ORDONANTA nr. 10 din 31 ianuarie 2007 (*actualizata*) privind cresterile salariale ce se vor acorda în anul 2007 personalului bugetar salarizat potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru personalul contractual din sectorul bugetar și personalului salarizat potrivit anexelor nr. II și III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul…
Text cu caracter informativ. Numai versiunea publicată în Monitorul Oficial al României este cea oficială.
În anul 2007, salariile de baza ale personalului contractual din sectorul bugetar, stabilite potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru personalul contractual din sectorul bugetar, aprobata prin Legea nr. 383/2001 , cu modificările și completările ulterioare, precum și indemnizatiile personalului care ocupa functii de demnitate publică, stabilite potrivit anexelor nr. II și III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza în sectorul bugetar și a indemnizatiilor pentru persoane care ocupa functii de demnitate publică, cu modificările și completările ulterioare, astfel cum au fost majorate potrivit Ordonantei Guvernului nr. 3/2006 , aprobata cu modificari prin Legea nr. 323/2006 , avute la data de 31 decembrie 2006, se majoreaza în 3 etape, astfel
cu 5% începând cu data de 1 ianuarie 2007, față de nivelul din luna decembrie 2006
cu 2% începând cu data de 1 aprilie 2007, față de nivelul din luna martie 2007
cu 11% începând cu data de 1 octombrie 2007, față de nivelul din luna septembrie 2007.
În aplicarea prevederilor art. 1, limita minima și limita maxima ale salariilor de baza prevăzute în anexele la Ordonanța de urgenta a Guvernului nr. 24/2000 , aprobata prin Legea nr. 383/2001 , cu modificările și completările ulterioare, astfel cum au fost majorate prin Ordonanța Guvernului nr. 3/2006 , aprobata cu modificari prin Legea nr. 323/2006 , se majoreaza începând cu data de 1 ianuarie 2007 cu 5%, din data de 1 aprilie 2007 cu 2% și începând cu data de 1 octombrie 2007 cu 11%.
Prevederile alin. (1) se aplică și pentru personalul contractual la care este stabilit un singur nivel al salariului de baza.
Salariile de baza ale personalului contractual pentru perioada 1 ianuarie-31 martie 2007, majorate cu 5% față de nivelul avut în decembrie 2006, sunt prevăzute în anexele nr. Ia-VI-a.
Salariile de baza pentru perioada 1 aprilie - 30 septembrie 2007, majorate cu 2% față de nivelul avut la 31 martie 2007, sunt prevăzute în anexele nr. Ib-VIb, respectiv pentru perioada 1 octombrie-31 decembrie 2007, majorate cu 11% față de nivelul avut la 30 septembrie 2007, sunt prevăzute în anexele nr. Ic-VIc.
Indemnizatiile persoanelor care ocupa functii de demnitate publică, alese și numite, precum și ale celor care ocupa functii asimilate cu functii de demnitate publică sunt prevăzute în anexele nr. VII/1a, VII/2a, VII/3a și VIIIa pentru perioada 1 ianuarie-31 martie 2007, în anexele nr. VII/1b, VII/2b, VII/3b și VIIIb, pentru perioada 1 aprilie - 30 septembrie 2007, și în anexele nr. VII/1c, VII/2c, VII/3c și VIIIc, pentru perioada 1 octombrie-31 decembrie 2007.
Pentru persoanele care ocupa functii de demnitate publică, alese și numite, indemnizatiile prevăzute în anexele nr. VII/1a, VII/2a, VII/3a și VII/1b, VII/2b, VII/3b, precum și nr. VII/1c, VII/2c, VII/3c reprezinta unica forma de remunerare a activității corespunzătoare functiei și reprezinta baza de calcul pentru stabilirea drepturilor și obligațiilor care se determina în raport cu venitul salarial.
În aplicarea prevederilor alin. (4) persoanele care ocupa functii de demnitate publică, alese și numite, nu beneficiaza de premii, de sporul de vechime în munca și nici de alte sporuri prevăzute de lege.
Salariile de baza individuale, care se situeaza între limitele prevăzute în anexele la Ordonanța de urgenta a Guvernului nr. 24/2000 , aprobata prin Legea nr. 383/2001 , cu modificările și completările ulterioare, avute la data aplicarii prezentei ordonante, se majoreaza începând cu data de 1 ianuarie 2007 cu 5% față de nivelul avut la 31 decembrie 2006, începând cu data de 1 aprilie 2007 cu 2% față de nivelul din luna martie 2007 și, respectiv, începând cu data de 1 octombrie 2007 cu 11% față de nivelul din luna septembrie 2007.
La instituțiile publice și unitatile bugetare la care cheltuielile de personal se asigura din venituri proprii și subventii acordate de la bugetul de stat sau bugetele locale ori integral din venituri proprii, constituite potrivit legii, cresterile salariale stabilite în condițiile art. 4 se pot acorda în limita procentelor stabilite și la date ulterioare, corelat cu realizarea resurselor necesare pentru acoperirea cresterilor, cu avizul ordonatorului principal de credite bugetare.
În anul 2007, personalul contractual din sectorul bugetar salarizat între limitele corespunzătoare functiei poate beneficia, pe lângă cresterile salariale acordate potrivit prevederilor prezentei ordonante, de o crestere salariala prin evaluarea performantelor profesionale individuale realizate în anul 2006, potrivit reglementarilor în vigoare, cu incadrarea în nivelul alocatiilor bugetare pentru cheltuielile cu salariile aprobate pe anul 2007.
Evaluarea performantelor profesionale individuale ale personalului contractual și acordarea salariilor de baza corespunzătoare evaluării se vor realiza până la finele lunii mai 2007.
Promovarea personalului contractual în anul 2007, în condițiile legii, se poate face numai pe un post vacant de natura celui pe care urmeaza să fie promovata persoana, cu incadrarea în nivelul alocatiilor bugetare aprobate pentru cheltuielile cu salariile.
Promovarea în condițiile legii a persoanelor incadrate pe functia de debutant, precum și a celor care au absolvit studii de nivel superior într-un domeniu care să cuprindă activitatea respectiva se face prin transformarea postului pe care acestea sunt incadrate într-un post de nivel superior.
Absolventii învățământului superior de lunga sau de scurta durata, care la data trecerii pe functia corespunzătoare studiilor absolvite erau incadrati pe functii cu nivel de studii inferior, specifice domeniului în care au absolvit studiile universitare, se încadrează la gradul profesional corespunzător studiilor absolvite, la care se asigura o crestere cu până la 20% a salariului de baza avut.
În vederea stabilirii salariului de baza, în termen de 15 zile de la reluarea activității, persoanele angajate în sectorul bugetar, aflate în concediu platit pentru cresterea și ingrijirea copilului în vârsta de până la 2 ani, respectiv 3 ani în cazul copilului cu handicap, potrivit legii, cele care nu au prestat activitate în ultimele 12 luni fiind în concediu medical sau în concediu fără plata, potrivit legii, precum și cele ale caror contracte individuale de muncă sunt suspendate vor fi evaluate prin examenul de testare a cunoștințelor profesionale, organizat în acest scop de angajator, procedandu-se în acelasi mod ca și în cazul persoanelor angajate prin concurs.
În cazul nepromovarii examenului prevăzut la alin. (1), persoanei respective i se acordă salariul de baza avut anterior sau, după caz, salariul de baza minim al functiei deținute anterior.
Pentru rezultate deosebite obtinute în activitatea desfășurată, ordonatorul de credite poate acorda, în limita a 15% din numărul total al personalului contractual prevăzut în statul de functii, la inceputul anului bugetar, un salariu de merit lunar de până la 15% din salariul de baza, care face parte din acesta și care constituie baza de calcul pentru sporuri și alte drepturi care se acordă în raport cu salariul de baza. Salariile de merit se vor acorda personalului contractual incadrat pe functii de execuție în proportie de cel puțin două treimi din numărul total stabilit. Ordonatorii principali de credite care au în subordine unități bugetare cu un numar redus de posturi pot aproba ca incadrarea în numărul maxim de beneficiari de salariu de merit și în proportiile stabilite pentru functiile de execuție să se faca la nivelul unităților respective luate împreună. Repartizarea numarului de beneficiari de salariu de merit pe unitatile luate în calcul, în acest caz, se face de către ordonatorul principal de credite.
Personalul contractual care beneficiaza de salariu de merit se stabileste o dată pe an, după aprobarea bugetelor anuale, pe baza rezultatelor obtinute în activitatea desfășurată în anul precedent, apreciata conform criteriilor elaborate de ordonatorul principal de credite, cu consultarea organizațiilor sindicale reprezentative la nivel de unitate sau, după caz, a reprezentantilor salariatilor, acolo unde nu sunt astfel de organizații sindicale. În cazul în care pe parcursul anului intervin modificari ale functiei deținute, care nu sunt imputabile persoanei beneficiare de salariu de merit, inclusiv modificarea functiei prin promovare, acordarea acestuia se menține până la expirarea perioadei pentru care a fost stabilit. În cazul în care pe parcursul anului se intrerup raporturile de muncă ale unor beneficiari de salariu de merit, acesta se poate redistribui, de la data de 1 a lunii urmatoare, altor persoane care dețin functii de acelasi nivel, respectiv functii de conducere sau de execuție, pe perioada rămasă.
Pentru personalul contractual nou-angajat, salariul de merit se poate acorda după o perioadă de cel puțin 6 luni de la angajare.
Personalul incadrat ca debutant nu poate beneficia de salariu de merit.
Personalul salarizat cu indemnizatie lunara ca unica forma de remunerare a activității nu se cuprinde în numărul total de posturi în vederea determinarii numarului de beneficiari ai salariului de merit.
Ordonatorii de credite pot acorda premii lunare în limita a 2% din cheltuielile cu salariile aferente personalului contractual, prevăzut în statul de functii, cu încadrare în fondurile aprobate prin buget. Premiile se pot acorda în cursul anului salariatilor care au realizat sau au participat direct la obtinerea unor rezultate în activitate, apreciate ca valoroase. Sumele neconsumate pot fi utilizate în lunile urmatoare, în cadrul aceluiasi an bugetar.
În cazurile în care se realizează economii prin reducerea cheltuielilor cu salariile, ordonatorii principali de credite pot aproba acordarea de premii în cursul anului, din economiile realizate, în limita a 2% din cheltuielile cu salariile aferente personalului contractual, prevăzute în bugetul aprobat pentru personalul contractual din aparatul propriu și din unitatile subordonate, fără a depăși valoarea economiilor realizate.
Premiile individuale se stabilesc de către ordonatorii de credite, în limita sumelor alocate cu aceasta destinatie de către ordonatorii principali de credite, cu consultarea organizațiilor sindicale reprezentative la nivel de unitate sau, după caz, cu consultarea reprezentantilor personalului contractual, acolo unde nu sunt astfel de organizații sindicale.
Consiliile locale pot constitui, în limita a 5% din cheltuielile cu salariile aferente anului respectiv pentru personalul contractual prevăzut în statul de functii, un fond de premiere, în cazul în care veniturile curente acopera în totalitate cheltuielile de personal, inclusiv acest fond de premiere. Fondul de premiere poate fi utilizat, conform criteriilor și condițiilor stabilite prin hotărâre a consiliului local, în luna decembrie a anului 2007.
Sporul de confidentialitate se acordă personalului contractual din aparatul de lucru al Guvernului și al Ministerului Integrarii Europene în cuantum de până la 15%, precum și personalului contractual din instituțiile și autoritățile publice pentru care, prin acte normative specifice, se prevede acordarea acestui spor.
Categoriile de personal contractual, cuantumurile sporului de confidentialitate și condițiile de acordare se stabilesc, în limitele prevăzute de reglementarile în vigoare, de către ordonatorii principali de credite, cu incadrarea în cheltuielile de personal prevăzute în bugetul aprobat.
Spor pentru condiții vatamatoare, de până la 10% din salariul de baza, se acordă personalului contractual care desfășoară activitate în cadrul autorităților și instituțiilor publice în care funcționează instalații care genereaza campuri electromagnetice de radiofrecventa produse de emitatori pentru comunicatii, instalații de microunde, instalații de curenti de înaltă frecventa, statii de bruiaj.
Categoriile de personal contractual, cuantumurile sporului prevăzut la alin. (1) și condițiile de acordare se stabilesc, în limitele prevăzute de lege, prin actul administrativ al ordonatorului principal de credite, cu incadrarea în cheltuielile de personal prevăzute în bugetul aprobat.
Locurile de muncă pentru care se acordă sporul prevăzut la alin. (1) vor fi stabilite pe baza buletinelor de determinare emise de autoritățile abilitate în acest sens.
Spor pentru condiții periculoase, în cuantum de până la 50% din salariul de baza, se acordă personalului contractual din cadrul Ministerului Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale, care participa efectiv în campaniile de prevenire și combatere a zoonozelor deosebit de grave și altele asemenea, stabilite prin ordin al ministrului, numai pe perioada cat participa la aceste campanii.
Categoriile de personal contractual, cuantumurile sporului prevăzut la alin. (1) și condițiile de acordare se stabilesc, în limitele prevăzute de lege, prin actul administrativ al ordonatorului principal de credite, cu incadrarea în cheltuielile de personal prevăzute în bugetul aprobat.
Personalul contractual din cadrul Oficiului pentru Migratia Forței de Muncă, care participa la selecția și recrutarea forței de muncă pentru lucrul în strainatate, poate beneficia de un spor de până la 5% din salariul de baza.
Categoriile de personal contractual, cuantumurile sporului prevăzut la alin. (1) și condițiile de acordare se stabilesc, în limitele prevăzute de lege, prin actul administrativ al ordonatorului principal de credite, cu incadrarea în cheltuielile de personal prevăzute în bugetul aprobat.
Personalul contractual beneficiaza și de celelalte drepturi de natura salariala care se acordă potrivit dispozițiilor legale în vigoare.
Munca prestata peste durata normala a timpului de lucru de către personalul contractual incadrat în functii de execuție sau de conducere este considerata munca suplimentara și se compenseaza cu timp liber corespunzător. În cazul în care compensarea muncii suplimentare cu timp liber corespunzător nu a fost posibila în urmatoarele 30 de zile după efectuarea acesteia, orele suplimentare se vor plati, în luna urmatoare, cu un spor aplicat la salariul de baza, după cum urmeaza
75% din salariul de baza pentru primele doua ore de depasire a duratei normale a zilei de lucru
100% din salariul de baza pentru orele urmatoare și pentru orele lucrate în zilele de repaus saptamanal sau în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementarile în vigoare, nu se lucreaza.
Munca peste durata normala a timpului de lucru poate fi prestata și sporurile prevăzute la alin. (1) se pot plati numai dacă efectuarea orelor suplimentare a fost dispusa de seful ierarhic, fără a se depăși 360 de ore anual.
La locurile de muncă la care durata normala a timpului de lucru a fost redusa potrivit legii sub 8 ore pe zi, depășirea programului de lucru astfel aprobat se poate face numai temporar, în situații cu totul deosebite, fiind obligatorie compensarea cu timp liber corespunzător.
Indemnizatiile personalului din conducerea cultelor religioase și a unităților de cult recunoscute în România, asimilat celui incadrat pe functii de demnitate publică, prevăzute la nr. crt. 1, 2, 3, 4 și 5 din anexa nr. 1.A
la Ordonanța de urgenta a Guvernului nr. 4/2003 , aprobata cu modificari prin Legea nr. 299/2003 , majorate potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 3/2006 , aprobata cu modificari prin Legea nr. 323/2006 , vor avea valorile prevăzute pentru functiile de demnitate publică cu care sunt asimilate, prevăzute la nr. crt. 1, 2, 3, 5 și 6 din anexa nr. VII/2a, pentru perioada 1 ianuarie - 31 martie 2007, la nr. crt. 1, 2, 3, 5 și 6 din anexa nr. VII/2b, pentru perioada 1 aprilie-30 septembrie 2007, și, respectiv, pentru perioada de 1 octombrie - 31 decembrie 2007, la nr. crt. 1, 2, 3, 5 și 6 din anexa nr. VII/2c la prezenta ordonanță.
Salariile de baza ale personalului clerical, stabilite potrivit prevederilor Legii nr. 142/1999 privind sprijinul statului pentru salarizarea clerului, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv cu modificările aduse prin Ordonanța de urgenta a Guvernului nr. 4/2003 , aprobata cu modificari prin Legea nr. 299/2003 , din anexele nr. 1.B
și 2.b), stabilite potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 3/2006 , aprobata cu modificari prin Legea nr. 323/2006 , se majoreaza cu 5% pentru perioada 1 ianuarie-31 martie 2007, cu 2% pentru perioada 1 aprilie-30 septembrie 2007 și cu 11% pentru perioada 1 octombrie-31 decembrie 2007.
Salariul de baza individual al administratorului public se stabileste de către primar, președintele consiliului judetean sau primarul general al municipiului București, în condițiile legii, în functie de tipul unității administrativ-teritoriale și de atribuțiile stabilite în fisa postului, între limite, astfel: limita minima este nivelul salariului de baza al secretarului unității administrativ-teritoriale, iar limita maxima este indemnizatia primarului, a presedintelui consiliului judetean sau a primarului general al municipiului București, după caz.
Salariile de baza ale personalului contractual incadrat în functii specifice, care nu sunt prevăzute în prezenta ordonanță, se stabilesc de ordonatorii principali de credite, prin asimilare cu salariile de baza prevăzute în anexele la aceasta, cu avizul Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale și Familiei și al Ministerului Finanțelor Publice.
Pentru acordarea sporului de vechime în munca, angajatorul va lua în considerare integral și perioadele lucrate anterior în alte domenii de activitate decat cele bugetare.
Pensionarii pentru limita de vârsta care se angajează pe baza unui contract individual de muncă în sectorul bugetar, potrivit legii, beneficiaza de sporul de vechime corespunzător vechimii în munca dobandite în întreaga activitate.
Personalul contractual din sectorul bugetar are dreptul în fiecare an calendaristic la un concediu de odihnă și la alte concedii, în condițiile legii.
Durata minima a concediului de odihnă este de 21 de zile lucratoare pe an.
La determinarea indemnizatiei de concediu de odihnă se vor lua în calcul, pe lângă salariul de baza, și sporurile de care beneficiaza, potrivit legii.
Concediul de odihnă se efectueaza în fiecare an. În cazul în care, din motive justificate, personalul contractual din sectorul bugetar nu a putut efectua concediul de odihnă la care avea dreptul într-un an calendaristic, cu acordul persoanei în cauza, angajatorul este obligat sa acorde concediul până la sfârșitul anului următor.
Compensarea în bani a concediului de odihnă neefectuat este permisa numai în cazul încetării raporturilor juridice de muncă.
Celelalte prevederi din Hotărârea Guvernului nr. 250/1992 privind concediul de odihnă și alte concedii ale salariatilor din administratia publică, din regiile autonome cu specific deosebit și din unitatile bugetare, republicată, cu modificările ulterioare, rămân în vigoare.
Indemnizatia de concediu de odihnă se plateste de către angajator cu cel puțin 5 zile lucratoare înainte de plecarea în concediu.
Ordonatorii principali de credite pot aproba, până la data de 1 septembrie, în limita numarului maxim de posturi prevăzut în anexele la Legea bugetului de stat pe anul 2007 nr. 486/2006 și la Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2007 nr. 487/2006 , cu incadrarea la nivelul alocatiilor bugetare aprobate pentru cheltuielile cu salariile, transformarea posturilor vacante pe raspunderea ordonatorilor principali de credite.
Prevederile alin. (1) se aplică în mod corespunzător și ordonatorilor principali de credite din cadrul autorităților și instituțiilor publice din administratia publică locala. (3) Ordonatorii principali de credite prevăzuți la alin. (1) vor comunică, trimestrial, Ministerului Finanțelor Publice, situația centralizata a transformarilor de posturi efectuate în condițiile legii.
Autoritățile și instituțiile publice care au dreptul de a constitui un fond de stimulare, potrivit legii, pot acorda stimulente personalului contractual, în limitele prevăzute de dispozitiile legale în vigoare. Modul de constituire din fiecare sursa și condițiile de utilizare a fondului de stimulare se stabilesc cu avizul organizațiilor sindicale reprezentative, prin hotărâre a Guvernului.
Până la intrarea în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzute la alin. (1) rămân aplicabile reglementarile existente privind constituirea și condițiile de utilizare a fondurilor pentru stimularea personalului.
Drepturile salariale stabilite personalului bugetar corespunzător structurii organizatorice și numarului maxim de posturi aprobate potrivit legii se vor acorda în continuare, corespunzător functiilor deținute anterior, în acelasi cuantum și în cazul în care structura organizatorica sau raporturile de subordonare și numărul maxim de posturi se modifica, potrivit legii, în cursul anului.
Președintele, vicepresedintele și membrii comisiilor pentru protectia copilului, constituite potrivit legii, au dreptul la o indemnizatie de sedinta, al carei cuantum se stabileste prin hotărâre a consiliului judetean sau prin hotărâre a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului București și nu poate depăși 5% din indemnizatia presedintelui consiliului judetean, respectiv a primarului de sector.
Secretarul comisiei pentru protectia copilului beneficiaza de o indemnizatie al carei cuantum este de 75% din cea acordată unui membru al comisiei.
Prevederile prezentei ordonante nu se aplică personalului contractual din cadrul Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor și nici personalului din instituțiile publice din sistemul sanitar-veterinar finantate din venituri proprii și subventii de la bugetul de stat, la care salarizarea și celelalte drepturi se acordă potrivit prevederilor Legii nr. 435/2006 privind salarizarea și alte drepturi ale personalului care își desfășoară activitatea în sistemul sanitar-veterinar.
Gestiunea sistemului de salarizare se asigura de către fiecare ordonator principal de credite, cu incadrarea în numărul maxim de posturi și în bugetele aprobate potrivit legii.
Salariile de baza și indemnizatiile de conducere se stabilesc astfel încât, împreună cu celelalte elemente ale sistemului de salarizare, să se incadreze în fondurile alocate de la bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele locale și bugetele fondurilor speciale, pentru cheltuielile cu salariile.
Solutionarea contestatiilor în legătură cu stabilirea salariilor de baza, sporurilor, premiilor și a altor drepturi care se acordă potrivit prevederilor prezentei ordonante este de competența ordonatorilor de credite.
Contestația poate fi depusa în termen de 5 zile de la data luării la cunoștința a actului administrativ de stabilire a drepturilor salariale.
Ordonatorii de credite vor solutiona contestațiile în termen de 10 zile, cu avizul organizațiilor sindicale reprezentative la nivel de unitate sau, după caz, al reprezentantilor salariatilor, acolo unde nu sunt astfel de organizații sindicale.
Împotriva masurilor dispuse potrivit prevederilor alin. (1) persoana nemultumita se poate adresa instanței de contencios administrativ sau, după caz, instanței judecătorești competente, potrivit legii, în termen de 30 de zile de la data comunicarii solutionarii contestației.
Salariile de baza și indemnizatiile lunare sunt brute și impozabile, potrivit legii.
Salariile de baza individuale și indemnizatiile lunare, calculate pentru cele trei etape de majorare, potrivit prevederilor prezentei ordonante, se rotunjesc din 1 leu în 1 leu, în favoarea salariatilor.
Anexele nr. Ia - VIIIa, Ib - VIIIb și Ic - VIIIc fac parte integrantă din prezenta ordonanță.
Prevederile prezentei ordonante se aplică începând cu drepturile salariale aferente lunii ianuarie 2007.