Înapoi la Monitorul Oficial nr. 823

Ordinul nr. 1.123/2026 pentru modificarea și completarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 352/2022 pentru aprobarea Procedurii de soluționare a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opțiune de rambursare

Ordin · text integral

Despre act

Emitent
Agenția Națională de Administrare Fiscală
Publicat în
Monitorul Oficial, Partea I, nr. 823 din 25 septembrie 2026

Pe scurt

Ordinul nr. 1.123/2026 pentru modificarea și completarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 352/2022 pentru aprobarea Procedurii de soluționare a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opțiune de rambursare. Publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 823 din 25 septembrie 2026.

Unde a fost publicat?
În Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 823 din 25 septembrie 2026.
Cine l-a emis?
Agenția Națională de Administrare Fiscală
Ce acte modifică?
Ordinul nr. 352/2022
Câte articole are?
5 articole.
Cuprins

Text cu caracter informativ. Numai versiunea publicată în Monitorul Oficial al României este cea oficială. O poți consulta în modulul Monitorul Oficial, după autentificare.

Având în vedere dispozițiile art. 303 alin. (11) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 93 alin. (3), art. 169 și art. 342 alin. (1) și (5) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, precum și avizul conform al Ministerului Finanțelor, comunicat prin Adresa nr. 798.480 din 17.09.2026,

în temeiul art. 11 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală, cu modificările și completările ulterioare,

președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală emite următorul ordin:

Art. I

Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 352/2022 pentru aprobarea Procedurii de soluționare a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opțiune de rambursare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 242 din 11 martie 2022, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:

1.

La articolul 2, litera c) se modifică și va avea următorul cuprins:

„c) Decizie privind încheierea procedurii de soluționare a deconturilor cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare pentru persoanele impozabile a căror înregistrare în scopuri de TVA a fost anulată, potrivit art. 316 alin. (11) lit. a), c)-e) și h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, prevăzută în anexa nr. 4;”.

2.

La articolul 2, după litera c) se introduce o nouă literă, litera d), cu următorul cuprins:

„d) Decizie privind desființarea Deciziei de rambursare a TVA nr. ......... din data de ...., prevăzută în anexa nr. 5.”

3.

După articolul 2 se introduce un nou articol, articolul 2^1, cu următorul cuprins:

„Art. 2^1. — Situațiile din care rezultă că persoanele impozabile prezintă un risc de rambursare necuvenită a TVA, altele decât cele prevăzute la art. 169 alin. (4) lit. a)-c) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, sunt prevăzute în anexa nr. 6.”

4.

Articolul 3 se modifică și va avea următorul cuprins:

„Art. 3. — Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din prezentul ordin.”

5.

Anexa nr. 1 se modifică și se completează după cum urmează: 5.1. Punctul 8 se modifică și va avea următorul cuprins: 5.2. La punctul 10 litera a), ultimul paragraf se abrogă. 5.3. La punctul 10, litera d) se modifică și va avea următorul cuprins: 5.4. Punctul 11 se modifică și va avea următorul cuprins: 5.5. Punctul 12 se modifică și va avea următorul cuprins: 5.6. Punctul 14 se modifică și va avea următorul cuprins: 5.7. La punctul 15, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: 5.8. După punctul 15 se introduce un nou punct, punctul 15^1, cu următorul cuprins: 5.9. La punctul 16.(2), după litera c) se introduce o nouă literă, litera d), cu următorul cuprins: 5.10. La punctul 21, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins: 5.11. La punctul 21, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins: 5.12. După punctul 23 se introduce un nou punct, pct. 23^1, cu următorul cuprins: 5.13. La punctul 33, după alineatul (1) se introduc două noi alineate, alin. (1^1) și (1^2), cu următorul cuprins: 5.14. La punctul 33, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins: 5.15. Punctul 35 se modifică și va avea următorul cuprins: 5.16. După punctul 37 se introduce un nou punct, punctul 37^1, cu următorul cuprins: 5.17. La punctul 39, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins: 5.18. La punctul 43, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins: 5.19. La punctul 44, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins: 5.20. La punctul 47, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins: 5.21. Punctul 50 se modifică și va avea următorul cuprins: 5.22. La punctul 51, alineatele (2) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins: 5.23. La punctul 51, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins: 5.24. Punctul 52 se modifică și va avea următorul cuprins: 5.25. La punctul 55, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins: 5.26. La punctul 58, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins: 5.27. La punctul 58, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins: 5.28. Punctul 60 se modifică și va avea următorul cuprins: 5.29. La punctul 61, alineatele (2) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins: 5.30. La punctul 61, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins: 5.31. Punctul 62 se modifică și va avea următorul cuprins: 5.32. Punctul 63 se modifică și va avea următorul cuprins: 5.33. Punctul 67 se modifică și va avea următorul cuprins: 5.34. La punctul 68, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins: 5.35. La punctul 68, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins: 5.36. Punctul 71 se modifică și va avea următorul cuprins: 5.37. Punctul 72 se modifică și va avea următorul cuprins: 5.38. La punctul 73, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins: 5.39. Punctul 74 se abrogă. 5.40. Punctul 78 se modifică și va avea următorul cuprins: 5.41. Denumirea capitolului VI se modifică și va avea următorul cuprins: 5.42. Punctele 79-81 se modifică și vor avea următorul cuprins: 5.43. După punctul 82 se introduce un nou punct, punctul 82^1, cu următorul cuprins: 5.44. Punctul 83 se modifică și va avea următorul cuprins: 5.45. După punctul 85 se introduce un nou punct, punctul 86, cu următorul cuprins: 5.46. Anexa nr. 1 „Evidența deconturilor cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare” se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 1 la prezentul ordin. 5.47. Anexa nr. 2 „Fișa privind reconstituirea sumei negative de TVA solicitate la rambursare” se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 2 la prezentul ordin. 5.48. Anexa nr. 3 „Fișa privind reconstituirea sumei negative de TVA solicitate la rambursare” — Instrucțiuni de completare” se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 3 la prezentul ordin. 5.49. După anexa nr. 5 se introduc două noi anexe, anexa nr. 6 „Borderou privind deconturile cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare pentru a căror soluționare este necesară efectuarea inspecției fiscale anticipate”, ale cărei model și conținut sunt prevăzute în anexa nr. 4 la prezentul ordin, și anexa nr. 7 „Evidența persoanelor impozabile radiate, ale căror deconturi cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare au rămas nesoluționate la data radierii”, ale cărei model și conținut sunt prevăzute în anexa nr. 5 la prezentul ordin.

„8.(1) De îndată ce structurile cu atribuții de inspecție fiscală, de administrare fiscală, Direcția generală juridică sau structurile juridice teritoriale, Direcția generală antifraudă fiscală dețin informații de natura celor menționate la art. 169 alin. (4) lit. a)-c) din Codul de procedură fiscală, vor înștiința despre acest fapt compartimentul de specialitate. Propunerea de înscriere a persoanei impozabile în baza de date specială se realizează printr-un referat motivat, aprobat de coordonatorul structurii care face propunerea. Persoanele impozabile pentru care se primesc

referate vor fi înscrise de către compartimentul de specialitate în baza de date specială.

8.(2) În baza de date specială vor fi înscrise și persoanele impozabile care prezintă un risc de rambursare necuvenită a TVA întrucât se află în una dintre situațiile prevăzute în anexa nr. 6 la ordin. Ca urmare a analizei efectuate potrivit pct. 50.(1) sau pct. 60.(1), după caz, compartimentul de specialitate întocmește un referat motivat, prin care propune înscrierea persoanei impozabile în baza de date specială. Persoana impozabilă pentru care referatul a fost aprobat, de către conducătorul structurii de administrare, va fi înscrisă de către compartimentul de specialitate în baza de date specială.”

„d) compartimentul de specialitate constată, în urma analizei efectuate potrivit pct. 50.(1) sau pct. 60.(1), după caz, că persoana impozabilă prezintă un risc de rambursare necuvenită a TVA întrucât se află în una dintre situațiile prevăzute în anexa nr. 6 la ordin.

Referatele întocmite de compartimentul de specialitate vor cuprinde informații referitoare la analiza efectuată potrivit pct. 50.(1) sau pct. 60.(1), după caz.”

„11. La primirea referatului întocmit de organele fiscale prevăzute la pct. 10 lit. a)-c) sau după aprobarea referatului întocmit potrivit pct. 10 lit. d), după înscrierea persoanei impozabile în baza de date specială, compartimentul de specialitate verifică dacă pentru persoana impozabilă respectivă există deconturi cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare în curs de soluționare.”

„12. Pentru deconturile prevăzute la pct. 11, care nu îndeplinesc nicio altă condiție care ar genera soluționarea cu inspecție fiscală anticipată, dintre cele prevăzute la art. 169 alin. (2) lit. a) sau c) ori alin. (3) lit. a) sau lit. c)-e), după caz, din Codul de procedură fiscală, care se află în curs de soluționare potrivit prevederilor pct. 35 la data înscrierii persoanei impozabile în baza de date, procedura se întrerupe, iar deconturile se soluționează cu inspecție fiscală anticipată, conform prevederilor pct. 41.(1)-41.(5) și ale cap. III secțiunea a 4-a din prezenta procedură.”

„14. În situația prevăzută la pct. 12, dacă a fost emisă decizia de rambursare sub rezerva verificării ulterioare, aceasta se desființează în condițiile art. 94 alin. (2) din Codul de procedură fiscală. Modelul deciziei privind desființarea deciziei de rambursare este aprobat prin anexa nr. 5 la ordin. Dispozițiile pct. 43.(2) se aplică în mod corespunzător.”

„15.(1) Pentru soluționarea deconturilor cu sume negative de TVA depuse de persoanele impozabile înscrise în baza de date specială potrivit pct. 8.(1), compartimentul de specialitate solicită structurii din cadrul organului fiscal care a propus înscrierea persoanei impozabile în baza de date să efectueze o analiză, pentru a stabili dacă persoana impozabilă mai prezintă risc de rambursare necuvenită.”

„15^1.(1) Pentru soluționarea deconturilor cu sume negative de TVA depuse de persoanele impozabile care au fost înscrise în baza de date specială potrivit pct. 8.(2), întrucât se aflau în una dintre situațiile prevăzute în anexa nr. 6 la ordin, compartimentul de specialitate efectuează o analiză potrivit pct. 50.(1) sau pct. 60.(1), după caz, pentru a stabili dacă persoana impozabilă mai prezintă risc de rambursare necuvenită.

15^1.(2) Ca urmare a analizei efectuate, compartimentul de specialitate întocmește un referat cu propunerea privind menținerea sau radierea, după caz, a persoanei impozabile respective în/din baza de date specială.

15^1.(3) Referatul prin care se propune menținerea sau radierea persoanei impozabile în/din baza de date specială va conține următoarele informații:

— datele de identificare ale persoanei impozabile;

— informații privind decontul cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare supus procedurii de soluționare: numărul și data de înregistrare, perioada pentru care s-a depus decontul, perioada din care provine soldul sumei negative a TVA solicitate la rambursare, suma solicitată la rambursare;

— motivul care a stat la baza înscrierii/menținerii în baza de date specială și data înscrierii;

— informații referitoare la analiza efectuată potrivit pct. 50.(1) sau pct. 60.(1), după caz;

— propunerea clară de menținere sau de radiere a persoanei impozabile în/din baza de date specială. Propunerea de menținere trebuie să indice situația/situațiile prevăzută(e) în anexa nr. 6 la ordin, potrivit căreia/cărora persoana impozabilă prezintă risc de rambursare necuvenită a TVA.

15^1.(4) Referatele întocmite potrivit pct. 15^1.(3) se supun aprobării comisiei constituite potrivit pct. 15.(14).

15^1.(5) Dispozițiile pct. 15.(15)-15.(20) se aplică în mod corespunzător.”

„d) compartimentul de specialitate care a întocmit referatul cu propunerea de înscriere în baza de date specială potrivit pct. 8.(2) întocmește un referat motivat cu propunerea de radiere a persoanei impozabile respective din baza de date specială, întrucât ca urmare a analizei efectuate potrivit pct. 51.(2) sau pct. 61.(2), după caz, se constată că persoana impozabilă nu se mai află în niciuna dintre situațiile prevăzute în anexa nr. 6 la ordin. Referatul motivat cu propunerea de radiere a persoanei impozabile din baza de date specială se supune aprobării comisiei prevăzute la pct. 15.(14).”

„21.(2) Pentru deconturile depuse de persoanele impozabile înscrise în baza de date, aflate în curs de soluționare, care ar fi urmat să fie soluționate fără inspecție fiscală anticipată, procedura se întrerupe, iar deconturile se soluționează cu inspecție fiscală anticipată, conform prevederilor pct. 41.(1)- 41.(5) și ale cap. III secțiunea a 4-a din prezenta procedură.”

„21.(4) Dispozițiile alin. (2) și (3) sunt aplicabile și pentru deconturile aflate în curs de soluționare, pentru care la data primirii referatului prevăzut la alin. (1) era emisă Decizia de rambursare sub rezerva verificării ulterioare. În această situație, Decizia de rambursare emisă sub rezerva verificării ulterioare se desființează în condițiile art. 94 alin. (2) din Codul de procedură fiscală. Modelul deciziei privind desființarea deciziei de rambursare este aprobat prin anexa nr. 5 la ordin. Dispozițiile pct. 43.(2) se aplică în mod corespunzător.”

„23^1. Anual, până pe data de 31 ianuarie, compartimentul de specialitate verifică și radiază din baza de date specială persoanele impozabile care, în cursul anului anterior, au fost radiate din evidențele fiscale.”

„33.(1^1) Nu se supun procedurii de soluționare deconturile cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare depuse potrivit art. 316 alin. (13) din Codul fiscal de către persoanele impozabile pentru care a fost anulată înregistrarea în scopuri de TVA potrivit art. 316 alin. (11) lit. f), g) și i) din Codul fiscal. Dispozițiile pct. 78 sunt aplicabile în mod corespunzător.

33.(1^2) Pentru deconturile cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare depuse potrivit art. 316 alin. (13) din Codul fiscal de către persoanele impozabile pentru care a fost anulată înregistrarea în scopuri de TVA potrivit art. 316 alin. (11) lit. a), c)-e) și h) din Codul fiscal se aplică dispozițiile punctelor 79, 80.(1) și 81.”

„33.(2^1) Deconturile cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opțiune de rambursare depuse după expirarea termenului legal de depunere sunt supuse procedurii de corecție, din oficiu, a erorilor materiale din deconturile de TVA. Compartimentul de specialitate va notifica în scris persoana impozabilă cu privire la obligativitatea preluării soldului sumei negative de TVA în decontul perioadei fiscale următoare.”

„35. Deconturile cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare sunt în curs de soluționare în perioada cuprinsă între data depunerii decontului de TVA și data primei operațiuni de stingere efectuate, respectiv data primei compensări sau data restituirii, după caz, indiferent de suma stinsă prin compensare/restituire. În cazul în care, ca urmare a inspecției fiscale anticipate, este respinsă toată suma solicitată la rambursare, decontul cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare este în curs de soluționare în perioada cuprinsă între data depunerii decontului de TVA și data comunicării Deciziei de impunere privind obligațiile fiscale principale aferente

diferențelor bazelor de impozitare stabilite în cadrul inspecțiilor fiscale la persoane juridice sau fizice, prin care se respinge suma solicitată la rambursare, după caz.”

„37^1. În cazul decontului cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare, depus, în numele persoanei impozabile nestabilite în România, de reprezentantul fiscal desemnat, verificarea condițiilor prevăzute de art. 169 din Codul de procedură fiscală se face atât pentru persoana impozabilă nestabilită în România, înregistrată în scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul fiscal, cât și pentru reprezentantul fiscal desemnat potrivit legii.”

„39.(2) Etapa se finalizează în termen de 15 zile lucrătoare de la data depunerii decontului de TVA sau de la data emiterii deciziei de îndreptare a erorilor materiale din decontul de TVA, după caz.”

„43.(3) Pentru persoanele impozabile care sunt înrolate în Spațiul privat virtual, comunicarea deciziei se face prin intermediul acestui serviciu.”

„44.(2^1) Compartimentul de specialitate întocmește o notă prin care propune anularea actelor procedurale întocmite până la data renunțării la opțiunea de rambursare.”

„47.(2) Dacă persoana impozabilă figurează în baza de date specială constituită în condițiile prevăzute la cap. I secțiunea a 2-a, fiind înscrisă potrivit pct. 8.(1) la propunerea altor structuri din cadrul organului fiscal, compartimentul de specialitate solicită structurii care a propus înscrierea persoanei impozabile în baza de date să efectueze o analiză, pentru a stabili dacă persoana impozabilă mai prezintă risc de rambursare necuvenită. Dispozițiile pct. 15.(1)-15.(20) sunt aplicabile în mod corespunzător. Dacă persoana impozabilă figurează în baza de date specială constituită în condițiile prevăzute la cap. I secțiunea a 2-a, fiind înscrisă potrivit pct. 8.(2), ca urmare a analizei situațiilor prevăzute în anexa nr. 6 la ordin, compartimentul de specialitate analizează dacă persoana impozabilă se mai află în vreuna dintre aceste situații. Dispozițiile pct. 15^1 sunt aplicabile în mod corespunzător.”

„50.(1) Pentru soluționarea deconturilor cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare depuse de contribuabilii mari sau contribuabilii mijlocii, care nu au fapte de natura infracțiunilor înscrise în cazierul fiscal, care nu figurează nici în baza de date specială privind riscul de rambursare necuvenită a TVA, nici în baza de date specială privind persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA pentru care a fost declanșată procedura de lichidare voluntară sau a fost deschisă procedura de insolvență, compartimentul de specialitate analizează dacă persoana impozabilă se află în una dintre situațiile prevăzute în anexa nr. 6 la ordin, din care rezultă că prezintă risc de rambursare necuvenită.

50.(2) Dacă în urma analizei efectuate compartimentul de specialitate constată că persoana impozabilă se află în una sau

mai multe situații dintre cele prevăzute în anexa nr. 6 la ordin, întocmește referatul motivat cu propunerea de înscriere în baza de date specială potrivit pct. 8.(2) și pct. 10 lit. d).

50.(3) Deconturile cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare depuse de persoanele impozabile în cazul cărora, ca urmare a analizei, se constată că prezintă riscul unei rambursări necuvenite se soluționează după efectuarea inspecției fiscale anticipate. Dispozițiile pct. 41.(1)-41.(5), precum și dispozițiile secțiunii a 4-a sunt aplicabile în mod corespunzător.

50.(4) Deconturile cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare depuse de persoanele impozabile în cazul cărora, ca urmare a analizei, se constată că nu prezintă riscul unei rambursări necuvenite se soluționează prin emiterea Deciziei de rambursare a TVA, potrivit pct. 40.(1) și 40.(2).”

„51.(2) În situația în care persoana impozabilă a fost înscrisă în baza de date specială privind riscul de rambursare necuvenită, ca urmare a analizei efectuate potrivit pct. 50.(1), compartimentul de specialitate analizează dacă persoana impozabilă se mai află în vreuna dintre situațiile prevăzute în anexa nr. 6 la ordin. Decontul cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare se soluționează în funcție de rezultatul acestei analize.

51.(3) Deconturile cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare depuse de persoanele impozabile care, drept urmare a analizei efectuate potrivit pct. 15.(1)-15.(20), respectiv pct. 15^1.(1)-15^1.(5), după caz, prezintă riscul unei rambursări necuvenite se soluționează după efectuarea inspecției fiscale anticipate. Dispozițiile pct. 41.(1)-41.(5), precum și dispozițiile secțiunii a 4-a sunt aplicabile în mod corespunzător.”

„51.(4) Deconturile cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare depuse de persoanele impozabile care, ca urmare a analizei efectuate potrivit pct. 15.(1)-15.(20), respectiv pct. 15^1.(1)-15^1.(5), după caz, nu mai prezintă riscul unei rambursări necuvenite și sunt radiate din baza de date specială se soluționează prin emiterea Deciziei de rambursare a TVA, potrivit pct. 40.(1) și 40.(2).”

„52. Rezultatul analizei efectuate în vederea soluționării deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opțiune de rambursare, potrivit pct. 47.(1)-51.(4), se consemnează în Referatul privind analiza decontului cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare depus de contribuabilii mari și mijlocii, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 4 la prezenta procedură, după caz.”

„55.(2) Dacă persoana impozabilă figurează în baza de date specială constituită în condițiile prevăzute la cap. I secțiunea a 2-a, fiind înscrisă potrivit pct. 8.(1) la propunerea altor structuri din cadrul organului fiscal, compartimentul de specialitate solicită structurii care a propus înscrierea persoanei impozabile în baza de date să efectueze o analiză, pentru a stabili dacă persoana impozabilă mai prezintă risc de rambursare necuvenită. Dispozițiile pct. 15.(1)-15.(20) sunt aplicabile în mod corespunzător. Dacă persoana impozabilă figurează în baza de date specială constituită în condițiile prevăzute la cap. I

secțiunea a 2-a, fiind înscrisă potrivit pct. 8.(2), ca urmare a analizei situațiilor prevăzute în anexa nr. 6 la ordin, compartimentul de specialitate analizează dacă persoana impozabilă se mai află în vreuna dintre aceste situații. Dispozițiile pct. 15^1.(1)-15^1.(5) sunt aplicabile în mod corespunzător.”

„58.(3) În sensul prezentei proceduri, prin «primul decont cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare, depus după înregistrarea în scopuri de TVA» se înțelege prima solicitare de rambursare depusă:

a) după înregistrarea inițială în scopuri de TVA; sau

b) după reînregistrarea în scopuri de TVA în condițiile art. 316 alin. (12) din Codul fiscal; sau

c) după renunțarea la opțiunea de rambursare, dacă decontul pentru care persoana impozabilă a notificat organul fiscal în vederea renunțării la opțiunea de rambursare este primul decont cu opțiune de rambursare depus după înregistrarea/reînregistrarea în scopuri de TVA în condițiile art. 316 alin. (12) din Codul fiscal, după caz.”

„58.(4) Decontul cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare se soluționează după efectuarea inspecției fiscale anticipate dacă la data depunerii decontului nu este comunicată persoanei impozabile decizia de rambursare pentru soluționarea primului decont cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare, definit potrivit pct. 58.(3). Dispozițiile pct. 41.(1)- 41.(6), precum și dispozițiile secțiunii a 4-a sunt aplicabile în mod corespunzător.”

„60.(1) Pentru deconturile cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare depuse de alți contribuabili decât contribuabilii mari și mijlocii, care nu au fapte de natura infracțiunilor înscrise în cazierul fiscal, care nu figurează nici în baza de date specială privind riscul de rambursare necuvenită a TVA (constituită în condițiile prevăzute la cap. I secțiunea a 2-a), nici în baza de date specială privind persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA pentru care a fost declanșată procedura de lichidare voluntară sau a fost deschisă procedura de insolvență (constituită în condițiile prevăzute la cap. I secțiunea a 3-a), care nu reprezintă primul decont cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare, iar soldul sumei negative nu provine dintr-un număr de perioade mai mare decât numărul perioadelor utilizate în 12 luni, compartimentul de specialitate analizează dacă persoana impozabilă se află sau nu în una dintre situațiile de risc de rambursare necuvenită prevăzute în anexa nr. 6 la ordin.

60.(2) Dacă, ca urmare a analizei efectuate, compartimentul de specialitate constată că persoana impozabilă se află în una sau mai multe situații dintre cele prevăzute în anexa nr. 6 la ordin, întocmește referatul motivat cu propunerea de înscriere în baza de date specială potrivit pct. 8.(2) și pct. 10 lit. d).

60.(3) Deconturile cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare depuse de persoanele impozabile, în cazul cărora, ca urmare a analizei, se constată că prezintă riscul unei rambursări necuvenite, se soluționează după efectuarea inspecției fiscale anticipate. Dispozițiile pct. 41.(1)-41.(5), precum și dispozițiile secțiunii a 4-a sunt aplicabile în mod corespunzător.

60.(4) Deconturile cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare depuse de persoanele impozabile, în cazul cărora, ca urmare a analizei, se constată că nu prezintă riscul unei rambursări necuvenite, se soluționează prin emiterea Deciziei de rambursare a TVA, potrivit pct. 40.(1) și 40.(2).”

„61.(2) În situația în care persoana impozabilă a fost înscrisă în baza de date specială privind riscul de rambursare necuvenită, ca urmare a analizei efectuate potrivit pct. 60.(1), compartimentul de specialitate analizează dacă persoana impozabilă se mai află în vreuna dintre situațiile prevăzute în anexa nr. 6 la ordin. Decontul cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare se soluționează în funcție de rezultatul acestei analize.

61.(3) Deconturile cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare depuse de persoanele impozabile care, ca urmare a analizei efectuate potrivit pct. 15.(1)-15.(20), respectiv pct. 15^1.(1)-15^1.(5), după caz, prezintă riscul unei rambursări necuvenite se soluționează după efectuarea inspecției fiscale anticipate. Dispozițiile pct. 41.(1)-41.(5), precum și dispozițiile secțiunii a 4-a sunt aplicabile în mod corespunzător.”

„61.(4) Deconturile cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare depuse de persoanele impozabile care, ca urmare a analizei efectuate potrivit pct. 15.(1)-15.(20), respectiv pct. 15^1.(1)-15^1.(5), după caz, nu mai prezintă riscul unei rambursări necuvenite și sunt radiate din baza de date specială se soluționează prin emiterea Deciziei de rambursare a TVA, potrivit pct. 40.(1) și 40.(2).”

„62. Rezultatul analizei efectuate în vederea soluționării deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opțiune de rambursare, potrivit pct. 55.(1)-61.(4), se consemnează, de asemenea, în Referatul privind analiza decontului cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare depus de alți contribuabili decât contribuabilii mari și mijlocii, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 5 la prezenta procedură.”

„63. Compartimentul de specialitate transmite zilnic compartimentului cu atribuții de inspecție fiscală un borderou privind deconturile care au fost încadrate în ziua respectivă în categoria celor pentru care este necesară efectuarea inspecției fiscale anticipate, în vederea efectuării verificării. Modelul borderoului este prevăzut în anexa nr. 6 la prezenta procedură.”

„67. Compartimentul cu atribuții de inspecție fiscală transmite compartimentului de specialitate Decizia de impunere privind obligațiile fiscale principale aferente diferențelor bazelor de impozitare stabilite în cadrul inspecțiilor fiscale la persoane juridice sau fizice sau Decizia privind nemodificarea bazei de impozitare ca urmare a inspecției fiscale, după caz.”

„68.(1^1) În situațiile în care pentru soluționarea solicitării de rambursare organul de inspecție fiscală decide suspendarea inspecției fiscale, în condițiile prevăzute de art. 127 din Codul de procedură fiscală, termenul de soluționare se prelungește cu perioada suspendării inspecției fiscale.”

„68.(3) Compartimentul cu atribuții de inspecție fiscală transmite compartimentului de specialitate atât informații privind data solicitării informațiilor suplimentare, respectiv data de la care începe suspendarea inspecției fiscale, cât și informații privind data primirii informațiilor suplimentare, respectiv data de la care se reia inspecția fiscală, ca urmare a încetării suspendării, despre care contribuabilul a fost înștiințat potrivit art. 127 alin. (5), respectiv alin. (6) din Codul de procedură fiscală. Compartimentul de specialitate înscrie aceste informații în evidența deconturilor cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare, organizată potrivit anexei nr. 1 la procedură.”

„71.(1) Compartimentul de specialitate comunică persoanei impozabile, în termen de cel mult o zi de la data aprobării, decizia de rambursare emisă de către acest compartiment. Decizia de rambursare se comunică persoanei impozabile într-un exemplar semnat numai de conducătorul unității fiscale, potrivit pct. 43.(1)-43.(3).

71.(2) La sfârșitul fiecărei zile compartimentul de specialitate transmite compartimentului de colectare, în vederea compensării și/sau restituirii, potrivit prevederilor legale în vigoare, exemplarul al doilea al deciziilor de rambursare a TVA, semnat și aprobat potrivit pct. 43.(1) și 43.(2).”

„72.(1) După efectuarea operațiunilor de stingere a creanțelor fiscale, compartimentul de colectare comunică persoanei impozabile un exemplar al Deciziei privind compensarea obligațiilor fiscale și/sau al Notei privind restituirea/rambursarea unor sume.

72.(2) Compartimentul de colectare transmite compartimentului de specialitate, în vederea arhivării, cel de-al doilea exemplar din Decizia privind compensarea obligațiilor fiscale și/sau Nota privind restituirea/rambursarea unor sume, precum și documentele primite potrivit pct. 71.(2), respectiv Decizia de rambursare a TVA.”

„73.(2) Dosarul solicitării cuprinde:

— Decontul cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opțiune de rambursare;

— Fișa privind reconstituirea sumei negative de TVA solicitate la rambursare, întocmită potrivit pct. 59.(1);

— Referatul privind analiza decontului cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare depus de alți contribuabili decât contribuabilii mari și mijlocii sau Referatul privind analiza decontului cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare, depus de contribuabilii mari/contribuabilii mijlocii, după caz;

— Decizia de rambursare a TVA, emisă de compartimentul de specialitate, sau Decizia de impunere privind obligațiile fiscale principale aferente diferențelor bazelor de impozitare stabilite în cadrul inspecțiilor fiscale la persoane juridice sau fizice ori Decizia privind nemodificarea bazei de impozitare ca urmare a inspecției fiscale, după caz, emisă de compartimentul cu atribuții de inspecție fiscală, după caz;

— Decizia privind compensarea obligațiilor fiscale și/sau Nota privind restituirea/rambursarea unor sume, cuprinzând data la care s-a efectuat operațiunea de compensare și/sau restituire.”

„78. Sumele negative de TVA cuprinse în deconturile cu sume negative de TVA depuse de persoanele impozabile care solicită anularea codului de înregistrare în scopuri de TVA sau pentru care organele fiscale anulează din oficiu codul de înregistrare în scopuri de TVA, potrivit art. 316 alin. (11) lit. f), g) și i) din Codul fiscal, se restituie, potrivit procedurii generale de restituire, aprobată prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1.899/2004 pentru aprobarea Procedurii de restituire și de rambursare a sumelor de la buget, precum și de acordare a dobânzilor cuvenite contribuabililor pentru sumele restituite sau rambursate cu depășirea termenului legal, numai în urma efectuării inspecției fiscale.”

„CAPITOLUL VI

Dispoziții speciale privind soluționarea deconturilor cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare

depuse de persoanele impozabile pentru care organul

fiscal competent a anulat, din oficiu, înregistrarea în scopuri de TVA, potrivit art. 316 alin. (11) lit. a), c)-e) și h)

din Codul fiscal sau care au fost radiate din evidența organelor fiscale pe parcursul procedurii de soluționare”

„79. În cazul decontului cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare depus de o persoană impozabilă pentru care organul fiscal competent anulează, din oficiu, înregistrarea în scopuri de TVA, potrivit art. 316 alin. (11) lit. a), c)-e) și h) din Codul fiscal, procedura se încheie, iar sumele negative cuprinse în respectivul decont se pot cuprinde în primul decont de TVA care va fi depus după înregistrarea contribuabilului, la solicitarea acestuia, potrivit prevederilor art. 316 alin. (12) din Codul fiscal.

80.(1) Dacă la data depunerii decontului cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare persoana impozabilă are codul de înregistrare în scopuri de TVA anulat potrivit art. 316 alin. (11) lit. a), c)-e) și h) din Codul fiscal, procedura se încheie.

80.(2) Dacă la data anulării înregistrării în scopuri de TVA Decizia de rambursare a TVA este emisă, dar decontul cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare este în curs de soluționare potrivit pct. 35, compartimentul de specialitate emite Decizia privind desființarea Deciziei de rambursare a TVA, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 5 la ordin, și procedura se încheie. Decizia privind desființarea Deciziei de rambursare a TVA se comunică persoanei impozabile, conform art. 47 din Codul de procedură fiscală, doar dacă Decizia de rambursare a TVA a fost comunicată anterior.

80.(3) Dacă anularea înregistrării în scopuri de TVA produce efecte în cursul soluționării decontului, compartimentul învestit cu soluționarea decontului la data anulării întocmește un referat prin care propune încheierea procedurii. Referatul se aprobă de conducătorul unității fiscale și se transmite compartimentului de specialitate. Pe baza referatului, compartimentul de specialitate întocmește Decizia privind încheierea procedurii de soluționare a deconturilor cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare pentru persoanele impozabile a căror înregistrare în scopuri de TVA a fost anulată, potrivit art. 316 alin. (11) lit. a), c)-e) și h) din Codul fiscal.

81. Compartimentul de specialitate emite o decizie, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 4 la ordin, prin care comunică persoanei impozabile încheierea procedurii de soluționare a decontului. Decizia se comunică de organul fiscal competent, potrivit prevederilor art. 47 din Codul de procedură fiscală. Dispozițiile pct. 43 sunt aplicabile în mod corespunzător.”

„82^1. Prin excepție de la pct. 79, în cazul persoanelor impozabile care au sediul activității economice în afara României, sumele negative cuprinse în decontul cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare aflat în curs de soluționare la data anulării înregistrării în scopuri de TVA se pot restitui, potrivit procedurii generale de restituire, aprobată prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1.899/2004, dacă persoana impozabilă declară că a încetat desfășurarea de activități economice pe teritoriul României.”

„83.(1) Sumele negative, înscrise în deconturile cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare rămase nesoluționate până la data radierii persoanei impozabile din evidențele organelor fiscale, se transferă în Evidența persoanelor impozabile radiate, ale căror deconturi cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare au rămas nesoluționate la data radierii, organizată potrivit anexei nr. 7 la prezenta procedură, până la stabilirea persoanei care preia eventualul drept de rambursare.

83.(2) Evidența se constituie cu ajutorul sistemului informatic, de către fiecare organ fiscal competent.

83.(3) În situația în care compartimentul de specialitate primește de la Registrul contribuabililor informația potrivit căreia persoana impozabilă a fost radiată, iar Decizia de rambursare a TVA a fost emisă și necomunicată persoanei impozabile până la data primirii acestei informații, compartimentul de specialitate transferă sumele negative, înscrise în deconturile cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare rămase nesoluționate, în evidența organizată potrivit alin. (1), până la stabilirea persoanei care preia dreptul de rambursare.”

„86. Referatul conține: codul de identificare fiscală al persoanei impozabile radiate, data radierii, numărul și data decontului cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare rămas nesoluționat până la data radierii contribuabilului, suma solicitată la rambursare prin acest decont de TVA, propunerea privind încheierea procedurii de soluționare a decontului întrucât pentru persoana radiată nu există succesori, numărul și data informării transmise compartimentului de specialitate de către organul de inspecție fiscală cu privire la încetarea inspecției fiscale ca urmare a faptului că nu există succesori.”

6.

Anexa nr. 4 se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 8 la prezentul ordin.

7.

După anexa nr. 4 se introduc două noi anexe, anexa nr. 5 „Decizie privind desființarea Deciziei de rambursare a TVA nr. ........ din data de ..............”, ale cărei model și conținut sunt prevăzute în anexa nr. 6 la prezentul ordin, și anexa nr. 6 „Situațiile din care rezultă că persoanele impozabile prezintă un risc de rambursare necuvenită a TVA, altele decât cele prevăzute la art. 169 alin. (4) lit. a)-c) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare”, ale cărei model și conținut sunt prevăzute în anexa nr. 7 la prezentul ordin.

Art. II

Anexele nr. 1-8 fac parte integrantă din prezentul ordin.

Art. III

(1)

Prevederile prezentului ordin se aplică începând cu deconturile cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare aferente lunii august 2026, respectiv trimestrului III al anului 2026.

(2)

Prevederile prezentului ordin se aplică și pentru deconturile cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opțiune de rambursare aflate în curs de soluționare la data intrării în vigoare a prezentului ordin, cu excepția deconturilor care au fost transmise, până la data intrării în vigoare a acestui ordin, compartimentului cu atribuții de inspecție fiscală în vederea soluționării cu inspecție fiscală anticipată.

Art. IV

Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Art. V

Structurile competente din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, Direcția generală de administrare a marilor contribuabili, direcțiile generale regionale ale finanțelor publice și organele fiscale centrale din subordine vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

Președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală,

Adrian Nicușor Nica București, 21 septembrie 2026.

Nr. 1.123.

ANEXA Nr. 1*) (Anexa nr. 1 la procedură)

Evidența deconturilor cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare

*) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.

*) Se înscrie temeiul legal care prevede situația expresă în care se regăsește decontul supus soluționării, respectiv art. 169 alin. (2) lit. a), b) sau c) din Codul de procedură fiscală sau art. 169 alin. (3) lit. a)/b)/c)/d)/e) din Codul de procedură fiscală, după caz.

Anexele actului sunt în Monitorul Oficial nr. 823, la paginile 4–16. Îl poți consulta în platformă, după autentificare.