr. ... , județul ... /municipiul ... , sectorul ... , CIF/CUI nr. ... , identificat prin CI/BI seria ... și nr. ... , în calitate de beneficiar final, cunoscând prevederile art. 326 din Codul penal cu privire la falsul în declarații, declar pe propria răspundere că achiziționez/import cu cotă redusă de TVA, în conformitate cu prevederile art. 291 alin. (2) lit. n)-q) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal , cu modificările și completările ulterioare, produsele și/sau serviciile cuprinse în Factura nr. ... din data ... , emisă de către ... (Se completează datele de identificare ale furnizorului/prestatorului.) ... ,/în Declarația vamală de import ... , astfel: [ ] produsele prevăzute la art. 291 alin. (2) lit. n) în vederea instalării; [ ] produsele prevăzute la art. 291 alin. (2) lit. o) în vederea instalării; [ ] produsele prevăzute la art. 291 alin. (2) lit. p) în vederea instalării; [ ] produsele prevăzute la art. 291 alin. (2) lit. q) în vederea instalării; [ ] serviciile de instalare a produselor prevăzute la art. 291 alin. (2) lit. n); [ ] serviciile de instalare a produselor prevăzute la art. 291 alin. (2) lit. o); [ ] serviciile de instalare a produselor prevăzute la art. 291 alin. (2) lit. p); [ ] serviciile de instalare a produselor prevăzute la art. 291 alin. (2) lit. q). Se bifează situația/situațiile în care se află beneficiarul final, corespunzătoare produselor sau serviciilor facturate de furnizor/prestator sau importate, după caz. Produsele/Serviciile achiziționate/importate sunt destinate pentru imobilul situat la adresa: ... (adresa completă a imobilului) ... Destinația imobilului este: (Se bifează opțiunea corespunzătoare beneficiarului.) [ ] locuință [art. 291 alin. (2) lit. n)] [ ] clădire destinată administrației publice centrale sau locale/clădire destinată entităților aflate în coordonarea/ subordonarea acestora, cu excepția societăților [art. 291 alin. (2) lit. o)] Numele și prenumele în clar ... Semnătură ... Data ...
Anexa nr. 2
(Anexa nr. 1 la titlul VIII al Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal ) Nr. crt. Denumirea produsului sau a grupei de produse U.M. Acciza (lei/U.M 2024 2025 2026 0 1 2 3 4 5 Alcool și băuturi alcoolice 1 Bere, din care: hl/1 grad Plato 4,62 4,62 4,62 1.1. bere produsă de producătorii independenți a căror producție anuală nu depășește 200 mii hl 2,54 2,54 2,54 2 Vinuri hl de produs 2.1. vinuri liniștite 0,00 0,00 0,00 2.2. vinuri spumoase 66,34 66,34 66,34 3 Băuturi fermentate, altele decât bere și vinuri hl de produs 3.1. liniștite, din care: 555,58 555,58 555,58 3.1.1. cidru de mere și de pere 0,00 0,00 0,00 3.1.2. hidromel obținut prin fermentarea unei soluții de miere în apă 0,00 0,00 0,00 3.1.3. obținute din fructe de pădure, fără alte adaosuri de arome sau alcool 0,00 0,00 0,00 3.2. spumoase 66,34 66,34 66,34 3.2.1. cidru de mere și de pere 0,00 0,00 0,00 4 Produse intermediare hl de produs 555,58 555,58 555,58 5 Alcool etilic, din care: hl de alcool pur 4.629,75 4.629,75 4.629,75 5.1. alcool etilic produs de micile distilerii 2.314,87 2.314,87 2.314,87 Tutun prelucrat 6 Țigarete 1.000 țigarete 672,92 687,97 718,97 7 Țigări și țigări de foi 1.000 bucăți 591,25 606 634 8 Tutun de fumat fin tăiat, destinat rulării în țigarete kg 591,25 606 634 9 Alte tutunuri de fumat kg 591,25 606 634 Produse energetice 10 Benzină cu plumb tonă 2.530,17 2.530,17 2.530,17 1.000 litri 1.948,23 1.948,23 1.948,23 11 Benzină fără plumb tonă 2.151,13 2.151,13 2.151,13 1.000 litri 1.656,36 1.656,36 1.656,36 12 Motorină tonă 1.796,53 1.796,53 1.796,53 1.000 litri 1.518,04 1.518,04 1.518,04 13 Păcură tonă 13.1. utilizată în scop comercial 71,07 71,07 71,07 13.2. utilizată în scop necomercial 71,07 71,07 71,07 14 Gaz petrolier lichefiat tonă 14.1. utilizat drept combustibil pentru motor 607,70 607,70 607,70 14.2. utilizat drept combustibil pentru încălzire 537,76 537,76 537,76 14.3. utilizat în consum casnic 0,00 0,00 0,00 15 Gaz natural GJ 15.1. utilizat drept combustibil pentru motor 12,32 12,32 12,32 15.2. utilizat drept combustibil pentru încălzire 15.2.1. în scop comercial 0,81 0,81 0,81 15.2.2. în scop necomercial 1,52 1,52 1,52 16 Petrol lampant (kerosen) 16.1. utilizat drept combustibil pentru motor tonă 2.640,92 2.640,92 2.640,92 1.000 litri 2.112,73 2.112,73 2.112,73 16.2. utilizat drept combustibil pentru încălzire tonă 2.226,35 2.226,35 2.226,35 1.000 litri 1.781,07 1.781,07 1.781,07 17 Cărbune și cocs GJ 17.1. utilizate în scopuri comerciale 0,71 0,71 0,71 17.2. utilizate în scopuri necomerciale 1,42 1,42 1,42 18 Electricitate Mwh 18.1. electricitate utilizată în scop comercial 2,37 2,37 2,37 18.2. electricitate utilizată în scop necomercial 4,74 4,74 4,74
Anexa nr. 3
(Anexa nr. 2 la titlul VIII al Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal ) Nr crt. Denumirea produsului U.M. Acciza (lei/U.M 2024 2025 2026 0 1 2 3 4 5 1 Lichid cu sau fără nicotină ml 0,81 0,91 1,03 2 Produse care conțin tutun, destinate inhalării fără ardere kg 1.094,93 1.146,62 1.198,28 3 Produse destinate inhalării fără ardere, care conțin înlocuitori de tutun, cu sau fără nicotină kg 1.094,93 1.146,62 1.198,28 4 Băuturi nealcoolice cu zahăr adăugat pentru care nivelul total de zahăr este cuprins între 5 g-8 g/100 ml hl 40 40 40 5 Băuturi nealcoolice cu zahăr adăugat pentru care nivelul total de zahăr este peste 8 g/100 ml hl 60 60 60