ORDONANTA nr. 70 din 28 august 1997 - (*actualizată*) privind controlul fiscal (actualizată până la data de 07 aprilie 2003*)
Text cu caracter informativ. Numai versiunea publicată în Monitorul Oficial al României este cea oficială.
Controlul fiscal cuprinde ansamblul activităților care au ca scop verificarea realității, legalității și sinceritatii declarațiilor, verificarea corectitudinii și exactitatii îndeplinirii, conform legii, a obligațiilor fiscale de către contribuabili, precum și activitatea de investigare și constatare a evaziunii fiscale.
Sunt supuse controlului fiscal, potrivit prezentei ordonanțe, persoanele fizice și juridice, române și străine, precum și asociațiile fără personalitate juridică, cărora le revin, potrivit reglementărilor legale în vigoare, obligații fiscale, denumite în continuare contribuabili.
Obligațiile fiscale cuprind
obligația de a declara bunurile și veniturile impozabile sau, după caz, impozitele datorate, taxele, contribuțiile la fondurile speciale
obligația de a calcula și de a inregistra în evidentele contabile și de plată, la termenele legale, impozitele, taxele, contribuțiile la fondurile speciale
obligația de a calcula, de a retine și de a inregistra în evidentele contabile și de plată, la termenele legale, impozitele care se realizează prin stopaj la sursa
orice alte obligații legale care revin contribuabililor, persoane fizice sau juridice, în aplicarea legilor fiscale.
În sensul prezentei ordonanțe, prin impozite se înțelege sumele datorate, potrivit legii, bugetului de stat și bugetelor locale, precum și orice alte sume care constituie venituri de natura fiscală, a căror administrare revine Ministerului Finanțelor sau, după caz, autorităților administrației publice locale.
Controlul fiscal se exercită de către organele de control fiscal din cadrul Ministerului Finanțelor Publice și al unităților sale teritoriale, precum și de către serviciile de specialitate ale autorităților administrației publice locale, denumite în continuare organe de control fiscal. Organele de control fiscal îndeplinesc o funcție ce implica exercițiul autorității de stat. Structura organizatorică, numărul de personal pentru activitatea de control fiscal, competența teritorială și atribuțiile aparatului de control fiscal din cadrul Ministerului Finanțelor Publice și al unităților sale teritoriale se aproba de ministrul finanțelor publice, iar pentru serviciile de specialitate ale autorităților administrației publice locale, de ministrul administrației publice. În exercitarea atribuțiilor de serviciu organele de control fiscal colaborează cu autoritățile publice centrale și locale, cu direcțiile de specialitate din cadrul Ministerului Finanțelor Publice, respectiv ale Ministerului Administrației Publice, precum și cu instituțiile fiscale similare din alte state, în condițiile legii, pentru realizarea obiectivelor lor.
În exercitarea atribuțiilor ce le revin organele de control fiscal sau, după caz, serviciile de specialitate ale autorităților administrației publice locale au dreptul
sa verifice în totalitate sau prin sondaj orice documente, înscrisuri, registre sau evidente contabile ale contribuabililor verificați, referitoare la obiectul controlului, sa primească copii de pe orice înscris, document sau înregistrare contabila; b) să solicite contribuabililor controlati, verbal sau în scris, toate informațiile și justificările referitoare la abaterile constatate. În cazul în care se solicita răspunsul în scris, contribuabilii sunt obligați sa furnizeze informațiile respective în termen de 5 zile de la primirea solicitării
sa retina documente în scopul protejării împotriva înstrăinării sau distrugerii, în condițiile legii, acte, înscrisuri, registre și documente financiar-contabile sau orice element material care face dovada stabilirii, înregistrării și achitării obligațiilor fiscale de către contribuabili, pe o perioadă de maximum 30 de zile. În cazuri excepționale, cu aprobarea conducerilor organului de control fiscal, perioada de reținere a documentelor poate fi prelungită cu maximum 90 de zile
să solicite prezenta contribuabililor sau a reprezentanților legali ai acestora la sediul organului de control fiscal. Solicitarea se face în scris și cuprinde în mod obligatoriu data, ora și locul intalnirii, precum și scopul acesteia. Solicitarea se comunică contribuabilului cu cel puțin 5 zile lucrătoare înaintea datei fixate pentru intalnire
să facă constatări faptice cu privire la natura activităților producătoare de venituri impozabile sau pentru identificarea bunurilor ori surselor impozabile
sa confiste, în condițiile legii, obiectele sau produsele reprezentând bunuri sustrase de la plata impozitelor și taxelor, precum și sumele în lei și în valută dobândite ilicit
sa stabilească obligațiile fiscale prin asimilare sau estimare, în situația în care în evidența contabilă nu exista documente justificative sau contribuabilul refuza prezentarea acestora, conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului finanțelor publice, respectiv al ministrului administrației publice. Sarcina de a dovedi ca metoda indirecta utilizata pentru stabilirea obligațiilor fiscale este incorectă revine contribuabilului
sa stabilească în sarcina contribuabilului diferențe de impozite și taxe, sa calculeze majorări de întârziere, penalități și penalități de întârziere pentru neplata în termenele legale a impozitelor și/sau taxelor datorate conform prevederilor legilor fiscale
abrogat
să constate contravențiile și să aplice sancțiunile prevăzute de legile fiscale și contabile
sa dispună corectarea în contabilitate a eventualelor erori constatate după aprobarea și depunerea situațiilor financiare anuale, în anul în care au fost constatate
sa anuleze aplicarea măsurilor care contravin reglementărilor contabile și fiscale și sa dispună măsurile necesare îndeplinirii corecte de către contribuabili a obligațiilor fiscale ce le revin; m) să între, în prezenta contribuabilului sau a reprezentantului legal al acestuia ori în prezenta altei persoane desemnate de contribuabil, în orice incinta a sediului în care își desfășoară activitatea contribuabilul sau în locuri în care exista bunuri impozabile ori în care se desfășoară activități producătoare de venituri. Accesul este permis în cursul programului normal de lucru al contribuabilului, iar în afară acestuia, numai cu autorizarea scrisă a conducerii organului de control fiscal sau, după caz, a conducerii serviciilor de specialitate ale autorităților administrației publice locale și cu acordul contribuabilului
sa verifice modul de aducere la îndeplinire a măsurilor dispuse de organele de control fiscal
sa beneficieze de protecție din partea organelor abilitate ale statului, la solicitarea acestora.
În cazul în care evidentele contabile sau orice alte evidente sunt ținute cu ajutorul sistemelor de prelucrare automată a datelor, controlul se poate exercita asupra ansamblului informațiilor, datelor și prelucrarilor informatice care concura, direct sau indirect, la obținerea rezultatelor contabile sau fiscale și la elaborarea declarațiilor, precum și asupra documentației referitoare la analiza, programarea și executarea prelucrarilor.
În scopul determinării modului de respectare a obligațiilor fiscale ce revin contribuabililor și al stabilirii exacte a impozitelor datorate, organele de control fiscal sunt în drept să solicite informații de la: a) persoane fizice sau juridice care dețin în păstrare sau în administrare bunuri ori sume de bani ale contribuabililor, care au relații de afaceri cu aceștia sau care pot da relații în legătură cu operațiunile verificate
organe ale administrației publice centrale și locale, instituții publice sau de interes public
instituții publice sau private care înregistrează, sub orice formă, încheierile de contracte, circulația mărfurilor pe căile de comunicație de orice fel, evidenta populației sau a bunurilor, exploatarea proprietăților și altele asemenea. Persoanele, organele și instituțiile menționate la alin. 1 sunt obligate ca în termenul specificat în solicitare sa furnizeze informațiile și sa pună la dispoziție organelor de control fiscal sau, după caz, serviciilor de specialitate ale autorităților administrației publice locale actele, evidentele și datele respective, în condițiile legii. Toate actele, datele și informațiile obținute de organele de control fiscal sau, după caz, de serviciile de specialitate ale autorităților administrației publice locale, în modalitatea prevăzută în prezentul articol, vor face parte din dosarul fiscal al contribuabilului și vor putea fi luate în considerare la recalcularea impozitelor datorate de acesta.
Abrogat.
Organele de control fiscal au următoarele obligații
sa cunoască și să aplice corect, cu obiectivitate și profesionalism prevederile legislației contabile și fiscale și normele de aplicare a acestora
să prezinte contribuabilului verificat legitimatia de control și ordinul de serviciu
să efectueze controlul în asa fel încât sa afecteze cat mai puțin activitatea curenta a contribuabililor verificați
sa acorde atenție intrebarilor, nelamuririlor, reclamatiilor contribuabililor și sa dea dovadă de înțelegere și solicitudine în soluționarea acestora, potrivit legii
sa întocmească și să depună la sediul unității de care aparține actele de control privind rezultatele verificării, potrivit metodologiei de control
sa utilizeze cu eficienta timpul de control, sa păstreze și sa apere secretul operațiunilor contribuabililor verificați
sa nu se angajeze direct sau indirect în relații de afaceri cu persoane fizice sau juridice controlate, relații care pot afecta îndeplinirea cu corectitudine a sarcinilor de control fiscal încredințate
sa sesizeze organele de urmărire penală în legătură cu anumite constatări ce ar putea întruni elemente constitutive ale unei infracțiuni constatate cu ocazia exercitării atribuțiilor de control fiscal
sa nu pretindă și sa nu primească nici un fel de bunuri în natura sau în bani, sa nu își creeze avantaje în legătură cu serviciul sau cu exercitarea funcției
sa consemneze, conform legii, în registrul unic de control existent la contribuabil datele privind începerea controlului, obiectivele și rezultatele sintetice ale acestuia
sa răspundă pentru constatările rezultate din control, raportat la tematica stabilită pentru verificare și în concordanta cu documentele supuse controlului.
Abrogat.
Înaintea desfășurării unei acțiuni de control fiscal la sediul, domiciliul sau reședința contribuabilului, acesta are dreptul
să fie informat în legătură cu acțiunea de control prin transmiterea unui aviz de verificare
să fie înștiințat în legătură cu drepturile și obligațiile sale. Avizul de verificare va cuprinde
baza legală a transmiterii lui și a desfășurării controlului fiscal
perioada în care este programata să se desfășoare acțiunea de control fiscal
impozitele și perioadele impozabile care vor fi cuprinse în verificare.
Avizul de verificare se transmite contribuabilului cu cel puțin 5 zile lucrătoare înainte de data începerii efective a acțiunii de control fiscal.
Pentru motive întemeiate contribuabilii pot solicita modificarea datei de începere a controlului fiscal cu maximum 15 zile lucrătoare, solicitare care se comunică în scris conducerii organului de control fiscal în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea avizului de verificare.
O noua solicitare de amânare a controlului fiscal respectiv nu se admite.
În cazul controalelor inopinate sau la verificarea unor sesizări, reclamații privind cazuri de evaziune fiscală, precum și în cazul verificării efectuate la cererea contribuabililor și al acțiunilor de verificare solicitate de diverse instituții pentru care sunt stabilite termene precise de soluționare prin acte normative, nu se transmit avize de verificare.
Organele de control fiscal sunt obligate sa dea curs imediat sau în cel mult 24 de ore tuturor sesizarilor și reclamatiilor privind cazurile de evaziune fiscală.
Controlul inopinat nu poate fi extins la nivelul unei perioade sau activități a unui contribuabil.
Pe toată durata exercitării controlului fiscal contribuabilii supuși acestuia au următoarele drepturi
să fie informati asupra desfășurării controlului și eventualelor situații neclare
să fie primii solicitati, în cazul în care sunt disponibili, pentru a furniza informații, date, documente și elemente pentru clarificarea și justificarea operațiunilor efectuate
sa beneficieze de asistența de specialitate sau juridică pe toată durata controlului
sa beneficieze din partea organului de control de un tratament just, confidențial și echitabil
abrogată
sa conteste, potrivit legii, constatările înscrise în actele de control încheiate
să fie protejati asupra secretului fiscal.
Contribuabilii au dreptul să solicite, din proprie inițiativă, să fie controlati.
Contribuabilii supuși controlului fiscal au următoarele obligații
să se prezinte, la solicitarea organului de control, la data și locul stabilite pentru efectuarea controlului, la sediul central și/sau al subunitatilor agentului economic
sa pună la dispoziție toate documentele, situațiile și datele solicitate privind obiectul controlului
sa pună la dispoziție, la solicitarea organului de control, în condițiile legii, actele originale sau copii certificate, după caz, referitoare la obiectul controlului
să permită accesul în locurile unde se afla bunurile și valorile supuse impozitării, precum și în locurile unde se afla documentele necesare controlului
sa furnizeze în scris și verbal, în legătură cu obiectul controlului, toate explicațiile și elementele necesare clarificarii operațiunilor economico-financiare efectuate
sa manifeste respect față de autoritatea controlului, aducând la îndeplinire întocmai măsurile din actul de control rămase definitive, și sa informeze organul de control despre aceasta
sa colaboreze cu organul de control pentru buna desfășurare a acțiunii de control
sa notifice toate modificările intervenite în datele inițiale de identificare, inclusiv încetarea activității în termenele prevăzute de lege
sa întocmească documente pentru orice operațiune impozabilă și sa răspundă pentru realitatea și exactitatea datelor furnizate, precum și pentru autenticitatea documentelor în cauza furnizate organului de control
sa refacă evidentele tehnico-operative și contabile prin care se justifica operațiunile efectuate, în situația în care acestea au fost pierdute ori distruse, în termen de maximum 60 de zile de la data producerii evenimentului
sa întocmească și sa pună la dispoziție organului de control registrul unic de control
sa dea o declarație pe propria răspundere la finalizarea controlului, în care să specifice ca au fost prezentate toate documentele ce privesc obiectul controlului
sa creeze condiții corespunzătoare pentru desfășurarea controlului fiscal
să se prezinte la sediul organului de control fiscal, la solicitarea scrisă a acestuia. Documentele neprezentate cu rea-credința, dovedită cu ocazia controlului fiscal efectuat la sediul, domiciliul sau reședința contribuabilului ori la sediul organului de control fiscal, nu vor fi luate în considerare ulterior la soluționarea contestațiilor împotriva măsurilor dispuse prin actele de control sau de impunere întocmite de organele Ministerului Finanțelor Publice.
Contribuabilii care, potrivit legii, organizează și conduc contabilitatea proprie sunt obligați sa păstreze evidentele contabile, precum și documentele justificative pe baza cărora s-au făcut înregistrările contabile, la sediul social declarat cu ocazia autorizării și înregistrării la organul fiscal, până la împlinirea termenului de prescripție a dreptului organelor fiscale sau, după caz, a dreptului serviciilor de specialitate ale autorităților administrației publice locale de a stabili diferențe de impozite. Evidentele contabile și documentele justificative se păstrează și se arhiveaza într-un mod adecvat, care să permită desfășurarea normală a controlului fiscal. Contribuabilii sunt obligați sa păstreze la punctele de lucru un exemplar din documentele justificative aferente desfășurării activității acestora.
Măsurile dispuse ca urmare a controlului fiscal pot fi contestate de către contribuabili, potrivit legii.
Contribuabilii sau, după caz, reprezentanții legali ai acestora sunt obligați sa coopereze la desfășurarea în condiții optime a controlului fiscal, prin respectarea drepturilor organelor fiscale sau, după caz, a drepturilor serviciilor de specialitate ale autorităților administrației publice locale și acordarea sprijinului necesar în exercitarea acestor drepturi.
Controlul fiscal se desfășoară, în baza deciziei conducătorului organului de control fiscal, la sediul social înregistrat de organele competente și/sau la subunitatile agentului economic respectiv. În cazul în care documentele au fost ridicate de organele abilitate de lege, controlul se poate efectua, dacă agentul economic nu dispune de sediu corespunzător, și la sediul organului de control.
Durata efectuării controlului fiscal prevăzut la art. 17 este stabilită de organele de control fiscal sau, după caz, de serviciile de specialitate ale autorităților administrației publice locale, în funcție de obiectivele controlului, și nu poate fi mai mare de 3 luni. În cazul marilor contribuabili sau al celor care au subunitati, filiale ori sucursale în țara, durata controlului nu poate fi mai mare de 6 luni.
Controlul fiscal la sediul, domiciliul ori reședința contribuabilului sau la sediul organului de control fiscal ori, după caz, la sediul serviciilor de specialitate ale autorităților administrației publice locale, se efectuează o singură dată pentru fiecare impozit și pentru fiecare perioada supusă impozitării. Prin excepție de la prevederile alin. 1, conducătorul organului de control fiscal competent sau, după caz, al serviciilor de specialitate ale autorităților administrației publice locale poate decide reverificarea unei anumite perioade, dacă de la data încheierii controlului fiscal și până la împlinirea termenului de prescripție prevăzut de prezenta ordonanță apar date suplimentare, necunoscute organului de control fiscal sau, după caz, serviciilor de specialitate ale autorităților administrației publice locale la data efectuării controlului, care influențează sau modifica rezultatele acestuia.
Rezultatele controlului fiscal se consemnează obligatoriu în procese-verbale de control, în note de constatare sau în procese-verbale de constatare a contravențiilor, după caz.
Dreptul organelor de control fiscal sau, după caz, al serviciilor de specialitate ale autorităților administrației publice locale de a stabili diferențe de impozite și majorări de întârziere pentru neplata în termen a acestora, precum și de a constata contravenții și a aplica amenzi și penalități pentru faptele ale căror constatare și sancționare sunt, potrivit legii, de competența organelor de control fiscal sau, după caz, a serviciilor de specialitate ale autorităților administrației publice locale, pentru o perioadă impozabilă, se prescrie după cum urmează
în termen de 5 ani de la data la care a expirat termenul de depunere a declarației pentru perioada respectiva
în termen de 5 ani de la data ultimului termen legal de plată a impozitului, în cazul în care legea nu prevede obligația depunerii declarației
în termen de 5 ani de la data comunicării, către contribuabil, a impozitului stabilit de organele fiscale sau, după caz, de serviciile de specialitate ale autorităților administrației publice locale în condițiile prevăzute de lege.
Termenele de prescripție prevăzute la art. 21 se întrerup
în cazurile și în condițiile stabilite de lege pentru întreruperea termenului de prescripție a dreptului la acțiune
la data depunerii de către contribuabil a declarației fiscale după expirarea termenului legal de depunere a acesteia
la data efectuării de către contribuabil a unui act voluntar de recunoaștere a impozitului datorat, inclusiv plata integrală sau parțială a acestuia
la data comunicării, către contribuabil, a unor diferențe de impozit stabilite de organele fiscale sau, după caz, de serviciile de specialitate ale autorităților administrației publice locale, ca urmare a acțiunilor de control.
Termenele de prescripție prevăzute la art. 21 se suspenda
în cazurile și în condițiile stabilite de lege pentru suspendarea termenului de prescripție a dreptului la acțiune
pe timpul cat contribuabilul se sustrage, cu rea-credința, de la efectuarea controlului fiscal
cat timp contribuabilul, ca urmare a dispozițiilor organelor fiscale sau, după caz, a serviciilor de specialitate ale autorităților administrației publice locale, remediaza deficientele sau indeparteaza cauzele care împiedica desfășurarea controlului fiscal.
Impozitele și diferențele de impozite declarate sau recunoscute în orice mod de către contribuabil, după împlinirea termenelor de prescripție, se considera legal stabilite și datorate.
Termenul de prescripție pentru stabilirea impozitelor și a diferențelor de impozite este de 10 ani în caz de evaziune fiscală stabilită printr-o hotărâre judecătorească definitivă.
Nerespectarea obligațiilor prevăzute la art. 13 constituie contravenție și se sancționează cu amendă, după cum urmează
de la 2.000.000 lei la 5.000.000 lei, pentru nerespectarea obligațiilor prevăzute la lit. c), d), f), g) și m)
de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei, pentru nerespectarea obligațiilor prevăzute la lit. a), e), l) și n)
de la 10.000.000 lei la 15.000.000 lei, pentru nerespectarea obligațiilor prevăzute la lit. h) și k)
de la 15.000.000 lei la 25.000.000 lei, pentru nerespectarea obligațiilor prevăzute la lit. b), i) și j).
Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor se fac de către organele de control fiscal și de alte persoane împuternicite de Ministerul Finanțelor Publice.
Controalele fiscale în curs la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe se vor continua potrivit dispozițiilor acesteia, actele îndeplinite anterior rămânând valabile. Termenele în curs la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe se calculează după normele legale în vigoare la data când au început să curgă.
Abrogat.
În termen de 60 de zile de la data publicării legii de aprobare a prezentei ordonanțe în Monitorul Oficial al României, Partea I, Ministerul Finanțelor Publice și Ministerul Administrației Publice vor elabora normele metodologice de aplicare a acesteia, aprobate prin hotărâre a Guvernului.
Prezenta ordonanță intră în vigoare în termen de 60 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României.
"La data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe se abroga orice prevederi referitoare la autoritățile administrației publice locale, la compartimentele/organele de specialitate ale acestora și la bugetele locale din ( ) Ordonanța Guvernului nr. 70/1997 privind controlul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 227 din 30 august 1997, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 64/1999 , cu modificările și completările ulterioare;"