LEGE nr. 196 din 31 octombrie 2016 privind venitul minim de incluziune
Text cu caracter informativ. Numai versiunea publicată în Monitorul Oficial al României este cea oficială.
Inspectorii sociali din agenția națională pentru plăți și inspecție socială efectuează controale periodice la nivelul unităților administrativ-teritoriale, în scopul verificării respectării aplicării prevederilor prezentei legi.
La solicitarea directorului executiv al agenției teritoriale pentru plăți și inspecție socială, inspectorii sociali prevăzuți la alin. (1) efectuează vizite în teren la beneficiarii de venit minim de incluziune, în scopul verificării îndeplinirii condițiilor de eligibilitate pentru acordarea dreptului.
Abrogat.
Nivelul venitului minim de incluziune, respectiv al componentelor acestuia prevăzute la art. 9 alin. (3) , precum și cuantumurile ajutorului pentru familia cu copii prevăzut la art. 18 se majorează anual, din oficiu, începând cu luna martie a fiecărui an, cu rata medie anuală a inflației din anul precedent, indicator definitiv, comunicat de Institutul Național de Statistică. În situația în care rata medie anuală a inflației are valoare negativă se păstrează ultima valoare a venitului minim de incluziune și a cuantumurilor acestuia.
Nivelul venitului minim de incluziune, respectiv al componentelor acestuia prevăzute la art. 3 alin. (2) , precum și cuantumurile ajutorului pentru familia cu copii, majorate în condițiile prevăzute la alin. (1) , se comunică de către Ministerul Muncii și Solidarității Sociale Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială.
Nivelul sumelor prevăzute la art. 27^5 se actualizează prin hotărâre a Guvernului.
În situația în care din calculul prevăzut la alin. (1) rezultă fracțiuni de bani, nivelurile se rotunjesc la leu, în favoarea beneficiarului.
Abrogat.
În termen de 60 de zile de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice elaborează normele metodologice de aplicare a prevederilor acesteia, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
Până la intrarea în vigoare a prezentei legi, agenția națională pentru plăți și inspecție socială, precum și celelalte instituții cu responsabilități în domeniu au obligația de a lua măsurile administrative necesare pentru implementarea prevederilor prezentei legi.
La data intrării în vigoare a prezentei legi încetează de drept
drepturile de ajutor social stabilite în baza Legii nr. 416/2001 , cu modificările și completările ulterioare
drepturile de alocație pentru susținerea familiei stabilite în baza Legii nr. 277/2010 , republicată, cu modificările și completările ulterioare
abrogată.
Drepturile restante cu titlu de ajutor social stabilite în baza Legii nr. 416/2001 , cu modificările și completările ulterioare, și de alocație pentru susținerea familiei stabilite în baza Legii nr. 277/2010 , republicată, cu modificările și completările ulterioare, se vor achita titularilor acestora odată cu plata primului drept de venit minim de incluziune.
Dacă, în termen de 60 zile de la plata prevăzută la alin. (2) , în evidența agenției teritoriale pentru plăți și inspecție socială se înregistrează în continuare drepturi restante cu titlu de ajutor social sau alocație pentru susținerea familiei, titularul este obligat să solicite în scris agenției teritoriale pentru plăți și inspecție socială acordarea lor în termen de cel mult 30 de zile de la expirarea termenului de 60 de zile. După această dată drepturile se prescriu.
În cazul beneficiarilor de ajutor social stabilit în baza Legii nr. 416/2001 , cu modificările și completările ulterioare, cărora li s-a plătit asigurarea obligatorie a locuinței în condițiile Legii nr. 260/2008 , republicată, pentru care, la data intrării în vigoare a prezentei legi, reținerile din drept nu au acoperit suma integrală, aceasta se recuperează din drepturile de venit minim de incluziune acordate în baza prezentei legi. Beneficiarii de ajutor social care nu au îndeplinit condițiile de acordare a venitului minim de incluziune au obligația de a achita agenției teritoriale diferența rămasă.
Abrogat.
La data intrării în vigoare a prezentei legi, în cuprinsul actelor normative următoarele expresii se înlocuiesc
expresia «ajutor social» se înlocuiește cu expresia «ajutor de incluziune»
expresia «alocația pentru susținerea familiei» se înlocuiește cu expresia «ajutor pentru familia cu copii»
expresia «veniturile prevăzute la art. 8 alin. (1) din Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările și completările ulterioare» cu expresia «veniturile prevăzute la art. 10 alin. (1) din Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările și completările ulterioare»
expresia «veniturile prevăzute la art. 8 din Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat» cu expresia «veniturile prevăzute la art. 10 din Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările și completările ulterioare
La data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă
Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 401 din 20 iulie 2001, cu modificările și completările ulterioare
Legea nr. 277/2010 privind alocația pentru susținerea familiei, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 785 din 22 noiembrie 2012, cu modificările și completările ulterioare; b^1) art. 23-27 din Legea nr. 116/2002 privind prevenirea și combaterea marginalizării sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 193 din 21 martie 2002, cu modificările ulterioare
abrogată. Articolul 97
Prezenta lege se aplică de la 1 aprilie 2023, cu excepția art. 94 și 96 , precum și a reglementărilor referitoare la solicitarea, acordarea, stabilirea dreptului și plata venitului minim de incluziune, inclusiv a măsurilor complementare acestuia prevăzute pentru beneficiarii venitului minim de incluziune, care se aplică de la 1 ianuarie 2024.
Prezenta lege se aplică de la 1 aprilie 2023, cu excepția art. 94 și 96 , precum și a reglementărilor referitoare la solicitarea, acordarea, stabilirea dreptului și plata venitului minim de incluziune, inclusiv a măsurilor complementare acestuia prevăzute pentru beneficiarii venitului minim de incluziune, care se aplică de la 1 ianuarie 2024.
Art. 93 alin. (1) intră în vigoare la data de 15 septembrie 2022.
Pentru stabilirea drepturilor prevăzute de prezenta lege, cererile se pot depune cu 60 de zile înainte de data intrării în vigoare, potrivit alin. (1) , a reglementărilor referitoare la solicitarea, acordarea, stabilirea dreptului și plata venitului minim de incluziune, inclusiv a măsurilor complementare acestuia prevăzute pentru beneficiarii venitului minim de incluziune, inclusiv în cazul beneficiarilor drepturilor de ajutor social stabilite în baza Legii nr. 416/2001 , cu modificările și completările ulterioare, și al celor de alocație pentru susținerea familiei în baza Legii nr. 277/2010, republicată , cu modificările și completările ulterioare.
Abrogat.
Anexa nr. 1
Abrogată
Anexa nr. 2
Abrogată