Înapoi la Legislație

Decretul nr. 153/1954 · text integral

Despre act

Stare
în vigoare
Actualizat în sistemul nostru la
11 septembrie 2026
Emitent
MAREA ADUNARE NAȚIONALĂ
Articole
46

Pe scurt

Decretul nr. 153/1954: DECRET Nr. 153 din 11 mai 1954 privitor la impozitul pe veniturile populației.

Este în vigoare?
Starea înregistrată a actului: în vigoare.
Cine l-a emis?
MAREA ADUNARE NAȚIONALĂ
Câte articole are?
46 articole.
Cuprins

DECRET Nr. 153 din 11 mai 1954 privitor la impozitul pe veniturile populației

Text cu caracter informativ. Numai versiunea publicată în Monitorul Oficial al României este cea oficială.

Art. 1

Sînt supuși impozitului pe venit muncitorii, funcționarii, oamenii de litere, arta și știința, liber profesioniștii, meseriașii, cărăușii, comercianții, persoanele care realizează venituri în orașe din închirierea imobilelor sau a altor bunuri ori din surse agricole, proprietarii de mori sau de alte întreprinderi, precum și orice alte persoane care realizează venituri pe teritoriul Republicii Populare Române.

Art. 2

Sînt scutiți de impozit

a)

eroii muncii socialiste, pentru toate cîștigurile din munca

b)

muncitorii și funcționarii - pentru cîștigul pînă la 200 lei lunar realizat la locul permanent de muncă

c)

militarii, cu excepția generalilor, amiralilor și ofițerilor, precum și a sergentilor și cartnicilor reangajati, pentru soldele primite de la unitățile, instituțiile și școlile militare ale M.F

A)

sau M.A.I., potrivit normelor legale în vigoare

d)

laureatii premiilor de stat - pentru aceste premii

e)

inventatorii care poseda numai certificate de autor, precum și inovatorii - pentru recompensele ce primesc pentru invenții sau inovații, dacă recompensa nu depășește 10.000 lei de fiecare invenție sau inovație. În cazurile în care recompensa depășește 10.000 lei, impozitul se calculează la întreaga suma a recompensei după scăderea a 10.000 lei separat pentru fiecare invenție sau inovație

f)

elevii și studenții - pentru bursele ce nu depășesc 200 lei lunar

g)

aspirantii - pentru sumele ce le primesc în vederea achiziționării de cărți și material de studiu

h)

persoanele care fac parte din corpul diplomatic și consular străin, precum și corespondenții de presa străini - pentru salariile și indemnizațiile ce primesc în aceste calități, sub condiția reciprocității

i)

pensionării - pentru pensiile ce primesc

j)

muncitorii, funcționarii și pensionării - pentru veniturile realizate din cultivarea terenurilor primite în folosință de la sfaturile populare sau de la întreprinderi, instituții sau organizații, dacă aceste terenuri nu depășesc 0,25 ha pe gospodărie.

Art. 3

Veniturile supuse impozitului agricol nu se supun impozitului pe venit.

Art. 4

Ministerul Finanțelor are dreptul sa acorde scutiri și alte înlesniri la impozitul pe venit, pentru unii contribuabili și pentru unele categorii de contribuabili.

Art. 5

Impozitul de la muncitori și funcționari se calculează lunar, asupra totalității cîștigului realizat în luna expirată, pe fiecare loc de muncă în parte, potrivit cotelor de mai jos: Cistigul lunar impozabil Lei Impozitul lunar pina la 200 scutit 201 - 300 6 lei + 6% pentru ceea ce depaseste 200 301 - 400 12 lei + 7% pentru ceea ce depaseste 300 401 - 500 19 lei + 9% pentru ceea ce depaseste 400 501 - 600 28 lei + 11% pentru ceea ce depaseste 500 601 - 800 39 lei + 13% pentru ceea ce depaseste 600 801 - 1.000 65 lei + 15% pentru ceea ce depaseste 800 peste 1.000 95 lei + 16% pentru ceea ce depaseste 1.000

Art. 6

Se cuprind în cîștigul lunar impozabil al muncitorilor și funcționarilor

a)

salariul de baza

b)

plățile pentru lucrările în acord sau pentru ore suplimentare

c)

plățile din fondul asigurărilor sociale, în caz de incapacitate temporară de muncă

d)

sumele plătite pentru concediul nefolosit

e)

și orice alte sume primite de muncitori și funcționari, ca plata a muncii.

Art. 7

Nu se cuprind în cîștigul lunar impozabil și nu se impun

a)

premiile și recompensele individuale ocazionale, care nu constituie drepturi certe pentru muncitori și funcționari și a căror acordare se face pe baza aprecierii conducerii administrative a întreprinderii, instituției sau organizației

b)

sumele ce se plătesc în baza dispozițiilor legale în vigoare, pentru acoperirea cheltuielilor de deplasare sau transferare a muncitorilor și funcționarilor în alta localitate, în interesul serviciului, precum și indemnizațiile de instalare ce se plătesc la încadrarea în funcție

c)

preavizele de concediere și ajutoarele acordate muncitorilor și funcționarilor

d)

sumele ce se plătesc muncitorilor și funcționarilor pentru amortizarea uneltelor ce le aparțin.

Art. 8

Pentru cîștigurile muncitorilor și funcționarilor realizate din funcții cumulate și pentru cîștigurile din lucrări temporare realizate în afară locului permanent de muncă, impozitul se calculează pe fiecare loc de muncă separat. În acest caz minimul neimpozabil stabilit la art. 2 lit. b nu se aplică, iar, la cîștigul pînă la 200 lei lunar, impozitul se calculează în baza unei cote de 2% ce se aplică asupra cîștigului lunar.

Art. 9

Impozitul datorat de muncitori și funcționari se reduce

a)

cu 50% pentru muncitorii și funcționarii decorati cu ordinele Republicii Populare Române

b)

cu 30% pentru muncitorii și funcționarii care au în întreținerea lor mai mult de 3 persoane. Reducerea se acordă numai pentru impozitul aferent veniturilor realizate la locul permanent de muncă, pe baza dovezilor eliberate de administrația de imobil sau de comitetul executiv al sfatului popular în raza căruia domiciliază muncitorul sau funcționarul ori - în lipsa - pe baza unei declarații certificate, date de muncitor sau funcționar. Dovezile sau declarațiile se prezintă anual și sînt valabile de la prezentare pînă la sfîrșitul anului.

Art. 10

Impozitul de la muncitori și funcționari se calculează de către întreprinderile, instituțiile, organizațiile sau persoanele care plătesc salariul și se retine lunar din salariul cuvenit pe a doua chenzina a lunii. În cazul salariaților temporari sau zilieri, impozitul se calculează și se retine la fiecare plata în parte.

Art. 11

Impozitul reținut va fi vărsat la Banca de Stat a Republicii Populare Române, după cum urmează

a)

odată cu primirea sumelor pentru plata celei de a doua chenzine a salariilor, în cazul întreprinderilor, instituțiilor și organizațiilor care au cont la instituțiile bancare. Instituțiile bancare nu vor elibera sumele pentru plata salariilor fără primirea în același timp a dispoziției de plată a impozitului

b)

a doua zi după reținerea impozitului în cazul întreprinderilor, instituțiilor, organizațiilor sau persoanelor care nu au cont la instituțiile bancare.

Art. 12

Impozitul pe cîștigul muncitorilor și funcționarilor, reținut în plus, se restituie de către întreprinderi, instituții și organizații, în termen de 15 zile de la data constatării plusului. Restituirea sumelor reținute în plus se face pe cel mult un an în urma de la data constatării plusului. Impozitul pe cîștigul muncitorilor și funcționarilor, nereținut la timp sau în cuantumul legal, se retine de la muncitorul sau funcționarul respectiv, pe cel mult trei luni în urma. Reținerea se face în sume egale, în cursul următoarelor trei luni. Este interzisă urmărirea impozitului nereținut de la muncitori sau funcționari pe o perioadă anterioară celei arătate mai sus sau a impozitului nereținut de la muncitorii sau funcționarii care nu mai sînt în serviciu.

Art. 13

Întreprinderile, instituțiile și organizațiile din sectorul socialist sînt obligate să depună la secțiunea financiară raionala (oraseneasca) în raza căreia își au sediul o dare de seama privind reținerea impozitului de la muncitori și funcționari, pe formularul și la termenele ce se stabilesc de Ministerul Finanțelor. Persoanele particulare, care folosesc salariați, vor depune state de salarii la termenele și în modul stabilit prin instrucțiunile Ministerului Finanțelor.

Art. 14

Sînt supuși impozitului în aceleași condiții ca și muncitorii și funcționarii

a)

elevii, studenții și aspirantii - pentru bursele în bani ce depășesc 200 lei lunar

b)

avocații - pentru sumele ce încasează de la colegiile de avocați

c)

liber profesioniștii de orice fel - pentru sumele ce încasează de la întreprinderi, instituții sau organizații din sectorul socialist.

Art. 15

Sînt supuși impozitului în aceleași condiții ca și muncitorii și funcționarii, dar cu o majorare de 10% a impozitului

a)

membrii cooperativelor de producție și de transporturi - pentru cîștigurile realizate de la acestea

b)

lucrătorii la domiciliu care lucrează pentru întreprinderi, instituții sau organizații - pentru cîștigurile realizate de la acestea.

Art. 16

Sînt supuși impozitului cu cotele de la art. 5

a)

inventatorii care poseda numai certificate de autor, precum și inovatorii - pentru suma care depășește 10.000 lei din recompensa ce primesc pentru fiecare invenție sau inovație în parte

b)

colectorii particulari care lucrează fără salariați, pentru întreprinderi, instituții sau organizații din sectorul socialist, colectind materii prime, fier vechi și deșeuri de orice fel - pentru cîștigurile realizate din aceasta activitate

c)

personalul din rețeaua comercială de amănunt, plătit pe bază de comision, agenții de difuzarea presei și colectarea anunțurilor și agenții de asigurări facultative - pentru cîștigurile realizate din aceste activități.

Art. 17

Impozitul asupra veniturilor oamenilor de litere, arta și știința precum și asupra veniturilor artiștilor obținute în afară locului permanent de muncă unde sînt salariați, se realizează pe fiecare loc de plată a veniturilor, potrivit următoarelor cote: Venitul anual impozabil Lei Impozitul anual pina la 2.400, 2% asupra sumei venitului 2.401 - 3.600, 72 lei + 6% pentru ceea ce depaseste 2.400 3.601 - 4.800, 144 lei + 7% pentru ceea ce depaseste 3.600 4.801 - 6.000, 228 lei + 9% pentru ceea ce depaseste 4.800 6.001 - 7.200, 336 lei + 11% pentru ceea ce depaseste 6.000 7.201 - 9.600, 468 lei + 13% pentru ceea ce depaseste 7.200 9.601 - 12.000, 780 lei + 15% pentru ceea ce depaseste 9.600 peste 12.000, 1.140 lei + 16% pentru ceea ce depaseste 12.000 Pentru determinarea venitului impozabil, Ministerul Finanțelor poate stabili cote forfetare de cheltuieli ce urmează a fi scăzute din venitul brut.

Art. 18

Impozitul se calculează și se retine de către întreprinderile, instituțiile sau organizațiile din sectorul socialist, cu ocazia plății venitului. La fiecare plata următoare facuta către aceeași persoana, impozitul se recalculează la totalul plăților făcute de la începutul anului calendaristic. Impozitul reținut se vărsa în contul secțiunii financiare în raza căreia se afla sediul întreprinderii, instituției sau organizației respective, la ridicarea de la instituțiile bancare a sumelor pentru plata veniturilor.

Art. 19

Oamenii de litere, arta și știința beneficiază, pentru veniturile impuse potrivit art. 17 de mai sus, de înlesnirile prevăzute pentru muncitori și funcționari la art. 9 din prezentul decret. Minimul neimpozabil stabilit prin art. 2 lit. b nu se aplică pentru veniturile oamenilor de litere, arta și știința. Veniturile realizate pe cont propriu de către pictori, sculptori și gravori din vînzarea operelor lor prin magazine de consignație sau direct către particulari se impun potrivit articolului 21 din prezentul decret, fără aplicarea înlesnirilor.

Art. 20

Impozitul pe veniturile oamenilor de litere, arta și știința, reținut în plus față de cuantumul legal, se restituie în termen de 30 zile de la constatarea plusului. Restituirea sumelor reținute în plus se face pe cel mult un an în urma celui în care au fost constatate. Impozitul nereținut la timp sau în cuantumul legal, nu poate fi recuperat decît pe un an în urma celui în care se constata neretinerea.

Art. 21

Liber profesioniștii (medici umani, veterinari, agenți sanitari și veterinari, subchirurgi, dentisti, profesori, arhitecti, ingineri, tehnicieni s.a.) pentru veniturile realizate din practica particulară, sînt supuși impozitului pe venit, potrivit următoarelor cote: Venitul anual Lei Impozitul anual 1 - 1.200, 5% asupra sumei venitului 1.201 - 3.000, 60 lei + 10% pentru ceea ce depaseste 1.200 3.001 - 5.000, 240 lei + 16% pentru ceea ce depaseste 3.000 5.001 - 8.000, 560 lei + 23% pentru ceea ce depaseste 5.000 8.001 - 15.000, 1.250 lei + 31% pentru ceea ce depaseste 8.000 15.001 - 30.000, 3.420 lei + 40% pentru ceea ce depaseste 15.000 peste 30.000, 9.420 lei + 50% pentru ceea ce depaseste 30.000

Art. 22

Meseriașii și cărăușii necooperatizati care nu folosesc munca salariata afară de un ucenic, meseriașii cooperatizati care lucrează pentru particulari în afară cooperativei, persoanele care realizează venituri din închirieri de clădiri sau alte bunuri, din surse agricole nesupuse impozitului agricol, din brevete de invenții, precum și orice alte venituri care nu se impun potrivit art. 5, 17, 21 și 23 din prezentul decret, se supun impozitului pe venit, potrivit următoarelor cote: Venitul anual Lei Impozitul anual 1 - 1.200, 10% asupra sumei venitului 1.201 - 3.000, 120 lei + 16% pentru ceea ce depaseste 1.200 3.001 - 5.000, 408 lei + 23% pentru ceea ce depaseste 3.000 5.001 - 8.000, 868 lei + 31% pentru ceea ce depaseste 5.000 8.001 - 15.000, 1.798 lei + 40% pentru ceea ce depaseste 8.000 15.001 - 30.000, 4.598 lei + 50% pentru ceea ce depaseste 15.000 peste 30.000, 12.098 lei + 60% pentru ceea ce depaseste 30.000

Art. 23

Comercianții, proprietarii de mori, ferestraie mecanice sau alte întreprinderi a căror lista se va stabili de Ministerul Finanțelor de acord cu Ministerul Gospodăriei Comunale și Industriei Locale, precum și meseriașii și cărăușii cu salariați, se supun impozitului pe venit potrivit următoarelor cote: Venitul anual Lei Impozitul anual 1 - 1.200, 15% asupra sumei venitului 1.201 - 3.000, 180 lei + 22% pentru ceea ce depaseste 1.200 3.001 - 5.000, 576 lei + 30% pentru ceea ce depaseste 3.000 5.001 - 8.000, 1.176 lei + 39% pentru ceea ce depaseste 5.000 8.001 - 15.000, 2.346 lei + 49% pentru ceea ce depaseste 8.000 15.001 - 30.000, 5.776 lei + 59% pentru ceea ce depaseste 15.000 peste 30.000, 14.626 lei + 70% pentru ceea ce depaseste 30.000 Pentru comercianții cu peste un salariat și pentru toți ceilalți contribuabili care au peste 3 salariați, impozitul calculat potrivit cotelor de mai sus se majorează cu 20% .

Art. 24

Impozitul prevăzut la art. 22 și 23 se calculează asupra venitului global realizat din toate sursele, cu excepția veniturilor impuse potrivit articolelor 5, 17 și 21.

Art. 25

Venitul impozabil supus impozitului potrivit art. 21, 22 și 23 este format din diferența între venitul brut (în bani și în natura) și cheltuielile efectiv făcute pentru realizarea venitului. Veniturile sau plățile în natura se evalueaza cu ocazia determinării venitului impozabil, la prețurile pietii din localitatea respectiva.

Art. 26

Veniturile meseriasilor necooperatizati fără salariați se stabilesc de organele financiare pe baza normelor de venituri aprobate de Ministerul Finanțelor anual pe branse de meserii, înainte de începutul anului de impunere. Normele de venituri aprobate de Ministerul Finanțelor nu pot fi modificate în cursul anului de impunere. Lista meseriilor care urmează a fi impuse pe baza normelor de venituri se stabilește anual de Ministerul Finanțelor de comun acord cu instituțiile interesate. Pentru batrini, invalizi, femei cu copii mici sau alte persoane pentru care exista dovezi certe ca au în mod permanent o capacitate de muncă inferioară celei normale, organele financiare vor face impunerea nu după norma, ci pe baza venitului efectiv realizat, chiar dacă este inferior normei. În același fel se vor impune meseriașii cooperatizati precum și muncitorii și funcționarii care exercită o meserie pe cont propriu în timpul liber, în afară orelor de serviciu sau de muncă în cooperativa. În cazul cînd din declarația meseriașului sau din comunicările prevăzute la art. 35 lit. b, rezultă ca meseriașul a realizat un venit superior normei de venit, impunerea se face pe baza venitului efectiv realizat. La venitul impozabil, stabilit în baza normelor de venit prevăzute mai sus, se cumulează veniturile din alte surse, în condițiile art. 24 din prezentul decret. Veniturile din surse agricole supuse impozitului pe venit se determina pe baza normelor de venituri mijlocii aplicate la impunerea gospodariilor agricole din raionul sau orașul respectiv, în cadrul legii impozitului agricol.

Art. 27

Nu intră în venitul impozabil și nu se impun

a)

dobinzile și cîștigurile din depuneri la C.E.C.

b)

despăgubirile primite de asigurați în baza asigurărilor de bunuri sau persoane

c)

ajutoarele de stat acordate mamelor cu mulți copii

d)

sumele realizate din vînzarea bunurilor proprii aparținînd cetățenilor

e)

sumele sau bunurile primite ca ajutor, donație sau moștenire

f)

pensiile de întreținere.

Art. 28

Impunerea veniturilor potrivit art. 21, 22 și 23 se face de organele financiare în raza cărora contribuabilul își exercită activitatea producătoare de venit, sau - în lipsa unui loc stabil de exercitare a activității - de organele financiare în raza cărora se afla domiciliul contribuabilului. Impozitul de plată se comunică contribuabilului, prin înștiințare de plată, cel mai tirziu cu 15 zile înainte de primul termen de plată.

Art. 29

Contribuabilii impusi conform art. 21, 22 și 23 plătesc în contul impozitului un avans calculat pe baza venitului din anul precedent. În cazul surselor de venit apărute în cursul anului de impunere, avansul se calculează pe baza venitului probabil pe anul în curs. La sfîrșitul anului de impunere sau la încetarea sursei de venit, impunerea se definitiveaza pe baza venitului efectiv realizat. Diferențele rezultate între impozitul calculat pe baza venitului efectiv realizat și avansul stabilit se plătesc în termen de 15 zile de la comunicare sau se compensează cu avansul datorat pe anul în curs. În cazul cînd compensarea nu se poate face, incetind sursa de venit, plusul se restituie în termen de 15 zile. Pentru contribuabilii impusi pe baza normelor de venit prevăzute la art. 26 din prezentul decret nu se definitiveaza impunerea la sfîrșitul anului, cu excepția cazurilor cînd contribuabilii au venituri din alte surse. În aceste cazuri la definitivarea impunerii se tine seama de norma de venit stabilită pe anul în care a avut loc exercitarea activității.

Art. 30

În cazul unei sporiri sau reduceri importante a venitului în cursul anului, organele financiare au dreptul, o singură dată pe trimestru, sa recalculeze avansul în funcție de venitul efectiv realizat de la începutul anului de impunere, repartizind impozitul rezultat în urma recalcularii pe termenele de plată următoare. Aceste dispoziții nu privesc pe contribuabilii impusi pe baza normelor de venit.

Art. 31

Plata avansului calculat potrivit art. 29 se face patru rate egale, pînă la: 15 martie, 15 mai, 15 august și 15 noiembrie. În cazul cînd apar noi surse de venit în cursul anului avansul se recalculează, iar diferența de avans rezultată în plus se repartizează pe termenele următoare de plată. Pentru contribuabilii care încep exercitarea meseriei în cursul anului și se impun pe baza normelor de venit prevăzute la art. 26 din prezentul decret impozitul se calculează la întreaga norma anuală și se raportează la perioada de activitate, repartizindu-se pe termenele de plată următoare. În același fel se calculează impozitul pentru acești contribuabili în cazul cînd încetează exercitarea meseriei în cursul anului.

Art. 32

Contribuabilii care nu au fost impusi la timp se impun pe cel mult doi ani anteriori celui în care se constata neimpunerea. Modificarea unei impuneri se poate face, de asemenea, pe cel mult doi ani anteriori celui în care se cere modificarea impunerii.

Art. 33

În cazul cînd contribuabilii sînt supuși impozitului retroactiv, conform art. 32, plata se face în doua rate egale: prima rata în termen de 30 zile de la inminarea înștiințării de plată și a doua în termen de o luna de la expirarea primului termen.

Art. 34

Întreprinderile, instituțiile și organizațiile sînt obligate sa retina din sumele brute plătite cărăușilor particulari, pentru serviciile prestate, o cota de 25% în cazul cărăușilor cu mijloace de transport cu tracțiune animala sau de 30% în cazul cărăușilor cu mijloace de transport cu tracțiune mecanică și sa verse sumele reținute la Banca de Stat a Republicii Populare Române, în contul organelor financiare, pînă la 10 ale lunii următoare celei în care s-a făcut plata către cărăuși. Sumele reținute și vărsate se scad de către organele financiare din avansul în contul impozitului pe anul în curs, înscris în conturile personale ale cărăușilor respectivi.

Art. 35

Evidenta contribuabililor impusi potrivit art. 21, 22 și 23 din prezentul decret și determinarea veniturilor impozabile se face pe baza

a)

declarațiilor anuale pe care contribuabilii sînt obligați să le depună în vederea efectuării impunerilor, pînă la 15 ianuarie a fiecărui an. Pentru sursele de venit apărute în cursul anului, declarația se depune pînă la 5 ale lunii următoare celei în care a apărut sursa, iar în cazul încetării surselor de venit în termen de 5 zile, de la încetare

b)

datelor comunicate organelor financiare de către întreprinderi, instituții și organizații cel mai tirziu pînă la 15 ale fiecărei luni, privind sumele plătite cetățenilor în luna precedenta pentru mărfuri și produse agricole livrate, pentru lucrări executate sau servicii prestate, etc.

c)

materialele obținute de inspectorii de impozite în cursul anului, cu ocazia verificărilor

d)

registrelor, documentelor și altor evidente verificate de organele financiare și pe care contribuabilii sînt obligați să le țină potrivit instrucțiunilor Ministerului Finanțelor. În orașe, așezări muncitoresti și stațiuni balneo-climaterice se face anual un recensamint fiscal al contribuabililor care au surse proprii de venituri în afară de salarii și pensii. Recensămîntul fiscal al populației se efectuează la termenele și în condițiile prevăzute de Ministerul Finanțelor și se bazează pe comunicările obligatorii făcute de administratorii și proprietarii de imobile.

Art. 36

Inspectorii și revizorii de impozite de la secțiunile financiare și din Ministerul Finanțelor au dreptul

a)

sa verifice la întreprinderi, instituții, organizații sau la cetățeni modul de calculare, reținere și vărsare a impozitului pe venit

b)

sa controleze dacă întreprinderile, instituțiile, organizațiile, precum și administratorii sau proprietarii de imobile au îndeplinit obligațiile prevăzute la art. 35

c)

să între în încăperile unde are loc exercitarea activității producătoare de venit și sa verifice registrele, documentele, evidentele și stocul de materii prime, materiale și produse. Drepturile și obligațiile inspectorilor și revizorilor de impozite se stabilesc prin regulament aprobat de Consiliul de Miniștri.

Art. 37

Pentru neretinerea sau reținerea nejusta a impozitului de la muncitori și funcționari și de la oamenii de litere, arta și știința, pentru neretinerea sau reținerea nejusta a impozitului de la cărăuși, cum și pentru nevărsarea în termen la buget a impozitului reținut de către întreprinderi, instituții și organizații se aplică conducătorilor serviciilor de contabilitate ale acestora sau contabililor care răspund de reținerea și vărsarea impozitului, o amenda de pînă la 150 lei. Aceeași amenda se aplică persoanelor responsabile pentru nedepunerea în termen a darilor de seama asupra impozitului pe cîștigurile muncitorilor și funcționarilor, prevăzute la art. 13 din prezentul decret sau depunerea unor dări de seama gresite sau incomplete, pentru necomunicarea la timp și completa către organele financiare a datelor prevăzute la art. 35, precum și pentru împiedicarea sub orice formă a efectuării verificărilor de către inspectorii și revizorii de impozite.

Art. 38

Pentru abaterile de la prevederile prezentului decret săvîrșite de contribuabilii din sectorul particular se aplică o amenda pînă la 300 lei.

Art. 39

Amenzile se aproba de către șeful secțiunii financiare raionale (orășenești). În cazurile în care se sesizează Procuratura, în vederea deschiderii acțiunii penale, nu se aplică amenzi.

Art. 40

Amenzile aplicate potrivit art. 37 și 38 din prezentul decret se plătesc în termen de 15 zile de la inminarea înștiințării de plată.

Art. 41

În caz de neplata a impozitului sau amenzii la termenele stabilite sau de nevarsare la termen a sumelor reținute de la muncitori și funcționari, precum și de la alte persoane, se iau măsurile prevăzute de legea de urmărire. Deosebit de aceasta, se aplică asupra impozitului o majorare de 0,05% pentru întreprinderi, instituții și organizații din sectorul socialist și de 0,2% pentru contribuabilii din sectorul particular pentru fiecare zi de întîrziere.

Art. 42

Contribuabilii pot face reclamații șefului secțiunii financiare raionale (orășenești) cu privire la stabilirea venitului, calculul impozitului, aplicarea înlesnirilor și cu privire la stabilirea amenzilor, în termen de 30 zile de la inminarea instiintarilor de plată - în cazul impozitelor care se calculează de organele financiare și în cazul amenzilor. Contribuabilii pot face intimpinari împotriva soluției date de șeful secțiunii financiare raionale (orășenești), în termen de 30 zile de la comunicarea soluției, la șeful secțiunii financiare regionale. Intimpinarile împotriva soluției date de șeful secțiunii financiare regionale se fac la Ministerul Finanțelor, de asemenea în 30 zile. Soluția data de Ministerul Finanțelor rămîne definitivă.

Art. 43

Reclamațiile și intimpinarile depuse nu suspenda măsurile de urmărire a impozitului sau amenzii, luate pe baza legii de urmărire. În cazul cînd soluția data este în favoarea contribuabilului reclamant, sumele încasate pe nedrept și bunurile ridicate trebuie restituite în termen de 10 zile. În cazul imposibilității de a se restitui bunurile, din cauza vinzarii acestora, se rambursează valoarea lor în limita sumelor realizate efectiv din vînzare.

Art. 44

Prezentul decret intră în vigoare pe data de 1 ianuarie 1954. Pentru calcularea impozitului pe anul 1954 datorat de către contribuabilii prevăzuți la art. 26 din prezentul decret, Ministerul Finanțelor va publică normele de venit pînă la 15 mai a.c. Pentru calcularea impozitului pe anul 1954 datorat de către ceilalți contribuabili impusi conform art. 21, 22 și 23 organele financiare vor stabili veniturile efectiv realizate în anul 1953 și vor proceda conform art. 25 și 29 din prezentul decret. Impozitul calculat provizoriu pe anul 1953, conform Decretului nr. 4 publicat în Buletinul Oficial nr. 2 din 11 ianuarie 1952, se considera impozit definitiv pe acel an. Contribuabililor le este deschisă calea prevăzută de art. 42 din prezentul decret. Avansul în contul impozitului pe anul 1954 se va calcula pe baza prezentului decret.

Art. 45

Pentru aplicarea prezentului decret, Ministerul Finanțelor va da instrucțiuni.

Art. 46

Se abroga

—

Decretul nr. 4, publicat în Buletinul Oficial nr. 2 din 11 ianuarie 1952, cu toate modificările ulterioare

—

Decretul nr. 190, publicat în Buletinul Oficial nr. 17 din 30 mai 1953. -----------------