ORDONANȚA nr. 15 din 23 ianuarie 1996 (*actualizată*) privind întărirea disciplinei financiar-valutare (actualizată până la data de 10 iunie 2003*)
Text cu caracter informativ. Numai versiunea publicată în Monitorul Oficial al României este cea oficială.
Agenții economici care dețin valuta în cont și au datorii la intern neachitate de peste 60 de zile sunt obligați ca într-un termen de 5 zile lucrătoare sa o schimbe în lei pentru achitarea datoriilor respective, cu excepția cazurilor în care exista obligații de plată la extern cu scadența de până la 30 de zile, pentru importuri de producție și investiții, precum și pentru achitarea ratelor de credit și a dobînzilor aferente împrumuturilor externe angajate. Disponibilitățile în lei obținute ca urmare a aplicării prevederilor alin. 1 se vor utiliza pentru achitarea datoriilor restante, în următoarea ordine
plati pentru salarii
plata energiei electrice, termice și a gazelor naturale
celelalte datorii, potrivit prevederilor Legii nr. 76/1992 , republicată.
Agenții economici au obligația de a prezenta societăților bancare cu capital de stat și privat de la care solicită ridicarea drepturilor salariale, cu 3 zile lucrătoare înainte de plată chenzinei a doua, o declarație privind: situația disponibilităților în lei și în valută existente în toate conturile bancare proprii, a datoriilor mai vechi de 60 de zile către furnizorii de energie electrica, termica și gaze naturale, precum și modul de utilizare a disponibilităților care exced necesarului de lichiditati pentru plata salariilor, în scopul achitării obligațiilor de plată mai vechi de 60 de zile către furnizorii de energie electrica, termica și gaze naturale. Declarația se va prezenta sub semnătura persoanelor împuternicite sa angajeze agentul economic respectiv, care răspund de realitatea datelor prezentate. La solicitarea eliberării efective a drepturilor salariale, agenții economici vor prezenta dovada efectuării plăților către furnizorii de energie electrica, termica și gaze naturale, în condițiile prevăzute la alin. 1. Nerespectarea prevederilor art. 1 și ale art. 2 alin. 1 și 3 constituie contravenții și atrage după sine sancționarea managerului sau a președintelui consiliului de administrație, după caz, al agentului economic respectiv, cu amenzi cuprinse între 5.000.000 lei și 10.000.000 lei. Nerespectarea prevederilor art. 2 alin. 3 atrage după sine sancționarea directorului unității societății bancare respective, cu amenzi de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei. Înscrierea de către agentul economic de date nereale în declarația prevăzută la art. 2 alin. 2 constituie contravenție și se sancționează cu amendă de 10.000.000 lei, dacă nu constituie infracțiune, potrivit legii.
Abrogat.
Agenții economici care au angajat credite bancare pentru producția de export vor beneficia de bonificatia de dobânda acordată de stat prin intermediul Băncii de Export-Import a României (Eximbank) - S.A., numai pentru exporturile a căror contravaloare a fost încasată și repatriata.
Fac excepție de la prevederile alin. (1) exporturile de obiective complexe și de produse cu ciclu lung de fabricație, pentru care se poate acorda bonificație de dobânda, semestrial, pe perioada de execuție, respectiv înainte de livrarea la export și de încasarea și repatrierea valutei aferente. În situația în care valuta nu este repatriata în termen de 60 de zile de la data plății exportului, conform termenului stipulat prin contractul extern, bonificatia de dobânda acordată la care se adauga dobânzile și penalitățile de orice fel vor fi recuperate și vărsate la bugetul de stat, în conformitate cu prevederile legale referitoare la colectarea creanțelor bugetare.
Din alocațiile prevăzute prin legea bugetului de stat pe anul curent se vor suporta și bonificatiile de dobânda aferente cererilor înregistrate în cursul aceluiași an, cu respectarea prevederilor alin. (1) și numai dacă exporturile s-au efectuat într-o perioadă anterioară de cel mult 18 luni de la data depunerii documentelor la Banca de Export-Import a României (Eximbank) - S.A.
Pentru întărirea disciplinei financiare și evitarea evaziunii fiscale, operațiunile de încasări și plati între persoanele juridice se vor efectua numai prin instrumente de plată fără numerar. Prin excepție de la prevederile alineatului precedent, persoanele juridice pot efectua plati în numerar în următoarele cazuri
plata salariilor și a altor drepturi de personal
alte operațiuni de plati ale persoanelor juridice cu persoane fizice
plati către persoane juridice, în limita unui plafon zilnic de maximum 30.000.000 lei.
Încasările zilnice în numerar pentru fiecare casierie de la o persoană juridică nu pot depăși plafonul stabilit la art. 5 alin. 2 lit. c). Nerespectarea prevederilor de la art. 5 alin. 2 lit. c) și alin. 4, 6 și 7 ale aceluiași articol și de la art. 6 alin. 1, după caz, constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei. Nerespectarea prevederilor art. 5 alin. 5 constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei.
Se interzice societăților comerciale bancare, de asigurări și financiare, sa elibereze persoanelor juridice sume în numerar peste plafoanele stabilite la art. 5 alin. 2 lit. c), cu excepția operațiunilor menționate la art. 5 alin. 2 lit. a) și b) și alin. (3). Transferul banilor din contul persoanelor juridice în contul persoanelor fizice se va face în mod obligatoriu prin prezentarea documentelor justificative legale. Nerespectarea acestor prevederi constituie contravenție pentru societatea comercială bancară, de asigurări și financiară, care va fi sancționată cu amendă de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei.
Plafonul maxim al numerarului admisibil la sfârșitul zilei în casieriile societăților bancare, de asigurări și financiare se stabilește de către acestea, cu acordul Băncii Naționale a României.
În vederea gestionării corecte a patrimoniului agenților economici și al altor persoane juridice și fizice, se stabilesc următoarele
Persoanele prevăzute la art. 1 din Legea contabilității nr. 82/1991 organizează și conduc evidența contabilă la sediul de pe teritoriul României, în conformitate cu prevederile art. 3 și 11 din lege. Fac excepție de la aceasta regula sucursalele și alte subunitati fără personalitate juridică, cu sediul în străinătate, care aparțin unor persoane juridice sau fizice cu sediul în România. Aceste unități conduc contabilitatea în țara în care au sediul declarat, dar în conformitate cu reglementările legale, în domeniu, din România
Persoanele juridice sunt obligate sa păstreze, la sediul declarat, documentele justificative care stau la baza înregistrărilor în contabilitate, precum și registrele contabile legale și să le pună la dispoziția organelor în drept în cadrul exercitării atribuțiilor lor legale. Nerespectarea prevederilor lit. a) și b), în condițiile în care nu reprezintă infracțiune, constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei și se suporta de către persoanele fizice vinovate.
Abrogat.
Virarea sumelor din transferurile prevăzute în bugetele locale, altele decît cele destinate cheltuielilor de capital, se va face după deducerea din aceste fonduri, de către direcțiile teritoriale ale Ministerului Finanțelor, a obligațiilor de plată a energiei electrice, termice și a gazelor naturale livrate, mai vechi de 30 de zile, ale unităților beneficiare de astfel de transferuri, aflate sub autoritatea consiliilor județene sau locale, după caz.
Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor prevăzute în prezenta ordonanță se efectuează de către organele Ministerului Finanțelor și ale Băncii Naționale a României, după caz, împuternicite în acest scop.
Dispozițiile prezentei ordonanțe referitoare la sancțiunile contravenționale se completează cu prevederile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea și sancționarea contravențiilor, cu excepția art. 25-27.
Plafoanele valorice prevăzute pentru operațiunile în numerar, precum și cuantumul amenzilor contravenționale stabilite prin prezenta ordonanță vor fi actualizate prin hotărâri ale Guvernului, în funcție de evoluția prețurilor.
Abrogat.
În termen de 10 zile de la publicarea prezentei ordonanțe în Monitorul Oficial al României, Ministerul Finanțelor, Ministerul Muncii și Protecției Sociale, Ministerul Comerțului și Banca Naționala a României vor elabora norme metodologice pentru aplicarea prevederilor acesteia.
Abrogat.
Prezenta ordonanță intră în vigoare în termen de 10 zile de la data publicării ei în Monitorul Oficial al României.