ORDONANTA nr. 59 din 22 august 2003 (*actualizata*) privind unele categorii de bunuri scutite de la plata datoriei vamale (actualizata până la data de 31 august 2004*)
Text cu caracter informativ. Numai versiunea publicată în Monitorul Oficial al României este cea oficială.
Prezenta ordonanță stabileste cazurile în care, datorita unor circumstanțe speciale, se acordă scutirea de la plata drepturilor de import sau a drepturilor de export pentru unele bunuri introduse ori scoase din tara.
În aplicarea prevederilor prezentei ordonante, prin termenii de mai jos de înțelege
drepturi de import - taxele vamale și taxele cu efect echivalent acestora, taxa pe valoarea adăugată, accizele și orice alte sume care se cuvin statului la importul de bunuri
drepturi de export - impozite care se cuvin statului la exportul de bunuri
datorie vamala - obligația unei persoane de a plati drepturile de import sau de export
bunuri personale - bunuri destinate uzului personal sau pentru necesitatile gospodaresti. Constituie bunuri personale, în înțelesul celor de mai sus, efectele gospodaresti, precum și bicicletele și motocicletele, autovehiculele pentru folosință privată și remorcile acestora, rulotele pentru camping, ambarcatiunile pentru agrement și avioanele pentru agrement. De asemenea, sunt bunuri personale proviziile pentru gospodarie corespunzătoare unei aprovizionari familiale normale, animalele de casa și cele de tractiune, precum și instrumentele portabile pentru exercitarea profesiunilor libere. Bunurile personale nu trebuie să permită, prin natura sau prin cantitatea lor, desfășurarea unei activități cu caracter comercial. Prin profesiuni libere se înțelege acele profesii independente, cu organizare și functionare autonoma, recunoscute ca atare de legislatia naționala; e) efecte gospodaresti - sunt efecte personale, lenjerie de pat și articole de mobilier sau de dotare, destinate utilizarii personale ori necesitatilor gospodaresti
produse alcoolice - produse care se regăsesc la pozitiile tarifare 2203-2208 din Tariful vamal de import al României.
Sunt scutite de la plata drepturilor de import bunurile personale introduse de către persoanele fizice care își muta domiciliul sau reședința, după caz, dintr-o tara terta pe teritoriul României.
Scutirea este limitata la bunurile personale care
au fost în posesia persoanei interesate și, fiind vorba de bunuri neconsumptibile, au fost utilizate de aceasta la locul vechiului domiciliu sau vechii resedinte, după caz, cel puțin 6 luni înainte de data la care a incetat să aibă domiciliul ori reședința, după caz, în tara terta de proveniență. Excepție de la aceasta regula fac cazurile particulare justificate de circumstanțe, aprobate de autoritatea vamala sau de Ministerul Afacerilor Externe, după caz
la noul domiciliu sau reședința, după caz, sunt afectate aceleiasi destinatii.
Pot beneficia de scutire de la plata drepturilor de import doar persoanele fizice care au avut domiciliul sau reședința, după caz, în afara României cel puțin 12 luni consecutive.
Ministerul Administrației și Internelor sau Ministerul Afacerilor Externe, după caz, poate acorda derogari de la prevederile alin. (1) în baza unei declaratii pe propria raspundere din care să rezulte ca intentia de a avea domiciliul sau reședința, după caz, în afara României pentru o perioadă de cel puțin 12 luni consecutive a fost reala.
Scutirea de la plata drepturilor de import nu se acordă pentru
produse alcoolice
tutun și produse din tutun
mijloace de transport cu destinatie comerciala; d) bunuri folosite pentru exercitarea meseriei sau profesiei, altele decat instrumentele portabile pentru exercitarea unor profesiuni libere.
Cu excepția unor cazuri particulare reglementate prin prezenta ordonanță, precum cel prevăzut la art. 9 alin. (1), scutirea nu este acordată decat pentru bunurile personale introduse pe o perioadă de 12 luni începând cu data stabilirii domiciliului sau resedintei, după caz, pe teritoriul României.
Introducerea bunurilor poate fi facuta de mai multe ori în termenul prevăzut la alin. (1).
Până la expirarea termenului de 12 luni de la data introducerii lor, bunurile personale admise în scutire nu pot face obiectul unui împrumut, gajari/garantii reale mobiliare, locatiuni sau al unei cesiuni cu titlu oneros ori cu titlu gratuit fără ca autoritățile vamale să fie în prealabil informate.
Împrumutul, gajarea/garantia reala mobiliara, locatiunea sau cesiunea realizata înainte de expirarea termenului prevăzut la alin. (1) atrage plata drepturilor de import aferente bunurilor respective, taxele aplicabile fiind cele în vigoare la data schimbarii destinatiei, la valoarea în vama admisa de autoritățile vamale la momentul introducerii bunurilor în cauza.
Prin derogare de la dispozitiile art. 7 alin. (1), scutirea poate fi acordată pentru bunurile personale introduse înainte de stabilirea domiciliului sau resedintei, după caz, pe teritoriul României, pe baza angajamentului scris privind intentia persoanei interesate de a se stabili efectiv într-un termen de 6 luni pe teritoriul României și a acordului autorității vamale sau al Ministerului Afacerilor Externe, după caz. Acest angajament este insotit de o garantie ale carei forma și cuantum sunt stabilite de autoritățile vamale.
În situația mentionata la alin. (1) termenul de 6 luni prevăzut la art. 4 lit. a) se calculeaza de la data introducerii bunurilor personale pe teritoriul României.
În situația în care, motivat de oblibațiile profesionale, persoana interesata paraseste tara terta unde aceasta avea vechiul domiciliu sau vechea reședința, după caz, fără să-și stabileasca simultan domiciliul sau reședința, după caz, pe teritoriul României, dar cu intentia de a se stabili ulterior, în baza unui angajament scris al acesteia, autoritățile vamale sau Ministerul Afacerilor Externe, după caz, permit introducerea cu scutire de la plata drepturilor de import a bunurilor personale care sunt transferate cu acest scop în teritoriul României.
Introducerea cu scutire a bunurilor personale prevăzute la alin. (1) se supune condițiilor prevăzute la art. 3-8, în sensul că
termenele prevăzute la art. 4 lit. a) și la art. 7 alin. (1) sunt calculate începând de la data introducerii bunurilor personale pe teritoriul României
termenul prevăzut la art. 8 alin. (1) este calculat începând de la data efectiva a stabilirii domiciliului sau resedintei, după caz, a persoanei interesate pe teritoriul României.
Admiterea în scutire este acordată în baza angajamentului scris al persoanei interesate să-și stabileasca domiciliul sau reședința, după caz, pe teritoriul României într-un termen stabilit de autoritățile vamale sau de Ministerul Afacerilor Externe, după caz. Autoritățile vamale pot cere ca angajamentul să fie însoțit de o garantie ale carei forma și suma o vor stabili.
Autoritățile vamale sau Ministerul Afacerilor Externe, după caz, pot sa acorde derogari de la prevederile art. 4 lit. a) și b), de la art. 6 lit. c) și d) și de la art. 8 în cazul în care, ca urmare a circumstantelor politice excepționale, o persoană fizica este determinata să-și schimbe vechiul domiciliu sau vechea reședința, după caz, dintr-o tara terta pe teritoriul României.