HOTĂRÂRE nr. 31 din 16 ianuarie 2003 (*actualizată*) privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonanței Guvernului nr. 75/2001 **) privind organizarea și funcționarea cazierului fiscal (actualizată până la data de 8 noiembrie 2011*)
Text cu caracter informativ. Numai versiunea publicată în Monitorul Oficial al României este cea oficială.
Se aprobă Normele metodologice pentru aplicarea Ordonanței Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea și funcționarea cazierului fiscal, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Anexa nr. 1
NORME METODOLOGICE pentru aplicarea Ordonanței Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea și funcționarea cazierului fiscal
Faptele sancționate de legile financiare, vamale sau care privesc disciplina financiară, inclusiv cele care privesc stabilirea și gestionarea impozitelor și taxelor, care se înscriu în cazierul fiscal al contribuabilului, sunt prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentele norme metodologice.
În cazierul fiscal al persoanei juridice se înscriu și faptele stabilite în sarcina subunitatilor sale fără personalitate juridică, cum ar fi: sucursalele, punctele de lucru și altele asemenea.
În certificatul de cazier fiscal se înscriu numai faptele constatate prin actele administrative asupra cărora nu s-au exercitat în termenul legal căile de atac sau cele asupra cărora s-au pronunțat hotărâri judecătorești definitive/irevocabile.
Contribuabilii au dreptul să solicite și să obțină certificate de cazier fiscal conținând datele înscrise în cazierul fiscal propriu, în condițiile prevăzute de lege.
La solicitarea expresă a contribuabililor certificatul de cazier fiscal poate fi eliberat în forma simplificata, care să ateste numai dacă aceștia figurează sau nu figurează în evidenta cazierului fiscal.
Certificatul de cazier fiscal se eliberează numai la cererea scrisă a contribuabililor sau a reprezentanților acestora, depusa la organul fiscal competent.
Prin organ fiscal competent se înțelege unitățile teritoriale competente definite la art. 3 din Ordonanța Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea și funcționarea cazierului fiscal, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
Solicitarea eliberării certificatului de cazier fiscal se face prin completarea formularului de cerere-tip, pus la dispoziție în mod gratuit contribuabilului de către organul fiscal competent.
Cererea de eliberare a certificatului de cazier fiscal va fi însoțită de dovada plății taxei, prevăzută de lege.
Eliberarea certificatului de cazier fiscal se face numai personal contribuabilului, respectiv reprezentantului, sub semnătura, cu condiția prezentării actului de identitate și a împuternicirii, după caz.
Odată cu eliberarea certificatului de cazier fiscal organul fiscal competent va arhiva împuternicirea în copie legalizată, cererea pentru eliberarea certificatului de cazier fiscal și copia certificatului de cazier fiscal.
Certificatul de cazier fiscal se întocmește în doua exemplare de către persoana desemnată din cadrul serviciului de specialitate și se semnează de conducătorul organului fiscal competent.
În cazul în care datele înscrise în cazierul fiscal nu corespund situației reale ori înregistrarea lor nu s-a făcut cu respectarea dispozițiilor legale, contribuabilul poate solicita rectificarea acestora prin completarea formularului de cerere de rectificare a datelor înscrise în cazierul fiscal.
Cererea de rectificare a datelor înscrise în cazierul fiscal, însoțită de actele doveditoare, se depune la organul fiscal competent și va urma procedura stabilită pentru cererea de eliberare a certificatului de cazier fiscal, fără perceperea taxei de timbru.
Actele doveditoare se anexează la cererea de rectificare, în copie certificată de organul fiscal competent pe baza prezentării actelor originale sau în copie legalizată.
Modul de soluționare a cererii de rectificare a datelor înscrise în cazierul fiscal se comunică în scris contribuabilului.
În cazul admiterii în totalitate sau în parte a cererii se eliberează un nou certificat de cazier fiscal, care va cuprinde datele rectificate.
În cazul soluționării parțiale a cererii de rectificare, rectificarea se face numai asupra unora dintre mențiunile înscrise în cazierul fiscal, dintre cele pentru care s-a solicitat rectificarea.
O dată cu înștiințarea asupra modului de soluționare a cererii de rectificare contribuabilul va fi înștiințat și asupra datei pentru ridicarea noului certificat de cazier fiscal.
În cazul respingerii sau soluționării parțiale a cererii de rectificare a datelor înscrise în cazierul fiscal contribuabilii pot să depună contestație la tribunal - secția de contencios administrativ în a carei raza teritorială își au sediul/domiciliul/reședința, potrivit legii.
În caz de admitere a contestației în baza hotărârii judecătorești definitive și irevocabile, organul fiscal competent va proceda la rectificarea cazierului fiscal și va elibera un nou certificat de cazier fiscal în locul celui contestat.
Contribuabilul va fi înștiințat asupra datei la care să se prezinte pentru ridicarea noului certificat de cazier fiscal.
Informațiile referitoare la datele înscrise în cazierul fiscal al contribuabililor, solicitate de către autoritățile prevăzute la art. 8 alin. (4) și (5) din Ordonanța Guvernului nr. 75/2001 , se furnizează numai la cererea motivată în scris, care va cuprinde temeiul potrivit căruia sunt necesare informațiile respective.
Solicitarile de informații din cazierul fiscal al contribuabilului, formulate de către autoritățile mai sus menționate, cuprind în mod obligatoriu datele de identificare a contribuabilului.
Solicitarile se transmit la organul fiscal competent, direct de către organele de urmărire penală și instanțele judecătorești, precum și de către autoritățile fiscale internaționale, pe bază de reciprocitate.
Organul fiscal are obligația să soluționeze, în termen de 15 zile de la data înregistrării, solicitarea de furnizare de informații din cazierul fiscal al contribuabilului, prin transmiterea unei comunicări scrise solicitantului, semnată de directorul general.
Înscrierea și actualizarea datelor în cazierul fiscal se fac numai pe bază de documente justificative.
În scopul înscrierii datelor în cazierul fiscal, documentul justificativ este fișa de înscriere a faptelor în cazierul fiscal. Se va completa câte o fișa pentru fiecare fapta care se înscrie în cazierul fiscal.
Fișele prevăzute la alin. (1) se completează numai cu date referitoare la faptele asupra cărora s-au pronunțat organele competente definitiv/irevocabil și se transmit organelor fiscale competente.
Compartimentele juridice din cadrul Ministerului Finanțelor Publice și al unităților sale teritoriale vor comunică, în timp util, organelor de control soluțiile pronunțate în dosarele prin care s-au soluționat definitiv/irevocabil de către instanțele de judecată plângerile împotriva proceselor-verbale de control, în baza Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002 , cu modificările ulterioare.
Fișele de înscriere a faptelor în cazierul fiscal se întocmesc, indiferent de locul situării domiciliului fiscal, de către următoarele organe
organele cu atribuții de control din cadrul Ministerului Finanțelor Publice și al unităților sale teritoriale, precum și organele cu atribuții de control din afara Ministerului Finanțelor Publice, astfel
în termen de 15 zile de la expirarea termenului legal de exercitare a căii de atac împotriva procesului-verbal de constatare a contravenției, în cazul neexercitării căii de atac
în termen de 5 zile de la data primirii comunicării de la compartimentele juridice a hotărârii irevocabile prin care s-a soluționat calea de atac împotriva procesului-verbal de constatare a contravenției
compartimentele juridice din cadrul organelor prevăzute la lit. a), pentru faptele care constituie infracțiuni, în termen de 5 zile de la data primirii comunicării hotărârii judecătorești definitive.
În scopul actualizării datelor din cazierul fiscal, documentul justificativ este fișa de actualizare a inscrierilor în cazierul fiscal.
Fișele de actualizare a inscrierilor în cazierul fiscal se întocmesc de către compartimentele care se ocupa cu gestionarea cazierului fiscal, pe baza următoarelor documente justificative
comunicarea primită de la serviciul cu atribuții în gestionarea și funcționarea cazierului fiscal din cadrul Ministerului Finanțelor Publice, care cuprinde actele normative ce abroga sau modifica prevederile legale în baza cărora au fost sancționate faptele înscrise în cazierul fiscal
listele primite de la serviciul/biroul care se ocupă de Registrul contribuabililor, care cuprind persoanele radiate, respectiv decedate, după caz
Anexa
(Anexa la normele metodologice) FAPTELE care se înscriu în cazierul fiscal al contribuabililor, potrivit legislației în vigoare *Font 7* ┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐ │ A. Fapte care constituie infracțiuni potrivit Legii nr. 241/2005 │ │ pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale, cu modificările ulterioare │ ├──────┬──────────────────────────────────┬───────────────────────────────┬─────────────────────────────┬─────────────────────────┤ │Codul │ Descrierea faptei │ Actul normativ │ Actul normativ │ Sancțiunea prevăzută │ │faptei│ │ care prevede fapta │ care prevede sancțiunea │ de lege │ ├──────┼──────────────────────────────────┼───────────────────────────────┼─────────────────────────────┼─────────────────────────┤ │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ ├──────┼──────────────────────────────────┼───────────────────────────────┼─────────────────────────────┼─────────────────────────┤ │ 1.01 │Fapta contribuabilului care, cu │ Art. 3 din Legea nr. 241/2005 │ Art. 3 din Legea nr. 241/2005 │Amendă de la 5.000 lei la│ │ │intenție, nu reface documentele de│pentru prevenirea și combaterea│pentru prevenirea și │30.000 lei │ │ │evidență contabilă distruse, în │evaziunii fiscale, cu │combaterea evaziunii fiscale,│ │ │ │termenul înscris în documentele │modificările ulterioare │cu modificările ulterioare │ │ │ │de control, deși acesta putea să o│ │ │ │ │ │facă │ │ │ │ ├──────┼──────────────────────────────────┼───────────────────────────────┼─────────────────────────────┼─────────────────────────┤ │ 1.02 │Refuzul nejustificat al unei │ Art. 4 din Legea nr. 241/2005 │ Art. 4 din Legea nr. 241/2005 │Închisoare de la 6 luni │ │ │persoane de a prezenta organelor │pentru prevenirea și combaterea│pentru prevenirea și │la 3 ani sau amendă │ │ │competente documentele legale și │evaziunii fiscale, cu │combaterea evaziunii fiscale,│ │ │ │bunurile din patrimoniu, în scopul│modificările ulterioare │cu modificările ulterioare │ │ │ │împiedicării verificărilor │ │ │ │ │ │financiare, fiscale sau vamale, în│ │ │ │ │ │termen de cel mult 15 zile de la │ │ │ │ │ │somație │ │ │ │ ├──────┼──────────────────────────────────┼───────────────────────────────┼─────────────────────────────┼─────────────────────────┤ │ 1.03 │Împiedicarea, sub orice formă, a │ Art. 5 din Legea nr. 241/2005 │ Art. 5 din Legea nr. 241/2005 │Închisoare de la 6 luni │ │ │organelor competente de a intra, │pentru prevenirea și combaterea│pentru prevenirea și │la 3 ani sau amendă │ │ │în condițiile prevăzute de lege, │evaziunii fiscale, cu │combaterea evaziunii fiscale,│ │ │ │în sedii, incinte ori pe terenuri,│modificările ulterioare │cu modificările ulterioare │ │ │ │cu scopul efectuării verificărilor│ │ │ │ │ │financiare, fiscale sau vamale │ │ │ │ ├──────┼──────────────────────────────────┼───────────────────────────────┼─────────────────────────────┼─────────────────────────┤ │ 1.04 │Reținerea și nevărsarea, cu │ Art. 6 din Legea nr. 241/2005 │ Art. 6 din Legea nr. 241/2005 │Închisoare de la un an la│ │ │intenție, în cel mult 30 de zile │pentru prevenirea și combaterea│pentru prevenirea și │3 ani sau amendă │ │ │de la scadență, a sumelor │evaziunii fiscale, cu │combaterea evaziunii fiscale,│ │ │ │reprezentând impozite sau │modificările ulterioare │cu modificările ulterioare │ │ │ │contribuții cu reținere la sursă │ │ │ │ ├──────┼──────────────────────────────────┼───────────────────────────────┼─────────────────────────────┼─────────────────────────┤ │ 1.05 │Deținerea sau punerea în │Art. 7 alin. (1) din Legea │Art. 7 alin. (1) din Legea │Închisoare de la 2 ani la│ │ │circulație, fără drept, a │nr. 241/2005 pentru prevenirea │nr. 241/2005 pentru │7 ani și interzicerea │ │ │timbrelor, banderolelor sau │și combaterea evaziunii │prevenirea și combaterea │unor drepturi │ │ │formularelor tipizate, utilizate │fiscale, cu modificările │evaziunii fiscale, cu │ │ │ │în domeniul fiscal, cu regim │ulterioare │modificările ulterioare │ │ │ │special │ │ │ │ ├──────┼──────────────────────────────────┼───────────────────────────────┼─────────────────────────────┼─────────────────────────┤ │ 1.06 │Tipărirea, deținerea sau punerea │Art. 7 alin. (2) din Legea │Art. 7 alin. (2) din Legea │Închisoare de la 3 ani la│ │ │în circulație, cu știință, de │nr. 241/2005 pentru prevenirea │nr. 241/2005 pentru │12 ani și interzicerea │ │ │timbre, banderole sau formulare │și combaterea evaziunii fiscale│prevenirea și combaterea │unor drepturi │ │ │tipizate, utilizate în domeniul │cu modificările ulterioare │evaziunii fiscale, cu │ │ │ │fiscal, cu regim special, │ │modificările ulterioare │ │ │ │falsificate │ │ │ │ ├──────┼──────────────────────────────────┼───────────────────────────────┼─────────────────────────────┼─────────────────────────┤ │ 1.07 │Stabilirea cu rea-credință de │Art. 8 alin. (1) din Legea │Art. 8 alin. (1) din Legea │Închisoare de la 3 ani la│ │ │către contribuabil a impozitelor, │nr. 241/2005 pentru prevenirea │nr. 241/2005 pentru │10 ani și interzicerea │ │ │taxelor sau contribuțiilor, având │și combaterea evaziunii │prevenirea și combaterea │unor drepturi │ │ │ca rezultat obținerea, fără drept,│fiscale, cu modificările │evaziunii fiscale, cu │ │ │ │a unor sume de bani cu titlu de │ulterioare │modificările ulterioare │ │ │ │rambursări sau restituiri de la │ │ │ │ │ │bugetul general consolidat ori │ │ │ │ │ │compensări datorate bugetului │ │ │ │ │ │general consolidat │ │ │ │ ├──────┼──────────────────────────────────┼───────────────────────────────┼─────────────────────────────┼─────────────────────────┤ │ 1.08 │Asocierea în vederea săvârșirii │Art. 8 alin. (2) din Legea │Art. 8 alin. (2) din Legea │Închisoare de la 5 ani la│ │ │faptei prevăzute de art. 8 alin. │nr. 241/2005 pentru prevenirea │nr. 241/2005 pentru │15 ani și interzicerea │ │ │(1) din Legea nr. 241/2005 pentru │și combaterea evaziunii fiscale│prevenirea și combaterea │unor drepturi │ │ │prevenirea și combaterea evaziunii│cu modificările ulterioare │evaziunii fiscale, cu │ │ │ │fiscale, cu modificările │ │modificările ulterioare │ │ │ │ulterioare │ │ │ │ ├──────┼──────────────────────────────────┼───────────────────────────────┼─────────────────────────────┼─────────────────────────┤ │ 1.09 │Tentativa la infracțiunile │Art. 8 alin. (3) din Legea │Art. 8 alin. (3) din Legea │Se pedepsește conform │ │ │prevăzute la pct. 1.07 și 1.08 din│nr. 241/2005 pentru prevenirea │nr. 241/2005 pentru │legii. │ │ │prezenta anexă │și combaterea evaziunii fiscale│prevenirea și combaterea │ │ │ │ │cu modificările ulterioare │evaziunii fiscale, cu │ │ │ │ │ │modificările ulterioare │ │ ├──────┼──────────────────────────────────┼───────────────────────────────┼─────────────────────────────┼─────────────────────────┤ │ 1.10 │Ascunderea bunului ori a sursei │Art. 9 alin. (1) lit. a) din │Art. 9 alin. (1), (2) și (3) │Închisoare de la 2 ani la│ │ │impozabile sau taxabile în scopul │ Legea nr. 241/2005 pentru │din Legea nr. 241/2005 pentru│8 ani și interzicerea │ │ │sustragerii de la îndeplinirea │prevenirea și combaterea │prevenirea și combaterea │unor drepturi │ │ │obligațiilor fiscale │evaziunii fiscale, cu │evaziunii fiscale, cu │Dacă prin faptă s-a │ │ │ │modificările ulterioare │modificările ulterioare │produs un prejudiciu mai │ │ │ │ │ │mare de 100.000 euro, în │ │ │ │ │ │echivalentul monedei │ │ │ │ │ │naționale, limita minimă │ │ │ │ │ │a pedepsei prevăzute de │ │ │ │ │ │lege și limita maximă a │ │ │ │ │ │acesteia se majorează cu │ │ │ │ │ │2 ani. │ │ │ │ │ │Dacă prin faptă s-a │ │ │ │ │ │produs un prejudiciu mai │ │ │ │ │ │mare de 500.000 euro, în │ │ │ │ │ │echivalentul monedei │ │ │ │ │ │naționale, limita minimă │ │ │ │ │ │a pedepsei prevăzute de │ │ │ │ │ │lege și limita maximă a │ │ │ │ │ │acesteia se majorează cu │ │ │ │ │ │3 ani. │ ├──────┼──────────────────────────────────┼───────────────────────────────┼─────────────────────────────┼─────────────────────────┤ │ 1.11 │Omisiunea, în tot sau în parte, a │Art. 9 alin. (1) lit. b) din │Art. 9 alin. (1), (2) și (3) │Închisoare de la 2 ani la│ │ │evidențierii, în actele contabile │ Legea nr. 241/2005 pentru │din Legea nr. 241/2005 pentru│8 ani și interzicerea │ │ │ori în alte documente legale, a │prevenirea și combaterea │prevenirea și combaterea │unor drepturi │ │ │operațiunilor comerciale efectuate│evaziunii fiscale, cu │evaziunii fiscale, cu │Dacă prin faptă s-a │ │ │sau a veniturilor realizate, în │modificările ulterioare │modificările ulterioare │produs un prejudiciu mai │ │ │scopul sustragerii de la │ │ │mare de 100.000 euro, în │ │ │îndeplinirea obligațiilor fiscale │ │ │echivalentul monedei │ │ │ │ │ │naționale, limita minimă │ │ │ │ │ │a pedepsei prevăzute de │ │ │ │ │ │lege și limita maximă a │ │ │ │ │ │acesteia se majorează cu │ │ │ │ │ │2 ani. │ │ │ │ │ │Dacă prin faptă s-a │ │ │ │ │ │produs un prejudiciu mai │ │ │ │ │ │mare de 500.000 euro, în │ │ │ │ │ │echivalentul monedei │ │ │ │ │ │naționale, limita minimă │ │ │ │ │ │a pedepsei prevăzute de │ │ │ │ │ │lege și limita maximă a │ │ │ │ │ │acesteia se majorează cu │ │ │ │ │ │3 ani. │ ├──────┼──────────────────────────────────┼───────────────────────────────┼─────────────────────────────┼─────────────────────────┤ │ 1.12 │Evidențierea, în actele contabile │Art. 9 alin. (1) lit. c) din │Art. 9 alin. (1), (2) și (3) │Închisoare de la 2 ani la│ │ │sau în alte documente legale, a │ Legea nr. 241/2005 pentru │din Legea nr. 241/2005 pentru│8 ani și interzicerea │ │ │cheltuielilor care nu au la bază │prevenirea și combaterea │prevenirea și combaterea │unor drepturi │ │ │operațiuni reale ori evidențierea │evaziunii fiscale, cu │evaziunii fiscale, cu │Dacă prin faptă s-a │ │ │altor operațiuni fictive, în │modificările ulterioare │modificările ulterioare │produs un prejudiciu mai │ │ │scopul sustragerii de la │ │ │mare de 100.000 euro, în │ │ │îndeplinirea obligațiilor fiscale │ │ │echivalentul monedei │ │ │ │ │ │naționale, limita minimă │ │ │ │ │ │a pedepsei prevăzute de │ │ │ │ │ │lege și limita maximă a │ │ │ │ │ │acesteia se majorează cu │ │ │ │ │ │2 ani. │ │ │ │ │ │Dacă prin faptă s-a │ │ │ │ │ │produs un prejudiciu mai │ │ │ │ │ │mare de 500.000 euro, în │ │ │ │ │ │echivalentul monedei │ │ │ │ │ │naționale, limita minimă │ │ │ │ │ │a pedepsei prevăzute de │ │ │ │ │ │lege și limita maximă a │ │ │ │ │ │acesteia se majorează cu │ │ │ │ │ │3 ani. │ ├──────┼──────────────────────────────────┼───────────────────────────────┼─────────────────────────────┼─────────────────────────┤ │ 1.13 │Alterarea, distrugerea sau │Art. 9 alin. (1) lit. d) din │Art. 9 alin. (1), (2) și (3) │Închisoare de la 2 ani la│ │ │ascunderea de acte contabile, │ Legea nr. 241/2005 pentru │din Legea nr. 241/2005 pentru│8 ani și interzicerea │ │ │memorii ale aparatelor de taxat │prevenirea și combaterea │prevenirea și combaterea │unor drepturi │ │ │sau de marcat electronice fiscale │evaziunii fiscale, cu │evaziunii fiscale, cu │Dacă prin faptă s-a │ │ │sau de alte mijloace de stocare a │modificările ulterioare │modificările ulterioare │produs un prejudiciu mai │ │ │datelor, în scopul sustragerii de │ │ │mare de 100.000 euro, în │ │ │la îndeplinirea obligațiilor │ │ │echivalentul monedei │ │ │fiscale │ │ │naționale, limita minimă │ │ │ │ │ │a pedepsei prevăzute de │ │ │ │ │ │lege și limita maximă a │ │ │ │ │ │acesteia se majorează cu │ │ │ │ │ │2 ani. │ │ │ │ │ │Dacă prin faptă s-a │ │ │ │ │ │produs un prejudiciu mai │ │ │ │ │ │mare de 500.000 euro, în │ │ │ │ │ │echivalentul monedei │ │ │ │ │ │naționale, limita minimă │ │ │ │ │ │a pedepsei prevăzute de │ │ │ │ │ │lege și limita maximă a │ │ │ │ │ │acesteia se majorează cu │ │ │ │ │ │3 ani. │ ├──────┼──────────────────────────────────┼───────────────────────────────┼─────────────────────────────┼─────────────────────────┤ │ 1.14 │Executarea de evidențe contabile │Art. 9 alin. (1) lit. e) din │Art. 9 alin. (1), (2) și (3) │Închisoare de la 2 ani la│ │ │duble, folosindu-se înscrisuri sau│ Legea nr. 241/2005 pentru │din Legea nr. 241/2005 pentru│8 ani și interzicerea │ │ │alte mijloace de stocare a datelor│prevenirea și combaterea │prevenirea și combaterea │unor drepturi │ │ │în scopul sustragerii de la │evaziunii fiscale, cu │evaziunii fiscale, cu │Dacă prin faptă s-a │ │ │îndeplinirea obligațiilor fiscale │modificările ulterioare │modificările ulterioare │produs un prejudiciu mai │ │ │ │ │ │mare de 100.000 euro, în │ │ │ │ │ │echivalentul monedei │ │ │ │ │ │naționale, limita minimă │ │ │ │ │ │a pedepsei prevăzute de │ │ │ │ │ │lege și limita maximă a │ │ │ │ │ │acesteia se majorează cu │ │ │ │ │ │2 ani. │ │ │ │ │ │Dacă prin faptă s-a │ │ │ │ │ │produs un prejudiciu mai │ │ │ │ │ │mare de 500.000 euro, în │ │ │ │ │ │echivalentul monedei │ │ │ │ │ │naționale, limita minimă │ │ │ │ │ │a pedepsei prevăzute de │ │ │ │ │ │lege și limita maximă a │ │ │ │ │ │acesteia se majorează cu │ │ │ │ │ │3 ani. │ ├──────┼──────────────────────────────────┼───────────────────────────────┼─────────────────────────────┼─────────────────────────┤ │ 1.15 │Sustragerea de la efectuarea │Art. 9 alin. (1) lit. f) din │Art. 9 alin. (1), (2) și (3) │Închisoare de la 2 ani la│ │ │verificărilor financiare, fiscale │ Legea nr. 241/2005 pentru │din Legea nr. 241/2005 pentru│8 ani și interzicerea │ │ │ sau vamale, prin nedeclararea, │ prevenirea și combaterea │prevenirea și combaterea │unor drepturi │ │ │declararea fictivă ori declararea │evaziunii fiscale, cu │evaziunii fiscale, cu │Dacă prin faptă s-a │ │ │inexactă cu privire la sediile │modificările ulterioare │modificările ulterioare │produs un prejudiciu mai │ │ │principale sau secundare ale │ │ │mare de 100.000 euro, în │ │ │persoanelor verificate, în scopul │ │ │echivalentul monedei │ │ │sustragerii de la îndeplinirea │ │ │naționale, limita minimă │ │ │obligațiilor fiscale │ │ │a pedepsei prevăzute de │ │ │ │ │ │lege și limita maximă a │ │ │ │ │ │acesteia se majorează cu │ │ │ │ │ │2 ani. │ │ │ │ │ │Dacă prin faptă s-a │ │ │ │ │ │produs un prejudiciu mai │ │ │ │ │ │mare de 500.000 euro, în │ │ │ │ │ │echivalentul monedei │ │ │ │ │ │naționale, limita minimă │ │ │ │ │ │a pedepsei prevăzute de │ │ │ │ │ │lege și limita maximă a │ │ │ │ │ │acesteia se majorează cu │ │ │ │ │ │3 ani. │ ├──────┼──────────────────────────────────┼───────────────────────────────┼─────────────────────────────┼─────────────────────────┤ │ 1.16 │Substituirea, degradarea sau │Art. 9 alin. (1) lit. g) din │Art. 9 alin. (1), (2) și (3) │Închisoare de la 2 ani la│ │ │înstrăinarea de către debitor sau │ Legea nr. 241/2005 pentru │din Legea nr. 241/2005 pentru│8 ani și interzicerea │ │ │de către terțe persoane a │prevenirea și combaterea │prevenirea și combaterea │unor drepturi │ │ │bunurilor sechestrate în │evaziunii fiscale, cu │evaziunii fiscale, cu │Dacă prin faptă s-a │ │ │conformitate cu prevederile │modificările ulterioare │modificările ulterioare │produs un prejudiciu mai │ │ │Codului de procedură fiscală și │ │ │mare de 100.000 euro, în │ │ │ale Codului de procedură penală, │ │ │echivalentul monedei │ │ │în scopul sustragerii de la │ │ │naționale, limita minimă │ │ │îndeplinirea obligațiilor fiscale │ │ │a pedepsei prevăzute de │ │ │ │ │ │lege și limita maximă a │ │ │ │ │ │acesteia se majorează cu │ │ │ │ │ │2 ani. │ │ │ │ │ │Dacă prin faptă s-a │ │ │ │ │ │produs un prejudiciu mai │ │ │ │ │ │mare de 500.000 euro, în │ │ │ │ │ │echivalentul monedei │ │ │ │ │ │naționale, limita minimă │ │ │ │ │ │a pedepsei prevăzute de │ │ │ │ │ │lege și limita maximă a │ │ │ │ │ │acesteia se majorează cu │ │ │ │ │ │3 ani. │ ├──────┴──────────────────────────────────┴───────────────────────────────┴─────────────────────────────┴─────────────────────────┤ │B. Fapte care constituie infracțiuni potrivit Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare│ ├──────┬──────────────────────────────────┬───────────────────────────────┬─────────────────────────────┬─────────────────────────┤ │ 2.01 │Producerea de produse accizabile │Art. 296^1 alin. (1) lit. b) │Art. 296^1 alin. (2) lit. b) │Închisoare de la 2 ani la│ │ │ce intră sub incidența regimului │din Legea nr. 571/2003 privind │din Legea nr. 571/2003 │7 ani │ │ │de antrepozitare prevăzut la │Codul fiscal, cu modificările │privind Codul fiscal, cu │ │ │ │titlul VII din Codul fiscal, în │și completările ulterioare │modificările și completările │ │ │ │afara unui antrepozit fiscal │ │ulterioare │ │ │ │autorizat de către autoritatea │ │ │ │ │ │competentă │ │ │ │ ├──────┼──────────────────────────────────┼───────────────────────────────┼─────────────────────────────┼─────────────────────────┤ │ 2.02 │Achiziționarea de alcool etilic și│Art. 296^1 alin. (1) lit. c) │Art. 296^1 alin. (2) lit. a) │Închisoare de la 1 an la │ │ │de distilate în vrac de la alți │din Legea nr. 571/2003 privind │și alin. (3) din Legea │4 ani │ │ │furnizori decât antrepozitarii │Codul fiscal, cu modificările │nr. 571/2003 privind Codul │După constatarea faptei, │ │ │autorizați pentru producție sau │și completările ulterioare │fiscal, cu modificările și │organul de control │ │ │expeditorii înregistrați de astfel│ │completările ulterioare │competent dispune │ │ │de produse, potrivit titlului VII │ │ │oprirea activității, │ │ │din Codul fiscal │ │ │sigilarea instalației în │ │ │ │ │ │conformitate cu │ │ │ │ │ │procedurile tehnologice │ │ │ │ │ │de închidere a │ │ │ │ │ │instalației și înaintează│ │ │ │ │ │actul de control │ │ │ │ │ │autorității fiscale care │ │ │ │ │ │a emis autorizația, cu │ │ │ │ │ │propunerea de suspendare │ │ │ │ │ │a autorizației de │ │ │ │ │ │antrepozit fiscal. │ ├──────┼──────────────────────────────────┼───────────────────────────────┼─────────────────────────────┼─────────────────────────┤ │ 2.03 │Livrarea produselor energetice │Art. 296^1 alin. (1) lit. f) │Art. 296^1 alin. (2) lit. b) │Închisoare de la 2 ani la│ │ │prevăzute la art. 206^16 alin. (3)│din Legea nr. 571/2003 privind │și alin. (3) din Legea │7 ani │ │ │lit. a)-e) din Codul fiscal din │Codul fiscal, cu modificările │nr. 571/2003 privind Codul │După constatarea faptei, │ │ │antrepozitele fiscale către │și completările ulterioare │fiscal, cu modificările și │organul de control │ │ │cumpărători, persoane juridice, │ │completările ulterioare │competent dispune │ │ │fără deținerea de către │ │ │oprirea activității, │ │ │antrepozitul fiscal expeditor a │ │ │sigilarea instalației în │ │ │documentului de plată care să │ │ │conformitate cu │ │ │ateste virarea la bugetul de stat │ │ │procedurile tehnologice │ │ │a valorii accizelor aferente │ │ │de închidere a │ │ │cantității ce urmează a fi │ │ │instalației și înaintează│ │ │facturată │ │ │actul de control │ │ │ │ │ │autorității fiscale care │ │ │ │ │ │a emis autorizația, cu │ │ │ │ │ │propunerea de suspendare │ │ │ │ │ │a autorizației de │ │ │ │ │ │antrepozit │ │ │ │ │ │fiscal. │ ├──────┼──────────────────────────────────┼───────────────────────────────┼─────────────────────────────┼─────────────────────────┤ │ 2.04 │Marcarea cu marcaje false a │Art. 296^1 alin. (1) lit. h) │Art. 296^1 alin. (2) lit. b) │Închisoare de la 2 ani la│ │ │produselor accizabile supuse │din Legea nr. 571/2003 privind │și alin. (3) din Legea │7 ani │ │ │marcării ori deținerea în │Codul fiscal, cu modificările │nr. 571/2003 privind Codul │După constatarea faptei, │ │ │antrepozitul fiscal a produselor │și completările ulterioare │fiscal, cu modificările și │organul de control │ │ │marcate în acest fel │ │completările ulterioare │competent dispune oprirea│ │ │ │ │ │activității, sigilarea │ │ │ │ │ │instalației în │ │ │ │ │ │conformitate cu │ │ │ │ │ │procedurile tehnologice │ │ │ │ │ │de închidere a │ │ │ │ │ │instalației și înaintează│ │ │ │ │ │actul de control │ │ │ │ │ │autorității fiscale care │ │ │ │ │ │a emis autorizația, cu │ │ │ │ │ │propunerea de suspendare │ │ │ │ │ │a autorizației de │ │ │ │ │ │antrepozit fiscal. │ ├──────┼──────────────────────────────────┼───────────────────────────────┼─────────────────────────────┼─────────────────────────┤ │ 2.05 │Refuzul sub orice formă al │Art. 296^1 alin. (1) lit. i) │Art. 296^1 alin. (2) lit. a) │Închisoare de la 1 an la │ │ │accesului autorităților competente│din Legea nr. 571/2003 privind │și alin. (3) din Legea │4 ani │ │ │cu atribuții de control pentru │Codul fiscal, cu modificările │nr. 571/2003 privind Codul │După constatarea faptei, │ │ │efectuarea de verificări inopinate│și completările ulterioare │fiscal, cu modificările și │organul de control │ │ │în antrepozitele fiscale │ │completările ulterioare │competent dispune oprirea│ │ │ │ │ │activității, sigilarea │ │ │ │ │ │instalației în │ │ │ │ │ │conformitate cu │ │ │ │ │ │procedurile tehnologice │ │ │ │ │ │de închidere a │ │ │ │ │ │instalației și │ │ │ │ │ │înaintează actul de │ │ │ │ │ │control autorității │ │ │ │ │ │fiscale care a emis │ │ │ │ │ │autorizația, cu │ │ │ │ │ │propunerea de suspendare │ │ │ │ │ │a autorizației de │ │ │ │ │ │antrepozit fiscal. │ ├──────┼──────────────────────────────────┼───────────────────────────────┼─────────────────────────────┼─────────────────────────┤ │ 2.06 │Livrarea reziduurilor de produse │Art. 296^1 alin. (1) lit. j) │Art. 296^1 alin. (2) lit. c) │Închisoare de la 6 luni │ │ │energetice pentru prelucrare în │din Legea nr. 571/2003 privind │din Legea nr. 571/2003 │la 2 ani │ │ │vederea obținerii de produse │Codul fiscal, cu modificările │privind Codul fiscal, cu │ │ │ │accizabile, altfel decât se │și completările ulterioare │modificările și completările │ │ │ │prevede la titlul VII din Codul │ │ulterioare │ │ │ │fiscal │ │ │ │ ├──────┼──────────────────────────────────┼───────────────────────────────┼─────────────────────────────┼─────────────────────────┤ │ 2.07 │Achiziționarea reziduurilor de │Art. 296^1 alin. (1) lit. k) │Art. 296^1 alin. (2) lit. c) │Închisoare de la 6 luni │ │ │produse energetice pentru │din Legea nr. 571/2003 privind │și alin. (3) din Legea │la 2 ani │ │ │prelucrare în vederea obținerii de│Codul fiscal, cu modificările │nr. 571/2003 privind Codul │După constatarea faptei, │ │ │produse accizabile, altfel decât │și completările ulterioare │fiscal, cu modificările și │organul de control │ │ │se prevede la titlul VII din Codul│ │completările ulterioare │competent dispune │ │ │fiscal │ │ │oprirea activității, │ │ │ │ │ │sigilarea │ │ │ │ │ │instalației în │ │ │ │ │ │conformitate cu │ │ │ │ │ │procedurile tehnologice │ │ │ │ │ │de închidere a │ │ │ │ │ │instalației și │ │ │ │ │ │înaintează actul de │ │ │ │ │ │control autorității │ │ │ │ │ │fiscale care a emis │ │ │ │ │ │autorizația, cu │ │ │ │ │ │propunerea de suspendare │ │ │ │ │ │a autorizației de │ │ │ │ │ │antrepozit fiscal. │ ├──────┼──────────────────────────────────┼───────────────────────────────┼─────────────────────────────┼─────────────────────────┤ │ 2.08 │Deținerea de către orice persoană │Art. 296^1 alin. (1) lit. l) │Art. 296^1 alin. (2) lit. a) │Închisoare de la 1 an la │ │ │în afara antrepozitului fiscal sau│din Legea nr. 571/2003 privind │din Legea nr. 571/2003 │4 ani │ │ │comercializarea pe teritoriul │Codul fiscal, cu modificările │privind Codul fiscal, cu │ │ │ │României a produselor accizabile │și completările ulterioare │modificările și completările │ │ │ │supuse marcării, potrivit titlului│ │ulterioare │ │ │ │VII din Codul fiscal, fără a fi │ │ │ │ │ │marcate sau marcate │ │ │ │ │ │necorespunzător ori cu marcaje │ │ │ │ │ │false peste limita a 10.000 │ │ │ │ │ │țigarete, 400 țigări de foi de 3 │ │ │ │ │ │grame, 200 țigări de foi mai mari │ │ │ │ │ │de 3 grame, peste 1 kg tutun de │ │ │ │ │ │fumat, băuturi spirtoase peste 200│ │ │ │ │ │litri, produse intermediare de │ │ │ │ │ │alcool peste 300 litri │ │ │ │ ├──────┼──────────────────────────────────┼───────────────────────────────┼─────────────────────────────┼─────────────────────────┤ │ 2.09 │Folosirea conductelor mobile, a │Art. 296^1 alin. (1) lit. m) │Art. 296^1 alin. (2) lit. a) │Închisoare de la 1 an la │ │ │furtunurilor elastice sau a altor │din Legea nr. 571/2003 privind │din Legea nr. 571/2003 │4 ani │ │ │conducte de acest fel, utilizarea │Codul fiscal, cu modificările │privind Codul fiscal, cu │ │ │ │rezervoarelor necalibrate, precum │și completările ulterioare │modificările și completările │ │ │ │și amplasarea înaintea contoarelor│ │ulterioare │ │ │ │a unor canele sau robinete prin │ │ │ │ │ │care se pot extrage cantități de │ │ │ │ │ │alcool sau distilate necontorizate│ │ │ │ ├──────┴──────────────────────────────────┴───────────────────────────────┴─────────────────────────────┴─────────────────────────┤ │C. Fapte care constituie infracțiuni potrivit Legii nr. 85/2006 privind procedura insolvenței, cu modificările și completările │ │ ulterioare │ ├──────┬──────────────────────────────────┬───────────────────────────────┬─────────────────────────────┬─────────────────────────┤ │ 3.01 │Fapta persoanei care falsifică, │Art. 143 alin. (2) lit. a) din │Art. 143 alin. (2) din Legea │Închisoare de la 6 luni │ │ │sustrage sau distruge evidențele │Legea nr. 85/2006 privind │nr. 85/2006 privind procedura│la 5 ani │ │ │debitorului ori ascunde o parte │procedura insolvenței, cu │insolvenței, cu modificările │ │ │ │din activul averii acestuia │modificările și completările │și completările ulterioare │ │ │ │ │ulterioare │ │ │ ├──────┼──────────────────────────────────┼───────────────────────────────┼─────────────────────────────┼─────────────────────────┤ │ 3.02 │Fapta persoanei care înfățișează │Art. 143 alin. (2) lit. b) din │Art. 143 alin. (2) din Legea │Închisoare de la 6 luni │ │ │datorii inexistente sau prezintă │Legea nr. 85/2006 privind │nr. 85/2006 privind procedura│la 5 ani │ │ │în registrele debitorului, în alt │procedura insolvenței, cu │insolvenței, cu modificările │ │ │ │act sau în situația financiară │modificările și completările │și completările ulterioare │ │ │ │sume nedatorate, fiecare dintre │ulterioare │ │ │ │ │aceste fapte fiind săvârșite în │ │ │ │ │ │frauda creditorilor │ │ │ │ ├──────┼──────────────────────────────────┼───────────────────────────────┼─────────────────────────────┼─────────────────────────┤ │ 3.03 │Fapta persoanei care înstrăinează,│Art. 143 alin. (2) lit. c) din │Art. 143 alin. (2) din Legea │Închisoare de la 6 luni │ │ │în frauda creditorilor, în caz de │Legea nr. 85/2006 privind │nr. 85/2006 privind procedura│la 5 ani │ │ │insolvență a debitorului, o parte │procedura insolvenței, cu │insolvenței, cu modificările │ │ │ │din active │modificările și completările │și completările ulterioare │ │ │ │ │ulterioare │ │ │ ├──────┴──────────────────────────────────┴───────────────────────────────┴─────────────────────────────┴─────────────────────────┤ │D. Fapte care constituie infracțiuni potrivit Legii nr. 26/1990 privind registrul comerțului, republicată, cu modificările și │ │ completările ulterioare │ ├──────┬──────────────────────────────────┬───────────────────────────────┬─────────────────────────────┬─────────────────────────┤ │ 4.01 │Fapta persoanei care, cu │Art. 48 alin. (1) din Legea │Art. 48 alin. (1) din Legea │Închisoare de la 3 luni │ │ │reacredință, a făcut declarații │nr. 26/1990 privind registrul │nr. 26/1990 privind registrul│la 2 ani sau amendă de la│ │ │inexacte, în baza cărora s-a │comerțului, republicată, cu │comerțului, republicată, cu │100 lei la 500 lei, dacă,│ │ │operat o înmatriculare ori s-a │modificările și completările │modificările și completările │potrivit legii, fapta nu │ │ │făcut o mențiune în registrul │ulterioare │ulterioare │constituie infracțiune │ │ │comerțului │ │ │mai gravă │ ├──────┴──────────────────────────────────┴───────────────────────────────┴─────────────────────────────┴─────────────────────────┤ │E. Fapte care constituie infracțiuni potrivit Legii nr. 86/2006 privind Codul vamal al României, cu modificările și completările │ │ ulterioare │ ├──────┬──────────────────────────────────┬───────────────────────────────┬─────────────────────────────┬─────────────────────────┤ │ 5.01 │Introducerea în sau scoaterea din │Art. 270 alin. (1) din Legea │Art. 270 alin. (1) din Legea │Închisoare de la 2 ani la│ │ │țară, prin orice mijloace, a │nr. 86/2006 privind Codul vamal│nr. 86/2006 privind Codul │7 ani și interzicerea │ │ │bunurilor sau mărfurilor, prin │al României, cu modificările și│vamal al României, cu │unor drepturi │ │ │alte locuri decât cele stabilite │completările ulterioare │modificările și completările │ │ │ │pentru control vamal │ │ulterioare │ │ ├──────┼──────────────────────────────────┼───────────────────────────────┼─────────────────────────────┼─────────────────────────┤ │ 5.02 │Introducerea în sau scoaterea din │Art. 270 alin. (2) lit. a) din │Art. 270 alin. (1) și (2) din│Închisoare de la 2 ani la│ │ │țară prin locurile stabilite │ Legea nr. 86/2006 privind Codul│ Legea nr. 86/2006 privind │7 ani și interzicerea │ │ │pentru controlul vamal, prin │vamal al României, cu │Codul vamal al României, cu │unor drepturi │ │ │sustragere de la controlul vamal, │modificările și completările │modificările și completările │ │ │ │a bunurilor sau a mărfurilor care │ulterioare │ulterioare │ │ │ │trebuie plasate sub un regim │ │ │ │ │ │vamal, dacă valoarea în vamă a │ │ │ │ │ │bunurilor sau a mărfurilor │ │ │ │ │ │sustrase este mai mare de 20.000 │ │ │ │ │ │lei în cazul bunurilor supuse │ │ │ │ │ │accizelor și mai mare de 40.000 │ │ │ │ │ │lei în cazul celorlalte bunuri │ │ │ │ │ │sau mărfuri │ │ │ │ ├──────┼──────────────────────────────────┼───────────────────────────────┼─────────────────────────────┼─────────────────────────┤ │ 5.03 │Introducerea în sau scoaterea din │Art. 270 alin. (2) lit. b) din │Art. 270 alin. (1) și (2) din│Închisoare de la 2 ani la│ │ │țară, de două ori în decursul unui│ Legea nr. 86/2006 privind Codul│ Legea nr. 86/2006 privind │7 ani și interzicerea │ │ │an, prin locurile stabilite pentru│vamal al României, cu │Codul vamal al României, cu │unor drepturi │ │ │controlul vamal, prin sustragere │modifică […]