Înapoi la Legislație

OG nr. 7/2013 · text integral

Despre act

Stare
în vigoare
Ultima modificare
1 aprilie 2018LEGEA nr. 73 din 22 martie 2018
Text consolidat la
1 aprilie 2018
Actualizat în sistemul nostru la
11 septembrie 2026
Emitent
GUVERNUL
Articole
9

Pe scurt

OG nr. 7/2013: ORDONANȚĂ nr. 7 din 23 ianuarie 2013 privind instituirea impozitului asupra veniturilor suplimentare obținute ca urmare a dereglementării prețurilor din sectorul gazelor naturale.

Este în vigoare?
Starea înregistrată a actului: în vigoare.
Când a fost modificat ultima dată?
La 1 aprilie 2018, prin LEGEA nr. 73 din 22 martie 2018.
La ce dată este consolidat textul?
Textul include modificările în vigoare până la 1 aprilie 2018.
Cine l-a emis?
GUVERNUL
Câte articole are?
9 articole.
Cuprins

ORDONANȚĂ nr. 7 din 23 ianuarie 2013 privind instituirea impozitului asupra veniturilor suplimentare obținute ca urmare a dereglementării prețurilor din sectorul gazelor naturale

Text cu caracter informativ. Numai versiunea publicată în Monitorul Oficial al României este cea oficială.

Art. 1

(1)

În sensul prezentei ordonanțe, expresiile de mai jos au următoarele semnificații

a)

investiții în segmentul upstream reprezintă investiții de dezvoltare și extindere a zăcămintelor existente, explorarea și dezvoltarea de noi zone de producție

b)

perioada de referință reprezintă luna pentru care se calculează impozitul asupra veniturilor suplimentare obținute ca urmare a dereglementării prețurilor din sectorul gazelor naturale

c)

dereglementarea prețurilor din sectorul gazelor naturale reprezintă procesul de eliminare treptată a prețurilor reglementate pentru furnizarea gazelor naturale la clienții finali, potrivit calendarelor stabilite în conformitate cu reglementările în vigoare.

(2)

Grupul de interes economic are înțelesul prevăzut de art. 118 alin. (1) din Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenței în exercitarea demnităților publice, a funcțiilor publice și în mediul de afaceri, prevenirea și sancționarea corupției, cu modificările și completările ulterioare.

Art. 2

(1)

Operatorii economici, inclusiv filialele acestora și/sau operatorii economici aparținând aceluiași grup de interes economic, care desfășoară efectiv atât activități de extracție, cât și activități de vânzare a gazelor naturale extrase din România pe teritoriul național, în marea teritorială, în zona contiguă și/sau zona economică exclusivă a României din Marea Neagră, sunt obligați la calcularea, declararea și plata impozitului asupra veniturilor suplimentare obținute ca urmare a dereglementării prețurilor din sectorul gazelor naturale, impozit stabilit în condițiile prezentei ordonanțe.

(2)

Impozitul prevăzut la alin. (1) se calculează prin aplicarea unor procente de 60% și, respectiv, de 80% din veniturile suplimentare, așa cum acestea sunt determinate potrivit anexei care face parte integrantă din prezenta ordonanță, din care se deduc redevențele aferente acestor venituri, precum și investițiile în segmentul upstream. Procentele de calcul al impozitului sunt

a)

60% din venitul suplimentar pentru prețurile de până la 85 lei/MWh inclusiv

b)

pentru prețurile care depășesc 85 lei/MWh se aplică un procent de 80% la venitul suplimentar obținut din diferența dintre 85 lei/MWh și prețul practicat.

(2^1)

Valoarea redevențelor aferente venitului suplimentar care se scade în vederea determinării bazei impozabile, în primele două luni ale trimestrului, se calculează pe baza procentajului mediu al redevenței petroliere datorate pentru producția de gaze naturale aferente trimestrului anterior perioadei de referință pentru care se calculează impozitul, iar în a treia lună a trimestrului, pe baza procentajului mediu al redevenței petroliere datorate în trimestrul curent. Regularizarea valorii redevențelor se va face în ultima lună din trimestru pe baza procentajului mediu de redevență aferent trimestrului curent, fiind inclusă în calculul bazei impozabile aferente acestei luni. Procentajul mediu se calculează ca raport între valoarea totală a redevenței datorate pentru producția de gaze naturale în trimestrul anterior sau curent, după caz, și valoarea totală a producției de gaze naturale realizate în aceleași trimestre, utilizată pentru calculul redevenței petroliere.

Art. 3

Toate investițiile în segmentul upstream se amortizează potrivit regulilor fiscale prevăzute de Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare.

Art. 4

Impozitul asupra veniturilor suplimentare, calculat în condițiile prezentei ordonanțe, reprezintă, pentru operatorii economici din sectorul gazelor naturale, cheltuială deductibilă la stabilirea profitului impozabil, în condițiile prevederilor Legii nr. 571/2003 , cu modificările și completările ulterioare.

Art. 5

(1)

Operatorii economici prevăzuți la art. 2 alin. (1) calculează, declară și plătesc lunar impozitul asupra veniturilor suplimentare obținute ca urmare a dereglementării prețurilor din sectorul gazelor naturale, până la data de 25 a lunii următoare celei pentru care datorează impozitul.

(2)

Modelul și conținutul declarației privind impozitul asupra veniturilor suplimentare obținute ca urmare a dereglementării prețurilor din sectorul gazelor naturale se stabilesc prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe.

(3)

În măsura în care aplicarea prezentelor prevederi impune emiterea de instrucțiuni cu privire la impozitul asupra veniturilor suplimentare obținute ca urmare a dereglementării prețurilor din sectorul gazelor naturale, acestea vor fi emise prin ordin comun al ministrului finanțelor publice și al ministrului economiei, cu avizul Agenției Naționale pentru Resurse Minerale.

Art. 6

Impozitul asupra veniturilor suplimentare obținute ca urmare a dereglementării prețurilor din sectorul gazelor naturale, stabilit potrivit prezentei ordonanțe, reprezintă venit la bugetul de stat și se administrează de către Agenția Națională de Administrare Fiscală, potrivit Ordonanței Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Art. 7

Abrogat.

Art. 8

Prezenta ordonanță intră în vigoare la data de 1 februarie 2013.

Anexa

Formula de calcul pentru veniturile suplimentare În funcție de nivelul prețului se aplică următoarele formule de calcul: a) dacă PMPC este mai mic sau egal cu 85 lei/MWh, se aplică formula: Impozitul asupra veniturilor suplimentare datorat = 0,60 * (VS – redevența * VS – VI) VS = (PMPC – PRC) * VGC; ... b) dacă PMPC este mai mare de 85 lei/MWh, se aplică formula: Impozitul asupra veniturilor suplimentare datorat = IVS_1 + IVS_2, iar IVS_1 = 0,60* (VS_1 – redevența*VS_1 – VI) VS_1 = (85 – PRC) * VGC IVS_2 = 0,80* (VS_2 – redevența* VS_2) VS_2 = (PMPC – 85) * VGC, unde: VS - venitul suplimentar, calculat la PMPC de până la 85 lei/MWh; VS_1 - venitul suplimentar, calculat la PMPC de 85 lei/MWh; VS_2 - venitul suplimentar calculat la PMPC care depășește 85 lei/MWh; IVS_1 - impozitul asupra veniturilor suplimentare datorat, calculat la PMPC de 85 lei/MWh; IVS_2 - impozitul asupra veniturilor suplimentare datorat, calculat la PMPC care depășește 85 lei/MWh; VI - valoarea investițiilor în segmentul upstream în perioada pentru care impozitul asupra veniturilor suplimentare este datorat; PMPC - prețul mediu ponderat al gazelor naturale din producția internă proprie vândute; PRC - prețul de achiziție a gazelor naturale din producția internă pentru clienții casnici și noncasnici în anul 2012, respectiv 45,71 lei/MWh, ajustat cu rata IPC în anul 2014; VGC - volumele de gaze din producția internă vândute; IPC - indicele prețurilor de consum publicat de Institutul Național de Statistică din România

OG nr. 7/2013 – text integral | LawChat