LEGE nr. 578 din 14 decembrie 2004 privind acordarea unui ajutor lunar pentru soțul supraviețuitor
Text cu caracter informativ. Numai versiunea publicată în Monitorul Oficial al României este cea oficială.
Soțul supraviețuitor al unei persoane care, la data decesului, avea calitatea de pensionar, după caz, în sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale, în fostul sistem al asigurărilor sociale de stat sau în fostul sistem al asigurărilor sociale pentru agricultori beneficiază, la cerere, în condițiile prezentei legi, de un ajutor lunar.
Ajutorul lunar se acordă soțului supraviețuitor care, la data solicitării, îndeplinește cumulativ următoarele condiții
este pensionar din sistemul public de pensii și are cel puțin vârsta standard de pensionare, prevăzută în anexa nr. 3 la Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările și completările ulterioare
nu beneficiază de pensie din alte sisteme neintegrate sistemului public
nu s-a recăsătorit după decesul soțului
durata căsătoriei cu soțul care a decedat a fost de cel puțin 10 ani
nu se afla în una dintre situațiile prevăzute la art. 5 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 , cu modificările și completările ulterioare
are domiciliul pe teritoriul României.
Ajutorul lunar se acordă în situația în care cuantumurile drepturilor de pensie realizate la data solicitării de către beneficiari sunt mai mici de
364 lei, în situația soțului supraviețuitor care beneficiază de pensie stabilită în baza prevederilor Legii nr. 19/2000 , cu modificările și completările ulterioare, sau stabilită în fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, precum și în situația soțului supraviețuitor care beneficiază atât de pensie stabilită în fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, cat și în fostul sistem al asigurărilor sociale pentru agricultori
140 lei, în situația soțului supraviețuitor care beneficiază numai de pensie stabilită în fostul sistem al asigurărilor sociale pentru agricultori. (4) Cuantumul ajutorului lunar prevăzut la alin. (3) este de
90 lei lunar, pentru soțul supraviețuitor care se regaseste în situațiile prevăzute la alin. (3) lit. a)
35 lei lunar, pentru soțul supraviețuitor care se regaseste în situația prevăzută la alin. (3) lit. b) .
În situația în care durata căsătoriei cu soțul care a decedat a fost mai mica de 10 ani, dar de cel puțin 5 ani, cuantumul ajutorului lunar prevăzut la alin. (4) se diminuează proporțional. Potrivit art. XI alin. (1) lit. h) din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 115 din 14 decembrie 2023 , publicată în Monitorul Oficial nr. 139 din 15 decembrie 2023, începând cu anul 2024 se majorează cu 13,8% nivelul acordat/cuvenit pentru luna decembrie 2023 pentru ajutorul lunar pentru soțul supraviețuitor, acordat în temeiul Legii nr. 578/2004 privind acordarea unui ajutor lunar pentru soțul supraviețuitor, cu modificările ulterioare.
Abrogat.
Abrogat.
Abrogat.
Abrogat.
Ajutorul lunar se stabilește prin decizie emisă de casa teritorială de pensii în termen de 30 de zile de la data depunerii cererii.
Ajutorul lunar se acordă și se plătește de către casele teritoriale de pensii începând cu data de întâi a lunii următoare depunerii cererii.
Prevederile referitoare la stabilirea, plata, încetarea, suspendarea și reluarea plății pensiilor, precum și cele referitoare la răspunderea juridică și jurisdicția din domeniul pensiilor din sistemul public se aplică, în mod corespunzător, și ajutorului lunar stabilit în condițiile prezentei legi.
Fondurile necesare plății ajutorului lunar se suporta din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei și Egalității de Sanse.
Plafoanele prevăzute la art. 1 alin. (3) , precum și cuantumul ajutorului lunar prevăzut la art. 1 alin. (4) se actualizează prin hotărâre a Guvernului.
Ajutorul lunar nu poate fi urmărit silit, decât în vederea recuperării, conform legii, a sumelor încasate necuvenit cu acest titlu.
Cuantumul ajutorului lunar este avut în vedere la stabilirea venitului minim garantat, reglementat de Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările și completările ulterioare.
În aplicarea prevederilor prezentei legi Ministerul Muncii, Solidarității Sociale și Familiei va elabora norme metodologice care vor fi aprobate prin hotărâre a Guvernului.
Prevederile prezentei legi intră în vigoare în anul 2008, la o dată stabilită prin hotărâre a Guvernului.