Înapoi la Legislație

HG nr. 928/1997 · text integral

Despre act

Stare
în vigoare
Actualizat în sistemul nostru la
11 septembrie 2026
Emitent
GUVERNUL
Articole
5

Pe scurt

HG nr. 928/1997: HOTĂRÂRE nr. 928 din 29 decembrie 1997 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonanței de urgenta a Guvernului nr. 31/1997 privind regimul investițiilor străine în România.

Este în vigoare?
Starea înregistrată a actului: în vigoare.
Cine l-a emis?
GUVERNUL
Câte articole are?
5 articole.
Cuprins

HOTĂRÂRE nr. 928 din 29 decembrie 1997 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonanței de urgenta a Guvernului nr. 31/1997 privind regimul investițiilor străine în România

Text cu caracter informativ. Numai versiunea publicată în Monitorul Oficial al României este cea oficială.

Art. 1

Se aprobă Normele metodologice pentru aplicarea Ordonanței de urgenta a Guvernului nr. 31/1997 privind regimul investițiilor străine în România, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

Art. 2

Agenția Română de Dezvoltare, Fondul Proprietății de Stat și Ministerul Finanțelor vor lua măsurile necesare în scopul aplicării normelor metodologice menționate la art. 1.

Anexa nr. 1

NORME METODOLOGICE pentru aplicarea prevederilor Ordonanței de urgenta a Guvernului nr. 31/1997 privind regimul investițiilor străine în România 1. Pentru a beneficia de facilitățile fiscale și vamale prevăzute de Ordonanța de urgenta a Guvernului nr. 31/1997 , denumita în continuare ordonanța, persoana fizica străină își va dovedi identitatea și statutul cu pasaportul personal. Persoanele juridice străine cu scop patrimonial își dovedesc statutul organic cu documentele de constituire și înregistrare la organele competente din țara în care își au sediul (în original și copii traduse și autentificate), iar persoanele juridice fără scop patrimonial își dovedesc statutul organic prin actul de recunoaștere prevăzut la art. 43 din Legea nr. 105/1992 cu privire la reglementarea raporturilor de drept internațional privat, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 245 din 1 octombrie 1992. Domiciliul persoanei fizice străine se dovedește cu mențiunea corespunzătoare în pasaport. Adresa exactă se dovedește printr-o declarație autentificată, data pe propria răspundere. Sediul persoanei juridice se dovedește cu documentele de constituire și înregistrare. 2. Conversia creanțelor rezultate din exporturi în România sau din credite acordate, în părți sociale ale societăților comerciale debitoare sau în acțiuni emise de acestea, conform art. 1 alin. (2) lit. e) din ordonanța, se poate face pe baza actelor juridice încheiate, în acest sens, pe teritoriul României, între investitorul străin titular al dreptului de creanta și societatea comercială debitoare, fie prin cesionare de părți sociale sau acțiuni existente, fie prin emisiune de noi părți sociale sau acțiuni. Creanțele trebuie să fie certe și exigibile. 3. În sensul ordonanței, prin producție proprie se înțelege procesul de prelucrare sau transformare a unor bunuri în cadrul unității de producție a societății comerciale cu capital străin, persoana juridică română, în vederea obținerii unor semifabricate, componente sau produse finite cu caracteristici fizice, chimice sau tehnico-functionale distincte față de bunurile prelucrate sau transformate. Se considera producție proprie și activitatea de asamblare a componentelor astfel obținute, precum și asamblarea acestora, împreună cu componente dobândite de la teri. Linia de finanțare prevăzută la art. 6 alin. (1) și sursele de plată prevăzute la art. 6 alin. (3) din ordonanța exclud sursele de credite proprii ale societăților comerciale sau ale instituțiilor de credit, persoane juridice române, și nu pot fi garantate cu patrimoniul unei persoane juridice române. Data punerii în funcțiune a investiției o constituie data încheierii protocolului de recepție finala, după încheierea probelor tehnologice de funcționare a unității de producție. 4. În sensul art. 7 alin. (1) și al art. 22 alin. (2) din ordonanța, participarea de minimum 20% din capitalul social al societății comerciale, dar nu mai puțin de 350.000 USD sau echivalent și, respectiv, 200.000 USD, se determina prin raportarea la capitalul social total subscris al societății comerciale. În cadrul societății comerciale, participarea străină poate fi deținută de unul sau mai mulți investitori străini, cu condiția ca cel puțin unul dintre aceștia să aibă o participare la capitalul social de minimum 100.000 USD sau echivalent, potrivit ordonanței. 5. În sensul art. 7 alin. (2) din ordonanța, data punerii în funcțiune a investiției este cea definită la pct. 3 din prezentele norme metodologice. Data începerii efective a activității o reprezintă data la care societatea comercială a înregistrat primul document justificativ care atesta obținerea de venituri, potrivit legii, după înregistrarea investiției străine în Registrul comerțului. Oricare dintre cele doua date, în măsura în care se realizează prima, declanseaza curgerea perioadei de 2 ani prevăzute la art. 7 alin. (2) din ordonanța. 6. În sensul art. 8 alin. (1) din ordonanța, capitalul efectiv vărsat în numerar de cel puțin 5.000.000 USD sau echivalent se referă la participarea străinilor în cadrul societății, cu condiția ca cel puțin unul dintre investitorii străini să aibă o participare la capitalul social de minimum 2.000.000 USD sau echivalent. Perioada prevăzută la art. 8 alin. (1) lit. a) din ordonanța nu va depăși 9 ani de la data înregistrării investiției străine în Registrul comerțului. Perioada prevăzută la art. 8 alin. (1) lit. b) din ordonanța nu va depăși 7 ani de la data înregistrării investiției străine în Registrul comerțului. 7. Criteriile menționate la art. 8 alin. (2) din ordonanța se evidențiază în planul de afaceri în baza căruia investitorul străin solicita acordarea facilităților suplimentare prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. a) și b). Criteriile sunt combinative, în funcție de domeniul și modalitatea de realizare a investiției și se preiau ca obligații ferme ale investitorului străin și ale societății comerciale în planul de afaceri care se prezintă spre analiza și acceptare Agenției Române de Dezvoltare. Planul de afaceri va acoperi integral perioada de acordare a facilităților suplimentare prevăzute la art. 8. 8.1. Evaluarea criteriilor prevăzute la art. 8 alin. (2) din ordonanța se realizează de Agenția Română de Dezvoltare pe baza punctajului stabilit prin prezentele norme metodologice. Pentru a se acordă facilitățile suplimentare prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. a) și b) din ordonanța, investiția străină trebuie să realizeze un punctaj de minimum 300 de puncte. Pentru acordarea facilitatii suplimentare prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. a) din Ordonanța este necesar un punctaj de minimum 200 de puncte, iar pentru acordarea facilitatii suplimentare prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. b) este necesar un punctaj de minimum 100 de puncte. Sistemul de calcul al punctajului este următorul: N = (V + deltaV) x Pv + 0,25 x E + 0,5 x R, în care: N = numar total de puncte necesar pentru acordarea facilităților suplimentare prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. a) și/sau lit. b) din ordonanța. V = valoarea capitalului social efectiv vărsat conform art. 8 alin. (1) din ordonanța la data acordării facilităților, exprimat în milioane USD și/sau echivalent în lei. DeltaV = valoarea, exprimată în milioane USD, a majorărilor de capital, cu excepția profitului reinvestit, care va fi efectiv vărsată pe următorii 5 ani, conform planului de afaceri. Valoarea deltaV cuprinde și investițiile realizate din surse de finanțare atrase conform art. 6 alin. (1). Pv = punctaj aferent domeniului de activitate conform art. 8 alin. (2) lit. a), c), d), e) și f) din ordonanța, cuprinse între 2 și 20 de puncte/ milion USD. Punctajul pe fiecare domeniu se aplică pro rata pe valoarea efectivă și este stabilit în anexa nr. 1. E = valoarea exportului, conform art. 8 alin. (2) lit. b) din ordonanța, efectiv încasată în devize liber convertibile, exprimată procentual. Valoarea E trebuie să reprezinte minimum 40% din suma totală a vânzărilor efectiv încasată în aceeași perioadă de 5 ani. În planul de afaceri pot fi prevăzute valori anuale care se abat, în plus și în minus, față de procentul de 40% . Pentru fiecare milion USD export încasat în perioada de 5 ani se aplică un punctaj de 10 puncte, pro rata pe valoarea efectivă care se adauga punctajului final. R = valoarea profitului net reinvestit anual conform art. 8 alin. (2) lit. g) din ordonanța, exprimată procentual. Valoarea R trebuie să reprezinte minimum 50% din profitul net realizat de societate. În planul de afaceri nu se admite abatere anuală în minus de la procentul de 50% profit reinvestit. Pentru fiecare milion USD profit reinvestit în perioada de 5 ani prevăzută în planul de afaceri se aplică un punctaj de 20 de puncte, pro rata, pe valoarea efectivă, care se adauga punctajului final. 8.2. Pentru investițiile în parcuri tehnologice și/sau zone speciale conform, art. 8 alin. (2) lit. c) din ordonanța, valoarea Pv se stabilește la 20 puncte/milion USD, cu respectarea condițiilor prevăzute în actele normative de înființare a acestora. 8.3. Formula de calcul prevăzută la pct. 8.1 din prezentele norme metodologice se aplică pentru un singur domeniu principal de activitate al societății comerciale. Fiecare domeniu este exprimat printr-o diviziune căreia îi corespunde un cod de 2 cifre conform Clasificarii activităților din economia naționala (CAEN) a Comisiei Naționale pentru Statistica. 8.4. Pentru cota-parte din V și/sau deltaV, destinată dezvoltării unor obiective de interes social sau protecției mediului, conform art. 8 alin. (2) lit. f) din ordonanța, evidențiată distinct în planul de afaceri, se aplică un punctaj suplimentar față de Pv, de 2 puncte în cazul obiectivelor sociale și de 4 puncte în cazul protecției mediului. 8.5. Pe parcursul derulării investiției, în măsura în care societatea cu capital străin realizează performanțe suplimentare față de cele care au stat la baza acordării facilităților, conform pct. 8.1 din prezentele norme metodologice, aceasta poate solicita recalcularea punctajului și acordarea unei categorii de facilități corespunzătoare, în condițiile ordonanței. 9. Sistemul de punctaj și formula de calcul pot fi modificate prin hotărâre a Guvernului. Facilitățile acordate înainte de data modificării își mențin valabilitatea până la epuizarea perioadei pentru care au fost acordate. 10. Evaluarea criteriilor prevăzute la art. 9 alin. (1) din ordonanța se realizează de către Fondul Proprietății de Stat pe baza punctajului stabilit de prezentele norme metodologice. Pentru a se acordă facilitățile prevăzute la art. 10 alin. (1) din ordonanța, investiția străină trebuie să realizeze un punctaj de minimum 150 de puncte. Baza de tip pentru îndeplinirea criteriilor este de maximum 5 ani, dacă nu este altfel prevăzut în contractul de vânzare-cumpărare a acțiunilor. Sistemul de calcul al punctajului este următorul: N = A + B + C + D + E + F, în care N = număr total de puncte; A = investiții pentru restructurarea, modernizarea și rentabilizarea societății, exprimate procentual față de valoarea de achiziție a acțiunilor din care se scade cota prevăzută la art. 10 alin. (1) lit. e) din ordonanță, pentru care se acordă următorul punctaj: 50- 75% 45 puncte 76-100% 50 puncte 101-125% 55 puncte 126-150% 60 puncte 151-175% 65 puncte 176-200% 70 puncte 201-225% 75 puncte 226-250% 80 puncte peste 250% 85 puncte B = cheltuieli pentru pregătirea personalului și se calculează astfel: minimum 100.000 lei/persoană 10 puncte 100.000-250.000 lei/persoană 15 puncte 250.000-500.000 lei/persoană 20 puncte peste 500.000 lei/persoană 25 puncte Aceste sume se vor actualiza, trimestrial, în funcție de evoluția cursului valutar; C = creșterea gradului de ocupare a forței de muncă (creșterea numărului de personal față de cel existent la data vânzării) și se calculează astfel: până la 20% 5 puncte 21- 45% 10 puncte 46- 70% 15 puncte 71-100% 20 puncte peste 100% 25 puncte D = gradul de integrare a producției și se calculează astfel: 30-35% 20 puncte 36-50% 25 puncte 51-70% 30 puncte 71-90% 35 puncte peste 90% 40 puncte E = ponderea exportului în totalul cifrei de afaceri și se calculează astfel: 40-45% 30 puncte 46-60% 35 puncte 61-85% 40 puncte peste 85% 45 puncte F = investiții pentru protecția mediului prevăzute a fi realizate, în valută liber convertibilă, în primii 3 ani, suplimentar față de valoarea investiției de la punctul A, și se calculează astfel: minimum 10% din valoarea de achiziție 15 puncte 11-20% 20 puncte 21-30% 25 puncte 31-45% 30 puncte peste 45% 35 puncte 11. Veniturile în lei și valuta realizate din activitatea de asistența de specialitate prestată de Agenția Română de Dezvoltare în favoarea investitorilor străini, inclusiv 50% din sumele încasate ca urmare a eliberării certificatelor de investitori, vor fi reținute de Agenția Română de Dezvoltare ca venituri extrabugetare pentru finanțarea cheltuielilor curente. Cota de 50% din veniturile realizate din sumele încasate ca urmare a eliberării certificatelor de investitor se va vărsa la bugetul de stat la cap. 21.01.13 "vărsăminte din veniturile instituțiilor publice și alte activități autofinanțate". Disponibilitățile înregistrate la finele anului în lei și valuta se reportează în anul următor, urmând a fi utilizate pentru aceeași destinație. 12. Certificatul de investitor care atesta dreptul de a beneficia de facilitățile prevăzute la art. 6 din ordonanța, cu excepția aportului în natura la capitalul social, la art. 7 alin. (2) și al art. 8 alin. (1) din ordonanța, se eliberează de Agenția Română de Dezvoltare, la cerere, după îndeplinirea formalităților de înregistrare conform art. 17 din ordonanța și după îndeplinirea criteriilor privind valoarea în numerar și ponderea capitalului investitorului străin în capitalul social total al societății comerciale, conform art. 7 alin. (1) și art. 22 alin. (2) din ordonanța, respectiv valoarea capitalului străin în numerar conform art. 8 alin. (1) și criteriilor prevăzute la art. 8 alin. (2) din ordonanța. 13.1. Cazurile în care nu mai sunt îndeplinite criteriile și condițiile care au stat la baza eliberării certificatului de investitor și în care se procedează la retragerea acestuia sunt următoarele: a) participarea investitorului străin la capitalul social scade sub cuantumul și, respectiv, ponderea, după caz, prevăzute la art. 7 alin. (1) și art. 8 alin. (1), la art. 9 alin. (1) și la art. 22 alin. (2) din ordonanța; ... b) utilizarea incorectă a certificatului de investitor pentru scutirea de taxe vamale fără respectarea condițiilor prevăzute în prezentele norme metodologice; ... c) nerespectarea obligațiilor prevăzute la art. 8 alin. (2) din ordonanța, asumate prin planul de afaceri, care au stat la baza acordării facilităților prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. a) și/sau lit. b) din ordonanța. Retragerea certificatului de investitor se va face în cazul când, la evaluarea respectării obligațiilor asumate prin planul de afaceri, se constată că punctajul obținut la evaluare scade sub limita minima necesară obținerii facilităților suplimentare prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. a) și/sau lit. b) din ordonanța; ... d) nerespectarea obligațiilor asumate prin contractul de vânzare-cumpărare a acțiunilor, încheiat cu Fondul Proprietății de Stat, care au stat la baza acordării facilităților prevăzute la art. 10 alin. (1) din ordonanța. ... 13.2. Neîndeplinirea obligațiilor care au stat la baza eliberării certificatului de investitor va fi constatată de o comisie formată din reprezentanți ai Agenției Române de Dezvoltare, Ministerului Finanțelor și, după caz, ai Fondului Proprietății de Stat. 13.3. Măsura retragerii certificatului de investitor și/sau, după caz, acordarea altei categorii de facilități se comunică de către Agenția Română de Dezvoltare la sediul societății comerciale, Ministerului Finanțelor și, după caz, Fondului Proprietății de Stat. 14. Calculul diferenței dintre cuantumul valoric al facilităților acordate inițial și cuantumul valoric al celor acordate conform art. 20 alin. (6) din ordonanța se face de către organele fiscale ale Ministerului Finanțelor care va stabili și modul de plată a acestei diferențe. 15. Modalitatea comunicării datelor necesare care să ateste îndeplinirea de către investitorul străin a obligațiilor asumate, precum și conținutul acesteia se stabilesc de către Agenția Română de Dezvoltare și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. 16. Constatarea situațiilor prevăzute la art. 21 alin. (1) și alin. (3) din ordonanța, precum și stabilirea obligațiilor de plată a impozitelor și a taxelor se fac de către Ministerul Finanțelor. 17. În sensul art. 22 alin. (2) din ordonanța, se considera activitate de producție industriala activitatea definită conform prevederilor pct. 3 din prezentele norme metodologice, desfășurată în cadrul diviziunilor 10-40 din anexa nr. 1, iar servicii industriale, activitățile definite astfel în anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice. 18. În sensul art. 25 din ordonanța, prin trecerea integrală pe costuri a cheltuielilor efectuate cu activitatea de reclama-publicitate și/sau de promovare a producției realizate și/sau serviciilor prestate se înțelege deductibilitatea fiscală integrală a acestor tipuri de cheltuieli. Beneficiază de prevederile acestui articol orice investiție străină realizată într-una dintre formele prevăzute la art. 1 alin. (2), cu respectarea prevederilor art. 3 din ordonanța, fără a fi necesară eliberarea certificatului de investitor. 19. Agenția Română de Dezvoltare propune Guvernului, cu avizul Ministerului Reformei, proiectele de hotărâri ale Guvernului, care stabilesc regimul special aplicabil unor investiții străine, conform art. 26 din ordonanța. 20. Taxa prevăzută la art. 30 alin. (1) din ordonanța se calculează în lei, la data efectuării operațiunii la cursul de schimb comunicat de banca Naționala a României, ca o cota procentuală aplicată valorii capitalului social subscris de investitorul străin, respectiv prețului pachetului de acțiuni cumpărat de Fondul Proprietății de Stat, astfel: până la 199.999 USD 0,5%, dar nu mai puțin de 25 USD 200.000-349.999 USD 0,4% 350.000-4.999.999 USD 0,3% peste 5.000.000 USD (inclusiv) 0,2% Sumele calculate și reținute se vărsa în contul Fondului special de dezvoltare aflat la dispoziția Guvernului cu nr. 64.86.801.60, deschis la centrala Băncii Naționale a României. În cazul achiziționării pachetului de acțiuni de la Fondul Proprietății de Stat, plata taxei se va face concomitent cu achitarea pachetului de acțiuni. Pentru toate celelalte cazuri, plata taxei se va face în momentul înregistrării societății comerciale, ca persoana juridică română cu participare de capital străin, în Registrul comerțului. Societățile comerciale cu capital străin, înregistrate în Registrul comerțului după intrarea în vigoare a ordonanței, dar înainte de publicarea hotărârii Guvernului de aprobare a prezentelor norme metodologice în Monitorul Oficial al României, vor plati taxa prevăzută de lege în termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice. 21. Anexele nr. 1 și 2 constituie parte integrantă a prezentelor norme metodologice. Domeniile menționate în anexe corespund Clasificarii activităților din economia naționala (CAEN) a Comisiei Naționale pentru Statistica. 22. În sensul prevederilor art. 6 alin. (1) art. 7 alin. (1), art. 8 alin. (1) și art. 22 alin. (2) din ordonanța, pentru bunurile care se importa ca aport în natura la capitalul social, indiferent de valoarea investiției străine, nu se percep taxe vamale. Pentru a se beneficia de acest drept nu este necesară eliberarea certificatului de investitor, fiind suficiente actele care dovedesc înmatricularea societății comerciale, ca persoana juridică română cu participare de capital străin, în Registrul comerțului, însoțite de factura pro forma, emisă pe numele societății comerciale în curs de constituire, în care se menționează că aceasta este valabilă numai pentru vama. În aceleași condiții, de acest drept beneficiază și investițiile străine realizate în baza Legii nr. 35/1991 , republicată. 23. Pentru a beneficia de scutirile de taxe vamale pentru bunurile amortizabile achiziționate ca urmare a unei linii de finanțare deschise și garantate de investitorul străin, conform art. 6 alin. (1) din ordonanța, pentru cele achiziționate din dividendele cuvenite investitorului străin, conform art. 6 alin. (2) din ordonanța, precum și pentru bunurile a căror contravaloare este achitată din surse proprii, atrase sau împrumutate din străinătate, conform art. 6 alin. (3) din ordonanța, este necesară prezentarea la organele vamale a certificatului de investitor și a confirmării Agenției Române de Dezvoltare privind veridicitatea surselor de finanțare, respectiv de plată. 24. Transferul dividendelor sau al profiturilor nete, cuvenite conform bilanțului contabil aprobat potrivit legii, se va efectua prin determinarea sumei în valută liber convertibilă, aferentă la cursul de schimb al pieței valutare la data operațiunii de transfer și cu dovedirea plății taxelor și impozitelor prevăzute de lege printr-un certificat eliberat de administrațiile financiare teritoriale. 25. Echivalentul în lei al sumelor în dolari S.U.A., prevăzut la art. 7 alin. (1), art. 8 alin. (1) și la art. 22 alin. (2) din ordonanța, se înțelege la cursul de schimb comunicat de Banca Naționala a României la data încheierii actelor constitutive și/sau adiționale prin care se subscriu sumele în capitalul social al societății comerciale. Echivalentul în lei al sumei în dolari S.U.A., prevăzut la art. 9 alin. (1) din ordonanța, se înțelege la data plății efective a acțiunilor Fondului Proprietății de Stat. 26. Certificatele de investitor eliberate de Agenția Română de Dezvoltare în baza Legii nr. 35/1991 , cu modificările și completările ulterioare, și a Legii nr. 71/1994 își păstrează valabilitatea. În cazul cesionarii integrale a acțiunilor sau părților sociale către un investitor român, Oficiul Registrului comerțului va efectua înregistrările prevăzute de lege numai după primirea confirmării scrise a Agenției Române de Dezvoltare privind restituirea certificatului de investitor. În cazul cesiunii către un investitor străin, certificatul de investitor emis pentru investitorul cedent își păstrează valabilitatea pentru cesionar. 27. Regimul juridic al aportului de capital străin, în numerar, instituit de art. 12 din legea nr. 35/1991 , pentru care s-a eliberat certificatul de investitor, se aplică numai pentru capitalul subscris până la data intrării în vigoare a ordonanței, majorările ulterioare intrand sub incidența prevederilor acestei ordonanțe. 28. Facilitățile prevăzute la art. 6 și art. 7, art. 8 sau art. 10 din ordonanța constituie categorii distincte (art. 6 și art. 7 sunt considerate o singura categorie) și se acordă societății comerciale, persoana juridică română, cu capital integral sau parțial străin, o singură dată pentru fiecare societate comercială și o singură dată pentru fiecare categorie. O societate comercială care dobândește facilitățile prevăzute la art. 6 și 7 din ordonanța poate opta, concomitent sau ulterior, și pentru dobândirea facilităților suplimentare prevăzute la art. 8 din ordonanța, în măsura în care îndeplinește criteriile necesare. Investițiile străine realizate conform cap. III sau IV din ordonanța nu pot dobândi facilitățile prevăzute la cap. II, cu excepția scutirii de taxe vamale pentru importul de bunuri ca aport în natura la capitalul social. Prin investiție directa de capital străin, în sensul cap. II din ordonanța, se înțelege investiția străină realizată sub forma participatiei de capital străin la constituirea unei societăți comerciale, persoana juridică română, sau la majorarea capitalului social al unei asemenea societăți. 29. Oficiul Național al Registrului Comerțului va asigura Agenția Română de Dezvoltare accesului direct și permanent la baza de date privind societățile comerciale cu participare de capital străin, iar Banca Naționala a României va comunică lunar Agenției Române de Dezvoltare situația intrărilor de capital rezultate din privatizare și din realizarea investițiilor de portofoliu. 30. La negocierile privind încheierea contractului de vânzare-cumpărare a acțiunilor Fondului Proprietății de Stat, purtate cu investitori străini care solicită facilitățile prevăzute la art. 10 din ordonanța, participa și un reprezentant al Agenției Române de Dezvoltare. 31. Taxa pentru eliberarea certificatului de investitor percepută conform art. 20 alin. (4) din ordonanța se stabilește la echivalentul exprimat în lei al sumei de 25 USD, calculată la cursul de schimb comunicat de Banca Naționala a României la data efectuării plății. 32. Beneficiază de facilitățile prevăzute de Legea nr. 35/1991 , republicată, și de Legea nr. 71/1994 numai investițiile străine pentru care s-au eliberat certificate de investitor în temeiul acestor legi și încetează a le mai avea după solicitarea expresă a investitorului străin de acordare a noilor facilități, în condițiile prevăzute la art. 22 alin. (1) și la art. 31 alin. (1)-(4) din ordonanța. 33. Taxa calculată asupra tranzacțiilor cu valori mobiliare și reținută de societățile de valori mobiliare în condițiile prevăzute la art. 13 și la art. 14 alin. (3) din ordonanța se virează de către aceste societăți, cu ordine de plată tip trezorerie, la bugetul de stat, în contul: - 20.17.01.05 "Taxe asupra tranzacțiilor cu valori mobiliare", deschis la trezoreria statului în raza căreia societatea își are sediul fiscal; - 60.17.05 "Taxe asupra tranzacțiilor cu valori mobiliare", deschis pe seama administrațiilor financiare, la filialele Băncii Comerciale Române - S.A. din municipiul București (sectoarele 2, 4, 5 și 6). 34. În sensul art. 3 lit. a) din ordonanța, aportul de capital social al investitorului străin poate fi vărsat și în conturi deschise la sucursalele unei societăți bancare străine autorizate sa funcționeze în România.

Anexa nr. 1 (2)

CLASIFICAREA domeniilor de activitate Diviziunile CAEN Denumirea Pv 01 Agricultura și servicii auxiliare 8 02 Silvicultura, exploatarea forestieră și economia vânatului 6 05 Piscicultura și pescuitul 8 10 Extracția și prepararea cărbunelui (inclusiv șisturile și nisipurile bituminoase) 10 11 Extracția petrolului și gazelor (exclusiv prospecțiunile) 10 12 Extracția și prepararea minereurilor radioactive 6 13 Extracția și prepararea minereurilor metalifere 10 14 Alte activități extractive 8 15 Industria alimentară și a băuturilor 12 16 Industria tutunului 2 17 Industria textilă și a produselor textile 8 18 Industria confecțiilor din textile, blănuri și piele 8 19 Industria pielăriei și încălțămintei 8 20 Industria de prelucrare a lemnului (exclusiv producția de mobilă) 4 21 Industria celulozei, hârtiei și cartonului 10 22 Edituri, poligrafie și reproducerea înregistrărilor pe 6 23 Industria de prelucrare a țițeiului, cocsificarea cărbunelui și tratarea combustibililor nucleari 20 24 Industria chimică și a fibrelor sintetice și artificiale 18 25 Industria de prelucrare a cauciucului și a maselor plastice 12 26 Industria altor produse din minerale nemetalice 12 27 Industria metalurgică 14 28 Industria confecțiilor metalifere și a produselor din metal (exclusiv mașini, utilaje și instalații) 10 29 Industria de mașini și echipamente 20 30 Industria de mijloace ale tehnicii de calcul și de birou 20 31 Industria de mașini și aparate electrice 20 32 Industria de echipamente, aparate de radio, televiziune și comunicații 20 33 Industria de aparatură și instrumente medicale, de precizie, optice și ceasornicărie 18 34 Industria mijloacelor de transport rutier 20 35 Industria altor mijloace de transport 20 36 Producția de mobilier și alte activități neclasificate 4 37 Recuperarea deșeurilor și resturilor materiale reciclabile 16 40 Producția, transportul și distribuția de energie electrică și termică, gaze și apă caldă 20 41 Captarea, tratarea și distribuția apei 20 45 Construcții 20 50 Vânzarea, întreținerea, repararea autovehiculelor și a motocicletelor; comerț cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule 2 51 Comerț cu ridicata (cu excepția autovehiculelor și motocicletelor) 2 52 Comerț cu amănuntul (cu excepția autovehiculelor și motocicletelor), repararea bunurilor personale și gospodărești 2 55 Hoteluri și restaurante 16 60 Transporturi terestre; transporturi prin conducte 4 61 Transporturi pe apă 4 62 Transporturi aeriene 4 63 Activități anexe și auxiliare de transport, activități ale agențiilor de voiaj 4 64 Poștă și telecomunicații 2 65 Activități financiare, bancare și de asigurări 2 66 Activități de asigurări ale caselor de pensii (cu excepția asistenței sociale obligatorii) 2 67 Activități auxiliare instituțiilor financiare 2 70 Tranzacții imobiliare 2 71 Închirierea mașinilor și a echipamentelor fără operator și a bunurilor personale și gospodărești 2 72 Informatică și activități conexe 20 73 Cercetare-dezvoltare 20 74 Alte activități de servicii prestate în special întreprinderilor 2 75 Administrația publică și apărare; asistență socială obligatorie 2 90 Asanarea și îndepărtarea gunoaielor; salubritate și activități similare 10 91 Activități asociative diverse 2 92 Activități recreative, culturale și sportive 2 93 Alte activități de servicii pentru persoane fizice 2 95 Activități ale personalului angajat în gospodării personale 2

Anexa nr. 2

CLASIFICAREA serviciilor industriale ca activități prestate întreprinderilor ClasaCAEN Denumirea 1130 Activități de servicii anexe extracției petrolului și gazelor 3513 Reparații navale 3514 Reparații de nave sportive și de agrement 3532 Reparații de aeronave 4532 Lucrări de izolații și protecții anticorosive 4533 Lucrări de instalații sanitare și de încălzire centrală și de montaj de echipamente și utilaje tehnologice la clădiri și construcții inginerești 7210 Consultanță în domeniul echipamentelor de calcul 7220 Realizarea și furnizarea de programe 7230 Prelucrarea datelor 7240 Activități legate de băncile de date 7250 Întreținerea și repararea mașinilor de birou, de contabilizat și a calculatoarelor 7421 Activități de proiectare 7422 Activități de cercetare, exploatare, prospectare geologică și de cartografie 7430 Activități de testări și analize tehnice 7484 Alte activități de servicii prestate în principal întreprinderilor