LEGE nr. 370 din 20 decembrie 2022 privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 16/2022 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal , abrogarea unor acte normative și alte măsuri financiar-fiscale
Text cu caracter informativ. Numai versiunea publicată în Monitorul Oficial al României este cea oficială.
Se aprobă Ordonanța Guvernului nr. 16 din 15 iulie 2022 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal , abrogarea unor acte normative și alte măsuri financiar-fiscale, adoptată în temeiul art. 1 pct. I 5 și 8 din Legea nr. 186/2022 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe, și publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 716 din 15 iulie 2022, cu următoarele modificări și completări
La articolul I, înainte de punctul 1 se introduce un nou punct, cu următorul cuprins
La articolul 20, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:
Activitățile de cercetare-dezvoltare eligibile pentru acordarea deducerii suplimentare la determinarea rezultatului fiscal trebuie să fie din categoriile activităților de cercetare aplicativă și/sau de dezvoltare experimentală, relevante pentru activitatea desfășurată de către contribuabili
La articolul I punctul 5 , litera f) a alineatului
al articolului 47 se modifică și va avea următorul cuprins
a realizat venituri, altele decât cele din consultanță și/sau management, cu excepția veniturilor din consultanță fiscală, corespunzătoare codului CAEN: 6920 - «Activități de contabilitate și audit financiar; consultanță în domeniul fiscal», în proporție de peste 80% din veniturile totale
La articolul I, după punctul 8 se introduce un nou punct, pct. 8^1, cu următorul cuprins: 8^1. La articolul 47, după alineatul (4) se introduc două noi alineate, alin. (5) și (6), cu următorul cuprins:
În situația în care persoanele juridice române care desfășoară activități corespunzătoare codurilor CAEN: 5510 - „Hoteluri și alte facilități de cazare similare“, 5520 - „Facilități de cazare pentru vacanțe și perioade de scurtă durată“, 5530 - „Parcuri pentru rulote, campinguri și tabere“, 5590 - „Alte servicii de cazare“, 5610 - „Restaurante“, 5621 - „Activități de alimentație (catering) pentru evenimente“, 5629 - „Alte servicii de alimentație n.c.a.“, 5630 - „Baruri și alte activități de servire a băuturilor“ obțin în cursul anului venituri și din alte activități în afara celor corespunzătoare acestor coduri CAEN, pentru veniturile din alte activități aplică sistemul de declarare și plată a impozitului pe profit prevăzut de titlul II „Impozitul pe profit“, dacă îndeplinesc oricare dintre următoarele condiții
realizează venituri din consultanță și/sau management în proporție de peste 20% inclusiv din veniturile totale
desfășoară activitățile de la art. 47 alin. (3) lit. f)-i)
veniturile din alte activități au depășit echivalentul în lei a 500.000 euro. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în euro este cel valabil la închiderea exercițiului financiar precedent celui în care s-au înregistrat veniturile. Acestea datorează impozit pe profit pentru veniturile din alte activități începând cu trimestrul în care s-a îndeplinit oricare dintre aceste condiții, pentru întreaga perioadă în care există contribuabilul.
Limitele fiscale prevăzute la alin. (5) lit. a) și c) se verifică pe baza veniturilor înregistrate cumulat de la începutul anului fiscal, iar calculul și plata impozitului pe profit de către persoanele juridice române care se încadrează în prevederile alin. (5) lit. a)-c) se efectuează luând în considerare veniturile și cheltuielile realizate începând cu trimestrul în care sa îndeplinit oricare dintre aceste condiții
La articolul I punctul 15 , alineatul (1) al articolului 52 se modifică și va avea următorul cuprins: Articolul 52
Dacă în cursul unui an fiscal o microîntreprindere realizează venituri mai mari de 500.000 euro sau ponderea veniturilor realizate din consultanță și/sau management, cu excepția veniturilor din consultanță fiscală, corespunzătoare codului CAEN: 6920 - «Activități de contabilitate și audit financiar; consultanță în domeniul fiscal», în veniturile totale este de peste 20% inclusiv, aceasta datorează impozit pe profit începând cu trimestrul în care s-a depășit oricare dintre aceste limite, fără posibilitatea de a mai opta pentru perioada următoare să aplice prevederile prezentului titlu
La articolul I punctul 25 , litera b^1) a punctului 5 al articolului 60 se modifică și va avea următorul cuprins: b^1) pentru determinarea ponderii cifrei de afaceri realizate efectiv din activitatea de construcții în cifra de afaceri totală, indicatorul cifra de afaceri realizată efectiv din activitatea de construcții cuprinde numai veniturile din activitatea de construcții desfășurată pe teritoriul României, iar indicatorul cifra de afaceri totală cuprinde veniturile din întreaga activitate desfășurată pe teritoriul României. Prin activitatea desfășurată pe teritoriul României se înțelege activitatea desfășurată efectiv în România în scopul realizării de produse și prestări de servicii
La articolul I punctul 26 , litera b) a punctului 5 al articolului 60 se modifică și va avea următorul cuprins
angajatorii realizează cifră de afaceri din activitățile prevăzute la lit. a) în limita a cel puțin 80% din cifra de afaceri totală determinată potrivit prevederilor lit. b^1). Pentru angajatorii nou-înființați, respectiv înregistrați la registrul comerțului/ înregistrați fiscal în cursul anului, cifra de afaceri se calculează cumulat de la data înregistrării, inclusiv luna în care se aplică scutirea, iar pentru angajatorii existenți la data de 1 ianuarie a fiecărui an, cifra de afaceri se calculează cumulat pentru perioada corespunzătoare din anul curent, inclusiv luna în care se aplică scutirea. Această cifră de afaceri se realizează pe bază de contract sau comandă și acoperă manoperă, materiale, utilaje, transport, echipamente, dotări, precum și alte activități auxiliare necesare activităților prevăzute la lit. a). Cifra de afaceri va cuprinde inclusiv producția realizată și nefacturată
La articolul I punctul 53 , alineatul (2) al articolului 123 se modifică și va avea următorul cuprins:
Impozitul anual datorat de contribuabilii care realizează veniturile din cedarea folosinței bunurilor, altele decât cele pentru care venitul net anual se determină în sistem real, arendă și din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințele proprietate personală, precum și de cei care realizează venituri din drepturi de proprietate intelectuală pentru care determinarea venitului net anual se efectuează potrivit prevederilor art. 72^1, se stabilește prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului impozabil/venitului net anual impozabil, după caz
La articolul I punctul 71 , literele a) și b) ale alineatului
al articolului 148 se modifică și vor avea următorul cuprins
nivelul de 12 salarii minime brute pe țară, în vigoare la termenul de depunere a declarației prevăzute la art. 120, în cazul veniturilor realizate cuprinse între 12 salarii minime brute pe țară inclusiv și 24 de salarii minime brute pe țară
nivelul de 24 de salarii minime brute pe țară, în vigoare la termenul de depunere a declarației prevăzute la art. 120, în cazul veniturilor realizate cel puțin egale cu 24 de salarii minime brute pe țară
La articolul I punctul 81 , literele a)-c) ale alineatului
al articolului 170 se modifică și vor avea următorul cuprins
nivelul a 6 salarii minime brute pe țară, în vigoare la termenul de depunere a declarației prevăzute la art. 120, în cazul veniturilor realizate cuprinse între 6 salarii minime brute pe țară inclusiv și 12 salarii minime brute pe țară
nivelul de 12 salarii minime brute pe țară, în vigoare la termenul de depunere a declarației prevăzute la art. 120, în cazul veniturilor realizate cuprinse între 12 salarii minime brute pe țară inclusiv și 24 de salarii minime brute pe țară
nivelul de 24 de salarii minime brute pe țară, în vigoare la termenul de depunere a declarației prevăzute la art. 120, în cazul veniturilor realizate cel puțin egale cu 24 de salarii minime brute pe țară
La articolul I, după punctul 100 se introduce un nou punct, pct. 100^1, cu următorul cuprins: 100^1. La articolul 342, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alin. (2^1) și (2^2), cu următorul cuprins:
Prin excepție de la alin. (1), începând cu 1 ianuarie 2024, pentru produsele prevăzute la nr. crt. 1-5 din anexa nr. 1, nivelul accizelor aplicabil la data de 1 ianuarie a fiecărui an este nivelul prevăzut în anexa nr. 1, actualizat cu creșterea prețurilor de consum din ultimele 12 luni, calculate în luna septembrie a anului anterior celui de aplicare, față de perioada octombrie 2022-septembrie 2023, comunicată oficial de Institutul Național de Statistică până la data de 15 octombrie. Nivelul accizelor actualizat se publică pe site-ul Ministerului Finanțelor, de regulă până la data de 20 octombrie, dar nu mai târziu de data de 31 decembrie a fiecărui an.
Începând cu 1 ianuarie 2024, pentru produsele prevăzute la nr. crt. 1 din anexa nr. 1, actualizarea anuală a nivelului accizei conform alin. (2^1) va fi limitată la un procent anual care va fi stabilit până la 31 octombrie 2023
La articolul I, după punctul 101 se introduce un nou punct, pct. 101^1, cu următorul cuprins: 101^1. La articolul 439, partea introductivă a alineatului
se modifică și va avea următorul cuprins:
Accizele nearmonizate sunt taxe speciale percepute asupra următoarelor produse cu potențial de risc redus
La articolul I punctul 104, anexa nr. 1 de la titlul VIII „Accize și alte taxe speciale“ se modifică și se înlocuiește cu anexa la prezenta lege
La articolul I, după punctul 106 se introduc două noi puncte, pct. 106^1 și 106^2, cu următorul cuprins: 106^1. La articolul 456 alineatul (1), litera g) se modifică și va avea următorul cuprins
clădirile unei instituții sau unități care funcționează sub coordonarea Ministerului Educației, Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării, Ministerului Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse sau a Ministerului Sportului, precum și clădirile federațiilor sportive naționale, ale Comitetului Olimpic și Sportiv Român, cu excepția încăperilor care sunt folosite pentru activități economice; 106^2. La articolul 456 alineatul (2), după litera h) se introduce o nouă literă, lit. h^1), cu următorul cuprins: h^1) clădirile noi sau reabilitate, cu destinația de locuință, pentru care proprietarii execută pe cheltuiala proprie lucrări pentru creșterea performanței energetice, pentru instalarea de sisteme de producere a energiei electrice din surse fotovoltaice sau pentru sisteme ecologice certificate de colectare și tratare a apelor uzate rezultate din consumul propriu
La articolul I, punctul 117 se abrogă
După articolul I se introduce un nou articol, art. I^1, cu următorul cuprins:
Obligația de acceptare de către persoanele juridice prevăzute la alin. (3) a cardurilor de debit, de credit sau preplătite, prin intermediul unui terminal POS și/sau al altor soluții moderne de acceptare, se naște începând cu trimestrul următor celui în care încasările în numerar din cursul anului respectiv au depășit pragul de 50.000 lei.
În cazul în care, timp de 2 ani consecutivi, pragul menționat la alin. (3) nu a fost depășit, entitățile desemnate la alin. (3) nu mai au obligația de acceptare a cardurilor de debit, de credit sau preplătite, prin intermediul unui terminal POS și/sau al altor soluții moderne de acceptare, dar pot opta pentru continuarea acceptării acestor instrumente de plată
La articolul 3, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:
Constatarea contravențiilor prevăzute la alin. (1) și aplicarea sancțiunilor contravenționale se fac de către persoanele desemnate din cadrul structurilor cu atribuții de control ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală.“
La articolul IX, literele e) și i) se modifică și vor avea următorul cuprins
prevederile pct. 4, 30, 43, 48, 49, 51-53, 71, 73-75, 81, 83-86 se aplică începând cu veniturile aferente anului 2023
prevederile pct. 106 și 107-116 se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2025.
Prin derogare de la prevederile art. 4 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal , cu modificările și completările ulterioare, prevederile art. I pct. 7-9 intră în vigoare la 3 zile de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, și se aplică începând cu veniturile aferente anului 2023.
Anexa
(Anexa nr. 1 la titlul VIII al Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal ) Nr crt. Denumirea produsului sau a grupei de produse Acciza (lei/U.M U.M. 2022 2023 2024 2025 2026 0 1 2 3 4 5 6 7 Alcool și băuturi alcoolice 1 Bere, din care: hl/1 grad Plato 3,96 4,20 4,20 4,20 4,20 1.1. Bere produsă de producătorii independenți a căror producție anuală nu depășește 200 mii hl 2,18 2,31 2,31 2,31 2,31 2 Vinuri hl de produs 2.1. Vinuri liniștite 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 2.2. Vinuri spumoase 56,86 60,31 60,31 60,31 60,31 3 Băuturi fermentate, altele decât bere și vinuri hl de produs 3.1. liniștite, din care: 476,21 505,07 505,07 505,07 505,07 3.1.1. cidru de mere și de pere 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 3.1.2. hidromel obținut prin fermentarea unei soluții de miere în apă 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 3.1.3. obținute din fructe de pădure, fără alte adaosuri de arome sau alcool 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 3.2. spumoase 56,86 60,31 60,31 60,31 60,31 3.2.1. cidru de mere și de pere 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 4 Produse intermediare hl de produs 476,21 505,07 505,07 505,07 505,07 5 Alcool etilic, din care: hl de alcool pur 3.968,38 4.208,86 4.208,86 4.208,86 4.208,86 5.1. Alcool etilic produs de micile distilerii 1.984,19 2.104,43 2.104,43 2.104,43 2.104,43 Tutun prelucrat 6 Țigarete 1.000 țigarete 594,97 625,97 656,97 687,97 718,97 7 Țigări și țigări de foi 1.000 bucăți 346,50 550 578 606 634 8 Tutun de fumat fin tăiat, destinat rulării în țigarete kg 548,61 550 578 606 634 9 Alte tutunuri de fumat kg 548,61 550 578 606 634 Produse energetice 10 Benzină cu plumb tonă 2.530,17 2.530,17 2.530,17 2.530,17 2.530,17 1.000 litri 1.948,23 1.948,23 1.948,23 1.948,23 1.948,23 11 Benzină fără plumb tonă 2.151,13 2.151,13 2.151,13 2.151,13 2.151,13 1.000 litri 1.656,36 1.656,36 1.656,36 1.656,36 1.656,36 12 Motorină tonă 1.796,53 1.796,53 1.796,53 1.796,53 1.796,53 1.000 litri 1.518,04 1.518,04 1.518,04 1.518,04 1.518,04 13 Păcură tonă 13.1. utilizată în scop comercial 71,07 71,07 71,07 71,07 71,07 13.2.utilizată în scop necomercial 71,07 71,07 71,07 71,07 71,07 14 Gaz petrolier lichefiat tonă 14.1. utilizat drept combustibil pentru motor 607,70 607,70 607,70 607,70 607,70 14.2. utilizat drept combustibil pentru încălzire 537,76 537,76 537,76 537,76 537,76 14.3. utilizat în consum casnic 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 15 Gaz natural GJ 15.1. utilizat drept combustibil pentru motor 12,32 12,32 12,32 12,32 12,32 15.2. utilizat drept combustibil pentru încălzire 15.2.1. în scop comercial 0,81 0,81 0,81 0,81 0,81 15.2.2. în scop necomercial 1,52 1,52 1,52 1,52 1,52 16 Petrol lampant (kerosen) 16.1. utilizat drept combustibil pentru motor tonă 2.640,92 2.640,92 2.640,92 2.640,92 2.640,92 1.000 litri 2.112,73 2.112,73 2.112,73 2.112,73 2.112,73 16.2. utilizat drept combustibil pentru încălzire tonă 2.226,35 2.226,35 2.226,35 2.226,35 2.226,35 1.000 litri 1.781,07 1.781,07 1.781,07 1.781,07 1.781,07 17 Cărbune și cocs GJ 17.1. utilizate în scopuri comerciale 0,71 0,71 0,71 0,71 0,71 17.2. utilizate în scopuri necomerciale 1,42 1,42 1,42 1,42 1,42 18 Electricitate Mwh 18.1. Electricitate utilizată în scop comercial 2,37 2,37 2,37 2,37 2,37 18.2. Electricitate utilizată în scop necomercial 4,74 4,74 4,74 4,74 4,74