ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 104 din 5 septembrie 2002 (*actualizată*) privind comercializarea mărfurilor în regim duty-free*****) (aplicabilă începând cu data de 1 februarie 2014*)
Text cu caracter informativ. Numai versiunea publicată în Monitorul Oficial al României este cea oficială.
Prezenta ordonanță de urgență stabilește condițiile în care se pot comercializa mărfuri în regim duty-free.
Operatorii economici introduc mărfuri în vederea comercializării în magazinele duty-free/duty-free diplomatice, numai după plata accizei, taxei pe valoarea adăugată și taxelor vamale, după caz.
Operatorii economici autorizați conform prevederilor prezentei ordonanțe de urgență comercializează mărfurile prevăzute la art. 2 alin. (2) în regim duty-free, în limita cantităților destinate uzului personal, la prețuri care nu includ taxa vamală, taxa pe valoarea adăugată și acciza aferentă, după caz.
Operatorii economici autorizați conform prevederilor prezentei ordonanțe de urgență comercializează mărfurile prevăzute în anexa la prezenta ordonanță de urgență, cu excepția mărfurilor prevăzute la art. 2 alin. (2), în regim duty-free, la prețuri care nu includ taxa vamală, taxa pe valoarea adăugată și acciza aferentă, după caz.
Mărfurilor comercializate prin magazinele autorizate, în valută, potrivit legii, în regim duty-free, li se aplică regimul vamal de export.
Operatorii economici autorizați pot solicita restituirea taxei vamale, a taxei pe valoarea adăugată și a accizei, după caz, aferente produselor comercializate conform prezentei ordonanțe de urgență prin magazinele duty-free/duty-free diplomatice.
Pentru mărfurile prevăzute la art. 2 alin. (2), operatorii economici autorizați să comercializeze mărfuri în regim duty-free prin magazine situate în punctele de control pentru trecerea frontierei de stat terestre cu țările terțe pot solicita restituirea taxei vamale, a taxei pe valoarea adăugată și a accizei, după caz, aferente produselor comercializate, în limita cantitativă destinată uzului personal.
Procedura și condițiile de restituire a taxei vamale, a taxei pe valoarea adăugată și a accizei aferente produselor comercializate prin magazinele duty-free/duty-free diplomatice, conform prezentei ordonanțe de urgență, se stabilesc prin ordin al ministrului finanțelor publice, la propunerea președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală.
În înțelesul prezentei ordonanțe de urgență cantități destinate uzului personal reprezintă cantitățile care sunt destinate folosirii la un nivel rezonabil pentru consumul individual, familial ori pentru cadouri, fără a fi utilizate în scopul revânzării.
Pentru produsele din tutun, băuturile distilate, rachiuri, lichioruri și alte băuturi spirtoase, bere, vinuri, vermuturi și alte băuturi fermentate, cantitățile destinate uzului personal pentru o persoană într-un interval de 24 de ore sunt limitate la: a) țigarete - două pachete țigarete/călător/zi
țigări (cu o greutate maximă de 3 grame/bucată) - 100 de bucăți
țigări de foi - 20 de bucăți
tutun de fumat - 250 grame
băuturi spirtoase - 1 litru
produse intermediare - 2 litri
vinuri sau băuturi fermentate - 20 litri
bere - 25 litri.
Comercializarea mărfurilor cu amănuntul, în valută, în regim duty-free se face
prin magazinele autorizate să comercializeze mărfuri în regim duty-free, ce pot fi amplasate numai pe partea dreaptă a sensului de ieșire din țară, în punctele de trecere a frontierei de stat terestre, navale și în aeroporturi internaționale, după locurile stabilite pentru efectuarea controlului vamal
la bordul navelor și aeronavelor care efectuează curse în trafic extern de pasageri, în exclusivitate pentru persoanele care călătoresc având o destinație internațională
prin magazinele duty-free diplomatice situate în spații aflate în incinta complexului Clubul Diplomatic București.
Comercializarea mărfurilor cu amănuntul, în valută, în regim duty-free, se face numai în baza autorizației eliberate de Ministerul Finanțelor Publice.
Pentru fiecare an de funcționare a magazinelor duty-free se datorează o taxă anuală de 100.000 euro pentru fiecare magazin. Aceeași taxă se datorează și în cazul comercializării mărfurilor în valută, în regim duty-free, prin magazinele diplomatice sau la bordul aeronavelor care efectuează curse directe având ca destinație un stat terț.
Plata integrală a taxei de autorizare se efectuează în lei de către societățile comerciale care solicită autorizare. Valoarea în lei a taxei se determină prin transformarea sumei în euro la cursul de schimb stabilit și comunicat de Banca Națională a României în fiecare zi de joi. Acest curs de schimb se utilizează pe toată durata săptămânii următoare pentru taxele plătite în cursul acelei săptămâni.
Taxa de autorizare se constituie venit la bugetul de stat și se plătește în conturile deschise la unitățile trezoreriei statului.
Taxa pentru fiecare an de funcționare a magazinelor prin care se comercializează mărfuri în regim duty-free prin magazinele duty-free/duty-free diplomatice și, respectiv, de comercializare în regim duty-free a mărfurilor la bordul aeronavelor se achită pentru următorii ani cel mai târziu cu 10 zile calendaristice înainte de expirarea anului de funcționare precedent.
În situația în care operatorii economici autorizați renunță la autorizațiile de funcționare a magazinelor în regim duty-free emise în favoarea acestora, înainte de expirarea autorizațiilor respective, taxa anuală de autorizare se reduce în mod corespunzător cu perioada de nefuncționare din anul de funcționare înscris în autorizațiile emise.
Restituirea diferențelor de taxă de autorizare anuală se va face la solicitarea operatorilor economici de către unitățile Trezoreriei Statului în lei. Solicitarea va conține obligatoriu perioada de nefuncționare a magazinului, însoțită de certificarea privind perioada de nefuncționare emisă de biroul/punctul vamal în a cărui rază de competență se află magazinul. Valoarea în lei se determină prin transformarea sumei în euro la cursul de schimb stabilit și comunicat de Banca Națională a României în fiecare zi de joi. Acest curs se utilizează pe toată durata săptămânii următoare pentru sumele de restituit în cursul acelei săptămâni.
Perioada de nefuncționare, în sensul prezentei ordonanțe de urgență, reprezintă intervalul dintre data de la care încetează comercializarea mărfurilor în regim duty-free și data de expirare a anului de funcționare sau data de expirare a valabilității autorizației de funcționare, după caz.
Procedura de restituire a diferenței din taxa de autorizare anuală se va stabili prin ordin al ministrului finanțelor publice, la propunerea președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală.
Vânzarea mărfurilor în regim duty-free se efectuează pe baza următoarelor documente
pentru magazinele duty-free: pe baza pașaportului sau a cărții de identitate și a cărții de îmbarcare, în cazul transporturilor aeriene
pentru magazinele diplomatice: pe bază de comenzi scrise, emise de misiunile diplomatice, avizate de autoritatea vamală competentă, în limita cotelor stabilite de Ministerul Afacerilor Externe, cu respectarea acordurilor internaționale în domeniu semnate de România.
Mărfurile sunt comercializate în regim duty-free numai în ambalaje și în cantități destinate uzului personal, astfel cum acestea sunt definite la art. 2.
Prețurile mărfurilor destinate comercializării în regim duty-free vor fi exprimate în euro și vor fi afișate la vedere.
Comercializarea mărfurilor către cumpărători se face numai în condițiile emiterii de bonuri sau de facturi.
Bonurile trebuie să conțină următoarele date
denumirea persoanei juridice autorizate, sediul acesteia și codul fiscal
numărul bonului - numerele se dau în ordine crescătoare
identitatea cumpărătorului: numele și prenumele, felul și numărul documentului de trecere a frontierei de stat, autoritatea emitentă a actului de identitate
numărul cursei, în cazul transportului aerian
felul produsului vândut
unitatea de măsură
cantitatea
valoarea unitară și totală
data vânzării.
Comercializarea băuturilor distilate, rachiurilor, lichiorurilor și a altor băuturi spirtoase, precum și a produselor din tutun se va face numai după marcarea specifică, respectiv aplicarea unui timbru cu inscripția «EXPORT». Procedura privind marcarea se aprobă prin ordin al ministrului finanțelor publice, la propunerea președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală.
Timbrul confecționat din hârtie autocolantă va avea forma unui dreptunghi cu dimensiunile 4 cm lungime și 1,5 cm lățime, fondul de culoare roșu purpuriu și inscripționarea «EXPORT» de culoare neagră de mărime 7 mm.
Timbrele se tipăresc de Compania Națională «Imprimeria Națională» - S.A., la solicitarea operatorilor economici autorizați să comercializeze mărfuri în regim duty-free, care suportă și contravaloarea acestora.
Aplicarea timbrelor constituie obligația operatorului economic autorizat să comercializeze mărfuri în regim duty-free, înainte de introducerea în magazin în vederea comercializării.
Este interzisă comercializarea de produse din tutun, de băuturi distilate, rachiuri, lichioruri și alte băuturi spirtoase, vinuri, vermuturi și alte băuturi fermentate și bere călătorilor care au vârsta sub 18 ani.
Ministerul Finanțelor Publice anulează autorizația de funcționare a magazinului duty-free/duty-free diplomatic, de comercializare a mărfurilor în regim duty-free la bordul aeronavelor, în situația în care se constată că i-au fost oferite informații inexacte sau incomplete în legătură cu autorizarea magazinelor duty-free/duty-free diplomatice.
Ministerul Finanțelor Publice revocă autorizația de funcționare a magazinului duty-free/duty-free diplomatic, de comercializare a mărfurilor în regim duty-free la bordul aeronavelor, în următoarele situații
neplata taxei anuale la termenul stabilit de art. 8 alin. (1)
comercializarea altor mărfuri în regim duty-free decât cele prevăzute în anexă
dacă în legătură cu operatorul economic autorizat a fost deschisă procedura de faliment ori de lichidare
dacă oricare dintre administratorii persoanei juridice a devenit incapabil sau a fost condamnat printr-o hotărâre judecătorească definitivă, în România ori într-un stat străîn, pentru infracțiuni contra patrimoniului prin nesocotirea încrederii, infracțiuni de corupție, delapidare, infracțiuni de fals în înscrisuri, evaziune fiscală ori infracțiuni dintre cele reglementate de Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României, cu modificările și completările ulterioare, Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale, cu modificările ulterioare, Legea contabilității nr. 82/1991 , republicată, cu modificările și completările ulterioare, Legea nr. 31/1990 privind societățile comerciale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, Legea nr. 143/2000 privind prevenirea și combaterea traficului și consumului ilicit de droguri, cu modificările și completările ulterioare, Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea și sancționarea spălării banilor, precum și pentru instituirea unor măsuri de prevenire și combatere a finanțării actelor de terorism, republicată, și de Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea și sancționarea faptelor de corupție, cu modificările și completările ulterioare
Faptele prevăzute la art. 9^5 alin. (2) lit. b) și alin. (3) constituie contravenții și se sancționează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei.
Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor prevăzute la alin. (1) se fac de către lucrătorii vamali din cadrul Autorității Naționale a Vămilor.
Contravențiilor prevăzute la art. 9^6 le sunt aplicabile dispozițiile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002 , cu modificările și completările ulterioare.
Controlul activității de comercializare a mărfurilor în regim duty-free se face de organele Direcției Generale a Vamilor, ale Gărzii financiare și de celelalte organe de control abilitate prin lege și poate consta în verificări inopinate ale tranzacțiilor, în examinarea mărfurilor care sunt comercializate și în verificări ale evidentelor operative, contabile și fiscale.
Pe data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se abroga Ordonanța de urgenta a Guvernului nr. 208/1999 privind regimul vamal al mărfurilor comercializate în regim duty-free, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 647 din 30 decembrie 1999, aprobată și modificată prin Legea nr. 640/2001 .
În termen de 30 zile de la data publicării prezentei ordonanțe de urgență în Monitorul Oficial al României, Partea I, Ministerul Finanțelor Publice va emite norme de organizare, funcționare și control vamal al activității de comercializare a mărfurilor în regim duty-free.
Anexa nr. LI
STA cuprinzând mărfurile care pot fi comercializate în regim duty-free 1. Accesorii pentru birou 2. Apă minerală 3. Aparate fotografice, filme foto, albume foto, rame foto 4. Aparatură de calcul de mici dimensiuni 5. Articole de sport 6. Articole de voiaj 7. Articole din blană naturală 8. Articole din piele naturală 9. Articole din sticlă, cristal, porțelan, lemn, metal (exclusiv mobilă) 10. Articole și accesorii de îmbrăcăminte și încălțăminte 11. Articole optice 12. Artizanat 13. Băuturi distilate, rachiuri, lichioruri și alte băuturi spirtoase 14. Băuturi răcoritoare 15. Bere 16. Bijuterii 17. Cartele telefonice 18. Casete video și audio, baterii, CD-uri, DVD-uri 19. Cărți, reviste, ziare 20. Ceasuri, brățări de ceasuri, brichete 21. Instrumente muzicale 22. Jucării 23. Produse alimentare 24. Produse din tutun 25. Produse electrocasnice, electronice, digitale, precum și suporturile acestora 26. Produse preparate de parfumerie sau de toaletă și preparate cosmetice 27. Programe software 28. Săpunuri 29. Tablouri, picturi, desene, gravuri, stampe și litografii 30. Vinuri, vermuturi*1) și alte băuturi fermentate -------------- *1) În această categorie intră și produsele intermediare definite conform prevederilor titlului VII "Accize și alte taxe speciale" din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare