LEGE nr. 332 din 29 iunie 2001 (*actualizată*) privind promovarea investițiilor directe cu impact semnificativ în economie (actualizată până la data de 01 octombrie 2003*)
Text cu caracter informativ. Numai versiunea publicată în Monitorul Oficial al României este cea oficială.
Prin investiții directe cu impact semnificativ în economie se înțelege investițiile cu o valoare care depășește echivalentul a 1 milion dolari S.U.A., realizate în formele și modalitățile prevăzute de prezenta lege și care contribuie la dezvoltarea și modernizarea infrastructurii economice a României, determina un efect pozitiv de antrenare în economie și creează noi locuri de muncă.
Prezenta lege se aplică numai investițiilor noi care se încadrează în prevederile alin. (1) și sunt realizate după intrarea în vigoare a prezentei legi de către persoane fizice sau juridice de drept privat.
Participarea la investițiile directe cu impact semnificativ în economie se poate realiza numai cu capital lichid în lei sau în valută liber convertibilă.
În înțelesul prezentei legi, termenii de mai jos se definesc astfel
data punerii în funcțiune a investiției este data încheierii procesului-verbal de recepție finala; b) amortizarea accelerata consta în includerea pe cheltuielile de exploatare în primul an de funcționare a unei amortizari de 50% din valoarea de intrare a mijlocului fix, conform prevederilor Legii nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat în active corporale și necorporale, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
Investițiile directe noi cu impact semnificativ în economie pot fi efectuate în toate domeniile de activitate, cu excepția sectoarelor financiar, bancar, de asigurări-reasigurari, precum și a celor reglementate de legi speciale, cu respectarea următoarelor condiții
sa nu încalce normele de protecție a mediului înconjurător
sa nu aducă atingere intereselor de securitate și apărare naționala ale României
sa nu dăuneze ordinii, sănătății sau moralei publice.
Investițiile directe noi a căror valoare depășește 1 milion dolari S.U
sau echivalentul în lei ori alte valute convertibile și care se vor realiza efectiv într-un termen de maximum 30 de luni de la data înregistrării statistice la Ministerul Dezvoltării și Prognozei beneficiază de facilitățile menționate la cap. IV.
Investițiile directe noi, fundamentate ca fiind de interes major pentru economia naționala, vor fi prezentate Departamentului pentru Relația cu Investitorii Străini.
În cazul în care o investiție întrunește condițiile pentru a beneficia de facilități acordate de mai multe legi, investitorul va trebui sa opteze explicit pentru un singur regim de facilități.
Acordarea facilităților prevăzute de prezenta lege implica de drept renunțarea la facilitățile prevăzute de alte legi.
Investițiile realizate în România nu pot fi expropriate, cu excepția cauzei de utilitate publică. Luarea unei asemenea măsuri este nediscriminatorie și se efectuează numai în conformitate cu prevederile legii.
Investițiile directe noi efectuate potrivit prevederilor prezentei legi beneficiază de regimul juridic stabilit prin aceasta pe întreaga lor durata de existenta.
Investitorii străini beneficiază și de următoarele drepturi
sa transfere integral în străinătate profiturile ce li se cuvin, în condițiile regimului valutar din România, după plata impozitelor, taxelor și a altor obligații prevăzute de legislația română
sa transfere în străinătate, în valută investiției, sumele obținute în urma vânzării acțiunilor sau părților sociale, precum și pe cele rezultate din lichidarea investițiilor, în condițiile regimului valutar din România
sa transfere în străinătate, în valută investiției, sumele obținute cu titlu de despăgubire, în situația prevăzută la art. 8.
Investitorii străini vor beneficia de toate drepturile prevăzute în acordurile bilaterale de promovare și garantare reciprocă a investițiilor, semnate de România cu statele de origine ale acestora.
Utilajele tehnologice, instalațiile, echipamentele, aparatele de măsura și control, automatizări și produse de software, achiziționate din import, care îndeplinesc condițiile prevăzute la alin. (3), necesare pentru realizarea investiției, sunt exceptate de la plata taxelor vamale conform listei aprobate prin ordin comun al ministrului dezvoltării și prognozei și al ministrului finanțelor publice.
Abrogat.
În înțelesul prezentei legi, bunurile la care face referire alin. (1) sunt considerate bunuri noi dacă au fost produse cu cel mult un an înainte de intrarea lor în țara și nu au fost niciodată utilizate.
Condițiile stabilite la alin. (3) se aplică și bunurilor prevăzute la alin. (1), fabricate în România.
Investițiile noi realizate în condițiile prezentei legi beneficiază de deducerea unei cote de 20% din valoarea acestora. Deducerea se calculează în luna în care se realizează investiția, numai din punct de vedere fiscal, prin înscrierea acesteia la sumele deductibile prevăzute în declarația de impunere.
În situația în care se realizează pierdere fiscală aceasta se recuperează în următorii 5 ani din profitul impozabil. ------------- *) Alin. (1) al art. 13 va fi abrogat începând cu 01 ianuarie 2005 de LEGE nr. 414 din 26 iunie 2002 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 456 din 27 iunie 2002.
Investițiile realizate în condițiile prezentei legi beneficiază de utilizarea amortizarii accelerate, definită conform Legii nr. 15/1994 , cu anunțarea, dar fără obligația aprobării prealabile din partea organului fiscal teritorial la care contribuabilul are obligația de a depune declarația de impunere. ------------- *) Art. 14 va fi abrogat începând cu 01 ianuarie 2005 de LEGE nr. 414 din 26 iunie 2002 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 456 din 27 iunie 2002.
Ministerul Dezvoltării și Prognozei, în colaborare cu Departamentul pentru Relația cu Investitorii Străini, asigura coordonarea aplicării uniforme a politicii Guvernului la nivel central și local în domeniul stimulării și promovării investițiilor directe.
În vederea realizării acestui obiectiv Ministerul Dezvoltării și Prognozei, împreună cu Departamentul pentru Relația cu Investitorii Străini
colaborează nemijlocit cu instituțiile guvernamentale și neguvernamentale de la nivel central și local implicate
coordonează activitatea de promovare pe plan intern și internațional a investițiilor directe în România, asigurând aducerea la îndeplinire a obiectivelor strategiei naționale în acest domeniu
acționează, inclusiv prin consultări cu investitorii români și străini, cu organizațiile profesionale, cu patronatele și cu Camera de Comerț și Industrie a României și a Municipiului București pentru menținerea permanenta a unui mediu de afaceri favorabil promovării investițiilor directe, prin asigurarea armonizării legislative în domeniu, simplificarea procedurilor și eliminarea barierelor administrative
informează operativ Guvernul și pe primul-ministru asupra oricăror sesizări din partea investitorilor privind abateri de la procedurile și reglementările legale, de la etica profesională, precum și asupra oricăror alte acte săvârșite voluntar sau din culpa, care afectează mediul de afaceri, inițierea sau derularea investițiilor în România
participa și reprezintă România la lucrările instituțiilor și asociațiilor internaționale din domeniul promovării investițiilor directe.
Ministerul Dezvoltării și Prognozei, în colaborare cu Departamentul pentru Relația cu Investitorii Străini, va asigura, la cerere, asistența tehnica de specialitate investitorilor care se încadrează în prevederile prezentei legi.
Ministerele, celelalte organe ale administrației publice centrale și locale, precum și toate instituțiile cu competente în eliberarea de avize, autorizații și licențe au obligația să asigure rezolvarea operativă a solicitărilor investitorilor legate de începerea și de desfășurarea activității acestora.
În cazul în care societățile care au realizat investiții definite potrivit art. 1 se lichidează voluntar într-o perioadă mai mica de 10 ani, acestea vor fi obligate sa plătească impozitele stabilite potrivit legii pentru întreaga durata de funcționare a investiției, precum și majorările de întârziere a plății taxelor și impozitelor care ar fi trebuit plătite în absenta existenței facilităților, calculate conform legislației în vigoare.
Sumele datorate potrivit alin. (1) se plătesc cu prioritate din rezultatele lichidării investițiilor.
Înstrăinarea de către investitor a bunurilor prevăzute la art. 12 într-un termen mai mic de 2 ani de la introducerea în țara sau de la achiziționarea acestora va atrage plata contravalorii facilităților de care a beneficiat, precum și majorările de întârziere a plății taxelor și impozitelor care ar fi trebuit plătite în absenta existenței facilităților, calculate conform legislației în vigoare.
Litigiile dintre investitori și autoritățile române cu privire la drepturile și obligațiile prevăzute în prezenta lege se soluționează de instanțele de contencios administrativ, potrivit procedurii stabilite de Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990 .
Rămân aplicabile în domeniul sau de incidența dispozițiile Convenției pentru reglementarea diferendelor relative la investiții între state și persoane ale altor state, încheiată la Washington la 18 martie 1965 și ratificată de România prin Decretul Consiliului de Stat nr. 62/1975 , publicat în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 56 din 7 iunie 1975.