Text cu caracter informativ. Numai versiunea publicată în Monitorul Oficial al României este cea oficială. O poți consulta în modulul Monitorul Oficial, după autentificare.
Având în vedere prevederile art. 107 alin. (1) și (5) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, precum și avizul conform comunicat de Ministerul Finanțelor prin Adresa nr. 798.391 din 19.08.2026,
în temeiul prevederilor art. 11 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală, cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 342 alin. (1) din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare,
președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală emite următorul ordin:
(unparsed)
ORDIN nr. 1.022 din 20 august 2026pentru aprobareaProceduriiprivind stabilirea din oficiu a taxei pe valoarea adăugată datorate de către persoanele impozabile care nu au depus decontul de taxă pe valoarea adăugată (300), precum și a modelului și conținutului unor formulareEMITENTAGENȚIA NAȚIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂPublicat înMONITORUL OFICIAL nr. 745 din 3 septembrie 2026Având în vedere prevederileart. 107 alin. (1)și(5) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, precum și avizul conform comunicat de Ministerul Finanțelor prin Adresa nr. 798.391 din 19.08.2026,în temeiul prevederilorart. 11 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 520/2013privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală, cu modificările și completările ulterioare, și aleart. 342 alin. (1) din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare,președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală emite următorul ordin:+Articolul 1Se aprobăProceduraprivind stabilirea din oficiu a taxei pe valoarea adăugată datorate de către persoanele impozabile care nu au depus decontul de taxă pe valoarea adăugată (300), prevăzută înanexa nr. 1.+Articolul 2Se aprobă modelul și conținutul următoarelor formulare:a)„Notificare privind nedepunerea decontului de taxă pe valoarea adăugată (300)“, prevăzut înanexa nr. 2; b)„Invitație privind exercitarea dreptului de a fi ascultat, în cazul neprezentării la primul termen stabilit de organul fiscal în vederea audierii“, prevăzut înanexa nr. 3; c)„Decizie de impunere din oficiu a taxei pe valoarea adăugată datorate de către persoanele impozabile care nu au depus decontul de taxă pe valoarea adăugată (300)“ (192), prevăzut înanexa nr. 4; d)„Decizie de anulare a deciziei de impunere din oficiu a taxei pe valoarea adăugată datorate de către persoanele impozabile care nu au depus decontul de taxă pe valoarea adăugată (300)“ (193), prevăzut înanexa nr. 5 +Articolul 3Caracteristicile de tipărire, modul de difuzare, de utilizare și de păstrare a formularelor prevăzute laart. 2sunt prevăzute înanexa nr. 6.+Articolul 4Anexele nr. 1-6fac parte integrantă din prezentul ordin.+Articolul 5Referirile laCodul fiscaldin cuprinsul prezentului ordin reprezintă trimiteri latitlul VII „Taxa pe valoarea adăugată“ din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, iar referirile laCodul de procedură fiscalăreprezintă trimiteri laLegea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.+Articolul 6(1)Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și se aplică pentru stabilirea din oficiu a taxei pe valoarea adăugată datorate de către persoanele impozabile care nu au depus decontul de taxă pe valoarea adăugată (300), începând cu obligația de depunere a decontului de TVA aferent lunii iulie 2024.(2)Pentru perioadele fiscale anterioare lunii iulie 2024, stabilirea din oficiu a taxei pe valoarea adăugată datorate de către persoanele impozabile care nu au depus decontul de taxă pe valoarea adăugată (300) se face potrivit prevederilorpct. 3 din capitolul II al Proceduriiprivind stabilirea din oficiu a impozitelor, taxelor și contribuțiilor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau reținere la sursă, aprobată prinOrdinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 962/2016, cu modificările ulterioare.+Articolul 7Direcția generală proceduri pentru administrarea veniturilor, Direcția generală de administrare a marilor contribuabili, precum și direcțiile generale regionale ale finanțelor publice și unitățile fiscale subordonate acestora vor lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.p. Președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală,Ionuț AuricăBucurești, 20 august 2026.Nr. 1.022.+Anexa nr. 1PROCEDURĂprivind stabilirea din oficiu a taxei pe valoarea adăugatădatorate de către persoanele impozabile care nu au depusdecontul de taxă pe valoarea adăugată (300)+Anexa nr. 2Sigla DGRFPAgenția Națională de Administrare FiscalăDirecția Generală de Administrare a Marilor ContribuabiliDirecția Generală Regională a Finanțelor Publice Unitatea fiscală Nr. de înregistrare Data NOTIFICAREprivind nedepunerea decontului de taxă pe valoarea adăugată (300)Către:Denumirea/Numele, prenumele Cod de înregistrare în scopuri de TVA: Domiciliul fiscal: localitatea , str. nr. , bl. , sc. , ap. , județul (sectorul) , cod poștal În temeiul prevederilorart. 323 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, aveați obligația depunerii decontului taxei pe valoarea adăugată (formular 300) pentru perioada fiscală .Neîndeplinirea la termen a obligațiilor de declarare prevăzute de lege constituie contravenție, potrivitart. 336 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, și se sancționează cu amendă contravențională, potrivitart. 336 alin. (2) lit. d)din același act normativ.Nedepunerea decontului în termen de 15 zile de la primirea prezentei notificări dă dreptul organului fiscal să stabilească din oficiu obligația de plată, potrivitart. 107 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.În vederea exercitării dreptului de a fi ascultat, în conformitate cu prevederileart. 9 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, vă rugăm să vă prezentați la sediul unității fiscale, în termen de 5 zile de la data primirii prezentei notificări.Menționăm că, potrivitart. 9 alin. (3) lit. a) din Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în cazul în care refuzați explicit să vă prezentați la termenul stabilit de organul fiscal audierea se consideră îndeplinită.Prin refuz explicit se înțelege renunțarea în scris la dreptul de a fi ascultat în procedura audierii.Pentru informații suplimentare în legătură cu această notificare, persoana care poate fi contactată este doamna/ domnul ., la sediul nostru sau la numărul de telefon , între orele - .În speranța că veți da curs solicitării noastre, vă mulțumim.În situația în care ați depus decontul, vă rugăm să nu dați curs prezentei.Conducătorul unității fiscale,Numele și prenumele Semnătura Document care conține date cu caracter personal protejate de prevederileRegulamentului (UE) 2016/679+Anexa nr. 3Sigla DGRFPAgenția Națională de Administrare FiscalăDirecția Generală de Administrare a Marilor ContribuabiliDirecția Generală Regională a Finanțelor Publice Unitatea fiscală Nr. de înregistrare Data INVITAȚIEprivind exercitarea dreptului de a fi ascultat, în cazul neprezentăriila primul termen stabilit de organul fiscal în vederea audieriiCătre:Denumirea/Numele, prenumele Cod de identificare fiscală/Cod de înregistrare în scopuri de TVA: Domiciliul fiscal: localitatea , str. nr. , bl. , sc. , ap. , județul (sectorul) , cod poștal Prin Notificarea privind nedepunerea decontului de taxă pe valoarea adăugată (300) nr. din data de ați fost informat cu privire la faptul că nu v-ați îndeplinit obligațiile declarative privind taxa pe valoarea adăugată aferente operațiunilor economice desfășurate.Întrucât, ca urmare a notificării nu ați depus decontul de taxă pe valoarea adăugată (formular 300) pentru perioada fiscală , nu v-ați prezentat la sediul unității fiscale, în vederea audierii, conform prevederilorart. 9 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, și nu ați refuzat explicit să vă prezentați la termenul stabilit de organul fiscal în vederea audierii,vă invităm să vă prezentați la sediul unității fiscale, în termen de 5 zile de la data primirii prezentei notificări, în vederea audierii, acesta fiind cel de-al doilea termen consecutiv stabilit conform prevederilorart. 9 alin. (3) lit. b) din Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.Pentru informații suplimentare în legătură cu această invitație, persoana care poate fi contactată este doamna/ domnul , la sediul nostru sau la numărul de telefon , între orele - .În speranța că veți da curs solicitării noastre, vă mulțumim.În situația în care ați depus decontul, vă rugăm să nu dați curs prezentei.Conducătorul unității fiscale,Numele și prenumele Semnătura Document care conține date cu caracter personal protejate de prevederileRegulamentului (UE) 2016/679+Anexa nr. 4Sigla DGRFPAgenția Națională de Administrare Fiscală192Direcția Generală de Administrare a Marilor ContribuabiliDirecția Generală Regională a Finanțelor Publice Unitatea fiscală Nr. de înregistrare Data DECIZIE DE IMPUNERE DIN OFICIUa taxei pe valoarea adăugată datorate de cătrepersoanele impozabile care nu au depus decontul detaxă pe valoarea adăugată (300)Către:Denumirea/Numele, prenumele Cod de înregistrare în scopuri de TVA: Domiciliul fiscal: localitatea , str. nr. , bl. , sc. , ap. , județul (sectorul) , cod poștal Ca urmare a nedepunerii decontului de taxă pe valoarea adăugată (300), pentru perioada fiscală , pe baza informațiilor existente în evidențele fiscale se stabilește din oficiu taxa pe valoarea adăugată de plată datorată pentru operațiunile efectuate în perioada analizată, după cum urmează:TVA de plată stabilită din oficiu - lei - Temei de drept:art. 323 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu dispozițiileart. 107 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioareMotive de fapt: Taxa pe valoarea adăugată stabilită din oficiu de organul fiscal se plătește în funcție de data comunicării prezentei, astfel:–dacă data comunicării este cuprinsă în intervalul 1-15 din lună, termenul de plată este până la data de 5 a lunii următoare; –dacă data comunicării este cuprinsă în intervalul 16-31 din lună, termenul de plată este până la data de 20 a lunii următoare. Pentru neplata la termenele de plată scadente prevăzute de lege a obligațiilor fiscale se vor calcula obligații fiscale accesorii, conform legii Mențiuni privind audierea contribuabilului/plătitorului și, respectiv, informarea acestuia despre aspectele constatate și consecințele fiscale:Contribuabilul/Plătitorul a fost informat cu privire la dreptul de a-și exprima punctul de vedere în cadrul procedurii de audiere, precum și cu privire la efectele nedepunerii declarației fiscale, prin Notificarea nr. din data de privind nedepunerea decontului de taxă pe valoarea adăugată (300).Alte mențiuni privind audierea: Decizia de impunere din oficiu reprezintă titlu de creanță și constituie înștiințare de plată, conform legii.Depunerea decontului de taxă pe valoarea adăugată (300) în termen de 60 de zile de la data comunicării prezentei conduce la anularea deciziei de impunere din oficiu.În cazul în care decontul de taxă pe valoarea adăugată (300) se depune după termenul de 60 de zile de la data comunicării prezentei, acesta nu se prelucrează, iar sumele stabilite prin decizia de impunere din oficiu se mențin.Prezenta decizie poate fi contestată în termen de 45 de zile de la data comunicării, sub sancțiunea decăderii, potrivitart. 270 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, la organul fiscal competent, potrivitart. 269 alin. (4)din același act normativ.Prezenta decizie produce efecte de la data comunicării acesteia.Director general/Șef administrație,Numele și prenumele Semnătura și ștampila unității Document care conține date cu caracter personal protejate de prevederileRegulamentului (UE) 2016/679+Anexa nr. 5Sigla DGRFPAgenția Națională de Administrare Fiscală193Direcția Generală de Administrare a Marilor ContribuabiliDirecția Generală Regională a Finanțelor Publice Unitatea fiscală Nr. de înregistrare Data DECIZIE DE ANULAREa deciziei de impunere din oficiu a taxei pe valoarea adăugatădatorate de către persoanele impozabile care nu au depusdecontul de taxă pe valoarea adăugată (300)Către:Denumirea/Numele, prenumele Cod de înregistrare în scopuri de TVA: Domiciliul fiscal: localitatea , str. nr. , bl. , sc. , ap. , județul (sectorul) , cod poștal Având în vedere dispozițiileart. 107 alin. (5)și aleart. 94 alin. (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, vă comunicăm că „Decizia de impunere din oficiu a taxei pe valoarea adăugată datorate de către persoanele impozabile care nu au depus decontul de taxă pe valoarea adăugată (300)“ nr. / a fost anulată.Prezenta decizie poate fi contestată în termen de 45 de zile de la data comunicării, sub sancțiunea decăderii, potrivitart. 270 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, la organul fiscal competent, potrivitart. 269 alin. (4)din același act normativ.Prezenta decizie produce efecte de la data comunicării acesteia.Director general/Șef administrație,Numele și prenumele Semnătura și ștampila unității Document care conține date cu caracter personal protejate de prevederileRegulamentului (UE) 2016/679+Anexa nr. 6CARACTERISTICILEde tipărire, modul de difuzare, de utilizareși de păstrare a formularelor1.Denumirea formularului: „Notificare privind nedepunerea decontului de taxă pe valoarea adăugată (300)“1.1.Format: A4/t1 1.2.Caracteristicile de tipărire:–pe o singură față; –se poate utiliza și echipament informatic pentru editare și completare 1.3.Se utilizează la notificarea persoanelor impozabile care nu și-au îndeplinit obligația de depunere a decontului taxei pe valoarea adăugată (300) prevăzut laart. 323 alin. (1) din Codul fiscal 1.4.Se întocmește în 2 exemplare de organul fiscal competent 1.5.Circulă:–1 exemplar la persoana impozabilă; –1 exemplar la organul fiscal competent 1.6.Se arhivează la dosarul fiscal al persoanei impozabile 2.Denumirea formularului: „Invitație privind exercitarea dreptului de a fi ascultat, în cazul neprezentării la primul termen stabilit de organul fiscal în vederea audierii“2.1.Format: A4/t1 2.2.Caracteristicile de tipărire:–pe o singură față; –se poate utiliza și echipament informatic pentru editare și completare –1 exemplar la persoana impozabilă; –1 exemplar la organul fiscal competent 2.3.Se utilizează pentru invitarea la sediul organului fiscal competent a persoanelor impozabile care, ca urmare a „Notificării privind nedepunerea decontului de taxă pe valoarea adăugată (300)“, nu au depus decontul de taxă pe valoarea adăugată (300), nu s-au prezentat la sediul unității fiscale, în vederea audierii, conform prevederilorart. 9 alin. (1) din Codul de procedură fiscală, și nu au refuzat explicit să își exercite dreptul de a fi ascultate 2.4.Se întocmește în 2 exemplare de organul fiscal competent 2.5.Circulă: 2.6.Se arhivează la dosarul fiscal al persoanei impozabile 3.Denumirea formularului: „Decizie de impunere din oficiu a taxei pe valoarea adăugată datorate de către persoanele impozabile care nu au depus decontul de taxă pe valoarea adăugată (300)“ (192)3.1.Format: A4/t1 3.2.Caracteristicile de tipărire:–pe o singură față; –se poate utiliza și echipament informatic pentru editare și completare 3.3.Se utilizează la stabilirea din oficiu a taxei pe valoarea adăugată datorate de persoanele impozabile care nu au depus decontul de taxă pe valoarea adăugată (300) 3.4.Se difuzează gratuit 3.5.Se întocmește în 2 exemplare de organul fiscal competent 3.6.Circulă:–1 exemplar la persoana impozabilă; –1 exemplar la organul fiscal competent 3.7.Se arhivează la dosarul fiscal al persoanei impozabile 4.Denumirea: „Decizie de anulare a deciziei de impunere din oficiu a taxei pe valoarea adăugată datorate de către persoanele impozabile care nu au depus decontul de taxă pe valoarea adăugată (300)“ (193)4.1.Format: A4/t1 4.2.Caracteristicile de tipărire:–pe o singură față; –se poate utiliza și echipament informatic pentru editare și completare 4.3.Se utilizează la anularea deciziei de impunere din oficiu a taxei pe valoarea adăugată datorate de către persoanele impozabile care nu au depus decontul de taxă pe valoarea adăugată (300) 4.4.Se difuzează gratuit 4.5.Se întocmește în 2 exemplare de organul fiscal competent 4.6.Circulă:–1 exemplar la persoana impozabilă; –1 exemplar la organul fiscal competent 4.7.Se arhivează la dosarul fiscal al persoanei impozabile ------
p. Președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală,
Ionuț Aurică București, 20 august 2026.
Anexele actului sunt în Monitorul Oficial nr. 745, la paginile 2–9. Îl poți consulta în platformă, după autentificare.