Înapoi la Legislație

OUG nr. 33/2020 · text integral

Despre act

Stare
în vigoare
Text consolidat la
4 septembrie 2020
Emitent
GUVERNUL ROMÂNIEI
Articole
4

Pe scurt

OUG nr. 33/2020: ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 33 din 26 martie 2020 privind unele măsuri fiscale și modificarea unor acte normative.

Este în vigoare?
Starea înregistrată a actului: în vigoare.
Când a fost modificat ultima dată?
La 4 septembrie 2020, prin ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 153 din 3 septembrie 2020.
La ce dată este consolidat textul?
Textul include modificările în vigoare până la 4 septembrie 2020.
Cine l-a emis?
GUVERNUL ROMÂNIEI
Câte articole are?
4 articole.
Cuprins

ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 33 din 26 martie 2020 privind unele măsuri fiscale și modificarea unor acte normative

Text cu caracter informativ. Numai versiunea publicată în Monitorul Oficial al României este cea oficială.

Art. 1

(1)

Contribuabilii plătitori de impozit pe profit, indiferent de sistemul de declarare și plată prevăzut de art. 41 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal , cu modificările și completările ulterioare, care plătesc impozitul datorat pentru trimestrul I al anului 2020, respectiv pentru plata anticipată aferentă aceluiași trimestru, până la termenul scadent de 25 aprilie 2020 inclusiv, beneficiază de o bonificație calculată asupra impozitului pe profit datorat, astfel

a)

5% pentru contribuabilii mari stabiliți potrivit Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3.609/2016 privind organizarea activității de administrare a marilor contribuabili

b)

10% pentru contribuabilii mijlocii stabiliți potrivit Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3.610/2016 privind organizarea activității de administrare a contribuabililor mijlocii, cu modificările ulterioare

c)

10% pentru ceilalți contribuabili care nu se încadrează la lit. a) și b) .

(1^1)

Contribuabilii plătitori de impozit pe profit, indiferent de sistemul de declarare și plată prevăzut la art. 41 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal , cu modificările și completările ulterioare, precum și contribuabilii plătitori de impozit pe venitul microîntreprinderilor, care achită impozitul datorat trimestrial/plata anticipată trimestrială până la termenele scadente, 25 iulie 2020 inclusiv, pentru trimestrul II, respectiv 25 octombrie 2020 inclusiv, pentru trimestrul III, beneficiază de o bonificație de 10% calculată asupra impozitului datorat trimestrial/plății anticipate trimestriale.

(2)

Prevederile alin. (1) și (1^1) se aplică în mod corespunzător și pentru contribuabilii care intră sub incidența prevederilor art. 16 alin. (5) din Legea nr. 227/2015 , cu modificările și completările ulterioare. Acești contribuabili beneficiază de bonificația prevăzută în alin. (1) dacă achită impozitul datorat trimestrial/plata anticipată trimestrială până la termenul scadent cuprins în perioada 25 aprilie-25 iunie 2020 inclusiv și, respectiv, în alin. (1^1) , dacă achită impozitul datorat trimestrial/plata anticipată trimestrială până la termenul scadent cuprins, după caz, în perioada 26 iunie-25 septembrie 2020 inclusiv și în perioada 26 septembrie-25 decembrie 2020 inclusiv.

(3)

Prevederile alin. (1) și (1^1) se aplică în mod corespunzător și de către contribuabilii care intră sub incidența Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activități, pentru impozitul pe profit/plata anticipată trimestrială aferente trimestrelor I, respectiv pentru trimestrele II și III ale anului 2020, determinat pentru activitățile desfășurate, altele decât cele corespunzătoare codurilor CAEN prevăzute de lege.

(4)

Pentru plata impozitului pe veniturile microîntreprinderilor aferent trimestrului I al anului 2020, până la data de 25 aprilie 2020 inclusiv, contribuabilii beneficiază de o bonificație de 10% calculată asupra impozitului datorat pentru trimestrul respectiv. (5) Contribuabilii care aplică prevederile alin. (1)-(4) determină impozitul pe profit/impozitul pe veniturile microîntreprinderilor de plată prin scăderea din impozitul datorat a bonificației calculate potrivit prezentului articol. (6) Pentru plătitorii de impozit pe profit, bonificația calculată potrivit prezentului articol se înscrie în mod distinct în declarația anuală de impozit pe profit.

(7)

Pentru definitivarea impozitului pe profit aferent anului fiscal prin declarația anuală privind impozitul pe profit, bonificația aplicată potrivit prevederilor prezentului articol se scade din valoarea impozitului pe profit aferent anului fiscal, iar în cazul în care bonificația depășește valoarea impozitului pe profit aferent anului fiscal, suma aferentă bonificației care se ia în calcul este la nivelul valorii impozitului respectiv. În sensul prezentului alineat, valoarea impozitului pe profit aferent anului fiscal reprezintă impozitul pe profit după scăderea creditului fiscal extern, impozitului pe profit scutit sau redus, sumelor reprezentând sponsorizare și/sau mecenat, burse private, în limita prevăzută de lege, reducerii conform Ordonanței Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA, costului de achiziție al aparatelor de marcat electronice fiscale.

(8)

Pentru aplicarea prevederilor alin. (1)-(3) , în cazul contribuabililor cu anul fiscal modificat care aplică sistemul trimestrial de declarare și plată a impozitului pe profit, precum și în cazul celor cu anul fiscal modificat care intră sub incidența prevederilor art. 41 alin. (10) din Legea nr. 227/2015 , cu modificările și completările ulterioare, diferența de impozit pe profit datorat determinată la definitivarea impozitului pe profit aferent anului fiscal se consideră impozit pe profit datorat aferent ultimului trimestru. Acestor contribuabili li se aplică prevederile alin. (1)-(3) pentru diferența de impozit pe profit datorat, determinată la definitivarea impozitului pe profit aferent anului fiscal. Prevederile prezentului alineat se aplică și pentru diferența de impozit pe profit datorat, determinată la definitivarea impozitului pe profit aferent anului fiscal, dacă aceasta este plătită până la termenul scadent cuprins în perioada 26 decembrie 2020-25 februarie 2021 inclusiv.

(9)

Contribuabilii prevăzuți la alin. (8) care au depus declarația privind impozitul pe profit fără aplicarea bonificațiilor prevăzute la alin. (1)-(3) pot beneficia de acestea, pentru diferența de impozit pe profit datorat determinată la definitivarea impozitului pe profit aferent anului fiscal respectiv, prin depunerea unei declarații rectificative, cu respectarea condițiilor prevăzute în cadrul acestor alineate.

(10)

În sensul prevederilor prezentului articol, bonificația se acordă și pentru impozitul pe profit datorat trimestrial/plata anticipată trimestrială, care se stinge cu impozitul pe profit de recuperat din anii fiscali precedenți. Aceste prevederi se aplică și pentru stingerile efectuate pentru impozitul pe profit datorat trimestrial/plata anticipată trimestrială aferente trimestrelor I și II ale anului 2020, respectiv pentru cele aferente perioadelor scadente prevăzute la alin. (2) pentru contribuabilii cu anul fiscal modificat, cu impozitul pe profit de recuperat din anii fiscali precedenți. De aceste prevederi pot beneficia și contribuabilii care au depus declarația privind impozitul pe profit datorat trimestrial/plata anticipată trimestrială aferentă trimestrelor I și/sau II ale anului 2020, respectiv pentru perioadele scadente prevăzute la alin. (2) pentru contribuabilii cu anul fiscal modificat, fără aplicarea bonificațiilor prevăzute la alin. (1)-(3) , prin depunerea unei declarații rectificative și cu respectarea condițiilor prevăzute în cadrul acestor alineate.

Art. 2

(1)

Prin derogare de la prevederile art. 326 alin. (3) și (4) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal , cu modificările și completările ulterioare, nu se face plata efectivă la organele vamale de către persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA potrivit art. 316 din aceeași lege, care importă medicamente, echipamente de protecție și mașini de producție măști de protecție, alte dispozitive sau echipamente medicale și materiale sanitare, care pot fi utilizate în prevenirea, limitarea, tratarea și combaterea COVID-19, în perioada pentru care s-a instituit starea de urgență și în următoarele 30 de zile calendaristice de la data încetării stării de urgență.

(2)

Prin derogare de la prevederile art. 326 alin. (3) și (4) din Legea nr. 227/2015 , cu modificările și completările ulterioare, nu se face plata efectivă la organele vamale de către persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA potrivit art. 316 din aceeași lege, care importă alcool etilic complet denaturat, utilizat pentru producerea de dezinfectanți, în perioada pentru care s-a instituit starea de urgență.

(3)

Lista bunurilor pentru care nu se face plata efectivă a TVA la organele vamale conform alin. (1) și (2) este prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta ordonanță de urgență.

(4)

În cazul importului de alcool etilic complet denaturant, beneficiază de prevederile alin. (2) numai importatorii care dețin autorizație de utilizator final conform prevederilor titlului VIII «Accize și alte taxe speciale» din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal , aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016 , cu modificările și completările ulterioare, valabilă la data importului.

(5)

Organele vamale nu solicită plata taxei pe valoarea adăugată pentru importurile prevăzute la alin. (1) și (2) .

(6)

Taxa aferentă importurilor prevăzute la alin. (1) și (2) realizate în cursul perioadei fiscale se evidențiază de către importatori în decontul prevăzut la art. 323 din Legea nr. 227/2015 , cu modificările și completările ulterioare, atât ca taxă colectată, cât și ca taxă deductibilă, în limitele și în condițiile stabilite la art. 297-301 din aceeași lege.

Art. 3

Prin certificatul pentru situații de urgență, emis potrivit metodologiei aprobate prin ordin al ministrului economiei, energiei și mediului de afaceri, se constată, în baza declarațiilor pe propria răspundere, diminuarea veniturilor sau a încasărilor cu minimum 25% în luna martie și/sau aprilie 2020 prin raportare la media lunilor ianuarie și februarie 2020 sau întreruperea parțială sau totală a activității ca efect al deciziilor emise de autoritățile publice competente pe perioada stării de urgență decretate.

Anexa

LISTA bunurilor pentru care nu se face plata efectivă a TVA la organele vamale Categoria Numele produsului Scurtă descriere Clasificare tarifară I. Kituri de testare pentru COVID-19/Instrumente și aparate utilizate pentru testele de diagnostic Kituri de testare pentru COVID-19 Reactivi de diagnosticare pentru testul de reacție polimerază în lanț (PCR) cu acid nucleic 3822,00 Kituri de testare pentru COVID-19 Reactivi de diagnosticare pe bază de reacții imunologice 3002,15 Instrumente și aparate pentru testarea diagnosticului pentru COVID-19 Instrumente utilizate în laboratoarele clinice pentru diagnosticul in vitro 9027,80 II. Veșminte de protecție și alte produse similare Protecție pentru față și ochi Mască de față textilă, fără filtru înlocuibil sau părți mecanice, incluzând măști chirurgicale și măști de față confecționate din materiale textile nețesute 6307,90 Măști de gaz cu piese mecanice sau filtre înlocuibile pentru protecție împotriva agenților biologici. Include, de asemenea, măști care încorporează protecție pentru ochi sau scuturi faciale. 9020,00 Ochelari de protecție 9004,90 Scuturi din plastic pentru față (acoperind mai mult decât zona ochilor) 3926,20 Mănuși Mănuși din plastic 3926,20 Mănuși chirurgicale din cauciuc 4015,11 Alte mănuși de cauciuc 4015,19 Mănuși tricotate sau croșetate care au fost impregnate sau acoperite cu materiale plastice sau cauciuc 6116,10 Mănuși din material textil care nu sunt tricotate sau croșetate 6216,00 Altele Plase de păr de unică folosință 6505,00 Îmbrăcăminte de protecție pentru uz chirurgical/medical din pâslă sau nețesute, impregnate sau nu, acoperite, acoperite sau laminate (țesături de la pozițiile 56.02 sau 56.03). Aceasta include articole de îmbrăcăminte lipite. 6210,10 Alte articole de îmbrăcăminte de protecție din materiale textile țesături sau țesături care sunt impregnate, acoperite, țesături acoperite sau laminate (de la pozițiile 59.03, 59.06 sau 59.07) Clasificarea finală va depinde de tipul de îmbrăcăminte și dacă sunt pentru bărbați sau femei. Exemplu: unisex ar fi un costum complet țesut impregnat cu materiale plastice clasificat la 6210,50 - Altă îmbrăcăminte pentru femei sau fete. 6210,20 6210,30 6210,40 6210,50 Îmbrăcăminte de protecție din folie de plastic 3926,20 III. Termometre Termometre cu lichid pentru citire directă Include termometru clinic standard „Mercur în sticlă“. 9025,11 Alte termometre De exemplu, termometre digitale sau termometre cu infraroșu pentru amplasare pe frunte 9025,19 IV. Dezinfectanți/Produse pentru sterilizare Soluție de alcool Nedenaturat, care conține în volum 80% sau mai mult alcool etilic 2207,10 Soluție de alcool Nedenaturat, alcool etilic 75% 2208,90 Dezinfectant pentru mâini Un lichid sau gel folosit în general pentru a reduce agenții infecțioși pe mâini, de tip alcoolic 3808,94 Alte preparate dezinfectante Prezentate în ambalaje pentru vânzare cu amănuntul, cum ar fi soluțiile pentru fricționare și șervețelele impregnate cu alcool sau alte dezinfectante 3808,94 Sterilizatoare medicale, chirurgicale sau de laborator Funcționează cu abur sau apă clocotită 8419,20 Apă oxigenată vrac H_2O_2, indiferent dacă este sau nu solidificată cu uree 2847,00 Apă oxigenată prezentată ca un medicament H_2O_2, pentru uz intern sau extern ca medicament, inclusiv ca antiseptic pentru piele. Se regăsește aici numai dacă este în doze măsurate sau sub formă sau ambalaje pentru vânzare cu amănuntul pentru o astfel de utilizare (inclusiv pentru utilizare în spitale). 3004,90 Apă oxigenată pusă în dezinfectanți preparați pentru curățarea suprafețelor H_2O_2 ca soluție de curățare pentru suprafețe sau aparate 3808,94 Alte substanțe chimice dezinfectante Prezentate în forme sau ambalaje pentru vânzare cu amănuntul ca dezinfectanți sau ca dezinfectanți preparați, care conțin alcool, soluție de clorură de benzalconiu sau peroxiacizi sau alți dezinfectanți 3808,94 V. Alte dispozitive medicale Scaner computerizat tomograf (CT) Utilizează o mașină rotativă cu raze X pentru a scana felii subțiri ale corpului uman pentru diagnosticarea bolilor precum pneumonia. 9022,12 Oxigenarea cu membrană extracorporală (ECMO) Oferă suport cardiac și respirator prelungit prin eliminarea sângelui din corpul persoanei și în mod artificial eliminarea dioxidului de carbon și oxigenarea globulelor roșii. 9018,90 Consola ECMO/ECLS (Oxigenarea membranei extracorporale/ Sistem extracorporal de susținere a vieții) 9018,90 Ventilatoare medicale (aparate pentru respirație artificială) Asigură ventilație mecanică prin mutarea aerului respirabil în și în afară plămânilor. 9019,20 Alte aparate de oxigenoterapie, inclusiv corturi de oxigen Pe lângă aparatele complete de oxigenoterapie, această subpoziție acoperă, de asemenea, părți recunoscute ale unor astfel de sisteme. 9019,20 Dispozitive de monitorizare a pacienților - Aparate de electrodiagnostic Echipamente electrice sau electronice pentru observarea unei boli, afecțiuni sau a unuia sau mai multor parametri medicali în timp. Aceasta include dispozitive, cum ar fi oximetrele sau stațiile de monitorizare a nopții utilizate pentru monitorizarea continuă a diverselor semne vitale. [NOTĂ: Aceasta nu include dispozitivele acoperite în altă parte, de exemplu, electrocardiografele (9018.11) sau termometre electronice (9025.19).] 9018,19 Ecografe 9018,12 VI. Consumabile medicale Vată, tifon, bandaje, bețișoare cu bumbac și articole similare Impregnate sau acoperite cu substanțe farmaceutice sau prezentate în forme sau ambalaje pentru vânzare cu amănuntul, pentru uz medical. 3005,90 Seringi, cu sau fără ace 9018,31 Ace metalice tubulare și ace pentru suturi 9018,32 Ace, catetere, canule și altele asemenea 9018,39 Truse de intubare 9018,90 Cearceafuri de hârtie 4818,90 VII. Medicamente Paracetamol Hidroxiclorochină Lopinavir/Ritonavir Remdesivir Tocilizumab 29242970 29334990 Hidroxiclorochină (derivat de 4-aminochinolină) 2933499, 30036000, 30046000 (funcție de condiționare produs) 29335995 29349990 30021300 Tocilizumab (anticorp monoclonal) 30021300, 30021400, 30021500 (funcție de condiționare produs), Produsele : Paracetamol, Hidroxiclorochină, Lopinavir/Ritonavir (inhibitori de protează), Remdesivir se pot clasifica dacă sunt condiționate ca medicamente (în doze sau nu) și la 30039000 sau 30049000. VIII. Alcool etilic complet denaturat 2207 20 00 IX. Mașini de producție măști de protecție 8479 50 00